Thursday, February 18, 2021

TACK och KUL, Chorizo x 2, Vinter igen? Semlan och Lite info om hur det står till med vaccineringsläget just nu

 

Godmorgon torsdagsmänniskor!



* TACK!!



Först och främst, tack till alla som delade med sig av  egna nostalgiminnen igår. KUL för mig att läsa era kommentarer.
ROLIGT också, och helknäppt, att faktiskt en hel del av oss stoppade i oss björnklistret.
Komiskt. THOSE were the days.
Idag skulle ingen limtillverkare komma på ideen att göra ett lim som doftar så gott att man blir sugen på att förtära det.


Andra supergoda dofter från den tiden var PLAY-DOH!!
Den doften alltså.
Minns att jag satt och sniffade på den då Karolina lekte med Play-Doh då hon var liten.
DEN doften var då som en expressresa tillbaka i tiden för mig. VET också att det finns parfym med play-doh doft. 
Njeaee, där går kanske gränsen ändå!!


En annan doft som poppar upp från förr är ett schampo som såldes i en grön flaska och doftade ÄPPLE. ÄLSKADE det schampot. SÅÅ mycket. Minns ni?

Flera av er skrev om luktsuddigum!  JAJAJAJA!!  JA, de var helt UNDERBARA!!
De fanns ju i otaliga dofter.  Tror säkert att jag bet sönder dem också bara för att se om de smakade lika gott som de doftade ... DET gjorde det inte.
TACK för den påminnelsen också, kära läsare!!


Ack ja, Nostalgia gets the best of me … 



* Chorizo x 2



Chorizo leverar. Alltid.
Den här veckan har Chorizos matte fått ligga i, först med Valentindagen i söndags.
Sedan svidades vår favoritgris om till Mardi Gras, alltså hen representerade fettisdagsfirandet i New Orleans
Det ska bli intressant att se vad som sker härnäst med allas vår Chorizo.


 
SÅ här rådde bildtexten på V-dagen."What could be sweeter than a heart-shaped box of Chorizo on  Valenswine's Day???    I can't think of anything ... Hogs and Kisses! Love, Chorizo"
Chorizo firar fettisdagen, och därmed Mardi Gras, med den äran.  Bildtexten lät så här,

"Mardi Gras celebration on the lake tonight.  It is bitter cold out here but a strange 2021 twist has the temperature degrees warmer here than in New Orleans.  SO, don your triple masks and come toss your beads with me, Chorizo!




* Vinter igen?



Idag sägs det att vi ska få snöoväder igen.
Som alltid, jag tror då jag ser det. Om det blir så ska jag med nöje välkomna det vädret. Ni vet ju hur snabbt övergående det är här hos mig då det händer. Snö i massor ena dagen, nästa dag tö galore och tredje dagen närapå puts väck.
Det var kylslaget igår då jag var ute och gick, -6 och snålblåst på min morgonrunda. Nej, jag fryser inte då jag går. Har bra kläder. Men däremot fryser jag då jag kommer hem. PUST!!



* SEMLAN och UTE!! 



 OCH jag fick ju min SEMLA ju!! Helt underbart gott!!




Gårdagens semla.  SÅÅÅÅ god!!  Lotta hade gjort egen mandelmassa som smakade toppen!  Mysigt var det att träffas igen efter ett par veckor.  MEN kallt blev det, så isande kallt.  Det var det värt :-)




* Vaccinet!




Vi talade ju lite om vaccinet igår också. 
Eva frågade hur det går till här där jag bor. Jag tänkte att det kanske kan vara lite intressant för er att höra om det.
Jag bor i Fairfax County, så heter kommunen där bland annat Reston ligger. Här bor över en miljoner människor. Det är den största kommunen i delstaten Virginia och också den folkrikaste.  Det har ju delvis med närheten till Washington DC att göra.
I början av Covid hade hela Northern Virginia ( alltså kommunerna Fairfax, Loudon, Arlington, Alexandria, Falls Church och Prince William. Dessa kommuner är alla inom stor-Washington DCs hank och stör) flest infektioner i hela Virginia. 
Inte så konstigt eftersom det är mycket folk som bor här. I hela NoVA bor det 2.5 miljoner invånare. Varav Fairfax har allra störst befolkningsmängd.  I hela Virginia bor 8.2 miljoner människor.



