Thursday, April 07, 2022

Roligt. Chorizo, Flaggor och stöd, Våren, AirPods och Mello i US.



Hej torsdag!




 *  Roligt!




Roligt var det att läsa era kommentarer på ämnet lull-lull igår.
Visst, ett mycket generaliserat inlägg, men vi var ju överens om att det ju stämmer till stor del. Komiskt det där.
Och gener, jamenvisst … DET kan vi inte förneka.
Tack för alla glada tillrop och feedback på ämnet. Under tiden fortsätter vi med lull-lull och mys för hela slanten. Alla gillar och uppskattar det. Oavsett.


 

Bild från You Tube. 




 *   Chorizo 



Nog ska vi väl ta upp den söta lilla grisen Chorizo på torsdagar igen, eller vad säger ni?
Hen är alltid så klockren och det är alltid en sådan fröjd att gå förbi platsen där Chorizo och hens matte bor.
Under tiden jag var i Sverige såg Chorizo ut så här bland annat. Igår, då jag gick förbi, var allas vår gris inte ute. Jag antar att hen är inne för att stylas om.
Vi får se vad nästa utstyrsel blir?



 


Det här såg jag själv när jag gick förbi.  Chorizo som Wilbur i Charlotte's Web, så HIMLA fint!!







* Flaggor och stöd.




När jag var hemma i Stockholm kändes det verkligen hur hotfullt kriget i Ukraina är. 
Det riktigt darrade i luften hela tiden. Just denna närhet till ett krigshärjat land samt osäkerhet och oro över så mycket. 
Hatet mot galningen som styr Ryssland. Alla hemska bilder. Alla rapporteringar. Alla stackars arma flyktingar som kommer till Sverige, och andra europeiska länder nu.
Även USA ska ta en stor andel flyktingar.


Här rapporteras det givetvis väldigt mycket om det också. Det är första nyhet i Washington Post varje dag.    CNN och andra nyhetskanaler rapporterar ständigt. Men, det känns—rent fysiskt-att kriget är längre bort när man är här.


Det som gläder mig mycket är att se alla Ukrainska flaggor som vajar från folks flaggstänger och i trädgårdar samt vid officiella byggnader. Det gör mig varm invärtes att känna det stöd Ukraina har över hela västvärlden.
När ska eländet ta slut?
OCH hur ska det sluta?
Hur länge ska bara stöd och sanktioner räcka?
Jag vet, det är en svår dans att dansa. En terrorbalans utan like.



 


Ställ dåren inför krigsrätt.
Tvinga honom till Haag. Det finns inga gränser för hur mycket hat jag känner för den mannen.




*  Våren




Ni därhemma har äkta aprilväder i form av snö. Lite så som det ska vara. Aprilsnö ger fåragö, som det står i bondepraktikan.
Snö i april är ju egentligen lika vårligt som våren självt. Men trist är det ju såklart att vakna till vita vidder, speciellt eftersom mars var så överjordiskt fin.
Här råder det också aprilväder, men då i form av regn. Det regnar ofta, och ganska mycket, på våren där jag bor. 
Vi har absolut mer regn under våren än under hösten. Jag har inget emot regnet. Låt det regna. Ja, såvida det inte tar överhanden totalt dag ut och dag in. 
Men regn under ett par dagar i veckan stör inte mig alls.
Det blir lummigt, blommigt och vackert av det sen då grönskan kommer.


DET har börjat grönska. Träden har en svag, skir slöja av grönska.



*   AirPods. 



Brukar ni använda airpods då ni är ute och går?
Det gör jag, använder sådana dagligen. Jag har dem då jag är ute och går lyssnandes på olika radioprogram och poddar. 
Jag använder dem även då jag städar, lyssnar på radioprogram då också.
Dock, damn vad de isolerar!
Det är nästan lite läskigt. Då man tar på dem stänger de ute nästan alla andra ljud, det är som att gå ut och gå med öronproppar.
Det har hänt att jag nätt och jämt undvikit bilar för att jag inte har hört dem. Plötsligt rycker jag till när någon går förbi mig eftersom jag ju inte alls hört personen komma.
AirPods är kanske är lite för bra … Man får lära sig att se sig för på ett helt annat sätt.


 


Bild från Apple.






