Tuesday, October 19, 2021

Here and now.





Good morning!!


It is fall! For reals, it really IS fall now. Even here where I live.
Yes, nature might still be mostly green, but there are more and more fall colors peeking thru! I love that! Pretty soon all of nature will be on fire.



I have got to say that fall is my favorite season.
When I moved to this part of the US—a long time ago—I really learned to love fall. The warm days and the cool night. The weather is usually sunny during the fall here in the Mid-Atlantic states.


Last week I think I mentioned that we still had our AC going strong night and day. NOT so anymore. We switched the button to OFF on Sunday.
I love this time of the year when you don’t need either AC or heat. 
However, our house is chilly now. I can admit that.




 

Friday morning by my very favorite bench by my favorite lake, Lake Audubon.


This morning as I ventured out on my PW it was 48F (8C).
For the very first time this season, I wore mittens and a scarf. And, yes, if felt so right! It was such calm, clear morning as well.


 

The Van Gogh Bridge and the Heron House.


So, this is how it looks here right now.
The fall colors are not very advanced. YET!
But, it is indeed fall in the air now.
Autumn has arrived.
And … yes … this chick is turning her closet this week. BYE bye to the summer clothes. And welcome to the fall and winter clothes.
Let the true Annika-style commence!! :-)



 

A floating veranda? Yes, please!!



Have a very good Tuesday!!

18 comments:

Anonymous said...

Yvonne said....
Helt magiska bilder du tagit. Så nu börjar hösten göra intåg, ingen AC, kyliga nätter och tidiga morgnar. Ja, krispig, frisk luft på morgonen är rätt härligt när man är rätt klädd för det. Det hoppas jag på hemma, men där kan det dock vara krispigt hela dagen, ha, ha.

Det är något speciellt när man har vatten nära och du verkar ha många sjöar där du bor och har dina promenader. Vi har havsutsikt från balkongen på övervåningen och den vyn ledsnar man aldrig på. Tar inte mer än ca 8-10 min att gå ner till "vår" strand som är jättefin och flera kilometer lång.

Snart får väl även ni lite höstfärger på alla vackra träd, här är ju liksom samma färg på alla träd och hemma kanske vintern kommit när vi åker hem.

Ha en fin tisdag, stor kram från mig här i Solens Land

Keith said...

A beautiful time of the year. I like when the weather is not too hot or too cold. Nice pic of the sunrise over Lake Thoreau!

Annika said...

Yvonne:
TACK!!
Nu börjar det blir sådär vackert höstigt också så det lär bli ännu mer magiskt framöver när det blir finhöst på riktigt innan det blir helt kalt.
Du lär nog få sådan där härlig höst då du kommer hem.
Här är et ju så härligt eftersom dagarna blir så behagliga, soliga och torra. Älskar när fukten viker hädan.
Jag har två sjöar här, Lake Thoreau och Lake Audubon, de är mina närmaste. Sen finns Lake Anne på andra sidan Reston + en till en mindre sjö.
Men de här två på min sida Reston är de största.
OCH Jag njuter verkligen av dem.
MEN havet ser jag inte, som DU gör!! GUD så ljuvligt!!!
OCh du har havet som närmsta granne. ÅÅÅ det är ju oslagbart.

Njut av din plats. Så underbart att ha två platser att kalla hemma som du har. OCH så olika också.

Kramar från ett soligt Reston!!

Annika said...

Keith:
The best!!!
I love it. It was such a fantastic morning today again.

Erica said...

Så ljuvliga bilder! Jag skulle göra mycket för att få ha det sådär i-början-av-hösten-höstigt igen. Kommer ihåg det året jag åkte till Belgien i två veckor (2011).
Det var i slutet på oktober-början av november, och minns att det sannerligen var precis som att åka tidsmaskin två månader bakåt i tiden.

Är glad för din skulle att ni (äntligen) fått höst. Vet ju att du älskar den årstiden.
Jag har som sagt svårt att relatera, men jag kan absolut förstå varför så många människor älskar hösten.

Hoppas du haft en fin start på veckan!
Kramar /Erica

BP said...

Det blev höst rekordsnabbt hos dig. Å ärligt talat, med sådana vyer skulle till och med jag gilla hösten. Dina bilder är enastående vackra. Du bor verkligen i ett otroligt fint område med två sjöar som bonus. Liiite skillnad mellan Reston och Täby om man säger så;-) Så kul att du delar med dig:-)

Annika said...

