Wednesday, February 24, 2021

Tankar om sommaren ...




Godmorgon onsdag!!



Snart har det gått ett år sedan Coronan tog över ALLAS våra liv.
I och för sig, den 24 februari i fjol var jag ännu inte ALLS rädd för det hela. Trodde väl aldrig att det skulle bli så illa det som det blev. Ingen trodde väl det. Inte kunde vi ANA att vi ett år senare skulle sitta fast i detta ÄN idag.
Ibland är det tur att vi inte vet något om framtiden.
Vi kan nog vara överens om att för det mesta är det tur att vi inte vet något om framtiden.



För ett år sedan var Karolina här på besök innan hon for till New Orleans för att fira Mardi Gras. Mardi Gras i fjol (alltså fettisdagen) ägde rum den 25 februari.
Jag minns att vi då  hade börjat fundera på corona iallafall. Minns så väl att jag bad Karolina sprita sitt säte på flygen, att hon skulle köpa handsprit och vårservetter med desinficerande effekt. Men inte kunde jag tro att vi alla skulle kastas rätt in i en kakelvägg några veckor senare. 
På Mardi Gras i New Orleans spreds också smittan rejält. DET visste de inte.
Ingen tänkte på att det kanske var olämpligt att köra firandet i 180 för ett år sen. Inte resonerade någon   då.
En av Karolinas goda vänner från uni (de var fyra tjejer som for till NOLA. Alla fyra är kompisar från Elon) blev sjuk i covid därnere. Hon har ganska svår astma, och när hon kom tillbaka till Boston igen blev hon sjuk. Ja, hon blev inlagd på sjukhus ett tag, inte i respirator, men hon fick syrgas. Idag är hon helt återställd.



Det var många som blev smittade på Mardi Gras, och Lousiana var länge en av de mest drabbade covid-staterna i USA. New York, speciellt NYC, var galet drabbade i början.
Ja, ni minns ju … vem kan glömma?


NU har en stor sorgeklocka klämtat i USA, över en halv miljon människor har dött i Covid. Häromdagen hade Washington Post en TALANDE artikel om det stora svarta dödstalet. Jag länkar den HÄR, och jag hoppas att ni kan läsa den även om ni inte prenumererar på tidningen.
Jag undrar hur många fler som ska dö innan vi kan anse sjukdomen besegrad?
Den är på nedgång, det är den. Vaccineffekten som slår till. Tack och lov.
Nej, jag har ingen aning om när jag står på tur för att få den efterlängtade sprutan. Men jag får mail och textmeddelande från kommunen varje vecka om det hela. Jag hoppas verkligen att det blir av ganska snart.
Men, vem vet … Jag känner iallafall flera som fått vaccinet nu. Bra det.



I sommar räknar jag faktiskt ganska kallt med att kunna åka till Sverige. Bäst att lägga in en brasklapp ändå, för det KAN ju hända att jag inte fått vaccin då ännu. MAN vet aldrig. 
Men, jag planerar faktiskt att kunna åka. Jag har inte varit hemma på två år då. Det är den längsta tiden jag varit utanför Sveriges gränser. Nu känner jag att det är ett måste att åka, det går inte att vänta längre. Jag åker dock bara om jag fått vaccin. Både för min egen skull och för andras skull.
Jag hoppas kunna åka till Närpes i Österbotten likaså. TILL mitt älskade sommarhus vid sundet. SAKNAR!!
Finland har ganska tuffa restriktioner så jag vet faktiskt inte om jag ens KAN åka dit. Jag är inte finsk medborgare, så de har ju ingen “rätt” att släppa in mig. Visserligen äger jag hus där, men ändå …
Men till Sverige räknar jag med att åka.
Jag tänker att mina föräldrar MÅSTE ha fått sina vaccin då.
De MÅSTE.
I sommar är de 81 och 88 år gamla. De bor hemma i sin lägenhet och min bror Staffan handlar åt dem, ibland tar de färdtjänst till min syster Sara som bor i Vasastaden. Men någon annan träffar de inte. Ja, förutom vårdpersonal på Vårdcentralen och andra läkare de träffar med jämna mellanrum. De är relativt pigga ändå, trots lite tjall med sjukdomar och sånt.
Jag pratar med dem varje dag via FaceTime och DET är jag så innerligt tacksam över.


Jag känner en försiktig optimism vad gäller sommaren ändå.
Det känns som om Det Svarta Paraplyet kanske har bleknat lite … KANSKE.


Hur känner DU inför sommaren?
Vad tror du?
Berätta!


Önskar alla en fin onsdag under Det Svarta Paraplyet som alltjämt vilar över oss alla.

20 comments:

Jenny said...

