Thursday, October 15, 2020

Vardag, Jag bytte, Veckans Chorizo, Kritkonst, Bloggerstrul och Det här ser jag nu ...





Hej torsdag!



* Vardag!


Det var roligt att höra att inlägget om en helt vanlig måndag i gråväder uppskattades av er som läser här. Oftast blir det så att man lägger ut vackra bilder av dagar som är klarblå och soliga. Mer sällan blir det av att visa gråa, regniga bilder. 
Det kan vara en utmaning också för den som fotar att just plåta i regn och rusk. Bilderna blir inte lika insmickrande.
Sådant märks tydligt för den som instagrammar den sorts bilder som jag lägger ut.  Bilder som är tagna under grå dagar genererar ofta färre “likes” än de som är tagna en solig dag.
Så tack för att just DU gillade gårdagens inlägg här på bloggen.



* Ja, hörni … JAG bytte.


Japp, jag bytte min garderob igår. ALLA sommarkläder är nu undanhängda till i april eller så.
ÅÅÅ vad bra det känns att ha bytt. Det känns helt och hållet rätt även om det ska bli hela 25 grader idag. Men, sommaren är SÅ över. Då ser sommarkläder helt malplacerade ut oavsett temp.
NU är det underbart att återse sina gamla höst och vinterpaltor igen.

Jag har alltid tyckt mest om höst och vinterkläder. Gillar materialen bättre, färgerna, rubbet.
OCH jo, att igår dra på sig en storpoloklänning med tillhörande svarta, täckande strumpbyxor kändes DAMN so NICE!!!



* Chorizo



HA! Jag trodde ju absolut att Chorizos matte skulle behålla förra veckans Halloweenutstyrseln till 31 oktober.
Nej, nej så fel jag hade!!
NU har hon verkligen ÖVERTRÄFFAT sig själv!!
HELT otrolig är hon!!
KOLLA nedan!!
Chorizo it IS IS IS!!!


Alltså NU är det perfektion!!  Chorizo utklädd till självaste Joe Exotic! I bakgrunden sitter Carole Baskin i egen hög person som skelett!!  Ja, om ni sett Netflix-dokumentärserie Tiger King VET ni exakt.  Om inte, ja ni ser ju vilket jobb som ligger bakom!!  NU kan jag inte annat än TRO att Chorizo kommer att se ut så här fram till Halloween.  MEN, man vet aldrig.  Chorizos matte är inte den som är den!!




* Chalk art. Kritkonst … 


OCH se här!! Snart är det valdag, om nu någon skulle ha missat den lilla grejen!!
Om mindre än tre veckor smäller det. Se här så fint en tjej (jag vet att det är en tjej för jag följer henne på insta) målat med skolkritor på en parkväg nära mig.
RBG och VOTE like a legend.


Faktum är att massor, massor av folk har förtidsröstat. Fler människor än vid något annat val har redan uppsökt valurnorna.
Jag hoppas att det bara betyder en sak … 




  * Bloggerstrul?



Igår verkade blogger bråka med oss. Igen. 
Det var segt att komma in på de bloggar som har Google som portal. Kom knappt in på min egen blogg. Trist. 
Hoppas det är löst nu. 

Blogger har ännu inte löst problemet “bakom scenen”. Det tar nu dubbelt så lång tid att komponera ett inlägg för att få det att se ut som man vill att det ska se ut. DET som förr var så lätt har de nu gjort så omständligt.
Jaja … det löser sig ...  kanske … 




* Vad jag tittar på nu … 



  … Efter att ha betat av Kara and Nates samtliga (fantastiska Youtubare med 1,8 miljoner följare) underbara resor över jorden var det dags att börja se något annat på dumburken.
Som alltid känns det tomt då något man sett varje kväll under flera månader tar slut.
Kara and Nate har verkligen varit Peters och min flykt under krisen. Jag kan inte nog rekommendera dem för er andra, de är så skickliga och filmar så bra.
Nu är de tillbaka i US (de fick också resa hem med buller och bång när Corona gjorde sitt hemska intrång) och har köpt en husbil de kuskar runt i. Intressant att följa dem i husbilen på hemmaplan också. Nåja nog om dem.
You guys, you get the point ;-)




Peter har jobbat ganska hårt på sista tiden, och ofta kvällstid mot Asien.
Det betyder att jag har TVn för mig själv. Jag satt och flippade runt lite på Netflix, HBO och Amazon Prime. Jag visste inte riktigt vad jag ville se.
Plötsligt fick jag syn på en dansk serie, Rita! 
Någon av er som sett den? Jag såg på ett avsnitt och sen var jag fast!


