Wednesday, December 15, 2021

Årets långa jullista!





Jaha, kära ni!



NU är det dags för den årliga, långa jullistan!
Varje december dyker denna lista upp hos mig, med variationer.
MEN alltid på SAMMA tema, givetvis.
JULEN och julfirandet. 




Som alltid, den som känner för det får gärna kopiera och göra sin egen lista. Jag kommer isåfall och läser med största nöje!!




* Firar du jul hemma eller hos någon annan?



Den här julen är det tänkt att vi återigen ska intaga julmiddagen med min goda vän Susanna och hennes familj. Det är en gammal tradition vi har sedan långt tillbaka i tiden.
I fjol åt vi inte julmiddag ihop. Ingen av hade ju fått vaccin då. Vi tordes inte träffas. Den här julen har vi alla, inklusive samtliga vuxna döttrar, fått våra tre sprutor. Vi ska därför ses på julaftons eftermiddag som vi brukar. Jag ser fram emot det!



* Levande gran eller plastgran?



I vardagsrummet måste det finnas en levande gran!! Den doftar så gott, i början. Nu doftar den inte längre. Så synd att grandoften försvinner efter några dagar. Granarna i år är dyrare än någonsin förr. Är det likadant därhemma?
Min gran klädde jag den 27 december, den barrar inte alls. Den ska stå kvar till nyårsdagen




 
Årets julgran!



Jag har flera plastgranar, en i köket, en på decket, en i källaren och en i Karolinas rum.
Gillar dem alla!!
Speciellt min köksgran som jag kallar smalgranen.



 

Min kära smalgran som jag införskaffade för två år sen!




*  Favoritjulgodis?



Ja, vad ska jag svara på det här …  ALLT!!
Nej men marzipan gillar jag. TÄNK Mozartkulor! MUMS!
Skumtomtar älskar jag!!
Choklad hör till, speciellt apelsinchoklad.


Sen gillar jag mitt egengjorda godis, smält choklad (brukar använda Lindt) med minimarshamallows och rice crispies. GOTT!! 
Brukar göra marzipankulor också, med russin och choklad.





*  Favoritmat i jul?



Jag älskar sill, gravad lax och köttbullar mest, tror jag.
Jag har redan köpt flera brukar med sill (ABBAs). Jag gravar min egen lax och gör galet goda köttbullar med mycket kryddpeppar.


Jag älskar även Janssons Frestelse, men tycker den är för god för julbordet. DEN kräver en egen middag i juletid med knäckebröd och god ost. MUMS! BLIR sugen.


Vad gäller den amerikanska julmaten gillar jag kalkonen med alla tillbehör. Ja alltså en upprepning av Thanksgivingmaten.



 

JUST det, så det SÅ!




*  Den finaste julmusiken?


Julmusik slår på en vemodig, nostalgisk och sentimental sträng hos mig.
SAMT även på mycket lyckliga, och glättiga, strängar. 
Jag har en jättelång lista på julmusik jag älskar på Spotify. Den listan räcker i över tolv timmar om man lyssnar i ett svep.
Varje år blir det så att jag lägger till någon ny låt.




 




* Jullåt du inte längre står ut med?


“All I want for Christmas is you” med Mariah Carey, eller vem som helst som drar denna dänga. Jag står inte ut med att höra den.
NEJ, den finns inte på min lista. Kommer den på radion medan jag kör bil byter jag kanal.


Det finns nog fler jag inte står ut med heller, men just nu kommer jag bara på "All I want … "



* Bästa julfilmen alla kategorier?


LÄTT svar på den frågan! Christmas Vacation ( Ett päron till farsa firar jul ). Den filmen har ALLT. 
MYS, humor, julstämning och känsla!




* Julfilm du har älskat men som du inte längre står ut med?



Love Actually. Jag har inte sett den på åratal. Det var en film jag brukade älska!! Då den kom minns jag att jag tänkte att DEN ska jag köpa på DVD så fort den släpps . DET gironde jag också. Har sett den filmen många gånger, och har älskat den.


 Men för några år sen märkte jag att jag bara blev uttråkad av den. Karolina och Peter känner samma sak, lustigt nog.


SÅ trött på den filmen.




*  Den godaste juldrycken?


