Tuesday, October 27, 2020

The weekend and a sign of normality ...




Good morning Tuesday!!



And, by this we'll give a shout-out to the last week of October.
It is fall galore in my part of the world. Right now the 2020 fall colors are peaking! It is truly lovely.



I believe that the fall colors have popped earlier this year than previous years.
Outside our place-- facing the golf course-- we have a big maple tree.
For some reason, I have started to document this tree on October, 23 each and every year.
I cannot tell you what prompted it to be exactly October, 23, it just happened.   It is good to keep this kind of “tree diary”, at least it is for the nerdy side of me.



 
2015.  So golden, so stunning.

2016.  It hardly does not even look as fall ...

2018.
 Same, is it summer or is it fall?  Oh, and for some reason I cannot find the pic for 2017 ... annoying .

2019.
Golden maple tree again last year.

2020
Look at the tree this year ... almost barren.



Friday and Saturday were extremely mild here.
Crazy, I think the mercury reached 78 F (25 C) both days.
Friday night was particularly lovely as Peter and I hung out on our deck for a glass of wine before the sun did set.

Just a weekend spent at home.



We did get our flu-shots, though. GOOD. This is my first flu vaccination ever! I felt it necessary to get vaccinated this year. We went to Target to receive them. YUP, to the store … you are right …  Here in the US all pharmacies can give you these kind of vaccinations.
It went fairly quick, it was free and we even got a 10 dollar gift card to Target as a thanks for coming in to their pharmacy. HAHA. In other words we made money when we received our shots.


 
Breakfast omelett at La Madeleine here in Reston.  We sat outside.



Sure, we took a long Reston walk as well Saturday afternoon.




Sunday the weather had turned. 
It was cold, damp and rainy ALL day. Do I mind? No, not at all. Not even the slightest.



OOOOOO, and some signs of NORMALITY have started to show up!!
I could not believe my eyes when I saw the friendly crossing guard by the schools yesterday.
SHE was there!! JUST like she would have been at any normal weekday morning pre-covid, guiding the young students as they cross the road.
I was totally taken aback. BUT, yes, the schools started to open up yesterday!! NOT for all the students, but for some of the special needs kids. And, I believe some other, small groups as well. The crossing guard did not really know.
This is something that Fairfax County is trying out now for a while.
I don’t know, but this made me very happy!!! TO actually SEE and experience some kind of normality. I do believe that the schools should open up, they have to!
If they do not open up soon, I think we’re in for a failure out of this world. So on that, I am actually agreeing with 45, haha!!


 
Pic taken yesterday



With this I hope you all had a good weekend! 
Have a very good Tuesday!

18 comments:

Äventyret framtiden said...

Tänk ändå, vilken härligt tillfällighet att du har tagit bilder av träd samma dag men olika år. Det är kul att titta sig bakom i bildarkivet och se hur man fungerar från år till år. Fin jämförelse blev det också att få se hur träden såg ut,hur hösten såg ut. Man glömmer lätt bort hur det har varit men med bildernas hjälp så får man bevis.

Ljuvliga höstbilder, jag njuter stort där jag sitter i ett gråvått höstväder med nästan ingen solchans alls just nu. Så snart solen råkar ta sig in genom molnen så rusar jag ut och blir som du bland träden. Visst är man knäpp men bra så. Det finns så många kloka torrbollar i vår värld så låt oss vara tossiga!

Det är skönt när något ser ut att återgå till det normala. Hoppas att det blir ännu mera sådant. Jag har förstått att USA har det värst vad gäller covid just nu, enligt rapport igår kväll. Men förstås USA är bamsestort och precis som på andra ställen är allt väldigt lokalt.

Var rädd om dig Annika, njut av dagen!

Tisdagskram!

Eva i Dalarna said...

Kul med trädet!
Här är det också höst galore..Inte alla löv har fallit men de är på god väg. Det är 7plus idag och grå himmel. Det blir ingen Bus eller godisvandring för barnbarnen i år pga pandemin, men vi ordnar en spökpromenad för dem, det kan nog bli lika roligt..

