Thursday, February 11, 2021

Vintern, Men se här! Chorizo x 2 och Matlagning




Hej torsdag!!


* Vintern … 


… HAR verkligen varit vintrig och vacker för er därhemma. Härligt.
 Här har den väl varit bättre än i fjol iallafall, alltid något.
Nu har man sagt att vi ska få snö idag—och under flera dagar framöver ska det tydligen bildas snöbyar till och från—fine!!

Jag säger som jag brukar, BRING it on.
Har så gärna vinter då det ska vara vinter. Februari är ofta vår tuffaste vintermånad.



… på min promenad igår. 
Snödroppar som växer på en tomt jag gick förbi. Så fina.
Mina egna har inte börjat blomma än, trots att de står i ett smärre microklimat i min lilla täppa. Det är så varmt i den lilla täppan. Den ligger i ett sydostligt läge och blir som en liten gryta i solen. Det gagnar växtligheten där. Men mina snödroppar är inte alls så här fina ännu.


 



* Chorizo x 2




Satt och funderade på hur mitt matlagningsintresse ändrat form under de senaste tio åren.
Tidigare i mitt liv såg jag bara på matlagning som ett nödvändigt ont jag var tvungen att ta mig an fem dagar i veckan. Jag lagade basmat och mat som inte var speciellt svår att få till.
Mitt intresse för matlagning var svalt …
Varje fredag och lördag gick vi ut och åt. ALLTID.
De dagarna var den stora frågan, vart ska vi gå ikväll? Vilken restaurang känner vi för den här fredagen/lördagen? Ständigt så. OCH så gick vi.
Ofta fick vi vänta på bord då vi väl kommit till restaurangen, vi fick hänga i baren med en drink tills de ropade upp våra namn. Ja, sedan åt vi och sen for vi hem.
Lika, varenda helg i mer eller mindre. 

En dag fick jag nog, jag blev trött på att betala dyra pengar för medioker mat.
Trött på att inte kunna hänga så länge man ville efteråt, eller att maten kom in för snabbt innan man knappt hunnit njuta av drinken.
Trött på att dricksa 20% efter varje besök.
I den vevan vaknade mitt intresse för matlagning. OCH faktum är att där och då slutade vi med att gå ut och äta vareviga helg.
Med åren har jag blivit en hyfsad kock. Inte speciellt avancerad, men jag klarar mig fint och har verkligen lyckats piska upp intresse för mat. OCH dryck.

Visst, ibland går vi ju ut och äter en matbit såklart. Men långt ifrån varje helg.
OCH sedan Coronas intrång har vi bara varit ute på restaurang två gånger, suttit utomhus bägge gångerna. 
Fast det var i och för sig VÄLDIGT mysigt och vi njöt tull fullo av det!

Numera börjar jag planera helgens mat redan på onsdagen.
Lika kul varje vecka. Sen älskar jag ju det där med att slippa stressa. Att vi kan sitta med våra vinglas och prata hur länge vi vill innan maten kommer på bordet. Sen äter vi, och så spelar vi något spel efteråt. Fast spelen tillhör nog mer helgkvällarna när Karolina är här.

Disken? Ja, den får man ju såklart ta hand om på hemmplan. hehe.
DET slipper man på krogen.

Hur jag kom att tänka på detta? Tja, genom en mailväxling med min moster som påminde mig om just detta idag.


  ***



Med detta önskar jag er alla en fin torsdag!

14 comments:

Channal said...

Det där med matlagning har sett olika ut för mig också. Just nu gillar jag vanlig svensk husmanskost. Vill återuppleva barndomen tror jag =)

Otroligt vackra bilder du tar med din mobil Jag blir inte alls nöjd med mina mobilbilder. Tycker de blev fina förr. Kanske dags för nu telefon!

Ha en fin dag! KRAM Anna

Anonymous said...

Yvonne said....
Så söt han är lilla Chorizo och beredd på alla händelser, måste vara rätt mycket jobb bakom hans olika skepnader, men så skojigt. Tänk om han visste av han följs av folk både i Sverige och säkert Finland också - en riktig kändis.

