Thursday, September 23, 2021

Höst? Schengen in in da US igen, 1 av 500 och Veckans Chorizo.





Godmorgon torsdag!



Vad sägs om säsongens första punkttorsdag?
Hoppas att du gillar punkterna för jag kommer att vika varenda torsdag åt dem framöver ;-)



* Höst?


Hur höstligt är det här egentligen?
Nu när det verkligen ÄR höst eftersom höstdagjämningen kommit och gått. Vi går mot mörkret nu. Det märks tydligt, kvällarna är märkbart mörkare och det gäller morgnarna likaså.
DO I mind? NOT one bit.
Jag gillar det. Jag tycker ju att det ÄR mysigt med höst. Den är nog min favorit bland årstider.


FAST så här är det, det är fortsatt varmt här och tillika är det fuktigt. Jag kan inte ens drömma om att ta fram mina höst och vinterkläder ännu. 
OM jag siar om när det kommer att ske så gissar jag i mitten av oktober. ACn här i huset går ännu för full maskin både natt och dag. KAN dock tänka mig att om någon vecka kan vi kanske slå av den. Under ett par veckors tid brukar man inte behöva vare sig värme eller AC. Jag gillar de där veckorna. De inträffar i gränsen mellan sommar och höst, och mellan vår och senvår/försommar. 


Jo, det är sommarkläder som gäller än, som sagt. Trots det känns det helfel att klä sig i de allra somrigaste paltorna. Vill inte ha vita byxor på mig ej heller shorts, linnen, eller tunna blommiga blusar.
Sommaren är slut, men den ligger som i dvala nu ett tag innan den ger vika för den sköna hösten.

Jag har höstat mitt hus. DET betyder att jag bytt ut mina sommarkuddar mot höstkuddar, jag har bytt gardiner, jag har tagit fram höstdukar och de filtar jag använder på hösten.
Jodå, doftljusen går varma nu också.




* OMG!!! SCHENGEN SLÄPPS ÅTER IN I USA!!!


I veckan kom så äntligen nyheten att i november öppnar USA gränserna för turister från EU/Schengen. PÅ tiden kan man ju säga. WAY too damned overdue.
US borde ha öppnat mot Europa för länge sen! Men OK,  bättre sent än aldrig ...
KAN tro att många nu gläder sig KOPIÖST!! Både här i USA och i Europa.

NU kan man hälsa på i US igen! Turista! Upptäcka! Stort YAY på det! Kravet är att man är dubbelvaccinerad. KLOKT. 
Antar att man förmodligen behöver antigentest innan avresa också? Inte helt säker på den saken, i och för sig.


DET viktigaste är ÄNDÅ att US öppnar mot Europa igen. HURRA för det!!




  * 1 av 500 …



... I USA har dött av Covid. När jag läste detta i Washington Post kom det nog lite som en chock.
EN av FEMHUNDRA!!!??? DET är mycket det. 
Så hemskt.


 



Sanningen är ju den att Covid fortsätter att skörda otaliga människoliv varje dag i detta land.
Speciellt i Södern och Mellanvästern. Rent krasst, i de stater där väldigt många antivaxxare bor. Det är den dystra sanningen. 
OM vi någonsin ska få stopp på detta vidriga elände så MÅSTE ju folk faktiskt börja ta vaccinet. Här i Fairfax County-där jag bor- har över 80% vaccinerat sig. Bra siffror.


Nu är det dessutom superlätt att få vaccin i USA. Likadant i Sverige, det vet jag. Du kan i princip gå in varsomhelst och få din dos därför skulle jag verkligen önska att FOLK tog sitt förnuft till fånga.


Här i US är det redan en del som fått sin tredje dos.
I höst lär jag säkert få min tredje spruta också. TRO mig, det finns inte minsta tvekan hos mig inför att ta den.


I DC just nu, på The National Mall, finns det vita flaggor uppsatta. EN flagga för varje person som dukat under av Covid. 
Jag har inte varit inne i stan än, men jag visar några bilder som andra har tagit.
Omskakande, talande och så oändligt ledsamt.