I slutet av december och i början av januari satte vaccinationerna igång med Pfizers och Modernas vaccin. Just nu väntar man på Johnson and Johnson, och då det släpps kommer ju processen att gå fortare. Vad gäller AstraZeneca vet jag att de också ligger på väntan att bli godkända av FDA.


Först ut på plan med att få sprutan var de äldre på äldreboenden. Sedan följde en massvaccinering för över 7000 av dem som jobbar inom vård, service och omsorg i kommunen.
Min tandhygienist sa att det gått på löpande band och att hon var så imponerad av hur bra det sköttes den lördagen då hon vaccinereades.
Näst ut på plan var skolpersonalen i kommunen. VET faktiskt inte hur privatskolornas personal har vaccinerats. Men kanske ALL skolpersonal överlag nu har fått sprutorna?
Jag vet att de kommunala skolornas personal är helt klara.
Alltså har skolorna börjat öppna sin verksamhet långsamt, långsamt igen …
Sedan vaccineras de äldre hemmaboende som är över 70 år. Min svärfar fick vaccinet hos sin vanliga läkare då han var där på en kontroll.
Min granne som är 73—och vid relativt god hälsa—blev kallad till vaccinering som skedde a la massvaccinering för hans åldergrupp. Det hade gått snabbt och lätt, sa han.


Resten av oss vanliga (typ) får skriva upp oss online. Där vill de ha en massa information om ålder och hälsa och lite annat. Det finns en ruta för “ailments” vilken man prickar i om man har underliggande problem. I mitt fall, högt blodtryck.
Då detta är gjort får man bekräftelse på att ansökan har mottagits, den bekräftelsen kom som automatisk telefonsamtal på vanliga telefonen, som SMS, som e-mail och som autosamtal på mobilen. Så det känns verkligen att man ligger i deras databas, haha. 
Allt jag kan göra nu är att vänta och se.



Man kan logga på och se lite smått var de ligger för tillfället.
Just nu behandlar kommunen de ansökningar som kom in den 20 januari. Kommunen i sin tur rangordnar och placerar ansökningarna i den mån de anser att man ligger på tur.
Som sagt, allt jag gör nu är att vänta.


Under tiden har infektionerna i kommunen stadigt dalat. DET är mycket positivt. Ju fler som får vaccinet desto mer sjunker fallen. Vi är nu nere i samma infektionstal som i somras då det låg som bäst. Det finns hopp, trots allt ... 

NU vill jag bara att det ska gå framåt i Sverige, och i EU i övrigt, likaså.



En översikt från kommunens hemsida.



*** 





Med detta önskar jag er alla en fin och bra februaritorsdag

13 comments:

Elisabeth said...

* Dina nostalgiinlägg är alltid lika roliga att läsa, och det är även roligt att läsa kommentarerna, för det är så mycket man kommer att tänka på av dem!

* Chorizo har fått ligga i, först Alla hjärtans dag och sedan karneval, nu kanske han borde satsa på en lugnare aktivitet. ;-) Gillar hans karnevalsklädsel - den hade garanterat gjort succé i New Orleans.

* Här har det blivit lite mildare, vilket jag tycker är skönt. Ser liksom inte vitsen med kallare än -5 eller något liknande. Är det -5 slaskar det inte, samtidigt som man kan vara ute en längre tid utan att det blir kallt. Sedan, visst, jag borde köpa bättre vinterkläder, men det är så TRÅKIGT att köpa "funktionskläder", som t.ex. en jacka jag bara skulle kunna använda på promenader och inte till jobbet. Så jag får väl till viss del skylla mig själv. ;-) Hur som helt är jag glad för mildare väder.

* Semlan ser verkligen god ut! Jag hade hoppats på att de skulle sälja tisdagens semlor till halva priset igår, men till min besvikelse var de slut.

