Tuesday, May 24, 2022

Hot days in the burbs ...




Good morning!!



So yes, the weather gods did bring us some very hot weather over the weekend here in my neck of the woods.
It is actually kind of gruesome when this kind of heat hits us with a grand slam in the month of May. BUT, since we have AC everywhere you can easily escape said heat when it gets to be too much.



Saturday was way worse than Sunday as far as the heat index goes. 
We took a shorter walk mid-day Saturday (stupid of us to walk that late in the day, but we did run some errands in the morning) and it was like torture to be outside. 
Sunday, we actually took a little hike in some very shaded woods. It was bearable, really. We were out for a couple of hours and we brought plenty of water with us.



 

On the banks of the creek


Sunday night a large thunderstorm broke this very heat spell, and now we are back to more normal temps again.
We will also get a lot of rain today, but that is OK. 


Yesterday evening Peter and I received our second Covid boosters shots. 
So now it’s been four shots all in all. I wonder how many more we’ll have to take?
It is OK with me to get boosted once (or twice) a year, as long as it protects me. I am not sure how potent these boosters are against new variants of this never ending, boring and way over played virus though … But, I am sure it helps to an extent anyway.
So, we’ll see how I am feeling today (this is pre-published, as always).  I was so tired and beat after the three previous shots.  Peter was, too.  But it’ll be OK, the side effects only lasts 24 hours (or so we can hope …). I’ll let you know how we are doing in the comment section today :-)



All right you all, have a good Tuesday!

19 comments:

Elisabeth said...

Vackra foton från vandringen! Men vilken värme - jag förstår att det inte är roligt, speciellt inte med tanke på fukten. Här hade vi +9 grader och regn i lördags; mössa hade behövts. Söndagen var dock bättre, även om det mer kändes som april än slutet på maj.

Den där övergången där ni var tvungna att balansera hade jag inte heller gillat, haha. Jag föredrar enkla vandringar/promenader, där man går på grusvägar eller lättgångna skogsstigar.

Roligt också att hänga med på din promenad i fredags. Att fota var femte minut ger onekligen en realistisk bild av hur promenadvägen ser ut.

Hoppas att du inte får några större biverkningar av vaccinet! Snart blir det väl dags för forskarna att ta fram ett vaccin mot apkoppor också...

Anonymous said...

Hej, det är vakenperiod mitt i natten.
När jag såg övergångsstenarna tänkte jag, att ni var
i Runnymede Park bakom mitt hus. Det finns ett par
såna där. Det är ju inte allför farligt att bli våt
om fötterna, skulle man tappa balansen, eller hur? :)

Det var en sjudundrande åskväder som gick över oss,
men det varade inte så länge, och regn behövdes verkligen. Min enda pionbuske började se lite törstig ut.

Jag har haft alla 4 vaxarna; känner aldrig nånting
efteråt, tur nog. Hoppas ni två känner er OK idag.
Och nu är det dags att krypa i säng igen. Ingen AC
behövs i natt. GLAD TISDAG!
Ruth i Virginia

Äventyret framtiden said...

Hoppas att ni klarar sprutorna båda två utan att känna av något.
Hör att det är flera som blir sjuka men förhoppningsvis så blir inte ni det den här gången heller. Troligen får vi leva med att ta sprutor minst en gång i året ett bra tag framöver.

Tack för den ljuvliga vandringen! Jag har vandrat där med er tidigare, känner igen mig på flera ställen.

Vet du, jag tror att det är en typ av myskros utan att kunna säga amen som i kyrkan, men ...det finns flera olika sorters myskros och det ser verkligen ut som en sådan.
Den gula liljan, irisen, är underbart vacker.

Så skönt att temperaturen har normaliserat sig efter åskvädret.

Ha en fin tisdag Annika!
Kramar!

Yvonne said...

Oj, vilken vandring i hetta och fukt, hade aldrig fixat det. Tycker inte vatten räcker sådana gånger. Vackert där ni vandrade och man kan nästan se på bilderna att det är hett.


