Thursday, February 25, 2021

Vår i luften, Mer trafik, Flera av dem jag känner ... och Dokumentären "alla" talar om.




Torsdag igen!!


Hej alla, vi går rätt på punkterna!



* Vår i luften … 


  … DET är det nu.
Igår hade vi hela 18 grader varmt här i min del av världen. Väldigt skönt faktiskt.
Efter mitt fall på glansis under pudersnö i måndags är jag fortfarande mörbultad. Därmed är jag också ganska skraj för att gå ut och gå under tidiga morgnar med minusgrader och lömsk is som gömmer sig i djup svärta.
Dock det ser nu ut som om de frostiga morgnarna framöver blir allt färre.
Den snö vi har kvar — och den is vi har— får mer än gärna vika hädan nu. Jag är trött på att gå försiktigt under mina promenader, vill ta ut stegen ordentligt och inte hela tiden ängsligt stirra ner i vägen framför mig.

Ja, till nästa vinter ska jag skaffa broddar.
Icebugs och sådana kängor kan kännas lite som överkurs med tanke på hur få riktigt jobbiga vinterdagar vi ändå har här.
Men broddar? Absolut. DET ska köpas. Märker ju hur himla skraj jag blivit efter måndagens vurpa. Igår gick verkligen som en gammal tant på min runda, SÅ rädd för att halka.
Vill inte vara med om det igen.


Hassel vid Lake Audubon igårmorse.



Vår i luften och vårens första fika på decket.
DET skedde igår, det … HÄRLIGT!!!
Snart kan jag nog börja inta mitt morgonkaffe i den lilla täppan i österläge också.
DET ser jag fram emot.



Mitt deck igår eftermiddag.  Så härligt.



* Mer trafik. 


I snart ett år har jag kunnat konstatera hur LITE trafik det är på vägarna då jag går ut och går min morgonrunda.
Innan pandemin kunde jag knappt gå över den gata som ligger nära oss på grund av trafikvolymen.
När C-19 kom var det som att någon viftat med ett trollspö.
Skolorna slog igen sina dörrar med ett BRAK.
De som kunde jobba hemifrån gjorde så. OCH det märktes SÅ tydligt i trafiken.
DET kommer jag att sakna när allt “blir som vanligt” igen.


Skolorna har ju öppnat sina dörrar lite smått här i Fairfax County.
I mars kör de på ännu hårdare, ja det blir av hybridslag, men skolbarn kommer att gå i skolan fyra dagar i veckan. De kommer att gå i  halvklass på skolan två dagar i veckan. Lärarna är alltså där fyra dagar i veckan medan eleverna går två dagar i veckan.
Fredagarna (tror jag) blir virtuell undervisning för samtliga.
I höst tror jag nog att allt blir ungefär “som vanligt” igen.
Det är i och för sig omöjligt att sia om nu … Bäst låta bli.


MEN, i och med att skolan redan nu HAR dragit igång lite smått med yngre elever, och elever med särskilda behov, syns nu skolbussar varje morgon, och trafikvolymen är större överlag.
Återigen kan jag byta ett par ord med skolpolisen som bevakar övergångsstället varje morgon. Hon är tillbaka nu efter snart ett års bortavaro. Roligt att se henne.
Det börjar kännas, ja … lite … lite … normalt … kanske … kanske …



* Fler och fler … 


… runt om mig har blivit vaccinerade bland dem jag känner.
Mina bästa grannvänner har fått sina bägge doser.
En annan granne har fått bägge sprutorna. De anmälde sig den 18 januari, jag den 2 februari.
De är äldre än jag, förstås. Men ändå …
En annan granne blev tillfrågad av sin läkare om hon ville ha vaccinet när hon var på en vanlig undersökning. Andra grannar har fått sina vaccin genom kommunens sida. Ingen av dem har fått jobbiga biverkningar av sina sprutor. Låter bra det. 



