Thursday, March 31, 2022

Trevligt, Jetlag, Tidsomställning, Kyligt, Blommande träd, Koll och Töntigt.




Godmorgon så här på mars allra sista dag!


Punkter blir det som sig bör. DET ska jag givetvis fortsätta med varenda torsdag framöver.
Ett stående inslag här på min blogg sedan många år tillbaka.




* Trevligt … 



  … är det att sitta här vid köksbordet och blogga igen. Det är dock nyttigt med pauser från Bloglandia då och då, iallafall för mig.
Efter ett uppehåll är det alltid lika roligt att fälla upp sin laptop och återigen bli en bloggande kvinna.

Blir glad över att ni tycker om att jag är tillbaka bakom tangentbordet igen.





* Jetlag



Ja, jag skev ju om det hela i gårdagens inlägg likaså. Nu har jag varit hemma (har två platser att kalla hemma, som ni vet. En här och en i Sverige. Men det här är hemhemma eftersom jag ju bor här) i sex dagar och nu borde eländet gett med sig.
Men, jag vaknar i rena, rama, vidriga svinottan ännu. Imorse var det klockan 3 som gällde. Jag somnade inte om.
Inte konstigt att jag somnar varje kväll framför TVn och de program jag verkligen vill se. Jag har lagt mig klockan 2100 varje kväll. Vill inte ha det så. Blä.
Nåväl, det går väl över.
Det är dock lustigt att jag inte känner av jetlag längre då jag åker till Sverige … FATTAR det inte. 
Den jetlagen “ska” egentligen vara värre efter konstens, och expertisens, alla regler. Men för mig är det totalt tvärtom.


Hur har du det med jetlag?
Brukar du drabbas av det då du reser över tidszonerna?
Vilket håll är värst för dig? Österled? Västerled?



Bild från New medical



* Mer om tid … 



Jaha, och så har Kongressen här i Washington klubbat igenom att vi slopar bytet av tiden två gånger om året från och med 2023. Inget mer tidshackande alltså. DET tackar vi för.


Vi ska tydligen ha sommartid som standardtid från och med mars i nästa år. Vi byter tid för näst sista gången i höst.
Man frågar sig dock, varför inte bara behålla normaltiden nästa vår? Varför hatta till det med sommartid? Jag hade absolut helst velat ha normaltid året runt.
Jag menar, det kallas ju normaltid av en anledning …
Alla verkar dock tro att sommartid automatiskt ska bli något underbart på vintern. ACK ja, säger jag, det blir ju asmörka morgnar istället.
Ej heller blir det sommar fortare … vad trött jag blir ändå …
Fast det verkar bara vara en liten eftertanke hos de flesta, det där med nermörka, långa morgnar…


MEN, that being SAID, det är BRA att vi slipper bytet. Jag kan nog vänja mig vid sommartid som normaltid också.



* Kyligt.


Jag hade ju turen att välsignas med det BÄSTA av väder medan jag var i Stockholm. Då jag åkte hem hit igen ändrades vädret i Sverige och blev kallare.
Samma gäller i DC, det är kylslaget här också. DOCK idag ska det tydligen bli 23 grader och ÅSKA. Alltså …


Annars har det varit runt 8 grader och blåst sedan jag landade i fredags. HUA!! OCH härommorgonen var det -5 grader då jag var ute och gick. 


DET gör absolut inget att det är kylslaget.
DET gör att de blommande träden får behålla sina blommor längre.




* Blommande träd!



NU är det den vackraste tiden här där jag bor. 
Körsbär, plommon och päronträd blommar magiskt nu. När jag landade i fredags såg jag allt från ovan och det var så fint.
Mina grannars körsbärsträd ser jag från min plats här vid köksbordet. SÅ fina!!


Jag ska visa er den fina blomningen mycket snart. DET lovar jag!




