Tuesday, September 20, 2022

The Tuesday posts are back in town!




Good morning!


It is time for my Tuesday posts again!


Yesterday, I rolled out of bed at 4 AM. BIG YAWN!
But alas, that was totally intentional and planned. 
I so wanted to watch Queen Elizabeth’s funeral. And sure enough, the funeral did not disappoint. At all. O, the pomp and circumstances that I love so much.
It went beyond my expectations. SO beautiful, so magnificent. 
That was a true good-bye to the Queen of the World. I got goose bumps and I even got teary eyed every now and then.
The choirs, the music, the singing of God Save the King. ALL the royals and dignitaries. 
Everything boiled down to one perfect storm.


I am really not a royalist. Or am I?
I never was when I was younger, but the older I get the more I like the royal families of Europe.
Maybe it is the history, the traditions, the “fairy tale factor”, the pomp (yet again).
Quite frankly, I have changed my mind something awful and I am now kind of a supporter of the royals. NOT a royalist, pre se, but a supporter. 
That is something for a gal who used to follow The Swedish Republican Association (Republikanska föreningen). Republikanska föreningen is a politically and religiously independent association that promotes the abolition of the Monarchy of Sweden and the establishment of a republican form of government after the Finnish model.
Needless to say, I do not follow them anymore … It is a good thing one can change ones mind throughout ones life. 
Phew … 


The weekend has been good. 
Steaks on the deck on Friday night. But darn, it gets dark early nowadays. The evenings on the deck will very, very soon come to an end.
Peter and I took an easy hike on Saturday (we do not want to push Peter too hard after his bout with Covid). We walked along the Potomac River and it was a fairy boring hike, to be honest :-D
But, we got the steps and the miles in. That is always good.


19 comments:

Yvonne said...

Det verkar ha varit en riktigt pampig begravning, jag har bara sett korta klipp men det var väldigt vackert det jag såg. En sådan stilig, förtjusande dam var värd ett pampigt slut. Många i hela världen kommer nog sakna henne. Synd bara att de bråkar så mycket i familjen.

Er vandring ser ut att vara helt i min smak, inga krävande backar, inget hoppande över stock och sten, ha, ha, ha.

Klokt att ta det lite lugnt efter coviden så det inte blir några bakslag.

Fina bilder som vanligt

Stor kram skickar jag från ett soligt och lite mindre hett Spanien.

Mamma C said...

Jag såg inte begravningen på tv:n men den väldigt pampig har jag hört.
Visst är det bäst att ta det lite lugnt när man haft covid.
Ha en fin och bra dag.
Kram Carin

Humlan said...

Jag såg delar av begravningen, jag kom hem mitt i den och sedan hade jag på den och tittade periodvis. Det var pampigt och kändes verkligen historiskt, samtidigt som hon verkligen kommer att vara saknad av många som en representant för GB och samväldet.
Jag tycker synd om de som är födda in i ett kungahus och lever ett så offentligt liv, men samtidigt tycker jag att eftersom de kungliga oftast är det för hela livet så skapar de en kunskap, ett kontaktnät och en erfarenhet som inte en vald president hinner med på den korta tid som hen innehar sitt ämbete. Sedan är väl presidenter ofta erfarna politiker som har både kunskap och kontaktnät med sig, men kanske inte på den nivån som krävs för att representera sitt land. Fast en olämplig kunglighet kan ju å andra sidan inte väljas bort ... Svårt det där!
Men jag njuter absolut av pompa och ståt, och jag tittar gärna på snygga kläder och kanske framför allt på fantastisk juveler när det är sådana evenemang.

Klokt att skynda långsamt efter en covidinfektion och ni kom ju ut på en vandring i alla fall, även om den inte var så utmanande och rolig som de ni brukar ge er ut på. Jag hör hur grannen fortfarande hostar efter en dryg månad, det där viruset kan verkligen ställa till det! Bra ändå att ni har tillgång till alla typer av vandringsleder.

Ha en bra tisdag!
Kramar!

Keith said...

You don't have to be a royalist to appreciate what a truly unique woman Queen Elizabeth was. To be on the throne for 70 years is remarkable. To have lived that long is remarkable.

Nice for you and Peter to ease back into hiking.

Eva i Dalarna said...

