Wednesday, February 17, 2021

Semlor, läppglans och nostalgi ...




Godmorgon onsdag!



Först och främst! Idag blir det faktiskt så att jag kommer att få mig en en semla till livs!
YAY, lucky me!!
Det är givetvis min vän Lotta som fixar till det hela. Vi ska sitta på hennes deck och äta dem. Tursamt nog har hon gasvärmare därute så det ska nog gå bra. Det lär ska bi en grad varmt som högst idag enligt väderappen.
Ser givetvis fram emot en liten fikaträff mycket. Det var länge sen sist. Vi ses när vädret tillåter numera,  att sitta ute i blåst, regn, snö eller sträng kyla gör vi inte. Ingen vill riskera en förkylning och somligt väder är noll mysigt att fika i.


Undrar när man kan ses inomhus igen?
Eller gå ut och äta? Eller ta en drink på en bar?
Förmodligen efter att vi vaccinerats. Innan dess tänker jag inte ta någon risk.
Har man nu varit så här “duktig” och noga i snart ett år riskerar jag inget inomhushäng innan dagen V som i VACCIN.
Det skulle vara ooooo så för JÄVLIGT om man då skulle råka på en “smocka C-19” dagarna innan sprutan.
När nu vaccineringen blir av? Fick i och för sig ett mail från kommunen häromdagen att man nu behandlar de ansökningar som kom in den 18 januari. Vi skrev upp oss i början av den här månaden. Så vi får se … Kommer gladeligen att ta vaccinet den dagen det är dags!
It cannot come soon enough!!



Semlor ja … 
Semlor fick jag beskåda i parti och minut igår på sociala medier. JÖSSES ALLTSÅ!
DET visste jag ju redan innan jag loggade in på både instagram och Facebook igårmorse.
Den  första  bild som dök upp i mitt flöde på Insta var just en på en stor, fet semla … HAHA!!
Allra godast med semlorna är mandelmassan. Utan den, ingen semla.



Mandelmassan får mig att tänka på dofter från förr …
Vilka av er minns björnklistret från skolan??
Minns ni den vita burken med rött skruvlock?  Iallafall vill jag minnas att locket var rött, men på Google dyker bara gröna lock upp, hmmm ....
Iallafall, på insidan av burken satt ett litet rör där man skulle lägga ner den lilla spateln med vilken man strök ut limmet på pappret.
Det här var inget speciellt bra lim på något sätt, efter vad jag minns. Det fäste inte särskilt bra. Därför minns jag att vi också hade ett annat klister, som jag inte minns vad det heter just nu. Alltså, det klistret fanns i en grå flaska med röd topp. Minns ni?
Det kanske finns än idag? Minns även ett lim som kort och gott hette “skolklister”.


MEN var det något som björnklistret hade så var det DOFT!!
En doft så god att den inte gick att motstå!! Björnklistret doftade starkt av bittermandel.
Färgen var gräddigt vit.
Man ville äta det. OCH det gjorde vi också.
VI åt det där klistret, och vad jag minns smakade det mandel också. Helt galet.
Tror alla i klassen satt och smååt av det. Klistret hade ju också den tendensen att det torkade ihop i burken på nolltid.
Doften dock, minns den SÅÅÅÅ väl.
Varje gång jag känner doften av bittermandel så tänker på det där klistret. Numera tillhör björnklister verkligen det förflutna. Det känns som om det endast är gamla stofiler från 50 år och uppåt som minns det. OCH som åt det, hahaha!!


 
Bild från Pinterest.