Bild lånad av Wusa9




Bild lånad av Yahoo News.



Bild lånad av Reuters






* Chorizo’s going strong!!


Allas vår Chorizo fortsätter att leverera. 
Men, hens matte är just nu ute på en lång husvagnsresa helt solo genom USA. Tror hon ska köra runt i ett par månader faktiskt. HUR coolt som helst.
Antar att det är hennes son som tittar till allas vår gris då och då. Förutsätter även därför att Chorizo inte kommer att byta outfit lika ofta som hen tidigare gjort.
Jag spanar in hen varje gång jag går förbi. HIHI!!


 



***



Med dessa punkter önskar jag DIG en fin och riktigt bra torsdag!

22 comments:

Elisabeth said...

*Hösten, nej, det är inte en favorit, det är bara vintern jag tycker sämre om. Visst finns det fina höstdagar och positiva delar med hösten, men jag tycker inte om hur mörkret klampar in. Nej, tacka vet jag våren och sommaren! En bra sak med hösten är dock att man kan börja använda mörka strumpbyxor igen, haha. Det är så mycket snyggare än ljusa eller att vara barbent.

*Roligt för alla med släktingar i USA att det snart kommer att vara tillåtet att åka dit igen! Jag skulle dock ärligt talat inte orka med allt krångel och alla regler... Eller att ha mask under hela flygresan. MEN jag förstår såklart att många gläder sig åt detta, och det var verkligen på tiden.

*Det är faktiskt obegripligt med folk som inte tar vaccinet mot Covid. Jag har ingen koll på hur stor andel som vaccinerat sig här, men troligen är det en rätt hög siffra. Flertalet elever har t.ex. varit iväg tagit andra dosen nu i september.

*Vilken häftig grej som Chorizos matte gör. Tur för Chorizo att hen ändå får nya kläder ibland, det hade ju blivit tråkigt för hen annars. ;-)

Anonymous said...

Yvonne said....
Hösten gillar jag och ogillar jag, tycker om klar och frisk luft och att man slipper AC, däremot är jag inte lika förtjust i när det blir mörkt så tidigt. Inomhus är det ok med tända ljus osv, men utomhus lockar det inte lika mycket med mörkret.

Verkligen på tiden att vi får åka till USA igen, känns bra, ja mer än bra, yippi.

Fy så läskigt att 1 av 500 har dött av Covid, helt ofattbara siffror.

En tredje dos lär vi också få, men Sverige är ju inte så snabba på beslut så vi lär väl få vänta till nästa år är jag rädd för. Tvekar inte heller om att ta en dos till.

Chorizo är ju bara föööör söt, nästan så man skulle vilja ha en själv. Häftigt av matte att åka på en flera månader lång resa med husvagn, helt solo dessutom.

Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram från ett soligt och varmt Spanien, där vi haft några dagar med regnskurar, åska och halv storm.

Anonymous said...

Välkommen tillbaka till VA!

SB

Annika said...

Elisabeth;
Vet att du inte håller med mig här ;.)
Du är sommartjejen med stort S!
Min moster brukar säga att hon skulle nog tycka bättre om hösten om den inte ledde till det oundvikliga, vintern. Du kanske känner likadant? Tror det.
JAJAJA, vinter och höstkläder är mkt snyggare än sommarkläder och roligare att bära. Och tjocka strumpbyxor. bring them ON!!! REDO!!!
Kul att du också är det.

