Friday, February 19, 2021

Sådan otroligt märklig nederbörd ...




Hej fredag!!


Veckan har gått fort.
Det gör de alltid, flyger fram.
Helgerna gå lika fort de. Såklart. De går ännu fortare.


Vädret igår blev av den trista, trista sorten. Istället för fluffig, fin snö kom det något konstigt underkylt regn och något som närmast kan liknas vid isig kornsnö. USCH.
Total BUST med andra ord.
Vägarna lär ha varit vidriga att köra på.
OCH skolorna—som PRECIS öppnat—deklamerade redan kvällen innan att torsdagen var SNOW DAY! Skolorna stängda alltså. Det krävdes ingen virtuell undervisning heller.
CLASSIC snow day med andra ord.
Låt mig säga så här, det var underhållande att läsa kommentarerna på Facebook igår efter att man ställt in skolan igår. DET  fullkomligt brann i kommentarsfältet där arga föräldrar skrev ut sin ilska över denna SNÖDAG. Somliga stödde beslutet. Andra tyckte det var löjan eftersom de ändå kan köra skolan online.
Således blev det krig i kommentarsfältet. UNDERHÅLLANDE, haha.
Jo, jag följer fortfarande Fairfax County Public Schools online fastän Karolina inte gått där på snart SJU år. FATTA i sommar är det SJU är sedan hon tog sin examen från High School.
OFATTBART.



Men tillbaka till gårdagen. Jag bestämde mig för att gå ut och gå min runda även fast vägarna var konstigt kornigt isiga och märkliga. Ärligt talat, jag vet inte vad man ska kalla den nederbörd som föll igår.
Jag drog på mig mina vinterpaltor och gick ut.


Jag mötte TVÅ personer. Hundägare.
DET var allt under de 7 kilometer jag gick igår. Resten av tiden såg jag inte en levande själ.
De som såg mig från sina fönster tyckte nog att jag var helstollig som var ute.
Mest gick jag i skogen. Det var mysigt, och det var inte speciellt halt. Men vädret som rådde igår ÄR inte kul, det kan jag säga. En slags halvmesyr. Låt det snöa om det ändå ska hålla på, morr.


Här kommer ett litet axplock med bilder från gårdagens runda.
Jag hade tänkt köra ett sånt där “var femte minut” inlägg idag. Alltså, då man fotar den exakta platsen där man befinner sig STRIKT var femte minut.
MITT försök till det igår var så enahanda eftersom jag bara gick i skogen, så det hade varit URTRIST för er att se …
Men jag ska köra ett sådant inlägg rätt snart eftersom det då blir lite oväntade motiv.


 
Med detta önskar jag er alla en fin och bra helg.
Vi hörs på tisdag igen för den som vill och önskar.

14 comments:

Monica said...

Så skönt att komma hem:-), nu blev jag riktigt kaffesugen. Och nu ska jag komma ihåg att ta med en vettig mössa när jag går ut, har en liknande din, är ju snygg också och man blir varm i hela kroppen, haft alldeles för tunna med mig i fickan och de senaste dagarna som bara varit minus 5 har haft nån konstig iskyla, hemsk vind. Idag glashalt i Sverige så skolbussar inställda och föräldrarna ska inte ta bilen istället. Men ser inget om Stockholm men tydligen många andra län med varningar. Vi får ha städdag kanske och ta det lugnt. Igår köpte vi med en matkasse från McDonalds, massor med gott, första gången på ett år, ja för alltid, vi har ju ätit där i så fall nån gång då och då. Nu funderade jag vem jag skulle ta men det ser fräscht och vettigt ut där så valet föll på dem. Kaffe bryggdes raskt hemna till och jättegod pressad äppeljuice istället för läsk hade jag beställt. Vi kastade oss övet allt, som en Nobelmiddag kändes det, haha. Men denna vecka känner jag mer och mer att vi lever i ett mysko samhälle och så mycket är stängt och stänger och folk blir mer och mer slutna, alla kan ju bära på smitta tänker vi kanske. Och ungefär bara två yrkesgrupper i farten, alla lärare som ska arbeta som om inget hänt, all personal i mataffärer och så snöröjare, de ser nöjda ut, får ju vara i friska luften, sen sjukvården förstås nen de har ju skydd ftån topp till tå mot övriga. Nu får vi se hur det går efter alla sportlov, hoppas föräldrar och andra vuxna har huvudet med sig, barn och ungdomar har och tänker mycket. Önskar dig en fin helg Annika.