Något annat som kom på 70-talet var läppglans.
Iallafall kom det in i MITT liv för första gången då.
Minns ni de där glasflaskorna med roll-on applikator? De små flaskorna var söta i sig.
Inte nog med att det var läppglans, det hade SMAK också. Det fanns i jordgubbssmak, colasmak, mintsmak, banansmak (yikes, äckligt) och i flera andra smaker som jag inte kan minnas just nu.
De här läppglansen var poppis.
Glasflaskeläppglansen!!
Det fanns även läppglans som såldes i en liten plåtask där man drog av locket.
Den läppglansen var kompakt och man applicerade med fingret.
DESSA doftade också helt galet, galet gott. Framförallt minns jag äppeldoften och persikodoften. Dessutom var det de askarna så söta.
Iallafall, vi smetade jämt in läpparna med glans. Såg nog helt galet ut, haha. ALLA gick med läppar som nästan rann av läppglans, killarna i klassen också. 
DET gick inte att motstå SMAKEN. Glansen var ju ganska dyra för oss som bara gick i mellanstadiet.
Jag minns att vi började fylla på dem med barnolja när de tog slut. Man kunde lätt skruva av roll on-delen. FAST, barnoljan smakade ju inget precis …
Jag minns även att vi fyllde på dem med den fruktsås (aprikoskräm?) man fick till pannkorna i skolan … Herregud alltså, komiskt!!!


 
EXAKT så här såg läppglansen ut.  Bilden från Pinterest.



Numera kan jag lova er att jag inte äter vare sig läppglans eller klister. 
Läppglans och läppbalsam med smak består än idag.
MEN jag har väldigt svårt att tro att någon idag skulle tillverka ett klister som doftar, och smakar, så förföriskt gott som björnklistret gjorde.



 

OCH så dessa, de finns att köpa ÄN idag.  Vet att jag sett dem i presentaffärer,  har dock aldrig köpt.   Vi älskade dessa.  Jag älskade den med "green apple" mest av alla.  ÅÅÅÅ!!! Borde nog köpa en sådan här liten ask nästa gång jag ser en, om inte annat så för mitt 11- åriga jags skull, haha.


En bra dag önskar jag dig!!

28 comments:

Elisabeth said...

Så trevligt att du får en semla, och bra med uppvärmning av uteplatsen! Ses inne igen på "vanligt sätt"? Ja, i Sverige får vi nog vara glada om det blir till advent/jul 2021, men hos dig kommer det förstås att gå betydligt snabbare. Här går det så långsamt och dåligt att man undrar vad Sverige (och EU) ägnar sig åt. Stör mig också något enormt på att det pratas om kampanjer för att få fler att vaccinera sig, när det knappt finns något vaccin. Vad är meningen liksom?!

Återkommer i eftermiddag med mer kommentarer kring ditt inlägg. :-)

Eva i Dalarna said...

Idag var ditt inlägg som en promenad nerför memory lane! Fast jag åt aldrig av limmet.
Vaccineringen här innebär att jag tror att det snart är dags för mig. Tillhör fas 1 eftersom jag är äldreomsorgspersonal. Gamlingarna har fått så nu verkar det bli petsonalens tur. Men fort går det inte och det beror ju på tillgången av vaccin.
Vad har ni för arbetsmetod där du bor? Eller är det först till kvarn som gäller, alltså de som anmälde sig först får först?

Eva i Dalarna said...

Vaccineringsmetod menade jag, inte arbetsmetod hahaha

Malin said...

Jag är drygt tio år yngre än dig, men minns exakt det där läppglanset i plåtask med äppelsmak. Kan dock ha varit mammas, som jag kanske tog av henne just för smaken. När jag gick i högstadiet hade alla läppglans från bodyshop och från H&M, i runda askar. Så opraktiskt med läppglans i burk, blir ju så kladdigt :)
Björnklistret och doften av bittermandel minns även jag, helt klart med rött lock. Och det i grå lite trekantig faska med röd kork och en liten flärp som man liksom strök ut limmet med.

Åh vad jag längtar tills det går att träffa folk lite normalt igen. Här tror jag inte det blir förrän tidigast till hösten. Men man får trösta sig med att när det blir varmare ute så kan man iallafall träffas och umgås lite mer.

Ama de casa said...

Jag minns alla dom där klistersorterna nu nämner och visst luktade björnklistret gott! Vi åt också av det :-D Men som klister betraktat var den gråa, rombformade tuben med sin röda utstrykningskort klart bäst :-D

Hoppas att semlan ska smaka ännu bättre än både björnklister och läppglans :-D

Anonymous said...

