Thursday, June 09, 2022

Intressant, Fika och Mellanmål, Arlandakaoset och Förmodligen den allra sista Chorizon




Torsdag igen!




* Intressant!



Intressant var det att ta del av era kommentarer igår på inlägget om Swedengate. TACK för engagemang. Jag läste, och svarade, på era kommentarer med största intresse.

Tycker att det är så ofantligt märkligt hur Swedengate blivit en så stor grej. Faktiskt är det närapå ofattbart i min bok.

Som någon av er skrev, tror det var Linda, att snart antar världen att svenskar inte alls bjuder någon på middag. Aldrig. Varken vuxna eller barn.
Att de är världens snålaste folk, haha.

Nä, detta har blivit för mycket.
Vilket för mig till …



  * … Fika och mellanmål.



Vi var alla överens igår om att mellis och fika fick alla. Alltid.
Det var middagsmålet som man åt i eget hem med egen familj.

Mellanmålen var ju dessutom rejält tilltagna med bröd, smör, ost, marmelad. Bullar och kakor om det var fika.
Och i mitt och mina kompisars fall, baljvis med te. Alltid te, alltid. Jag vet inte hur många liter te jag drack under min uppväxt. Te med fem skedar socker i, typ …
Rostade mackor med massor med smör och ost därtill. Ofta honung eller marmelad på brödet också. Jag fattar inte att vi orkade med middag också efter mellanmål som dessa. 
Dessutom, alls inte gratis för våra stackars föräldrar heller med dessa “tepartyn” på närapå daglig basis.

Fika är ju ett totalt vedertaget begrepp i Sverige. OCH i världen också, Swedish fika är välkänt.

Vi kan ju tala lite om fikafenomenet också, hur generösa fikastunderna i svenska hem ofta är.
Inte allt för sällan ingår mackor i det som bjuds, ofta hembakat bröd och hembakade kakor.
Förr i världen var det kafferep med sju sorters kakor.
Numera är det lite annat, men fortfarande generöst tilltaget.

Fika bjuder en svensk ALLTID på då det vankas besök vilken tid som helst under dygnet (nästan). Gillar det. MASSOR. 
DET är verkligen ett trevligt “fenomen”.

OCH rena middagsbjudningar? DET tycker jag svenskar i allmänhet är superbra på också. Alltid trevligt, alltid väl tillaget och ofta mycket vackert dukat.

 
Bild från Tripadvisor 



* Arlanda. 

Vilket kaos det verkar vara på terminal fem på Arlanda i skrivande stund. Hemskt. Ja inte bara på Arlanda förresten. Detta vekar gälla många flygplatser i världen nu.

Folk reser i massor nu igen, och säkerhetskontrollerna verkar inte alls vara förberedda på det.
Ytterligare något som fick sig en smäll under den vidriga pandemin.
Det känns som om nästan allt i världen gått till det sämre efter Coviden, eller hur? USCH.

Oroar mig själv för sommarens flygresor då jag har ett byte på Arlanda när jag ska vidare mot Finland och sommarstugan.
Det är nästan som om jag redan nu har ställt in mig på att det kommer att bli ett dygns försening. Må jag ha fel.

Har du åkt från Arlanda på senare tid?
HUR var det?
KAN man gå igenom säkerhetskontrollen i exempelvis terminal två och sen därifrån till Femman? Någon som vet???
Eller är det en omöjligt?
Alltså, om man reser från femman måste man då gå igenom säkerhetskontrollen på femman likaså?
Eller kan man gå till tvåan/trean/fyran och sen knalla därifrån “bakom scenen” tillbaka till femman?

Jo, jag är allt lite ängslig inför bytet på Arlanda eftersom jag måste ta ut mitt bagage där och sen checka in det med Finnair igen. Jag har gjort så förr utan minsta problem.
MEN det var innan COVID-helsiket.
Tre timmar har jag på mig på Arlanda, frågan är om det räcker? 



*  Kanske den allra sista Chorizon?


Jag knäppte denna bild i veckan. Här kan ni verkligen ser Chorizos bikini bra, haha!