DET är verkligen dags att US öppnar mot EU. Inte klokt att de håller på som de gjort. Jag menar, på andra håller funkar det ju. Fast visst, med regler och förordningar i sinne.
Men nu går det iaf och det är verkligen huvudsaken. Att flyga med mask är inte så farligt som man tror, hehe. MAN kan nämligen fuska lite ... hehe ... hehe ...
Töntigt också, den regeln, de vet att varenda kotte ombord är testad, så varför hålla på med skiten?
Nåväl, det går det med, som sagt ;-)

Sverige har bra siffror vad gäller vaccinet. Tror det är över 70%. Så det är riktigt bra siffror.
Här är det sämre.
Ja, inte just där jag bor,men i landet i stort.
Väldigt sorgligt, och innan de verkligen gjort sitt så tror jag att det bara kommer att gå runt, runt, runt. Tror fö att covid är här för att stanna. Så det är lika bra att ställa in sig på att leva jämte skiten.


Visst är det coolt med Chorizos matte och hennes solotrip i en liten husvagn!!! SÅ ballt.
OCH modigt!!

Annika said...

Yvonne:
Tror många känner som du.
Just att de blir så nedslagna av mörkret. OCH det kan jag förstå, absolut.
Det är mkt skönt när AC kan slås av. Älskar den korta perioden mellan AC och värme.


JA, så himla BRA att US nu slår upp sina portar mot EU!!
PÅ tiden.

Jag vet, blev faktiskt lite tagen av det där med 1 av 500 ...
Undrar hir siffrorna ser ut i Sverige?
Och i Spanien?
Satans elände, rent utsagt.
Exakt, inget att tveka över när det kommer till tredje sprutan, tar tacksamt emot den.

Jag vet, det är bara att älska Chorizo, Nu lär hen vara klädd i samma outfit ett tag. Annars byter hen ju jämt kläder, haha.
VISST är det en COOL resa hon är ute på. MODIGT också. Alldeles ensam åkte hon med sin lilla pomerian som enda sällskap.

Kram från ett regnigt och faktiskt svalt Reston.
Njut av solen!!!

Annika said...

Susanna:
Tack tack

bettan said...

Blir så rörd på nåt vis när jag läser och ser gårdagens inlägg. Gemenskapen, längtan, tiden som går så snabbt. Så fantastiskt härligt att ni alla kunde komma iväg till ert älskade Närpes.

Tänker på att det var så nära att brudgummens släkt kunnat vara men på bröllopsfesten. Eller har jag fattat fel?

Vad gäller vaccination så längtar jag efter den 3:e dosen. Hoppas jag kan få den innan årsskiftet. Pfizers vaccin avtar ju förhållandevis snabbt i verkningsgrad.
Jag förhåller mig och lever fortfarande med "mina" restriktioner. Nu stundar svalare väder och smittspridningen är långt ifrån över. Senast igår rapporterades det om att sjukhusbeläggningen av covid-patienter stadigt ökar igen. Åtta personer på ett äldreboende i norra Sverige har avlidit den senaste tiden.

Även om det är tacksamt och skönt att en del lättnader sker så tror jag vi får leva med verkningar av denna pandemi länge än.

Jag njuter av hösten och älskar färgerna. Här är fortfarande det mesta ännu grönt men skiftningar anas.

Ha det bar bästa Annika.
KRAMAR!!

Annika said...

Bettan:
Vad gullig du är.
OCH den tiden då vi var på skären känns redan som ett annat liv, nästan. Tiden går så fort.
OCH vi var SÅÅ glada!!
Ja tänk att vi verkligen KOM IVÄG!! DET var verkligen inte självklart.

Absolut, ödets ironi, Tänk om Abby o Rick vetat att 6 veckor senare skulle gränserna ha öppnats. DÅ hade de nog skjutit upp sin fest till i mitten av nov. Det hade nog funkat vädermässigt då också.
Ironi som sagt.

Det är Pfizer jag har också.
Är också lite rolig för hur snabbt det falnar sas. SÅ fram med tredje sprutan nu.
DU borde ju få den innan årets slut, Bettan!
Ja suck, denna eländiga sjukdom som vi nog får dras med länge till.
Såg att 22 personer dött i Sverige senaste dygnet. Här är det väl 2000 eller ngt sånt som strukit med senaste dygnet. TF, inte klokt detta!!

Naturen hos dig är säkert ungefär lika långt kommen som här.

