Friday, December 10, 2021

Besök på en butik i juletid





Hej fredagen den 10 december!



Tredje advent på söndag!
När jag var liten tyckte jag att det låg någon slags magi över just tredje advent. Då tredje ljuset tändes visste man att det inte var långt kvar till jul. Jag känner forfarande likadant, men med den skillnaden att jag numera vill att tiden ska gå långsamt.



Idag tänker jag ta er med på pyntspaning igen. Denna gång ska vi bege oss till butiken Anthropologie. Många av er har säkert besökt den affären under besök i US eller UK. 
Anthro är en av mina verkliga favoriter då det kommer till kläder, men även vad gäller inredning. Kan tycka att kläderna kanske inte riktigt är min stil på det sättet de en gång var längre. 
Antingen har de ändrat stil eller så har jag ändrat smak.
MEN, de har fina saker.
Det är alltid en fröjd att gå omkring inne på Anthro!! 




Tvålar såklart.



På tisdag ska jag ta er med till ett magiskt julland!



Vi ska då till en plats som är helt otroligt spännande, magisk och fin i juletid. 
Ni har sett detta ställe hos mig förr. Det har blivit tradition sedan många år tillbaka nu att jag besöker denna plats före jul.
Om ni följer mig via Instagram har jag säkert redan publicerat en bild, eller två.


Så, då vet ni, boldbomb galore väntar på tisdag. Se det som ett löfte. Eller föralldel, en varning ;-)


Jag öskar er alla en jättefin helg och en väldigt innerlig och fin lucia!
Lucia, det är stora saknardagen för mig. ÅÅÅ vad jag önskar att jag vore i Sverige på JUST luciadagen! Jag har så många fina, fina minnen från lucia.
Njut av den dagen, hörni!!  Jag ska sätta mig framför SVT i arla morgonstund.  HOPPAS att de bjuder på ett riktigt vackert luciatåg detta år!!

12 comments:

Anonymous said...

Yvonne said...
Åh, tusen tack för titten. Där skulle jag nog spendera många timmar känns det som. Har verkligen inget behov av julsaker, men gillar dem lite för mycket för att kunna avstå att köpa något, ha, ha.

En tanke är, var förvarar affären allt som inte blivit sålt när säsongen är slut? Vet att det ganska nära oss i Spanien finns en engelsk butik som poppar upp lagom till jul varje år, dessemellan tror jag den är helt stängd.

Spännande att se på tisdag vad du bjuder på i bild- och textväg.

Ha en fin helg. Ska verkligen försöka komma upp på morgonen och se Lucia på TV, är liksom inte samma att se det på nyheterna på kvällen. Ska nog t om ställa klockan då.

Stor kram från ett regnigt Åkersberga, där försvann de mm snö vi haft.

Taina said...

Tjenis Annika! Har läst ikapp och du delar med dig av så mycket att både läsa och titta på med dina underbara bilder. Alltid så imponerande!

Julpyntet kan bli lite för mycket ibland. Även för mig. Jag har verkligen skalat ned i år. Vet inte riktigt varför men allt kommer inte upp ur lådorna längre.

Jag håller med, rosa hör inte hemma till jul. Ljusen doftar säkert gott dock. Och ugglefatet. Fick det inte följa med hem??? Hahahahaha!

Ja Lucia! Jag ska faktiskt på ett Luciatåg (tåg och tåg, vi får väl se) till Scandinavian Gift Shop här i CT på söndag. Ska bli spännande.

Ha en fin helg och stor kram på dig!

Monica said...

Det är så kul att titta, ja bara titta, haha, men man vill köpa något också. Gillar fina julkökshanddukar, blir så fint och någon tvål och ljus går ju alltid åt. Och fina julservetter köper jag alltid. Men porslin är det nog fullt utav men gläds så åt det fina jag köpt i UK.
Det är så roligt att gå och strosa länge i sådana här butiker, tänkte med på att det är mycket arbete bakom för allt är perfekt uppställt och skyltat. Vi har inte detta i Sverige, vi är ju lite mer lagom och tråkiga;-).
Tycker med det är fint att det finns mycket olika choklad att välja på och teer och kaffe, ja finns väl enstaka såna butiker här med men inte i vanliga handeln. T o m julkaffet var slut redan, hann bara köpa ett paket som var så gott.
Det ska bli en väldigt fin julmarknad i helgen i en annan metropol, den brukar vara fantastisk men allt väldigt dyrt hos hantverkarna men det är caféer och bagerier och restauranger öppna och mycket musik och spel. Stort Luciatåg på söndagen och körer.
Men vi får se, kan ju komma nya regler från de styrande, får väl lyssna men tycker det är något spöklikt över alla styrande kvinnor som uttalar sig:-).
Ha en fin tredje advent nu Annika och visst är det något speciellt med adventsljusen att tända på morgonen, så vackert och vilsamt. Stilla. Och med doftande kaffe och något gott till och fin julmusik i bakgrunden. Underbart är det.

Annika said...

