Tuesday, April 26, 2022

Opt outside!





’Tis the season …
 


  … To be outside!
Peter and I took our first hike (okay more of a long walk perhaps) of the season on Saturday. Frankly more of a suburban hike, but STILL!!
We got a good almost 9 mile hike in (15 km) on Saturday. It was kind of interesting since we hiked on old prison grounds as well. That was way interesting in itself.




We hiked in Lorton, Virginia along the Gerry Connolly Cross Country Trail.
This trail cuts thru the entire Fairfax County as a whole. 
Fairfax is the biggest county in the state of Virginia (and Reston belongs to Fairfax). Peter and I have been hiking/walking almost this entire trail (the trail is 40 miles long, or about 64 kilometers).
We only have little pockets to visit here and there to complete this trail.



The prison in Lorton closed down in 2001.
It used to be a high security prison for Washington DC. I do remember when it was open. It was always kind of eerie to drive by it, it really was. Lorton is located in the southern part of Fairfax county and Peter and I live in the northern part of Fairfax. Lorton is not next door, in other words.



But, wow, did they make (and are still making) the best of that old prison. It is now an art center, some parts of it are now apartments, they are also building a shopping center on the grounds and they are really keeping a lot of the old brick buildings. It was so interesting to walk by, and on the grounds, of this former prison. The former campus is so, so much bigger than Peter and I had realized. 


I don’t think I would like to live in a converted apartment in an old prison.
Nope, that is not for me.
WOULD you like to live in an old prison?
BUT, we could really tell that it seemed to be a very popular place to live (and judging by the cars parked outside it is pretty damn affluent). 
Actually, I googled those apartments, not cheap to rent there.

It was downhill the entire way … SO we were dreading our return hike/walk to the car, phew
We had a nice hiker lunch down by the river. OH yes, we did! HAHA!
And, the hike back to the car was not as bad as we were fearing. Our biggest problem then was the blazing sun on the open fields (it was quite hot).


It is SO nice that The Best Deck (as I shamelessly call it) is now in session again. TBD is like an extra living room for us during the warm months of the year. IT can get very, very, very hot out there since it is facing west. But, we do have two umbrellas that we use for shade.


 


Anyway, now “all” I have to do is to finish my little front yard.
That one is still on the list, but I think I might finish it up this week (if I have time).



Have a nice Tuesday!

12 comments:

Äventyret framtiden said...

Jodå, jag kan kvarta i ett före detta fängelse men det skulle nog vara bara för att jag måste och inte hade något annat trevligt att sova i. Bra att fängelset används till någonting annat nu. Annars skulle det väl bara stå där och förfalla?
Skojigt att få följa er på en lite annorlunda hike den här gången. Och kompisen i skogen som Peter hittade var kul. Någon har haft roligt.
Underbara fina bilder som vanligt, tack för dem!
Den skira vårliga grönskan är ljuvlig att se, luften är fylld av ung klorofyll.

Ha en fin tisdag Annika!
Kram

Brysselkakan said...

Haha! Jo, ett fd fängelse skulle funka som boende för mig men jag bor ju å andra sidan redan nu i ett fd mentalsjukhus!
Oftast är ju dessa institutionsbyggnader av bra kvalité och har högt i tak etc så kan bli fantastiska lägenheter.

Blev så sugen på burgare när jag såg din! Det är något de kan i USA och det går sällan fel!

Mamma C said...

Vilken härlig lördagstur ni gjorde. Och så vackert det är. Jag skulle hellre bo i ett av husen vitt vattnet än i en lägenhet på gamla fängelseområdet.
Ha en bra tisdag.
Kram Carin

Yvonne said...

Härlig tur ni vandrade och såg inte alltför jobbig ut med stockar och stenar och uppförsbackar heller.

Lunchen ser supergod ut, nu blev jag hungrig känner jag.

Nej, bo i ett fd fängelse är nog inget för mig, tycker husen vid vattnet såg betydligt trevligare att bo i. Nu när vi kommer hem ska vi på brunch på Långholmen som min man fick i present av våra grannar och tillika goda vänner hemma, när han "nollade" i slutet på februari. Det är nog det närmaste fängelse jag kan kommer att komma, ha, ha.

Så fint ni har på ert deck, såååå snyggt med rött. Vi köpte röda dynor här i Spanien men tyvärr blektes de så fruktansvärt så de var nog bara så där supersnygga en säsong.

