Thursday, April 21, 2022

Målning, NEEEEJ!!!! Ändring av det bättre slaget, GOTT och Klipp&sling.




Torsdag!




* Att måla ett deck 



DET är vad jag gör just nu. Vi trodde att en simpel inoljning skulle göra susen för det kära decket, men det räcker inte. Vi insåg det när vi skurade trädäcket helgen. Ändå är det bara tre år sedan vi målade det sist.
Men, väder och vind har högst tydligt slitit på det hårt de här tre åren. Isen och snön på vintern, regn förstås. Även blad och kvistar vilka ständigt ramlar ner på det och sen förstås alla höstlöv på hösten. Lika bra att ge sig på en målning igen alltså.
Grejen är den att jag kan bara måla halva däcket åt gången eftersom jag måste flytta prylarna vi har därute från ena sidan till den andra. Nåväl, det är iallafall ett tacksamt jobb med omedelbart resultat.


Får vi själva välja viken färg vi vill ha till vårt deck? Svar, nej! Här är det Reston Association som strägeligen bestämmer allt om våra färger på hus och verandor. Så är det att bo i en planned community.
Så det är.



 * Ska vi drabbas av detta nu också?


Som ni kanske minns drabbades vi av cikadainvasion galore i fjol. Ni vet, de är cikadorna som kommer upp ur marken för att para sig och sedan dö. De kommer i enorma massor och finns överallt. För att inte tala om hur de låter. ETT bedövande oljud. Dock, att dessa cikador kryper upp ur jorden vart sjuttonde år vet man ju och är beredd på.
I år ska vi tydligen drabbas av ett nytt fenomen … SPINDLAR! JA, just det—SPINDLAR. Det är den så kallade Joro-spindeln som håller på att invadera hela östkusten, Spindeln är en invasiv sort med rötter i Japan. Den lär ha kommit till USA som fripassagerare via importerade varor till Georgia 2003. Sedan dess håller den på att inta hela östkusten. Fy fasiken vad vidrigt.

  Spindlarna lär falla ner från träden via tunna spindeltrådar.
Det är en stor spindel, den kan vara lika stor som en handflata, GULP!!
Den lär inte vara speciellt giftigt, men den kan bitas ordentligt. SAY WHAAAT!???

Men vad KUL det ska bli (hear my sarcasm). Jag säger då det.
Det här är inget fenomen heller som endast behagar uppträda vart 17 år eller så heller.
Nej, dessa Joros lär vara här för att stanna.
År ut och år in. VILL INTE!!!


Som om det inte räcker med de bestar till spindlar vi redan har. GAAAHH!!




* Lite ändring här i vardagsrummet. 



Under en längre tid har jag varit lite sugen på förändring i vardagsrummet.
Jag började känna att jag mer och mer ville ha en läshörna/drinkhörna. Peter höll med om detta. Inspirationen kom främst från min syster samt vänner i Sverige. Vännerna tog bort sin bokhylla från sitt vardagsrum och ordnade en mysig sitthörna där istället.



Jag var så trött på vår gamla bokhylla och ville inte längre ha den i vardagsrummet. Medan jag var i Sverige i mars baxade Peter och två vänner ner den stora bokhyllan till källarplanet med besvär. Den kunde inte baxas ner via trappan utan Peter och kompisarna fick ta den på pirra (del för del) och köra hyllan runt huset för att sedan få in den via verandadörrarna i källarplanet.
PUST och stön vad de fick kämpa.



 

En gammal, gammal bild på vår bokhylla och hur den stod här i vårt vardagsrum.


Vi gjorde oss av med en massa böcker också, nästan alla pocketböcker försvann.
 
Peter donarade även en del till biblioteket.


NU ser det ut så här där bokhyllan stod. Jag kan ärligt säga att jag älskar vårt nya läs och drinkhörn!! Drinkvagnen är också ny.



 

Ny utsikt över vardagsrummet från nya hörnan.



* Så gott!


I fredags gjorde jag en dipp som var så otroligt god.
Bakad hummus! GRYMT!! Vi hade våra bästa grannar över på en liten happy hour i nya hörnan så gissa om denna goda rätt smakade. PROVA!! Receptet kommer från Washington Post och direkt då jag läste det visste jag att DET HÄR vill jag laga.
Receptet finns HÄR!