Yvonne said....
Minns också björnklister som doftade så gott, men äta av det, nej det har nog vare sig jag eller våra barn gjort.

Läppglansen i glasflaskan minns jag mycket väl för dottern var storkonsument på dem, och även burkarna med olika smak.

Trevliga minnen som poppade upp när jag läste ditt inlägg, så tack för det. Man behöver ju alla positiva grejer som går att få i dessa dagar. Vaccin lär nog dröja även för vår del, vi blev så glada att hamna i +65 gruppen, men då kom ju nästa smäll att det inte finns vaccin och allt blir försenat. Nu börjar jag tro att vi kommer vara här hemma även denna sommar, tyvärr. Tack och lov går det ju ingen nöd på oss, men såklart lockar huset i Spanien också jättemycket. Längtar efter att kunna åka till dottern med familj också i Malmö, längtar efter att träffa sonen ordentligt osv osv...

Ha en fin onsdag, lill-lördag som många kallar det.

Kramar från ett ff vintrigt Åkersberga, men till helgen lovas +8 och regn...

Annika said...

Elisabeth;
MKT trevligt och gott ska det bli!!
MUMS!!
ja, jag tror nog faktiskt att jag får vaccin innan ni får det. Vi lämnar den diskussionen därhän, du vet var jag står :-D
EU har bommat rejält här. US ligger före då de köpte in miljontals vaccin. Vet inte riktigt hur EU tänkte där ...
Inte alls.
Men som sagt, det suger ...
YAY, come back my dear. Hoppas du har en bra dag!!!

Annika said...

Eva:
TREVLIGT!
Gillar att höra det :-)
Alltid roligt då man delar minnen. Ja, vi var galna och ÅT det där limmet, haha. OCH det smakade fasiken GOTT efter vad jag kan minnas, haha.
JA, du ska ju verkligen ha vaccin nu!! Idag vaccineras min svägerska i Umeå och hon är USKA och jobbar inom hemtjänsten. Så du borde inte ligga långt efter.
Så här går det till i Fairfax County där jag bor,
Först vaccinerades all vård och omsorgspersonal via massvaccinering i början av jan. Tror de vaccinerade 7000 på en dag. Samtidigt fick de på äldreboende vaccin på hem osv. Min svärfar och flera andra äldre jag känner har fått vaccinet, men de bor inte på hem förstås, utan de har med ålderns rätt fått vaccinet. 70 +
Efter det var det massvaccinering av all skolpersonal. Så de har nu fått vaccinet och skolorna har börjat öppna.
Sedan kan vi andra anmäla oss online. Då skriver man in hur gammal man är, om man har underliggande sjukdomar (högt BT för mig), var man bor och lite andra uppgifter. Utefter dessa uppgifter behandlar sedan kommunen vem som ska få vaccinet och i vilken ordning. Så det är bara att vänta nu.
Jag hoppas du får vaccinet snarast.

Annika said...

Malin:
VISST var det en LJUVLIG doft!!
Helt underbar.
Alltså jag måste köpa en sådan ask om jag träffar på en bara för minnenas skull.
AHH, KUL, de där runda burkarna minns inte jag. MEN däremot minns jag VASELINTIDEN. Vaselintiden var när ALLA skulle gå med en gul vaselinburk i bakfickan. KOMISKT!!
men det här är nog ngn annan läppglans som jag missade pga att jag är tio år äldre än du. SÅ Kul att höra om dina minnen av glans. Som du säger, opraktiskt på burk. HAHA.
ÅÅÅÅÅ du minns björnklisteret, VAD roligt. DÅ måste det ha funnits i skolorna långt efter att jag lämnade den.
OCH JAAA, visst var locket rött. DET minns jag också. KUL att du också minns det så.
Gråa limmet med röd flärp, ja, man strök ut limmet med den. Det grå limmet var bättre än björnklistret.

