Thursday, September 22, 2022

The first day of fall, Hösttecken, Inte förvånad, Pumpkin spice it is, Ett måste för oss ALLA :-D.





Hejsan på torsdagen!



* The first day of fall …


Höstdagjämning är det idag. Dag och natt lika långa.
OCH här i USA har hösten officiellt börjat just precis idag.

För mig börjar hösten alltid den 1 september, men här envisas de med att det är sommar fram till höstdagjämningen. The first day of fall, som alltså denna dag kallas.
Har förstått att det inte bara är i USA man kör med det tänket utan det gäller även  i andra länder.

Nu är det höst då. Pang på, kör hårt.

Som jag skrev igår har vi haft en varm vädervecka. Kvicksilvret har krupit upp till 30 grader. 
Men, sommaren HAR gått sin väg ungefär som en kär vän som lämnat en och kvar dröjer bara en svag doft .
Det må vara varmt, men sommar är det inte längre.
Idag, mycket passligt, ska tempen rasa ner en bra bit likaså.



* Hösttecken?

Man märker att vissa träd har börjat skifta lite, lite. MEN det är nog annars mest bara en djupt mättad grön färg som råder. 
Visserligen märker jag hur blad ligger på parkvägarna då jag är ute och går. Så ja, visst är det på gång.

Det som märks likaså är att många har börjat pynta upp inför Halloween utanför sina hus. Jag har inte pyntat inför Halloween i täppan ännu.
Numera är jag inte lika galen vad gäller att ösa på inför Halloween som jag var då Karolina bodde hemma. Men, så småningom ska lite gruvliga saker sättas upp även i den lilla täppan.


 


Inomhus har jag höstat.
Jag har bytt ut kuddfodralen till höstfodral, jag har tagit fram mina höstfiltar, Halloweenljusstakar har fått komma fram.
OCH jag har tagit fram de orangea ljusslingor som jag har inomhus. Mysigt. 
Utan tvekan är hösten (och julen) den mysigaste tiden på året.

Jag är äger en hel slingor för utomhusbruk inför Halloween. Men jag kommer inte att rigga dem förrän den första veckan i oktober.

I vanliga fall brukar jag byta gardiner i vardagsrummet också, men jag kommer inte att göra det denna höst.
Jag tycker det blir för mycket jobb för en alltför liten tid. Jag menar, efter Halloween kommer jag att sätta upp mina röda gardiner inför jul.

JEPP, JEPP och JEPP, i och med pandemiåren har jag börjat pynta inför jul så fort november gör sitt inträde.
Jag äger så otroligt mycket julsaker, och förvandlar mitt hem till en julstuga, så jag måste ha lång tid på mig.
Skäms inte ett dugg för att jag börjar så tidigt heller, haha. Men, det är anledningen till att mina höstgardiner inte kommer upp denna nådens höst.


* Inte ens förvånad …

I mitt flöde på Instagram får jag redan nu så många annonser inför julen. Jättemånga sådana.
Nej, det gör mig inte förvånad ens en gång … Jag bara nickar och tänker, ja varför inte snart är det dags, haha.


* Pumpkin Spice Season.

ÄR det nu. Det känns som om pumpkin spice-yran blir större och större för varje höst som går. Man kan tydligen smaksätta allt med pumpkin spice.
Bilderna nedan är samtliga tagna på Target igår då jag var där och handlade.

VAD är då egentligen pumpkin spice? Jo, det är en blandning av kryddorna kanel, ingefära, muskot, kryddpeppar och kryddnejlika. Så ja där har vi det, pumpkin spice. The flavor of the season.


Detta dök upp som annons nyligen på Instagram. HAHA.
Jamen det känns verkligen som något vi ALLA behöver.
Jag säger bara, ALLT hittar de på!! CROCS med inbyggd strålkastare.  Återigen, döööööör!!!! :D
***


En trevlig och bra torsdag önskar jag dig.

25 comments:

Anonymous said...

Är inte PS som en julkrydda? Eller? Låter gott i alla fall.
Som du vet gillar jag ju inte alls hösten, även om jag tycket att färgerna är vackra.
Liksom igår får vi nog en vacker solig höstdag och det kan man ju inte ogilla (även om jag då inte kan ut o njuta nu..)
Ha en fin torsdag Annika!
Kram från Anette

Eva i Dalarna said...

Jag tycker som du, att hösten börjar 1 september. Hur vädret än är. Hos dig verkar det vara höst med sommarväder...Här är 5plus idag och det ser grått ut. Det går fort nu med lövens färgskiftning, men ännu är det ändå ganska grönt fortfarande. Här är det höstdagjämning i morgon fredag.