JULMUST!!! JA, julmust!!
I år hittade jag ett ställe i Pennsylvania som säljer Apotekarnes julmust online. Jag beställde hem ett gäng!!
OCH så har jag köpt Grandpa Lundquist’s Christmas Soda också. DET är julmust som är tillverkad i US. Den är god!! Men jag ska ha avsmakning när Apotekarnes anländer så att jag kan bedöma vilken som är bäst. HIHI!!



 





*  Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?


Glögg med alkohol, absolut!! Numera säljer World Market en vinglögg som är god. MEN jag gör även egen glögg som blir jättegod.
Vit glögg finns inte att få tag i här. Eftersom jag ÄLSKAR glöggmartinis (vilka serveras iskalla) så gör jag min egen vita glögg. Den vita glöggen blir jättebra!!



 
Glöggmartinis.




* Jenny Nyström jul, eller amerikansk jul?



En salig blandning här i mitt hem mellan det svenska och amerikanska. Alltid. SÅ vill jag ha det och det faller sig dessutom naturligt.



 





* Berätta om dina traditioner på julafton?


Vi lagar alltid en god julfrukost. Jag tänder en massa ljus likaså. Julmusik är ett måste hela dagen. Vi försöker att alltid komma ut på en julpromenad.
På eftermiddagen åker vi till min kompis Susanna, som jag nämnt för er redan. Vi äter julmiddag ihop, knytis-style. Väldigt mysigt!


Förr i världen öppnade vi hälften av alla klappar på julaftonskväll. DET gör vi inte längre. DET är en tradition som ändrats.




*  Juldagen?




På juldagen öppnar vi våra julstrumpor. Detta sker alltid i vår säng, det är sen gammalt.
Därpå är det julfrukost igen. DÅ den är intagen öppnar vi klapparna under granen.


I vanliga fall, tidigare år, har vi stressat iväg till Peters pappa för att äta julmiddag och dela ut klappar sinsemellan.
I fjol ändrades det och alla firade juldagen var för sig. DET var så oändligt skönt!


Ja, faktiskt så pass skönt att vi nu bestämt att juldagen firas var för sig i lugn och ro. Peters pappa är såklart med något av sina barn den dagen.




* Annandagen?



Japp, i år blir det ingen lugn och stillsam annandag jul för Yours Truly.
Vi ska ha Peters familj här den dagen, fira den familjejul som i vanliga fall firats på juldagen. Det föll sig så att alla kommer hit … SÅ det blir fix och lite press den dagen istället för oss. OH well …





* Mellandagarna?



DÅ jädrar ska jag inte göra något alls. Bara ta det lugnt.



 




* Pynt som är bannlyst hemma hos dig?



Rosa, blått, Orange pynt är icke välkommet här. Jag gillar heller inget som blinkar och har sig. Skulle inte stå ut med blinkande gran eller blinkande ljusslingor.
Jag gillar inte heller sådant där uppblåsbart pynt man ser i trädgårdar eller utanför folks hus. Inte min stil alls.



* Favoritpynt? 


Ljus och ljusslingor i alla former.







*  Julkort, per mail eller med posten?



Skickar någon julkort längre? 
Jag slutade skicka för flera år sen. OCH jösses vad julkort man får numera. Tror inte jag fått ett enda ett i år ännu. Julkorten håller på att dö ut. Tråkigt på ett sätt, men på ett annat helt OK.


Många lägger ut julhälsning på sociala medier numera. DET är väl kul att göra det för den som vill.





* Vilka färger har ditt pynt?



Traditionella färger, rött, grönt, silver, vitt och grått. Lite svart också på stakar och annat. Jag är nog väldigt traditionsbunden.




* Köper du något nytt till granen, eller hemmet, varje år? Nytt pynt alltså?



Ja, det gör jag. Jag kan inte låta bli. I år blev det jättefina glaskulor från Iittala. Jag köpte både de stora och de små. Beställde dem från Nordic Nest. Jag beställde även Elsa Beskow-kulor. När jag var i Finland i somras köpte jag en supersöt muminkula.
Då jag var i Lucketts i förra veckan köpte jag tre nya kulor till granen.



Det går inte att låta bli trots att det blir alltmer att förvara, haha.
MEN lite pynt går i graven varje år också. Det går sönder eller så är det uttjänt på annat sätt.




* Glitter?


Har inget glitter i mina granar.





*  Favoritfrukter i juletid?


Apelsiner och clementiner. GOTT!!




* Pandemin är inte över, vad gör du denna jul som blir annorlunda?