Ni kommer inte att kunna sluta käka. Vi använde varmt naan-bröd då vi dippade. SÅ gott!



 




* Får man någonsin nog?


Jag vet att jag tjatar om skönheten i naturen nu. Jag vet, jag vet. Men tiden är så kort och blommorna så försvinnande vackra. 


Just därför visar jag er bilder från mina rundor de senaste dagarna bara för att jag kan :-).
MAGI där ute nu!





Idag är det dags för klipp och sling för Yours Truly. Alltså tar jag mig först till tunnelbanan och sedan vidare till Arlington där min frisör finns.
Masktvånget lär ha upphört i lokaltrafiken, och det känns bra!
Länge sen jag använde munskydd någonstans nu, kan jag säga. Det ska bli intressant att se hur många som ändå kommer att bära mask idag på tricken.  Man gör ju precis som man vill ändå.  

Det är skönt med lite fix, men det tar halva dagen i anspråk, det gör det onekligen. Tur att jag gillar min frisör Laura. Hon är dessutom helt ensam i sin salong så det blir att snacka en hel del … 
Sen är jag förhoppningsvis snygg i håret igen. Jag har inte varit där sedan i början av december, så det är verkligen DAGS igen. 



  ***



Ha en bra dag nu alla!!

24 comments:

Yvonne said...

Ja du, vi kommer också hem till mycket utejobb som ska hinnas med, dock tror jag att det räcker med inoljning av trädäcket både bak och fram. Lite krafsande bland växterna lär ju också behövas.

Men fyyyy, så läskiga spindlar och stora, ryser bara av att se dem på bild. Jag skulle nog gå och stirra upp i träden hela tiden och få nackbesvär som ett brev på posten, men tanken på att en sån kan ramla i huvudet på mig, huuuu!

Så snyggt er läs- och drinkhörna blev. Förstår det var ett hästjobb att tömma allt och sen baxa runt ner hyllorna. Skönt du slapp det, hi, hi.

Vi läser ju jättemycket både här och hemma, men här ger jag bort böckerna så fort de är lästa med den informationen "ingen returätt", så får de skänka den vidare eller slänga. Hemma har vi massor, massor av böcker och ingen av dem läser man ju en gång till, så egentligen borde allt skänkas bort där också.

Ska kolla på röran, sånt är alltid gott.

Det är så vackert hos dig nu, så man nästan tappar andan av bilderna. Foto nr 2 och 3 ser ut som en Lars Lerin tavla och det säger inte lite.

Härligt med klipp och sling, det ska jag göra nästa vecka innan vi åker hem. Här togs allt med munskydd bort fr om igår, ett tvång bara på sjukhus, apotek och besök hos gamla.

Ha en jättefin torsdag säger jag och skickar en stor kram från ett soligt och fint Spanien, ovädret stannade tack och lov bara ett dygn.

Äventyret framtiden said...

Det roliga med att fixa och dona är att det syns så bra efteråt och man får en kick. Man blir euforisk och känner sig nästan som ny.
Förnyelse behövs och visst blev det snyggt i er läsvrå efter hyllans "prillväg" till källarplanet. Mycket snyggt, jag förstår att du trivs och med det där käket så...vågar knappt titta in på receptet ;).

Usch ja, vad gäller invasion av allt möjligt, i ert fall spindlar av stora varianten just nu, ja kanske för evigt. Uh..

Ha en fin dag hos din frissa Laura, njut fullt ut och kom hem som en ny människa till allt det nyfixade som finns där.

Kramar!

Mamma C said...

Jag har hjälpt till lite trädgården hos dottern nu när vi bor här. Så slipper de ha allt när helgen kommer.
Blev väldigt snyggt i er nya hörna.
Röran såg väldigt god ut.
Du tar så vackra bilder.
Ha en fin torsdag.
Kram Carin

Elisabeth said...

*Måla deck låter ändå ganska trevligt, och som du säger, det blir omedelbart resultat. I lördags oljade mamma och jag in trädgårdsmöbler som stått i ett förråd i Göteborg i fem år - de sög ut sig oljan snabbt, om man säger som så.

*Vad vidrigt med spindlarna! Fyyy för att få en spindel i huvudet när man går under ett träd. Huh! Kliver de in i husen också? Så äckligt oavsett. Skulle nog gå runt med hatt konstant, för då ramlar de i alla fall inte ner i håret.

