Tuesday, June 07, 2022

Another Saturday in Hiking-land ...




Good morning!



I hope your Tuesday is going well.
June tends to fly away faster than the speed of lightning. 
Whatever, I guess time is just whizzing by faster and faster the older you get.
Catch the days in the best way you can!



The first weekend in June has passed. Peter and I ventured out on another (local) hike early Saturday morning. We headed for Great Falls in Maryland this time around. We’ve been hiking in Great Falls, Virginia many times (the two parks are right across the Potomac river from one another). 
True, we’ve been hiking in Great Falls, Maryland before as well. But this time we were going to take some other trails than the ones we had previously hiked.


As per usual we left early in the morning. The weather was perfect. Not too hot at all, and NO humidity! Awesome weather conditions.

But, when we had hiked around maybe 6 kilometers I slipped and fell on mud. The trail was so soggy at times (like soap almost) and my hiking shoes are not the best anymore (I have had them for less than a year, but they are worn out already). The grip on my soles is lousy.
So, what did happen was that I hurt my right knee.
Damn, and my knees have actually been acting pretty good lately. I did not hurt any other parts on my body, and I did not think that my knee was that bad when we started walking again. But, it got worse … We had to cut our hike short and return to the car. 
BUT we did find a little cove by the river where we ate our picnic before we went home. Of course we had to enjoy that aspect of the trip regardless ...


I am taking my daily walks, like this morning. I am a bit slower than I usually am, but it feels OK to walk still.
OH well, I hope it will pass with time. But my knees are bad, SO bad to start with. Therefore this sucks. A setback I didn’t need.

You guys, we loved it!
It is so good, the critics are NOT wrong. THIS is, indeed, a fantastic movie. I got chills several times during the film.
I was twenty years old when the first movie was released, and back in the day I watched it several times. Yes, I wanted to look like Kelly McGillis and I even had a perm done just like hers, hahaha. FUNNY!
SO, go SEE it, you all! You will get teary eyed at times, I promise …
Nostalgia will get the best of you! And, just to hear the music … AHHH!!


All right, you all, I am going to take another walk this morning and I hope my right knee will feel a bit better day by day!! Slowly but surely …


Have a good Tuesday.

14 comments:

Äventyret framtiden said...

Ett så underbart vackert inlägg Annika! Vattenfallen är så tjusiga, så vilda, så allting.
Vilken lycka att du inte halkade i början (nu är jag egoistisk, jag vet ;) ). Shit happens och dit hör just halkolyckorna när man är ute och vandrar.
Det är så lätt att slinta iväg på någonting slipprigt som alltid finns någonstans.
Så skönt ändå att du inte har det värsta onda i knäet, men hoppas,hoppas att du snart inte känner någonting alls utan blir helt återställd igen. Knän är inte roliga alls att ha när de gör ont.

Krya på knäet-kram!

Yvonne said...

Så vacker vandring, men är terrängen så där över stock och sten vid kanterna vid forsen, eller? Då låter det superjobbigt, hi, hi.

Stackars dig som halkade, inte kul. Hoppas knät inte tog någon större skada utan att du kan promenera som vanligt.

Vilken grönska ni har och så häftigt med de där vattenfallen, kan förställa mig ljudet och minns det jättelika vattenfallet vi har i Norrbotten där jag växte upp. Man känner sig bra liten när vattnet dånar och det ser riktigt läskigt farligt ut. Fanns och kanske finns ff en hängbro över, vilket jag inte är säker på om jag vågade gå över, gillar inte hängbroar och inte där det finns ett vattenfall, hu så läskigt.

Nu ska jag fortsätta mitt packande så vi är klara för torsdagens resa, flyget går 06.10 och MINST 3 tim före ska man vara på Arlanda.... Vi har dessutom ca 40 min med taxi dit. Vi ska ju på studentmottagning hos grannen imorgon em och det känns som det inte kommer vara någon idé att lägga sig öht, måste ju åka kl 02 härifrån och före det ska man hinna duscha och göra sig klar. Nå, 3.5 tim på flyget kan man ju sova.

Stor kram från mig och håller tummarna för att ditt knä är bra igen.

Mamma C said...

Wow, vilken vacker vandringsled ut med vattenfallen.
Så tråkigt att du ramlade och skadade ditt knä. Hoppas det är bättre med dig.
Kram Carin

Annika said...