Johanna said...

Va kul det är att se produkter från "Ica" eller likande affär. Kom och tänka på det när du sa att du köpt med dig led värmeljus, är det något som inte finns lika lätttillgängligt i USA? Har hört några saker som man sagt är lite mer svenskt och är svårt att få tag på. Men historierna går lite isär. Jag tänker på saker som disktrasa och osthyvel till exempel. Kan man köpa ost som man hyvlar relativt lätt eller är det ovanligt?

Finns det andra saker som du märker är mer vanligt i Sverige än i USA och vice versa. Just nu tänker jag mer mat men även annan kommers typ husgeråd. Onekligen är inte Pumkin spice stort här (än), men vem vet det kanske kommer.

Kul med läskiga bilder. Köpte en stooor spindel som jag ville sätta på dörren förra året men tjejerna började gråta när dom såg den så det var visst för läskig :D. Fick hålla mig till pumpor,katter och spöken.

Vh Johanna

Yvonne said...

Imorgon börjar hösten här sägs det, i morse var det faktiskt "bara" 19 grader och kolsvart på himlen, men nu har de svarta molnen försvunnit och solen gjort inträde så nu är det nog varmare. Däremot hade vi en liten jordbävning i morse, dånade till i några sekunder och sen var det över. 2.1 på richterskalan, 7 km ner i jorden. Vi bor i ett sånt område här i Spanien där det då och då skakar till och det sägs vara bra, då pyser det ut lite och vi slipper en stor jordbävning.

Så nu börjar Halloween tänket med massor av kul grejer att köpa ser jag. I år är vi nog hemma då och då lär det dyka upp barn och ringa på. Men inte många hemma som pyntar upp så mycket, lite spindelnät och pumpor har jag sett de gånger vi varit hemma.

Känner också för att ta fram lite mörkare kuddar, filtar mm. Känns liksom rätt att göra det nu när det mörknar snabbar och det börjar kännas höst.

Julannonser har jag inte sett några, mer än Systemets om årets glögg. Men det dröjer väl inte så länge innan resten hakar på.

Pumpkin spice, låter intressant kombo av kryddor

Blir affärerna av med allt med pumpkin spice eller rear de ut det när den tiden är över?

Skulle nog säga tack, men nej tack till de där CROCS med inbyggda strålkastare, ha, ha, ha

Ha en fin torsdag, själva ska vi på vinprovning och middagsbuffé med smaker från Mellanöstern ikväll. Denna gång bara 5 min med bil (taxi) från oss alla
sex som var på vinresa förra veckan. Ska bli skojigt.

En stor kram kommer hela vägen från Spanien till dig

Mamma C said...

Jag tycker också att hösten börjar 1 september när jag bodde i Sverige. Men inte i Spanien som jag bor nu.
Jag har inte ens tänkt på höstpyntet, men kanske ska börja göra det nu 🙊.
Ha en fin torsdag.
Kram Carin

Annika said...

Anette:
Precis!! Julkrydda.
Ja, jag gillar det. Speciellt latten!!
Annars vet jag inte om jag är så galen i kryddan på ALLT.
HAHA.

Nej, jag vet ... hösten är inte din tid på året.
DU vet hur SYND jag tycker om dig med den gipsade foten!!

KRAMAR!!!!

Annika said...

Eva:
EXAKT, jag med, det är höst den 1 sept oavsett väder :-)
Ja, du ligger långt före mig vad gäller färger och annat.
Hoppas du njuter av allt det fina!

Annika said...

Johanna;
Svårt att vera riktigt vad jag ska jämföra Target med i Sverige ...
De har mat, men är inte en matvaruaffär, per se.
De har allt, kläder, sportprylar, inredning, smink, utemöbler.
En riktigt bra affär är det.
Bra kvalitet.
Åhlens kanske? Men ändå inte. Men Åhlens kanske ligger närmast till hands om man ska jämföra.

Nej då, mina ledljus kommer härifrån. Det finns gott om sådana, i alla former. Jag köpte dem här. Sorry om det var otydligt. Har aldrig köpt med mig ljus av ngt slag alls från Sverige. Eller i år köpte jag två muminljus, men de är från Finland.
Wettex är inte vanligt här, men det finns att få tag på hos tex Amazon. Själv har jag inga sådana.
Osthyvar finns, men kan vara lite knepiga att få tag på.
Jo, det finns absolut ost att hyvla.

Johanna, du ger mig tips för framtida inlägg!!
Lovar att skriva om det senare. Trevlligt inlägg blir det att skriva också.