Channal said...

Coolt att du fotar samma träd! Vi har en lång och sen höst. Den kan gärna få gå in i november. Blir det en köldknäpp, ja då faller löven. Men nu är det så vackert ute. Tror faktiskt att det är tack vare dig som jag älskar hösten. För tio år sedan var du en ögonöppnare för mig! Hösten var då bara tung. Men inte nu längre. Tack🧡🍁 Ja, jag älskar ALLA årstider! Och du, jag skulle gärna vilja dela den där ostbrickan med er.

KRAMAR Anna

Anonymous said...

Yvonne said....
Nu är det så t om jag börjar gilla hösten när jag ser alla dina höstbilder. Kul att ha fotat trädet samma datum i flera år, och i år så är nästan alla löven borta, inte bara människor som tycker coronaåret är tungt verkar det som.

Härligt att något normaliseras, behövs verkligen. Hela världen är ju lite upp och ner igen och snart står julen inför dörren - inte kul om man inte kan fira som man brukar.

Så fint du har både ute och inne, är Karolina lika "pysslig" som du är med tända ljus och gillar att ha hög mysfaktor? Själv ser jag att vår dotter som nu är 42 år blir mer och mer pysslig och fixar och donar så det ska vara mysigt för alla - kul, det värmer mammahjärtat.

Omeletten ser jättegod ut, mums!

Ha en fin helg säger jag och skickar en stor kram från Spanien där solen väntas återvända om ngn timme, just nu bara +15

Brysselkakan said...

Kul att dokumentera ett träd så! Jag gjorde något liknande för några år sedan; foto med samma vy den föste varje månad.

Och bra att ni fick betalt för att ta vaccinet! Gör ju kanske att fler verkligen tar det. Här måste man vara i riskgrupp för att få det gratis och har faktiskt ingen aning om vad det kostar annars men tippar på 350-400 kr.

Annika said...

Karin:
Ja, och jag minns inte vad som fick mig att ta ett foto av det just den 23 ...
HAHA.
Men jag ska fortsätta.
Det är så bra att ha ett bildarkiv som är väl sorterat. DET vet jag att du också har. Jag har det arkivet, och jag har mina dagböcker. Det hjälper minnet på traven ofta.


TACK! Tack snälla Karin. Vi har en grå vecka framför oss också.
Men jag gillar ju sånt väder också. HAHA, vi SKA vara tossiga, Karin. Livet blir så mkt roligare då. Det blir verkligen det.

Jadu, c-19 är det illa med här. Hörde igår att Vita Huset nästan gett upp kampen. Kruxet är att det finns så många förnekare.
Men om du säger, det är så lokalt allting. Just här där jag bor trot jag det är hyfsat kontrollerat, folk följer noga de restriktioner som finns.
Fast det är illa illa med läget i US som sådant. Hur många liv ska det ha skördats när allt är sagt och gjort?

Tack fina Karin, var rädd om dig också.

Kramar i massor från mig!!

Annika said...

Eva:
tack, ja jag tycker också det är kul att följa det där trädet den 23 okt varje år.
Här tror jag nog det blir ngn slags vandring bland barnen. MEN under mkt kontrollerade former. Tror dock inte att det blir lika många barn som vanligt.
Precis, Eva, vi gör det bästa av det hela. Tycker din plan låter bra.

Annika said...

Channal:
TACK!!
Tror mkt beror på att det där trädet är det första jag ser då jag vaknar på morgonen + att det är SÅ fint!! Det har sådana enormt fina höstfärger.
Tycker vi har en tidigare höst i år. Men vi har inte haft speciellt kallt, ingen frost ännu etc. Massor med milda dagar, men även en del kalla.
Ja, jag tycker ju att vi ligger nästan exakt lika med hösten i år. Ofta brukar vi ligga efter er. MEN i år känns det som att vi ligger lika med mellansverige.

