Wednesday, February 03, 2021

Vinter i sex veckor till!





Godmorgon!!



Igår var det Groundhog Day.
Precis som alltid den 2 februari.
Innan jag kom till USA hade jag ALDRIG hört talas om den här speciella vinterdagen då en gnagare, murmeldjuret Phil i Punxsutawney i Pennsylvania, ska sia om ifall det blir en fortsatt lång eller kort vinter. Phew … 
Bara att skriva namnet på DEN staden kan ju få ens hjärna att kollra ihop sig. Undrar hur ofta de som bor i den staden får stava upp namnet? PUST!!!
Iallafall, det här är en gammal tradition som tyskarna tog med sig då de bosatte sig i Punxsutawney. Den  sägs ha  tagit sin början 1840, men givetvis kan den ha pågått många år innan dess.



 



OM Phil, jo för murmeldjuret heter ALLTID Phil, ser sin skugga blir det sex veckor vinter till.
 
OM han inte ser sin skugga blir det en tidig vår.
Igår såg Phil sin skugga och det betyder att det blir vinter i sex veckor till. ALLTSÅ ifall man tror på en gnagare som meteorolog, haha.



 



Jaja, en lite småkul dag är det iallafall
. Tror alla lystrar och sneglar lite extra på nyheterna från den svårstavade staden där Phil bor den 2 februari varje år.


 




DET finns ju en helt UNDERBAR film på temat också, Groundhog Day!
De flesta av er har säkert sett den! Tror dess svenska titel är “Måndag hela Veckan."
Jag älskar den! Och har den på DVD. Nu var det dock länge sen vi såg den. Men den är värd att ses MÅNGA gånger. SÅ kul, och den utspelar sig i Punxsutawney likaså.
Ja, ni känner ju säkert till handlingen, Bill Murray spelar en tvär, motsträvig och cynisk meteorolog som MOT sin vilja blir utskickad till staden för att rapportera direkt på morgonen då Phil kommer ut ur sin bur för att sia vintern. Bill Murrays producent i filmen är Andie McDowell och med på resan finns också en kameraman.
Ni vet vad som händer, något gör så att den 2 februari uppstår om och om igen, igen och igen, dag efter dag.


 




OCH vi fick njuta av fallande snö i hela tre dagar.
Alltså, det snöade (mer eller mindre non-stop) i tre dagar. Helt underbart.
Det såg ut som en snöglob hela tiden.
Vi fick inte den stora snöstorm som drog in över New York och Boston.
Här kom det så lugnt och stilla och det är helt bedårande vackert ute. Snön ligger kvar! Det är jag så glad för!
På fredag ska det regna. Blir så trött på att det ALDRIG får ligga kvar och vara vackert när det väl har kommit.
The curse of the Mid-Atlantic.





När jag kom över till US 1990 för att vara au-pair i ett år var det så mycket popkultur (och annat) jag inte kände till om landet.
DET var långt, långt före sociala medier kom in i bilden. Det jag visste om USA var det jag läst i otaliga böcker samt sett i massor, massor av filmer och tv-serier. Givetvis också sådant folk berättat för mig som hade varit här.
Ärligt talat, trodde i min enfald att jag visste det mesta … Men ack och OOOOO så mycket jag INTE visste om landet jag kom till.
Idag är det ju givetvis helt annorlunda för den som kommer ny till USA. 
Sociala medier, och nätet i övrigt, plus all strömning har krympt världen. Den som kommer ny idag vet mycket mer än vad jag visste. Allt har blivit så mycket lättare.
En ung au-pair idag kan följa familjens Instagram, Facebook, Twitter, Snap Chat etc etc långt innan hen kommer hit.
Samma sak tvärtom, en värdfamilj vet väl i princip allt om sin blivande au-pair innan hen ens stigit av planet.
1990 fick vi brevväxla innan ankomst. Ja, och så talades vi vid per telefon ett antal gånger innan jag reste. Det var allt, genom brev och skickade foton visste jag hur de såg ut. OCH förstås, genom ett par telefonsamtal under vilka jag kände att min engelska var SÅ bristfällig, hahaha.

I år har det gått 31 år!
OMG!
Kanske skriver jag lite mer om allt detta framöver.


