Tuesday, February 02, 2021

When it snows ain't it thrilling!




Finally it happened to us!!


After two years without any snow accumulations to even speak of, we did get a bout of some winter on Sunday!
Some lovely REAL winter, as a matter of fact!


It feels as if all of nature is resting. Including us humans. It gets quiet, it gets us calm.
Serene.
It was snowing all day Sunday, a lovely feeling.

 





Yes, it is wintry outside now.
I am so very thankful for days like these.
I wish we had many, many more of them.
Snow is like a gift from the weather gods. With that I obviously mean, when it falls the way it did Sunday—calmly and beautifully.
We did not end up with a crazy amount either, maybe 3.5 inches (around 10 cm). Not a lot, in other words. Or,  maybe just enough?
We did not have to kill ourselves by shoveling sidewalks, walkups or digging out cars. None of that, all we could do was just admire all its beauty.


 




When it snows, the golf course turns into a winter sanctuary for all of us, not only for golfers.
As a matter of fact, not at ALL for the golfers of course come snow, but for the rest of us it turns into a giant playground.
We took several walks on the course Sunday and yesterday. SOOOO very many kids were out sledding on its hills. People were cross-country skiing.
And, so many of us just walked around admiring all the beauty of winter.


 



The only sad part here where I live is that snow never lasts.
It falls, it sticks around for a day or two and then it melts. I wish it wasn’t like that. So, therefore I really, really have to enjoy it to the MAX when I finally get the chance.

 




Yesterday it was still very wintry and snowy.
But, a hell of a lot harder to walk. I had to be SO very careful during my morning walk. Said walk took much longer than it usually does. 


 




I am also so happy that Karolina got to enjoy this winter storm.
She’s returning to LA on Sunday. I’ll miss her so much.


 



Have a very good Tuesday, y’all!!

20 comments:

Monica said...

Så fina vinterfoton, vi har det då vintrigt också, tog ett foto på en bred bänk med hög snö alldeles orörd. Och så hängde genom konstruktionen över som girlander och gardiner av snö, ja svårt att förklara men kompisen såg en himmelsäng när hon fick fotot, blev nästan förstummad��ja så vackert det är, fint du fick denna snö att vandra i, luften blir friskare. Förstår det blir rätt jobbigt att skiljas från K, det är såna avstånd men väldigt fint ni haft denna tid. Ni är så fina alla tre. Nu väntar jag på att mina frallor ska jäsa klart och så ska maken få kaffe och dem vid 8-tiden och sen har han bokat frisörtid också av hustrun som kan allt��jag tycker han kunde ha hästsvans som din man, tycker det är snyggt faktiskt men vi tycker lite olika där. Njut av veckan och varandra, ha det så fint.

Eva i Dalarna said...

Du är som barnen i Skåne, när snön kommer- fort ut och njut - snart försvinner den.
Ska ut och promenera nu, här är 15 grader kallt så nog ligger snön kvar här. Och det kan den väl få göra till efter vecka 9, sportlovsveckan, och Vasaloppet, sen tycker jag att den kan vinka Good bye!

Anonymous said...

Yvonne said...
Äntligen fick du lite snö, du som längtat efter det. Här snöar det för fullt igen och väldigt halt på vägarna. Kul för Karolina att få snö sista veckan hon är hemma innan solen väntar i LA. Har det blivit bättre vad gäller smittläget där, eller?

Så mysigt för alla barn med snön, här är vår backe utanför vår terrass på baksidan av huset full av barn, verkar som skolorna lägger lite lektioner här utomhus, sen när skolorna är slut är det fullproppat av barn som åker upp och ner och nästan in på våra tomter. Så länge de inte kör sönder växter så är det ok. När mörkret fallit är det tonåringar i backen, tycker säkert det är lite skämmigt att vara där dagtid och sen vid midnatt kommer de äldre ungdomarna i övre tonåren som verkligen inte vill visa sig att de åker i en pulkabacke, hi. hi. Alla åldrar njuter mao av snön. Själv längtar jag efter sol och värme, att kunna sitta ute och äta, fika, slippa vinterkläder och tjocka vinterskor. NÅ, den tiden kommer den också

Ha en fin tisdag och ha det så skönt med de dina, gäller att njuta fullt ut innan Karolina åker till LA igen. Vilken positiv grej att få haft henne hemma så pass länge, något positivt för er med detta skitvirus förstår jag. Jag längtar sååå mycket efter våra barn och barnbarn, men det är väl bara att stå ut, den tiden kommer den också.

Stor kram från ett snöande Åkersberga

Humlan said...

Du kan nog övertyga alla om hur härlig vintern är med dina bilder och din text! Det ser verkligen härligt ut och vilken tur att Karolina fick uppleva dessa dagar också innan hon åker tillbaka!

Här snöar det i dag igen och det är varmare, som tur är kommer det inte så mycket (än så länge) och jag går ut och skottar bort några gånger under dagen så det blir inte för tungt för mig. Vi har ju haft några dagar med perfekt (tycker jag) vinterväder: 7-10 minusgrader, sol, vindstilla och knarrsnö, helt underbart!