Jag tror inte vi i Sverige är vaccinerade i sommar tyvärr, eftersom det är svårt med vaccintillgång. Men orkar inte bry mig om nyheterna om det längre, ena dan är läget rätt ok, nästa dag är det katastrof. Medierna blåser upp varenda grej.
Jag hoppas de äldre plus de i riskgrupp fått sina vacciner och att vi ändå kan leva relativt som vanligt för att det är bättre väder och vi kan umgås mer ute. Längtar efter att åka ut med båten, älskar skärgården!

Ama de casa said...

Ja vem kunde väl tro att det skulle bli såhär... Jag viftade bort dom första rapporterna med "Äsch, det är väl "bara" en vanlig influensa...". Ack så fel jag hade.
Här tar vi dag för dag och har inga planer för sommaren än. Väntar med stor förhoppning att uteserveringarna ska få öppna igen nästa vecka. Man får ta steg för steg.
Må detta skitvirus försvinna lika snabbt som det dök upp!

Ha en fortsatt fin vecka.

Anonymous said...

Yvonne said....
Ja, fy vilket gräsligt år 2020 blev och ännu är inte allt över, inte på långa vägar. Här går ju vaccineringen i verkligen trög takt, man orkar snart vare sig läsa eller lyssna på vad de säger längre. Man känner sig sååååå bestulen på ett drygt år, det är så ledsamt.

Skönt iaf att vi går mot ljusare och varmare tider, lättare när man kan vara ute mer och äta och ta en fika med vänner. Vi satt just och gick igenom hur mycket vi har i SAS vouchers efter alla avbokningar och det var en 15-16 tusen kr totalt. De gäller ju i 1 år och vår första som är i riskzonen är i slutet av juli, så det är bara att hoppas att vi är vaccinerade och klara då.

Här kommer nog en smäll om 2-3 veckor efter sportloven, och sen kommer ju påsklovet då folk också absolut måste resa land och rike runt och då dröjer det ju inte många veckor innan nästa utbrott kommer - a never ending story.

Nu får vi bara orka hålla ut, unga som gamla så vi slår tillbaka mot det där skitviruset och det svarta paraplyet blir ljust igen.

Kram från ett mulet men varmt Åkersberga

Annika said...

Jenny;
Det verkar lite illa i hela EU med vaccineringarna. Så sant.
Jag hoppas iaf att de äldre ska ha fått sina vaccin då, det måste de väl ändå ha fått.
Känner dom du, orkar faktiskt inte heller läsa om c-19 längre. Märker att jag hoppar över massor med artiklar. ORKAR inte.
Visst har du rätt i att media blåser upp det.
Skärgården är härlig!!

Annika said...

Ama:
Nej, verkligen INGEN.
Vid den här tiden i fjol levde vi väl alla med en tanke på att det inte skulle drabba oss hårt ... och sen, BOOOOM.
Och vi är där ännu... vem hade väl kunnat tro det??
ÅÅÅ ja,jag förstår att du ser fram emot uteserveringarnas öppnande.
Visst, det är bara att ta det dag för dag ...
Hålla ut och hoppas att de kallar in en för vaccinering snart.
Ha en fin vecka!

Elisabeth said...

Hoppas VERKLIGEN att du kan komma iväg till Sverige, och det tror jag nog också att du ska göra. Eftersom dina föräldrar är så pass gamla kommer de garanterat vara vaccinerade då, och ja, även du förstås (inte för att du är gammal, haha, utan för att det finns tillräckligt med vaccin hos dig!).

Sommaren? Först och främst hoppas jag på att inte vara tvungen att undervisa extra p.g.a. det berömda "kunskapstappet" som regeringen tjatar om HELA TIDEN. Har du missat att eleverna faktiskt fått sin undervisning trots pandemin? Okej, det är annorlunda med praktiska program, men jag vet att de gör jättemycket där för att få det att fungera. Detta tycks regeringen ha missat, och pratar istället om att förlägga undervisning på kvällar, helger och lov. Kommunerna har till och med fått pengar av staten för att kunna ha undervisning utöver det som ingår i våra tjänster. Så risken finns att mitt sommarlov krymper bort och att jag istället för att ägna mig åt promenader och trädgårdsarbete kommer att ägna mig åt undervisning av elever som förstås hellre velat ha lov... Nu är nog förvisso sannolikheten för detta ganska låg i mina ämnen, men "hotet" finns där. Det är inte det att jag missunnar mina elever sin kunskap eller att jag inte tycker om att undervisa, utan det är att jag hemskt gärna vill ha min ledighet.

