Tuesday, March 01, 2022

Springtime!




March, y’all!!



It is spring!
In my book spring starts on March, 1. 
Summer starts on June, 1.
Fall starts on September, 1. 
Winter starts December, 1.
SO. There. Now you know. IT is—indeed—spring. 


This winter has been fairly OK. 
After a super mild December, we entered a very cold and snowy January.
February has been somewhat mild, I suppose. But, all right. 


My wish for this spring is, DO not get too warm too soon.
DO not start your fantastic blooming until the end of March, please!! Be reasonable. NO crazy heat waves in March. Be on the cool side, please. I want the beauty of spring to enter as late as possible so that summer won’t come too fast. 
PLUS, spring here is like a fairy tale, it is so lovely and so beautiful. Please, please no blooming explosions too early.
Well there, now you know, spring. Hear my wishes!!



I hope you have had a nice weekend despite the weary current world situation. What is the world coming to?


Chorizo honors Ukraine, of course he/she does!



We have to go on with our lives as best as we can regardless.
So, over the weekend we’ve had:
Good dinners. 
Walks.
Working on some home projects. 
Shopping at the mall, for ONCE!!


Below are some pictures from our long walk yesterday. I do not see any big signs of spring yet.
Well, the snow drops and crocuses are in bloom, but nothing else really is. 
Maybe the biggest sign of spring is the LIGHT!!
And now it is March, the light in March is outstanding. March may own the prettiest light of the year as it is SO crystal clear.


 

Hellebores (julros in Swedish) are in full bloom now and have been for a while.  They are so very pretty.


Try to light candles in a window when dusk falls and watch the spectacular light outside in the meantime. Magic.  It matches the humble candles so very well.


OH, and my agnostic self just realized that today is indeed FAT Tuesday!!
A day for semlor (Swedish shrove buns filled with almond paste and whipped cream). In the US, it is Pancake day. Or if you are in New Orleans, you will be enjoying King Cakes.


With this I wish you a very good first day of March and a delish Fat Tuesday!

18 comments:

Elisabeth said...

Härligt för dig att du fick snö och kyla i januari! Förstår att du inte vill ha för varmt för tidigt. Jag däremot önskar mig att våren blir mild och inte som förra året, när det kändes som mitt i vintern trots att det var slutet på mars eller början på april. MEN när det väl börjar blomma vill jag också att den ska vara långsam för att vi njuta av det vackra ordentligt.

Din helg låter trevlig. Jag för min del ägnade lördagen åt promenad och söndagen åt att åka tåg. Promenaden var såklart bäst, fast även tågresorna var bra.

Vackra bilder, som alltid. Det syns verkligen att det går mot vår, just på ljuset, som är helt underbart.

Och förresten, på tal fula tider på året: något av det tristaste/fulaste jag vet är en dimmig, grå januaridag, med slask och ihopsjunken, smutsig snö, och vetskapen om att slasket snart kommer frysa och bli is.

Yvonne said...

Så försvann februari också i rasande fart och mars gör sitt intåg. Man ser verkligen att våren har kommit till er och även här i Spanien. Sååå skönt att se solen och slippa tjocka vinterkläder och skor. Här är ff ganska kallt om nätterna så än dröjer det tills värmen byts ut mot kyla inomhus.

Hoppas nu ni får njuta av våren tills sommaren gör entré 1 juni, men låter lite osannolikt att den håller i sig så länge.

Chorizo så uppdaterad som vanligt, kul!

Fantastiska foton som vanligt.

Så sorgliga inslag på TV från kriget som befinner sig så nära Sverige och hela Europa, man vet ju aldrig vad den där galningen kan ställa till med. Först pandemin i 2 år och sen kommer detta, helt förfärligt!

Nu ska jag åka och hämta de beställda semlorna på en "svenskaffär"

Ha en fin tisdag säger jag och skickar en stor kram från ett soligt Spanien

Mamma C said...

Tycker lite som du om de olika årstiderna när de infaller. Kanske att det inte är riktigt höst här i September, men i alla fall.
Det är så förskräckligt det som sker nu i Ukraina, det finns inte ord för det.
Vet inte om det blir någon semla här idag. Har ju fuskat och ätit några redan.
Ha en bra dag.
Carin

Annika said...