Jag tycker jättemycket om den serien! Rita är en dansk lärare med tre halvvuxna barn. Hon röker, dricker, svär och avverkar killar på löpande band. Rita går sin egen väg i allt. Hon är sanslöst jobbig och så skön på samma gång.
Ibland undrar jag om filmen "Bad Teacher" med Cameron Diaz blev till med inspiration från Rita?
De här kvällarna när Peter jobbat mot Asien har jag enbart ägnat åt Rita. And, I love it!



   


***


  Med detta önskar jag er alla en fin och bra torsdag!

20 comments:

Eva i Dalarna said...

Jag har sett alla säsongerna med Rita och tyckte mycket om den. Kul att du hittade den!

Äventyret framtiden said...

Vardagsbilder gillar jag, så fortsätt gärna med dem. Skönheten i vardagen-typ! :)

Chorizos matte, haha, vad kan man säga? Jag applåderar hennes iver och påhittighet. Vi roar oss på så många olika sätt och jag kan föreställa mig hur roligt hon har när hon skapar allt det som hon gör för att också roa andra.

Ingen Rita-serie har jag sett; jag är så dålig på att se på tv-n så jag vågar knappt andas om det, men visst händer det. Nyheter hör till, dokumentärer också och ibland något trevligt mord eller så.

Torsdagskramar!

Anonymous said...

Tack Annika för tipset om Kara & Nate! Oj vad jag vill uppleva Colorados natur nu (men kanske via cykel...) Kan bara hålla med om att de är superduktiga och superhärliga!

Hälsningar
Emelie

Anonymous said...

Yvonne said...
Med en sån fotograf som du är så blir även bolder på gråa dagar väldigt vackra.

Funderar också på att byta till höstgarderob och långärmade tröjor, vantar mm. Börjar bli dags här, kallt och solen är inte framme länge och värmer inte så mycket nu. Riktig höst mao, men än är det kvar löv på träden och det tackar vi för, blir sååå kalt och fult i mina ögon när alla löv är borta.

Vilken duktig tjej Chorizos matte är, sånt piggar upp att se nu när både mörkret och det svarta paraplyet hänger över en, över hela världen igen

Ja, snart har ni val, vi matas också med USA valet i varje nyhetssändning och i extra program. Vinner inte Trumpen så är väl risken stor att han tycker det är valfusk och hittar på nåt jäkelskap. Usch och Fy!

Har hört fler klaga på det nya i Blogger och svårt att få det som "ägaren" vill och är van vid. Hoppas det fixar sig!

Rita, hm, den måste jag skriva upp. Vi tittar mycket på spanska serier på Netflix som är jättebra, förvånansvärt bra.

Nu ska jag ta hand om all svamp jag köpt, hela köksbänken är full av trattis, gula och svart trumpetsvamp. Bara förvälla och frysa in, men goda lunchmackor med smörstekt svamp lär det bli innan resten hamnar i frysen

Stor kram från ett soligt men kyligt Åkersberga

Anonymous said...

Menade så klart INTE via cykel...

Hälsningar
Emelie

Annika said...

Eva:
KUL att du sett den. Gillar den verkligen. Ja den dök upp i mitt Netflix-flöde, och jag bet tag och fastnade ...

Annika said...

Karin.
Absolut, det kommer jag givet att göra!!
Roligt att det uppskattades.