Vaccinerade kommer jag i alla fall med typ 99 % säkerhet INTE att vara. Nu ska nämligen enligt uppgift "utsatta områden" prioriteras, och eftersom det inte finns några sådana i Västervik (trots att det finns många utsatta grupper här också!) halkar jag ännu längre ner i vaccinationskön. Det är konstigt att FHM inte kan prioritera yrkesgrupper, med motiveringen att det blir för krångligt (!!!), när de kan prioritera folk efter var de bor och/eller deras socioekonomiska status.

Så, det jag hoppas på är att kunna tillbringa sommaren som förra sommaren, d.v.s. med promenader, bad och trädgårdsarbete. Har inga förhoppningar eller planer på att åka någonstans (inte heller till Göteborg), men det spelar mindre roll så länge jag får min semester och kan åka till mina föräldrar.

Elisabeth said...

"Har DE missat att eleverna faktiskt fått sin undervisning trots pandemin?" ska det förstås stå! Inte du!!!

Annika said...

Yvonne:
SÅ förfärligt gräsligt hemskt.
TÄNK om vi vetat om det innan. Vilken tur att vi inte VISSTE.
Fy fan.
Som du säger, det är långt ifrån över. det är bara att hålla ut och vänta ...
EU har verkligen bommat vad gäller vaccineringen, det är ju ganska förfärligt.
Håller med, man orkar inte läsa eller lyssna på dett längre. GE oss bara sprutorna already!!!


Minns du för snart ett år sen, alla sa "tur att vi går mot ljusare tider". TÄNK att vi säger det denna vår också!!
Helt obegripligt.
HOPPAS ni kan använda era vouchers och åka ner.
HOPPAS!!
Ni måste vara vaccinerade till sommaren. Jag tror att ni är det, känner det på mig.

De som åker till fjällen och åker skidor på sport och påsklov skakar jag bara på huvudet åt. Stay the fuck at home.
Nästa år kan de ju resa, men varför resa I ÅR!!!!
Ibland tvivlar jag på mänskligheten ...


Vi får hålla ut och vara duktiga ett tag till. Pararolyet SKA blekna. DET ska det.

Stora kramar från mig!!

Annika said...

Elisabeth;
ÅÅÅ vad jag hoppas det.
Jag TROR ju, djupt inom mig, att det kommer att GÅ. Att jag kan resa. Mina föräldrar måste ha fått sina vaccin då.
OCH ja, jag tror nog att jag fått det också även om det just nu känns så in bängen SEGT!!! men fler och fler får det runt om mig. iofs äldre än jag eller så jobbar de i skolan eller i vården. Men ändå, det händer ...

OK, jamen verkligen, Elisabeth!!
VERKLIGEN.
MÅ du och alla elever slippa sommarskola. Som du säger, de har ju fått undervisning hela året. Förhoppningsvis blir skolan precis som den SKA i höst, både hos er och här.
Nej, måtte det inte bli så. ALLA behöver sina sommarlov, både lärare och elever OCH du har ju för tusan undervisat hela året!!!!!

Visst, say no more ... FHM skulle ju göra som här, vaccinera skolpersonalen bland de första!! Samhället står ju och faller med skolan. Det gör den.
DET har märks så tydligt här under året skolorna har varit stängda.
NU märks det att saker och ting blir mer normaliserade när skolan lite smått drar igång igen.
MEN givet ska skolpersonalen ha fått vaccin!! GIVET!!
Det gäller hemma också.


TROR nog att du får ditt lov, och tror absolut att saker och ting ser lite annorlunda ut i Sverige också till sommaren.

Annika said...

Elisabeth,
HAHA, fattade :-D

Anonymous said...

Läate just att Dagny, den 108-åriga bloggaren i Sverigee
just fått sitt vaccin - sa att hon vill se midnnattssolen,
innan hon dör. Själv går jag in för spruta nr 2 i dag.
Jämfört med Dagny är jag ju rena ungdomen. :)

Ja, flaggorna var på halv stång i går, och Biden m. fru
ledde ett "moment of silence" för alla C-19 offer.

Det ordnar sej säkert. Sjukhusen tycks vet mycket bättre nu,
hur det ska behandlas. Hoppet lever!

Ruth i Virginia

Annika said...

För att börja med det positiva - jag tror att vaccinen kommer snart. Vi kommer kunna resa igen, göra sånt vi gjorde förut etc. Det är på väg. Frågan är bara när.

Jag är inte så optimistisk att både jag och pappa är vaccinerade till sommaren som det ser ut nu med den svenska och kaliforniska vaccinsituationen. Men OM vi är det så har vi sagt att jag köper biljett och åker - det får bli planerat på kort sikt isånafall. Alla våra akademiska konferenser, evenemang och sånt är förlagda online tills åtminstone efter sommaren. Den första grej jag har planerat i person är en konferens i Indianapolis i oktober. Då hoppas jag iallafall att det går att åka.

