Friday, April 01, 2022

Stockholm, Stockholm stad i världen ...





Fredag!



OCH så blev det fredag igen och jag inser att jag varit hemma i prick en vecka. Tiden går fort.


Första april är det också, men jag ska inte lura er alls idag ;-) Lovar!


Idag ska ni får hänga med mig på en vandring bland mina minnen från vårvinterstockholm.


Då jag anlände till Sverige för fyra veckor sedan hämtades jag på Arlanda av min syster och svåger. Underbart med hämtning (jag hade tagit taxi in till stan annars).
Min svåger släppte av mig och min syster på Hagagatan och for själv tillbaka till jobbet. Jag åt en macka och drack en kopp te och sen begav vi oss ut på en långpromenad.
DET är det bästa sättet när man ska mota jetlag i grind. UT i friska luten!



Vädret var strålande ljuvligt då vi gick mot Tösses Bageri på Östermalm. Jag njöt av att vara på hemmaplan igen.
OCH det faktum att det inte var sommar utan bara en helt vanlig fredag i början av mars.



 



Sara och jag pratade och pratade medan vi gick längs Vasastans gator, Humlegården och till slut upp på Öfvre Östermalm.
 
Det var kö vid Tösses, men det gick snabbt ändå. Vi köpte varsin semla plus en semmelwrap vi skulle dela på. Tösses är vida känt för sina goda semlor.
Sen tog vi Tvåan (stadsbuss) hem till Vasastaden igen!


 
SÅ GODA SEMLOR!



Det var nu mitt på blanka eftermiddagen och vi skulle då njuta semlan med kaffe i Saras kök. 
Ja, den var SÅÅÅ god.
Yvonne, du har så rätt i semmelwrappen därifrån är GULD!! WOW!
Jag fattar hajpen med dessa semlor eftersom de verkligen lever upp till sitt goda rykte.


Sara och jag gick sedan in i salongen och tog en drink.
JAPP, fredag ni vet. Älskar deras salong, där sitter man bra och pratar så in i bänken innerligt om allt och ingenting.



 

DEN här salongen gillar jag alldeles särskilt mycket!



Håkan kom hem från jobbet och vi åt middag och babblade ännu mer. 
SEN kom jetlagen som ett brev på posten för mig. Tror att jag lade mig vid 2100. Kanske tidigare.
Sara och Håkan var också trötta så huset var nersläckt innan klockan slagit 2130. Jag sov som en stock den natten.



Lördagen grydde med sol och några plusgrader. Håkan skulle på hockey med min bror Staffan. VIKTIG match för Djurgården (ja de håller ju på att åka ut ur SHL).
Min bror är en DIE hard DIF-fan!! Håkan är en DIE hard Troja-fan, men han hänger gärna med på DIFs matcher ibland också. 



Sara och jag sket (såklart) i hockeyn och begav oss ut på stan, först en sväng genom Kungsan med omnejd innan vi tog blå linjen till Fridhemsplan där vi gick ner till Norr Mälarstrand. 
ÅÅÅÅ vilken dag vi fick i solen. Allt var så härligt och fint. 
Just den strandpromenaden är en av mina stora favoriter i Stockholm. ALLA årstider är den ljuvlig.



 



"Stockholms ström, Stockholms ström, Stockholms ström att sitta där och fiska måste va' en önskedröm"



Det blev en härlig dag på stan innan vi återigen slog oss ner i salongen för eftermiddagsdrinken och senare blev det ännu en  god middag.



*** 




Med detta vill jag önska dig en bra och fin helg
Mer från Stockholm blir det i veckan som kommer, men vi ska även ta oss en titt på hur det ser ut här I NoVA nästa gång vi hörs!


Ciao bellas!

22 comments:

Yvonne said...

Vilket fint mottagande du fick av syster och svåger och sen ha mysdagar i stan med syrran låter ju jättehärligt. Stockholm har ju sååå många pärlor att visa upp och när sen vädret är så där fint, ja då finns inget att klaga på utan bara njuta och suga i sig allt.

Så fina bilder från ett vackert och vårlikt Stockholm.

Fantastiskt vacker våning din syster och svåger har och så tjusigt möblerad. De är ju så vackra de gamla våningarna i stan med stora fönster, burspråk och högt till tak.

Lite hemlängtan får jag allt när jag ser dina fina bilder från Stockholm, blir nog att åka in många gånger när vi kommer hem den 30 april.

Ha en fin fredag säger jag och skickar en stor kram från Spanien där det inte ska regna på 2-3 dagar nu, yippi!

Channal said...

Härligt att din tid i Stockholm blev så lyckad! Mars bjöd på varma dagar när du kom! Jättefina bilder på världens vackraste huvudstad! Nu längtar jag dit! Tar sikte när Kungsträdgården blommar🌸

Trevlig helg och Kram! Anna

Freedomtravel said...

Vilka underbart fina Stockholmsbilder!!!

bettan said...

Fantastiskt fina Stockholmsfoton. Så vackert.
Låter verkligen som en perfekt inledning av din vistelse, så mysigt. Inte svårt att förstå du trivs i din systers&svågern salong. Smakfullt och trivsamt.
Trevlig helg och KRAMAR!!

Annika said...

Yvonne:
JAAA!! Helt underbart fint mottagande. Så glad över att bli hämtad på ARN.
Som du säger, det finns inget att klaga på alls när fredagen är sådär perfekt och solen skiner och man har tre veckor i Sverige framför sig. Obeskrivligt härligt.

De har en så fin lgh!!
Både salong och vardagsrum samt sovrum (förstås). Gillar också deras stil att inreda!!

Du får njuta av stan massor sen när du kommer hem.
Jag hoppas att regnet och gråvädret i Spanien snart ger med sig!!