Elisabeth:
Mycket!!
Vill ju ha vinter när det ska var vinter.
Nu får vi se.
På monday ska det bli 26 grader. TJUGOSEX!! Det är just det jag INTE vill.
Minns ett år då vi fick supervarmt i början och allt började blomma, sen kom en köldknäpp och tog död på nästan all körsbärsblomning. GUD så surt.
Men, den där 26-gradiga värmen ska endast vara en dag så jag hoppas den inte ställer till med för mkt, hehe.
Sportlovet slut nu alltså?
Ni har verkligen gått, gått och gått det vet jag :-)
Otroligt bra gjort!!

Visst syns det på ljuset att det är vår. DET gör det.
Och nu det finaste fina, marsljuet.

HAHA, ja, jag kan hålla med. BLASK, snöhögar och grå dimma ... I agree!!

Annika said...

Yvonne:
ja jösses så fort det gick.
Alltså månaderna försvinner i ett nafs.
Visst syns det på ljuset att det våras.
Hos er lan jag verkligen tro att det syns ännu mer i blomning etc. Ni ligger ju absolut före oss.
jag hoppas också att våren inte ska komma för fort, men det verkar som om den gör det. I nästa vecka blir det 26 grader en dag, NOT a fan.
Men, men.
Jag förstår att du inte heller vill att den ska komma för fort hos er.
Chrorizo är grisen för dagen, som alltid.
Det var fint att se.


Ja herregud, detta krig ...
Har tänkt, och tänker på det, så mkt.
Mest på alla civila som får fly hals över huvud. På barnen som sitter ensamma. På alla pappor som lämnas kvar.
Flyglarm som låter.
FY fan helt enkelt.
OCH så tänker jag på vad som kan komma härnäst ...
Föbannade P--tin jäveln.
Exakt, som om inte covid har räckt som skräck i två år, NU kommer detta som nästa käftsmäll.
Arma människor.

ÅÅÅÅ semlorna hos er kan jag tänka mig är goda med alla svenska bagerier nu har. MUMS!!
NJUT!!

Önskar dig en fin tisdag och skickar stora kramar!!

Annika said...

Mamma C:
Jag vet, det är samma här, september är närapå sommar, men det märks ändå att det inte är sommar på ljuset, naturen ... ja du vet.
Ukraina, det är så hemskt att det nästan inte går att fatta. Jag började nästan gråta idag på min prommis då jag hörde ett radioprogram där de talade om människorna och kriget.
Vill bara att ryssarna ska dra sig tillbaka nu. Krig upphör.
HIHI, semlor ja ... kan förstå om du redan ätit ett gäng.
Kan tro att det är god hos er, som jag skrev till Yvonne ovan, ni har nog många goda svenska bagerier.
Carin, ha en jättefin dag!!

Keith said...

It is indeed spring! Glad to see Chorizo showing support for Ukraine. Nice scenery. Soon everything will be in bloom.

Annika said...

Keith:
Spring it IS!
Chorizo is always so current, gotta love it.
Yes Keith, did you see the forecast for Monday??? 80 damn degrees!!!
I do not want anything in bloom until the end of March, you hear!!!!
;-)

Eva i Dalarna said...

Visst är det hemskt med kriget, mitt hjärta brast nästan häromdagen när jag hörde en liten pojke på flykt från Ukraina tillsammans med mamman säga att " vi har lämnat pappa i Kiev ", medan han förtvivlat torkade tårarna...Så sorgligt.
Vad gäller årstiderna är min almanacka som din, så idag 1/3 börjar våren. Dock ser det inte så "vårigt" ut här just nu, men bara tanken gör mig glad.
Ikväll blir det semla.

Annika said...

Eva:
Jamen det är så hemskt. Faktiskt ofattbart.
Jag vet, just det att lämna sin pappa och make bakom sig. OCH att inte veta om de någonsin ses igen-Ofattbart tragiskt. Läste en artikeln i DN idag om en familj som flytt med 8 barn, hals över huvud. Pappan kvar i Ukraina.
Yes, absolut vår idag. Oavsett.
Njut semlan!!!

Channal said...

Igår och idag känns det som vår här hemma! Älskar ljuset och fågelkvitter! Blev bjuden på semletårta på jobbet. Efter jobbet åkte jag till bästa bageriet och köpte hem två stycken som vi har mumsat i oss.

Det som händer i Ukraina är så fruktansvärt hemskt och onödigt! Vidrigt! Gråter!!

KRAMAR Anna

BP said...

Ja, inte kan man pausa sitt eget liv, bara för att vara rädd vad som sker i öst. Men grejen är den att Ukraina ju faktiskt ligger i Europa, och hyfsat när Sverige. Krigen i exempelvis Mellanöstern och Afghanistan kändes inte alls på samma sätt som Rysslands invasion av Ukraina. Tror och hoppas att 22 år vid makten har gjort sitt, och att det kommer visa sig att det var ett klart felsteg från diktatorn.

