Friday, May 28, 2021

Nu drar jag västerut ett tag. Bloggledigt med andra ord.





Godmorgon fredag!!!



Nu ska jag fly cikadaland ett tag.
Peter och jag ställer kosan västerut imorgonbitti. JAPP, California here we COME!!!
I arla morgonstund sticker vi till Dulles Airport och hoppar på ett direktflyg till LAX, alltså till Los Angeles!!
Där blir vi upphämtade av vår egen privatchaufför, och tillika dotter, Karolina :-)
Det ska bli så fantastiskt roligt allting.
Både Peter och jag gläder oss som barn!!


Det här är första gången jag flyger sedan september 2019. 
Japp, på med mask och digga läget. Vi ska se till att ta med oss egen frukost som vi kan äta ombord. Jag har en känsla av att flighten kommer att vara fullproppad.
HOPPAS jag har fel. 




Så nu lämnar jag cikadainvasion, hett och fuktigt väder, bloggvärlden och östkusten. 
Jag kommer tillbaka om en dryg vecka igen. Tar alltså ledigt härifrån Life in the Suburb och återkommer någon gång efter den 7 juni. 
När bloggen återväcks igen ska jag bjuda er på mastiga resebrev från våra öden och äventyr längs med kusten i Kalifornien.


På schemat står:
Först tre nätter i Los Angeles då Peter och jag bor på en AirBnB i West Hollywood.
SEDAN åker vi  två och Karolina till Solvang, där vi ska bo på hotell en natt och även besöka en vingård.
Jag slår vad om att många av er minns filmen "Sideways", vilken spelades in i Solvang.
Därpå drar vi norrut längs Pacific Coast Highway upp  till Big Sur och Carmel-by-the-sea.
GISSA om jag gläder mig åt denna road trip längs en av världens vackraste vägar. 
Känner mig helt pirrig och förväntansfull då jag tänker på det. 
Vi ska försöka vandra en del, både i bergen i Santa Monica och sedan i Big Sur likaså. Men, det kommer även att bli väldigt mycket god mat och mycket vin.
Vi ska besöka ett par vingårdar i Carmel också.
Vandring, mat, vin, berg och hav … det är vi det …


En del av er känner till att jag har ett privat konto på Instagram.
Förutom @Skandigirl driver jag även @nesw_travels som jag endast väcker till liv när vi är på resande fot.
Det kontot är mycket mer personligt och spontant än vad Skandigirl-kontot är. 
Jag lägger ut bilder där när lusten faller på och skriver en del likaså. Så följ mig där!!!
Jag kommer att aktivera det kontot väldigt snart, redan idag fredag.

Häng med mig på Instagrams bägge konton!
Sedan återkommer jag här igen med en massa nya intryck och berättelser från den motsatta kusten.


OBS!
CIKADABILDER NEDAN!!!
ELLER det skulle det vara. MEN något var FEL på Blogger igår när jag skulle ladda upp bilder. MORR! Jag ska försöka lägga upp bilderna--och en video idag--istället. 


NU börjar jag tycka att cikadorna är mer coola än äckliga. 
OCH nu har vi MASSOR!!
Hela tiden ligger det en jämn ljudmatta i luften. Hela dagarna.
På mitt deck landar en massa cikador hela tiden och man ser dem klumpigt flyga i luften.
I Kalifornien finns dessa Brood X-cikador inte
Det är bara här på östkusten de håller till. Det ska bli intressant att se om de ännu är här då vi kommer tillbaka ...


Och just DU ska ha det så bra du kan tills vi hörs igen!
Stay classy!!!

20 comments:

Elisabeth said...

Vad roligt att ni ska till Los Angeles och hälsa på Karolina! Ert program låter trevligt och jag ser fram emot att läsa dina resebrev när du är hemma igen. Kommer naturligtvis även att hänga med på ditt/dina Instagram-konton.

Kan för övrigt tänka mig att det känns länge sedan du flög, eftersom du ju normalt åker till Sverige varje år. Själv har jag inte flugit sedan augusti 2011, så just den biten har pandemin inte påverkat för mig.

Anonymous said...

Yvonne said....
Så mysigt för er att åka till LA och träffa Karolina och åka runt på vingårdar, vandra, äta och dricka gott, låter ju helt perfekt

Mysigt att flyga igen, det längtar jag efter, men snart så, 18 juni blir det Spanien om inget sätter stopp för det

Klart vi följer på Insta, riktigt spännande att få se bilder därifrån

Skönt att lämna cikdorna ett tag, vore jag i dina kläder skulle jag känna det lika positivt och samma lycka som dos 2 av Pfizer då jag verkligen avskyr småkryp och större kryp också för den delen, ha, ha, ha

Ha en supertrevlig semester och bara njuuut

Stor kram från ett fortfarande regnigt Åkersberga

Vform said...

HEJ ... så längesen senast!! MEEN nu måste jag bara ta tag i "pennan" och önska er en alldeles underbar resa!
Klart jag ska följa med på instagram ... du delar ju med dej så fantastiska bilder! Kanske, kanske ni styr kosan hitåt i sommar också? Här är ju ingenting sej lik med alla träffar och tomatkarnevaler o dyl. MEN ett är säkert ... jag öppnar min 'Galleria Fyrin' i Blaxnäs snart igen ... redan nästa fredag! DÄR ses vi!?
Ha det riktigt gott och njut av att få rå om varandra!
STOR KRAM! ♥

Anonymous said...