Anonymous said...

Yvonne said....
Ser ut som du hade behövt Icebug på de där vägarna. Här töar det idag och det kom lite lätt regn så bara att hoppas att plusgraderna fortsätter, annars kan det bli halt på vägarna. Gångvägarna är bitvis moddiga och resten är is- och snöfria. Har just idag varit ner och köpt min första mössa på minst 30 år, gillar inte mössa så jag har bara kapuschongen när det är kallt, men nu köpte jag en snygg nästan vit reflexmössa. Lite udda att köpa när vintern är på väg bort kanske, men då är jag redo till nästa år. Mössa, klumpiga vinterskor och paraply är saker som jag verkligen ogillar och undviker att använda.

Din kopp med kaffe lockar verkligen och så fint med tända ljus.

Stor kram och trevlig helg

Brysselkakan said...

Oj, vad jag kan sakna att gå mina dagliga PW:s... streta på i ur och skur och sedan komma hem och duscha varmt.
Tyvärr tror jag mer och mer att det aldrig lär bli så igen men bara att acceptera!
Men härligt för dig!
Ha en fin helg!

Annika said...

Monica:
HEEEEJ!! VAD kul att du är här. Svarade precis på din kommentar från igår som jag INTE såg igår. Märkligt.
Så roligt att du är här.
Min mössa är såååå skön. Det är min bästa vintermössa och den är med på varenda vinterprommis.
HALKA, det är det värsta som finns. HATAR det.
OCH jag förstår att ni har det nu när det börjar töa. INTE roligt. ALLS.
Det är vinterns stora, stora baksida. SÅ hemskt.
Nu får ni verkligen ta det lugnt.
Ibland är MCD bara bäst. Helt klart. Sällan jag äter där också, en gång om året kanske, men det är GOTT. OCH de har absolut de bästa fries'en!! SÅÅÅÅÅ goda.
Så ibland kan man gott unna sig mat från Micki D's!
Håller med dig om att det är en konstig tid. OCH jag håller också på att ramla ner i ert introvert hål. Mer introvert än jag vanligen är. Inte nyttigt det här.
Ja, vaccienera nu lärare och vårdpersonal. NU!! De ska ha vaccin.
Alla som jobbar ute är nog rätt nöjda för risken
r ju rätt liten att bli smittad ute. Ja, Monica ... det är bara att hålla i och hålla ut. Såg en kul meme idag på insta, --- Att säga "När Corona är över" börjar likna när man säger "När jag vunnit på lotto"--HAHA! Rätt kul tyckte jag, och sant. make it stop!!!
Sportloven och resorna till fjällen... say no more ... orkar inte höra om eländet. FATTAR inte. Som här, folk då som reser till Florida som om inget har hänt. Blir fan helt paff över dumheten.
"Gotta need a break from corona" --- ja som om DEN inte finns i FLA. Alltså folk ...
Monica, när ska du skaffa ny laptop??? SAKNAR din blogg. Blir lika glad varje gång su kommenterar här.
Trevlig helg och stor kram från mig!!

Annika said...