Undrar om jag får låna Chorizo för ett eget inlägg - bilden alltså.

Du har kommit såååå mycket längre än vi med våren. Dessutom hade ni totalt sett en betydligt mildare vinter än vi. Minns att november och delar av december var riktigt bittert kalla här. Okej, inte jämfört med början på 1980-talet, där temperaturen kunde ligga runt 25 minusgrader, men ändå.

Susjos said...

Äntligen mars månad! Det har varit en tuff vinter ...för mej och säkert för många andra. Äntligen kommer ljuset tillbaka, sakta men säkert, och kanske min hörsel också, lite grann i alla fall!
Men visst är det tufft nu också med det som händer i Ukraina, helt galet!!! Swishat pengar till Röda Korset och UNHCR, ska skänka vinterjackor via Naturkompaniet också!

Nu längtar vi efter lite värme också, på alla sätt!
Ha det gott!
KRAM

Annika said...

Channal:
Det är samma här, det är vår nu.
Känns i luften och syns i ljuset.
Inte dumt.
Ja, alla semlor jag sett idag alltså!
Vad gott!

Ukraina ja, det är bara för mkt att ta in.
SÅ sorgligt.

Kramar!

Annika said...

BP:
SÅ är det onekligen.
Läste att en massa svenska storbloggare och influerare fått känna på smörj för att de skrivit om annat.
Visst, lite tondövt kanske, men ändå så dumt att ge sig på dem.
Livet går vidare för oss alla. Vi måste fortsätta våra.
Vi förfasar oss och håller ett öga på Ukraina hela tiden + skänker pengar.
Men livet går vidare, så är det bara.
Det är ju så, Ukraina ligger i Europa, vi känner såååå med och för dem.
Kan inte låta bli att känna ännu mer för dem eftersom de gör saker "rätt" också. Det är inte männens som flyr och lämnar sina fruar och barn. jaja, jag ska inte gå in på det där mer. Men vi förstår vararnda till 100 du och jag tror jag.

Jamen låna Chorizo!! Tala om var han finns på din blogg:-)
Absolut!! Låna på, jag är säker på att Karen (matten) inte har ngt emot det heller!!!

Ja, BP och snart har vi gått om er med hästlängder :-D

Annika said...

Susjos:
Du har haft en svår vinter.
NU hoppas jag att det ska kännas lite bättre för dig snart med örat och hörseln.
jag blir glad för varje litet framsteg du gör! Underbart!!
Tufft i Ukraina och ja, vi har också skänkt pengar. Skulle också kunna skicka iväg kläder. Ska se vilka organisationer här som jag kan vända mig till.
Vi gör det vi kan för att hjälpa och stötta.

Vår är det, värme återkommer.
KRAMAR i massor!!

Humlan said...

Jag började dagen med att åka och lämna blodprover, fastande.
Vad passade sedan bättre än att efter fastan köpa fastlagsbulle (semla) till dagens kaffe? Så dagens matintag har pendlat mellan ytterligheter; från ingen frukost alls till kaffe med frosseri!

Sedan har jag följt nyheterna om allt som händer. Det är så skrämmande och det är verkligen nära! Vilka står på tur sedan? Vilka är näst på tur att krossas för att hindra att de går med i NATO? Jag tror ju inte det, men säker kan man aldrig vara.

Men det är första mars! Morgonen var kall men med en vacker marssol som sken mellan träden och på dagen värmde det gott i solen och jag borde ha gjort som grannen och tagit kaffekoppen med mig ut och satt mig i solen!

Varma kramar från en något dyster Humla!


Annika said...

Humlan:
ÅÅÅ ja, då passade det ju verkligen bra med en semla.
Härligt med frosseri ibland :-)

Och har man varit och lämnat prover ska man absolut få sig en semla till livs. Jag använder aldrig ordet fastlagsbulle :-D Fastän min mormor alltid gjorde det, och min mamma till viss del.
Det får mig alltid att tänka på Österbotten så det klingar fint i mina öron.

Visst, det
r så otäckt. Det känns verkligen så, vila står på tur härnäst?
Avskyr att Sverige och Finland inte är med i NATO. Det hade känts mkt lugnare får mig om de varit dt.

Ja, det är så härligt nu med marssol och ljuset och allt.
SATT precis ute själv ffg denna vår med en kopp kaffe.

Kramar från mig!!