Stora kramar från mig!!

Erica said...

JAAA! Fortsätt med Punkttorsdag! Älskar dem!


* Hösten... Ja, du vet ju vad jag tycker haha ;-P
Vacker årstid, men jag får panik av mörkret som känns som att befinna sig i en konstant krympande låda.
Noterade i morse att nu är det på håret att det hunnit ljusna när jag åker till jobbet. Nästa vecka kommer det definitivt att vara mörkt den tiden (runt 06:15).
Men men, det kan så vara. Det allra jobbigaste är tiden då det är mörkt även när jag åker hem från jobbet klockan 15:00... Det känns som om man under endast ett par dagar dräneras på ALL energi man samlat på sig.

Och så kylan... att se hur termometern hela tiden sjunker mer och mer. Nje, inte för mig. Jag hatar ju kläder - alltså verkligen avskyr att ha kläder på mig - så att tvingas dra på mig tjockare kläder är plågsamt.
För att inte tala om strumpor. Hatar strumpor.
Jag är den som går barfota överallt. Hemma. Borta (om det är hos folk jag känner). I alla skor; ja, inklusive vinterskorna.
Jag går barfota i så gott som hela året. Hade önskat att det varit hela året, men senhösten och vintern gör det väldigt svårt.

Just i år tror jag också jag tycker hösten är lite extra jobbig, eftersom jag är så rädd inför vintern.
Ser ju som sagt aldrig fram emot vintern, men i år är jag rädd - livrädd - för den tiden. Fortfarande traumatiserad efter januari 2021 tror jag ;-P

* Och till något mer positivt :-)
Vad roligt att de öppnar upp för Europa igen. Skönt att saker ändå är på väg tillbaka till ett (någorlunda) normalt läge igen.
För rena nöjesresor är ju en sak (ingen smärre katastrof om man inte kan nöjesresa på ett tag), men för alla som har nära och kära på avstånd måste det vara en extrem lättnad. Att ha nära och kära låst på en annan kontinent och vara förbjuden att hälsa på...
Ja, DU vet ju hur det är.

Vi får väl se hur det går här nästa vecka när de sista restriktionerna tas bort.
Har lite dubbla känslor och vet inte vilken fot jag ska stå på. För tidigt? Eller kommer det gå fint? Eller blir det kaos?
Jaja, tiden får utvisa...

* Oj! Jisses! Ja, det är sannerligen en otrolig mängd människor.
Bilderna med flaggorna talar ju minsann sitt tydliga språk. Och det är bara ett(1) land. Ett väldigt stort land, men ändå bara ett land.
Jag förstår mig inte heller på antivaxxare. Jag fattar inte varför man inte vaccinerar sig.
Jag tog som sagt min andra spruta den 31 augusti, och skulle absolut ta en tredje om det skulle bli aktuellt för majoritetsbefolkningen.

Snabbgooglade vaccinsiffror för Sverige, då jag blev nyfiken på hur det ser ut här (har inte hållit mig så jättebra uppdaterad på senaste tiden).
Av svenska befolkningen är tydligen 62,8% färdigvaccinerade i nuläget. Drygt 6,4 miljoner.
Fyra miljoner kvar. Men då är ju en stor grupp av dessa barn. Plus att antivaxxers finns ju även här. Plus de som inte kan ta vaccinet av olika anledningar.
Undrar hur många vaccinerade det kommer landa på i slutänden?

* Haha! Naaw, lilla Chorizo! Fortsätter att leverera och locka till leenden :-)
Och snart får hen fullt upp, med alla höstiga högtider borta hos er...


Hoppas du haft/har en riktigt fin torsdag!
Kramar /Erica

BP said...

Är fullt medveten om att världen måste öppna upp efter 1 1/2 års pandemi. Sverige skippar alla restriktioner den 29 september. Hoppas innerligt att det där öppnande som verkar vara rätt så synkad över västvärlden inte medför ytterligare en Covid-våg. För precis som i USA är pandemin absolut inte över här heller.