Ha en riktigt underbar resa! Jag ser fram emot Cali-bilder (både på IG och sedan i bloggen)! Jag börjar också bli sugen att se något annat än de västerbottniska nejderna (inte för att det är något fel på dem...), men det dröjer nog ännu lite för mig.

/Helena (heagrn)

bettan said...

Åh så himla roligt att ni ska västerut. Lyckostar ni och Karolina. Ser med glädje framemot reseberättelser och foton.
Önskar er en fin och fantastisk resa.

KRAMAR!!

Brysselkakan said...

Önskar er en fin resa och njut av att träffa K!

Annika said...

Elisabeth:
DET ska bli så otroligt roligt.
Vi gläder oss så MYCKET!!!
TACK för att du följer de bägge kontona.
Ska försöka vara väldigt aktiv på det privata.

DET var länge sen du flög!
MEN bra där! Ju mindre vi flyger desto bättre är det ju!!!

Ha en superfin vecka!!

Annika said...

Yvonne:
Vi ser fram emot detta såååå mkt.
Det ska bli så härligt att komma iväg!!
18 juni!!! VAD roligt för er!!!
tror också det blir mer lättnader efter sista maj. Härligt Yvonne!!!!

HAHA, ja ... det ska bli härligt att byta miljö. Cikadorna tycker jag blir mer och mer fascinerande och på ngt sätt hoppas jag att de är kvar då jag kommit hem igen. HEHE!!!

TACK för att du följer på insta!!!
Kramar och ha en finfin vecka!!!

Annika said...

Vivan:
HEEEJ!!!!
TUSEN tack för att du hänger med via insta!!
Jättekul!!!
YES, planen är absolut Närpes i sommar!!!
Jag hoppas att lättnader mm ska ske innan dess. Speciellt från Finlands håll.
MEN vi räknar med skären!!
Jag vill dit mer än ngt annat!!
Jamen ja, klart jag kommer till Blaxnäs och kollar Fyrin.
Vilka dagar är du där???
Stora kramar till DIG!!!

Annika said...

Helena:
TACK!!
OCH tack för att du följer!!!
Sen lovar jag att skriva utförliga inlägg här. På insta är det lite kortare, men mer på mitt privata konto.
JAG är ganska trött på min närmiljö också och ser fram emot att se ngt annat.
Kram från mig!

Annika said...

Bettan:
TUSEN tack!!
Det ska bli härligt, härligt!!!
Kramar i massor!!!

Annika said...

Brysselkakan:
TACK!!
DET ska bli så härligt!!

Christina said...

Men oh så roligt!! Vad glad jag blir för er skull!! Tänk att livet nästan återvänder efter vaccinering! Älskade Sideways filmen och Carmel är ju alldeles bedårande! Njut nu av er resa, kommer följa er på Insta!!!!
Kram!

Annika said...

Christina:
JAAA!!!! Jag är också så glad. MILJÖOMBYTE, Karolina, resor, vin och underbar natur!!!
Ha aldrig varit i Carmel. SKA bli LJUVLIGT!!!!
Ni ser ut att ha det SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ härligt i FLA!!!
Kramar!!!

Anonymous said...

Ha en fantastiskt trevlig resa Annika!
Kram från Anette

Erica said...

Åh! Jag skrev precis "hoppas du får en toppenhelg" i mitt svar till din kommentar på min blogg, och så går jag in hit och ser att ni ska till Kalifornien...
Då kommer ni DEFINITIVT att få en fantastisk helg (och vecka)!

Vad roligt att ni äntligen får komma iväg dit igen. Förstår att ni längtar!
Att ni får träffa Karolina igen och få lite miljöombyte efter det här h-vetesåret.
OCH att ni får en paus från de där äckliga Cikadorna. Har sett dina bilder (även om jag varit dålig på att kommentera) och USCH! Jag HATAR insekter, och speciellt om de skulle bli SÅDÄR stora och många!
Men då vet jag att i alla fall att jag ska undvika USA´s östkust det året jag fyller 54, haha ;-P
Håller tummarna att beståndet minskat (försvunnit :-)) tills ni återvänder från västkusten.

Ska bli så kul när det börjar dyka upp uppdateringar på din reseinsta. Ser fram emot att följa med på resan virtuellt :-)
Hoppas att ni får en helt underbar resa!
Koppla på semestermode och njut!

Kramar!
/Erica

Cari said...

Önskar dig och familjen en fantastisk resa.
Fin planering ni har.
Om ni har tid kan ni besöka julbutiken i Solvang (om den finns kvar).

BP said...

Låter helt underbart med er roadtripp till LA. Ställena du nämnde låter riktigt bekant, då jag var i LA under fotbolls-VM 1994. Santa Monica älskade jag. Å LA var toppen.
Njut, njut, njut för fullt:-)

Monica said...

En toppenfin resa önskas dig och er, så roligt att ni kan träffas igen och ha det så fint på alla sätt.

Humlan said...

Åh, så härligt! Det låter verkligen som en resa som passar er.

Njut och ha det så jättebra!

Kramar!