Thursday, November 05, 2020

It ain't over until ... Sömn? Finhöst, Julande och en radda med film och tv-tips!





Torsdag!

Den femte november …



* IT aint over until the fat lady sings ...


Vet vi alls något om presidentskapet nu?
Fortsätter nagelbitaren även idag? Imorgon? Nästa vecka?
HUR ska det sluta?
Somliga i min närhet är försiktigt optimistiska. Somliga är det inte, jag till exempel. Jag ser allt i nattsvart, men hoppas såklart.


DET var väl just så här vi inte ville att det skulle gå.
ATT det skulle bli så jämnt att man inte ens vet … Samtidigt anade vi ATT det skulle bli JUST så här. Men, det blir kanske en upprepning av Bush-Gore 2000? SÅ kan det mycket väl bli med allt vad det innebär.

Ja, vilka dagar alltså. Inte bra för blodtrycket …
AT all!



* Vaddå sömn?



Natten mot igår, valnatten, sov jag kanske i två timmar.
SÅ fort jag vaknade under natten kollade jag Washington Post’s app. Tror jag gillar den bäst under det här knäppa valet. För övrigt undviker jag nyhetssidorna på nätet och jag har INTE på TVn. Det är som om hela världen håller andan. Allt på helspänn.



* Finhöst


Mitt i allt detta jobbiga är hösten TOTAL!!
Det perfekta vädret råder. Det är soligt, det är varma dagar (21C) och höstfärgerna står i sitt crescendo.
Jag tog en jättefin PW igår, men jag kanske inte riktigt njöt av naturen som jag brukar. Knäppte bilder gjorde jag ju förstås ändå ...





Orkade jag inte riktigt ta mig an igår. Jag fixade lite utomhus istället i det fina vädret.
MEN det är på G härhemma, det är det.
OCH jag fortsätter nog idag. Med att pynta upp.
DET känns ganska fel att göra det nu. Redan. Erkänner det. Det känns knäppt tidigt. Men samtidigt bra.

Resonerar även som så, att OM jag skulle åka på c-19 är det skönt att jag gjort så mycket som möjligt. För skulle jag åka på sjukdomen så orkar jag förmodligen ingenting under en period. Så lika bra att maxa nu. One never ever knows, right … ?


OCH nu blir det film och tv-tips!!




* The Queen’s Gambit



NU ska ni få tips på en riktigt, riktigt bra serie som går på Netflix just nu. En miniserie som heter The Queen’s Gambit. Fascinerande och vacker historia om nioåriga Beth, vars mamma dör i en bilolycka (eller är det månne självmord?). 
Beth hamnar på barnhem, och där i källaren träffar hon på en trumpen  vaktmästare som lär henne spela schack. Det visar sig att Beth är en naturbegåvning …
Se denna serie! Du behöver inte vara intresserad av schack för att gilla den.
Scenografin är så vacker, handlingen bara fastnar du i direkt. DU dras in i den.
Skådespelarna är TOP NOTCH!

  Netflix när det är som ALLRA BÄST!!


 



* The Undoing.



Har du HBO?
Isåfall kommer nu tips på en riktigt BRA thrillerserie som går där just nu. Nicole Kidman och Hugh Grant spelar det perfekta paret på Upper West Side i New York. Han framgångsrik onkolog, hon framgångsrik psykolog.
Paret har en son, en son som går på en fin och åtråvärd privatskola. Till denna privatskola kommer en elev på stipendium vars mamma väcker uppseende och intresse bland de andra föräldrarna på skolan … 

Hugh Grant, en skådis jag har svårt för i vanliga fall, är i denna serie ICKE typecastad.
Han spelar en roll som är långt ifrån hans vanliga lite “fumligt charmiga” roller. DET måste vara underbart för honom att SLIPPA spela den tröttsamma typen.

