Thursday, May 05, 2022

Allas vår gris, Täppan, Tack! 50 år tillbaka i tiden samt Här och Nu




Hej torsdag!



* Vår gris!


Nämen, vet ni vad … Dagarna med Chorizo är över.
Hens matte och hen själv ska flytta.
Detta blev till och med ett eget inlägg på Nextdoor (ett socialt nätverk för närområdet) där någon skrev om Chorizo och hur de kommer att sakna hen.





Om Chorizo på nätverket Nextdoor.  Det är inte bara vi som saknar ...



Jag med, kommer att sakna, som bara DEN!!
SÅ trist. Jag har skrivit till matten men inte fått svar ännu. Alltså vet jag inte vart de flyttar, hoppas någonstans i närheten. MEN något säger mig att det blir längre bort. URTRIST.
OCH det är inte bara jag som tycker är trist, även ni och så många andra som bor här.


Det kommer att bli tomt utan den söta grisen. Något annat grannskap kommer att få det roligt istället, var det nu än kan tänkas vara som Chorizo ska bo.
Det var så roligt att lägga ut "Veckans Chorizo" här bland mina punkter, nu är det slut med det.


T.R.Å.K.I.G.T



NU ser det ut så här ... BUHU!



* Täppan



Oj, oj så sen jag varit med min täppa i år. 
Inte klokt. Så här sent har jag aldrig fixat till den förr.
Men nu är det klart, planterat och mysigt även på framsidan. Älskar att pynta mys-galore där ute också, liksom på decket.
Nu kan jag sitta där och inta mitt morgonkaffe då det är väder, innan solen börjar steka för hett. På kvällen kan det också vara mysigt att sitta där i skuggan om det blir för hett på decket,vilket det kan bli när kvällssolen gräddar på. 



* Tack!


Det är alltid roligt då ni uppskattar mina onsdagsinlägg.
Tack för det! Några tycker att jag ska skriva mer om pensionerna i US, och det kan jag absolut göra någon onsdag framöver.


Det finns mycket att skriva om just nu, som … 



*  … Att vi går femtio år tillbaka i tiden …


Ingen har väl kunnat undgå det som sker i Högsta Domstolen nu?
Ni vet, att man där vill riva upp rätten till abort?  Roe vs. Wade.
Ibland tror man att det här landet verkligen vill tillbaka till 50-talet.  Kvinnor ska inte ha någon rätt alls. Inte få bestämma över sina egna kroppar, ingenting.
Tydligen ska män ha makten över våra kroppar, fy satan vad det skär i mig när jag tänker på det.


Flera delstater har redan nu verkligen snört till aborträtten, i till exempel Texas får ingen göra abort efter vecka sex … jamen då vet man ju för fan inte ens om man är gravid än!
Tycker det är rent för jävligt det som sker nu.


Tack för det ni ärkekonservativa med en viss expresident i spetsen. 
Ibland funderar jag över var USA kommer att sluta någonstans?
Jag saknar ord … Önskar att någon kunde förklara för mig hur en högerkonservativ människa tänker? För mig är detta ett bakåtsträvande som saknar motstycke.
ÄR detta USA år 2022?


Ibland funderar jag över hela världen som helhet … 
Tycker att det känns som om människan inte lärt sig ett skit. Just nu känns det som om världen härbärgerar mer ondska än någonsin tidigare i mitt liv.


OK, end of rant.
För stort ämne för att bli en punkt.
Kanske även för stort ämne för mig att ens ge mig in på.
Jag känner mig mest bara ledsen, arg, förbannad och uppgiven.
Klart. Slut.

 


Ruth Bader Ginsburg vänder sig nog i sin grav nu.  Aldrig hade hon väl kunnat ana att detta skulle ske?






* Här och nu.

Avslutar dessa lite ledsna punkter idag med en liten vandring i närområdet.
Så här ser det ut nu, första veckan i maj.




Önskar er alla en bra och lugn torsdag!

19 comments:

Yvonne said...

God morgon, nej så tråkigt att Chorizo flyttat och ingen vet vart.

Så härligt att du är klar med att göra fint utomhus, för oss blir det nog inte av förrän nästa helg för vi åker till Skåne imorgon och ska äntligen få träffa våra tre barnbarn och dotter och svärson. Vi flyger till Malmö - billigare än att köra bil, helt galet men så är det.

Verkar ju HELT galet om ett så annars modernt och framåt land ska gå 50 år tillbaka i tiden. Trodde inte det kunde hända. Är det politiskt eller är det religion också som ligger bakom detta vansinne? Stackars kvinnor säger jag bara. Trodde inte USA skulle vara så bakåtsträvande. Tråkigt!