*Vardagsrummet blev jättefint, snygga kuddar och bra möblering. Förstår att du är nöjd.

*Bakad hummus låter gott. Borde prova någon gång, men jag är så dålig på att testa nya rätter. Kör bara samma tills jag totaltröttnar på den och inte vill se den mer, haha.

*Man (i alla fall jag) FÅR inte nog av naturen när den är så vacker som den är hos dig för närvarande. Njuter av dina bilder! :-)

*Frisören, det är inte min favoritplats... Tycker faktiskt bara att det är jobbigt att gå till frisören. Därför får mamma klippa mig några gånger om året, och färgen fixar jag själv en gång i månaden. Men jag vet ju att normala människor uppskattar frisörbesök och till och med ser dem som avslappning.

Annika said...

Yvonne:
DET förstår jag.
Det blir att sätta spaden och fingrarna i jorden direkt för er. Ganska mysigt på ett sätt också. OM det inte är för mkt.
Ja bra om det räcker med inoljning av däcken. DET underlättar ju faktiskt. Lite lättare än en målning.

TYCKER inte om detta med spindlarna. OCH då har jag egentligen inga större spindelskräck att tala om, men det här är bara för mkt.
Tänk så mkt skit det kommer med transporter till länder hela tiden.
Inte så konstigt förstås att det blir så i vår värld.

TACK, gud vd kul att du gillar nya hörnan. Vi älskar den.
Så glad över detta beslut.
Jag VET, vilken TUR jag hade som slapp vara hemma när den hyllan flyttades under stånk och stön. HAHA!!
Jag kom bara hem till ett tomt hörn som kunde inredas, haha.

Det var jätteskönt att rensa bland ala böcker. De allra flesta hade vi en gammal IVAR-bokhylla i källaren, den bokhyllan ligger hoppackad nu på vinden. Nu står gamla vardagsrumshyllan på den platsen. Gott om böcker i den än.
Superbra att ge bort böcker då man läst dem. Det är få man läser om, även om det händer att jg läser om älskade favoriter. Fast det mesta läser man verkligen aldrig om.

TACK Yvonne för dina vackra ord om mina bilder-
Lars Lerin, jag tackar såååå mkt för de orden!
Ibland är det bara sååå rätt ljus och man kommer dit i på exakt rätt tidpunkt. Älskar det.

YAY, skönt att masktvånget upphört. Fine and dandy. Enough now. Enough!!
Skönt för er alla.
OCH nice att du ska fixa dig innan du åker hem.
Är det billigare att göra det i Spanien? Tvärtom här. det är skitdyrt+ den obligatoriska dricksen. Billigare om jag skulle göra det i Sverige.

Kramar i massor!!

Annika said...

Karin.
SÅ är det ju!
Omedelbart resultat blir det. OCH det är sant, man känner sig såååå nöjd. Jag ska fortsätta idag sedan jag kommit hem.
Så härligt att sen få återinviga det gamla kära däcket inför sommaren igen.

TACK, trivs så bra i nya hörnan. Verkligen. Bra och fina lässtunder/pratstunder blir det där.
Karin, gör detta recept. SÅÅÅÅÅÅ GOTT!!
Du kommer att älska det!!

Ja, tänk åndå så mkt som sprids via transporter och sedan får fäste.
Lite otäckt är det allt.
Vi har ju så mkt träd också , gulp.
Inte kul.

Ja tack, det tar tid hos Laura. DET är nackdelen. OCH det är svindyrt. Men ja ... vad gör man inte för ...
HAHA.

Stora kramar!!!

Annika said...

Carin:
Det är lite mysigt va?
Att hjälpa till med fixet i jorden.

TACK! Älskar nya hörnan.

PRIVA röran, den är sååå galet goooood!!!

OCH tack, jag älskar verkligen att fota när ljuset är rätt.

Kramar och ha en fin dag!

Annika said...

Elisabeth:
DET är tacksamt att göra det, och roligt också. Målar och lyssnar på radio. Inte dumt.
Ja, jag vet hur det är att olja in trä som stått länge. Det fullkomligt slukar oljan.

VISST är det så äckligt med de där spindlarna. Vi har så galet mkt träd också överallt.
Jag får väl se om jag ser ngn snart ...
Jag vill absolut inte ha dem på mig. Skulle bli tokig om en sån ramlade i skallen. OCH att de bits ... det är ju sååå vidrigt. Skiter i om de inte är giftiga. VIDRIGT oavsett.
Hoppas jag slipper se ngn. OCH må de inte komma in i husen, säger bara det.
Och det att de är här för att stanna ... URK.