* Mello i USA




Nu har ju American Song Contest dragit igång.
Det som ska vara motsvarighet till European Song Contest. Programledare är Snoop Dog och Kelly Clarkson.
Alla stater skickar en artist som tävlar med en originallåt. De som ställer upp är etablerade artister som exempelvis Michael Bolton, Jewel och Macy Gray. Skapare av detta är Peter Settman, Christer Björkman med flera. 


Funkar det då? Nej, jag tycker inte det. Faktiskt inte.
Det är nog så att det här ska man vara född och uppvuxen med mello och ESC för att uppskatta, och för att “få det rätt”.
Vi ska vara stöpta i detta sedan barndom för att verkligen fatta vad det är, haha. 
Här tycker jag mest det är trist och utan nerv. Ointressant till max. 
Jag kommer inte att fortsätta att titta på det. 
Kanske, kanske ser jag finalen, men absolut inte mer än så.
Faktum är att jag förmodligen inte ens kommer att se den.


Jag tror det blir en engångsgrej, tror det är en flopp överlag.
Lika bra det. Låt ESC stanna i Europa för där passar det och hör hemma som hand i handske.

Har någon av er tittat på ASC? Isåfall, vad säger ni om det hela?


***




Med detta önskar jag alla en fin och bra torsdag

14 comments:

Elisabeth said...

*Jag hann aldrig kommentera gårdagens inlägg, men ska göra det i eftermiddag/kväll, då ämnet är intressant!

*Det blir roligt att se hur Chorizo ser ut nästa gång. Hans mattes kreativitet är i sanning imponerande.

*Kriget i Ukraina är verkligen förskräckligt. Putin borde helt klart ställas inför krigsrätt för alla krigsbrott Ryssland har begått. Bilderna är hemska, och berättelserna likaså. Igår hörde jag om en hund som suttit vid sin döda husse i flera dagar - så sorgligt. Det var i Butja, tror jag.

Vad som dock stör mig är hur svenska politiker, som nyss talade om att Sverige var "fullt", nu helt ändrat inställning, och kallar flyktingarna från Ukraina för "riktiga flyktingar", till skillnad från dem som kommit från t.ex. Afghanistan. För mig är det SJÄLVKLART att Sverige ska ta emot flyktingar från Ukraina, men det stör mig att politiker och till viss del även svenska allmänheten ens kan tänka på att använda formuleringen "riktiga flyktingar".

*Våren ja, det är inte mycket till vår, utan mer som en andra vinter. Idag är det i alla fall mildare, vilket jag är mycket glad för.

*Jag är en udda människa, som aldrig lyssnar på musik eller radioprogram när jag är ute och går. Såhär års vill jag höra fåglarna! Dessutom tycker jag att det är skönt med tystnad. Har så mycket ljud runt mig på jobbet att det är skönt att koppla bort det.

*Nej, ASC har jag inte sett. Läste dock om att det inte blivit någon succé, direkt. ;-D

Mamma C said...

Vilken kul grej med grisen, det ska bli kul att följa.
Kriget i Ukraina är hemskt och man blir så ledsen av allt som visas som den där galningen gjort i Ukraina.
Jag har alltid musik i öronen när jag är ute och går eller springer.
Ha en bra dag.
Kram Carin

Yvonne said...

Chorizo, ja man kan bara älska den söta, välklädda grisen. Vilken fantasi matte har som hittar på alla lämpliga kostymer.

Kriget i Ukraina, ja, det är något sååå förfärligt och man undrar hur det kommer sig att dessa soldater klarar av att utföra ordern de får från den där galenpannan. De måste ju själva drabbas av STORA problem när de återvänder hem för allt de gjort och sett. Arma människor som utsatts för deras råhet. Fattar inte vad vitsen är med att förstöra ett helt land till bara kross om man nu vill överta landet i "sin ägo". Bara ruiner kvar och tydligen många som ligger döda i rasmassorna. Usch och Fy! Man får ont i magen vid blotta tanken.

Hörde just på TV att vissa delar av Sverige kommer få uppåt 3 dm snö..... Helt galet! Vi har sol idag igen och skall så vara iaf till måndag, sen får vi se. Påsken är alltid dålig enl Spanjorerna själva, men vi tycker den har varit bra sedan ca 2005 då vi köpte det här huset, före det från 1997 och framåt var påsken alltid regnig med översvämningar och storm. Hoppas vi gjort bort det nu i mars och i början av april så solen får inta sin rätta plats.

