Wednesday, March 30, 2022

På amerikansk mark igen




Godmorgon och hej på er!



NU är jag återigen tillbaka på amerikansk mark. 
Jag kom tillbaka i fredagskväll och jag lider av “elakartad” jetlag. Japp.
Usch vad jag avskyr jetlag i västerled. DEN är, för mig, värre (mycket värre) än när jag reser i österled. DET “ska” egentligen vara tvärtom, men för mig är det sju resor värre att komma tillbaka hit igen. Jag vaknar i svinottan, vilket jag gör i normala fall också, men nu slår det alla rekord. Jag vaknar vid 2-3 och somnar inte om igen. Tortyr JU!
Men, this too shall pass och jag kan tackla skiten ändå.


Min resa så … 
DEN var underbart fin. Jösses, jag är så innerligt tacksam och lycklig över att jag kunde åka. Det betydde så mycket för mig, och för mina föräldrar samt moster, att jag kom.
Vi hade så hela mysigt hela tiden.
Jag träffade min syster och svåger mycket de här veckorna också. Jag träffade min bror likaså och en handfull vänner.
Kort sagt … ja, jag är så in i bänken NÖJD med denna resa.


 

Jag på Arlanda den 4 mars.  Min syster knäppte en bild på mig efter den långa resan.  Det kändes underbart att äntligen vara framme!



Vädret visade sig från sin bästa tänkbara sida också.
Det var som att vårvinter-Stockholm bestämt sig för att visa upp sin ALLRA bästa sida hela tiden.
Jag tror det var mulet, och jättekallt, en enda dag på HELA tiden jag var där. 
Resten av tiden var det strålande sol, glasklart och ganska varmt (mellan 7 och 14 grader dagtid. Minusgrader varje natt). Njutbart, rent utsagt.



Det är något oerhört uppfriskande att åka hem då det INTE är sommar.
Lunken är annorlunda, vardagen mer påtaglig och jag gillar det mycket. Ja, jag älskar det faktiskt.
Jag firade min födelsedag i Stockholm. DET var bra länge sen jag gjorde det sist. Vi firade även min systers födelsedag. 
Jag fick vara med om ett stycke mellofinal likaså, haha. Kul det med.


Jag har ätit så god mat! SÅKLART!
Semlor blev det fyra stycken! Den allra bästa kom från "Bröd och Salt"
Jag har vräkt i mig dammsugare, och jag var till och med hemma på Dammsugarens Dag, haha. Dammsugare for the WIN!! Dammsugare KAN vara mitt favoritbakverk efter semlor. DET kan, det behöver inte vara det, hehe. Men ack och oooo vad jag gillar punchrullar, dammsugare, säkringar … Kärt barn har många namn.
Jag har inte ätit en enda pizza under min besök. Jag vet inte riktigt varför, inte sugen kanske ...
EJ heller åt jag något smågodis. Kan inte riktigt förklara det heller. Inget sug …
Däremot blev det en hel del godisbilar, ostbågar och sånt.
Kan inte heller säga att jag alls frossat i räkor. Min syster gjorde en supergod toast Skagen då jag fyllde år. DEN var UNDERBAR! Jag vet inte, men annas hör nog räkor mer sommaren till för mig. Det är lite förvånande att jag inte var mer tänd på räkor än vad jag var.
Min mamma lagade bland annat ugnsgratinerad falukorv och rotmos åt mig. UNDERBART! Jag fick njuta av min mammas goda  torsk i äggsås likaså. plus så mycket annat gott.


 

Saras underbara toast Skagen.



Kort sagt, jag har haft en rent underbar vistelse i Stockholm.
Jag kommer att skriva mer om reflektioner och sådant i senare inlägg. Sådant som jag glömt bort med åren vad gäller vinter och vårvinter i mina gamla hoods.  Jag kommer också att skriva om mycket annat.  Jag ska givetvis visa er bilder från min vistelse. Många, långa vandringar i Stockholm har det blivit. 



Nu är jag iallafall tillbaka i Restonland igen.
Det känns bra det med. 
Visst är det BRA att man kan ha flera platser än en att kalla hemma?
En rikedom.


Ha en riktigt fin onsdag!

18 comments:

Yvonne said...

Så roligt att Stockholm visade sig från sin vackraste sida även med vädret, inte lika kul om det regnar varje dag. Förstår att det var supermysigt att träffa "de dina" igen och nu en annan tid på året. Förstår att dina föräldrar och moster uppskattade det mycket för jag tänker att det är för lång resa för dem i deras åldern att åka till dig.