Du har nog rätt, hösten ...
Ibland undrar jag om jag kan åka hem i sommar ... Tänker att om jag får vaccin så bör det gå ...
Men, vem vet hur lång tid det tar??

TACK för att du delade dina minnen med mig!

Annika said...

Ama:
HAHA, KUL att du minns!!
OCH att du ÅT!! Så roligt det där alltså. Skulle vilja ha en burk av den gamla skolan, dofta på det och ta en smakbit bara för ATT!!!
JAAA! Jag är säker på att semlan i det slår det mesta.
;-D

Annika said...

Yvonne:
KUL att du minns det även om du var smartare än jag och inte ÅT av det, haha.
Det doftade ju sååååå gott!!!

Läppglansen på flaska var galet poppis. Och nu när jag funderat på det ett tag slår det mig att de där planen torkade ut läpparna ngt otroligt.
Förmodligen för att vi SLICKADE på dem hela tiden. De smakade ju så gott!!

TACK Yvonne!!
Roligt att du gillade inlägget. Som du säger, det är trevligt att läsa om lite annat än skiten.
Ja, det känns som om sommaren ligger i höljt dunkel även för mig. VET inte om jag kan komma hem. VET ju absolut inte när jag får vaccinet, även om jag tror att jag får det innan sommaren. MEN det finns inga garantier.
Ja, EU har ju bommat ordentligt vad gäller doserna. SÅÅÅÅ ofantligt för jävligt, rent utsagt.

Stora kramar till dig, Yvonne!! DET ska ta slut, är säker på att saker och ting står i helt annan dager i höst!!

Annika said...

Haha! Ja, många många semlor på sociala medier igår. Och absolut måste det vara med mandelmassa. Jag och en finsk facebook-kompis har en pågående fejd om det där - han påstår att det går lika bra med semlor med hallonsylt. Hädelse! (men tydligen finsk tradition). Han är gift med en svenska så de har debatten hemma oss sig också.

Jag minns inte björnklistret - antingen har jag dåligt minne från förstadiet eller också så hade det redan försvunnit ur rotationen när jag gick i skolan på 80-talet. Läppglans däremot minns jag att det var en grej.

Ha en fin dag och hoppas att semlan var lika god som på bilderna!
kram

Elisabeth said...

Okej, tillbaka för att kommentera mera!

Björnklister har jag ett svagt minne av från min mormor och morfar, mest hur burken såg ut, inte så mycket doften. De kanske befarade att jag skulle äta av det och att jag därför inte fick använda det. ;-) I skolan hade "skolklister", och pennor som det stod "skolpenna" på.

Läppglans hade vi också, fast det var nog mer från högstadiet och uppåt. Det fanns sannerligen i en mängd olika dofter (eller smaker, om man ser så på det ;-)). Minns också att vi tog av varandras läppglans! Haha, i dessa tider låter det verkligen helt otänkbart, men även i normala tider ska man nog undvika att ta av varandras läppglans, speciellt nr det är på flaska, som en del av dem var även då.

På tal om dofter: vi hade även doftsuddgummin, ju starkare doft, desto bättre. En kompis - som var lite smågalen - brukade prova att äta sudden för att se om de smakade lika gott som de luktade. Inte så hälsosamt direkt. ;-)

Erica said...

Åh! Nostalgi! Min favorit :-D

* Björnklister känner jag igen. I alla fall till namnet. Inte hur förpackningen såg ut, men något lim jag känt med en speciell doft. Dock kan jag inte "hämta" lukten av det från minnet, men skulle förmodligen känna igen den om jag kände den nu.
Vi använde dock inte sådant klister till vardags i skolan, utan har det för att det fanns någon sådan förpackning någonstans där jag vistats. Är inte säker på att det var i skolan... kan ha varit på Fritte (Fritids), kanske.
Till vardags (både i skolan och på fritte) använde vi vanliga Pritt limstift. Jordens jäklast mest värdelösa lim!