 



Ha nu en fin dag hälsar jag från den snöglob som JUST i skrivande stund är så vacker med yrsnö utanför fönsterna.




En bra dag önskar jag DIG!!!

13 comments:

Anonymous said...

Haha, det var så roligt att när jag i morse satt och åt min frukost framför morgonprogrammet på fyran och samtidigt läste ditt inlägg för dagen kom just detta upp på nyheterna. Har aldrig hört om det förut men just idag blev det ggr 2.Det var t.o.m ett litet reportage om detta fenomen. Om man tror på det är väl en annan fråga...
Skönt att ni äntligen fått snö som ligger en liten stund. Här är det i massor. Vintern är ju inte min favorit men de dagar solen gnistrar i snön, då njuter även jag.
31 år, herregud Annika!
Kramar från Anette

Anonymous said...

Yvonne said....
Såå mycket snö ni har och så fina bilder, Såg också på morgonprogrammet om Groundhog day, hoppas det inte stämmer för då får vi också vinter i många veckor till.

Vi fick ju en rejäl påfyllning av snö igår och nu är det -6 så den lär stanna kvar ett tag. Nu är iaf gångvägarna ordentligt plogade så efter fika ska jag ta mig en promenad. Gillar bäst att gå själv och låta tankarna flyga fritt, men ibland går jag med min väninna och då snackar vi hela tiden.

Såg en film på Netflix som heter Nätterna vid Havet på svenska och Richard Gere i huvudrollen som utspelades i sånt hus som du har visat bilder på Insta från OBX, stan hette Rodanthe, en mysig feelgood och bara R Gere är ju värd att ses på, hi hi.

31 år i USA, då har du ju bott längre där än här hemma i Sverige, imponerande!

Nu är det dags för kaffe och kaka innan promenad.

Ha en fin onsdag säger jag och skickar en kram från ett snörikt Åkersberga

Brysselkakan said...

Misstänker att vi också kommer ha vinter i si sådär sex veckor till... Här håller kylan oss i stadigt grepp. Och det är väl OK, trots allt så är den här typen av vinter; torrt, soligt och kallt, bättre än blasket som annars brukar vara.
Och hörde du! Jag sa något positivt om vintern!

Annika said...

Anette:
HA!
KUUUUL Anette!! Tycker ofta det är så, man hör talas om ngt man aldrig förr hört och sen hör och ser man det "överallt", kul Anette!!!
HAHA, njeaaa ... man ska väl ta en gnagare med en stor nypa salt!!
Har du sett filmen??

Ja, jag älskar vinter när det är vinter. Men avskyr blask och slask och halka.
Otrevligt.

31 år ...
Minns avresan som om det vore igår!

Kramar!!

Annika said...

Yvonne:
Tusen tack!!
Tror det blev ca 15 cm. Ganska lagom.
På fredag regn och det tycker jag är så tråkigt.
Men, men ... så är det ju alltid ... det får aldrig ligga kvar och vara vackert då det väl kommit.
HAHA, KUL att du också såg programmet om Groundhog Day. Komiskt!!
Vi får väl se :D
Men en riktig vinter har både vi och ni. Ni mer än vi, förstås.

ÄLSKAR då det är torrt och isfritt och vinter. Alltså när gångbanorna är fint sandade och det inte ligger en massa is på dem.
OCH det är så där lagom kallt.
Som hos dig nu. Ljuvligt.
Gillar att promenera i min egen takt och med en podd i lurarna.
MEn ibland är det kul att gå med ngn granne också. DÅ blir det snack ja, också mysigt.

JAA!!! Nights in Rodanthe. DET är ju precis där vi är, Yvonne, när vi är på OBX. Exakt där. OCH huset fr filmen ligger där. Numera uppflyttat för det höll på att slukas av havet.
Älskar den filmen. OCH miljöerna är så väldigt väldlkända för mig. OBX galore!!!

Jag vet, det är konstigt ... bodde i Sverige i 27 år (räknar min riktiga flytt fr 93 då jag gifte mig). SÅ visst, det är KONSTIGT att tänka sig att det gått sååååå väldigt lång tid.

Njut av din fika och prommis.

Stora kramar fr mig!!

Annika said...