***



Med detta önskar jag dig en fortsatt fin torsdag!

22 comments:

Eva i Dalarna said...

Jag hade aldrig hört talas om Swedengate eller vad det nu hette förrän jag läste din blogg igår. Men nu när jag gick här och funderade på det så kom det för mig en rad ur en Lasse Berghagensång, hette den möjligen Tacka vet jag logdans: "mat de ät ja hemma - brännvinet kostar mig en femma"...(lol)

Läsken said...

Jag flyger inte extremt mycket med åtminstone en resa per månad brukar det bli från Arlanda. Köerna tog rejäl fart runt sportlovet i år. Sedan dess har det varit extremt långa köer varje gång, ca 1-2 timmar. Jag har själv ett kreditkort som erbjuder fast track till säkerhetskontrollen. Normalt sett innebär detta ingen kö eller någon enstaka minut. Sedan februari har köerna även i fast track legat på ca 10-30 minuter.

Om ni har Amex Platium (eller högre) har de sin egna fasttrackkö vid ingången mot f-piren (till höger när man kommer in i terminal 5).

Jag är nästan helt säker på att det inte går att ta sig mellan terminalerna utan att göra en ny säkerhetskontroll.

Humlan said...

Ja, visst är vi bra på att fika ordentligt och det ska vara väldigt oplanerat besök för att man inte ska kunna bjuda på en ordentlig fika (eller närmaste vännerna där man vet att de ändå inte vill ha).
Vi blev väldigt förvånade när vi var tre stycken som var hembjudna på fika till en bekant och hon bjöd på EN kopp kaffe med EN muffins var, inget annat! Hade det varit spontant och oplanerat, så hade vi nog inte reagerat, men hon hade bjudit hem oss långt i förväg.

Ja det har verkligen låtit som det är kaos på Arlanda. Det var ju synd att de var tvungna att säga upp säkerhetspersonalen under pandemin och att det tar så lång tid att få igenom nyanställda genom alla säkerhetskontroller som den personalen måste gå igenom. I Norge kunde de tydligen permittera sin personal och har därför den kvar nu. Svensk flygplatspersonal verkar ha hittat nya jobb i andra branscher.

Jag förstår att det blir tristare för dig när du inte har Chorizo att spana efter under dina morgonpromenader, hoppas Chorizo och matte hittar en ny plats att visa upp sig på.

Ha en bra dag!
Kramar!

Äventyret framtiden said...

Haha, denna Chorizo! Underbart igen. Hoppas den kommer att vara till glädje dit den flyttar den söta grisen.
Tack för den här tiden får jag väl säga?

Go-fika är svenskt så in i vassen! Kan bara hålla med om det och väl tilltaget är det också. Utan den stora horden av svenskar som ville ha go-fika hade vårt café inte gått lika bra som det gjorde, även om vi hade folk där från hela vida världen ( 56 olika länder räknade vi in). Vi är inte några fika-människor själva i egentlig svensk mening dock.

Jag har förstått att man helst ska vara på Arlanda minst fyra timmar innan avgång men jag gissar att det är annorlunda när det gäller att gå från flyg till flyg. Tror nog att du klarar det hur bra som helst. Direkt efter bagaget och så vidare till nästa terminal. Lycka till Annika!

kramar!

Mamma C said...

Mycket go-fika blir det när man är i Sverige 😉.
Vi åkte hem igen efter påsk och tyckte det flöt på väldigt bra ändå när vi skulle gå igenom säkerhetskontrollen. Men det är nog bra att ha en god marginal tror jag.
Ha en fin torsdag.
Kram Carin

Yvonne said...