Den gråa flaskan med röd kork minns jag också. Vi hade sådant hemma. Dock har jag något minne av att vi inte fick använda det själva, eftersom det var flytande ;-P
Men det var sååå mycket bättre än limstift!
Det hade som en liten "kam" högst upp; så man tryckte ut lite klister och sedan drog med toppen för att sprida limmet där man skulle klistra.
Efter lite googlande hittade jag att det tydligen heter "RX lim".

* Och apropå värdelösa skolgrejer... de SUDD man fick i skolan. De där klassiska som var antingen bruna eller gröna, avlånga med en vit rand i mitten. Gissar att ni också hade sådana. Totalt VÄRDELÖSA!
Tror jag gick i mellanstadiet när skolan dock istället började köpa in sådana vanliga vita från typ Faber-Castell.

* Kan tänka mig att det var kul med alla läppglans med lukt/smak.
Finns ju såklart fortfarande, men jag har så dålig koll på allt sådant.
Kan heller inte riktigt referera till mitt eget liv just på denna punkt.
Jag har alltid haft absolut noll intresse för smink och sminkliknande produkter.
Även idag äger jag inte en enda sminkprodukt. Inte ens ett litet läppstift eller läppglans.
Något vanligt ofärgat cerat från COOP som jag köpt någon gång om jag haft torra läppar, men jag är otroligt dålig på att komma ihåg att använda dem.
När alla andra, under min uppväxt, gick på Kicks gick jag på Bokia ;-)



KUL att läsa ditt inlägg! Som sagt så tycker jag alltid det är så roligt att läsa om minnen andra har som inte tillhör samma generation som mig.
Hittade även en nostalgisk grej i samband med att jag googlade på limmet, så kanske blir att skriva ett eget litet nostalgiinlägg snart.

Hoppas du har en toppenfin dag, och att du njutit av Semlan!
Kramar /Erica

Elisabeth said...

Och förresten, detta med vaccinationen, bristen på vaccin och att det i Sverige är OMÖJLIGT att prioritera andra yrkesgrupper än vårdpersonalen (obs, det är SJÄLVKLART helt rätt att de prioriteras!), jag orkar liksom egentligen inte tänka på det, men ändå blir jag provocerad av det varje dag, både av hur långsamt det går och att lärare och folk i förskolan inte är prioriterade. Haha, så onödigt liksom, för jag kan ju ändå inte göra något åt det. (Att inte lärare/folk i förskolan är prioriterade säger för övrigt något om hur "samhället" i Sverige ser på dessa yrkesgrupper och om att vår status sannerligen inte är hög. Jag vet inte om det är högre status att vara lärare i USA, men här gnälls det mest på oss...)

För övrigt känner jag SÅ väl igen de där sudden Erica skriver om. De var verkligen värdelösa och gick ju knappt att använda!

Brysselkakan said...

Så du tror det kan vara din tur för vaccin snart? Här lär vi vanliga få vänta och vänta. Misstänker att jag får vara glad om det blir under maj... Men med alla förseningar i leveranser kan det ju bli ännu senare. Var hos min sjukgymnast idag, hon är ansluten till regionen (landstinget) men privatklinik. Och då är hon inte i den gruppen som anses behöver vaccin för de jobbar med sjukvård MEN hade hon jobbat på en vanlig Vårdcentral hade hon det. Snurrigt värre. Så tydligen går mängder av folk före henne och hon trodde hon hade större chans att få vaccin som privatperson.

Björnklister minns jag väl men inte att vi åt av det! Och det där gråa med röd kork, sådan hade jag hemma tills den tog slut för ett par år sedan.

Läppglans som luktade gott, jo sånt hade jag nog lite av men minns mer Nivea, tjockt vitt lager på läpparna. Då tycket man det var snyggt! Nåväl, allt var inte bättre förr!

Njut av din semla!

Humlan said...