Karin:
TACK!!
Ja, visst är det en underbart fin plats.
Älskar den och alla vattenfall där. Ljuvlig.
Ja det var inte kul at ramla så. Det är mitt dåliga knä, det som jag opererade för fem år sen.
Typiskt.
Men, faktum är att jag tror att det är på bättringsvägen. Trodde nästan det var kört där ett tag -Vi hade inga vandringsstavar denna gång heller. DUMT. Men det var ju inga stigningar etc vi skulle göra. Så vi ansåg det inte nödvändigt. SÅÅÅÅ dumt.
Tack igen Karin!!
Stor kram!!!

Annika said...

Yvonne:
Det var ingen svår terräng egentligen. Platt och inga stigningar alls.
Så det var bara ren otur med leran. SÅ halt så halt.
PUST!!
TACK Yvonne, älskar de här fallen. OCH naturen runt om dem. Det doftar så gott.
OCH de gör mig lycklig.
OCH ja, du vet ju hur de låter. Det är så mäktigt.
Nej, hängbroar klarar inte jag heller. Det här var av annan sort. Men jag förstår verkligen dig, jag är precis likadan.


Arlandakaoset låter såååå ivrigt att det inte är klokt. BÄVAR för sommaren då jag ska byta plan där ... räknar nästan redan nu att bli försenad där.
USCH och FY så vedervärdigt.
Du måste berätta sen hur det gick för er.
BERÄTTA sen och LYCKLIG RESA!!!!!

Kramar i massor till dig!

Annika said...

Carin:
Visst är det så vackert!
Älskar denna plats så mkt.
Knäet ja, det är mitt riktigt dåliga knä som jag opererade för fem år sen.
MEN det känns faktisk bättre idag.
Fick upp god fart på min prommis.
TACKSAM!!
KRAMAR!!!!

BP said...

Vilka roliga bilder på din hubby:-) Han är verkligen fotogeniskt och har alltid ett leende på läpparna. Dessutom verkar han lite busig och ha barnasinnet i behåll:-)
Osis med ditt knä. Å du som klarat dig helskinnad under vintern. Snacka om maximal otur. Gissar att du har satt en "gummistrumpa" runt knäet som stabilisator. Hoppas verkligen att knät blir bättre snart.

PS. Som vanligt - vilka vackra landskap:-) DS.

Annika said...

BP:
HAHA, TACK!!!
Han har barnasinnet i behåll, precis som jag. Tur det
JA jag vet, mitt dåliga knä som jag opererade för fem år sen. SÅ typsikt att det var just det som fick sig en sådan kyss. EXAKT, har klarat halkan hela vintern och så slinter jg på LERA.
Men det känns faktiskt bättre idag. TACKSAM!!!

OCH tack, det är verkligen ett underbart område!!

Brysselkakan said...

Åh nej, inte knät.... Förstår precis hur hopplöst det kändes och jag hoppas verkligen det blir bra fort. I vår ålder känns det inte alltid givet längre, tyvärr.
Ta det lugnt, låt det vila ibland och lyssna på kroppen så blir det nog bra fort!

Elisabeth said...

Vilken otur att du halkade, och ännu mer otur att knät tog lite stryk. Använder du förresten någon form av knäskydd? För ganska många år sedan hade jag en del problem med ett knä (orsakat av felaktiga skor, suck alltså, var snål och ville minsann inte lägga pengar på gåskor) och då använde jag ett knäskydd som liksom stabiliserade knät.

Naturen är hur som helst fantastiskt vacker och så dramatisk! Vattenfallen är verkligen mäktiga.

Annika said...

Brysselkakan:
DET dåliga knäet som jag opererat också ... SÅ förbannat onödigt.
Men idag har det känts bättre. Så glad för det.
SÅÅÅ väldigt sant, i vår ålder är det verkligen vanskligt allt sånt här.
TACK snälla, jag försöker att vara försiktig. Blir så arg för jag var inne i en bra knäperiod innan detta hände.

Annika said...

Elisabeth:
Jag vet, på lera hal som såpa. USCH!!
Jag har knäskydd, men eftersom jag varit inne i en bra knäperiod under lång tid hade jag INTE på mig dem i lördags. FAN!! Nu har jag på mig mitt skydd igen, suck suck.

Tack, ja naturen där är helt och totalt underbar- Älskar det stället!!

Cari said...

Så fantastiskt vackert där ni gick
Men så tråkigt att du skadade knät. Hoppas du snart är bra.

Annika said...

Tack Cari!

En så vacker plats-
Mitt knä är mkt bättre, men inte bra.
Dock, jag kan ta mina PWS!
YAY!!