Jag tycker det var en riktig historisk händelse att titta på, drottning Elizabeths begravning. Och eftersom jag behöver vila efter min förkylning och numera är pensionär och rår min egen tid så såg jag på alltihop. Från 10.30 sände svt och svtplay, fram till 18tiden. . Det var högtidligt och vackert men också sorgligt, kungen var så tårögd och såg så trött ut.

Susjos said...

Jomenvisst tittade även jag på Queen E:s begravning, vilken pompa och ståt! Jag är precis som du tvehågsen till om man verkligen ska behöva en monarki i dessa dagar, men oj vad jag gillar att titta på kungligheter! Tänk, jag jobbade ju den natten Kronprinsessan Victoria kom in till oss på förlossningen och födde Estelle! Fick i alla fall säga Grattis till Prins Daniel den morgonen när han var på väg med säpo dör att i TV berätta att Estelle var född.

Trevligt att ni kom ut på en liten vandring du och Peter, ser ut som fint väder också!
Ha det gott!
Kram

Annika said...

Yvonne:
Den var SÅ pampig och så mäktig. Precis som sig bör efter hennes långa tid som regent.
Bara hennes kista var så fin ...
Så vackra blommor, och sen kronan, spiran och äpplet.
ALLT fint.

Vandrignen var tråkig, väldigt lätt och väldigt rak. MEN bra när man vill ha lite km undere bältet.
HAHA, den passar nog en del bra.
Exakt, lika bra att det lite lugnt med vandringar några veckor till. Det får bli lätta sådana, helt enkelt.

TACK för dina fina ord!!

Kramar!!

Annika said...

Carin;
SÅ fin.
SÅ mäktig.
Ja absolut smart att ta det lite lugnt efter covid.
ha en toppendag.
Kramar!

Annika said...

Humlan.
Den var sååå fin!
Så mäktig och pompa och ståt.
Härligt.
Ja nog blir hon saknad alltid. Hon var liksom GB, hela hon!
JAG MED, tycker också synd om de som blir födda rätt in i kungahus. Speciellt om de råkar födas först och bara dör igenom blir tronarvinge.
Egentligen är det ju väldigt förlegat ...
Men visst är det synd om dem, alltid i folkets ögon. ALLTID.
Just det, kläderna också. Smyckena. ALLT sånt.
Men visst, det är inte svart eller vitt detta.
Det kan verkligen diskuteras.
Precis, det är ju med presidenter som du säger. De sitter på begränsad tid.

Så är det onekligen, bäst att ta det mkt lugnt efter covid.
Vi har ju många ställen att välja på, även precis utanför dörren.
Bra det.
P har också hosta kvar då och då.

KRAMAR!!

Annika said...

Keith;
YOU are so right.
It really was something else to watch it all.
She was remarkable.
Yes, good for P and I to be out again. A boring hike, but still ...

Annika said...

Eva:
DET var rösande att se Charles. Och alla barn och barnbarn o barnbarnsbarn. Charles fick man ju se mest och han var påtagligt tagen, inte konstigt. De får verkligen inte sörja i fred.
Ja så fint att de sände så länge.
CNN (som jag råkade hamna på. Samtliga nyhetskanaler sände det här) håll på från 4-13.
OCh du är pensionär!! HOPPAS du njuter av tillvaron till max!!

Annika said...

Sus:
SÅ vackert och pampigt allting!
SOM det ska vara.
Jag med, så kluven ... men ju äldre jag blir desto mer gillar jg kungligheter. HAHA.
Nog ffa pompan, ståten, kläderna och smyckena. Allt sånt, hehe.
OCH vad KUUUUL att du var där den natten Estelle föddes! Alltså det ÄR ju speciellt.

Ja skönt att komma ut på en lättare tur, även om den faktiskt var tråkig, haha.
Vi har jättefint väder.

KRAMAR!!

Äventyret framtiden said...

Jag har bara sett några svep från begravningen men tröstar mig med att den kommer att visa hur många gånger som helst, om inte hela så bit för bit nu och då. En historisk del av historien är förbi.
Det är inte fel att gilla kungligheter. Själv är jag varken det ena eller det andra men om jag måste välja valde jag kungadömet framom republik. I och för sig så är jag född i en republik men det är ju rätt tråkigt när det kommer till kritan. Det är mycket roligare med lite glitter och flärd som de kungliga står för ;). Jag vet att många ojar sig över min ord men oja på bara....
Kan du tänka dig en bättre marknadsföring av ett land än den svenska kungafamiljen t.ex? Inte tusan skulle folk tänka på Sverige om statsministern var ansiktet utåt, nähähä...
Kramar!