Så roligt att träffa vänner och att få semla dessutom! Jag förstår att du njuter av både ock.
Jag hörde en läkare häromdagen som sa att när vi är vaccinerade så kan vi träffa andra vaccinerade men man ska fortfarande hålla avstånd och bara träffa några få hemma hos varandra ... Jag börjar undra hur framtiden ska bli.
Tandsköterskan som kallade mig till undersökning häromdagen sa just att "det vore ju onödigt att bli smittad NU, när det finns hopp om vaccinering snart", både hon och jag har klarat oss än så länge och vill inte åka dit nu när det finns hopp. Jag medger att jag är lite nervös när jag ska åka bussar och tunnelbana, men jag har skjutit upp besöket ett halvår så nu måste det bli av.

Det blev ingen semla i går eller i dag, men det blir nog någon när jag kommer i närheten av en affär. Jag hann inte titta så mycket på Instagram eller Facebook i går, men några bilder på semlor hann jag se. Bästa bilden på FB & IG är nog när Carina Bergfeldts son Hamilton äter semla på 1-årsdagen (jag tror att du också följer henne). Bilden när han doppar hela ansiktet i semlan är underbar!

När jag läste Björnklister så kände jag doften! Den doften går bara inte att glömma, däremot kommer jag inte ihåg färgen på burken, formen minns jag men inte färgen. Jag smakade nog på det någon gång, men har inget minne av att vi faktiskt åt det. Eftersom det var det man fick använda i skolan så var det kanske inte så konstigt att det inte vara så bra att klistra med (vem vet vad busiga barn skulle ha klistrat fast då ...) Den gråa flaskan med rött lock var betydligt bättre att klistra med, fast man var tvungen att vara försiktig så att det inte kom för mycket. Det luktade starkare och namnet har X i sig, men jag kommer inte ihåg hela namnet.

Läppglans i flaska har jag också använt, men kommer inte ihåg viken som var favoritsmaken, det kan ha varit persika. Eftersom jag hade långt hår så var jag irriterad på att håret fastnade på läpparna hela tiden så jag "åt" nog upp det ganska snabbt och blev aldrig någon stor användare av läppglans.

Stora Kramar!

Anonymous said...

Nostalgi, plötsligt kom jag ihåg läppglanset med colasmak jag köpte på Sokos här i Vasa, sådär såg ju den lilla glasflaskan ut. Björnklister hade vi nog inte i Finland, här fanns bara ERiKeeper. Annah

BP said...

Hoppas du och din kompis Lotta kunde njuta för fullt av semlorna idag. Så duktig hon är att hon bakar dom. Undrar om hon gör egen mandelmassa också. Vilket jobb i så fall. Fantastiskt!

Vilka (konstiga) associationer du får när du tänker på mandelmassa. Inte att undra på att jag inte gillar smaken;-)

Läppglans har jag nog aldrig använt. Inte som jag minns i alla fall. Men jag är beroende av cerat och har så varit i decennier. Å Lypsyl smakar ju ingenting... egentligen alltså;-)

marianne.dahl3 said...

Björnklister, den lukten glömmer man inte. Jag älskar mandelmassa oxå. Men något rött lock på burken minns jag ej. Nu e jag äldre o gick i skolan på 1950 talet.
Kanske burkarna fick rött modernt lock efter det!!
Dåligt klister var det egentligen och torkade snabbt i burken.
Så härligt för dej få en semla. Något visst med semlor.
Åt ingen igår, går inte till några affärer nu i Corona. Beställer hem livsmedel varje fredag. Då har jag sett en o annan semla i påsen!! Tröst i karantänen.
Brukar träffa en väninna o vi sitter i parken här intill där jag bor. Senast i söndags. Om
Man har bra på sej o filtar o sittunderlägg går det bra i en timma el en o en halv. Så roligt träffas o prata o fika.
Kunde man aldrig tro man skulle fika ute i januari-februari?!
Tror tyvärr hela detta året kommer gå i Corona tecken, tyvärr, på mer eller mindre vis.
Hoppas ni får vaccinerat er snart då!
Här i Sverige och EU verkar det gå så trögt. Jag hör till första gruppen och inte fått en kallelse en gång än. Hör inget från vården, dödstyst om vacc. Men uppmanas överallt om att hålla avstånd, tvätta händer mm. Självklart ska det informeras om. Men blir samtidigt mycket upprörd ang vaccinationerna. Är det bara vi som har ansvar sköta oss? Har varit i karantän i 11 månader nu. Inte träffat någon mer än jag kan räkna på ena handens fingrar. Inte varit inne i en enda affär. Varit på sjukhus 3 dagar, inte Corona. Det e allt. E man inte värd få lite vaccin då!!!! Tillhör riskgrupp pga hjärtflimmer. Mår bra men vill ha vaccinet!!!!
Kram
Marianne D.