Det bidde ingen julfest i mitt hus i år heller. Nej, jag tycker nog det vore ganska onödigt nu när Omikron regerar.
Jag har heller inte besökt någon stor shopping mall och handlat klappar. Känns lite sådär, vi får se om det blir av alls. Alla klappar hittills har jag köpt online.
GILLAR egentligen att vara ute i julhandeln och shoppa, så jag saknar det.



Juldagen blir annorlunda, och det hoppas jag den fortsätter att bli.
Annandagen blir desto stressigare … GAAHH!! 


Nyår blir inte som den brukar heller. Vi har alltid (FAST såklart inte i fjol) fest med grannarna. Den festen är inställd i år också. Just det, pandemins fel. Det blir nog bra ändå. 
Jag ska göra en supergod middag, sen får vi spela spel och vänta till tolvslaget. Sen blir det nog sängen direkt, haha.


 




* Risgrinsgröt eller Ris a la Malta?




Nej, det är inte min grej. Gillar det inte.




*  Kalle Anka och hans vänner?



ÅÅÅÅ, det var så länge sen jag såg hela det programmet.
Har Disney + numera och där ligger massor med snuttar från den “Kalle” man ser i Sverige klockan 15 på julafton. Men, DET är inte samma sak att se det här. Halva nöjet med det programmet är ju att man SER det samtidigt som alla andra i Sverige. Är jag här kvittar det. 



*  Karl-Bertil Jonsson?



ALLTID!! Varje år ser vi KBJ. Jag har den på DVD!




*  Kan du vissla Johanna?



Har aldrig sett det programmet, tyvärr.




*  Äta först och klappar sen, eller klappar först och äta sen?



Äta först, och klappar sen. Så har det alltid varit i min svenska familj. SÅ gör min familj hemma, och har alltid gjort.
Numera ser mina egna traditioner lite annorlunda ut i och med att vi inte längre öppnar klappar på julafton. MEN skulle vi göra det skulle det absolut ätas först och öppnas sen!



*   Köper du klappar åt många?



Nej, inte alls. Bara till min egen lilla familj och till den person som jag drar i jullotteriet i Peters familj.



 




*   Vill du slå in klapparna själv?



Ja, jag slår in mina egna klappar. Alltid. Jag är inte speciellt bra på det, men det får gå, haha.



*   Färglatt papper eller strikt enfärgat papper på paketen under granen?


EN salig blandning av julklappspapper ska det vara.



* Less is more och stilrent vad gäller pynt?




HAHA, ja den här frågan behöver jag ju inte ens svara på.
NI vet! NIIIIII VET!!





* Vad önskar du dig i år?


Snö! Hälsa! Lugn, ro och fina dagar.
OCH ett par broddar :-)



 

Karolina för ett år sedan då det snöade här.  DET var så himla HÄRLIGT!!




* Mellandagsrea?


Undviker!!




* När åker julen ut?



När nyårsklockor klämtat är den amerikanska julen slut. DÅ är den även slut i min värld.
Jag packar ner min jul på nyårsdagen. DET är ett jobb som heter duga.
Dagen därpå plockar jag bort allt pynt utomhus. 
DET känns alltid bra att plocka ner julen. Lika ljuvligt som det är att ta fram den, lika skönt är det då den ska väck.
FAST det känns alltid kalt och kallt då allt är borta. MEN det motar man i grind med vita ljusslingor. Jag behåller även somliga vita slingor utomhus fram till i mars.
Efter julen börjar ju vintern! PÅ riktigt.




OCH därmed var årets lista all!
Jag ska gå ut och gå på mina värkande knän. SÅ trött på dem!
Tänk om man helt plötsligt skulle vakna upp med nya knäleder! DET vore en julkapp, det! Lustigt med värken i knäna, den går i skov. Just nu är det ingen bra period, buhu.
MEN ut ska jag likafullt!!




Önskar dig en riktigt bra dag!!

13 comments:

Anonymous said...

Yvonne said.....
Vi firar hemma - alltid - med barn och barnbarn som kommer den 22 dec och åker hem den 28 dec. Skulle inte vilja vara utan dem på julen.

Gran har vi en jättefin gjord av papper så den ser inte plastig ut. Hade riktig gran i många år men på den tiden hade jag så mycket blommor i vardagsrummet som inte gillade granen så sen blev det en låtsasgran och nu när vi oftast åker till Spanien den 29-30 dec så har vi fortsatt med den av bara farten.

