Wednesday, February 10, 2021

Nostalgi-Annika: Freestyle!




Godmorgon onsdag!
 



Jag är tacksam och glad över att det JUST nu (i skrivande stund) inte är det minsta halt ute. Med lätthet tar jag mig ut på morgnarna iklädd täckjacka, mössa, vantar och halsduk.
För tillfället har jag mina vandringsskor när jag är ute och går eftersom de har de allra bästa sulorna.
Det är flera minusgrader varje morgon när jag kliver ut på trappan och börjar min promenix.
Visst, till viss del måste jag se upp för isfläckar, men just nu ÄR de lätta att se.



Med mig på min runda finns alltid min gamla trogna, och numera ganska trötta, mobil. 
Än så länge funkar den. Det är med den jag knäpper så gott som samtliga av mina bilder och det är via den jag lyssnar på mina favoritradioprogram och poddar medan jag traskar på.
Prisa tekniken.
Även om prylarna måste bytas ut då och då (alldeles för ofta om vi ska vara ärliga, eller hur?). Jag SKA skaffa ny mobil inom snar framtid, jag tycker bara processen att göra det ÄR så jobbig. Att börja om och lära om. Numera kan man ju föra över appar och rubbet, men ändå … JOBBIGT!!
Så ja, jag DRAR mig.


Minns hur det var förr i världen när detta med portabla spelare kom.
AH, you all know, the WALKMAN!!
Eller Freestyle, som vi ju sa i Sverige.
Jag köpte en Sony Walkman för en av mina allra första löner jag fick på mitt första sommarjobb. 
DET kändes stort.
OCH såååå otroligt UNDERBART det var att kunna lyssna på kassettband medan man cyklade, var ute och gick, åkte tunnelbana eller förflyttade sig överhuvudtaget. Allt sånt.
Men jag minns också hur ljudet svajade i freestylen om man inte höll sig hyfsat stilla. Dock, det var stort och coolt att ha en Walkman i början av 80-talet.
INTE var de billiga heller, efter vad jag kan minnas. Problemet var ju att batterierna tog slut på direkten. Nåde dig OM du spolade kassetten fram och tillbaka för mycket. DET liksom tömde batterierna på nolltid. SÅKLART var batterierna dyra också. Man visste att de höll på att ta slut då bandet började sacka, haha.



SÅ här såg min allra första Walkman ut.  Senare skaffade jag mig den klassiska gula, men exakt så här såg min första ut.  AWWWW!!! ;-)  Bild från Spectrum.



Jag minns fortfarande hur det var då man cyklade med sin freestyle och for fram över cykelvägarna på väg hem till någon kompis.
DET kändes som om hela ens liv hade fått ett eget soundtrack.
YAY!
De flesta kassettband var egeninspelade likaså, det mesta från radion. MEN det fanns också flera band man spelat av från kompisars LP-skivor, via någons stereo som hade kassettdäck. Så gick det till PÅ den tiden.
WAY WAY WAAAAAAAY before Spotify.
Tänk om vi då anat att vi en dag skulle vi kunna plocka hem precis den musik vi vill ha exakt NÄR vi vill ha den, att vi kan skapa otaliga spellistor via en liten platt mackapär. OCH dessutom då få musik där inga repor någonsin skulle uppstå eller där banden aldrig någonsin trasslade ihop sig. Vi hade ingen aning om vad som komma skulle.


När jag var ny i USA brukade snälla kompisar i Stockholm spela in kassetter åt mig från Radio Stockholm som jag ÄLSKADE då (jag jag gillar Radio Stockholm än idag eftersom det är den kanalen jag alltid har inställd på min SR-app).
Det var pratprogram blandat med musik.
OCH framförallt skickade kompisarna över programmet TryckarTajm, haha.
MINNS NI det programmet!!!??
Att få en kassett med posten var som att hitta ett guldklimp i brevlådan.




Bild från Pinterest.




Nu är det bara att lyssna direkt på Radio Stockholm närhelst jag vill det.
Jag kan ladda ner, eller lyssna direkt på, vilket radioprogram som helst.
Detta har vi nu kunnat göra i åratal. Dock, jag tycker fortfarande nästan att det är  lika coolt idag  som jag tyckte från allra första början.
Prisa tekniken.
Jag har ännu “gammaldags” hörlurar med sladd, haha. Men nu har jag kommit på att jag vill ha AirPods. Jag lånade Karolinas ibland då hon var här, och joooo, jag gillade att slippa sladden. Jag trodde inte jag skulle bry mig, men det gör jag tydligen, haha. Så jag kan ana ett par AirPods i min ägo inom en snar framtid likaså.


Jag minns också vad jag köpte för en annan av mina första löner när jag var tonåring, en kamera!! En automatisk Canon kompaktkamera som SJÄLV drog fram filmen. HUR coolt var inte DET!!
Den gamla Canon-kameran ÄLSKADE jag, inte minst ljudet när bilden trycktes av, aaahhh. Men film var dyrt och inget jag hade råd att slösa med. Framkallningen också så DYR.
Men allt detta är en annan nostalgihistoria som jag kan skriva mer om i ett senare inlägg.