* Intressant att läsa lite mer om vaccinationerna hos dig. Här pratar myndigheterna om att det minsann inte fungerar organisatoriskt att prioritera vissa yrkesgrupper (förutom de inom vården) - konstigt att det går i andra länder... Jag är HELT övertygad om att vi kommer att starta höstterminen utan att ha fått något vaccin, och att vi får vara glada om vi fått vaccin till vårterminen 2022. Du borde ju i alla fall fått vaccin innan sommaren, och därmed kunna resa till Sverige och Finland! Hoppas i alla fall att det blir så. :-)

Anonymous said...

Yvonne said....
Jättekul inlägg igår och även att läsa kommentarerna och minnas tillbaka.

Chorizo har haft bråda dagar att hinna stylas om, men tusan så bra ägaren har lyckats med det, imponerande!

Din semla ser ju jättegod ut och visst längtar man till varmare väder så man kan sitta ute och fika iaf. Här lovas det ju 8+ och regn till helgen, så vi får se om det blir så. Inte så kul för dem som har sportlov på hemmaplan och vad det såg ut så var det många skidanläggningar som också skulle få rejält med plusgrader.

Wow, så bra ert system angående vaccinering är, här händer absolut ingenting känns det som. Träffade på en här i vårt område, de är nästan 90 år (men pigga och bor hemma utan hjälp) och de har inte fått ens en antydan om när det kan bli deras tur - sorgligt men sant. Verkar som läkemedelsbolagen lovat guld och gröna skogar och sen inte kan hålla det på långa vägar.

Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram

Monica said...

Fint du fick en semla Annika, ser så god ut men det kan vara lite väl kallt ännu med fika ute. Jag åkte tåg igår, tänkte se mig omkring men frös otroligt så det var trevligare att se inifrån all vacker sörmlandsnatur, så vacker den är! Alla sjöar, vackra hus, slott och gårdar och småstäder, satt i egen kupé med munskydd. Vaccinering är inte aktuell här 65 plus o s v, vi får se hur allt blir. Gillar matematik bland mycket annat så jag räknade lite vid frukosten:-), ni har många fler dödsfall per capita än Sverige. Även om det hetsas mycket här om olika strategier. Det rapporteras också till Läkemedelsverket seriöst om alla vaccinbiverkningar, lindriga som allvarliga, det skulle vara intresssant att veta hur det ser ut i de länder som använder samma vacciner eller kan de vara modifierade tro? Vi har fått in sydafrikaeländet nu och enligt forskaruttalande idag så tar det över helt i ett land, jaja och idag så upptäcktes i usa något helt nytt, två virus byter arvsmassa och slås ihop, en hybrid, är allvarlig, är inte en "lättsammare" mutation, ja den kommer väl spridas. Någon sa idag, "Ett kan vi vara 100% säkra på, det är att ingen vet något." Så sant men samtidigt så måste ju forskare få uttrycka sig och till AT:s jobb är det nog ingen kö:-). Man får ändå försöka planera in lite trevligheter, ta hand om er. Och ha en bra helg.

Annika said...

Elisabeth;
TACK!!
Älskar nostalgi och kommentarerna är SUVERÄNA!!
TACk för dem!!!

Chorizo, alltid på topp. ALLTID.
Hen hade gjort stor succé i NO. Absolut.
Där var det iskallt i år på MG. Firandet inställt, såklart ... corona ... suck ...


Förstår att du är en av dem som vill ha mildare väder :-)
Häromdagen när jag läste AB online fanns en fråga om man var glad över att det nu skulle bli mildare? fler om man ville ha kylan kvar. Mildare vann. Men jag var ville rösta också ,fast jag bor här. Gissa vad jag kryssade i , haha!!

Semlan så god,
Hur länge har de kvar semlor i affärerna efter fettisdagen?? Fram till påsk?
Eller försvinner de nu??

Ja, Elisabeth ,,,, det är ganska bedrövligt inom EU med vaccinet. Jag TROR att jag har fått vaccinet innan sommaren. JAG hoppas att mina gamla föräldrar fått det också då, 80 o 87.
NOG kan de styra upp det bättre hemmavid med detta, det anser jag.
USCH, det värsta är att ditt scenario verkar allt troligare ...

Humlan said...