Jag flög imorse och kaos är bara förnamnet. Började med att taxin som var beställd till 02.00 inte kom förrän 02.30, 40 min till Arlanda så vi var där ca 03.05, trodde inte våra ögon då vi såg köerna för bagdrop, den ringlade sig genom halva terminal 5 i snitslade banor trots att vi hade taggat bagaget och bara skulle lämna dem. Vi lyckades missa slutet på kön och dök in på ett ställe och hade då säkert gått före 50-60 människor som var före oss. Köerna gick hur som helst så det var inte lätt att hitta siste man i kön Tog oss en hel timme bara att få lämna väskorna. Varmt, små barn som grät och skrek om vartannat (trötta som bara den redan då). Säkerhetskontrollen gick inom anständig tid, den tog 30 minuter så det kändes rimligt. Kommer in och ingenstans på någon tavla står just vår flight, människor irrade runt där nere utanför taxfree. Fick för mig att kolla på appen och där stod F32 så vi ångade till och inte förrän de skulle borda kom det upp att det var rätt ställe alla hade hittat. Bedrövligt måste jag säga. Ingen trevlig början på en resa. Nå, nu är vi på plats i vårt sommarhus och det är skönt, men trötta som bara den är vi, var ju på studentskiva hos grannen till 23.30 och sen tyckte vi det inte var någon idé att lägga sig när vi skulle upp kl 01 och duscha och göra oss klara. Sov en timme på planet så jag lovar att det grusar ordentligt i ögonen nu när klockan är 16.00.

Helt sjukt att när security fått till det så börjar flygbolagen strula, var inte bara SAS utan det var knökafullt i hela avgångshallen med folk som skulle resa.

Fika och mellanmål, ja det har jag alltid serverat alla hungriga kompisar som dykt upp, både dottern och sonens, alltid! Tycker också det är kul både med mackor och med fikabröd. Jag har ju alltid jobbat bara mellan kl 06-10 och lediga skollov så jag har haft tid att baka mycket och servera dem. Många av dem hade nog inte smakat hembakat matbröd, vana vid typ Skogaholmslimpa, inget fel i det någongång men inte alltid.

Tråkigt om Chorizo nu säger adjö, men, men allt har sin tid måste man tänka

Stor kram från en halvtmedvetslös Yvonne och ha en trevlig torsdag

Brysselkakan said...

Haha! Tänker på Chorizon varje morgon jag cyklar och passerar trädgården med en liknande gris, får nog stanna och ta bild på den åt dig.

Tack för trevligt "samtal" tidigare idag!

BP said...

Vad gäller gårdagens inlägg så var det når helt nytt för mig. Men "blandat" med dagens inlägg så är det inte nytt längre;-)
Fika var givet hos olika kompisar och hos mig. Men vi sa alltid adjö till varandra innan middagen som serverade cirka klockan 18-18:30, beroende på när min pappa kom hem från jobbet.

Arlanda är ett elände just nu. Flera europeiska flygplatser har fått stänga, då man inte kunde garantera säkerheten för alla människor i terminalbyggnaderna.

På Arlanda är det inte bara säkerhetskontrollerna som krånglar utan allt annat också. Personalbrist efter pandemin överallt, och SAS som ställer in flyg lite hipp som happ. Inga piloter sägs det. Suck!

Om det krånglar redan nu innan semestern börjar, så undrar jag hur det kommer att se ut efter midsommar...

Elisabeth said...

Ja, fika är många bra på i Sverige. Jag har sällan folk på fika, men OM jag har det vill jag gärna bjuda på hembakat, även om det finns mycket gott att köpa i affärerna också. Kan dock längta efter ett äkta, tyskt/österrikiskt Bäckerei (bageri), med alla goda bakverk som liksom är mycket "mer" än de svenska.

Kaoset på Arlanda är i sanning helt absurt. Det är faktiskt ganska konstigt att inte de ansvariga kunde planera lite för detta, med tanke på att det ökade resandet kan knappast komma som en överraskning. Hoppas att det blir bättre snart och att allt kommer att fungera någorlunda smidigt för dig.

Chorizo är så söt. Använder solkräm gör han också ser jag. ;-D

Susjos said...

Ja, nog är vi duktiga på fika, dygnet runt! Å middagar också . Minns också alla dessa baljor te som man drack som barn, hemma hos min bästis och hemma hos oss, numera dricker jag väldigt sällan te, haha!