HA, när jag kom hem från Sverige fick jag ett mail från Virginia Health Departement där de skrev att nu när jag återvänt från min resa utanför USA så borde jag följa vissa rekommendationer.
Nu vill de att jag ska vara försiktig och vara uppmärksam på symptom, och de vill helst att jag ska testa mig likaså.
I somras kan jag inte minnas att jag fick ett sånt mail, men nu har jag fått det. Nej, jag kommer inte att testa mig. Jo, ifall jag börjar må dåligt och få symptom SÅKLART, men inte annars.



För övrigt kan jag få fjärde sprutan nu, om jag vill. Jag kommer att ta den, men den får vänta lite till.



OCH de allra flesta här har lagt av med munskydd nu på butikerna. YAY! FASIKEN vad skönt.
Jag har också lagt av med dem. Befriande.


DET fick jag ju vänja mig vid i Sverige redan, ingen använde dem där.
Allt är precis som innan pandemin i good old Stockholm. Det tyckte jag förvisso det var i somras också, haha.  Inga restriktioner att tala om då heller ju.




* Töntigt!



Det märks TYDLIGT att folk RESER igen!
Jag färdades på KNÖKFULLA plan till och från Sverige.  Då jag landande på Arlanda den 4 mars var det mycket folk på flygplatsen. Alla gater proppfulla med resenärer. OK, det var sportlovstider då, och det märktes att folk var på väg.


Ja, jag tycker nog det är bra att folk reser igen. Absolut.


När jag for hit hem igen var det inget masktvång på SAS-flighten mellan Stockholm och Köpenhamn. MEN, på planet till USA skulle vi PROMPT ha mask på. Herregud så fånigt.
Där satt vi som packade sillar och flygvärdinnorna talade om “social distance” och “wear your mask when not eating or drinking”. SOM om munskydd skulle hjälpa …
OCH vilken social distans snackar vi om när grannar sitter i stolar bredvid, framför och bakom en?
Pffft …


Nä, må detta upphöra på flyget å det snaraste.
TROR att jag läst att USA kommer att slopa masktvång på flygen den 1 april? 
Tycker mig ha läst om att US ska skippa krav på covidtest då också. Som det är idag måste man testa sig dagen innan man reser till USA. Fast nu ska det väl slopas då, om jag inte läst fel …
Må det inte vara ett skämt, haha.
Eller ett tomt rykte.
Skam på mig om jag läst fel. Jag får googla på’t …hehe 


  ***



DET blev många punkter idag.
Vi hörs imorgon igen.


En bra dag önskar jag dig!

21 comments:

Yvonne said...

Jättekul att du är tillbaka med bloggen, men förstår det är skönt att ibland ha ledigt från den, då mycket jobb ligger bakom varje inlägg.

Jag tycker värsta jetlag för mig varit när vi kommit hem till Sverige igen, men har aldrig haft på värsta viset, men visst har nattsömnen varit störd några dagar efter hemkomsten. Har ju nästan alltid landat vid 07 på morgonen på Arlanda och då är det ju närmast omöjligt att hålla sig vaken ända till kvällen, ha, ha, ha.

Här i EU snackas det ju om att slopa ändringen av tiden, men än så länge är det bara snack och ingen verkstad om man säger så.

Här lyser solen idag, en ovanlig gäst denna mars månad, har inte varit så regnigt sedan 1927 sägs det. Bra solen lyser idag då vi ska ha gäster ikväll och sitta i uterummet och äta.

Så fantastiskt vacker tid du har hos dig med alla blommande träd och blommor. Vårt apelsinträd har knoppar men pg av allt regnande har de inte slagit ut än, tror de också längtar efter solen. Har även ett litet citronträd i kruka och den har nu efter nästan 3 år för första gången knoppar, så vi får se om det blir några citroner också

Här har mycket av restriktionerna tagits bort men munskydd inomhus och förbud mot rökning på uteserveringar fortsätter ett tag till.

Spännande att se hur länge man ska ha på munskydd i planet och på flygplatsen, tror nog det fortsätter ett tag till.