Vilken fantastisk blomprakt du har, liljekonvaljer och azalea är stora favoriter hos mig. Tycker just vita azaleor är sååå pampiga. Ska bli kul att se hur mycket före Skåne är än här, brukar skilja på säkert 1-1½ vecka minst. Tyckte det var skillnad på inne i city och här (3.5 mil norr om).

Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram. Spännande att se om jag fixar att skriva på min telefon från Skåne eller om jag bara får nöja mig med att läsa.

Äventyret framtiden said...

Som jag ser på det hela Annika, så är det du som ska axla Chorizo-ansvaret ;). Skaffa dig en liten gris som du klär ut efter hur politiken och annat festligt går av stapeln i USA. Ett litet gulligt språkrör i er trädgård? Nähä? Inte det?
Ja, USA går inte bara bakåt till 50-talet i och med domstolsbeslutet om abort. Den lagen de hänvisar till skrevs visst på 1700 talet har jag förstått men kanske jag har förstått det hela fel. Hur som helst så är det mycket tråkigt att gå bakåt istället framåt mot ett öppnare samhälle som gynnar kvinnorna bättre och mera jämställt.
Precis, det var det tulpanträdet jag gissade att du talade om. Ett helt annat släkte än det afrikanska tulpanträdet.
Ha en fin torsdag!
Kram

Mamma C said...

Men så tråkigt att lilla grisen försvinner. Nu när jag precis fått lära känna den.
Ja, det är tragiskt att kvinnor inte ska få bestämma över sin egna kropp.
Mycket vackra bilder på allt som blommar hos dig nu.
Kram Carin

Annika said...

Yvonne:
Nej, jag vet inte vart han flyttat.
Tror inte huset är sålt än, så matten bor nog kvar än.
Men det lär ju säljas på nolltid. Har inte fått svar än så jag vet inte vart det bär av. Men no more Chorizo.

MYSIGT med Skåne och barnbarn över helgen för er, förstår att ni gläder er.
Ni får ta hans om trädgården då ni kommer hem igen. Tid finnes absolut för det.
jamen ja, helt sjukt att det kostar mer att bila ner än att flyga!!

Jag vet, det som sker nu saknar motstycke. Jag fattar ingenting, men räds desto mer.
Som sagt, ibland undrar jag var detta ska sluta ...
Jadu, det beror väldigt mkt på att flera domare i HD är just högerkristna och att de känner tryck från just högerkristna i detta land.
Sen är det nog också ett tecken på att DT har stor makt över de sina än idag.
Gud hjälpe oss (säger agnostiska jag)om han kommer till makten igen. Det får bara inte ske.
Just nu tycker jg det känns som en grå filt allting.
JA stackars kvinnor! Stackars stackars kvinnor.
Orkar inte ...

TACK, det är verkligen fint här nu.
Azalorna ser ut som tårtor och bakelser nu när de blommar i ALL sin prakt. De vita är magnifika.
Kam tro att Skåne ligger långt före Sthlm, och som su säger--det skiljer ju även i Sthlm mellan norrourt och söderort.


HIHI, Yvonne!! Det kan vara knepigt från mobilen att kommentera. Jag vet ju det.
HA det nu jättefint i Skåneland.

KRAMAR!!!

Annika said...

Karin:
ÅÅÅÅ Karin ja, det skulle vara ngt det ... En uggla kanske?
men jag bor inte vid ngn hårt trafikerad gångväg som C gör. Det är få som går förbi mitt hus ändå.
Har nämligen tänkt tanken själv, men min lille vän skulle få så lite uppmärksamhet att det inte skulle vara värt det.
Ja, vad ska man säga om HD och det de vill genomföra. Saknar fan ord. Blir trött och ledsen.
HUR tänker de?
Vad kan Biden göra för att stoppa vansinnet? Som om han inte har nog med problem på sitt bord nu.
Orkar inte...

YES, ditt tulpanträd är maffigare galore!! Ett annat släkte, verkligen.

Bamsekram till dig, fina Karin!!

Annika said...

Carin:
JAG vet :-(
Nu ska C flytta. Och jag vet inte vart hen tar vägen.
Tragiskt är det onekligen, och så gammaldags att man inte tror det är sant detta nådens 2022.
TACK för dina ord om mina foton.
Stor kram!!

bettan said...

Läser alla dina inlägg men kommenterar tyvärr sällan(snacka om periodare), men jag uppskattar alltid dina rader. Igår t ex mycket intressant. Ser framemot kommande pensionsinlägg.

Även jag förfasas över vart världen är på väg. Faktum är att jag tycker det barkar åt fel håll på så många vis.
Lyssnande på Kamala Harris tal gällande aborträtten och kvinnors rätt att bestämma över sin egen kropp. Starkt tal men gubbväldet, och för den delen alla dessa konservativa kvinnor i deras släptåg, lär väl inte ha förmåga att förstå och ta det till sig.