Men så halt ni har på vissa ställen, jag bara älskar mina icebugskor, man går som vanligt i dem och tänker inte ens på att det kan vara halt. Varma är de också, mina är som halvhöga kängor med dragkedja fram, lätt att både ta av och på.

Matlagning, ja det har jag nog gillat väldigt länge, även om jag lagar kanske annan slags mat än när barnen bodde hemma och hade sina åsikter om vad som är gott och inte. Nu under detta svarta paraply har det blivit många bortglömda husmanskosträtter, som kålpudding, ugnspannkaka, kroppkakor mm. Fre-sön har jag snöat in på recept av Mästerkockarna på TV4, så det blir både koreanskt, italienskt och från mellanöstern. Tänk så mycket god mat det finns världen över. Men nog längtar jag ibland till att åka ut och äta på restaurang och den tiden kommer ju, bara att hålla ut. Just nu lockar det inte speciellt mycket.

Ha en fin torsdag, här bjuds vi på -13 så snön ligger kvar utan problem. Tyvärr tål ju inte isarna för promenader sägs det, för det ligger så mycket snö som isolerar och då fryser visst inte vattnet under. Har varit några som gått igenom, men tack och lov lyckats ta sig upp. Det är ganska mysigt att gå låååångt på isen, men jag går absolut inte förrän jag vet att de garanterar att isen håller.

Stor kram skickar jag från ett Stockholm som mer ser ut som Norrland

Anna said...

Vilken spännande vändning med matlagningsintresset!

Ama de casa said...

Så vackert med isen - speciellt på första bilden :-) Vårblommor inger en förhoppning om den kommande våren, så fina!
Här gynnar vi restaurangerna en hel del genom att köpa take away (dom får ju inte servera vid borden nu) och nackdelen med det är... just det - disken. Sen är det ju trevligt att sitta ute och äta också, men det "ute" vi får nöja oss med nu är vår egen terrass. Inte det sämsta, men ändå trist att läget är som det är.

Eva i Dalarna said...

Jag och min man har varit tillsammans många år och de första 40 åren lagade jag oftast maten. Nu har han tagit över och ska fixa nästa 40...Det fungerar så bra, och han lagar jättegod mat. Sen får jag ta disken, men det gör jag så gärna. Och vi har ju diskmaskin!

Annika said...

Channal:
ÄLSKAR husmanskost. SÅÅÅ gott!!
ja, jag kan tro att det känns så för dig nu, att du vill äta den mat du åt som liten. PLUS att det ju ÄR väldigt gott.

TACK, mina bilder tar jag med min gamla, trogna iPhone, en 7s. OCH den telefonen är trött.
Men jag fotar via Camera+ och redigerar via den appen också + appen Big lens.
Ska skaffa 12:an snart men drar mig.

Stor kram till dig!!

Annika said...

Yvonne:
Men visst ÄR hen!!
OCH hens matte är ju bara sååå kreativ!!
Jag har talat om för hens matte att jag alltid nämner Chorizo på min blogg, det tycker hon är KUL!! HIHI!!

Isen på de här bilderna är tagna på golfbanan + en brygga. Det är helt lugnt på trottoarer och gångvägar, men idag var det SLASK och det är inte roligt.
Icebugs, kollade dem, de finns här. Låter underbart att inte ens behöva oro sig för halka. Låter helt fantastiskt.

Jag vet att du är en superduktiga kock!
OCH intresserad. Intresse är nog A och O tror jag. Sen lär man sig längs vägen.
ÅÅÅÅÅ jag ÄLSKAR Mästerkocken, sååååå himla BRA program. Har lite problem att kunna se fyran, även med VPN. Tyvärr.
Men det programmet är sååååååååå bra!!
förstår att du får en massa inspo där.
Håler med, det ska bli mysigt att återgå till favoriterna bland krogar då detta är över.


Jag har förstått att ni har riktigt kallt idag. OCH tänk, det där med snö på is ... har aldrig tänkt på att det isolerar sämre. GUD så läskigt.
Har verkligen stor respekt för isar.
MEN det ÄR ljuvligt att gå på isen, det ÄR det.
HOPPAS att du kan göra det snart, men jag fattar att du verkligen vill vara på den säkra sidan först!!