Minns du din första Walkman/Freestyle?
Brukade du spela in låtar från radion?
Vilka var dina favoritprogram?
Satt du och dina kompisar ofta hemma och spelade av varandras LP-skivor?
MINNS du hur det kändes första gången ditt liv fick ett “sound track” medan du cyklade, gick, reste och så vidare?


Ha en jättefin onsdag!!!

16 comments:

Ama de casa said...

Jag bytte tämligen nyligt mobiltelefon. Den lämnades med varm hand över till teknikavdelningen här hemma och jag fick tillbaks den när allt var fixat och klart. LYX!!! :-)

Visst spelade jag in från radion också. Till en början med en mikrofon uppställd framför den, ljudet blev väl inte sådär jättebra... Haha! Men man var liksom inte så bortskämd med ljudkvalitet på den tiden. Jag var mest glad att det hördes nåt ;-)

Kallekula said...

Första bärbara enheten var en gul, vattentät Walkman. Jag hade dock missat detaljen att hörlurarna inte var vattentäta så det fick bli inköp av nya hörlurar redan dag två av ägandet.

Minns också att jag varje gång någon ny typ av bärbar enhet kom var helt säker på att denna standard skulle gälla i minst 10-15 år. Några år var det cd-walkman som gällde, sedan minidisc, sedan små mp3 spelare, sedan stora mp3 spelare som iPod. Nu tror jag dock att telefonen är här för att stanna =).

Anonymous said...

Yvonne said....
Ja, de där spelarna minns jag, men mest genom att våra barn fick sådana och det skiftades ofta och slutade väl med MP3 spelaren om jag inte minns fel.
CD-spelare fanns det väl också något som hette?!

Kassettband som krånglade minns man också. Tacka vet jag telefonen som idag används till allt, både musik, fotografering, GPS och t om att ringa med. Den kommer nog att hålla mååååånga år till.

Ha en fin onsdag hälsar jag med en kram. Här var -13 i morse, nu bara hälften av det och det singlar ner lite lätta snöflingor också

SweFlo said...

Alltså, jag har min första freestyle, här, fullt fungerade från 80-talet med ett av de där självinspelade kassettbandspelare i. För många år sedan skickade min mormor den till mig, hon hade hittat den i nån låda. Jag blev så paff, att den ens fanns länge, och att jag hade den här I USA. Och att den fungerar!!! Så nostalgist och kul att visa dottern. :-)

Annika said...

AMA:
SÅ vill jag också ha det.
ALLT ska var fixat och klart och jag kan bara få den. ALLT utom det där trixet och fixet.
VILL ÅSSÅ ha det så!!
Apple är bra på att hjälpa till, men jag vill bara FÅ luren klar, haha!!

Classic, ngn ggn i allra första början tror jag vi spelade in SÅ också. Men bara ngn enstaka gång. Ljudet var ju värdo!!
HAHA!!

Annika said...

Kallekula:
Välkommen till min blogg!!
Den klassiska GULA vattentäta WM!!
NÄ just det, lurarna var ju verkligen inte vattentäta, phew ....

Preciiiiis....
Just så var det ju, ååååå nu är WM här för att stanna!!
OOOOO nu finns WM med CD!!!!
WOW.
Sen Mp3 som tog hela 300 LÅTAR!! WOOOW!!
Ja, ngt luraktigt kanske det blir även framöver? VEM vet.
En sak, man blir mer och mer svårlärd med åren, iaf jag.
HAHA.

Varmt välkommen tillbaka!!

Annika said...

Yvonne:
KAN tro att dina barn hade sådana, fast kanske en lite senare modell än den jag visar.
DE var ju så klassiska.
Kan tro att dina barn lyssnade på sagor i dem. Minns att jag hade en CD WM som Karolina ibland lyssnade på med just sagor.
CD spelare WM fanns absolut.
ÄLSKADE min, tyckte det var SÅÅÅÅ avancerad. Den skaffade jag mig här i US, kanske tom efter at K föddes?

JA; jösses, kassetterna som alltid trasslade sig. ALLTID. Där satt man med penna och försökte reda upp det.
GAAHH!!
Ja idag är det verkligen en milsvid skillnad på då,
GUD så fort utvecklingen har gått.

ÅÅÅÅ vilket fint vinterväder.
Här är det när plus och en blek sol.

KRAMAR!!!

Annika said...

Sweflo:
ÅÅÅÅ vad MYSIGT och nostalgiskt att du fått hit den!!!
OCH den funkar!!
SÅ roligt.
Kna tänka mig att din dotter tycker det är en RELIK!!
:-D

Channal said...

1000-tack för denna underbara nostalgitripp!
Min första Freestyle var GUL! Så snygg. Men jag minns att ljudet kunde bli lite svajigt när jag sprang med den.
Självklart spela jag in låtar från radion. Men Ulf Elfving började alltid snacka innan låten tog slut. Irriterande.
Mina favoritprogram var väl just Upp till 13 - frågesport och önskelåtar. Vi spelade och in det själva, (som en lek) vi gjorde frågor och pratade med varandra. Sen gillade jag Tracks och Radio Luxemburg. MINNS mina första “sound träcks”. Har faktiskt några kvar men tyvärr går det inte att lyssna på dem. Har ingen kassettbandspelare. Just nu älskar jag Spotify!

