Thursday, March 03, 2022

Idag åker jag! OCH i och med det blir blogguppehåll här!




Godmorgon på torsdagen!


Vet ni vad, i eftermiddag tar jag SAS-planet från Dulles Airport med slutdestination Arlanda.
Jag byter som alltid plan i Köpenhamn.
NÄR ska en direktlinje införas på rutten Stockholm-Washington? NU, tycker jag, helst igår!
Men jo, jag ska vara hemma i Stockholm i tre veckor. Den här resan har jag planerat att göra ända sedan jag for tillbaka till USA från Sverige i september i fjol. Från början hade jag tänkt åka efter jul, men så kom Omicron och stoppade de planerna. 


Jag beställde biljetterna för tio dagar sedan. Det var innan kriget i Ukraina bröt ut ...
Jo, men visst känns det lite svajigt för mig att åka till Europa just nu, det kan jag erkänna rakt av …
Men kommer, det gör jag!
Jag ska hälsa på mina föräldrar och min moster som ju är lite äldre, det är hela syftet med denna resa. Dock börjar jag med att bo hos min syster och svåger i Vasastaden. Det känns säkrast så, jag menar man vet aldrig om man plockar upp eventuell omicronsmitta ombord. Det skulle vara rent förfärligt om jag skulle komma hem och smitta mina föräldrar.


Om inget oförutsett händer (Gud förbjude) åker jag tillbaka till Washington den 25 mars igen. Den dagen har jag min returbiljett bokad.


Under min vistelse i Stockholm kommer jag inte att blogga, så det blir sedvanligt blogguppehåll, som alltid då jag befinner mig på resande fot. 
Ni känner ju mig vid det här laget. Resor betyder blogguppehåll, det är sen gammalt.
Men, däremot återuppväcker jag mitt resekonto på instagram, @nesw_travels 
Där kan den som vill följa mig. Jag brukar vara ganska aktiv på det kontot då jag reser. Det är ett mer spontant konto där jag skriver om intryck och lägger ut en massa snabbtagna bilder direkt från bildströmmen.
@skandigirl kommer såklart också att vara aktiv, men på ett annat sätt. Ja ni vet ju att det kontot är en aning nischat.


SÅ nu fattar ni varför SÅ HETT önskar att våren här ska bli väldigt sen iår!
Jag vill ta del av all ljuvlig blomning. Säkerligen kommer jag att missa en del av den, det blir ofelbart så. MEN, jag hoppas att det ljuvligaste är kvar även i slutet av mars (det bör det vara).
April är för övrigt årets vackraste månad med pangblomning.
MEN jag vill absolut inte att mars ska bli för varm nu. SPARA blomningen tills jag kommer tillbaka! YOU HEAR!!


Ser fram emot alla vårtecken i Stockholm också.
SER fram emot SEMLOR likaså!! HAHA! Jag hade faktiskt ingen större semmelångest på fettisdagen eftersom jag ju vet vad som komma skall, hihi!
SER fram emot all annan svensk mat jag ska frossa i!
Men mest av allt …
SER jag fram emot att träffa familjen, såklart. THAT goes without saying.

Jag återuppväcker Life in the Suburb i slutet av denna månad igen!

 




Säger som jag brukar innan resor, YOU all stay classy while I am away!! :-)

27 comments:

Elisabeth said...

Vad roligt med en Stockholmsresa (även om jag kommer sakna din blogg som frukostläsning, haha)! Hoppas att allt går bra med flygen och att du kan få se några vårtecken och att semlorna finns kvar. Kommer såklart att följa dig på Instagram. :-)

Anonymous said...

Det gör du rätt i - att resa hem och hälsa på
föräldrar och äldre släktingar. Tyvärr hade vi inte råd att resa mycket med 3 barn och boende ute på Västkusten- Flyget var heller ingenting som det nuvarande,
Våren väntar dej, när du kommer tillbaka.
"Om jag hade vingar, flöge jag med dem ..."
Kram - Ruth i Virginia

Anonymous said...

Åh, Annika vad härligt att få träffa familjen igen!! Njut, njut, njut och semlor i massor....
Om du orkar och vill får du gärna skicka ett sms hur du har det. Saknar förresten mail, du brukar vara snabb :-)
Ha den finaste av resor Annika!
Största kramen från Anette!!

Yvonne said...

Åh, så roligt både för dig och dina föräldrar, moster och syster med familj. Kul att se Sverige också denna tid på året som förhoppningsvis visar sin bästa sida när landet får så fint besök.

Du måste äta en semlewrap från Tösses, de kör semlor fram till påsk så du hinner.

Hoppas våren och den fina blomningen väntar på dig både i Stockholm och på hemmaplan när du åker tillbaka.

Ät allt du är sugen på och bara njuuuut av att vara tillsammans med din familj i 3 hela veckor.