Ja det var ett roligt inlägg i går och roligt att läsa alla kommentarer också!
Även jag har smakat på luktsuddigum, det gick inte att låta bli! :-)

Chorizo är verkligen härlig. Jag läste i går om vad folk har gjort och borde ha passat på att göra under senaste året när vi inte har kunnat/fått leva vårt vanliga liv. Jag ser Chorizo som ett sätt att lätta upp vårt liv under det svarta paraplyet, Chorizo sprider verkligen glädje!

Så god din semla ser ut, men jag kan förstå att det var kallt att vara ute även om ni fick träffas en stund. Jag har promenerat i snömodden i dag, när man får skjuta på dramaten-kärran (fyrhjulig så jag skjuter den framför mig och får stöd när jag har problem med balansen) i branta nedförsbackar, då är det trögt! Men efter 1,5 timme promenerande och handlande så känner jag mig väldigt nöjd när jag nu sitter hemma och äter min semla! Även om det inte är den bästa jag ätit (köpt på ICA) så är det gott!

Ja inte vet jag när vi får vaccin. Jag hörde i dag att bara 10% av personalen på Danderyds sjukhus har fått båda doserna. Organisation och sprutor finns, men inte vaccindoser och ingen kan säga när det kommer och hur mycket som kommer! Förutom vårdpersonal så går man nog bara efter ålder och vissa sjukdomar. Jag kommer i tredje gruppen, 60+, men när jag får vaccinet är det ju ingen som vet.
Min pappa bor ju på särskilt boende och har fått båda sina, nästa vecka får jag besöka honom igen men jag måste boka tid så det måste planeras och sedan är det både visir och munskydd som gäller, men då vi får träffas i alla fall. I dag så kunde jag bara gå dit med en kasse med saker och ringa upp till avdelningen så att personalen fick komma ner och hämta den, en bra lösning när jag inte får besöka honom.

Hoppas du får en fin torsdag!

Kramar!

Brysselkakan said...

Jösses vad god den semlan såg ut!
Vaccin... ja, det är ju bara att vänta och jag ingår ju i den gruppen som får sist. Bara att vänta och hoppas! Inte ens mina och T:s föräldrar har fått än, de är 82, 80, 76 och 77. Så de väntar också, och som många skriver, det är nog tyvärr bristen på leveranser som bromsar.

BP said...

Chorizo levererar verkligen! Hens matte måste ha en årskalender med alla bemärkelsedagar som finns i USA, och det är ju ett antal, fast inte i närheten av Spanien;-)

USA, England och Israel var aningen snabbare än EU kan man väl säga. Här sprack vaccinationsschemat redan för två veckor sedan. Men vaccinleveranserna är ju försenade - surprise, surprise... AstraZenecas vaccin ska inte ges till 65 plussare, så där sprack den "ekvationen". Mig vetande är det bara Pfizer BioNTech som vi fått och i Stockholm har de flesta äldreboenden inklusive personal fått sina två sprutor.

Resten av befolkningen går i väntans tider. Ingen tidsplan alls, ingen möjlighet att anmäla sig heller. Pratade med min kompis husläkaren häromdagen. Han sa att de blir nedringda på mottagningen med "när kan jag få mina sprutor"... Han har inget svar att ge, då de inte fått någon info alls.

Susjos said...

Nostalgiminnen, wow! Vem minns inte björnklistret, visst luktade det såå gott, vete tusan om jag smakade på det? Haha!
Minns klistret i grå flaska med röd kork i skolan, men kommer inte ihåg vad det hette?
Nostalgiminnen är schampot i vit flaska med grön kork, tror jag, timotejschampo var det, minns inte om det hette så?, doftade i alla fall ljuvligt!
Det fanns också små smala flaskor liknande de läppglansflaskorna du visade bild på, men fyllda med parfym...dofterna var bl.a kaprifol och liljekonvalj, åh vad jag saknar dem! Fanns också DATE parfymen, en billig variant som hade tjejnamn, Pamela doftade godast!
Jösses så mycket minnen som poppade upp nu.
Ja, vaccin ja, vi som jobbar på förlossningen har fortfarande inte fått något vaccin, och vi vet inte när det kommer. Allt är förberett, pensionerade barnmorskor har fått lite utbildning och allt praktiskt är förberett, nu väntar vi bara på vaccinet.
Han Chorizo verkar vara en kul liten rackare ;-)
Må så gott!
Kram

Annika said...

