Wednesday, June 01, 2022

I mitten av huvudstaden!




Hej juni!



Va? Är det verkligen juni nu?
Redan?
Vart tog året vägen?
Varför går tiden så fort?



Försommar deluxe som snart går över i midsommar och sen i mättad högsommar. 
Skolavslutningar och examen.
Allt sådant ligger bara några dagar, eller veckor, framför oss.
Sommarlov och semester …
Ännu en sommar.



Hoppas du har haft en fin helg. Vi fick blandad konfekt vädermässigt med en tornadovarning som skakade om hela den restaurang Peter och jag åt lunch på under fredagen. Varenda mobiltelefon i hela lokalen började tjuta och detta stod att läsa på displayen.


 




ALDRIG kul med sådant.
Det ösregnade ute och det åskade så det sjöng mellan husen. MEN någon tornado såg vi inte till, tack och lov.
Dock, tornadon hade tagit mark på ett par ställen i Maryland och ställt till lite elände där. Ingen som dog, eller skadades, tack och lov. Men tornadon hade rivit upp träd och staket ur marken. 
HATAR tornados, av alla väderfenomen är det det nog just tornados som skrämmer mig mest. Det är inte ofta de drar in över DC med omnejd (för kuperat och skogigt). 
En tornado vill ha PLATTA landskap och slättland för att riktigt trivas.   De behöver slätter och plattland för att få upp den enorma fart och pondus som de är kända för.
USCH, vilken mardröm det är i de stater där tornados tillhör sommaren. I Oklahoma, delar av Texas, Kansas, Nebraska och flera andra stater i the mid west lever man ett ganska farligt liv om sommaren när vädret är hett och sådana här väder uppstår. Det är sällan de uppträder här, trots allt. MEN, det blir tyvärr vanligare.
Climate change IS real.



Peter och jag vandrade i lördags. Inte längs Appalachian Trail, vilket vi först tänkt, utan mitt inne i Washington DC.
Nu ska ni få se foton hur det verkligen kan se ut på vissa platser i USAs huvudstad.  Surprise, tror jag att ni tycker!


Häng med till Rock Creek Park!




En ekorre i träd.


Jag önskar dig en fin och bra första juni!

24 comments:

Yvonne said...

1 juni redan, ja vart tog de första 5 månaderna vägen? Usch, så fort tiden rusar iväg och vi med den.

Fy så läskigt med tornadovarningen, verkligen skönt den inte drabbade er. Såg bilder igår på nyheterna från någon del i Mexico och det såg alldeles för hemskt ut, så mycket förstörelse och elände för människorna som drabbas.

Häftigt att kunna vandra mitt inne i Washington DC, så vackert att måste vara helt underbart att vandra där, mitt i stan men ändå inte. Så bra att stänga av vägen så folk som föredrar asfalt både kan gå och cykla utan att behöva vara rädda för bilar.

Den där bron är ju helt galet vacker, vilket hantverk. Är det djupt vatten där i forsen eller är det bara så man kan vada över ifall man får lust till det?

Tack för ljuvliga sommarbilder, det behövs för här har det regnat flera dagar på rad nu, men ska visst sluta nu vid 10-tiden och det är tur det för jag och en kompis ska åka in till stan och shoppa lite och äta lunch på något trevligt ställe, kanske Östermalmshallen, vi får se.

Stor kram från mig

Mamma C said...

Usch så otäckt att få ett sådant meddelande på mobilen när man tänkt att luncha och det mysigt.
Vilken vacker och mysig led ni gick mitt i DC.
Ha en fin tisdag.
Kram Carin

Äventyret framtiden said...

Jag är glad att det inte är platt landskap här. Inte det minsta, så förmodligen klarar vi oss utan tornados. Men vi har ju våra jordbävningar vi istället.
Ljuset, grönskan, allt är så vackert och vårligt! Bron är ju bara Wow! Så vacker och vilka stenar den är uppbyggd av. Så vackert!
Tack för vandringen tillsammans med er och så avslutet förstås. Ekorren. Den ser annorlunda ut än ekorrarna hemma på Åland, mycket större först och främst.

Ha en fin onsdag Annika!
Kram

Brysselkakan said...

Ja verkligen svårt att tro att ni är mitt inne i stan på de där bilderna! Men fantastiskt att den grönskan finns för de som bor i stan. Och er!

Grönskan ute just nu är nästan brutalt grön! Naturen bokstavligen exploderar och de senaste dagarnas regn har hjälpt till.

Tornado-varningar har vi upplevt, tror det var straxt innan Denver på de milsvida slätterna där. Så enormt platt så en tornado skulle ställa till rejält, som tur var slapp vi dem.

Önskar dig en fin dag!

Annika said...