Stor kram skickar jag dig och önskar en trevlig resa.

Mamma C said...

Men så skoj att få träffa familjen i Sverige. Nu får vi hoppas det blir en fin vår du går till mötes både i Sverige och när du kommer tillbaka hem igen.
Då ska jag leta upp dig på insta så jag kan se vad du har för dig 😉😀.
Trevlig och en bra resa nu.
Carin

Sara said...

Tänk att vi ses imorgon, sis. Känns väldigt konstigt att du kommer under denna del av året men ska såklart bli jättekul!! Vi har verkligen underbart väder nu, minusgrader på nätterna och soliga dagar. Och det ser ut att hålla i sig. Vi får gå ut och leta vårtecken, kanske lite blommor i Vanadis? Och promenera längs vattnet och tanka energi. Och gå till Tösses såklart:)
Oki, ses på Arlanda imorgon, längtar!! Puss, kram och älskar

Monica said...

Låter fint Annika och tror att nu flyter ännu allt på så det är nog väldig bra planering du gjort. Och fint att vara med dina kära. Du får "packa" in dig väl mot alla virus men lång tid att sitta så.

Viruslarmen minskat när vi har krigslarm. Så vet inte spridningen just nu men väldigt många haft omikron i båda varianterna, unga som gamla. Och kvarstående symptom men som anses inte smitta. I sjukvården jobbar den hostande personalen för fullt, det går inte annars.
Ta hand om dig väl och allt gott önskas dig.

Humlan said...

Åh, jag förstår att du ser fram emot resan och att du vill ha en långsam och sval vår hemmavid så att du inte missar så mycket. Men du får ju vårt fina vårljus och just nu är det härliga soliga dagar och vintergäcken lyser här utanför. Vem vet hur mycket som hinner komma upp, medan du är här. Du får hålla utkik i skyddade, soliga lägen.

Ja må du inte få någon smitta på resan eller när du är här, så att du kan njuta av Stockholm fullt ut!

Välkommen till Stockholm!
Kramar!

Annika said...

Elisabeth;
Tack!!
Ja, det blir trevligt att komma hem den här tiden på året.
DET var länge sen sist.
Semlorna är ett tort plus i kanten, haha.
SÅ kul att du hänger med via insta!!
Sen kommer jag tillbaka med frukostinlägg igen!!
:-)

Annika said...

Ruth:
Ja, det känns som ett helt rätt beslut. Det är det här med Ukraina som gör det lite osäkert ...
Det är mkt lättare att åka från den här kusten än från västkusten, helt klart.
Det är bara jag som åker också. Förstår att det var svårt att ha råd för er när barnen var små. Kan också tro att biljetterna var dyrare då.
Våren ja ... det ska bli härligt.
Och jag får den i Sverige likaså.
Tack Ruth!! Ha det så bra och njut av rubbet nu i mars!!

Annika said...

Anette:
Ja, idag bär det av.
OCH jag messar dig sedan.
Vet du, här har jag suttit och väntat på mail!!! Trodde det var din tur att skriva ;D. HAHA, ska genast kolla upp det där.
MEN jag hoppas vi ses en dag i mars!!
Kramar!!!

Annika said...

Yvonne:
Ja det blir bra!
OCH trevligt för alla.
Jättekul att komma under en annan årstid än sommaren också.
Men svårare att packa, phew ...
Tösses ska vi till redan i helgen, hihi!!!
Längtar!!
Våren blir det härligt att möta nu, både där och sen här!
Tack Yvonne, ska äta allt och inte tänka på kalorier och elände.
KRAMAR i massor till dig!!

Annika said...

Carin:
Det ska bli trevligt allting.
Våren hoppas jag blir så fin i Sthlm och sen här då jag kommer tillbaka!!
HIHI, nu följer vi varandra på insta också. KUL!!
Tack Carin!!
Ha det toppen!!

Annika said...

Sara:
Ja herregud så konstigt det känns.
ÄR jag verkligen i ert hus om ett dygn??
OM nu allt går som det ska ...
DET ska bli så roligt att ses och jag gläder mig massor!!
TACK för att du köper Fazerbrödet nu, hihi!!
JA, vi ska leta vårtecken och gå i Sthöm och fota och äta gott och bra mysa!!!
ÄLSKAR och tack för att ni hämtar på ARN!!!
KRAMAR!!

Annika said...

Monica:
Det ska bli kul!
Ja, jag hoppas verkligen att inget ännu hemskare händer nu.
Jag bpkade biljetterna innan kriget bröt ut.
Eländes elände detta vidriga krig.

Omicron ja, inte över nej.
Jag är mest rädd för att smitta de äldre i familjen.
På planet är det säkerligen mask som gäller.
Har med ett par covidtest hem också.
TACK Monica. ALLT gott till dig också!