Hoppas du får komma tillbaka till din älskade stuga i sommar och till Sverige förstås.
Kramar!

Brysselkakan said...

Nä, vad lite vi visste för ett år sedan. Minns att jag länge tyckte att det överdrevs... Nåja, det tycker jag inte längre. Och vår mellanson som flog till Las Vegas för jobb den 6 mars... med facit hand låter det inte klokt ju.

Så du tror du kan besöka Sverige i sommar? Ja, kanske. Vi räknar inte med att åka till USA och besöka sonen. Hoppas verkligen du kommer iväg och att läget blir stabilare för just nu är det ju risk att man fastnar i ett land...

Vi får kämpa på och hoppas att det kommer vaccin i större mängder!

Annika said...

Ruth:
Ja, jag såg det :-)
Om Dagny.
Att du idag får din andra dos är TOPPEN!!!
Vaccineffekten här märks tydligt när infektionerna går ner i takt med att vaccineringarna kommer igång. FINT.
Är uppskriven via FFX CO, får se då när det blir ...

Visst lever hoppet.
Ha en finfin dag, Ruth. UNDERBART väder!!

Annika said...

Annika;
Absolut, tycker det går rätt bra med dem nu och flera jag känner har fått bägge doserna. BRA där.
Du borde ju verkligen ligga långt framme i listan, Annika. Både via ditt jobb och via din astma.
Du borde få första dosen snart.

HOPPAS du kommer hem, Annika.
Verkligen.
Att både du och din pappa får vaccinet. Jag tänker ju som du, att har jag fått sprutorna så drar jag, men mina föräldrar måste ha fått det också.
Vilket jag TROR att de har vi det lagt. TROR alltså... vem vet ...

varm kram!!

Annika said...

Brysselkakan:
VET, jag kunde exakt likadant. Att det var svårt överdrivet och galet.
DET tycker vi inte idag.
Tänk om vi vetat ...
Ingen visste ens den 6 mars. Det var den 10 mars som slaget kom. USCH och fy!!!

Jodå, om jag får vaccin (och mina föräldrar får det) så åker jag.
nej, det lär nog dröja lite till innan USA öppnar sina gränser igen, är jag rädd.
TROR att jag är vaccinerad till sommaren. OBS, tror .... men vi får se.
Känner iaf uppmuntrande många som fått bägge sina doser nu.
BRA det!

Vi kämpar på och håller ut. Vi har varit duktiga så länge och fortsätter att vara det!!
En dag är det över.

BP said...

Ingen, precis ingen hade kunnat föreställa för ett år sedan att vi nu befinner oss andra respektive tredje vågen av denna eländiga pandemi. Håll i, håll ut står en ju rakt upp i halsen vid det här laget. Ändå fortsätter man och många har ju blivit väldigt uppfinningsrika.

Nu har jag/vi aldrig varit några planerare utan rest eller gjort andra saker så gott som alltid spontant. Så sommaren ligger alldeles för långt bort för mig. Precis som ifjol var ju smittan rätt så lugn under de varma sommarmånaderna, så man kan ju hoppas att så även blir fallet i år.

Är dock inte så säker på att jag skulle vilja sitta på ett flygplan i 6-7 timmar med eller utan mask och visir...

enannanannika said...

Jag tar inte för givet att kunna åka hem till Vasa i sommar. Jag hoppas, men har mina tvivel om att vi hunnit bli vaccinerade då. Jag vet inte ens hur bra jag litar på att vaccinet skyddar, med tanke på de olika varianterna av viruset som dyker upp. Min pappa fick sin första dos idag. Jag tror helt enkelt att mina föräldrar får bestämma om vi ska komma eller inte.

Annika said...

BP:
NEJ, vi hade inte den blekaste. OCH vi hade aldrig ens i vår vildaste fantasi kunnat föreställa oss detta. Ville ÅR alltså.
Och inte trodde vi väl för aldrig det att vi skulle sitta fast i smeten ett helt år senare.
Precis, allt sånt där står en upp i halsen, håll avstånd, tvätta händerna, stanna hemma vid minsta symptom, res inte etc etc.
Vet du vad jag tror i min försiktiga optimism, snart ljusnar det. Ja, jag tror verkligen det.
Mask och visor på flyget kommer man alla gånger att behöva ha även efter vaccinet, övertygad.
kan leva med det bara jag kan resa hem.

Annika said...

Annika:
Ja, EU har ju bommat rejält med vaccinen i Europa. SÅ oförlåtligt, ja det tycker jag verkligen.
Vi ska hoppas att du fått vaccin i sommar.
Tror nog att vaccinen ger ett Ok skydd även mot de muterade. MEEEEEEN, som sagt, ingen vet ju ...
Verkligen ingen.
Så bra för din pappa att han fått sin första dos!!