Av julgodis är hemgjorda (mjuka) knäck och kola det som är godast. Köper även Paradis chokladaskar, Noblesse osv som jag hoppas de andra äter upp. Slutade ju äta godis för 3 år sedan så sånt lockar inte mig längre, dock några knäck och kola kan slinka ner, ha, ha, ha.

Jag älskar sill, gravad lax, varmröktlax, Janssons och någon enstaka köttbulle, prinskorv och skinkskiva äts också av mig. Köpte en Abba-sill med chili i som är jättegod, mums!

Kalkon med god sås, brysselkål och gelé äter vi alltid på juldagen, också en favorit.

Julmusiken sköts av min man och den går på här hemma (när han är hemma) hela dagarna, så det finns många fina låtar som spelas här hemma.

Julfilmer vi ser är såklart Kalle på julafton, Trolltyg i tomteskogen brukar också ses, älskar den filmen och visar de inte den på TV så har vi den på DVD. Barnbarnen gillar den sistnämnda skarpt. K B Jonsson är också en klassiker.

Julmust är gott och jag har laddat skåpet fullt med Apotekarnas julmust, finns en som heter sockerfri som är minst lika god som originalet. Light är inte god, men den sockerfria.

Glögg ska vara Blossa med alkohol, russin och mandlar i massor, lussekatter och pepparkakor som ska hinnas med.

Vi brukar äta julbord vid 14, så de som vill är klara för Kalle kl 15, sen när den är slut brukar Tomten (en granne som barnbarnen inte känner igen) komma och julklappsutdelningen tar sin början. Efter allt är öppnat och skräpet slängts i säckar så sitter vi bara och tar det lugnt och barnbarnen pysslar med sina gåvor. Sen är det dags att sätta igång med risgrynsgröten som brukar vara klar till kl 20 och då blir det en skinkmacka till gröten.

En promenad brukar också försöka hinnas med under dagen.

Juldagen är det biodags för att se någon nysläppt film för större delen av oss, jag brukar avstå för att "passa kalkonen" som är i ugnen.

Annandagen brukar dottern med familj åka och hälsa på sina kompisar i Tyresö och är då borta hela dagen och vi andra roar oss med att slappa och äta rester av julbordet.




Skickar 2 julkort varje år, till mina jättegamla mostrar som blir sååå glada när de får post i form av vykort, julkort eller påskkort. Blir ju att man önskar god jul på FB och Insta så det räcker bra för min del.



Älskar blodapelsiner och svenska äpplen som man nu för tiden kan få året runt, mums! Clementiner är också gott om det inte är en massa kärnor i



Risgrynsgröt gillas här, ris a la Malta ska jag göra i år, få se om alla gillar det. Vi brukar eg bara ha dessert efter kalkonen på juldagen och då något lätt som en fruktsallad.

I år vann jag och dottern slaget om julklappar till vuxna, så nu är det avskaffat. Ev ska vi köpa några småsaker och spela julklappsspelet om, vi får se. Men det är barnbarnen som får klapparna i år. Tycker det är JÄTTEBRA att slippa köpa till de vuxna, alla har allt och det de inte har köper de själva. Jag gillar också att ha olika sorters julpapper på julklapparna, har säkert 10-12 olika papper att välja på.

Pyntet åker ut när vi kommer hem i slutet på januari, ibland plockar grannen som sköter om huset när vi är borta, bort stjärnor och elljustakarna. Ja, ja vi får väl se om läget är sånt att vi kan åka iväg den 29 som tänkt.

Kan du inte operera och få nya knän, det brukar ju få väldigt fina resultat

Ha en fin onsdag och en stor kram kommer här på slutet av mitt långa inlägg

Annika said...

Yvonne:
Men vad kul att du svarade!ROLIGT!!!
Tack för det!

TÄNK så KUL att dina barn och barnbarn kommer iår. HÄRIGT!!!

VAD spännande det låter med er gran!! DEN skulle jag vilja se. Kan du inte lägga ut den på insta??
Vet ju att granar kan vara vanskliga för många krukväxter.

Knäck och kola. CLASSIC!!


Mmmm .... blir sugen när jag läser om den mat du gillar. Vi tycker lika Fast korv kan jag vara utan, hihi!!!
Vad gott det ska bli med allting!!


