Tuesday, June 21, 2022

Summer solstice.




Good morning!!



Welcome, summer solstice!
The lightest day of the year is here. From now on, it will only get darker again.
I know, I am a great and kind person for pointing out this very fact, haha!!
Someone’s gotta say it!! :-D



The 21 of June is also “The first day of summer”. Or, so they reason here …
For me the first day of summer is always June, 1.
I have such a hard time dealing with this "first of" nonsense, haha. 
Like, spring starts the day of Spring equinox ... Fall on Fall equinox ... And, winter starts on winter solstice (usually around December, 21) ...
NO, NO, NO …Listen up, spring starts on March, 1. Fall on September, 1. And finally, winter starts on December, 1.
Easy peasy and clear as crystal. You all feel me, right? HAHA.



 
Refreshing summer drink when it is 99 F (37.2C) and you are hanging in the shade because it is absolutely impossible to even think about sitting in the sun!
Well try this drink, mix lemon or lime vodka with sprite or 7 Up.  Add a few drops of lime to the drink.  Then, put a popsicle in the drink and let it dissolve.  Or, you can be like me, just dip and lick it ;-) ! Make sure your ingredients are freezing cold as you mix them together.  If you are in Sweden, try this with a Piggelin.  If here in the US, try it with a lemon-lime popsicle.  SOOOOO good!!



I hope you all had a great and fun weekend.
On Friday the mercury reached record high temps here. SO gruesomely hot and humid. It was 99 F (or 37.2 C) and humid. It really was a pain just being outside. 
These temps are more common for July and August.
Luckily, since we have AC we can escape it all.
On Saturday, the temp dropped down to about 75F (24C) and with very low humidity. It felt so perfect. And lovely. What a relief after the Friday scorcher.
Peter and I took a hike Saturday morning and it felt so nice being out in that perfect temperature.
In the evening, we had good friends over for dinner and it was so pleasant to hang out on the deck all night long.


 




Peter and I took a hike Sunday as well, a shorter one.
The weather then was pretty perfect then as well. WE better enjoy all this because the hot weather will return. Even today, it’ll be a lot warmer than it was even yesterday.


16 comments:

Mamma C said...

Jag har nog samma uppfattning som dig när det gäller årstiderna. Förutom att jag säger att våren börjar i April 😉😃.
Verkligen lummigt och vackert där ni vandrade. Men jag skulle nog gått och stampat som en tok i backen om jag gått där i det höga gräset.
Här har temperaturen sjunkit lite nu med som tur är. Och det var övermulet i morse, men inte nu längre.
Kram Carin

Äventyret framtiden said...

För min del så börjar våren i Norden den 1 mars men även här är det detsamma. Man ser skillnaden mellan vinter och vår trots all grönska. Vintern börjar 1 januari...hösten i oktober.
Så härliga vandringsleder ni har att ta till när ni känner för det och det gör ni ju! Lummigt, nästan om rena djungeln ibland men härligt ser det ut där ni vandrar.
Vi har lagom temperatur nu varje dag mellan 23- 27 grader. Helt perfekt och rätt så brisigt.
Ha en fin tisdag Annika!
Kram

Yvonne said...

Helt plötsligt ser det ut som det går att kommentera, 3:e försöket nu.

Fantastisk natur ni vandrade i, dock skulle jag nog inte vilja gå där i det där höga gräset, ormar är inte kul. Är de giftiga eller bara äckliga, de ni har typ på vandringsleder?

Beachen, är det badbart där? Vackert är det iaf.

Läste grabbarna inte skylten innan de gick i, tro? Så tråkigt när folk inte respekterar skyltar tycker jag. De är ju ditsatta av en viktig orsak.

Ha en fortsatt fin tisdag säger jag och skickar en stor kram

Annika said...

Ja, sommarsolståndet! Känns som mitten på sommaren för mig, inte början. Lustigt hur man räknar det där - många tänker nog att sommaren börjar när ledigheten börjar. I mitt fall början sommaren när min ledighet börjar, mitten av maj och slutar mitten av augusti. Så slutet av juni...blir mitten på sommaren!