Airpods har jag inte och kommer inte att skaffa några heller, mina öronhål är för små för att ha något i dem, ha, ha. Dessutom tycker jag det är skönt att bara gå utan några några ljud i öronen och låta tankarna flyga fritt.

Mello i USA? Nja, det tror jag inte kommer att bli någon större succé

Ha en jättefin torsdag säger jag och skickar en stor kram. Själva ska vi ha goda vänner på middag ikväll så jag har redan börjat förbereda förrätten så den är klar att bara fyllas, ska även göra desserten klar nu så den får stå och gosa till sig i kylen ända fram till kvällen. Varmrätten får vänta ett tag för den går snabbt bara allt är hackat och förberett. Vill ha allt klart så långt det går, så man inte behöver stå i köket när gästerna kommit

Annika said...

Elisabeth,
Ja gör det. Ämnet är intressant och talande, det tycker jag nog.
HIHI!

Ja herregud, Putin.
Den satans jäveln, han ska till Haag. Där får han stå för sin sak och ta sitt straff för detta vidriga krig han skapat.
Alla hemska bilder, allt hemskt man ser och läser.
Nej, nej NEJ!!!
JAA, jag såg det där med hunden och hans döda husse. Allt är så sorgligt och så förfärligt ONÖDIGT.

Jajajemn, det är sårigt det där .. Läste också om det i DN nu på morgonen. Just det där att det är skillnad på vem som kommer i flyktingvågen.
Inte rättvist och väldigt snedtänkt om än med viss förståelse bland många. Läste en intressant intervju i samma tidning med det unga ansiktet utåt som SD har, bara 25 år och med starka åsikter och ganska talande uttalanden, to say the least ...
Jadu, det är läskigt m sådana som hon och hennes gelikar i världen ...


Här är det regn och regn.
Ovh våren är nedtonad. ja, blomningen -... det är trist.

tror många tänker som du, de vill inte lyssna på ngt när de är ute.
Jag hr helt vant mig vid det och tycker det är konstigt att gå utan pratradio i lurarna.
HAHA.

ASC är sååå trist och saknar helt nerv. En flopp.

Ha nu en fortsatt bra torsdag.

Annika said...

Carin.
Ja, visst är hen SÖT!!
OCH så kreativ.
Galningen i Ryssland måste till Haag på ngt sätt.
USCH, alla bilder som kablas ut från Ukraina. Ofattbart.
Japp, jag med ... men pratradio mestadels. Ibland musik. Är totalt tillvand.
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
Chorizo for the win!
Bara så bäst!!
Ska bli kul att se vad hen har på sig imorgon. Idag är det bara regn här så hens matte klär nog inte ut den lilla grisen idag.
Ska kolla imorrn.


Jag vet, soldaterna ... Känns lite som under wwII då de blint lydde Hitler.
Så känns det.
Ofattbart.
Arma folk, arma alla.
Ja stackars alla.
Och vad ska det bli av det? och alla som varit med och sett de hemskaste scener. Ett sådant ofattbart krig från början till slut. oCH måtte det få ett slut SNART.


30 cm snö. OH MY GAWD!! DET är mkt det. Trösten är väl den kanske att den försvinner fort.
Men ändå, det är mkt.
Påsk snart, firas stort i Spanien.
HOPPAS att vädret blir bättre nu framöver för er.

Du ser , du är en av dem som inte vill ha ngt i öronen. Jag förstår . Jag är såååå tillvand själv att det knappt känns som om jag kan gå ut ensam på prommis utan radio.
Borde utmana mig själv, haha.

Mellon här finkar INTE. Flopp och pannkaka. Det borde de ha förstått redan innan.

JUST det, middag hos sig ikväll. NAJS och GOTT. Lägg ut på insta. OCH tänd den fina saken med alla ljus.
LULL LULL fot the WIN!!!

Kramar!!

BP said...