Balansera över de där runda sakerna, nej tack, avstår frivilligt, ha, ha. Liiiite bättre nästa övergång men helst inte där heller

Fantastiskt vackra är de där vita blommorna och Iris också. Min granne har just planterat iris här hemma, spännande att se hur de tar sig.

Hör just nu på TV att alla över 65 år och folk i riskgrupper ska ta en 5:e dos i höst. Verkar aldrig ta slut, och nu med apkoppor i antågande, den sjukdomen ser verkligen inte skojig ut, usch och fy.

Så ni har iaf fått ett åskväder som rensat upp luften och skickade iväg hettan, skönt det.

Kramar från ett soligt och fint Åkersberga

Humlan said...

Vilken vacker vandring, men OJ så hett! Jag hade aldrig klarat av att gå i den hettan och balansera på stenar över ett vattendrag låter inte lockande. Jag blir lätt yr när det är hett och jag antar att det kan bero på mitt låga blodtryck och att jag får blodtrycksfall. Min doktor tycker att jag ska använda stödstrumpor jämt för att få upp trycket i huvudet lite, men det gör jag mest när jag ska gå hemifrån. Misstänker att jag knappt kommer att göra det alls i sommar, knästrumpor på sommaren låter inte lockande! :-)

Här tackar grönskan för senaste tidens regn, det är härligt, frodigt grönt och tack vare de låga temperaturerna så går det lite långsamt, vilket jag gillar.

Ha en bra dag!
Kramar!

Keith said...

On a hot day like the other day, I would have been tempted to jump into the creek. Good that most of the hike was in the shade. Nice scenery!

Susjos said...

Jösses så varmt ni har det, helt otroligt och nu redan i maj! Men underbara foton från en vandring, imponerande att ni orkade er ut, tur att det var mycket skugga.
Hoppas det är mer normala temperaturer nu, och att ni mår bra efter 4de sprutan. Här hemma får endast de över 65 år spruta nr 4, men vi är fortfarande helt utslagna efter "covid-sjukan", så nu ska vi väl ha ordentligt med antikroppar!
Ha en fin vecka!
KRAM

Annika said...

Elisabeth:
TACK!!
Söndagen var helt klart mer tolererbar än lördagen, men hett var det. TUR att det var skuggigt där vi gick.
Vt, haha, ibland kommer man till sådana är övergångar över åar och bäckar. Tycker inte om dem, får för mig att jag ska trampa fel och ramla i.
Ogillar, haha.
Var femte minut är verkligen ett bra sätt att visa det som annars inte visas, KUL att du gillade!! TACK!!
Mår ganska bra, lite trött och stel i nacken. Det är allt.

Apkoppor ... herregud JA, är det inte det ena så är det det andra ...
Phew ---

Annika said...

Ruth.
De finns lite överallt här i NoVA. Har gått i Runnymead flera gånger också och fått balansera. NOT a fan. haha.
Mer rädd för att jag skulle missa och bara ramla, snacka om att man skulle slå sig då ... NOOOO!!
Annars kan jag tänka mig att det skulle vara ganska skönt att vada över en het dag. MEN så kul ska vi inte ha det, hehe.

Ja, det var ett åskväder som bröt böljan. Läste i WaPo idag hur illa det varit på ffa Reagan Notional i söndagskväll.
TUR att man bara satt hemma och glodde på dumburken.

Regn idag, ganska skönt. Har inget emot det.

Helt Ok efter vaxxet. Lite trött och stel i nacken, det är allt.

Kram till dig Ruth!!

Annika said...

Karin;
Helt OK. Lite trött kanske, lite stel nacke. Inget annat.
Precis, det är nog bara att digga läget och inse att man måste få påfyllning ett par gånger per år. OK det med.
Tacksam över att det finns vaccin.

TACK Karin, det har du absolut gjort. Hängt med här förr på samma vandring.
KUL att du gillade det hela.

TACK kära Karin!! Ska genast googla på det. Litade ju inte på min telefon, men den kanske har rätt ändå.
Det ska vara DU till att veta sådant här.
Stort tack.