TACK, älskar nya hörnan. KUL att du gillar kuddarna, det gör jag med :-D

DEn där röran ska du prova- DU kommer att ÄLSKA den. Helt vegetarisk. Ja, den är väl tom vegansk.

TACK igen, bilderna ja ... Jag kan ju inte få NOG den här tiden på året. Det är så fint. OCH när ljuset är rätt blir det ju alldeles extra härligt!


Elisabeth, det är med mkt blandade känslor jag går till frisören. DET jag ska göra tar lång tid, hon är bra o trevlig men till sist blir det jag så trött på det kallprat det ändå blir även om jag känt henne länge.
Men, det värsta är att det tar sådan TID och att det är så dyrt.
Jag skulle allra helst vilja slippa det också, en dag ska jag låta håret bli grått. Men inte riktigt ännu.

Anonymous said...

Men nej med spindlar som invaderar oss!! Du skojar? Min värsta mardröm alltså...

Så bra det blev i ditt vardagsrum. Kul att ändra om lite. Ser fram emot en drink där i hörnan nån gång.

Vi ses och hörs snart-

SB

Annika said...

Susanna:
KOLLA upp det, googla på Joro spiders. SÅÅÅ äckligt.
Vet att du hatar spindlar.
Jag ser verkligen inte fram emot detta heller.

Visst blev det bra med nya hörnan. Vi ska absolut ta en drink där snart.

Ses imorgon!!

Steel City Anna said...

Vilket lyft med hörnan! Blev ju jättefint. Mysigt med drinkvagn också, det har jag drömt om sen Dallas gick på TV :)

Jag hade tankar på att platsbygga en bokhylla ända upp i nock, men är glad att jag inte gjorde det!

Channal said...

Så fint och mysigt det blev! Vi gjorde oss av med två Billy bokhyllor och massor av böcker. Blir skrymmande med en stor bokhylla. Älskar dina naturbilder med morgonljus. Har sett rosablommiga träd här hemma också. Ska ta mig dit. Fy Vale för spindlar... men den var i alla fall vacker. Lasse har tvättat och oljat in våran altan och balkong. Behövs efter vintern.

KRAMAR Anna

Susjos said...

Så fin er nya drinkhörna blev, ser hur mysigt ut som helst! Mycket jobb med ert utedeck, men det blir säkert så bra när det blir färdigt.
Spindlar som invaderar...blää så trist, och om de är stora också,hua! Min man har väldigt svårt för spindlar, måste visa honom bilden du la ut!

Härligt att bli fin i håret, jag bokar regelbundet tid hos min frissa för slingor och klippning, fint blir det, men tyvärr är jag håröm!

Dina bilder på era underbara vår/sommarblomster är heeelt magiska!
Må så gott
KRAM!

Nilla Tankebubblor said...

Vad fint det blev med möblerna.
Och vilka träd, och så lummigt. jag förstår att du har det där som favoritgata!

Brysselkakan said...

MEN FY!!!! Sådana stora spindlar skulle nog tom får mig att fundera på att flytta... Hoppas de inte finns så långt norr ut som Maine, vill verkligen inte se sådana i sommar. Ryser bara jag tänker på det...

Och så fin er nya hörna blev! Betydligt luftigare och mysigare än en bokhylla!
Tänker att du kommer sitta där ofta, kanske inte alltid med en drink men kanske med en bok och en kopp te ibland också.

Humlan said...

Det var ett tag sedan jag var inne hos dig, jag ska läsa ikapp, men nu har jag bara läst dagens inlägg.
Jag blev lite förvånad när jag såg rubriken "Att måla ett deck" för det var ju inte länge sedan ni gjorde det senast, men det är ju som du skriver; vädret och naturen kan slita rejält. Men nu kan ni snart njuta av ert extra vardagsrum.

Så snyggt det blev i er nya läs- och drinkhörna! Jag vill ju absolut ha bokhyllor, men man behöver ju inte ha dem i vardagsrummet om man har flera rum att välja på, så jag tycker att er lösning var bra, men det låter verkligen som ett himla konkande att få ner dem i källaren, tur att de kunde gå utvägen.