HON är otrolig, Chorizos matte!! Hon har så KUL då hon gör detta, och tänker ut det. HOPPAS att jag stöter ihop med den jag tror det är snart, då ska jag fråga henne.
Denna var extremt bra!!

ja, TV kan bli lite mkt ibland. Speciellt med det enorma urval man har nu.
Dokumentärer gillar jag också.

Stora kramar över hav och land till dig!!

Annika said...

Emelie:
MEN GUD vad kul att du började följa dem efter mitt tips!!
DE är SÅÅÅÅ skickliga och har verkligen gjort YouTube till ngt jag helt och hållet enbart tittat på under hela krisen.
De är värda all cred de får nu i form av spons och annat.

JAG vet, deras vistelse i Colorado ja ... jag bara kände, JAG VILL DIT!!!!!

SÅÅÅÅÅ kul att du också gillar dem!!

Annika said...

Yvonne:
Awww ... tack, vad glad jag blir!!

Byt paltor du med!!
:-)
Ja, njut av finhösten innan den blir fulhöst.

Chorizos matte är otrolig faktiskt. Igår stod jag bara och skrattade då jag såg det, helt SANSLÖST!!
Hon vet vad hon gör. Hon bor så bra också, precis vid en parkväg där många går, så folk ser det!!

OM inte 45 vinner kommer han att riva upp himmel och helvete, det är då säkert.
USCH, vi lär inte veta den 3 nov.

Blogger är jobbigt. Det som en gång var så lätt har de gjort knepigt.
Fattar det inte.
Men det ordnar väl sig, ska vi tro.

JAG SÅG ALL DIN SVAMP PÅ INSTA!!!
OMG vad svamp du har.
UNDERBART!!

Stora kramar från mig!

Annika said...

Emelie
HAHA,nej inte efter Nates galna tripp på CT!! HAHA.
USCH.
Och Kara fick köra på läskiga vägar. Men ändå, så coolt. Inte jag heller, på cykel. MEN däremot i husbil.
HIHI!!!

Humlan said...

Det är så lätt att glömma vardagarna, att hoppa över de vanliga måndagarna som inte är fantastiska, speciella eller överraskande, utan alldeles vanliga. Samtidigt är det ju så roligt att läsa om de alldeles vanliga dagarna som ändå är så annorlunda mot mina dagar. Och de mulna dagarna med mjuka färger är, som jag skrev i går, dagar som gör mig avslappnad och lugn.

Först tänkte jag att min garderob är väl ungefär densamma, jag bara lägger till en kofta, men sedan insåg jag att jag har ju plockat bort en hel del kläder, men jag gjorde det för en månad sedan. Jag förstår att du gillar dina höst- och vinterkläder, det ser ut som kläder som man trivs i och jag gillar stilen som du brukar ha.

Jag gapskrattade när jag såg bilden på Chorizo! Jag har inte Netflix och har inte sett serien, men den var så omtalad och omskriven här för ett tag sedan att jag har sett och läst om personerna och kände direkt igen dem även om jag bara har sett korta inslag om dem.

Vilken fantastisk kritmålning! Så bra och så viktig.

Så det var inte min dator det var fel på när allt bara stod och tuggade i går när jag skulle läsa bloggar, jag trodde att det var jag som ställt till det eftersom jag har ovanan att öppna flera fönster på en gång. Hoppas det fixar sig så att du slipper krånglet!

Jag är ju ungefär som Karin och tittar inte mycket på tv, men jag är frestad att leta fram Kara and Nates program, det låter som något jag skulle kunna fastna för.

Jag hoppas att du också har en fin dag, här är vilodag i dag hela kroppen klagar över att jag var så aktiv i går. ;-)

Stora kramar!

Annika said...

Humlan:
Så sant, det tycker ju jag också. ATT det är jättekul att läsa om folks vardag.
Just det vardagliga har så mkt intressant i sig.
Just det, gråa dagar som är lugnande för själen.
Mer vardagsinlägg, helt enkelt.

TACK!!
Va glad jag blir. ja jag gillar min höst och vinterstil mkt mer än min sommarstil, haha.
Ja, säkert plockar du bort en del kläder vid varje byte.
Koftor förresten, mitt ÄLSKLINGSPLAGG!!!