KRAMAR Anna

Annika said...

Channal:
KUL att du gillade!!
GULA ja, det var den verkliga klassiker. jag skaffade den lite senare. Men den var kult!!
VISST ljudet blev SÅ svajigt när man rörde sig för snabbt med sin freestyle,. ALLTID.
Ja, Ulf Elvfing snackade, och Clabbe också. Man satt där och önskade att de inte skulle snacka in i låtarna, haha.
Upp till 13 älskade jag. Lördagsbiten också! Rakt över Disc likaså!!
TRACKS ja, tack för den påminnelsen!!!
har inte heller ngn kassettbandspelare längre. HAR inte ens en CD-spelare (jo i bilen, men inte hemma).
Spotify är såååååå BRA!!!!

Stora kramar till dig!!

Elisabeth said...

Jag fick en freestyle när jag var runt sju år (början på 90-talet), framförallt för att jag skulle kunna lyssna på kassettböcker nr vi åkte tåg/bil. Det var roligt, men av oklar anledning var jag inte så imponerad av den. En kompis däremot var omåttligt stolt över sin och hade med den till skolan för att visa alla. Vi var nog dock lite för små för att det skulle vara riktigt trendigt/"häftigt" med freestyle.

Vi brukade spela in låtar från varandras CD-skivor till kassettband, och jag spelade även in från mina egna till kassettband för att kunna lyssna i bilen, där vi inte hade någon CD-spelare. Minns att det var viktigt att det var helt tyst omkring, annars stördes ljudet. Det bästa var när någon hade kombinerad CD- och kassettbandspelare, för då kunde man spela in utan störande ljud.

Nu lyssnar jag mest på musik via Youtube. Har inte Spotify - jag lyssnar så pass lite på musik att det inte "lönar sig" att betala där. Dessutom är jag en konstig människa som inte vill lyssna på musik t.ex. när jag är ute och går. Airpods har många av mina elever, men eftersom det bara är till Apple (väl?) är det inte aktuellt för min del. Och som sagt, jag lyssnar sällan på saker i mobilen, så jag har inte riktigt det behovet. Däremot verkar det absolut väldigt skönt att slippa sladdar!

Annika said...

Kommer inte ihåg min första freestyle, däremot de där blandtejpen vi spelade in åt varandra. Speciella till kompisar eller kärleksintressen. Och sen spelade man dem igen och igen. Och kanske lite intalade meddelanden emellan. Det var fint! Mycket mer speciellt än playlists på Spotify.
Kram!

BP said...

Nostalgi - kult säger jag bara:-)

Köpte en likadan Walkman/Freestyle som du hade.

Absolut! Spelade in låtar och hela program.

Favoritprogram: Smoke rings (https://sv.wikipedia.org/wiki/Smoke_Rings) och "Gata upp och gata ned" med Harald Norbelie (https://sv.wikipedia.org/wiki/Harald_Norbelie)

Annika said...

Elisabeth:
Kan tro att du hade en sån. För jag kan tänka mig att många föräldrar köpt en sådan till sina barn, just med tanke på resor och så.
OCH just ljudsagor.
SANT, du var nog lite för ung för att fatta den trendighetsfaktor som fanns runt dem, ffa på 80-talet.
Helt galet poppis :-D
Jamen jA!! Absolut, du har ju så rätt, vi spelade också in från CD till band under den senare delen av 80-talet och på 90-talet. Då alltid på en stereoanläggning där det gick.
HAHA, minns det där att spela in med mikrofon till bandspelare INNAN vi började köra med sladdar och sen via stereo och kassettdäck där allt sånt var så LÄTT.

Youtube är toppen!!
Älskar YT.
men jag gillar att strömma musiken när vi tex äter middag eller tar en drink etc. Under dagen lyssnar jag inte så mkt på musik, det är mest poddar och program då. OCH ffa då jag är ute och går.
VET faktiskt inte om AirPods finns för android??
Ja, det var skönare än jag trodde att ha dem då K var här.

Annika said...

Annika:
DET var mkt speciellt, ja. OCH jag kan fortfarande än idag höra övergångar när jag hör en viss låt ...
OCH ja, alla blandband som fanns, och som man fick gjorda till sig.
Härligt.
FAST, jag gillar Spotify mkt numera, vill inte vara utan den tjänsten :-)
Kramar!!

Annika said...

BP:
TACK!
VAD kul att du tycker DET. För det tycker jag OCKSÅ!!
Älskar att läsa om nostalgi och älskar att skriva om det.

ÅÅÅÅ kul att du hade en likadan som jag. TROR det var basvarianten av WM. Sen skaffade jag den gula klassikern.
DET var en uppgradering minns jag :-D

YESSS! Minns bägge dina program. Smoke Rings gick sena kvällar, minns jag. Jag kommer ihåg hans röst så VÄL!!!
OCH jaaaaa, Gata upp o Gata ner också ...


ÅÅÅÅÅ minnen!!