* Jag vet, ALLA skriver om den …



Ja, vad skriver de om?
JO, om dokumentärfilmen “Framing Britney” vilken jag också har sett nu.
OCH som jag tycker att NI ska se också.
Hur Britney idag har en förmyndare och god man i sin egen far. Han tar alla hennes beslut i stort sett och han har förklarat sin dotter omyndig.
Pappan har hand om hennes pengar och sköter hennes tillgångar TOTALT. Ingen enda förstår riktigt varför, och det är hela poängen med dokumentären.
Det finns en känd hashtag på sociala medier, FreeBritney, där hennes fans ställer sig bakom henne helhjärtat.


Dokumentären behandlar också hur det är att vara barnstjärna i USA.
Varför så många av dem blir till vrak. Pengar, press, giriga agenter, pushande föräldrar och en framgång som inte riktigt går att hantera för ett barn. OCH så droger då som ständigt närvarande och så lättillgängliga ...
Notera hur nedlåtande så gott som alla män är mot Britney i dokumentären. Inte minst allas vår, Justin T …


Lägg även märke till frågorna som ställts till den unga Britney av manliga programledare i olika tv-program genom åren. 
Jämför dem gärna med de frågor som de unga pojkbanden samtidigt fick.
Skrämmande hörni, rent skrämmande hur olika unga kvinnor och unga män behandlas.


SEDAN!!! vilken TALANG Britney var redan från sin späda barndom.
Som tioåring var hon med i ett TV-program och hon hade en RÖST redan DÅ som sänder kalla kårar längs min ryggrad.
WOW vilken röst den tjejen hade, och HAR förstås än idag. HOPPAS starkt att Britney kan göra en riktig comeback, hon är verkligen värd det. Men frågan är, har hon något eget värde i sig själv idag? Eller är hon nermald till ett ingenting av sin far?


Den här dokumentären kommer att få er att bli förbannade. PÅ riktigt.
Se den!!


 


*** 



  Med detta önskar jag alla en fin och bra torsdag!

20 comments:

Från Glam till Damm said...

Hej och godmorgon Annika!

Broddar låter som en bra ide! Jag känner mig lika dan här hemma på glid på glansisen och med tungan rätt i mun så man inte ramlar.

Tror du att allt kommer att återgå till det normala eller att kanske flera företag kommer att fortsättningsvis låta sina medarbetare jobba hemma? Jag tänker att det är miljösmart samt spar kostnader i form av hyror för många. Här i Sverige spekuleras det om detta nu är en ändring som kommer att bestå då det funkat så bra för många.

Vi körde hybridundervisning sedan jullovet på det högstadie där jag är lärare och det funkade jättebra för de flesta elever. För vissa mycket bättre än att vara på plats i skolan med distraktioner av kompisar och stök och stoj i klassrummen. För elever med stödåtgärder funkade det inte alls. Så de fick vara på skolan alla dagar. Nu är vi tillbaka i full styrka med trängsel i klassrum och i korridorer samtidigt som smittan ökar. I storstäderna ska man ha distansundervisning efter sportlovet eftersom så många rest till fjällen där smittan är stor.

Det där med Britney Spear är en konstig historia. Konstigt att ingen tar tag i den och att den kommer upp i domstol igen. Flickan borde ju få undersökas och få sitt fall omprövat. Galet! Låter som en episod av The Twilight Zone. Ruskigt!

Ha en fin torsdag!

Kram från Dalarna,

Anneli

Anonymous said...

Yvonne said....
Så härligt med vår i luften, här har det lovats sol och då känns våren närmre och det sista av snön försvinner. Inte många ställen man ser någon is heller på gångvägarna och det är skönt. Det går sååå fort när snösmältningen sätter igång så man nästan inte hinner med.

Finns ju jättebra broddar, både sådana som har kardborreband och sådana som man bara trän in skon i.

Sååå mysigt att kunna sitta ute en stund och dricka kaffe, längtar efter det.

Här märks ju verkligen att många jobbar hemma vad gäller trafiken, inga köer på morgonen vid 07.00-07.30 som det brukar vara vid normalläge.