HAHA, vad KUL!!!
Ja, det är en mkt omskriven serie överallt, tror jag. Jag såg ett par avsnitt, men stod inte ut sedan.
MEN jag vet ju vilka DE är!!!
SÅ detta är så ASBRA gjort av Chorizos matte!!!

Kritmålmingen är såååå bra, så bra!!

DET var inte din dator igår. Tror det var blogger som hade problem.
Idag verkar det löst. TUR!!

SE Kara and Nate, de är sååååååå såååååååå sååååååå värda att ses- Proffs. Jag har betat av alla deras resor runt jorden.


Humlan ha en fin vilodag!!
KRAMAR!!!

Annika said...

Jag har kommit på mig själv att längta efter gråmurriga dagar ovanligt mycket den senaste månaden eller månaderna. Kanske för att vi haft värmebölja, kanske för att jag längtar efter regn (har inte regnat här sen i våras). Men mest tror jag för att jag associerar höstligt gråmurr med vardag och inget särskilt som händer. Och, gud, vad jag skulle vilja ha lite tråkiga vardagar just nu - inte bränder, hetta, politik och pandemi. Mulet och mörkt skulle betyda att man äntligen fick vila (i mitt huvud iallafall)! Så jag tyckte om att titta på dina gråmurriga bilder <3

Vi har två dagar till av värmebölja och sen ska temperaturen börja falla ner till lite mer drägliga nivåer igen (fortfarande sommar förstås men inte stekande hett). Så, ja, helt i linje med Karolina och Mike, speciellt just det här året...

Jag har tittat på Rita och tyckte den var kul fast efter ett par säsonger blir det lite segare (som med så många serier). Men roligt med någon som liksom går fram som en ångvält i skolmiljön och ändå lyckas förmedla att hon bryr sig, älskar det hon gör osv.

Ska ta en titta på Kara and Nate.
Ha en fin torsdag!
Kram

Brysselkakan said...

Gillar de där målningarna på gatan! Mycket jobb som lätt regnar bort. Och jag hoppas att många många röstar i år hos er. Läste att ca 100 miljoner inte gjorde det sist... att de avstår för de inte tror det hjälper... men tänk om alla dessa verkligen röstar, då talar vi impact!

Annika said...

Annika:
JA ni stackare därute, jag tycker SYND om er, dig, K och M och alla andra som längtar efter regn. SÅ nog förstår jag dig fullt ut.
Jag tror också att det beror på din uppväxt o vad du har med dig. Hösten ska liksom vara grå, det hör till.
OCH ja, jösses ---ja!!
Ni har så varmt och ni har era eviga bränder, så vidrigt hemskt alltså. Pandemin har vi alla (MAKE IT STOP!!!) o politiken är ett galet läge.
GAAAH!!!
JAAA, Annika, jag förstår verkligen att du känner som du gör vad gäller mina gråa bilder. TILL FULLO!! TACK säger jag också!!

Rita ja, kul serie. Jag är bara på säsong 2 ännu, gillar.
Kan dock tro att det tacklar av, som många serier gör. Ja snacka om annorlunda lärare, haha!!!

K och N, riktigt kul och BRA!!

Kramar till dig och MÅ ni få svalare!!!

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, det är jättefint.
Fler än nånsin förtidströstar. Ja, du såg vad Carina B skrev på insta. Så bra skrivet. Det är ett så märkligt system här också.
MEN hoppas att alla de som röstar i år gör IMPACT!!
Vi får se ....
Hoppas!!!

Elisabeth said...

*Vardagsbilder är alltid roligt! Ibland tänker jag på hur få vardagsbilder jag har från när jag var barn/ungdom. Eller ja, från när jag var riktigt liten finns det förstås vardagsbilder, men från det att jag börjar skolan är det mest semesterbilder och liknande. Det är absolut inget konstigt med det, folk i allmänhet fotograferade ju inte alls lika mycket förr i tiden (vi tyckte att det var mycket om min pappa tog slut på en filmrulle på 36 bilder under en semestervecka!), men det hade ändå varit roligt att ha. Okej, ett litet sidospår där ja. ;-)

*Som du vet håller jag HELT med dig om höst- och vinterkläder! Nu har jag börjat använda kängor igen (har faktiskt nästan varit för varmt för det tidigare, med svenska mått alltså), och det känns så bra. Och täckande strumpbyxor, som jag tycker om det också.