Yvonne:
JA, vad hände med e fem första månaderna?
FATTAR noll.
OCH att det verkligen är sommar nu, overkligt.

Ja jösses, tornados är livsfarliga och ruinera bostadsområden och platser på ingen tid alls.
De blir allt vanligare iom att klimatet ändras.
Otäckt är det.

RIKTIGT härligt var det att gå i den stora Rock Creek Park.
Underbart.
Ja, vilken lunga det är. Vi sa flera gånger att det är helt otroligt att vi var mitt inne i DC.

På vissa fall såg forsen vadbar ut, på andra inte. Tror väl inte den är så djup? MEN vet inte heller för den delen.
Den är så härlig.
Bron är VACKER!!!

Regn och regn hos er, och så hett här.
Vi skulle behöva få lite av era svalare, och ni lite av våra varmare.
MEN åååå vad härligt med lunch på Östermalmshallen.
Love your life!!


Kramar!!!

Annika said...

Carin:
Ja, hela stället hoppade till när allas mobiler började tjuta och vibrera.
Vi skulle dessutom handla sen också. Vi satt och väntade tills det värsta var över innan vi gick till bilen.
Avskyr tornados och dess varningar såååå mkt.
Tycker det sker allt oftare här på sommaren.

Ja superhärligt att gå mitt inne i DC i den fina parken.

Carin, ha en jättefin tisdag.

KRAMAR!!

Annika said...

Karin:
Vet du om det någonsin inträffat hos er?
Kan tänka mig att de inte får fritt spelrum. Men de kan förstås komma från havet ---
Eller vad vet jag?
Jorbävningar är superläskiga, ett annat fenomen jag inte vill uppleva. har ju varit med om en här i Nova, och det räcker.
Kan tro att den risken är större hos er.
OCH hos Karolina, ngt jag ibland tänker på ... USCH.

TACK Karin, älskade denna stadsvandring.
Så härligt att vara i skogen mitt i stan.
OCH bron, ja den är sååå jättefin!

Ekorrarna här är stora, gråa och de finns överallt.
Gillar dem INTE.
De nordika är mkt sötare.

Kramar till dig!!

Annika said...

Brysselkakan:
VISST är det.
Det är faktiskt otroligt att detta är mitt i DC.
Så fint för alla. Kul att vara där efter alla dessa år.

Kan tro att det är grönt hos dig nu. OCH vackert.
OCH ljust.
Allt.

USCH och FY, alltså en torandovarning under en road trip i the midwest är en mardröm. TACK och lov att ni SLAPP.
Tornados älskar platta landskap. De får full fart där.
Otäckt.

Ha det bäst!!!

Från Glam till Damm said...

Hej Annika,

Men så jobbigt med tornadovarning! Men de skall ju tas på allvar. Minns att vi fick gå ner i källaren en gång när vi bodde i Maryland.

Ni har verkligen hittat riktigt vackra hiking-paths i ert område. Så härligt med sådan grönska och natur mitt i stan. Rock Creek Park förknippar jag med mordet på den där unga tjejen som gjorde sin internship hos en senator eller något sådant. Minns du det?Hon hittades mördad i Rock Creek Park?

Ha det gott och tusen tack för dina kommentarer hos mig. Jag ligger lite efter med svaren.

Varm kram och var rädda om er i de där vilda vädren.

Anneli

Annika said...

Anneli:
Ja, det är inte kul med sådana.
De inträffar här då och då. Oftare nu än förr, helt klart.
Satt i källaren också för ett tag sen då vi fick en varning, i april tror jag.

Exakt, det var i den parken den unga praktikanten hittades mördad. Minns det MYCKET väl. Minns hur hon såg ut, kan se henne framför mig.
Hemskt det där.
Men det är en fin park och STOR.

Tack Anneli, det är galet så mkt.
DET är det verkligen, Sjukt.

Kramar i massor!!

Nilla Tankebubblor said...

Vilket vackert landskap att vandra i, jag förstår att ni gillar det!

Channal said...

Hujeda mig för tornados! En mardröm! Skönt att det inte kom någon. Desto fridfullare med eran hajk. Stenvalvbron är så vacker! KRAMAR Anna

Annika said...

Nilla:
Så himla härligt. Gillar det verkligen. Kul att du också tycker det är fint.

Annika said...

Channal:
Eller hur!? De är sååå otäcka. Vår hajk var mkt fridfull dagen efter tornadovarnignen...
Visst är bron fin!!
Kramar!

BP said...

Du har helt rätt! Denna naturupplevelse hade jag absolut inte förväntat mig mitt i Washington. Helt fantastiskt att man kan "vara på landet" mitt i stan. Å den bron med de bautastora stenarna - har aldrig sett något liknande.