Stora kramar från ett grått, snöblandat Reston!!

Annika said...

Anna:
Du kanske är ny här. Välkommen :-)
Jamen verkligen, sååå glad att det intresset kom in i mitt liv.
Varmt välkommen tillbaka!!

Annika said...

Ama:
Ja, is är fin. OCH att krasa sönder den ÄR så härligt.
Gillar.
OCH visst, det finns absolut en vår runt hörnet.
Take Away ja, det gör vi också ibland. Men det är ändå så mkt som liksom försvinner under transporten.
DET är bra att ni kan sitta ute där du är, det går inte här ännu.
Men när vi kan det, ja då ska vi absolut besöka våra favoriter igen.
egen terrass är guld värd. Mitt deck och min lilla täppa räddade hela förra sommaren!!

Annika said...

Eva:
MYSIGT!!
Sånt gillar vi!! DET är ju så skönt att slippa laga mat ibland.
OCH ja, tur det finns diskmaskiner :-)

BP said...

Du får hemskt gärna ta över "min" vinter, då tar jag din inklusive snödropparna. De gynnas inte av 13 minusgrader och snö här kan jag säga...

Chorizo slår allt! Känner du hans matte personligen? Jag menar har du pratat med henne och berättat att dina läsare bara älskar Chorizo:-) Chorizos matte måste verkligen hänga med allt för att klä Chorizo rätt för olika events.

Vad gäller äta ute så gör vi det ofta och gärna, mest för att äta lunch, sällan på kvällarna. Det gjorde vi när vi fortfarande jobbade och inte orkade laga mat på kvällarna. 20% dricks är saftigt, men det är ju dricksen serveringspersonalen i USA lever på så... Här ger man ju också dricks fast inte nödvändigtvis så mycket som 20 procent.

Elisabeth said...

Ja, vintern är sannerligen kall och snörik för tillfället. Som du vet är det gillar jag mildväder bättre, men det positiva med kylan är att det "lönade sig" att köpa vinterskor. Hade varit lite surt att köpa varma skor bara för att använda dem några få gånger. ;-)

Chorizos matte är så kreativ, och självklart ska Chorizo fira det som firas kan. Nästa vecka kan han passa på att fira karneval!

Matlagning, inte min grej, men att äta ute är ännu mindre min grej (tycker inte att det är värt pengarna), så därför lagar jag all mat själv. Jag tycker att det är roligare att laga mat numera, när jag har arbetskompisar, matlåda och lunchrast, och därför går matlagningen lättare. Några avancerade saker blir det dock inte. Är lite imponerad av människor som gillar att laga mat och är duktiga på det!

Annika said...

BP:
All right!!
Vi byter!!!
HHIHI.
Nej, men jag njuter verkligen av riktigt vinter. VET ju att alla inte gör det, förstås. Du ska se att det blir mildare hos er snart.

Javisst, jag känner Chorizos matte. Karolina och hennes son gick i HS tillsammans, de höll bägge på med teater på skolan. Precis som K så utbildade sig sonen till skådis också, men på ett annat uni.
Hon vet om att Chorizo läggs ut varje torsdag på min blogg, hehe. OCH det tycker hon är så KUL!!!

Exakt, det är SÅ sant. Det är dricksen serveringspersonalen lever på här, och det är det viktigt att komma ihåg. Kan kännas knäppt, men så är systemet.

Annika said...

Elisabeth:
DU ser, bra att du verkligen fått valuta för dina varma vinterskor.
Och de skorna kan du säkert ha i flera år.
Så yay vinter ;-)
nej men jag vet att du inte direkt överförtjust. Men sträng vinter har ni verkligen det här året.

Du ska se att Chorizo kommer att vara klädd för Mardi Gras nästa vecka, haha!!!
Måste fråga hens matte varifrån hon får alla hens kläder och accessoarer.

Jag är också impad av dem som ägnar sig åt avancerad matlaging. Och vill gärna äta deras mat, haha.
men ditt intresse kan vakna, tro mig :-D