I Sverige finns det under de senaste veckorna endast ett nyhets- och samtalsämne nämligen ska Sverige gå med i NATO eller inte? För och emot stöts och blöts i alla typer av program. Sveriges alliansfrihet har väl existerat mest på pappret?
För mig blir det märkligt att förvänta sig hjälp men samtidigt stå utanför.
Ja nu ska väl inte din blogg bli en politisk sådan men det känns som världen är mer oförutsägbar än någonsin.

Nu ska jag ta ett tag med mina mossbelupna stenplattor. Fruktansvärt för min värkande kropp men det ser för j*vligt ut. Nu är alla mossbekämpande preparat så himla miljövänliga så arbetet känns hopplöst. Never ending story. "Ättika it is".

Tusen KRAMAR!!

bettan said...

PS Azaleorna är makalöst magnifika!!
/bettan igen

Annika said...

Bettan:
ALLTID kul när du skriver här. Blir så glad!!
TACK för att du läser och GILLAR!! Jätteroligt för mig att höra.
Ja, jag ska skriva lite om pensioner framöver, inte nästa vecka men ngn onsdag ska det bli av också.

Visst, jag tycker världen känns ondskefull på ett sätt den aldrig gjort förr under min livstid. var ju inte ens påtänkt vid andra världskriget, men jag kan tänka mig att det kändes lite som nu då.
Onda män och högerextrema vill ta makten.
Det känns som om vi inte lärt oss ett enda dugg. Faktum är att det känns som om vi går tillbaka i utvecklingen. Hemskt.

Japp, KH pratade BRA!!
Men gubbväldet är större. Vet inte om Biden kan stoppa detta heller?
Han är ju på vår sida sas.
Att kvinnor ställer sig bakom detta är ett mysterium för mig. WTF!! Hur är man funtad då? Förbjuda aborter i alla former. Läste nånstans att de borde straffa män som ejakulerar i kvinnorna när de av misstag blir gravida, såååå sant.
Gubbväldet och högerextrema, så LESS på SKITEN!!!

Jag et, jag hänger med i NATO-snacket. Det skrivs en del ordet här också. Och folk talar om det. har fått många frågor.
För mig är det en NO BRAINER, gå med i NATO!!
For crying. Stå inte utanför. När Finland ger med MÅSTE Sverige hänga på.
Så nu har jag sagt det!

I know, mossa är inte kul att tacklas med. Inte alls.
Y0u can do it!!

Kramar i massor från mig och visst är azaleorna FINA!!

Brysselkakan said...

Glömde att kommentera igår! Det är intressant det där med semester i USA. Visste ju ungefär det du skrev för min man jobbar ju i ett företag som har folk i USA som han är chef över. Min man brukar alltid tona ner detta med fem veckor semester i Sverige. Och jag vet att företaget ger sina gravida anställda lång föräldraledighet oavsett var i världen det är. Om det sedan används är en annan femma.

Synd att grisen flyttat... hoppas du får svar på vart!
Liljekonvaljer! Så fina! När vi var i Bryssel förra helgen kunde man köpa dem i kruka, minns inte att jag såg det under åren vi bodde där.

Allt detta med abortlagar gör mig så vansinnigt arg! Män, för det är oftast de, ska bestämma över kvinnors kroppar. Läste att en död kropp har mer rättigheter än en levande gravid kvinna. Tragiskt att det ska bli så här, det är de med låg inkomst som drabbas värst för de med pengar löser det ändå.
Hoppas verkligen det inte går igenom.

Annika said...

Brysselkakan:
Visst är det intressant, och så annorlunda. Kan nästan förstå att han tonar de fem veckorna när han pratat med dem här.
Låter toppen med lång mammaledighet. Precis, undrar hur det är i praktiken med sådan?

Har inte fått något Chorizosvar av matten. Ingen aning om vart hon kan tänkas dra. TRÅKIGT!!!

Fasiken ja, det gör mig så jädra förbannad det som pågår här nu. Det är ofattbart. GUBBAR ska sitta och bestämma över kvinnor. DET är för jävligt.

Du har så rätt, som alltid är det de fattigaste i samhället som för betala absolut högst pris.
USCH!

Elisabeth said...

Så tråkigt att Chorizo ska flytta! Hen kommer att bli saknad på din blogg.

Det låter trevligt att du har fixat och gjort fint i din lilla trädgård. Den är visserligen just liten, men ser verkligen fin ut på de bilder du har visat.