HAHA, ja när dina barn blir lite större får du köra lite läskigare. Min egen dotter var tvärtom, ju läskigare desto bättre, haha.

Ha det så gott och tack för att du gav mig ämnesförslag.

Annika said...

Yvonne:
Lustigt så olikt det där är då, en dags skillnad. HA!
Ja man lär sig ngt nytt varje dag :)

USCH, läskigt med jordbävning ändå!!
DAMN!!
Har varit med om en sådan här en enda gång, den var ganska kraftig. OCH jag minns att jag inte fattade vad det var först.
JUST bullret.
Men vad bra att ni inte bor på ngn utsatt plats för sådana.

Precis, nu är det dags att rigga upp inför Halloween, om man vill det.
Jag väntar lite till.
Ni fick ganska många som kom i fjol om jag minns rätt?
Trevligt.

SÅG också glöggen för 2022.
HIHI,
Vilken grej det blivit.

Jo, de rear ut ps efter Thanksgiving ngn ggn.
Då brukar det ligga i backar. Det blir allt större för varje år.

HAHA, jag vet de där crocsen ...
ALLT hittar de på.

Ni har altlid så mysigt, så fina planer.
Ett fint liv.
Ha det så jättemysigt idag.

KRAMAR!!

Annika said...

Carin:
Eller hur, 1 sept.
Nej, man jag kan tänka mig att det är lätt att börja tänka om, som du gjort. Det känns ju liksom inte som höst.
HIHI, du kanske struntar i höstpynt. DET är också ngt nytt, vem pyntade inför hösten förr?
Stor kram!!

Humlan said...

Jamen visst är september en höstmånad! Sedan kan det vara härliga sensommardagar under september, men höstmånad är det likväl!

Här blir det nog inte något Halloweenpynt i år heller men kanske lite höstpynt om jag springer på några fina prydnadspumpor. Däremot tänker jag byta köksduk (har skadad bordsskiva på köksbordet, så jag använder alltid duk, ofta en avtorkningsbar till vardags) till en med mer höstfärger.

Ja gillar man Pumpkin Spice så kan man verkligen få den smaken oavsett vad man är sugen på ... men hur kom någon på ögonskuggan!?!

Ja nu kan man se vad man kliver på när man går ut i trädgården under mörka höstkvällar! :D Själv tänker jag mest på att det skulle vara oerhört irriterande med ljuset som hoppar runt för varje steg man tar. :D

Önskar även dig en bra torsdag!
Kramar!

Elisabeth said...

Hösten börjar helt klart den 1 september och inte i och med höstdagjämningen! På tyska heter höstdagjämningen "först höstdagen", men nej, de har också fel och vi har rätt. ;-)

Här är det fortfarande i princip helt grönt. De skiftningar som finns väljer jag att ignorera. ;-) Vill ha de grönt så lång tid som möjligt, för när löven väl börjat skifta i färg ramlar de snart ner och sedan dröjer de så lång tid tills de blir gröna igen. Borde för övrigt byta gardiner i köket... Jag byter ju inte julgardiner förrän till första advent, eller veckan innan, så det blir för lång tid att ha kvar sommargardinerna.

Inga annonser inför julen än på min Instagram. Överlag ser jag inte speciellt många annonser faktiskt, oklart varför.

Pumpkin spice låter riktigt gott! Cookies med pumpkin spice-smak kan nog vara något.

Crocs med strålkastare?! Haha, jag säger då det, vad ska det vara bra för?!

Susjos said...

Fascinerande att de tredan är pyntat för Halloween, det är väl inte förrän i slutet av oktober? Men såklart, mycket som ska fram, då är det kul att det får vara framme ett tag!
Pumpkin spice, kryddorna låter ju som pepparkaka, det är gott!
Men hjälp, jag vill inte ens tänka på julen ännu!

Foppatofflor med strålkastare, haha, kan vara bra när man ska till utedasset på landet på sensommaren när det börjar bli mörka kvällar, haha!
Ha det gott!
KRAM

Brysselkakan said...

Foppatofflor med lyse! Jösses så knasigt! För övrigt nog de fulaste skor som finns. Enligt mig.

BP said...

Läste ditt mejl INNAN jag gick till min lokala ICA idag. Var förberedd på det värsta, läs: Halloween pryttlar. Döm av min förvåning att de inte hade plockat fram en enda grej än. Ska till frissan imorgon. Salongen ligger granne med Kalaskompaniet, som alltid slår stort på trumman inför Halloween. Så jag ska "sondera" terrängen.
Croqs med pannlampa - hahaha! Eller jo, om den funkar och förhindrar att jag snubblar över rötter så jo, tack:-)

Channal said...