Bra att du uppdaterar underbara Chorizo retroaktivt så att säga. Kollade faktiskt hans Instagram och såg de roliga bilderna. Hen är så himla bra:-)
Nu skäms jag nästan - har inga airpods. Har faktiskt aldrig lyssnat på varken musik eller böcker via mobilen/airpods. Antar att airpods är hörlurar som man stoppar i öronen...
ASC - nej, det tror jag inte heller riktigt på. Christer Björklund är i och för sig en duktig "ESC-general", men att införa ESC i USA lär inte vara det lättaste.
Man försökte ju att involvera ESC-tokiga Australien också. De fick ju delta i ESC i några år, vilket jag tyckte var löjligt. Australien kanske fortfarande är med - ingen aning.

Susjos said...

Kul att se Chorizo igen ,gillade han med Ukrainas färger och flagga !
Airpods har jag inga, har riktiga hörlurar, vilket är läskigt när jag är ute och joggar, jag hör ju så dåligt också!

ASC, har inte hunnit se nåt av programmen, men jag tror precis som du säger att det är svårt att göra det lika bra i USA, trots att Settman och inte minst Christer Björkman är med, tufft om det blir en flopp...men risken finns förstår jag på dej?
Jo, svarar BP här, Australien får vara med i år igen i ESC!
Hälsningar från ett snöigt Solna!
Kram!

Annika said...

BP.
Elller hur, det ska jag fortsätta med. Vi ska se vad det blir för tema härnäst. Påsken kanske?
Troligtvis.
Nä, inte ska du skämmas för att du inga har. Absolut inte.
Just det, det är sådana man stoppar i öronen och de går via bluetooth.
De kan lägga ner ASC direkt. Funkar inte.
Det är inte samma.
Bra försök av Björkman och Settman, men nej ...
Tror Australien är med på ngt sätt.
Lite märkligt, ja.

Annika said...

Susjos:
YAY för Chorizo.
Vanliga hörlurar funkar ju bra. Kan tänka mig att det överlag är lite knepigare för dig med allt sånt här.

ASC ja ...
Tyvärr funkar det inte. Tror man måste ha det med sig sas. Det blir inte samma grej här, nerven saknas och även charmen.
Nej, det här kan de skrinlägga.
Bra försök av dem, men nej.
Ja, jag trodde nog att Aus är med, ja.
OCH du ska ner på ESC, så kul!!


Kramar!

Äventyret framtiden said...

Jag använder inte air-pods. När jag är ute och vandrar, vilket jag är rätt ofta, så vill jag höra naturen, fåglar och liknande i fullt mått men jag förstår att många trivs med att lyssna på musik istället.
Det kanske har med åldern att göra? Vete gudarna, men var och en på sitt sätt.

Putin. Finns inte ord och må kriget i Ukraina ta slut snart, snart.

Chorizo, alltid lika kul. Chorizos matte måste verkligen tycka om grisen och att göra livet roligt för alla som ser den. Toppen!

Kram!

Channal said...

Chorizo är med i svängarna... grön och gul&blå! Till vår skola kommer det ett tjugotal flyktingbarn från Ukraina och äter lunch. Det viktigaste är att de alltid ser så glada ut. Men vilken omvändning i livet. Är deras fäder kvar i Ukraina? Usch!! Jag har inget intresse för ASC. Känns lite B, men jag har kanske fel. Tycker den svenska är bäst. Eurovision song Contest kommer tvåa. Jag har ett par AirPods men jag använder de aldrig. Jag har ett par större hörlurar med "diadem" som är sladdlösa. De är mjuka och sköna.

KRAM Anna

Annika said...

Karin.
Det
r många som är som du- De flesta vill nog lyssna på naturen endast. Jag lyssnar inte på musik, men på olika radioprogram o poddar. Har helt lagt mig till med den vanan.
Tycker det är så mysigt att lyssna på ffa svensk radio.
När P och jag vandrar är det bara vi och naturen, Inga aiprpods. hihi.

Putin ja, man vet knappt vad man ens ska säga. Bara så ofattbart allting.

OCH chorizo for the win!!!

Kramar!

Annika said...

Channal.
ÅÅÅ har ni det?
Så bra ändå att de får komma till er skola och äta. Har ni barn inskrivna också?
Ja herregud, deras öden alltså ...
Har inga ord.

Ja, ASC är lite B. Det funkar liksom inte.
Tror verkligen bara det blir en enda säsong.

Gillar mina pods, men de stänger verkligen ute alla ljud.
Annars är de perfekta.
Såg att man nu gjort lurar man kan ha i sängen som är mjuka. Bra det.

Kramar!