Se denna mycket spännande thriller i sann New York-miljö

  





* Rebecca



Peter och jag hamnade framför nyfilmatiseringen av Hitchcocks gamla klassiker, Rebecca nyligen. Rebecca som grundar sig på boken av Daphne du Murier.
Själv minns jag Rebecca tydligast från en miniserie som gick i Sverige i mitten av 80-talet, skulle jag tro. Jag kommer ihåg att jag och mina kompisar var ganska besatta av den, och dess handling.
Handlingen är kusligt romantisk, den utspelar sig på ett gods i England där den nyblivna änklingen Maximillian de Winter precis gift om sig med en ung kvinna han träffat nere på Rivieran. Det är runt den unga, nya frun handlingen kretsar. Frun som nu lever helt och hållet i skuggan av hans avlidna hustru Rebecca. Rebecca som hade allt hon inte har, skönhet, stil, klass och ondska …


   


Svävar Rebeccas osaliga ande ännu över godset?
Kristin Scott Thomas spelar husfrun Mrs. Danvers med bravur. Lilly Allen spelar unga frun och Armie Hammer gör Max de Winter.

Filmen är vacker, spännande och BRA! Den ligger på Netflix




* Man with a Plan


Vill du se en lättsam sitcom?
Vill du ha något att titta på när du inte känner för att se något tyngre? Isåfall kan jag rekommendera Man with a Plan där Matt Le Blanc-- Joey från Friends-- spelar huvudrollen. Matt är familjefadern som plötsligt får ta mycket mer ansvar för sina tre barn och hushållet då hans fru börjar arbeta igen efter att ha varit hemmafru i många år. Serien är söt, rolig och bra. Matt Le Blanc är alltid topp, tycker jag. Serien ligger på Netflix.






* Julfilmer


DE börjar nu droppa in på Netflix, och andra kanaler, har jag märkt.
IT IS TIME!! YAY!
Jag har inte sett någon ännu, men det är bara en tidsfråga … Det är alltid kul med julfilmer.
Roligast är nästan att göra narr av dem. MEN de ÄR ju mysiga att se också, de flesta av dem.
Feel good galore, och det kan världen behöva nu.


* Frågan är …

… VET vi nu?
Vet  hur det gått i valet? När detta läggs ut är det midnatt här, och klockan är 06 i Sverige. Jag undrar så om vi vet? Eller om detta kommer att dras ut i dagar?


  ***


Jag önskar er alla en lugn torsdag!

12 comments:

Äventyret framtiden said...

Nu vill jag affirmera och tänka positivt. Det ser ju lite lovande ut eller hur? Men än tar det tid innan vi vet hur det blir. Vi måste våga tro på ändring till det bättre. Jag ger mig inte på den fronten alls även om galenpannan skulle stanna kvar. Det måste bli slut på eländet på något sätt. För ett eländes elände är spektaklet.

Dina bilder är så vackra, precis som vanligt Annika!

Här tänkte vi göra brasa idag men så kom det vindil som berättade att det ska vi inte alls göra. Vi måste vänta på lugnare väder.

Ha en fin torsdag, tänk bort den där T..
Kramar!

Anonymous said...

Yvonne said....
Lite försiktig positiv tro att Baden tar hem det, men inte blir det lätt inte för Trumpen hotar ju med domstol om han inte vinner. Bara det låter ju förskräckligt, vilken demokrati om han inte ens kan respektera ett valresultat
Hoppas verkligen den mannen får respass denna gång.

Fantastiska bilder som vanligt, såååå vacker höst ni har. Här har vi faktiskt höstväder idag med rejält blåsigt och lätt regn än så länge, men ska öka framåt dagen. Vi får våran finska Sirpa och hennes man som kommer och "städar ut" oss - sååå skönt att slippa och de städar bättre än bäst. Hinner gå över alla 80 kvm vi har här och jag är så tacksam för det, känner varje gång hur rent och fint det är överallt när de varit här.

Vi åker och äter lunch när de städar, troligtvis på en Norsk restaurang och då kommer du säkert bli suktad om du ser bilderna på Insta - du som gillar räkor

Ha en fin torsdag och vi fortsätter hålla tummarna för ett positivt valresultat hos er säger jag och skickar en stor kram

Annika said...

Karin:
Bra, jag tar allt positivt jag kan från alla håll och kanter. Jag är så neggo till min läggning när det kommer till detta.
Så det är fint att läsa när andra tror det jag så innerligt hoppas på.
Ett spektakel är det, och väntan ÄR ren TORTYR!!

TACK snälla fina Karin. Du gör mig glad. TUR naturen finns iallafall ... OCH att den kör sitt race oavsett corona och oavsett presidentval.