Chorizo - tack och lov att kvinnan har en stand-in! Hon verkar en äventyrlig kvinna. Klart hon är. Jag menar bara att komma på idén med Chorizo:-)

Channal said...

1 av 500!! Det är väldigt många! Horribelt! Så trött på allt med covid. Äntligen kan jag åka till USA då! Skulle vara kul att få komma till New York igen. Älskar den staden. Än har vi inte höst hos mig. Enligt SMHI ska det vara under tio grader i minst fem dygn. Är glad för det! Men det känns i luften och kvällar och morgnar är mycket mörkare. Sen har löven börjat skifta om i färger. Vackert! En skön september och jag tittar bort när det regnar.

KRAMAR Anna

Annika said...

Erica:
TACK, vad BRA att du tycker det!!
HIHI!!

Vet Erica, du är också sommartjej!!
Och nog fattar jag det också.
Såklart. Mörkret är ju hårt att tas med. DET är ju det.
Så mkt ljusare här även under midvintern, så det är alls inte konstigt om du tycker det är jobbigt.
Sen är det väl som min moster brukar säga, förhösten är egentligen inget problem det är det som kommer efter den som är så tröstlöst.
Så ja, jag fattar.

OJ, Erica, så olika vi är när det kommer till b barfota. HAHA,
Jag är aldrig barfota, är jag hemma har jag tofflor på mig, barfota i dem på sommaren. Gillar nog inte att gå barfota på golv, tror jag.
PÅ vintern och hösten och under den tidiga våren fryser jag för mig. OCH jag ÄLSKAR gosiga strumpor och tjocka strympbyxor. Din mardröm förmodligen, haha.
Min svägerska i Umeå är precis som du. Alltid barfota :-)

Mycket bra att man snart öppnar mot EU igen.
SOm sagt, just detta för alla som har familj här. Bara en sån sak.
Bring it ON. Ha vaccinkrav och antigentestkrav så ska det nog gå.
Världen måste börja bli mer normal igen.
Det här går inte.


Jg vet, just det där att 1 av 500 har dött är en skakande siffra.
Precis som du har jag noll förståelse för antivaxxare.
Och ja, jag kommer att rusa till kliniken när det är dags för spruta nummer 3.

Chorizo så söt. Men nu får han nog gå i gamla paltor ett tag eftersom matte är ute på road trip galore.

Kramar till dig fina Erica!!

Annika said...

BP:
Ja, den måste öppna.
Det är nog så att vi måste lära oss leva sida vid sida med covid. Tror inte den ger med sig under åratal. Så ja, lika bra att öppna upp.
nej, pandemin är långt ifrån över. Ser ju att dödstalen går upp i Sverige också.
SUCK OCH STÖÖÖÖN!!!!!

HAHA, ja Chorizoa matte är en kul person. Tycker hon är grym som är ute solokvist med bara sin lilla hund som sällskap.
POWER liksom!!

Annika said...

Channal:
Undrar vad siffran är i Sverige?? Inte låg där heller, det är då säkert.
Skulle vilja veta hur motsvarande siffra är där.
Höst för mig är det den 1 sept :-D
Även om tempen visar 30 grader, haha.
Nej, jag är redo. Bring it.
Det allra mesta är grönt här än också.
Kramar1

Susjos said...

Nja, hösten känns sådär kul...för då kommer ju snart vintern. Idag var jag ute och gick i regnet och jag kan inte säga att jag gillar det.
Låter trevligare hos dej med fortsatt värme ett tag till, fast fuktigheten brukar inte vara nåt vidare förstås.
Trist med alla som vägrar vaccinera sig, och så sorgligt med alla dödsfall, man kan inte riktigt fatta hur många det är som har dött av detta galna virus!

Chorizo är en kul gris!
Ha det gott i sensommarvärmen!
Kram

Monica said...