*Haha, Chorizo är för härlig. Jag har inte sett Tiger King, men kände igen honom ändå.

*Kritkonsten är SÅ fin! Hoppas verkligen att DT ryker i november... Risken är väl dock stor att det inte blir så. Och dessutom har han sagt något om att han kanske inte lämnar Vita huset frivilligt vid en förlust. Han kommer garanterat att dra den i långbänk i alla fall, hävda valfusk, fejkade nyheter och så vidare. (Mvh Pessimisten ;-))

*Trist med Blogger-problemen, speciellt att det blivit så omständligt att skriva inlägg. Ibland kan jag undra om Blogger och andra verkligen testar sina nya lösningar, och om de i så fall gör det ordentligt, för det är ofta det blir en massa strul i början.

*Rita har jag inte sett, och hon låter just jobbig. ;-) Ibland kan det bli lite för mycket av det goda med den sortens karaktärer, men samtidigt låter det rätt så roligt.

BP said...

Tycker tjejen som har hand om Chorizo går verkligen all in med sina utsmyckningar. Det måste vara hennes hobby. Hon är duktig tycker jag, och för förbipasserande är det ju en rolig och ny överraskning varje dag.

Blogger - kunde inte ha sagt det bättre. Allt tar längre tid och det blir inte ens bättre, utan inläggen ser sämre ut tycker jag. Hos de flesta tycker jag. Och då jag har både yngre och äldre läsare så är det alltså ingen åldersfråga. Puuuuuuh;-)

Amason Prime har vi också. Om du vill titta på en rolig tv-serie/show med skratt och äventyr kollar "The Grand Tour" med Jeremy Clarkson. You won't regret it.

Annika said...

Elisabeth:
Det är det, vardagen är intressant. DET är nästan alltid roligt att läsa vardagsinlägg hos bloggare. Gillar det.
SÅ är det verkligen, det finns få vardagsbilder från våra uppväxter. Bilder tog på semestrar, jular, födelsedagar och utflykter. Aldrig att en bild togs en vanlig vardag.
Mkt sällsynt.
Idag kan vi lätt och ledigt dokumentera vardagen. HAHA, hade man en 36-bildersrulle så var det LYLLIGT. Det var stor skillnad på den och en 24 bilders. Idag kan jag ta 36 bilder bara utanför mitt hus, haha.

YAY!! Vinterkläder bara BÄST!! DET hade jag också på mig idag, kängor. För varmt, men soooo be it. Det kändes såååå bra!!!
Tycker det är så kul att du också gillar detta.

Chorizos matte är verkligen ONE of a kind!! HAHA!!


Kritkonsten är sååå fin!!!!
Ja, vi får se ... jag tror ju också 45 går och vinner igen, är så mörk när det kommer till det. Vi har ju kört oss att vi inte kan lita på undersökningar som görs innan valet ..
NEJ, om han inte vinner kommer han att riva upp himmel o helvete. Rest asssured.

Blogger, de skiter nog i oss som bloggar. Vet inte varför de inte behöll det gamla. SÅÅÅ skumt.

Rita är asjobbig som person. Plöjer på, men är en bra lärare trots allt.
HAHA.

Annika said...

BP:
Chorizos matte är verkligen kreativ. Hennes hus ligger så bra till också, precis vid en parkväg/trottoar där många går.
Ska bli kul att se vad som händer härnäst.

Blogger är sååååå konstiga ... vad var det som var fel med det gamla??? DET är en gåta. Värst är hur det klumpar ihop sig då man går från htlm till creative. DET avskyr jag mest med det nya.
Ser ingen stor skillnad egentligen i inlägg som läggs ut. Men det är böket som är så överjobbigt.

The Grand Tour. Noted!! TACK!!!