Ha en fin torsdag och hoppas jetlagen försvinner snart. stor kram från ett soligt Spanien

Humlan said...

Jag förstår den där känslan av att det är skönt att sitta vid sitt eget köksbord igen och det är roligt att du är tillbaka i blogglandet igen.

Jag har ju inte rest så att jag har varit jetlaggad, men brukar aldrig ha svårt att ställa om dygnsrytm om jag behöver stiga upp tidigt eller vaka länge. Men den här veckan har jag för första gången haft svårt att ställa om den enda timmen till sommartiden, vilket känns knäppt! Och då har jag ändå inte somnat i soffan någon eftermiddag-kväll, vilket jag annars är väldigt bra på.
Jag skulle väldigt gärna slopa sommartiden och precis som du så tycker jag att det är självklart att det då blir normaltiden som ska gälla. Men när det slopas här får vi se, först sa ju EU att varje land fick bestämma, sedan kom de på att det blir väldigt rörigt med flygtider och sådant om varje land har en egen tidszon, så nu måste det koordineras på något sätt och får vi vänta ytterligare några år på att allt försvinner.

Så vackert det är med alla era träd! Vi hade verkligen fantastiskt väder när du var här, nu har det återgått till mer normalt mars-aprilväder, men det gör ju att vi får njuta av våren länge.

Ja det är skönt att slippa munskydd på de flesta ställen, men jag har mest besökt läkarmottagningar och särskilt boende i år och där måste man fortfarande ha munskydd.

Ha en bra torsdag!
Kramar!

Mamma C said...

Här i Spanien har vi fortfarande munskyddstvång inomhus som i mataffärer och på köpcentret.
Vilka vackra bilder på körsbärsblomningen.
Slopa Sommar eller vintertiden här är inte något som beslutas om ännu.
Ha en fin och bra torsdag.
Kram Carin

Annika said...

Yvonne:
SÅÅÅ roligt att dy tycker det, Yvonne. Det gör mig SÅ glad!!
Blogguppehåll är sköna och nödvändiga och väldigt viktiga på resor.
Desto roligare att komma hem sen och skriva :-D

DIN jetlag, och det du tycker är värst, är absolut normen. Så ska det vara.
Det ska vara svårare att förlora en massa timmar än tvärtom.
Så jag förstår det.

EU är lite sega då det kommer till detta. Jag blev förvånad att kongressen här klubbade igenom det så snabbt. Eller ja, det kändes snabbt iaf.
Det blir ju så mkt lättare när man slipper hatta om tiden två gånger om året.

Helt otroligt med ert väder.
Det var Sverige som snodde solen i mars :-D

SÅ exotiskt för mig med citrusträd. Fast vi är på samma breddgrad kan vi inte odla citrus här.
Men ja, jag fattar att du verkligen tycker om det.
Härligt.
Och solen, den kommer!!!


Munskydd på plan är så larvigt, det tycker jag.
Gör ingen nytta alls. Eller jag tror det iaf.
Det var noll tvång på flighten mellan Arn och CPH. Men sen, då ...
jaja.

Tack snälla Yvonne, ha en riktigt fin dag du med!
Bamsekramar!!

Läsken said...

Jag tycker alltid att jetlagen är värst på hemresan oavsett om man rest i österled eller västerled. När man kommer fram till sitt resmål är man alltid på gott humör. Eftersom man inte befinner sig i sin normala tillvaro är det även ganska lätt att ändra sina rutiner och plötsligt bli en extrem morgonmänniska eller en nattuggla.

Annika said...

Humlan:
TACK, ja det är riktigt trevligt att ha dragit igång igen.
Blir glad över att du gillar det, Humlan!