Flög ju från Arlanda till Turin här i mitten av maj, "droppade" bagaget enkelt, för vi var redan incheckade via internet dagen innan tror jag, min kompis som styrde det! Minns att säkerhetskontrollen funkade ungefär som vanligt på terminal 5, den som är längst bort till höger, vi kanske stod i 30 minuter, men minns att jag såg en ovanligt lång kö till den vänstra säkerhetskontrollen när jag kom från terminal 4, där bussen stannade. Vi flög på förmiddagen och var 2 timmar innan på Arlanda, men det här var ju i början på maj, låter som det är värre nu tyvärr!
Må så gott!
Kram

Anonymous said...

When my kids have friends over at mealtime, I always invite them to eat with us. The response that makes me laugh is when they ask what are we having to eat? I guess they need to decide if what we are having is just as good or better than what they might have at homee.

Annika said...

Eva:
HAHA, SPOT on!!
Så är det.
Men mat de ät ja hemma!
Love it!! HAHHAHAHAHAHA!!!

Annika said...

Läsken:
Jag for hem hit i slutet av mars efter att ha varit i Sverige i tre veckor.
Inga problem alls. Superlätt.
Men då var säkert alla sportlov över och påsklovet låg ännu en bit bort.
Tycker det hela känns så bekymmersamt nu inför sommaren,
Kommer till ARN en tisdag och hopas såklart att det ska vara en "bra" dag att resa på. MEN det är industrisemester och folk reser ...
Änglsar mig redan nu.

DU är inte den första som skriver om Amex Platinum. Har Gold, men fundrerar allvarligt på att uppgradera mitt kort.
Mna kommer alltså igenom då. Fasiken, det kan vara värt det alltså.

DU har rätt, fick svar på det där om terminalerna igår då jag läste om det i DN. Så är det, en och samma terminal som man flyger från.

Stort tack för att du berättar!!

Annika said...

Humlan:
Så är det onekligen.
Fika, alltid.
Du, det där med din kompis och en muffin ... det låter skumt. HAHA.
Jag skulle fasiken blivit SUR. Blir man enkom bjuden på fika av ngn så får det nog vara liiiiiite mer.
Det är annat om det blir en ren spontafika och personen inte har så mkt hemma.
OCH som du säger, med sina närmaste kompisar kan mn ju bar ta en slät kopp kaffe, ingen villa ju brassa kakor ändå under veckan.
Jag med, tänker ju lite på figuren, haha.


Tycker ARN låter som en MARDRÖM: Det är nästan så att jag leker med tanken på att försöka häva biljetterna med Finnair och ta mig till Finland med båt istället.
Faktum är att den tanken lockar mer och mer ..
Jag är sååå rädd for kaoset på ARN.

Har en god vän som är i Sthlm nu, hon reser tillbaka hit imorgon. SKA bli sååå intressant att höra när hon kommer tillbaka hur det varit på ARN.
Ja, illa där med ARN då de lät personal gå. INGET gott har kommit ur pandemin. INGET.
BARA skit.
Ja och det verkar ju vara lika på många andra hål i Europa på flygplatser. VET inte ens hur det är HÄR i US- har inte läst eller hört ngt avvikande.

Chorizo ja. Hoppas hen kommer tillbaka på Insta iaf. Men då lär jag nog inte lägga ut bilder här längre.

Kramar och ha en finfin helg!!!

Annika said...

Carin:
Ja verkligen!
SÅÅÅ mkt gofika!
OCH allt så gott.
Går alltid upp i vikt i good old Sweden!
Samma då jag for tillbaka till US i slutet av mars från ARN, noll problem.
Bävar nu dock. BÄVAR!!
Kramar!!!

Annika said...

Yvonne:
Din kommentar får mig att vilja avboka mina Finnairbiljetter nu och ta båten istället.
DET låter helt vidrigt överjävligt det du berättar.
SJUKT!!
Alltså ... nej!!
Och vad har hänt med ARN och info och allt sånt. De brukade ju alltid vara bra på det.
NNÄÄÄÄÄÄ vill inte.
VILL INTE!!!
Stresspåslag galore.
USCH.
Men ni kom med. OCH ni är DÄR nu!!!
När åker ni hem härnäst? HOPPAS i höst.
Fan, det här går ju inte. Detta måste ju lösas.