Yvonne:
Det var märkligt nog inte så halt. Det var som korn av snö på marken, liksom som ... ja frigolitbollar typ. Helt obeskrivligt konstig nederbörd.
Ja, nu har ni tö. OCH det är inte kul. Man vill helst att snön bara ska försvinna, Inte modda och slaska och IS. NEJ!!
Ja, mössor, älskar sådana. Har flera stycken, den på bilden är min favvis när jag ute i kylan. BRA att du köpt en!
Som sagt, en bra invetsting till nästa år-
Paraply,håller med. Klumpga vinterskor, håller med. Mössa, gillar :-)
Ha nu en finfin helg.
Kramar från mig!!

Annika said...

Brysselkakan:
ALLTSÅ, jag förstår ju DET!!
ATT du saknar. HOPPAS att det verkligen kan bli ngt som du kan ta upp igen.
Jag vill att du ska kunna komma ut.
Ja, jag uppskattar det verkligen. SÅ otroligt mkt. Det blir ju lite av en livstil och rutin. Så nog förstår jag att du SAKNAR.
En trevlig och fin helg önskar jag dig.

BP said...

Årets vinterväder inte minst i USA är ju helt sjukt! Såg reportage om Texas och tyckte verkligen synd om invånarna där. Å guvernören gjorde ju bort sig rejält. Hur tänkte han? Inte alls skull jag gissa.

Så jag gissar att du ändå kommit lindrigt undan än så länge med vädret alltså.

Här har tövädret börjat idag. Får se hur länge det pågår...

Önskar dig en fin helg nu!

Elisabeth said...

Så typiskt att vädret ställde till det när skolorna precis öppnat. Faktum är att jag håller med dem som tyckte att det var löjligt, nu när alla har vanan inne vid digital undervisning borde man ha kunnat köra skola ändå. Som lärare (utifrån mitt svenska perspektiv förvisso) hade jag föredragit det alternativet.

Du har så fina promenadvägar i din närhet! Dock, det ser verkligen allt och ruggigt ut på bilderna. Kan förstå att inte många var ute.

Susjos said...

Vintern är väl inte min favvoårstid precis, men de tär alltid skönt med en promenad och sen få komma hem och dricka något varmt.
Här hemma är det töväder, så jag blev blöt om både strumpor och skor idag på min promenad!
HA en skön söndagkväll, jag ska strax bege mig till jobbet...
Kram

Channal said...

Vi har fått plusgrader och fulsnö! TRIST! Men underbart med sportlov!
Blir dagliga promenader trots det fula vädret. Hoppas på lite sol i alla fall!

Ha en fin vecka Annika! KRAM Anna

Annika said...

BP.
Texas har det för jävligt. Helt otroligt där.
OCH vilken kyla de fick, såååå kallt och så mkt snö.
I en stat som aldrig brukar drabbas så.
Ja, där kommer många att får stå till svars, inte mins guvernören. Men elbolag, gasbolag etc etc. SÅÅÅ hemskt.
Här hos mig har vi väl haft en ganska normal vinter med normal kyla etc.
Men i Södern, ja jösses alltså ...
STACKARS folk. Följer flera Texasbor på instagram, och det har varit intressant de senaste dagarna.

Vi får också tö nu, fine.

Hoppas helgen var fin!

Annika said...

Elisabeth:
JAG med!
Tycker också de kunde kört virtuellt.
Komiskt faktiskt att de inte gjorde det. De kanske är SÅÅÅ less på det nu att de behövde ett brejk.

jag har jättemånga fina vägar att välja på. SÅ lyckligt lottad där.
DET var så konstigt väder, kan inte beskriva snön eller nederbörden. BARA så konstig.

Hoppas din helg varit bra.

Annika said...

Susjos:
DET är sååå härligt.
Älskar det.
Det jag avskyr är halkan. Snön och kylan har jag inget emot, men blankis och is. DET är inte roligt. Har precis vurpat ordentligt på min runda idag. INTE kul.
HOPPAS du haft lugna dagar på jobbet (WHO am I kidding, right??)
Kramar!

Annika said...

Channal:
NJUT av sporlovet trots att bildvädret kom precis då, Typsikt. Men skönt med ledighet ändå.
Stora kramar!!