Kramar och trevlig helg!!

Annika said...

Channal:
TACK!!
SÅÅÅÅÅÅÅ fina dagar!! SÅÅÅ sååååå fina.
Så glad och tacksam över den här resan.
Absolut, ta sikte på körsbärsblomningen!!
Kramar och trevlig helg!!!

Annika said...

Helena
TACK snälla du!!!!!

Annika said...

Bettan;
STORT tack!!!
Det är lätt att fota Sthlm!!
Tack Bettan, de har en så fin lgh! OCH jag fick ett så fint mottagande.
Så fina, fina veckor.
Hoppas din fredag är jättefin och ha en riktigt trevligt helg!
Kramar från mig!

Bloggblad said...

Vilka fantastiska bilder! Du är ju verkligen en mästerfotograf!

Annika said...

Bloggblad:
OCH jag säger ett STORT TACK till dig för dina fina ord!!!!

BP said...

Helt underbara bilder som verkligen speglar det fina och soliga vädret som vi haft större delen av mars. Du tajmade ditt besök väl. Inga snöstormar och nollgradigt då...
Tösses ligger alltid topp 5 i Stockholm när tidningarna testar semlor hos olika konditorier. Tösses är förresten Carl Bildts favo konditori.
Kul med en bild inifrån den ombyggda Östermalmshallen. Har faktiskt inte varit där sedan den öppnades, pandemin kom emellan om man säger så.
Skrattade gott åt drinken - så 1980-tal med Campari - hahaha:-)

Mamma C said...

Stockholm är bra vackert, så fina bilder du tagit.
Ha en fin fredag du med.
Kram Carin

Annika said...

BP:
TACK!!
Ja, det var riktigt härligt!!
Jag hade en sådan sjuk galen tur med vädret!!
Tösses ja, lever upp till sitt goda rykte. SÅ goda semlor. Jasså, haha, CB och resten av oss då, fniss.
Nej, nej Campari är en sådan där klassisk drink som funnits så länge jag kan minnas. En evergreen, en klassiker, en ständigt lika aktuell drink, vet att min moster o mamma drack den redan på 60-talet.
Tror den är lika klassisk som en martini om vi ska vara riktigt ärliga.
Vi snackar inte Galiano hot shots nu, eller shots på salta fiskar. DÅ hade vi kunnat snacka 80-tal!! MOHOHAHA
Eller om jag visat en San Francisco. Men Campari tillhör de vuxna, klassiska och alltid lika aktuella.
:-)
En god helg önskas!!

Annika said...

Carin:
TUSEn tack för dina snälla ord.
Ha en fin och bra helg!
Kram till dig!

Mirre said...

Så fina bilder du fick från Stockholm, det är bra vackert egentligen där. Många fina detaljbilder

Annika said...

Mirre:
Välkommen till min blogg.
Visst är Sthlm strålande vackert. Alla årstider. TACK för dina snälla ord om mina bilder.
Varmt välkommen tillbaka!

Susjos said...

Vilka fantastiska foton du har tagit på staden i mitt hjärta! Trots att jag inte är född här så har jag ju i alla fall bott här sedan 1979, så jag räknar det som "min stad" i alla fall! Västerbron, Stadshuset, Stockholms ström, slottet....allt vatten runt omkring, ljuvliga foton! Din syster och svåger ser ut att bo jättefint i Vasastan, vår äldsta son bor också i Vasastan, dock i en väldigt liten lägenhet, men än så länge går det bra, det har ju fått tillökning, så vi får se hur länge de bor kvar där.
Ha det gott!
Kram

Elisabeth said...

Så vackra foton från Stockholm! Och ja, du hade verkligen tur med vädret; mars kan ju lika gärna vara 0-gradigt och snöslask... Men så var det inte i år och det var bra!

Annika said...

Elisabeth;
TACK!!
JA, det hade jag onekligen!
Fattar det knappt. Så fort jag åkt dök tempen och det blev grått och snö.

Annika said...

Susjos:
TACK!!
Jamen det är klart att du räknar dig som stockholmare efter så många år!!
Absolut!!
Tack för dina fina ord.
Kan förstå att din son och hans lilla familj kanske måste flytta snart. HOPPAS att de hittar ngt. Sthlm och dess eviga bostadsbrist.
Kramar!

Från Glam till Damm said...

Hej Annika,

Så vackra bilder från världens finaste huvudstad. Härligt att du fick några underbara dagar där med familjen.

Jag tänkte att vi rörde oss på precis samma ställen just den helgen. Världen är så liten :-)

Din syster verkar ha en supermysig lägenhet. Jag kan tänka mig att de där fåtöljerna är en perfekt plats för en drink i trevligt sällskap.

Jag bara tänkte att mattan i vardagsrummet är så underbar, love it, och vips så började de dyka upp reklam för liknande mattor i mitt FB-flöde. Nu tror jag på fullaste allvar att FB inte bara hör oss. De kan läsa våra tankar också :-)

Varm kram och ha en riktigt fin dag!

Anneli

Annika said...

Anneli:
TACK!!
Ja, jag fick hela tre veckor med de mina. SÅÅÅ tacksam för det!!
OCH visst var vi där samtidigt!!
TÄNK om vi stött ihop! DET hade varit kul!!

Ja, min syster och svåger har en jättetrevligt lgh med stor mysfaktor och vackra saker. Att sitta i de där fåtöljerna med en drink och prata ÄR underbart!!

HAHA! JAAAAA, jag har också tänkt på det. Gud så märkligt, ibland tänker man på ngt och så kommer en annons. DET har hänt mig också. KINDA CREEPY!!


Varmaste kramarna!!!