Annika said...

Annika;
VERKLIGEN!!
En explosion!!
HAHA.
Mandelmassan är liksom grejen med hela bakverket. SÅÅÅ gott.
Ja, i Finland lär de ibland ha sylt i sina semlor, eller fastlagsbullar som man säger där. Där är en semla en fralla.
MEN under de vintrar jag var i Finland under barndomen, och även i vuxen ålder, hade de semlorna mandelmassa. Men jag vet att sylt förekommer där.
Nope, mandelmassaSKA det vara!!
Läppglansen, de gick förmodligen aldrig ur tiden, säkert lika poppis än idag. HAHA.

Kramar!!

Annika said...

Elisabeth,
Aha, så du minns det från dina farföräldrar . Alltså det KAN ju ha varit så att de verkligen ville hålla det borta från dig just pga av den särdeles goda doften, OCH faktiskt smaken. HAHA.

Läppglans. Alltid, Alltid.
Kanske än idag hos eleverna på mellanstadiet?
Förmodligen?
OCH så mkt mer antagligen.
Yes, man lånade absolut varandras. HEEELT otänkbart i dessa tider. FINNS inte på kartan, phew ...

Sudd ja, CLASSIC. Jag vet att jag också bitit i väldigt väldoftande suddgummin. Inte så jättegod smak. HAHA!!!

Annika said...

Erica:
YAY, så kul att du gillar sådana här inlägg, blir glad!!

Limstift, jag minns också dem från skolan. SOM du säger, totalt värda!! TOTALT.
De torkade på nolltid och de fäste väl knappt heller.
Har för mig att jag köpte såååå många limstift till K under hennes tid på skolan. Får här köper man ju elevernas skolsaker.
KAN bli ett inlägg i sig.
Men kul att du ev känner till det kära gamla björnklistret.
Det där gråa limmet var BRA!!
Minns så väl hur det var att limma med det. Det fäste, men det blev väl kladdigt förstås.
YYYESS, Erica, RX Lim, exakt SÅÅÅÅÅ hette det. TACK!!!!

Ja, vi hade sådan suddgummin i skolan också. Minns dem som gröna med röd rand i mitten. När man fick dem var de alldeles mjöliga.
De kanske var dåliga? Minns inte just det. Men det var de kanske?
Minns hur lätt det var att tappa bort suddgummit. Tror de flesta hade med egna sudd, doftande, haha.


Erica, det är ju lite coolt det där att du inte alls var intresserad av smink, och inte äger ngn make up idag heller.
More power to you, girl!
Din hy är förmodligen mkt tacksam för det.
Jag gillade smink, och gillar än idag.
Men vi hängde i bokhandlar också, så mysigt.
Men jag sminkade mig absolut inte i mellanstadiet, de var bara de där glansen som var grejen, OCH det mest för smakens skull, haha.

JAAA!!
Skriv ett inlägg på temat nostalgi så ska jag läsa det med nöje. Eftersom du är yngre än jag kan jag inte alltid relatera, precis som du inte kan här, men det är SÅÅÅÅ roligt att läsa. Och ofta kan jag not se med "vuxnare" ögon på det som är barndom och tonår för dig.

Bring it.

Stora kramar från mig!!

Annika said...

Elisabeth:
Hear, hear!!
Jag håller med dig till fullo.
FATTAR inte prion hemma, jag gör verkligen inte det.
Tycker de skulle göra som här.