Nu ska jag ut och skotta igen. Ha en bra dag och jag hoppas att du fortfarande har en vit vinter!

Kramar!

Annika said...

Monica:
TACK!
OCH nu är vi inne på tredje dagen med snöfall. INTE dumt.
Jag gillar det verkligen.
Älskar vinterbilder!! Det är alltid roligt att knäppa sådana.
Visst är det härligt att gå i snö. UNDERBART!!
ÄLSKAR det!!
Tack, ja det blir INTE kul på söndag. Vi har haft så fint den här tiden, och det tråkigaste är väl också att jag inte riktigt vet när vi ses igen.
Hur går det med datorn, Monica???? Har du fått ngn???
Gott med frallor och du gör ju alltid så mysigt också.
HAHA, tror Peter SKA klippa sig denna vecka. NU har det gått ett ÅR!!!!
Han ska klippa sig innan K åker. Fniss.
Ha det så gott Monica!!

Annika said...

Eva:
Nu är vi inne på dag 3 av snöande. Perfekt. Älskar det.
ja, hos er ska den nog ligga kvar ett bra tag till.
Här är det Groundhog Day idag, och det lilla murmeldjuret har spått 6 veckor vinter till.
:-)
Fine.

Annika said...

Yvonne:
JA, och nu dag tre med snöande. UNDERBART!
Der snöar så fint också.
Och det är så vackert ute.
Ja, det känns som om K fick alla väder hon ville ha, snö, regn, mulna dagar och sol.
ALLT.
HIHI!
Njeaee ... det har nog kanske blivit lite bättre med fallen därute, men inte nämnbart.
SÅ trött på skiten.

ja det är verkligen kul för många med snön. Inte minst barnen, och de lite äldre ... det är tom så jag får lust att ta fram sulorna fr förr och ge mig ut.
HAR inte gjort det än.
Ja, de äldre barnen skäms säkert lite dagtid att ge sig ut, haha.

Precis, våren kommer tids nog.
Det är ju bara början av feb ännu.
Men i sinom tid!!

Ja, jag är glad att jag har haft K hemma så här länge. DET var otippat och det har varit så fint.
Kramar från ett snöigt Reston likaså!!

Annika said...

Humlan:
Haha. JA det hoppas jag.
Njuter av det som bara den!!!
UNDERBART!!
Så glad att K fick vara med om detta. SÅ jätteglad.
DET är hon också.
Tror hon fick alla väderlekar hon drömt om medan hon varit hemma.

Ja, du får ta det lite lugnt med skottandet. Ta det lite pö om pö.
Älskar när det är runt -7 och knarrandet. SÅÅÅÅÅ mysigt.

Mkt fin vinter här än!! Trejde dagen med snöande.
Kramar!!

Brysselkakan said...

Förstår att du blev glad! Vi fick massor förra veckan och svinkallt... och lite till snö idag. Mälaren fryser nu
Det jag gillar med snö, och nog det enda, är att det blir så tyst ute!

Annika said...

Brysselkakan:
Superglad, verkligen!!
Ja, ni har ju äkta vinter nu. OCH Mälaren fryser ... inte dumt.
Visst är det härligt med tystnaden. Vet dock att du inte är ngt stort fan av vinter.

Erica said...

Som jag skrev på Instagram; Jag är så glad för din skull att du äntligen fick lite snö!
Dina bilder i detta inlägg är jättemysiga!
Ser verkligen ut som att ni fått den perfekta mängden också. TÄNK om det kunde snöa till och med den mängden, och så stannade det så under hela vintern. Tillräckligt mycket för att täcka marken, men inte så mycket att det stör vardagen.
Skoteråkarna skulle visserligen inte bli så glada, men JAG skulle bli glad ;-P

Här verkar temperaturen inte kunna bestämma sig den här vintern. Det pendlar verkligen upp och ner; allt från -5° till -25°. Sedan helt plötsligt -15°, för att stiga till -5° igen, för att sedan pusha -20... Så störande när man har bil med uteplats ;-P
I skrivande stund är det -14°.
Runt 5 minusgrader är den perfekta vintertemperaturen. Varför kan det inte få hålla sig där hela vintern...??? För oss alla som får snö. Då skulle vi slippa dessa minus 25-dagar, och ni skulle slippa slasket när snön tinar bort.


Så härligt att ni fått ha Karolina hemma så länge. Vilken tur ändå att man i alla fall kan få ut något fint ur all den här C-skiten.
Förstår att ni kommer sakna henne när hon åker tillbaka. Vi håller gemensamt tummarna nu för att skitviruset kapitulerar snart. Helst igår...

Hoppas du får en trevlig vecka i alla fall! Njut av snön! :-D
Kramar /Erica

BP said...