Den där spindeln ser så läskig ut att jag inte ens vill tänka på den!!!

Visst är det en härlig tid just nu, både här och hos er, och du gör den verkligen rättvisa med dina fina bilder! Morgonljus kan verkligen vara magiskt!

Jag klippte mig äntligen, veckan före påsk och det är så skönt med en välklippt frisyr som passar håret, så mycket snyggare och dessutom mer lättskött. Hoppas du är nöjd med din nya frisyr också!

Hoppas du har haft en bra dag!
Kramar!

BP said...

Osis med målarjobbet. Åt andra sidan är målning en av mina favo hantverk för man ser ju resultatet direkt. En klar fördel!
Så fint är drinkhörna blev! Skoj med inspiration från Vasastan hela vägen till Reston - sånt gillar jag:-) Å vilket jobb att kånka ned hela den bokhyllan. Bra att killarna gjorde det när du var i Sverige;-)

Kul med en vårfrisyr. Det behövs förnyelse - inte bara i naturen;-)
Dina bilder är som alltid helt fantastiskt fina.

Annika said...

Anna:
Tack, gillar verkligen nya hörnan.
Drinkvagn, haha, det har jag gått och sneglat på ett tag nu.
Men ja, classic Dallas.
Bpkhyllor kan absolut pryda sin plats, men jag var så less på denna.

Annika said...

Channal:
TACK Anna!!
Ja, jag tycker också det blev ett lyft.
Älskar att sitta där.
Precis, bort med tråkiga bokhyllor. De kan ju vara fina där de passar och har plats, men jag var så less på dem.
TACK Anna, det är så tacksamt att fota nu när morgnarna är som guld. OCH allt blommar.
Det gäller att passa på.
Skönt med däcktvätt och inoljning.
Det behövs verkligen.
Kramar!!

Annika said...

Susjos.
TACK, kul att du gillar. Jag är så glad för nya hörnan.
Ja, mkt jobb med ett trädäck onekligen.
Mkt jobb med ett gammalt skruttigt hus också. PUST.
HAHA. Alltså som jag bor i, phew ..
Jorospindlarna ja ... känner mig inte direkt taggad. USCH.
Ärligt talat, hoppas jag slipper se ngn.
URK!!
Tack nöjd med håret men ack och oooo vilken tid det tog.
TACK för bildberöm!!
KRAMAR!

Annika said...

Nilla:
TACK!! Vad roligt att du tycker det.
Blir glad!

Annika said...

Brysselkakan:
USCH ja, så äckliga.
Jag hoppas verkligen att jag inte behöver se en enda en.Skiter i om de inte är så gifiga, men de bits ju.
USCH och URRRK!
Och här för att stanna.
Jomen, de lär finnas över hela ostkusten, tyvärr.


TACK vad KUL att DU gillar hörnan!
Betyder mkt när du säger det.
Absolut läshörna också. YOU bet :-)

Annika said...

Humlan:
Det var tre år sen, jag blev själv förvånad.
Så nu tar vi golvet och relingarna. Ribborna etc är i gott skick.
Men just golvet var det ganska illa med, tycker jag.
Lika bra att måla det än att olja in det.
Ett bra beslut.

Tack för att du gillar nya hörnan.
Så härligt med den,.
Precis, nu står den bokhyllan i källaren så det är bra.
Jag gillar också böcker och hyllor, men jag var så trött på dem i mitt vardagsrum

Spindlarna ja ... NOT a fan!!
Vill inte se en enda en.

TACK snälla Humlan för det du skriver om min bilder, blir så glad!!
Det är morgonljuset som ger ren mig nu + de blommande träden.
Som en saga därute. Jag fångar det så gott jag kan.

Å vad skönt att du är nöjd med ditt hår, det betyder så mkt!!
Lättskött är också så viktigt.


En bra dag önskar jag DIG!!
Kramar!

Annika said...

BP:
YES!! Faktum är att jag inte ångrar beslutet.
DET var det enda raka, och det ger omedelbar utdelning. LOVE!!
Tycker precis som du att det är trevligt att måla.

TACK kul att du gillar nya hörnan. Absolut inspo från Vasastan och även från Spånga. HIHI!!!
Men nog fick killarna släpa när den där besten skulle ner i källaren. Glad att jag inte ar här. HAHA.

YAY, skönt vara lite vårfin nu.
Tillsammans med våren.
:-)