JAAA!! Och balkong hos er också på juldagen. TROR din är makalöst god, godare än min :-)


Julmusik är verkligen a och o!!

FATTAR fullkomligt att ni ser Kalle. DET skulle jag också göra med nöje om jag var i Sverige. MYSIGT!!

AHA, då det finns en god sockerfri must. DEN skulle jag gärna smaka!! Ni har så mkt must hemma att jag blir avis!!

OCH ja, det är fakstikt mysigt med på juldagen då man pysslar med kalkonen. JAG gillar det :-) Så jag fattar att du ser dt som en lite lugn stund också medan de andra går på bio. INTE dumt!!


OOOOOO yes!!! Vad bra att du och din dotter vann om julklappar. Håller ju med dig till 100.
KLOKT beslut av ER!!
OCH ja, massor med olika omslagspapper ska det vara :-D Jag köper ju bara till P och k. Det där julkappslotteriet i Ps familj skulle jg gärna slippa. MEN ,men ...


Jo'rå en dag ska jag ha nya knän. Det kan du slå dig oå. Det är så lustigt att värken går i skov. Tror det är väderbetingat också.
Men visst, jag drar bara ut på det som komma skall. Är lite rädd för det även om jag vet att det brukar var fina resultat.


Yvonne, tack för att du skrev listan.

KRAMAR!!!!!

Channal said...

Här är det jul i vårt hus! Tack! Du piggar upp mig i sjukstugan. Den där listan har jag skrivit några gånger. Lika kul varje gång. Den kopierar jag och skriver mina svar till imorgon. Den här julen blir tung, min första jul utan mamma och vi har precis tömt mitt föräldrahem. Usch, det är jobbigt! Julen förknippas så mycket med min barndom och mina föräldrar. Nu hoppas jag bara att vi alla får vara friska till jul och sen har vi en liten ny människa i julklapp. Vårt sjunde barnbarn!

KRAMAR Anna

Bloggblad said...

WOW!
Jag köpte faktiskt hem lite sill att lägga in, ansjovis till Jansson och en färdigkokt skinka. Men bara köttbullar gör jag i förväg och fryser in. Sen blir det väl några julaktiga rätter till, men inte mycket.

En pyttegran hämtade vi hem idag från granslyet i skogen bakom stugan. Det är väl ungefär så mycket det blir...

MEN - jag kokar gröt för att få det som vi kallade Ris á la Malta som barn, men som jag förstod först som vuxen, heter Apelsinris. Det älskar jag och har alltid gjort.

Annika said...

Channal:
KUL att du tycker det. Alltid med variationer :-)
MEN absolut grundlista. Alltid i december.
jag hoppas att det inte är c19 ni åkt på. SÅ trist.
Förstår så väl att det blir en tung jul. Första julen utan din fina mamma.
som du säger, julen förknippas så mkt med den tid som varit. Nostalgi, vemod och sentimentalitet. OCH att tömma ett föräldrahem ...
Anna, stor, stor, stor kram från mig!!!!

Elisabeth said...

Gjorde som Yvonne och svarade på frågorna, här är del 1:

-Firar du jul hemma eller hos någon annan?
Hos mina föräldrar, vilket jag ser som hemma.

-Levande gran eller plastgran?
Jag har bara en bordsgran, i plast. Dock är egentligen äkta gran mycket trevligare, just för att de doftar så gott.

-Favoritjulgodis?
Allt, säger jag också. ;-) Fast knäck är jag inte speciellt förtjust i; blir jag bjuden tackar jag förvisso inte nej, men jag skulle aldrig göra eller köpa egen. Bäst är nog trots allt choklad och marsipan, gärna i kombination, som Mozartkulor, precis som du skriver.

-Favoritmat i jul?
Vegetariska ”kött”-bullar kanske? Är inte så bra på julmat, satsar allt på godiset och kakorna istället. ;-)

-Den finaste julmusiken?
Jag gillar de klassiska, äldre julmusiken. Får rysningar av ”Rudolf med röda mulen” och liknande!

-Jullåt du inte längre står ut med?
”Rudolf med röda mulen" som sagt. ;-) Håller även med dig om ”All I want for Christmas”! Gillar den inte alls.

-Bästa julfilmen alla kategorier?
Har absolut noll koll på julfilmer, tyvärr.

-Julfilm du har älskat men som du inte längre står ut med?
Se ovan.