Nu ska vi iväg och leta något at ha för fönstren i uterummet så våra nya stolar och ekbordet inte bleks av solen när vi är hemma i 5 veckor.

Stor kram och tack för fina bilder igen. Du är verkligen en fena på att få till det med alla foton

Annika said...

Karin:
Jag skulle nog inte kunna hyra en lgh i ett fd fängelse. För spökrädd!!
HAHA.
Ja, det är sååå bra att detta fängelse används för annat nu. DET gör mig glad.
Precis, användes det inte skulle de ju riva det och bygga hus över allt. KUL att de behåller de delar de kan behålla.
TACK Karin, ja det var en lite annorlunda hike denna gång. Jätte, jättekul för oss att se denna plats som vi annars bara åkt förbi med bilen.
Jag var väldigt impad.
Tusen tack Karin, så glad att du hängde med på färden!!
Kramar!!

Annika said...

Brysselkakan.
HAHA, JAAAA!!! JUST det. SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ sant.
Som du säger, det är kvalitet ändå på de gamla husen och de håller.
OCH, det blir COOLA lgh av dem, kollade in några online. Som sagt, de är ju väldigt coola.

Burgare for the win i detta land.
Alltid rätt. DET kan de verkligen göra här! Precis som det nästan aldrig blir fel med pizza i Sverige.

Annika said...

Carin:
Tack, ja en trevlig och annorlunda hike blev det allt.
Lite udda och väldigt kul för oss att se detta område.
Jag med, hellre ett hus vd floden än en lgh i ett gammalt fängelse där nöden varit stor.
FÖR spökrädd, haha.
Ha en finfin tisdag
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
Exakt, mer en promenad än en hike, det måste jag säga. Tror vi gick på parkvägar hela tiden, asfalterade. Lite annorlunda.
OCH bara nerför, haha. MEN det var inte speciellt jobbigt att gå uppför sen heller.

Lunchen var sååå god.

Nej, ett fängelse skulle jag inte fixa att bo i. Skulle ligga och inbilla mig saker och höra ljud som inte finns, eller så finns de, haha.
MYSIGT med lunchen på Långholmen. DET slår mig nu, vad används det gamla fängelset till idag??? Måste googla. Himla mysigt med lunch därute. Jag ska fasiken gå dit nästa gång jag är i Sthlm!! Ännu en gång, du ger mig idéer. TACK!!


TACK Yvonne för tt du gillar vårt deck. Rött blir snyggt till den färg vi har på decket (inte vårt val, bestämt av Reston Association). Jag ser att vårt parasoll också blivit väldigt blekt. Stolarna OK.
Men visst, solen sliter.

Jag kn förstå att ni måste täcka möbler så att de inte bleks för mkt. OCH snart ska ni hem till den fina våren.
Säger det igen, NI har det PERFEKTA livet!!

KRAMAR i massor!!!!

Keith said...

As always, you save the best picture for last! Haha! The weekend was a lovely one to take an extended walk. I think they did a fabulous job with Lorton Prison. Nice to hang out on the restaurant along the water.

BP said...

Att vandra runt fängelset är en sak, men jag skulle inte vilja bo där. Detta boende ger "gated community" en helt ny innebörd. Långholmen i Stockholm var ju också ett ökänt fängelse. Det byggde man om till vandrarhem och hotell - nja...
Ditt däck är helt underbart. En riktig oas - njutbart som vår balkong:-) Hoppas ni får många solstunder på det nymålade trädäcket.

Anonymous said...

Kommer ihåg hur underligt det kändes att åka förbi
Lorton-fängelset på väg till IKEA. -stängsel runt
området med taggtråd på toppen och så det där tornet.
Gav en rysningar.
Har inte varit där, sen det stängdes och gjorts om,
men det verkar ju väldigt trevligt, och ungdomar bryr
sej väl inte om, vad det varit där tidigare. Det skulle inte jag heller. -
Härlig promenad. Som alltid är det vatten, som ger
naturen extra skönhet. Det var så roligt att få
se, hur det ser ut därnere nu. Kram fr Ruth i Virginia

Elisabeth said...

Vilken härlig vandring i vacker natur! Det ser också SÅ skönt ut att kunna sitta ute i sommarkläder. Här är det kallt igen, kanske går det att sätta sig i lä någonstans iklädd jacka och långbyxor, men inte annars.