ÅÅÅÅ brasa utomhus. DOFTEN!!!! MYSET!!
Hoppas att ni snart kan elda. MEN klokt att inte göra det då minsta tvivel råder.

Ha en finfin dag, Karin.

Kramar i massor!!

Annika said...

Yvonne:
Många är optimistiska nu. Men inte jag ... inte än. Jag tror det när jag ser 270 vid Bidens namn. Inte innan dess.
45 kommer att kriga, kriga och kriga. Göra ALLT för att stjälpa.
USCH, vilken tid vi har framför oss OAVSETT utgång.

TACK fina snälla Yvonne!!
Lite hastigt hos er också då idag. Kan ju vara lite skönt.
SKÖNT med bra städhjälp också. Lyxigt och härligt då det görs bra.
MMMM ... jag kommer ALLA ggr att bli suktad då jag ser er lunch. LYCKOST!!!

Håll tummarna och ge mig hopp.

Kramar i maassor!!

Annika said...

Åh, visst är Queens Gambit helt underbar!


Vad gäller valresultaten så tror jag den bästa utgången är att det hamnar i rättegångsprocesser i många månader och den sämsta är . . . inbördeskrig?
Hur är det för att vara pessimistisk. Vi får beväpna oss med mycket tålamod och is i magen iallafall. Jag sov inte heller mycket på valnatten men igårnatt blev det ganska bra med sömn så nu känns det som jag kan hantera världen igen.

Jag har mitt julpynt i Colorado så det blir nog bara lite hemmapysslat och kanske amaryllisar och en gran i år (och massa ljus) - det får bli senare. Men jag känner att det kanske skulle vara på sin plats att göra glögg i det här läget.

Ha det bra! Och ta det lugnt.
Kramar

Elisabeth said...

*Det som irriterar mig allra mest beträffande presidentvalet är hur Trump och hans kampanj agerar, när de börjar prata om att stoppa rösträkningen och så vidare. Har de inte koll på vad ordet demokrati betyder?!

*Kan tänka mig att nattsömnen blev lidande under valnatten. Jag minns senaste riksdagsvalet i Sverige, när det gick så bra för SD, då sov jag också uselt.

*Vackra foton i alla fall! Här har det blåst mycket de senaste dagarna, så ganska mycket löv har ramlat ner på marken. Det är fortsatt milt, även om det har varit några kyligare dagar. Som i förrgår, när typiskt nog brandlarmet gick på skolan! (Corona jublade väl, perfekt läge att sprida sig när alla skulle ut samtidigt...) Jag hade som tur var inte lektion just då, utan kunde ta på mig jackan. Tyckte synd om dem som var tvungna att stå där utan jacka.

*Eftersom jag är en omodern människa utan Netflix eller HBO ;-) kan jag inte se dina tips, men flera av dem skulle jag gärna titta på. Ägnar mig för tillfället åt ett annat tips från dig, Kara and Nate. För tillfället åker de Transsibiriska järnvägen. Verkar spännande!

Erica said...

* Ja, nu känns det verkligen som man håller andan precis hela tiden.
Och jag förstår precis vad du menar; jag tänker också pessimistiskt. På något sätt känns det som att det blir (marginellt) lättare att hantera nederlaget om man redan "ställt in sig" på att Trump vinner.

För övrigt blir det ju för tusan bara tydligare och tydligare att Trump är precis som en 4-åring när det kommer till utbrott. Vid exakt minsta lilla motgång kastar han sig ner på golvet (bildligt talat såklart) och ylar "Buuuuhääääähääää! Jaaaaag vill vaaaara presideeeent buuuuuhäääähääää"...
En sak som dock skulle vara intressant är vad han skulle göra om han till sist slutspurtade och vann. Nu när han gafflat på om "valfusk". Skulle han helt plötsligt lägga ner pratet om fusk..???
Han verkar ju sannerligen bara vara en barnsligt usel förlorare...

* Ni har i alla fall ljuvligt väder och FINHÖST! Så underbart! Dina bilder är som vanligt underbara!
Och spegelblankt vatten dessutom :-D Jag Kan Inte Titta Mig Less På Spegelblankt Vatten!

* Och så MYSIGT med julpyntandet! Förstår att det känns tidigt, men vi får tänka att vi sannerligen förtjänar att börja tidigt i år. Vi BEHÖVER verkligen ett ljus mitt i allt elände just nu.