-Den godaste juldrycken?
Ähm, kranvatten? ;-) Nej, men jag kan nog tänka mig Brämhultsjuice tex., eller smaksatt mineralvatten.

-Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?
Jag dricker så sällan glögg, men det är godast med alkohol.
-Jenny Nyström jul, eller amerikansk jul?
Den är väl i alla fall mer Jenny Nyström än amerikansk.

-Berätta om dina traditioner på julafton?
Numera tar mamma och jag alltid en ordentlig promenad (minst 10 km!) på julafton, om vädret tillåter. Sedan fixar vi i ordning julbordet, äter nämnda bord, tittar på Kalle Anka, delar ut julklappar, fikar och äter godis.

-Juldagen?
Vi äter ofta rester från julbordet, och så blir det naturligtvis en promenad. Förhoppningsvis längre än på julaftonen, om vädret tillåter.

Elisabeth said...

Del 2:

-Annandagen?
Som juldagen, skulle jag säga.
-Mellandagarna?
Promenader! Kommer säkert läsa någon bok också, och så ska mamma och jag rensa i källare och garderober. Älskar att rensa och ordna saker, så det är inte jobbigt alls.

-Pynt som är bannlyst hemma hos dig?
Som du skriver; blinkande saker, uppblåsbara tomtar.

-Favoritpynt?
Adventsljusstakar, ljusslingor och min lilla gran.

-Julkort, per mail eller med posten?
Skickar några per mail och noll med posten.

-Vilka färger har ditt pynt?
Mest rött.

-Köper du något nytt till granen, eller hemmet, varje år? Nytt pynt alltså?
Inte varje år, en i år köpte jag en adventsljusstake till, så att jag har en i sovrummet också.

-Glitter?
Har jag på min jobbdator, haha.

-Favoritfrukter i juletid?
Satsumas/clementiner – gillar de som är lite syrligare.

-Pandemin är inte över, vad gör du denna jul som blir annorlunda?
Julen blir förhoppningsvis som förra året och som alla jular, d.v.s. med mina föräldrar. Nyår blir nog dessvärre inte som vanligt, jag kommer nog inte våga ta risken att åka till Göteborg och bo hos min kompis och hennes sambo. Det är urtrist och säkerligen överdrivet, men ja. Vet ALLDELES för många (på jobbet) som blivit smittade av corona trots två doser vaccin så...

-Risgrynsgröt eller Ris a la Malta?
INGET av det!

-Kalle Anka och hans vänner?
Ja, det tittar jag fortfarande på.
-Karl-Bertil Jonsson?
Ser jag inte.

-Kan du vissla Johanna?
Ser jag inte heller.

-Äta först och klappar sen, eller klappar först och äta sen?
Äta först, så klart!

-Köper du klappar åt många?
I år har jag bara gjort två fotoböcker, inte köpt något ”färdigt” så att säga.

-Vill du slå in klapparna själv?
Det spelar ingen större roll.

-Färglatt papper eller strikt enfärgat papper på paketen under granen?
Spelar ingen större roll faktiskt.

-Less is more och stilrent vad gäller pynt?
Stilrent är det inte direkt hos mig, men inte speciellt mycket heller.

-Vad önskar du dig i år?
Hälsa, lugn och ro, väder och väglag som går att promenera långt i. Och så påslakan med katter på! Skickade länken till mamma och påpekade att detta skulle bli en bra julklapp. ;-D

-Mellandagsrea?
Jag gillar rea, men i år kommer jag inte besöka några fysiska butiker. Lite synd, ärligt talat, för jag älskar att göra fynd.

-När åker julen ut?
I januari någon gång.

Annika said...

Bloggblad:
Det är bra. Man ska köra PRECIS så mkt eller lite man vill.
Tänker göra en Janssons imorgon. Längtar redan :-D
Köttbullar så bra eftersom de fryses in. Det går fint tt göra dem i förväg. BRA det :-)
Låter bra allting, Marianne!!
Gillar.

Annika said...

Elisabeth;
LOVE IT!!!
Så kul att du gjorde som Yvonne!!!

tror du får en fin jul hos din fldrar. Mysigt.
Fattar att du inte har riktig gran när du ska åka bort. Skulle jag ha åkt till Sverige i jul hade jag inte heller brytt mig om en äkta gran.