Semlor och dammsugare, god mat och dryck och trevligt sällskap, ja, vad mer kan man begära. Skagenmacken ser verkligen god och lockande ut, mums!

Hoppas jetlagen ger med sig, inte kul alls att kliva upp den tiden på dygnet som du vaknar.

Gillar också att ha flera platser som är hemma, en rikedom.

Ha en fin onsdag säger jag och skickar en stor kram från ett fortfarande regnigt Spanien, har inte varit en så dålig marsmånad som nu sedan 1927.....

Mamma C said...

En härlig semestertripp du varit på.
Du har fått en riktig dos av kärlek och lite extra av allt. Precis sådant som man behöver när man är och hälsar på sin flock.
Ha en fin onsdag du med.
Kram Carin

Brysselkakan said...

Välkommen hem till ditt! Borta är bra men hemma är nog bäst!
Och du prickade verkligen in bra veckor vad gäller väder! Men solen skiner fortfarande här dock kallare... i går kom det till och med lite snö men den la sig inte som tur var!
Jetlag är vidrigt så vet hur du lider... hoppas det går åt rätt håll!

Anonymous said...

Du får gärna rekommendera några bra vandringar runt Sthlm för mig. Välkommen hem.

SB

Annika said...

Yvonne:
JA det var som att hela stan bestämt sig för att bara stråla. Helt otroligt.
Så glad för det, såklart.
DET hade lika gärna kunnat snöa, blaska och regna.
Min pappa skulle aldrig klara av en resa hit nu, inte min moster heller. Så jag måste komma till dem, och det hör jag så gärna.

ALLT så gott, Yvonne.
Som alltid.
Underbar mat. Alltså Sverige har så mycket gott!!

Jetlagen är en bitch, inga bättring. Än. men snart så. Hoppas jag.

Eller hur Yvonne, att kalla fler platser hemma är en ynnest. Jag vet ju att du verkligen känner så också.

OJ ni har haft så mkt regn medan det varit så fint i Sverige. Typiskt. Sedan 1927 ... jösses ...
Men jag hoppas att det snart vänder.

Kramar från ett kylskaget Teston skickar jag!!

Annika said...

Mamma C:
VERJKIGEN!!
Så himla glad över den! OCH att den blev så fin som den blev.
Jag har fått en rejäl dos kärlek, och förmodligen gett sådan likaså För evigt tacksam.
SÅ ska det vara, du har SÅ rätt.
OCH du känner ju väl till det själv.
KRAMAR!!

Annika said...

Brysselkakan:
TACK!!
Visst är det skönt att vara hemma bland egna grejer och egen säng och allt det där. Absolut. OCH i min egen lunk och mina rutiner ... Men jag saknar också. Gläder mig över att snart vara där igen.
Vädret var IN YOUR FACE fantastic hela tiden. Otroligt.
Ja, jag hörde att det svängde, vädret. MEN så är det ju, det är lika mkt vår det också som sol och bli himmel. Kallt här med, tom snö imorse. Galet.
MEn som sagt, det hör till.
Jetlagen blir alltvärre med åren, på det här hållet. Känns aååå segt och jävligt.
Ja du vet ju.
Ha en finfin onsdag!

Annika said...

Susanna:
Tackar!
Tror nog du känner till de flesta av dem :-D Du vet, i stan. Söder, Djurgården, Gamla stan, Norr Mälar ...
Jag lovar att tipsa dig om några, såklart. det är stadsvandringar jag gjort, inte varit ute i skog och mark. Hade inga skor eller kläder med för sånt.
Vi ses ju imorgon iaf!!
:-D KUL!

Humlan said...

Ja, du hade verkligen tur med vädret och tog allt det varma med dig när du for! Men våren framskrider normalt även om det inte är roligt när snödropparna ligger lealösa mot marken och snön täcker gräsmattan. (-10 grader i natt) Men det blir nog bättre snart och jag säger ju alltid att jag gillar ju en lång vår, så jag ska vara tyst och bylta på mig! ;)

Jag har också testat några semlor, men inte från Bröd och Salt (är det inte de som har öppnat på Odenplan i gamla skoaffären?), har nog inte dykt på någon som har varit helt oemotståndlig, men goda har de varit. Dammsugare gillar jag också, men det var länge sedan jag åt en, det är enklare att låta bli när man vet att de alltid finns, semlor är ju en begränsad (men lång) tid och då blir det lätt att jag lurar mig själv att jag ska "passa på".