Brysselkakan:
HAHA, finns all anledning att misstänka det :-D
Det verkar vara en sträng vinter lite här och där. Frågan är om det stämmer här? Vi får se. Ska rapportera.
YAAAY!!
Du ser, vintern är inte så dum då den är torr, lagom kall och vit. MEN slask och skit och halka, det är ingen höjdare.
Inatt hade det kommit pudersnö här, den hade lagt sig över svart is på gator och trottoarer. FICK vända och gå hem igen.
SÅ otrevligt med rädslan för att halka.
Vinterns stora MINUS.

Eva i Dalarna said...

Jodå jag har sett filmen några gånger, den är bra.
Men alldeles oavsett vad nåt murmeldjur gör så kommer vintern att vara här i minst 6 veckor till. Bara att bita ihop! Och på med långkalsonger!

BP said...

Det verkar inte bara snöa hos dig utan det ser ut att vara riktigt kallt också. Istapparna är ju inte små precis.

Groundhog day - filmen har jag sett, men tills nu hade jag ingen aning om att dagen verkligen existerar. Så litet man ändå vet...

Ledsen att du får stå ut med 6 veckors vinter till om man ska tro på Phil alltså.

Såg bilder från NY på BBC. Lamslaget var ju bara förnamnet. Kombon C-19 och snöstorm kanske är en vinnande kombo att bli av med viruset...

Susjos said...

Oj , så mycket snö ni har fått, precis som vi här hemma ! På gott och ont. Det är vackert att titta på, men jobbigt att köra bil på oplogade gator, lite läskigt halt på sina håll. Men vi behöver lite ljus nu i denna mörka årstid...fast vi går mot ljusare tider gudskelov!

Man kan undra om vi har högsommar på jobbet just nu med så många patienter, kan det vara "coronabarnen" som kommer ut nu? Eller så har vi bara en olycklig topp just nu som har hållit i sig i över en vecka, tufft för oss alla! Ändå väljer politikerna att lägga en ny förlossningsklinik på S:t Göran på is för " det kommer att födas färre barn", vi fattar ingenting?

Ha det gott!
Kram

Annika said...

BP:
Inte jättekallt, tyvärr.
Mkt is och elände eftersom det är plus på dagarna och minus nattetid.

HAHA, jag vet, så är det ju. Vissa saker tror man ju enbart är fiktion. Som Groundhog day, men så är det så sant det kan bli, hihi.
Visste absolut inget om den dagen innan jag kom till US.

Tar gärna sex veckors vinter till, menen befarar att det blir vår mkt tidigare än så, haha.

Ja, NYC fick en DUMP av snö. Verkligen.
Vi får se om deras infektioner dalar nu?

LA skulle behöva få en snöstorm, haha.

Annika said...

Susjos:
Ja, vi fick en sådan lagom mängd. OCH det var så vackert medan den föll. Nu töar den nog bort, är jag rädd.
Lite jobbigt nu med flera plugrader dagtid och minus nattetid.
Inte kul.
HATAR halkan såååå mkt.

Du har ju rätt i det där med coronabarnen, TÄNKTE inte ens så långt. Men givetvis är det så.
Ja, ni har det tufft. DET har ni.
JASSÅ, de vill lägga den på is?? Den nya förlossningen på St Göran?
FAN vad ruttet. OCH vad arg man blir. Obegripligt.
Stockholm växer och växer men BB platser behövs tydligen inte.
USCH.

Kram till dig!!

Elisabeth said...

Haha, jag förstår att du blev glad över sex veckors vinter till! Här är det riktigt kyligt, -10,8 för tillfället, och som jag nog skrivit tidigare; mer snö än jag sett på länge. Det är så mycket snö att någon (vaktmästaren, antagligen) gjort skidspår på skolans idrottsplats! Idag var det elever ute och åkte, och vi satt och tittade på deras tappra försök att stå på ett par skidor. ;-)

31 år, det är lång tid! Visst var det 1993 du flyttade "på riktigt"? Hur känns det att ha bott en så stor del av ditt liv i USA? Det får du gärna skriva ett inlägg om!

Anonymous said...

Haha, jag hade ingen aning om att Groundhog day fanns på riktigt! Trodde att det var påhittat i filmen, verkade ju så galet att det skulle vara sant! Haha!
Tack för en intressant och trevlig blogg!