Tornadovarning, nej, det är nog inget man vill uppleva irl. Så skönt att ni klarade er:-)

Önskar dig en fin första sommarmånad:-)

Elisabeth said...

Jag undrar också vart tiden tar vägen. Kan inte förstå att det redan är juni och att det snart bara är två skolveckor kvar för eleverna, som slutar 16 (ettor och tvåor) respektive 17 juni (studenterna). Känslan av att inte riktigt förstå att det är juni förstärks förstås av kylan. Idag var det ändå ganska varmt, men trots det hade jag kappa på mig. Suck. Nåväl, vi har i alla fall inga tornadovarningar, så jag borde väl inte klaga. ;-)

Vackra foton från er vandring! Min favorit är fotot på bron. Som någon annan skrev; vilket hantverk det är med den typen av broar. Fantastiskt för övrigt att det där är inne i Washington DC, det hade jag inte gissat om jag bara sett bilderna.

Anonymous said...

Härliga, underbara, tjusiga foton fr Rock Creek Pk.
Liksom du, före hajken, har jag bara kört med bil därigenom. Du visade verkligen hur otroligt vackert
det är där.
Ingen tornado varning hos mej, eller också hörde jag
den inte. Överhuvudtaget har vårt område skonats från
de flesta stormar och annat oväder.
Jordskalv, typ mindre, blev jag van vid under 20 år i närheten av San Andreas fault i Palo Alto, Calif. Man blir en aning blasé efter ett tag.
32C just nu - håller mej inomhus till efter solnedången.
Tack för den underbara vandringen.
Ruth i Virginia

Susjos said...

Det där med tornados är ju hur läskigt som helst! Men vilken underbar vandring ni gjorde, och den där bron, magisk vacker!
Ja, redan juni..nu gäller det att ta vara på sommaren!
MÅ SÅ GOTT!
KRAM

Humlan said...

Jag förstår att du tycker att det är otäckt med tornados, så oförutsägbara, så oberäkneliga och kan verkligen förstöra allt i sin väg! Skönt ändå att ni inte drabbades och att det inte blev några dödsfall för de som drabbades.

Vilken härlig grön oas ni har mitt i er huvudstad! Det ser verkligen ut som en härlig miljö att vandra i.

Kramar!

Annika said...

BP:
Eller hur, det är svårt att tro att det är i mitten av DC. Denna lunga av grönska.
Visst är bron så vacker!
Den tåldes verkligen att fota!!
Detsamma, BP!!
En riktigt fin juni önskar jag dig också!

Annika said...

Elisabeth:
Javisst, ett skolår är över.
Bara några veckor kvar av terminen för dig o dina elever. STORT!!
Men att ni har så kallt.
Å andra sidan är vårt väder noll att önska heller. TRO MIG!!

Tack Elisabeth, otroligt att det är mitt i DC!
Och bron är så vacker, så vacker!!

Annika said...

Ruth!
TACK Ruth!!
Precis, bara kört igenom...det var exakt samma för oss. Bara kört igenom och tänkt att det är en vacker park.
NU såg jag den verkligen och vad FIN den är!
OCH STOR! SÅÅÅ stor!!
Och så mkt stigar och leder i skogar och ängar.

MEN Ruth, vad skumt. Vi var på Santinis när allas telefoner fick FNATT!! Du är ju inte så långt därifrån precis. SÅ himla märkligt, Ruth!!
Det var ju snabbt övergående, men det regnade ju i sjok och åskade så det tjongade.
Otroligt märkligt. Trodde det gick ut över hela DC med omnejd, iaf NOVA. Sen drog det ju in över MD och där blev det lite mer skada.

Jordbävningen här för några år sedan var den första för mig.
Den gillade jg INTE.
USCH,
Men jag förstår att om man bott i CA blir man till slut ganska van, så jag förstår dig.

TACK för att du gillade bilderna.
Igår var det vidrigt hett. Ska skriva om det imorgon. Herregud alltså vad hett och fuktigt det var.
Bättre idag.

BRA att du inte går ut när det är så här vidrigt.

Kramar från mig!

Annika said...

Susjos:
SÅ läskigt med tornados och att få varningar på telefonen sådär.
USCH!!
Visst är bron underbart fin!!
OCH ja, nu gäller det verkligen att ta vara på sommaren och dess ljuvligheter.
Kramar!!

Annika said...

Humlan:
ETT oroligt läskigt väderfenomen. USCH och fy.
Kan inte ens tänka mig hur det är att bo i den sk tornado alley.
Men man vänjer sig säkert vid de hoten och de stormarna också. Men jäklar vad de kan orsaka helvete för platser, förstöra och döda.

Visst är det så fint med den stora, stora parken i DC.

Kramar!!