Men hej Annika, så kul att se dig igen. Välkommen hem och hit säger jag. Skriver lite nu bara men älskar matematik och de flesta ämnen så: 1 på 703 i Sverige. Räknade på 14809 dödsfall och en befolkning på 10409248. Så många vi är här numera.
Och PS, var bara kungen som uppmärksammade dessa som dött i en julgudstjänst, annars lite kyligt i vårt klimat och då menar jag inte vädret. Ha det så fint Annika, såg du höstpyntat, mmm här med görs det🌿

Annika said...

Susjos:
Exakt, jag vet många som resonerar som du, hösten förlorar sin glans för att den följs av vintern.
Jag kan förstå det även om jag själv inte har ngt emot varken höst eller vinter.
Sant, vi har varmt här. Men fuktigt. Snart kommer det bli väldigt skönt här, fukten ger ju med sig framåt hösten.
Ja herregud, alla dödsfall som detta virus fört med sig. Inget klokt. Blev faktiskt lite paff då jag såg att 1 av 500 dött av det här. Oj oj.
TACK Susjos, ha det gott du också.
KRAMAR!!

Annika said...

Monica:
HEJ!! Kul att ha dig här igen!!
TACK Monica för att du räknat på detta!! TACK för det!!
1 på 703 alltså. DET är också högt, om än inte lika illa som här.
VISST ska det uppmärksammas. Jag är glad över att de gör det här. På ett så talande sätt.
OM nu folk kunde ta och berömda sig med vaccinet skulle det ju vara tacknämligt. SÅ less på antivaxxare.
Höstpynt for the win!!
Ska snart fixa till lite ute också!!

Från Glam till Damm said...


Hej Annika,

Samma här i Sverige. Lätt att vaccinera sig. Både tidsbeställt, walk-in, och nu kör de ut med bussar i olika områden också där folk bara kan gå in. Gymnasiet har vaccinerat sina elever och i högstadiet skall de börja i oktober från 12 år på plats hör i skolan hos skolsköterskan.

Det ruskiga är att nu blir många smittade och dör på äldreboenden här i Sverige trots att de fått två vaccindoser. Hörde att samma händer i USA.

Ha en fin dag!

Kram, Anneli

Annika said...

Anneli:
Hej!

Ja, superlätt med vaccin både här och där nu!
Såg det då jag var hemma, att bussar körs ut till skolor så elever kan vaccineras. SÅ BRA!! Och här går man förbi CVS, Safeway, Walgreens etc och ser stora plakat om covidvaccin. SÅ in och TA!!!
Ja, jag har läst det där om dödsfallen bland de svagaste. ATT personalen bara måste ha vaccin är nödvändigt. Sen mattas vaccinet av, s å fram med spruta tre nu!!

Kramar!!

Anonymous said...

Blev verkligen överraskad att Usa var stängd för oss härifrån. Ja sa till min kusin som skulle ha varit på sin dotters bröllop här i oktober o som de flyttat fram flera gånger att de inte kunde åka....ja sa det kan inte passa ....men det verkar att det är så. De hade sett fram emot dethär bröllopet o har haft biljetter bokade sedan i våras. Det var verkligen synd att de inte kunde åka.
Kram Margaretha

Annika said...

Margaretha:
MEN vet du, din kusin har nog alla chanser att komma in i Finland!!
Är de finska medborgare finns inga stängda dörrar. OCH är de det inte så kan de ju åka in i DK först. Sverige öppnar ju också om ett par dagar.
alla gånger tror jag att de kan åka. Som sagt, är de finska medborgare finns inga förbud i världen. OCH är det de inte så finns ju andra vägar in. Via DK tex. De kan ju flyga till CPH, sen byter de flyg till Åbo eller Hfors.
Alltså jag tror ju absolut de kan åka.
OCH från er sida inom Schengen öppnar US för turister igen i november. Men EU har delvis varit öppet för amerikaner hela tiden. Det är en del meck med covidtester och annat. Äger din kusin dessutom fastighet i Finland finns inga spärrar heller.
SÅ för guds skull, kolla detta igen!!!!
Kramar