Erica:
TACK!!
OCH vi har inte ens börjat vår finhöst ännu. Den ligger ännu framför oss.
Förstår att det kändes så det året du var i Belgien. Skulle tro att vi ligger ungefär lika som Belgien nu i hösten.
Ja, nog förstår jag även att du skulle önska att er finhöst var längre också, absolut.

Det är ganska lätt för mig att älska hösten eftersom jag bor här.
Jag hade kanske känt annorlunda om jag bodde på dina breddgrader? Kanske.
Åtminstone hade jag velat ha finhöst längre än ni har.

ha det så gott, fina Erica!!
Kramar!!

Annika said...

BP:
Ja, det där med tempen var verkligen ngt extra. 28 grader ena dagen, till 16 dagen därpå och bara 6 på natten.
Helt otroligt. Men nu verkar det ska stadga sig med mer normala temps.
TACK!!!
Jag vet, prisar mitt ställe varje dag, så glad att bo här.
MEN inget fel på Täby heller!
Inte alls!!

Channal said...

Säger ja tack till den flytande verandan jag också. Så läcker! Du bjuder på vackra bilder som alltid! Du bor vackert! Ja, ni har det mycket grönare. Vi har en mild höst men nu börjar det bli kallt på nätterna. Våra körsbärsträd är fortfarande gröna... lite konstigt! Eken är gul. Den brukar komma sist. Ingen ordning på denna höst.

KRAMAR Anna

Brysselkakan said...

Höstens färger är fina. Här har snart de flesta löv fallit och idag har det varit grått och regnat, den typen av höst är långt ifrån trevlig.
Hos sonen i WA var det -10 en natt förra veckan och han vaknade till +13 inne så nu har han slagit på värmen. Men precis som hos dig har han mycket varierande väder så här års; förra året kom första snön i mitten av september och för någon vecka sedan hade han +24. Men nätterna är kyligare nu.

Du vet vad jag tycker om hösten och vintern så...

Elisabeth said...

Höstkläder alltså, det var väl på tiden. ;-)

Hösten hos dig verkar vara så härlig, lite som i Österrike. Jag minns fortfarande hur vi en söndag i slutet av oktober satt ute i kortärmat, eftersom det var 24 grader varmt och därtill soligt! Visserligen var liknande temperaturer ovanliga, men i Sverige skulle det ju aldrig hända.

Så fina foton, speciellt de med morgonljus.

Nilla Tankebubblor said...

Otroligt vackra foton! I love it!
Ha det så bra.

Annika said...

Channal:
Visst är de härliga. Skulle gärna bo vid en av sjöarna och äga en sådan.
TACK, ja jag trivs ju verkligen bra här där jag bor.
Jo vår höst är inte lika långt kommen som er.
Men snart så!!
Lustigt, här tappar körsbärsträden löven först av alla träd. IAF vissa sorter. De är helt kala nu.
Ekarna ja, de kommer sist här också. Konstigt att de fick fnatt hos hos er.
MEN ur led är vädret.
KRAMAR!!

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, de är så fina!!
OCH ännu är det vackrast kvar här. Hos er har det gått snabbare.
Regn är ngt som inte direkt hör hösten till här, visst kan det regna, men absolut inte som det kan i Norden om hösten.
SÅ kallt din son har det. ingen frostnatt här ännu.
OCH 13 grader inne är INTE ok. Inte alls.
Vi har 18 inne nu och jag fryser.
Kan tro att det är olika hos din son också om hösten, att det skiftar. han är ju bland bergen nästan i PNW visst? Spokane.
Ja, jag vet vad du tycker om höst och vinter :-)

Annika said...

Elisabeth:
YASSS imorgon sker bytet. Inte en dag till ska jag kolla mina sommarkläder o sucka. Längtar tills jag kan sätta igång med det!!!
De bästa kläderna dessutom!!! Snyggaste!

Österrike och Mid-Atlantic liknar nog en hel del.
I morse var det 6 grader då jag gick ut, bbrrrr...
Sen kl 10:30 gick jag ut och satte mig och då var det 24 grader. Helt underbart!!!

TACK, ja morgonljuset det bästa ÄR!!!

Annika said...

Nilla:
TACK Nilla!!!
Vad glad jag blir.
Ha det så jättefint du också!!

Brysselkakan said...

Ja, han bor rätt nära Spokane. Det tar 1,5 h från Pullman till Spokane och man åker nästan rakt norrut.
Det varierar stort hos honom både på hösten och våren, ser att han i morgon ska få +20 och ett par dagar senare minus på natten.

Annika said...

Brysselkakan:
Just det ja, Pullman är det ja.
Ja, det är otroligt hur vädret kan skifta, både hos honom och här.