Jag läser gärna om pensionerna i USA - det är ett intressant ämne. Att, som din svägerska, vara tvungen att fixa sin egen vikarie är för övrigt helt absurt. Vi förutsätts visserligen lägga upp uppgifter i Classroom och rätta desamma om vi är sjuka, men vi behöver inte ordna en vikarie i alla fall. (Istället får vi vikariera gratis åt varandra. Suck. I vilket annat yrke vikarierar man gratis?!)

Detta med abortlagarna är verkligen absurt. Precis som du säger är det som en återgång till 50-talet. Jag kan inte begripa varför kvinnor inte ska få bestämma över sina egna kroppar. Sedan kan man såklart vara emot abort för egen del, men varför bestämma över andra? Nej, obegripligt är det.

Vackra bilder från ditt område! Liljekonvaljer är så fina i sin enkelhet och azaleor vackra i all sin maffighet.

BP said...

Hade det inte varit för din fenomenala avslutning med världens vackraste blomsterbilder, så hade du haft ett perfekt bidrag till temat "Tråktorsdag".
Så synd att Chorizo har flyttat. Frågan är ju om han matte fortsätter med den söta lilla grisen. I så fall lär Chorizo ju dyka upp på Insta. Men för dig är det ju inte samma sak. Så ledsamt.
Å minst lika ledsamt är "diskussionen" om aborter i USA - igen, och igen. Är det verkligen 2022 kan man ju fråga sig. I vissa saker har USA stannat på 1900-talet. Tragiskt!

Susjos said...

Ljuvliga blommor, jag bara njuter av dina bilder!
Men som sagt, att förbjuda aborter som du också säger år 2022, det är inte klokt, man blir mörkrädd! Texten på Ruth Bader Ginsburg är såå bra!
Ha det gott!
Kram

Annika said...

Elisabeth:
VET!! Så trist. Men idag var Chrozo utklädd igen! SÅG det på insta. Men det är säkert sista gången ...
BUHU.
Vet inget mer om vart de flyttar. Men himla trist.

Min lilla täppa ÄR liten men naggande god, haha.
Det är trevligt att ha den iordning nu igen och kunna sitta där. Planterade massor med dahlior i år.
Så jag hyser stort hopp för dem :-)

Lovar att skriva om pensioner etc framöver. Inte i brådrasket kansk, men ngn onsdag dyker det nog upp.
Ja, visst är det det hellångt att mi svägerska måste ordna en egen vikarie så hon måste vara borta om det inte är skollov.
Hon ska plugga vidare nu i ett år, har siktet inställt på att bli rektor eller kanske sitta i skolstyrelsen.
men hon pluggar samtidigt som hon undervisar så det blir ett hetluft år för henne.
Sant, ni får vicka åt era kollegor när de är sjuka. Inte rättvist det heller.

Ja, det är ett stort mysterium med kräftgången i detta land.
Dt gör mig bara såååå förbannad detta med att man vill slopa aborträtten. Ett gäng gubbar och ärkekonservativa damer ska styra allas val.
Så sjukt.
Blir så LESS!!

Tack, det är vackert nu ett tag till innan dt blir för somrigt och mättat. Vackert då med, men på ett annat sätt.

Annika said...

BP:
DET har du SÅÅÅÅ rätt i. Tråktorsdag galore. Tamejtusan.
det hade kunnat kvala in.
Vet du, Chorizo är utklädd!! Igen!! såg det på mattes instagram. Kanske sista gången?
Vem vet?
Det blir inte samma sak när C har flyttat. Det roliga är att se C i verkligheten. Kommer nog inte att fortsätta att lägga ut bilderna. Chorizo SKA liksom bo i Reston.
:-)


Jadu, är det 2022 eller är det 1952 ...
Fan vad less jag blir på det här landet ibland.

Annika said...

SusJos:
TACK!
Det är en verkligt fin tid nu!!
Det är det!!!
Visst är texten på RBG så BRA!!!
OCh sann.
Just nu tycker jag det mesta känns ledsamt.
KRAMAR!!

Anonymous said...

Känner precis som dig Annika! Vad är det som händer i världen?!! Bakåtsträvande medeltida värderingar! En känsla av The Handmaid's Tale! Vart är vi på väg???!

Ni är verkligen en månad före oss! Älskar liljekonvalj och det plockade jag alltid till morsdag! Den sista söndagen i maj! Snyft så tråkigt att gulliga och roliga Chorizo flyttar!

KRAMAR Anna
(Channal, kan inte logga in med mobilen).

Annika said...

Anna:
Ja, det har nog aldrig känts så här under min livstid. Ondskan är så påtaglig.
Överallt.
Både u Europa och här.
Exakt, tillbaka till femtiotalet och ibland känns det som de högerkristna vill ha det som i just The Handmaid's ...
Fucking otroligt.

Kram till dig Anna. jag kan aldrig logga in via min mobil.
:-)