Annika said...

Karin:
Absolut är det så. Det kommer att visas mycket, både på TV och i den tryckta pressen.
Haha, jag är lite som du ... känner nog som du, tar hellre monarki än republik numera. Annat var det förr då jag tyckte helt annorlunda, haha.
TUR man kan ändra sig.
LOVE the flärd!!! Jag ojar mig ICKE över dina ord för jag känner EXAKT detsamma.
Finland har haft bra presidenter ändå, Hallonen och Koivisto och för att inte tala om Kekkonen. HUR länge att inte han???
HAHA.
Nä, vi får gotta oss med de kungligheter som finns i världen, med GB i ledande ställning.

KRAMAR!!!

Elisabeth said...

Jag tittade på några klipp från den kungliga begravningen, det fick räcka för mig. Jobbade under själva begravningen och hade inte tid att se allt på kvällen. Drottningen är dock värd all respekt, med tanke på hur hon verkligen gett hela sin tillvaro till sitt land. Blir för övrigt jättekonstigt att säga KUNG Charles nu!

Som du vet är jag dock helt klart för republik och tycker att kungahus hör hemma på muséer. Enligt min åsikt är hela institutionen är problematisk, inte bara för att det är tämligen odemokratiskt (trots att i alla fall det svenska kungahuset inte har någon formell makt), utan också för hur det låser in människor en roll de inte valt. Tänk om Estelle är lesbisk, till exempel, kommer hon då få leva med en kvinna? Eller om hon blir intresserad av islam skulle vilja konvertera? Eller om henne högsta dröm är jobba i ett laboratorium och helst inte träffa människor i onödan? Nej, som sagt, jag är helt klart för republik, även om jag samtidigt känner respekt för många kungligheter, som Victoria och Daniel till exempel. De gör absolut ett bra jobb.

Trevligt med vandring! Jag uppskattar faktiskt enklare vandringar, där terrängen är lättgången. Snubblar bara hela tiden annars, haha.

BP said...

Man behöver nog inte vara rojalist för att beundra skådespelet vi hade äran att uppleva igår. Det var så himla bra, smakfullt, väl regisserat och väl genomtänkt av QEII. För det är hon som valde allt från psalmerna till blommorna på kistan. Så vackert det var med kronan i mitten på kistan. Ja inte lär vi uppleva en sådan "show" igen under vår livstid.
Gissar att den engelska säkerhetspolisen andades ut när det var över...

Annika said...

Elisabeth:
Vet att du inte alls är för kungahusen, du och jag brukade vara rörande överens.
HAHA.
Sen har jag gått en annan väg. MEN jag är fortfarande vacklande ändå.
Kung Charles låter såååå konstigt och vilken roll han ska ta över!! OMG! INTE lätt.
MEN, jag håller på honom. Känner sympati för honom (speciellt efter att ha sett The Crown).
DU har väldigt rätt i dina funderingar och jag håller med dig, det är en väldigt instängd värld och de har noll frihet.
Tufft i mångt och mycket.

HIHI, ja ibland är det skönt med lättare vandringar. DU är ju fena på distans!!

Annika said...

BP:
Historiskt, sa kommentatorerna här gång på gång, vi kommer inte att få uppleva ngt sånt här igen. OCH det tror inte jag heller.
Ja, jag vet att QE2 planerat allt. Det var så vackert med kronan, spiran och äpplet på kistan. OCH buketten. Eller kransen säger man väl. SÅÅÅÅ fint. Allting. Såg akten från Windsor också, otroligt rörande och vackert.
JA, vilken dag för engelska säkerhetspolisen!!

Theresa williams said...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
1) Kärleksbesvärjelser
2) lösning och bot mot all sjukdom
3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
4) Äktenskapsbesvärjelser
5) Graviditetsbesvärjelse
6) Uppbrottstrollformler
7) Dödsbesvärjelse
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
genom {drogunduspellcaster@gmail.com}