ÅÅÅ vi gillar samma sorts godis. Mozartkulor, bara så bäst!! OCH ja, visst är det ngt speciellt med choklad och marzipan. Älskar det.
Jag är inte heller galen i knäck, men äter det om det bjuds, hihi!!


Ett år gjorde min kompis Susannas dotter vegoköttbullar. SÅ goda!!!

HAHA, Rudolf ja ...
Du ska höra min make då han hör den. Han är precis som du, han står inte ut. Nä jag är väl inte heller så galen i den, men har den nog på listan ändå, haha.
All I want, bara NEEEEEEJ!!


DU och din mamma och era vandringar. RESPEKT!!
Så himla perfekt att ni kör så på julafton, då känns det ju ännu bättre att njuta av alla godsaker sen.
MAD respect för era vandringar, både på julen och annars.
Låter som en supermysig julafton.

Visst är juldagen en bra dag att äta rester på. Helt klart.
OCH ja, promenix- GIVET!!!!


Visst är mellandagarna sååååå sköna.
Just för prommisar, läsning och att bara vara. Älskar dem!!


KUL att vi tycker lika ang pyntet, haha.


ÅÅÅ du törs inte åka till GBG. VAD tråkigt, men jag förstår dig. Dessutom har du inte tredje sprutan heller, visst?
OM du hade den iaf, men det har du nog inte.
Jag förstår dig, varför ta risker. Nu läser man ju om alla sjukdomsfall till höger och vänster. hemskt. SÅ less.
Blir du kvar hos dina färldrar över nyår istället?

Fotoböcker, egengjorda, bland det bästa man kan få!!!!

Påslakan med katter. ... JAMEN såklart!! HIHI!!


Jadu, bäst att låta affärerna vara i år. Men gissa om jag är sugen på ett besök "på the mall! innan jul. Bäst låta bli. Som du ju tänker också.


TACK för att du fyllde i!! SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ kul att läsa!!!!

BP said...

Snacka om maratoninlägg:-) Måste säga att du har lyckats med att bli riktigt "amerikaniserad", vilket ju är rätt så naturligt med tanke på hur länge du levt och bott där.
Lika bra att du och jag inte firar jul tillsammans - hahaha;-) Okej, maten - där hänger jag på, men resten...;-)

PS. Har skrivit fyra gamla hederliga pappersjulkort idag. På 1980-talet var det ungefär 40 stycken... DS.

Elisabeth said...

Tyvärr har jag, precis som du trodde, inte fått tredje dosen. (Hade jag fått den hade jag nog faktiskt chansat...). Det är bara tre månader sedan jag fick dos 2, och i Sverige måste det gå minst sex månader mellan dos 2 och 3 om man inte är över 65. Att WHO rekommenderar betydligt kortare tid och att Danmark och Norge säger 4,5 månader bryr sig NATURLIGTVIS inte Folkhälsomyndigheten om. Nej, nej, i Sverige väntar vi sex månader trots att knappt något skydd finns kvar. Suck. Blir så trött på denna myndighet! (Som du ju redan vet, och jag vet att du håller med mig.) Blir kvar hos mina föräldrar istället, vilket också kommer att bli trevligt, bara inte riktigt lika roligt som Göteborg.

Tack för att du tog dig tid att kommentera mina svar! :-) Det var minst sagt en lång lista.

Annika said...

BP:
Nyfiken på vad du syftar på då?
Att jag gått över mer till juldagen? Något annat?
Eller att jag plockar ner julen på nyårsdagen?
Do tell!! Jag är nyfiken :-)
Nej, konstigt är det inte eftersom jag bott här i 29 år nästa år. Otroligt.

Ja jösses ja, snacka om att julkortsmängden gått ner.
Som jag skriver, inte ett enda kort i år.

Annika said...

Elisabeth:
Misstänkte det ...
Hur är det med dina föräldrar, har de fått den?
FHM, orkar inte med den myndigheten, HOPPLÖSA!!!
Blir paff över dem- OCH ja, nu jädrar börjar mångas vaccin tyna bort därhemma. NÄR ska den stora massan få spruta tre.
Tänker på hur lätt det var här, beställde tid via en app. Jag hade massor av ställen att välja mellan.
Nu tror jag man bara kan gå in och få sprutan utan att ens beställa.

Så inget GBG, klokt det tror jag.
Nästa år!!
Du får det nog kul hos dina föräldrar också. Lugnare firande blir det förstås.

Så himla kul att du svarade tycker jag!!!