Japp, flygbolagen strular också minsann. OCH hotande strejk hos SAS.
Orkar fan inte ...

JAA!!
Precis så!
stora fikan som nästan är mellisar. ÄLSKAR det.
OCH det var för alla!
Vet du, jag vr avis på mina kompisar som fick skogaholmslimpa. FATTADE inte bättre. DÅ!!
Men mina kompisar talar lyriskt om min mammas hembakade bröd.
OCH det lär ju dina barns kompisar göra om ditt bröd också!


Yvonne, hoppas du sov gott inatt och känner dig piggare idag.

KRAMAR!!

Annika said...

Brysselkakan:
GÖR det!
Ja supertrevligt samtal!!
OCH idag blev det lite goda nyheter, för en gångs skull!!

Annika said...

BP:
Och eftersom du nu läst det gånger två här så kommer du att se Swedengate dyka upp än här och än där. HAHA.
Alltid fika, alltid.
Så var det bara.

ARN ett elände, Schiphol har jag läst om och flera andra.
FY tusan alltså, så hemskt.
Jag måste säga att jag gruvar mig MKT!!

Japp, SAS ja ... och det är dem jag åker med. DET kommer att köra ihop sig.
Lär väl inte ens komma från CPH och t ARN ...
Ja, jag är väldigt positiv nu, haha.

Annika said...

Elisabeth:
Hembakat och fika är GULD!!
Alla älskar det.
ÅÅ ja, nog kan jag förstå att du kan sakna tyska bakverk.
TYSKT matbröd etc.

ARN ett helsike.
Fattar det inte heller.
Sådan konstig framtidsplanering alltså ...
Ofattbart.
De förstod ju att folk skulle börja resa igen. DET kommer nog knappast som en överraskning.
USCH.
Vidrigt.

Mn Chorizo har hela 60SPF! BRA för C!!

Annika said...

Susjos:
MYCKET bra!!
En svensk fika är en svensk fika.
OCH det vet ju folk om även här.
OCH middagar man blir bjuden på hos svenskar, alltid fint allting. Är rädd för att folk ska tro att svenskar aldrig bjuder ngn på middag.
Snart börjar väl världen tro det. MEN det lär väl dö ut snart, Swedengate.
Te ja, med en massa socker, alltid TE!!
Samma här, dricker inte så mkt te alls längre. Ibland, på em. Men väldigt sällan.
Och jag dricker utan socker och mjölk. Samma med kaffet.

SKÖNT att det gick bra då du får till Italien i maj.
Jag hade inga problem heller då jg flög hit tillbaka i slutet av mars.
Men nu ... usch och fy så hemskt det verkar allting.

Kramar!!

Annika said...

Ano:
That is funny!
Like, kid ... I am inviting you to dinner. Just graciously accept, or deny (without asking).
I think THAT might have happened in the past here as well, with one or two of Ks friends back in the day. I have a faint memory of it.
Kinda rude!
:-P

Annika said...

Karin;
HOPPAS du ser detta. SÅÅÅÅÅÅ skumt, DIN kommentar fastnade i min spam. Det var först idag jag såg den
DET kan ha varit samma dag min kommentar om fartyg inte fastnade hos dig.
Frågan är om den ligger i din spam???

Chorizo ja, tack till hen.
SÅ söt.

Fika, kul att du säger det att det var svenskarna som nästan bar upp ert bageri och deras fikande. Finnar fikar väl nästan lika mkt, haha. Tycker det är så iaf där jag vistas, haha.
Nämen, mer fika åt folket.
Alltid såååå trevligt. OCH generöst till max.
Vad fina år ni fick på Pettas ändå.
Men nu är det nog skönt att få slippa.

ARN ja, jar läst mardrömsartiklar två dagar i rad nu.
Bävar, minst sagt.
Vi får se ...
Vi får se.
OM allt går som det SKA om EXAKT en månad ska jag byta plan i ungefär detta nu.

Kramar och trevlig helg!!!