TACK ANNA!!! Gud vad glad jag blir. DET visste jag inte!!
Så roligt att höra. Ja, vi har ju sådana enormt fina höstar hos mig. Det är nog dem i sig som ändrade min inställning en gång också. Kan inte minnas att jag var så höstkär då jag bodde i Sthlm.
Men jag blir så himla glad över dina ord.
Du har ju en en sådan ljuvlig höst där du bor. SÅ det är bara att njuta!!

Jag med, älskar alla årstider. VILL inte vara utan en enda en.

Ja, tänk om du suttit här med oss i fredagskväll.

Stora stora krmar till dig!!

Annika said...

Yvonne:
ÅÅÅÅ tack, så roligt att läsa detta!!
Peter sa precis som du, tänk att tom träden tappar sina löv tidigare i år ... Det är faktiskt underligt. Så här tidig höst kan jag knappt minnas. I vanliga fall brukar vår ljuvligaste höst vara i november, första halvan iofs. MEN detta är verkligen tidigt.
Japp, det är som naturen vill hejda på skiten också med C-19.

Ja jösses så annorlunda julen och Thanksgiving blir i år.
Ska skriva lite om det, tror jag ...
Det blir så knepigt allting. Men det är bara at göra det så bra vi kan, Yvonne.

Karolina och mys ...
Jag vet knappt, haha. Nej, men hon sa när hon flyttade till sin nya lgh att hon såg fram emot at mysa upp den, det var ngt hennes gamla lgh-kompisar inte hade ngt intresse av.
Jag har alltid gillat mys, men det har eskalerat med åren. Sådär som du ser på din dotter. Min mamma är bra på fix och mys, jag har tagit efter hennes sätt att skapa trivsel.


TAR du helg redan nu, Yvonne!!! TIDIGT!!!
NICE dock!

När är det bara grått, men vi har lika varmt, 15 grader.

KRAMAR!!

Annika said...

Brysselkakan:
TACK!!
Ja, det är roligt faktiskt. Önskar att jag kom ihåg när jag började. På den här datorn har jag bara foton från 15 och framåt.
DET är kul, som du ju vet också som dokumenterar lite samma.

Vaccinet ja.
Tror alla som har försäkring får det gratis. DET är jättebra.
Oförsäkrade har det lite tuffare som alltid :-(
Läste att det kostar ngt liknande här, som hos er, för de som ingen försäkring har, runt 40 dollar. DET är mkt pengar det för den som inga har ... Önskar att det vore gratis för alla.

Elisabeth said...

Vad roligt att ha fotograferat samma träd i så många år! Intressant att det är så stora skillnader också. Undra varför så många löv ramlat av i år?! Här är ju hösten ovanligt sen just i år, vilket jag förstås gillar.

Influensavaccin, man kanske borde ta det i år, ja. Å andra sidan är folk så noga med att tvätta händerna (faktiskt även de flesta elever, handsprit använder de också, det låter nästan lite gulligt när de pratar handspriten i skåpet ;-)) och vara hemma så fort de har minst symptom, att risken att få vanlig influensa borde vara ganska liten. Samtidigt känns det ändå som en bra idé att vaccinera sig just i år. Som Brysselkakan skrev är det inte gratis här, men för min del är (tack och lov) inte kostnaden ett problem.

Skönt att en del elever får återvända till skolorna. Vi får väl se hur länge det är vanlig undervisning här... Just i min kommun är det inte jättestor spridning, men jag läste om en annan gymnasieskola i Småland, där de ska ha distansundervisning fram till jul. Nåväl, OM det blir så vet jag trots allt att det fungerar, även om det inte är lika roligt som vanlig undervisning.

Keith said...

Neat to see a pics of the same tree year after year. Can tell how different this fall is from years past. Nice to get some semblance of normalcy.

Annika said...