Det är så märkligt att man valde sommartiden, tycker jag. Fattar det inte ...
Som vu ju båda tycker kallas det ju normaltid av en anledning.
Obegripligt att välja ngt annat. Men, krafterna är starka hos de som vill ha sommartid.
Tycker också den där timmen kan vara lite jobbig då man ställer om.
OCH ja, visst är det skönt med en tuppis på em!
ja, vi får se när EU bestämmer hur de ka göra med tiden.
Blev förvånad över att det klubbades igenom i kongressen så snabbt.


Ja, vädret då jag var hemma var helt underbart.
Facetimade just med min syster och när vi pratade började det snöa då hon gick hem genom Sthlm. SÅ ja, jag hade TUR!!
Här är det galet vackert med alla träd.
Idag lite för varmt och fuktigt, men men ...
Det blir bättre snart.


Älskar att slippa munskydden.
Så less på dem.
Mne på vissa ställen förstår jag att de ännu är ett måste.

Ha det så gott.

Kramar!!!

Annika said...

Carin;
Undrar när de ska ta bort dem?
Vet du?
Men, man vänjer sig ju med dem också. Dock, så befriande då man slipper dem.
AHHH!!!
Tack, så fint här nu.
Ja, vi får se när EU tar sitt beslut.
En bra dag önskar jag dig.
Kramar!

Annika said...

Läsken:
Välkommen hit!
Ja, det ligger absolut sanning i det du säger. Men min syster har samma problem som jag, och hon reser ju bort på en kul semester när hon reser i västerled.
Vi är lite knepiga och motvalls helt enkelt, haha.
Nattuggla är jag aldrig, tyvärr.
Inte ens då jag reser österut.
Varmt välkommen tillbaka.

Channal said...

Hej Annika! Blir så glad när jag ser en kommentar från dig på min blogg! Härligt att ha dig tillbaks här! Haha minns när maken och jag var i New York! Vi kom på kvällen. Vi fixade till oss på hotellet, klockan var då runt 18:00. Jag sa att jag bara ville vila en liten stund innan vi skulle ut och äta. Vet du vad?!! Vi vaknade båda två 04:00! Vi MISSADE vår första kväll i New York City!! Inte kul! Vi har fått det riktigt kyligt men soligt! Längtar efter körsbärsblomningen och värmen. Snart är vi där… valborg och sen maj🌸

KRAMAR Anna

Nilla Tankebubblor said...

Jag håller med dig om allt du skriver om sommartid/normaltid.
(Skönt att slippa ändra klockorna i alla fall).
Det verkar som om det dröjer ännu längre på beslut i Sverige och EU. 3 år till?

BP said...

Vilka underbara bilder på de blommande träden:-)
Det var ju ett tag sedan jag reste över till USA, men jag kände mig nog mera jetlagged efter återkomsten till Sverige. Grejen är ju den också att på "ditresan" har man ju nåt att se fram emot, vilket man sällan ha på hemresan.

Bra att ni slipper ställer om klockan fram och tillbaka redan nu. EU har ju inte direkt prioriterat tidsomställningen med pandemin och nu kriget i Ukraina. Men personligen vill jag nog ha sommartid som normaltid. Gillar ju ljusa kvällar och kan leva med mörkare mornar. Det ska verkligen bli spännande att se hur det blir. Bara det blir;-)

Elisabeth said...

Jobbigt med så envis jetlag! Själv har jag endast rest över en tidszon, så jetlag har jag inte provat på, men gissningsvis skulle jag också ha svårare västerut. Precis som du vaknar jag tidigt normalt sett och med jetlag skulle det bli ännu värre.

Jag har gärna normaltid året runt. Som du skriver, med sommartid blir morgnarna extremt mörka. Här skulle det vara mörkt till halv tio! Nu är det gryning när lektionerna sätter igång även i december/januari, med sommartid vore det kolsvart klockan 8:20, då vi börjar.

Du tog helt klart med dig värmen när du åkte hem. ;-) Så allt här alltså, vilket jag tycker är riktigt trist. Är trött på varm jacka och kängor. Vill kunna ha sneakers och vårkappa, som jag kunde förra veckan. Våren blir så kort när vädret är såhär.