Yvonne:
JA, Anthro är en jättefin affär. SÅÅÅ fin!
De har så mkt fint och förr älskade jag kläderna där. Men kanske inte lika mkt numera som jag en ggn gjorde.
Jag köpte inget denna gång.
Däremot igår ,,,, HAHA.
jag jhar noll och inget behov av julgrejer och sånt heller. NOLL.
Men ändå hänger små saker med hem.

Jag minns tt när jag jobbade som dekratör åkte en hel del julsaker in på lagret efteråt. MEN mkt fanns på ett lager utanför den fysiska butiken som kördes dit i sept då vi satte upp själva julshoppen på varuhuset. Min gissning är att många butiker gör just så, har lager på ngt annat ställe under året.

SKA absolut kolla lucia på morgonen på måndag.

Yvonne, ha en riktigt fin helg!!
KRAMAR

BP said...

Nu blev jag sådär rejält matt igen. Brukar ju bli det när du visar julpynt med mera. Idag gillade jag faktiskt nåt, nämligen muggarna med mössa respektive vante sedan de med bokstäver på. De är inte riktigt juliga;-)
Ikväll är det ju Nobelfesten, dock inte irl som jag har förstått det. Det gäller förresten också många Luciatåg och föreställningar som har inställts på grund av - ja, du vet vad. Men jag hoppas innerligt att du hittar något som passar dig.

Channal said...

Tredje advent ÄR magiskt! Snart jul… så mysigt! Igår, den 10 december hade vi Nobelfest på skolan. Middag och prisutdelning. Fint o spännande. Anthropologie har en speciell atmosfär… älskar att kliva in i deras butiker. Lite Waldorfkänsla, bohemchic! Ha en fin helg Annika!

KRAM Anna

Annika said...

Taina:
Hej igen kompis!!
Det var ett tag sen!
TACK för dina fina ord, du gör mig glad!!

Det såg så fint ut hemma hos dig det jag såg via Insta. Jättefint har du pyntat. Allt pynt behöver ju inte komma upp heller.
Huvudsaken är att man gör som man själv vill!

Rosa är verkligen ingen julfärg. Inget ugglefat denna gång, haha.

VAD härligt med luciatåg. HOPPAS det var fint.
Har precis njutit av SVTs som var så bra det bara går tt få det!!!

Kramar!!

Annika said...

Monica:
Alltid kul att titta!
Alltid.
Ibland köper mn ngt också. Men just från Antrhro köpte jg inget alls denna gång.
OOOOO yes, som gammal dekoratör vet jag vilket hästjobb det är att med julskyltning. Man börjar tidigt, inte minst med jobbet bakom scenen. Minns att jag satt i flera dagar och bara fluffade granar och virade om dem (där ljusslingorna inte längre funkade). PUST!
Sen ska de kläs och sen UPP.
OCH allt annat också. DET tar tid och det är jobbigt. Sen ska det ner ...
Ja jag har varklgen minnen från när jag jobbade här i US som just dekoratör. KUL var det, men slitigt. FFA vi oktober och i november.
Gillar också julkaffe och teer och choklad.
Allt sånt.

ÅÅÅ vad mysigt m4d julmarknad och luciatåg. HÄRLIGT!!
Har prices sett SVTs luciatåg som var helt underbart FINT!!!
En perfekt luciamorgon!!

En riktigt underbar tid är det nu. Julljus, julmusik och rubbet!!

Ha en finfin måndag!!

Annika said...

BP:
HAHA, dååååå får du använda syrgas när du läser det jag tänker lägga ut imorgon. BAM.
Där är det jul.
Fniss.
Ja det är mkt i affärerna nu, och ändå råder då strul på handelskedjan.
Håller med om att muggarna är fina. OCH ja, man kan absolut använda dem efter jul också.

Har precis sett luciamorgon på SVT. Det var just exakt som jag vill ha det, helt underbart.
TACKSAM så in i bomben!!

Ha en fin måndag!

Annika said...

Channal.
VISST är det en speciell dag, den 3 advent. Julen så nära.
Såg dina fina bilder från er nobelfest. SÅ trevligt.

Antrho är en fin affär, det är det. Men jag har förlorat min kärlek till deras kläder.
DET var bättre förr, haha.
Men fina inredningsgrejer har de!

Ha en fin måndag!!

Steel City Anna said...

Jag saknar verkligen julpynt ... Kul att få se vad som finns hos dig!

Advent är så mysigt tycker jag, nästan bättre än julafton. Älskar även lucia, men traditionen verkar vara på utgående ... Idag fick eleverna pepparkaka och lussebulle och det var flera som undrade varför då :)

Annika said...

Anna.
Ja, det kan jag tro.
Mkt som är likt UK här.

Advent så mysig. Tiden innan jul är den allra bästa!!
Tiden NU!!
Vad tråkigt om lucia är på utgående, gillar inte. Underbar på SVT idag dock.

Men du, att dina elever inte visste varför de bakade idag!! SAY what??
NÄÄÄÄJ!!! VILL inte att lucka ska dö ut.