Galet att julreklam redan har kommit till dig och även Halloween! Konsumera mera-samhället! Höstdagjämning är ju idag. Morgnar är kyliga... men träden är gröna! Visst känns det att hösten är på ingång. Jag älskar hösten och hoppas på en varm och skön. Men visst känns det att säga adjö till sommaren... det är tungt! De där foppatofflorna är galet fula! Hahaha!

KRAM Anna

Äventyret framtiden said...

Som du redan känner till så är jag inte särskilt mottaglig alls för halloween och jul, knappt ens nyår och här om någonstans så kör de igång med hur mycket som helst när det gäller julen. Halloween nja...inte så mycket men det är på kommande. Men givetvis hänger jag med på ett hörn likväl, tycker att det är roligt att se på hur som helst men här hemma blir det rätt spartanskt som vanligt. Fast i år ska vi fira jul här med goda vänner så man vet ju aldrig vad som händer; jag kanske får ett ryck i alla fall . Men inte ännu. Här har hösten kommit ser man genom att folk tar långbyxor på, jackor likaså och det trots att vi har trettio grader varmt alla dagar. Jag går som vanligt klädd i shorts och linne..
Foppatofflorna, haha...ja, allt hittar de på.

Kramar!

Annika said...

Humlan:
VISST är det.
Tycka det år så konstigt att säga att hösten börjar i slutet av sept.
Som du säger, det kan vara sommarvarmt men höst är det likafullt.
Nä, Halloween är väl inte så stort hemma fastän man försöker.
Men höstpynta är ju trevligt ändå förstås.
OCH höstdukar jag gillar jag mkt.
De där crocksen ja, så otroligt dumma. VEM behöver lampor på fötterna. FATTAR inte, haha.
Kramar!!

Annika said...

Elisabeth,
Så är det. ALLA andra har FEL!!! HAHA.
Det är höst den 1 september och därmed jämnt.
Fniss.

Ja ni har det nog som här, tänker jag, mest grönt. Här brukar et skifta i mitten av okt och sen är det som allra vackrast typ första veckan i nov.
Men sen går det gfort, så fort peaken är nådd blir det väldigt snart kalt.
Har inget emot det heller, men vill såklart ha det gyllene länge!!

PS är ganska gott, en julkrydda mer eller mindre.
Tycker om latten såååå mkt. Men kakor funkar ju absolut.

Crocs med lyse är bara ofattatbart, haha.

Annika said...

Sus:
Precis, den 31 okt.
Så de är ute tidigt, men ska men ha 3-4 meter långa skelett därute så, haha..

Jadu, croksen med stråkastare. När man ska till dasset i mörkret ja, då kan de väl komma till pass, mohohaha.
Kramar!

Annika said...

Brysselkakan:
Obegripligt eller hur!!
Håller med, fulaste tofflan ever.

Annika said...

BP:
Det är väl inte så stort hemma tror jag? Absolut inte som här.
Undrar när de börjar ta fram det i butikerna hemma? Här är det ju framme sen länge.
MEN det firas ju inte så stort hemma så det är inte konstigt.
KOLLA idag när du ska till frissan. KAN tro att de har de i partybutikerna.
Tofflorna, när man ska till dasset på landet, haha.

Annika said...

Channal:
Mkt sånt på insta i min feed. KAN ju bero på att jag ibland klickar mig in på annonserna.
Halloween är större än hos er så det är inte så konstigt.
Konsumtionen ja, tur att man har sedan gammalt.
Men vi är väl alla lika goda kålsupare där, skulle absolut kunna banta ner mitt köpande.
Älskar hösten!!
VISST är det SÅÅÅÅÅÅ fula, haha, tofflorna. MED och UTAN lampa.
Kramar!

Annika said...

Karin.
Så sant, det är du inte.
Jag är glad att du hänger med mig i mitt vilda pyntande sen, haha.
Men jag vet att du ligger lågt med ditt :-)
AHA, du kanske dras med i Maderias galna pyntande och kör järnet själv inför ert besök i jul, hihi!!
men, jag kan tro att det känns lite konstigt att pynta när man, som du, bor i ett varmt klimat året om.
HAHA, klassiskt, ni är härdade nordbor som INTE klär er i vinterkläder då det är 30 ute. Fattar precis.
Stor kram till ön i havet från mig!!

Steel City Anna said...

Kul med Halloweenpynt! Karvade en hel del pumpor förra året, får se om det blir av igen. Jag ska iallafall på Halloweenfest i år och klä ut mig ordentligt!