* Kul med film -och serietips! Tack!
Jag har tyvärr väldigt dålig koncentrationsförmåga när det kommer till att börja titta på t.ex. en ny serie. Fastnar sällan för något nytt.
Men nån gång om sänder så händer det ;-) och då är det jättetrevligt med sådana här tips för att ha någonstans att börja leta :-)



-------------------

Och precis; NÄR blir det klart med valet? NÄR får vi veta?? Mycket snart hoppas jag. Ovissheten är olidlig.
Håller fortfarande tummarna (krampaktigt) för att Trump åker ut från Vita huset i januari!


Kramar /Erica

Annika said...

Annika_
HELT underbar!!
Vilken helt FANTASTISK serie!! Fascinerande.

Inbördeskrig, det har K sagt också, många ggr. Så, ja ... jag tror faktiskt också att det skulle kunna bli så eftersom landet är BORTOM uppdelat.
SÅ helt otroligt hur polariserat det ÄR. Skrämmande.

Jag tror ju ännu att 45 tar hem det. Kan inte släppa det. Må jag ha FEL!!!
OCH allt går så långsamt att det inte är KLOKT.
United states of Anxiety är precis vad det är.

Samma Annika, sov bättre natten som gick. Men nu är det bara magont som gäller igen.

HAha, jag har en flarra oöppnad glögg som jag tittar på idag. ALLTSÅ, det vore inte helt fel. Men det är 21 grader varmt, så jag väntar nog lite haha.

Annika, stora kramar till dig. And may it go our way!

Annika said...

Elisabeth;
AMEN, så är det.
Tursamt nog har inte ens han och hans kumpaner den makten. Men vad gäller DT håller jag inget för omöjligt.

Sömnen är lidande och magen och bröstet värker lite hela tiden.
Oron bara poppar i mig.

TACK!! Ja hösten är total här nu. SÅ fin.
OCH vet du, 21 grader varmt idag. Jag vet, det är galet.
Brandlarm på skolan nu är ju högst olämpligt. USCH, Coronas drömtillvaro.
Tur att du kunde ta det lite lugnare.

Kara and Nate!! Inte de sämsta!! SÅÅÅÅÅÅÅÅ BRA!!!!
Kollar du dem i ett svep? Från början?
De är så bra. Ja, jag minns deras tågresa där. Superkul att se.
Älskar när de prövar sig fram med maträtter!!

Annika said...

Erica:
Precis så ...
jag ställer in mig på nederlag no matter what.
Tror det först då jag ser det.
Innan dess räknar jag med att 45 tar det.

Han är helt galen. OM han skulle vinna skulle snacket om valfusk upphöra direkt.
Sån är han.

OOO ja, nu skulle du och Madam Canon varit här. Du skulle älska dessa morgnar och dessa färger. NU är det finhöst. Därtill 21 grader varmt.
Riktigt fint.


Erica, nu håller vi ALLA tummar. ALLA!!!!

Kramar!!

BP said...

Dina bilder är sagolikt vackra med alla speglingar. Helt underbara!
Håller faktiskt med dig om att årets val är en nagelbitare. Det måste vara värre för dig som ju faktiskt bo där än för mig/oss som överösas med valvakor på alla möjliga och omöjliga kanaler. Men det ser onekligen ljust ut för Biden. Men man vet ju att DT inte kommer ge sig frivilligt utan kommer sätta igång law suit efter law suit. Så jag gissar att du kommer sova oroligt i minst tre veckor till;-)

Annika said...

BP:
TACK, det är en himla tur att vi har naturen. DEN gör det den ska. Bryr sig inte om vare sig val eller corona.

BP, det är tortyr. Mer eller mindre. Försöker att inte tänka så mkt. MEN klickar in på CNN, DN och Washington Posts appar med jämna mellanrum. GAAAHHH!!! TVn har jag INTE på ...
Varenda kanal sänder det, tror jag.
OM Biden vinner kan jag koppla av. Överygad om att 45 river upp himmel och jord om han förlorar. Han kommer att göra allt för att stoppa detta. ALLT. MEN, det lyckas han nog inte med...
ELLER WHO am I kidding, han lyckas ju med sånt som man tror är omöjligt. SÅ jag tar tillbaka det ...
hehe.