Nu kan jag inte äta skaldjur, men visst är det mycket sommar över räkor, det kan jag hålla med om.

Hoppas att du får ordning på ditt dygn snart, det är inte roligt att ligga vaken nästan hela natten!

Ha en bra dag!
Kramar!

Channal said...

Mat är kultur! Semla och en räkmacka, mums! Välkommen hem! Här har vi 1
-10 på nätterna och +4 på dagen. Längtar efter körsbärsblomningen du visade på Insta vid hemkomst.

KRAM

Annika said...

Humlan:
Helt otrolig tur hade jag!!
Men ja, visst tillhör bakslag våren lika mkt som sol och värme gör det.
Det är kyligt här också.
Gillar också långa vårar, tar hellre det än motsatsen.

Ja, det är nog i den gamla skoaffären Bröd och Salt öppnat. Det lär vara deras flaggskepp, den butiken.
Galet, galet goda!!
Prices, semlor finns hos er läääänge, så det finns många chanser.
Gott med dammsugare och de finns ju hela året.

Nej, jetlagen ger inte med sig. Det har nog att göra med att min dygnsrytm är den att jag i mig själv är så ,prgonpigg också. Men tre på natten är lite way too much.
Sex är en bra tid att vakna, men inte innan dess.

Kramar!

Annika said...

Channal:
Tack!
Ja, mat är verkligen kultur.
Kallt här med, kan jag säga. Och minusgrader inatt och igårnatt.
Men sen blir det väl mer normalt. Men våren får gärna vara lång och sval för min del.
KRYA nu, Anna!!!
Kramar!!

BP said...

Så kul att läsa att du hade en kanooooon semester i Stockholm. Du kunde inte ha tajmat din vistelse bättre då mars 2022 var den varmaste på flera decennier här i Stockholm. Å minusgrader under natten kan man väl stå ut med, då man ändå sover. Hela mars hade bara få gråväders dagar - så vilken tur eller skicklighet du hade där;-)

Inte visste jag att du var en gottegris. Nu vet jag det också.
Salt & Bröd har "exploderat" på bra några få år. De har fler ställen bara i Vasastan, och där bor ju din syrra så - perfekt!

Grattis i efterskott till födelsedagen:-)

Annika said...

BP:
DET var såååå in i bomben härligt. Vädret kunde inte ha varit bättre.
Det gjorde inte ett dugg att det var minus på nätterna, tvärtom. Det gjorde att dagarna blev ännu glasklarare.
Ja, en enda dag var det kallt och ruggigt, en enda. Resten var bara SOOOL!!!

OOOO JOOOO. nog älskar jag somliga bakverk. Som semlor o dammsugare. Men jag är salttjej också och älskar snacks etc.
Bröd och Salt, love that place.

TACK för ditt grattis :-)

bettan said...

Gläds med dig att du haft en fin tid i Stockholm och med din familj. Snacka om att ha haft tur med vädret. Idag har det snöat i Skåne. Lite tidigt aprilväder.
Roligt bloggen är igång igen. Ser framemot dina tankar och reflektioner.
KRAMAR!!

Annika said...

Bettan:
TACK Bettan.
Det övergick nog alla mina förväntningar egentligen, allting. SÅÅÅÅ glad för min fina resa.
Vädret, fattar knappt vilken tur jag haft med det!
TACK för att du gillar att jag bloggar igen, det är sporrande.

Stora kramar!!!!

Från Glam till Damm said...

Men så härligt du har fått ha det i några veckor i Sverige. Att få mysa med familjen, träffa lite vänner och så den där goda svenska maten och semlor. Mums. Jag längtade alltid efter semlor när jag bodde borta.

Jag förstår att det var skönt att komma hem en annan tid på året. Det kanske känns lite mera kravlöst då också när inta allt det där som ingår i sommarbesöksrutinen finns där.

Kul att vi var i stan samtidigt. Jag kikade lite extra noga om jag skulle se dig någonstans :-=

Ha det gott!

Varm kram,

Anneli

Steel City Anna said...

Skönt att resan hem gick bra! Du kom när det fanns lite vårvärme, nu är här vinter igen ... Så segt, börjar fundera på att flytta! Tråkigt att vi inte hann ses denna gång, kanske nästa :)