Stor kram från ett regnigt och småkallt (14C) Reston

Annika said...

Yvonne:
Tackar, det var OK ändå på söndagen.
Hade med brustabletter som vi slängde i ena vattenflaskan för att återställa salter etc. Du har rätt, i bland är inte vatten nog.
De där runda "stubbarna" i betong man ska över är inte kul, gillar dem inte Får alltid lite hjärtklappning då man ska balansera på dem. Skulle man ramla skulle man slå sig ngt så vidrigt.
Den andra är stadigare och större, stör mig inte lika mkt som den första.

Stödstrumpor är inte kul, har sådana då jag flyger. Och det är ju inte bara lite jobbiga att ha på sig, men att ta på dem är ju en pärs.
Så jag förstår dig.
Men jobbigt just med lågt blodtryck och hetta, kan tänka mig att yrseln slår till då.
Jag fick en känning av det på lördagen då P och jag ar ute bara i området, attans blev yr innan vi var hemma. INTE kul.
Ingen stor fan av värme faktiskt.

Så bra med regn hos er.
Och at det är svalt så att våren står sig länge.
Fattar precis vad du menar.
Kramar!!

Annika said...

Keith.
You would have turned around and said; screw this. I am going to get myself a cold one in the shade.
:DDDD

Annika said...

Susjos:
En rikgtigt HET helg var det.
Nu när jag skriver detta är det 14 grader och regn ...
Men det gör inget.
Men helgen var brutal.
Ja hjälp med er covid, kan tro att det tar en stund att återhämta sig. Förbannad otur. MEN nu borde ni ha naturligt skydd ett bra tag.
Sen dags för fjärde sprutan!
Kramar!!

BP said...

Din del av världen verkar ha hoppat över våren och direkt gått över till sommar. Hoppas vädergudarna inte hoppar över hösten också...
Alltså att gå på vatten har jag ju hört talas om, men jag har aldrig sett sådana "overpasses" som består av träd(?). Är man ung och har balansen i behåll är de nog okej, ungefär som stenarna i bilden längre ner. Det är ju mera fantasifullt med de runda "plattorna".

Annika said...

BP:
Nej då, vår hade vi allt. En ganska lång en till och med.
Sommaren kommer alltid i maj, men inte med värmeböljor som heter duga som denna.
NÄÄÄJ, det måst alltid komma vinter, om inte blir jag lessssssen.
Det är runda betongklumpar i vattnet, not a fan ... at all.
Exakt, för ung går det bra. Men jag blir lätt lite vinglig på dem, ogillar.
Stenarna är bättre. Mycket bättre.

Hannas krypin said...

Underbara bilder du bjuder på. Hade gärna gått den där "bron". Ser mysig ut på något sätt. Om det inte gör något att tappa balansen vill säga.

Anonymous said...

Skönt att temperaturen har sjunkit hos er. Mina Lars maken han har fått sin fjärde dos. Vet inte om jag ska ta den, men det är väl lika bra. Läste att den femte blir aktuell för de äldre i höst! Bara inte apkoppor sprider sig! Usch!! Nej, nu fokus på er heta tur ute i naturen! Älskar grönt! Så vackert!

KRAMAR Anna

Annika said...

Hanna:
Välkommen hit! Jag tror att du är ny!!
OCH tack för att du gillade detta.
Varmt välkommen tillbaka!!

PS. HIHI, är lite skraj för att tappa balansen på de där "stockarna". Men det är bara att bita ihop och trava över dem.

Annika said...

Anna:
Har du problem med din google etesom du kommenterar så här med endast ditt namn? Trist.
Ja, fjärde tagen. Inga problem med biverkningar.
Det blir säkert en femte i höst ...
Du kan nog vänta lite eftersom du ju haft covid ganska nyligen.
Och ja, apkoppor ... men är det inte det ena så är det det andra. GAAAHH!
Ja, med allt förbannat elände i världen nu får vi söka oss till naturen.
KRAMAR