Humlan:
TACK!!
Det var roligt att skriva det. Kommentarerna är verkligen a och o en sådan gång. SÅ jätteroligt att läsa!!
HAHA, tror många smakade på luktsudden bara för att de doftande såååå gott. Det gick inte att låta bli.

JAPP, det var därför Chorizos matte började. Hon ville lysa upp och glädja under det svarta paraplyet. DET har hon lyckats med!!!
SÅ många som uppskattar hen.

Semlan så god.
Men visst var det kallt. SÅ kallt. Det trots gasolvärmare. HUA!!
MEn mysigt var det att ses och prata.
Men 90 min var max vad vi pallade. Värst var det om fötterna, HUA!!


Ja, visst ska vårdpersonalen har först. Samtidigt som de gamla. Absolut.
EU har verkligen bommat där med vaccinet. En stor, stor miss.
JAG är glad att du kan träffa din pappa, om än med munskydd och visir. Men ändå, ni kan ses.
OCH så hoppas jag verkligen att det styrs upp detta med vaccinen.

Stora kramar!

Annika said...

Brysselkakan:
SÅÅÅÅ god.
Ja, tråkigt tråkigt det där.
EU missade rejält o nu får ni sota för det :-(
Ja, iofs vet jag inte alls när jag får vaccin heller. har verkligen ingen aning.
Jag hoppas att våra föräldrar får före oss. Verkligen!! OCH snart!!!

Annika said...

BP:
She's the best. Chorizos matte.
JA hon måste ha en kalender. OCH hon måste beställa alla Cs kläder i god tid. Underbart att gå förbi där.
HAHA, jasså Spanien har en uppsjö av helgdagar alltså.
Måste bli dyrt för den som har en Chorizo där :-D

TRÅKIGT det där med EU och den bomningen, Eller det är mer än tråkigt det är för J-GT!!!
Må det redas upp!
MÅ de börja massvaccinera snarast.
AstraZeneca verkar vara sår överlag, tycker jag. Iallafall efter vad jag läst.
Johnson and Johnson är ju inte släppt ännu, där behöver man tydligen bara ta en dos.
Hoppas man godkänner det snart.

ÅÅÅ ja ... ja ... jag kan tänka mig att husläkaren blir nerringd. OCH så frustrerande att inte kunna ge svar.
Jag hoppas och önskar sååå att det ska lösa sig!!!

Annika said...

Susjos:
JAAA, den underbara doften av bittermandel. SÅÅÅ oemotståndlig.
Precis, jag minns också det där gråa limmet. RX Lim heter det.
Timotej ja!!
JAG minns!
Minns reklamen också. Man ville liksom vara som timotejtjejen!!
HIHI!!
JUST det, det fanns absolut roll-on parfym. helt rätt.
MINNS Date. ÅÅÅ. Pamela, haha!!

MÅ vaccinet ges till er på sjukhusen allra först. Ni ska ju för tusan massvaccineras precis som de gjorde här. MÅ ni få det.
verkar som all logistik är klar och nu ska ni bara få doserna.

Kramar!!

Annika said...

MONICA!!!!
Först nu ser jag din kommentar!!
Blir alltid så himla glad då du kommenterar. HUR går det med ditt datorköpande. Saknar din blogg!! Sakna dig!!
Har vi verkligen fler dödsfall per capita här? Än Sverige?
Ja kanske det, vi har iaf enormt många, en halv miljon nu.
Här hos mig är det ingen större fara by the moment. Vi är nere i sommarens siffror då det var som bäst. Folk är superduktiga här med munskydd, avstånd etc. OCH vaccineringarna har kommit igång och den effekten märks.
Jag hoppas verkligen att ni snart ska få loss proppen så att massvaccineringarna kan börja.
Läste om hybriden i US igår, men ingen verkar ju riktigt veta heller hur den ska slå etc.
Orkar inte riktigt läsa om allt detta längre. Ser bara fram emot att få vaccinet, så det är det jag koncentrera mig på.
Läser verkligen inte speciellt mkt om covid längre övh. Orkar inte.

Ha en riktigt fin och bra helg.