Lärarnas status här?
Tror det går från kommun till kommun. Fairfax Co lär ju ha en av de bästa public school systemen i USA, lärarna har hyfsad (LÄS hyfsad, absolut inte skyhög) lön, de har jättefina benefits såsom försäkringar och annat och ett lönesystem som man kan klättra i.
Men så finns det ju områden där skolorna är usla och lönerna vidrigt dåliga. Så svårt att svara på frågan, men här hos mig har de nog helt OK status.

HAHA, kanske blev suddgummina sämre på er tid. Jag minns inte att de gröna var så usla? Men jag kan minnas FEL!!!

Annika said...

Humlan:
DET var jätemysigt och GOTT.
MEN det blev sååå isande kallt. Vi satt på hennes deck. Hon har gasolvärmare men det var för kallt fö. Men superdupemysigt att ses, OCH gott!!
Ja, man kan undra hur det blir sen efter vaccinet. Verkligen.
De lär väl ta tid allting.
Jösses, tänk att det snart gått ett ÅR!!!
Känner dom du, vill inte riskera ngt nu nr vaccinet ändå är så nära. VILL inte gå in hos ngn innan vi vaccinerats etc.
Det är risk nog att handla mat etc.

JAAAA!! JAAAA!! Hamilton när han åt semla. SÅÅÅÅÅ gulligt.
Han är så himla skön den ungen.
Han passar att heta Hamilton också, haha.

Humlan, hoppas du får tag i en semla idag!!

Björnklisteret, CLASSIC!!
Runda vita burkar med rött lock, efter vad jag minns.
Det där gråa klistret googlade Erica ovan upp, det heter RX Lim. DET var bra!!

Persika var en smak jag älskade också.
Numera tål jag inte den doften, tycker den luktar skit nästan. För kvalmig doft. Men på den tiden var den underbar.
DU har helt rätt i att håret fastnade i glansen.
IRRK


Stora kramar!!

Annika said...

Anna:
DET var säkert den sorten som vi hade.
OCH colasmaken var ju så god.
MMMM!! Haha. Sokos i Vasa, vet ju precis var det ligger!!
Limmet du nämner känner jag inte till.
Alla dessa skollim alltså :-)

Annika said...

BP:
Ja, det ar såååå goda.
OCH ja, hon hade gjort egen mandelmassa. Den var SÅÅÅÅÅ god.
Det finns at köpa här hos oss, men den kan vara lite svår att få tag på ibland.
Mysigt och gott var det.
HAHA, jaaaa ... mandelmassa är nästan det bästa jag vet. ÄLSKAR marzipangodis. Så det där björnklistret var lockande för mig. hehe.
Skulle gärna sniffa på det igen.

Lypsyl. DEN doften är ju heeeeelt underbar. Den klassiska blåa!!!
LJUVLIG!!

Annika said...

Marianne:
Björnklistret var verkligen ljuvligt härligt. Men uselt som lim.
Ja,när jag bildgooglade limmet så dök bara brukar med grönt lock upp.
Så det kan ju vara så att jag minns fel.
Men ngn annan här i tråden minns också rött lock. Båda fanns uppenbarligen.

Semlan såå god igår!!
BRA att du unnar dig semlor under karantänen. MKT bra.
Så fint att du beställer dem när din mat kommer hem till dig. KLOKT att du har den tjänsten också.

Mysigt att du träffar din väninna på det sättet. Låter jättebra.
Jag vet, mer än 90 min står man inte ut utomhus. Det gjorde inte vi igår heller.
Kylan kryper in ...
Men det är himla mysigt att träffas.

FÖ. håller med dig till fullo!
Tycler det är bedrövligt faktiskt. Vilken bomning av EU.
USCH,
Mina föräldrar är 80 och 87. De har inte hört pip. Inget alls.
Tycker det ör bedrövligt.
JOOOOOO ni är sååååå galet värda ert vaccin så det inte är KLOKT!!

SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ lönlöst också att de upplyset om avstånd, handtvätt och fysik distans. VIIIII VEEEEEEET!!! VIIIIII VEEET!!
Fram med vaccinen nu och ni äldre ska vara i första gruppen.

Varm kram från mig!!