Hahaha! Alltså snö verkar vara ganska så exotisk för dig i Reston. Nu borde du ju egentligen vara van vid snölandskap med tanke på att du kommer från Sverige. Men det är klart, har man inte fått en riktig vinter på flera decennier så längtar man kanske efter en. Personligen tror jag nog att jag inte skulle sakna dagens snöstorm och söndagens 12 minusgrader;-)
Härliga selfien förresten. Undrar om Karolina vid det här laget längtar efter LA och plusgrader. Om det inte vore för pandemin så...

Elisabeth said...

Förstår att du är glad nu! Här har vi som du vet verkligen mängder med snö, och brist på snöröjning. Vissa gator ska enligt uppgift vara så dåligt plogade att två bilar knappt kan mötas, och gång-/cykelbanorna ska vi inte prata om... Innan dagens snöfall var de väl godkända (om än ojämnt plogade), men nu sedan den senaste snön lär det väl vara tillbaka till det förra igen. Dock måste jag ändå säga att jag är betydligt mindre anti mot snön nu än jag var när jag bodde i Göteborg. Delvis beror det på att snön faktiskt är vit längre här - i Göteborg blev den gråbrun i princip direkt - delvis på att även om snöröjningen lämnar mycket övrigt att önska så är den i alla fall bättre här än i Göteborg.

Annika said...

Erica:
SÅ glad för det!
SÅ härligt. OCH speciellt eftersom vi ju inget fått på två år. Nu har det kommit i tre dagar. LJUVLIGT!!
PRECIS, det är det perfekta snötäcket. DET tycker jag med.
Det blev inget kaos och elände, bara sååååå fint.
DU skulle bli glad, ja helt rätt :-D

DU har ju vinter med besked. OCH du vet att jag är avis!
Jätteavis.
MEN just detta med temps som går upp och ner är inte kul, visserligen inom minus för dig.
men jag kan ju tänka mig att det fryser på hela tiden och skaren blir allt tjockare.
jaaa, -5 till -10 är den perfekta tempen. Skulle gärna ha så hela vintern också.

Jag är glad att vi har haft K hemma så länge. Ska försöka at tänka så och inte bli så deppig på söndag då det är dags att åka till flyget med henne.


JA, väck med helvetet som är c-19 NU. Helst igår, som du säger.

Stora kramar till dig!!

Annika said...

BP:
Njeaee... vi får nog en drabbning varje vinter. OCH vi kan få jättestora stormar med enorma massor snö. Men det här är den första riktiga på två år. Och en snäll sort dessutom, men VACKER!!!
Visst är jag van vid snö sen uppväxten, och det är nog därför jag äskar det så mkt också. Jag skulle nog behöva bo lite längre ut egentligen, i Boston typ.

TACK,det gäller att passa på med kam'ran när det snöar, haha.

Karolina ... ja jag tror hon har lite dubbla känslor nu. Delvis vill hon tillbaka till sitt liv i LA och t Mike etc. OCH delvis till vädret.
Sen har hon ju det så bra här också. Med oss o livet.
Tror det är väldigt dubbelt för henne.

Annika said...

Elisabeth:
ÄLSKAR det!
Det fina här med denna snö, fastän den fallit i tre dagar, är att det ALDRIG blev kaos. Snöröjningen har hängt på perfekt och alla vägar går fint att köra på. Samtidigt är det så vackert.
Aå vi hade tur där.
DET har inte ni haft. DET är alltid så jobbigt då snöröjningen ligger back.
VET så väl hur det ÄR.
Jamen visst är vintern härlig när snön ligger vit och det inte MODDAS och blir brunt och svart direkt.
GLAD att du gillar den bättre numera :)

Anonymous said...

Visade dina foton för min dotter. Vi båda älskade dina foton.
Hon tillbringade en hel vinter i Sverige och gillar snö och
kyligt väder- Dina foton är FANTASTISKT TJUSIGA; i synnerhet
det med de röda bären. Konstnärligt, sannerligen!

Har en vaccindate i morgon - Hoppas det inte snöar i natt,
för då blir väl allting stängt.
Önskar jag hade bättre balans, så jag kunde gå ut och gå ett tag,
men vid en viss ålder är det bäst att hålla sej inomhus.

Ruth i Virginia

Keith said...

Very pleasing when snow blankets everything. Not too much of it either. Glad you, Peter, and Karolina enjoyed. Looks like the kids were having fun sledding.

Annika said...

Ruth:
TACK!!
Vad roligt att ni tycker om mina foton. Blir ju så glad!!
OCH kul att din dotter tillbringat en vinter i Sverige. Var hon i Dalarna då?
TACK!! Det är en järnek, och de bären lyser ju upp en annars gråvit värld.

RUTH!!!
Du ska vaccineras idag. YAYAYAYAYAY!! ÅÅÅÅ vad BRA.
Det var svinhalt att gå imorse, mkt otrevligt. Men vägarna är nog helt OK. HOPPAS du fick skjuts.
SÅ glad att du får din första dos nu!!

Annika said...

Keith:
Loved every minute.
A lot of people out and about. But this morning I had to turn around and go home. SO slippery.