Skönt att ni fick lite svalare väder. Jag uppskattar temperaturerna här i norden till fullo eftersom jag vet vilken hetta det är på många ställen både i Europa och USA. Och i augusti, september blir det ju så i San Diego också. Så det är lika bra att lapa i sig den svala nordiska sommaren.

Annars har helgen varit väldigt lugn och rätt sorgsen (skriver om det på bloggen). En dag i taget, ett steg i taget. Idag kommer iallafall min syster så jag får lite mer sällskap.
Kramar!

Annika said...

Carin.
I hear ya!!
April är också en bra månad att börja räkna våren från :-D
Faktiskt lite otäckt med det höga gräset. Ormar finns ju. OCH fästingar ännu fler.
Nej, lite obehagligt faktiskt. GULP!!!
Lummigt och grönt är det verkligen.
SÅÅÅ skönt med drägligare temps!!
Kramar!!

Annika said...

Karin:
Always.
Så är det.
Mars är en vårmånad. Här liksom hemma i Norden. Jag kommer alltid att räkna som jag räknat vad gäller årstidernas ankomst.
Ja, det är sant, vi tar oss ut så fort vi kan. Det är härligt.
Lummigt och grönt är det.
Men jag går och oroar mig för ormar och fästingar och annan skit.
HAHA.
MMMM ... så fint att bo på en ö mitt i Atlanten med ständig bris. Härligt Karin!!!
Kramar!!

Annika said...

Yvonne;
JASSÅ, strul vad gäller den saken. IGEN!
Blogger alltså ...
SUCK:
BRA att trägen vann denna gång :D

Ormar ja, jomen somliga är giftiga och farliga. Andra helt ofarliga.
Ska skriva en punkt om det på torsdag, tänkte jag.
Just när det är så där högt gräs och inte speciellt välskött lugnt lederna är det lite otäckt. YIKES!!

Vad gäller stranden där vid Potomac så vet jag inte om man får bada .. Inga skyltar fanns. Det måste vara OK där, tänker jag. Floden är ju så "snäll" där, som en sjö närapå.

Ja, jag tyckte det var komiskt, och HEMSKT, att de där killarna badade precis där. Typiskt grabbigt och så också.
Jo, man ska rspektera skyltar och uppmaningar. Verkligen!!

Du md, Yvonne, ha en jättefin tisdag.
KRAMAR!!

Annika said...

Annika:
Känner som du, det känns som om högsommaren startar direkt efter midsommar.
Här vet jag att man ser "midsommar" som ngt som inträffa i slutet av juli. Vet att tex UVA har en stor midsommarfest då. Men såklart av helt annat slag än vad man gör i Sverige.
Men även för mig har ju sommaren pågått länge redan.
Högsommar är vad det är nu.

Ja,just nu har vi en respit i vädret. Det blir snart varmt igen. Men ingen direkt värmebölja att tala om i sikte.
Men fukten du vet, den kör ju sitt race.
Älskar de nordiska somrarna. för det mesta. Blir det för hett i Norden, vilket det blir då och då, är det inte så roligt eftersom man inte kommer undan alls.
Lapa i dig allt du kan, Annika. MYSIGT!
OCH tänk vad du varit i Sverige ofta det senaste året!

Kommer och läser!!

KRAMAR!!!

Elisabeth said...

Håller helt med dig om datumen för årstidernas början! När man lär SFI-elever namnen på årstider, månader etc är det också de datumen, så det måste vara rätt. ;-D

Det var en vacker vandring ni gjorde, men precis som några andra här ovan hade jag gått och tänkt en massa på ormar. Och på fästingar! Fast främst på ormar faktiskt, för de är bara så äckliga. Fästingar är liksom äckliga på att annat sätt.

Är ni TBE-vaccinerade förresten? Jag blev mycket förvånad för några veckor sedan, när jag insåg att flera av mina kollegor INTE är det, trots att det funnits TBE-fästingar här mycket längre än i västra delarna av Sverige, där jag ju bodde tidigare. Jag tog TBE-vaccin första gången när jag var tolv, tror jag, för då skulle vi till Österrike där fästingarna spred TBE redan då. Sedan har jag fortsatt fylla på. Känns skönt att slippa tänka på den risken i alla fall. Nåväl, det var ett sidospår.