Tycker det är smart att högstadiet och gymnasiet får börja med en veckas distansundervisning nu efter sportlovet, borde vara så för alla som varit i fjällen. Här är det nog bara storstäderna än så länge.

Vaccin? Ja du, vi verkar vara lååååångt ifrån att få det här, de har ju inget vaccin att dela ut ens, för bedrövligt.

Nu blev jag lite nyfiken på dokumentären om Britney, tänkte inte se den men kanske gör det iaf. Verkar som många av de där barnstjärnorna flippar ut i vuxen ålder, tragiskt!

Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram

Humlan said...

Ja här är det också vårkänning, i går såg jag att det kommit massor med vintergäck vid husväggen, de måste verkligen varit beredda under snön, i tisdags såg jag inget grönt och i går var det fullt med gula knoppar! Det är milt men mulet, så blommorna har inte slagit ut men lyser fint gula bland allt det vissna. Dessutom har snön och isen smält så i går valde jag bort skogsstigen, inte pga risk för isfläckar utan för att det såg så lerigt ut, trevlig vårkänning på det också.

Här sitter vi och undrar när man kan få vaccin, min vän som är 70+ med hemtjänst blev uppringd för 3 veckor sedan och fick veta att det är på gång, sedan har inget hänt ... ingen vet när man ska få vaccinet och alla bara väntar.

Jag har inte sett dokumentärfilmen, men hört mycket om den och du ger precis samma bild som jag har fått tidigare. Den stora skillnaden på hur tjejer och killar blir behandlade och bedömda och också hur en person kan bli fråntagen all makt över sitt liv och man får en känsla av att man sedan inte tillåts att komma tillbaka. (Sedan finns det ju gott om vuxna som absolut inte verkar kapabla att ta ansvar och sköta sitt eget eller sina barns liv, men de stoppas aldrig och får ingen hjälp att klara av det. Men sådana frågor är ju alltid välidgt svåra.

Ha en bra torsdag, själv tittar jag på VM i längdskidor och nyss blev det VM-guld till svenska Jonna Sundling i sprint.

Kramar

eastcoastmom i Connecticut said...

På måndag kan jag signa upp mig för vaccin! Då ska de som är 55-65 kunna få tid för vaccin, maken får vänta några veckor till, han är yngre! Till sommaren tror jag många kommer vara vaccinerade i USA, våra kids som är 19 och 21 kan bli vaccinerade efter 1 maj tror jag.

Skolor... i vårt skoldistrikt har de just öppnat helt på elementary, fortfarande hybrid på middle och high school. Familjer har också kunnat välja att ha undervisning helt på distans, två familjer med yngre barn som vi känner har rest till Florida nästan 2 månader, och Park City, Utah, en månad (åka skidor). Universitet är mycket undervisning via zoom.

Framing Britney... ja den var mycket intressant. MEN jag är övertygad om att Britney har en allvarlig psykisk sjukdom och att hennes familj försöker skydda henne och hennes pengar från människor utifrån. Å andra sidan, den som tar hand om hennes pengar borde bytas ut eftersom det är vad Britney vill. Där ligger problemet först.

Annika said...

Anneli:
HEJ!!!
Vad roligt att se dig här!!
Broddar blir ett måste till nästa år. NU tror jag nämligen att vår svåraste period är över för året.

NEJ; jag tror att hemarbete är här för att stanna. Alla arbetsgivare har märkt hur bra deras anställda presterar i hemmiljö. Ofta bättre än vad de gjort på kontoret. Jag tror att vi kommer att se massor, massor med tomma kontorsbyggnader i framtiden.
Kanske att de kör i ngn slags hybridform, en dag på kontoret och resten hemma. Typ.
Eller så år de välja. Läste i tidningen att Spotify nu låter sina anställda få helt välja om de vill jobba hemifrån tillsvidare eller åka till sitt kontor. Jobbar de hemifrån betyder det att de kan jobba varifrån de vill i världen.
Tror att flera företag kommer att köra så.