Förstår att det är vackert hos dig nu, med all blomning. Ja, jag har ju sett på Instagram också, men ser ändå fram emot fler foton här på bloggen.

Lite skumt med mailet om att du skulle testa dig, läskigt hur mycket koll myndigheterna har faktiskt. Munskydd på flyg? Pja, har man krav på FFP2 (som det är/var på kollektivtrafiken i Tyskland) har det nog viss effekt, men knappast med de vanliga kirurgiska, speciellt inte som att man får äta och dricka. Att ens prata om social distans blir ju bara skrattretande på ett fullsatt flyg!

Från Glam till Damm said...

Hej Annika,

Ja, det är mycket att hålla reda på gällande alla regler när man reser. Konstigt att det inte är konsekvent utan att olika bud gäller på olika flygningar.

Haha..Ja, från första april, har man bestämt, skall covid vara ett minne blott som samhällsfarlig sukdom :-)

Skönt att folk börjar ta av sig munskydden. Jag hade nog inte stått ut, me det är klart, om man är tvungen.

Så vackra blommande träd! Det där saknar jag från tiden i Maryland. Det blommar inte här på samma sätt.

Underbart att det röstats igenom att slopa det där med att ställa om klockan. Hoppas de gör lika i Sverige. Läste att det inte ledde till exakt det man hoppats när man först implementerade det.

Njut av att vara hemma igen. Man lever lite på upplevelserna från Sverige en tid, visst gör man? Bomull i själen.

Ha det gott!

Varm kram,

Anneli

Susjos said...

Verkligen ljuvligt med de blommande träden!
Jetlag för mej är jobbigast när man kommer tillbaka till Sverige efter att ha varit i USA, precis som du vaknar jag mitt i natten och kan inte somna om.
Hoppas det är bättre för dej nu!
Så kul att du hade en fin resa hemma med dina nära och kära, det betyder ju så mycket!
Må så gott!
Varm Kram

Annika said...

Channal:
TACK och vad ROLIGT!!
Det är kul att vara tillbaka i Bloglandia igen, det är det verkligen.
HAHA, jag VEEET, det är ingen lek med jetlagen på det här hållet. Man blir som slagen i SKALLEN!!
Det går inte att stå emot sömnen.
Hur gick det för er resten av tiden i NYC? Antar att ni kickade jetlagen i ändan ganska snart!!
Ja, ni har ett bakslag, verkligen. Men det hör till det med.
Snart kommer det ljuva och fina.
Kramar till dig!!

Annika said...

Nilla:
Absolut, normaltid for the win.
Fattar inte det här med att ta sommartid som normaltid, men men ...
Ja, skönt slippa byta iaf. EU är så sega när det kommer till detta.

Annika said...

BP:
Tack, det är en fin tid nu. Men även här drabbades många träd av frost så jag vet att tex magnolian inte blommat alls i år. Den frös ihjäl.
Absolut, när man reser till ett ställe är man taggad, även om man rör sig över tidzoner så gör det inte så mkt. MEN det här gäller min syster också, när hon kommer hit. Totalt drabbad.
Men det går ju över, det gör det ju.

EU lite sega med tidsbytet, ja.
Absolut.
Vi får se vad de väljer. Vet du, jag tror de väljer sommartid. De flesta verkar gilla det bättre.

Annika said...

Elisabeth:
Segt så in i ...
Så less på det.
I morse vaknade jag fem, PROGRESS!! HAHA.
Nä, men dt går över men KUL är det inte.

Ja, normaltid hade jag alla gånger föredragit. Lätt.
Jag tror inte folk ens reflektera över mörka morgnar. Men vänta bara tills det är december och solen går upp klockan 10 istället för 9, och ännu mer märkbart norrut vad gäller den saken.
SÅ dumt av kongressen att välja sommartid som standard.
OH well, jag vänjer mig nog med det. Skönt slippa byta tid iaf.