Man kan undra vad pojkarna som simmade i floden tänkte. Antagligen tänkte de inte alls, eller så var de helt övertygade om att de minsann inte skulle råka ut för något. Dumdristigt, minst sagt, för skylten var sannerligen tydlig.

I helgen var det till stor del så trist väder här, vilket var extra synd eftersom jag för första gången sedan augusti inte hade något skolarbete att göra. En MYCKET konstig känsla, eftersom jag normalt alltid arbetar en del på helgerna.

Annika said...

Elisabeth;
Härligt! Visste nog att du håller med mig, hihi!!
OCH så bra att det lärs ut att det är så här det är också. Toppen!

Ja, det är lite jobbigt att gå och oroa sig för ormar hela tiden när det är så där högt gräs. OGILLAR!!
Vi har ju en del giftiga sådana här också.
OCH jag ill heller inte bli huggen av en orm som är ofarlig sas. VIDRIGA tanke.
Fästingar är jag rädd för också. URK!
Så nejm ogillar höggräs.

Nej, man vaccinerar inte mot TBE här. Fråga mig inte varför. men vi har inget vaccin.
Det finns så många fästingburna sjukdomar här också. URK!
Har två vänner som går med kronisk borelia.
Peters systerson drabbades av Colorado spotted fever efter ett bett.
Och så mkt annan skit.
HATAR fästingar och vi har så många av dem.
Bodde jag i Sverige vore det n no-brainer. Skulle absolut ta sprutan där om jag bodde där.
BRA att du tagit sprutorna. Jag känner en person som dog av fästingburen TBE, innan hen dog var hen helt invalidiserad i flera år. Vård dygnet runt. SÅ vidrigt att det knappt går att fatta att en fästing kan åstadkomma sånt. OCH så förfärligt sorgligt.

Grabbar i den åldern tycker säkert bara att de är coola som badar i en sådan å. helt galet.


NU sommalov för dig!!
UNDERBART!!
Du ska se att vädret blir bättre. Såg att midsommar bjuder på fint sådant. Men, du och jag tycker ju lika om den helgen. MEN bra väder tror jag att du får!!
:-D

Keith said...

Such a refreshing drink to have on a hot day! The popsicle really hits the spot! Looks like you should beware of Freddy Krueger on the Goose Creek trail. Or falling into the water if you're not careful. Not sure I'd be like the boys wading in the rapids. Beautiful beach location on the Potomac!

Annika said...

Keith:
It was good, right! I'll make it again. I know right, the Goose Creek trail started out very iffy.
Potomac is sooooo lovely. This is a very sweet spot!!

BP said...

Så ni har också drabbats av en värmebölja, precis som Sydeuropa, där temperaturen låg på 39 grader i Barcelona mitt på dagen och 36 grader i Paris klockan 22:00 i lördags (Diamond League).
Sådana temperaturer är till och med för varma för mig;-)
Men tack och lov "lider" man inte av värmen när man sitter framför datorn och beundrar dina fina bilder:-)

Channal said...

Så VARMT ni har det!! Skönt med iskalla drinkar och skugga! Grön och fin vandringsled. Själv var jag på ett jättefint dop i helgen. Men nu när jag är ledig är det helg varje dag. Har inte koll på dagarna. Så skönt! Sommar och varmt har vi det nu... +24 idag. Ska bli ännu varmare till midsommar. Men det tror jag inte riktigt på. Hahahah blir säkert regn! KRAMAR Anna

Annika said...

BP:
Ja, men nu är det mer normalt igen, runt 30.
Det är verkligen hemskt då det blir för varmt. OCH där, iaf i Paris, är det ju inte så vanligt med AC heller. URK!!
Nej, det är inte roligt då det blir hett och man inte kommer undan.
TACK rara DU för att du gillar mina bilder!!

Annika said...

Channal:
Ja det var HETT i fredags, vidrigt.
Nu är det mer normala temps igen, runt 30.
Det räcker till det med.
HIHI, du ska nog se att det blir en RIKTIGT fin midsommar vädermässigt i år. Det verkar ju verkligen så!!
Kramar!!!