Intressant att ni körde så, Anneli. Ett bra medium kan jag tycka. Jag vet att lärarna här (känner några stycken som jobbar inom FCPS, bla min svägerska) är oroliga för hur de ska kunna ge de elever som är hemma samma undervisning som de som är på skolan.
DET finns nämligen ett tredje alternativ, vilket jag BORDE skriva in, och det är att somliga föräldrar har valt att låta sina telningar undervisas virtuellt på heltid, att de aldrig går i skolan. Ja, denna termin då alltså.
Lärarna är rädda för att de eleverna totalt kommer att komma i skymundan eftersom lärarna ändock mest måste ägna sig åt den klass de har framför sig rent fysiskt. Det blir en utmaning.
Här tror jag skoldtäningen under året varit mkt till ondo. Visst, somliga elever har klarat det utmärkt men det är SÅÅÅÅ otroligt många som farit illa också. Riktigt illa.
Som inte klarar av det.
Och självmord har ökat bland de unga, så sorgligt.
TYCKER det är klokt att ni i Sverige, eller i din kommun, lät barn med särskilda behov gå i skolan. Hela tiden. DE barnen har farit så illa här också. OCH när skolan drog igång lite försiktigt för några veckor sedan var de de barnen som fick komma tillbaka först av alla.
Svårt det här.
jag ha vänner som tagit sina barn ut den kommunala skolan under krisen eftersom de inte alls kunde ställa in sig på skolans krav att sitta vid datorn mellan 9-16. Istället har de föäldrarna tagit sina barn ur skolan och istället officiellt börjat hemskola dem enligt helt andra läroplaner. Jag kan förstå dem.
Tufft.

Jadu, se dokumentären du kommer att bli SÅ fundersam och arg. Inte klokt.

Anneli, jag kan INTE kommentera din blogg. SÅ tråkigt.

Ha en finfin dag!!

Annika said...

Yvonne:
Härligt!!
Ja, is och skit kan man lätt leva utan.
Er snö försvann lika snabbt som den brukar försvinna här. Härligt!!
För slask och flera veckor av blask kan man ju lugnt undvara.

JAPP, tro mig, det blir broddar till nästa år. Säkert finns det toppensådana att köpa. Till nästa vinter ska de vara införskaffade.

ÅÅÅ det var sååå härligt igår att kunna sitta ute och fika. SÅÅÅÅ mysigt, och varmt.
SNART kan du göra det också!!

Det där med trafiken kommer jag att sakna. Verkligen. Visserligen kanske det aldrig blir som förr igen. Men nog har volymen ökat redan nu.

Ja, jag läste om de nya restriktionerna i tidningen hemma.
Ja, åker man till fjällen så är det nog lika bra att karantäna sen när man är hemma igen så det är säkert bra av skolorna att de kör virtuellt efter sport och påsklov.

VET, era vaccin alltså ... jag blir så ledsen. Sådan bomning av EU där.
Sorgligt.

SE den, Yvonne, den är värd att ses!!
DET är en sådan otroligt märklig historia.

Ha en jättefin dag!
Kramar!

Annika said...

Humlan:
ÅÅÅÅ vad HÄRLIGT med vårtecken!!
Sånt gör en verkligen glad.
Och speciellt i år känns det som. Inte så konstigt kanske med tanke på all skit.
Hah, nej leriga stigar är inte så roligt att gå på. Håller helt med.

Vaccinet i EU alltså ... kan bara tycka att det är bedrövligt och förfärligt. USCH!
Måtte alla äldre snarast får vaccin. OCH så hoppas jag att även ni därhemma ska vara vaccinerade till sommaren. Måtte ni!!
Jag vet iofs inte alls när jag ev kan få vaccin heller.

Humlan, se den!
Du kommer att bli så arg på hur vidrigt tjejer behandlas. Hur nedlåtande på ett sådant där sexistiskt sätt som bara män kan. MEN det finns även kvinnliga mkt väl ansedda programledare som gav sig på henne på ett oroligt fult sätt.
For jävligt, helt enkelt.
Och att hennes far helt tagit över hennes liv ...
Obegripligt.
Se den!!