Annika said...

Humlan:
Ja det ska bli riktigt trevligt att komma hem den här tiden på året.
SÅ länge sen sist jag var hemma i mars.
SWR jättemkt fram mot det glasklara marsljuset. Längtar efter det!! Det är ju lite annat än vårt ljus ändå eftersom vi är så pass mkt längre söderut.

Inga smittor, inget förvärrat krig, inget sånt ...

TACK Humlan! Ser verkligen fram emot att komma till Sthlm!!
KRAMAR!!

Brysselkakan said...

Önskar dig en bra resa och håller utkik på Instagram!

Annika said...

Brysselkakan:
TACKAR!! Och gör så :-D

Marianne said...

Vad härligt med en Stockholmsresa nu när våren syns litegrann åtminstone. Hälsa på sin familj. Hoppas allt går bra med resan. Coronasmittan går åtminstone neråt och det e Omicron som smittar och man brukar inte bli lika sjuk. Men självklart ska man skydda äldre i familjen.
Semlorna finns kvar! Åt min första i tisdags, Ojoj, det var efterlängtat. Tössebageriet e absolut bäst på semlor, tycker jag.
Ha en riktigt fin vistelse i Stockholm!
Kram
Marianne D.

Marianne said...

Vad härligt med en Stockholmsresa nu när våren syns litegrann åtminstone. Hälsa på sin familj. Hoppas allt går bra med resan. Coronasmittan går åtminstone neråt och det e Omicron som smittar och man brukar inte bli lika sjuk. Men självklart ska man skydda äldre i familjen.
Semlorna finns kvar! Åt min första i tisdags, Ojoj, det var efterlängtat. Tössebageriet e absolut bäst på semlor, tycker jag.
Ha en riktigt fin vistelse i Stockholm!
Kram
Marianne D.

Erica said...

Men wow! Vad kul!
Kan tänka mig att det är roligt att få komma hem till Stockholm under en tid på året då du inte brukar vara här.
Mysigt att kunna få umgås med dina föräldrar och äldre släktingar såhär några veckor. Förstår absolut att man kan känna en viss stress när man har släktingar som börjar vara till åren, när man bor i ett annat land.

Rent egoistiskt kommer jag att sakna din blogg dessa veckor ;-) Men jag önskar dig verkligen en mysig och mycket fin resa!
NJUT av dina veckor hemma i Stockholm! :-D

Kramar! /Erica

Annika said...

Marianne:
Ja, nu bär det av.
Det ska bli så härligt att komma hem den här tiden på året. Kommer absolut att få vara med om den tidiga våren, ser fram emot det.
Ja, jag måste skydda de äldre även om omicron inte är lika svår. Min pappa är ändå nästan 89 år gammal, han får inte bli sjuk.
Så bäst att vara nog så försiktig. Har med covidtest härifrån.
Tösses ja, haha. DET blir redan till helgen. MUMS!!
TACK Marianne, vi ska hoppas att allt går bra!!
Kramar!!

Annika said...

Erica:
Det ska bli riktigt trevligt!!
bara nu allt går bra på alla håll och kanter så ...
Så är det, tiden är utmätt :-( Bäst att träffas så mkt det går, känner jag.

TACK kära fina Erica.
Det värmer.
Snart är bloggen igång igen!
OCH jag kommer att vara aktiv på ffa mitt resekonto på instagram!!

Bamsekramar från mig!!

BP said...

Hoppas du har haft en bra flygresa över Atlanten och att du kommer stortrivas i Vasastan som ju har såååå mycket roligt att erbjuda om man gillar mat och dryck.
Du behöver inte oroa dig vad gäller värmen - som max 6 plusgrader och minusgrader under natten. I gengäld kommer du möta ett riktigt soligt Stockholm de närmaste dagarna.
Enjoy och ha det riktigt, riktigt trevligt:-)

Channal said...

Välkommen hit och ta med dig lite av er vårvärme! Vi har haft soliga dagar men lite kyliga. Ta med dig handskar och en liten luva! Have a safe flight! Ha det underbart tillsammans med din familj och njut av snödroppar och talgoxen. Vi ses på Insta!

KRAMAR Anna

Vonkis said...

Här hålls alla tummar jag har för att resan gick bra, att stoppet i Vasastaden inte blir länger än tänkt och att hemresan kan ske när den är planerad.

Ja just, jag håller även tummarna att det mesta av blommningen är kvar när du kommer tillbaka :-)

Äventyret framtiden said...

All tänkbar lycka på resan, din vistelse hos föräldrar, nära och kära. Tummarna hålls hårt för att du kan ta ut det allra bästa av tiden i Sverige. Och jag litar blint på att du kommer tillbaka till USA igen precis som du ska. Ha det bäst Annika!
Kramar!