Ja, ni har bakslag nu. Nog för att det är lika vårligt som våren själv, men trist är det ju.
Jag hade ju så extremt bra väder.
OCH under så lång tid.
MEN nu är det april och jag hoppas att den sköna vackra våren snart kommer tillbaka till er så du kan börja med sneakers och tunna jackor. DET är så speciellt när man kan börja med det.
När jag var hemma fick jag cykelvibbar, just när man tog ut cykeln för allra första gången. DEN känslan gick jag med i Sthlm hela mars.
Men, det kommer snart, lovar!!


Tack, fint här ja. Men frosten har gjort sitt även i år här. Den tog tex död på alla magnolior, har jag hört. OCH körsbärsträden blommar inte lika fluffigt och maffigt som de bör.
Men det är vackert ändå såklart och mer blommande träd på kommande.

Ja, jag vet ...
TÄNK att de har sådan koll att man varit utomlands. Ja, man måste ju testas innan man drar til US, och då skriver man sin adress etc.
Så jag antar att det är där de tar infon.
MEN jag kan inte minnas att jag fick ett sånt mail i somras ...
Ja, dessa munskydd alltså. Ja, det är faktiskt skrattretande att snacka om social distans på ett knökat flyg. OCH astöntigt med mask.
Men så är lagen på plan mot US. MEN det kan nog ha upphört idag ... NOT so sure ....

Annika said...

Anneli:
Jaa, så mkt.
Inom Europa har jag förstått att det är OK att vara utan munskydd på planen. ELLER, ska vi säga inom de länder där man helt tagit bort restriktioner, som DK och SE.
Det är nog mer så när jag tänker efter. Annars är det nog mask inom Europa också.
Men på plan till US är det masktvång än. Så lyder reglerna.

ÅÅÅÅ ja, sååååå skönt att masktvånget är borta. Det är en befrielse.
Det är faktiskt det.
Klart, om det skulle komma nya varianter är det bara att dra på dem igen. Men för NU är det skönt att slippa.


JAPP, nu är det klart. Kongressen har klubbat det, sommartid blir standartid.
Jag hade velat tvärtom, men inte ...
OH well, I'll live, haha. Kan nog vänja mig. Skönt att slippa byta.
MÅ EU snart bestämma sig också.

ÅÅÅ Anneli jag förstår att du saknar träden från DMV. SÅÅÅÅ fint är det, även om det inte är lika fint som det brukar pga köldknäppar av rang som gjort så att många blommor frusit ihjäl.
Trist, men det är fint ändå.

Älskade min resa hem. Det bästa jag kunde gjort.
Känner energin ännu.
Men det är skönt att vara tillbaka i eget hem igen, det är det också.
En rikedom att älska två platser så mkt.

Varma, varma kramar till dig!!

Annika said...

Susjos:
TACK, de är så fina!!
Du tycker det? JA det är det normala att känna så. Det ska vara svårare att bli av med tid än att vinna tid.
Det är jag som knäpp, haha.
Tack, jag hade en underbar resa hem som jag lever på än.
Hoppas ni hade en finfin kryss med Glory!!
Kramar!

Brysselkakan said...

Aldrig jetlag när jag åker till US men vidrig när jag åker hem. Alltså tvärtom mot dig! Tror fortfarande lite på min teori om att man ofta flyger till US på fm och bara får hålla sig vaken lite längre än vanligt men hem flyger man på kvällen och hela natten och jag sover sällan mer än 30 minuter om ens det och sedan landa på fm och behöva vara vaken många timmar. Men det är bara min teori!

Så du fick i dig en del semlor såg jag!

Skönt för er att tidsomställningen försvinner, hoppa EU kommer överens om det snart också.

Måste fråga sonen om han fått dos 4 än, ingen aning! Här är det ju bara äldre som fått det.

Och du hann hem till alla blomning! Minns att du var lite oroliga att missa det.

Ha en fin helg!