MYSIGT med skidor. Älskar att se skidor på TV. OCH vad ROLIGT med GULDET!! YAY. De är duktiga de svenska skidtjejerna.

Kramar!!

Annika said...

AM:
HÄRLIGT!!!
Det rör iaf på sig här. Tror nog att de kan uppfylla målet här att vaccinera de allra flesta innan sommaren. Nu har ju J&J vaccin fått godkänt också.
BRA det!!
Du får berätta sen när du hör ifrån din kommun.

Det är precis samma här, att man kan välja helt virtuell undervisning som alternativ också. Måste nog skriva in det i min punkt.
jag, jag har förstått via mina vänner med barn på uni att det mesta sker virtuellt. Universiteten har ju varit svårt drabbade hela tiden. OCH är det än.
I CA står Karolina i nästa grupp för vaccin, hon anses som "essential worker" som servitris.

MYCKET bra dokumentär.
Så svårt att säga tycker jag, om BS ev sjukdom. Att hon alla gånger fick ngn slags förlossningsdepp tror jag också på. MEN hon kanske aldrig fick hjälp ur den.
OCH sen hävdar hennes pappa alla gånger att hon inte ÄR kapabel, Skulle vara mkt intressant att höra Britney själv uttala sig. Höra henne och se henne på annat än Instagram.
Ja, hon skulle absolut inte ha sin far som förmyndare, helt helt HELT fel.
Att han, som sådan icke närvarande far under hennes barndom, nu ska sköta hela hennes liv. SÅ fel, så fel ...

Äventyret framtiden said...

Härligt att vara här inne hos dig ett tag igen!
Hoppas att det snart blir din tur att vaccinera dig. vi får förmodligen göra det i maj juni.
Broddar! önska dig till julklapp! 😊

Kramar över Atlanten!

Elisabeth said...

Härligt med vår i luften och att halkan är borta! Broddar är verkligen bra, använder det själv när det är halt, dels för att helt enkelt slippa halka, dels för att kunna ta ut stegen ordentligt. Här är det också vår i luften, om än i mindre utsträckning än hos dig. Jätteskönt är det hur som helst, och igår hörde jag årets första lärka!

Skönt med delvis öppning av skolorna, även om jag blir stressad bara av att läsa om lösningen. ;-) Dock vet jag ju att skoldagarna ser annorlunda ut hos dig, här är alla dagar olika, och därför skulle det bli svårt att organisera en sådan lösning. Vet du om tanken är att lärarna ska undervisa hälften av klassen virtuellt samtidigt som de undervisar den andra hälften i klassrummet? Vi hade det så ett tag i höstas, och jag blev extremt splittrad av det. Ibland satt det en elev och ropade på mig i datorn samtidigt som jag hjälpte en annan elev i klassrummet, haha.

Beträffande distansundervisning i Sverige efter sportlovet: varje huvudman (den som äger skolan, t.ex. kommunen om den är kommunal) bestämmer själv hur de vill göra med undervisningen, detta i samråd med smittskyddet i den aktuella regionen. I min kommun ska det vara mer distans än beräknat nästa vecka, men det ska fortfarande vara elever på plats. (Alla treor samt tvåorna på yrkesprogram. Vissa av treorna är 30-grupper! Och visst, de blir uppdelade på fler salar, men hade det inte varit smartare att ha alla på distans? Är glad att mina treor består av små grupper och att det därför kommer att gå att hålla avstånd.) I andra kommuner (även små) i andra regioner är det heldistans den här veckan, eftersom de hade sportlov nästa vecka. Så det är olika, men har egentligen inget med storstad/mindre stad att göra.

Föga förvånande känner jag INGEN som är vaccinerad, och så lär det förbli till hösten eller något liknande, förutom att min pappa möjligen borde få tidigare.

Dokumentärfilmen har jag helt missat, men den låter intressant.

Elisabeth said...