Elisabeth:
Ja, jag gillar just det här trädet. Det är roligt att dokumentera det. Mest är det nog för att det är det jag ser från min säng. OCH såklart för att det är så fint.
I år kom hösten tidigt. Vet inte varför. Vi hade några kalla dagar i sept. MEN vi har ju också haft många dar över 25.
Underligt är det. Så kalt som det är i år har det inte varit ngt år tidigare. C-19 takes its toll!!
HAHA

Så här känner jag, är det ngt år man ska vaccinera sig mot flunsan är det i år. Om man åtminstone kan skydda sig mot den är lite vunnet. Har haft flunsan ett par gånger i mitt liv. Jösses så dålig jag känt mig de ggr jag haft den. Tänker också att jag gör allt för att avlasta vården ifall om att den skulle slå till så pass att jag måste söka läkare.
SÅ kör på. ta den!!!

Ja, det är skönt att det är lite normalt nu iaf. Lite lite ... starka krafter i omlopp här där somliga lärare vill ha online tills nästa höst.
Somliga vill börja efter jul.
Vi får se, suck ...
Ja, jag läser ju att det blir fler infektioner hemma nu också. Vilket skit och elände det är allting. Må spridningen hos er fortsätta att ligga lågt.

Annika said...

Keith:
The dear old maple tree next to TBD!!

BP said...

Det är faktiskt en riktigt rolig idé att jämföra höstens utveckling under olika år. Vilken skillnad. Å det går ju liksom inte ens att argumentera när man inte minns alltså. Bildbevis är bildbevis, eller hur;-)

Hörde precis på tv om kampanjen med kostnadsfri vaccination mot influensa för 65- till 75-åringar. Man är livrädd för att överbelasta vården nu när Covid-19 fallen har ökat igen. Jag är aningen tveksam, då jag faktiskt blev sjuk den första och enda gången jag vaccinerade mig mot flunsan. Det var samma år som svinflunsan härjade här 2009. Har faktiskt aldrig haft influensa. Bäst att inte skryta med det, för då straffas man bara;-)

Visst är minsta tecken på normalitet efterlängtat. Hoppas att det kommer fler tecken snart.

Annika said...

Oooo du har riktigt frossat i hösten! Ser otroligt mysigt ut med vinet på däcket med höstlöven och med er brunch! Och alla vackra löv.
Jag var också och tog influensasprutan - fast för min del gör jag det varje höst eftersom jag alltid är i skottlinjen iom mitt jobb (stora kurser och 100 ungdomar som man kommer i kontakt med varje dag) och astman. Mitt immunförsvar har dessutom länge varit riktigt dåligt så jag kände att jag inte behövde tänja på det ytterligare.
Visst känns det skönt med lite normalitet emellanåt denna konstiga höst <3.
Kram

Annika said...

BP:
VISST är det!
OCH ingen kan säga ett dugg om det hela för jag har ...BEVIS!!
HAHA.

jag vet, så känner jag. Jag har aldrig tagit flunsavaccinet förr, men jag bestämde mig redan i våras för att ta årets.
Precis, livrädd att belasta vården om man skulle bli så sjuk i flunsan så att man ev måste söka vård. Jg vet hur sjuk jag varit de ggr jag har haft den.
USCH. Inte så at jag behövt söka vård, men damn vad den däckat mig. I veckor har jag varit svag efteråt. Jag har hört det där om att bli sjuk efter vaccinet.
Jag har sluppit det, ta i trä ...
Hehe, ja ... bäst att inte skryta om att inte haft skiten. Du får väl se vad dina läkare säger nu att du ska göra.

KRYA KRYA!!!

Annika said...

Annika
SANT!!
Frossar i hösten så mkt jag bara kan. Nu är den som finast också.
TACK, det var sååååå mysigt att sitta bland löven på däcket och dricka vin i fredags.

Annika, jag förstår att du alltid vaccinet. DET är bra. Du har ju astma också. Och du undervisar och träffar folk hela tiden.
BRA att du tar den sprutan.

Ja, alla tecken på normalitet välkomnar jag!!

OCH jag verkar kunna kommentera hos dig igen, wow. Dock inte via Google!!

KRAMAR!!!