Det ska förstås stå att de hade sportlov FÖRRA veckan. Var för mycket inne i tankarna på hur min skola ska göra nästa vecka, haha.

Brysselkakan said...

Det är lite så att jag är avis på de som fått vaccin... Hoppas hoppas att leveranserna snabbas upp snart.
Så lite mer vardagsljud hos dig! Kul!
Får nog ta och se den där om Britney!

BP said...

Och jag som trodde att våra 12 grader så här tidigt på året var värmerekord. Där hade jag uppenbarligen fel, för ni har ju nästan fått vår/sommar samtidigt. Inte dig emot antar jag. Ditt deck ser sååååå inbjudande ut, mysigt och fint:-)

Har sett ett reportage om "Framing Britney" på BBC, rätt så motbjudande kan jag tycka.

Kul att läsa att Virginia långsamt och säkert försöker återgå till det (nya) normala. Hos oss och i Finland blev det tvärtom - fler restriktioner...

Susjos said...

Så underbart att våren peppar peppar...är på väg! Vi har också en del plusgrader som BP skriver, men inte lika varmt som hos er, så ljuvligt! Men jag såg snödroppar idag, underbart!
Nu ska vi äntligen få vaccin via jobbet, men vi får AstraZenecas vaccin, som ju inte ska vara lika effektivt...men man tar ju det man får!

Må så gott!
Kram

Susjos said...

Jag igen...glömde ju...dokumentären om Britney, har just hört talas om den, och vill gärna se den...blir bedrövad när du berättar om den....
Kram

Annika said...

Karin:
Broddar ska införskaffas till nästa vinter. FOR sure!!
ja, vi får väl se när vaccinet kommer?
Blir intressant.
Längtar.
Kramar!!

Annika said...

Elisabeth:
MÅSTE skaffa!! VILL ta ut stegen även på isiga och vansliga dagar. Vill inte hela tiden vara asskrakj för att dimpa i backen.
VILL inte!!

Precis så, Elisabeth. undervisa bägge grupperna samtidigt samt en grupp som ALLTID läser virtuellt.
PUST!
Tror det blir knepigt. Ska bli intressant att höra vad de lärare jag känner säger sen.


JOOOOO, varför inte ha samtliga elever på distans??? SÅÅÅÅ knäppt att ett antal kan komma till skolan, men inte alls ...
OCH endast i en veckas tid.
Håll alla hemma då.
Underligt är det, UNDERLIGT!!
Hoppas det går bra för er.

HOPPAS din pappa får vaccin snart, och du också!
Hörde just att min syster i Sthlm får vaccin imorgon (hon är dietist).
SÅ jag hoppas verkligen att du och andra lärare får det snart också.

Dokumentären om Brit-Brit sååååå bra, och så sorglig.

Annika said...

Brysselkakan:
JAG med.
AVIS!!
SÅ avis!!!
Johnson and Johnson godkänt nu också.
MÅÅÅÅ ni få snart!!
SE dokumentären, du kommer inte att ångra dig!!

Annika said...

BP:
Vi ska alltid vara värst, haha.
Nej, men det är ju otroligt milt hos er. Först har ni vargvinter och sen försvinner allt genom ett trollslag för att sen bli så milt.
TACK, mitt deck är mysigt även om det inte är sommarfixat änne.

Dokumentären för en illa berörd. Men det är bra att den gjorts. DET är ngt som är mkt skumt runt hela Britney.

Ja, jag vet ... det vi ser nu är vaccineffekten. Fallen går ner. MÅ det snart bli massvaccinerigen hos er likaså.
:-(

Annika said...

SusJos:
ja, ni har fint vårväder. Ni hade mkt finare väder än vad vi hade i helgen.
Härligt.
YAY, vaccin!! Vet att AstraZeneca inte är lika effektivt som e andra. MEN du ska se att det är nog ändå.
Min syster får också sitt vaccin imorgon, hon är dietist i Sthlm. SÅ glad att ni inom vården får det NU!!

JA, se dokumentären. GÖR det!!
SÅ intressant!!!

Kramar!!