Friday, October 02, 2020

Ska vi prata lite om amerikanska mackor?





Fredag!!


Veckorna består av måndagar och fredagar. 
Inte klokt vad snabbt tiden går, ja även i kristider.
Fredagarna fortsätter dock att vara lika härliga som de alltid har varit.
THAT Friday feeling!


I tisdags publicerade jag en text om förra helgens vandring.
Bilder fanns det gott om likaså.
På en av dem hade jag fotat lunchen vi åt, det var en bagel med en massa gott i.
FAST, saken är den att det var bara grönsaker i den, för jag hade GLÖÖÖÖMT osten och skinkan HEMMA i kylen. GAAAHH!!
DEN var god ändå, vego-macka som det blev istället.


Jennevivi som kommenterar här hos mig ibland—TACK Jennievivi—uppmärksammade mackan på bilden.
Hon undrade lite om mackornas väl och ve här i staterna. SÅ idag tänkte jag att vi skulle vika dagens inlägg åt just —Amerikanska mackor!!



Minnesgoda läsare vet att detta ämne legat på tapeten förr på min blogg.
MEN, vi kan gott ta upp det igen.
Hoppas ni alla är coola med det.



Mackor … 
Dessa goda, goda mackor. Jag kan längta mig fördärvad efter en äkta svensk, eller finsk, macka.
En macka med lite ost på, kanske skinka som pålägg. Tomater eller gurka ska finnas på den nordiska mackan också, givet.  Visst, jag äter sådana mackor ibland också.   Mest och helst saknar jag finskt rågbröd, vilket är det godaste jag vet. Ju grövre desto bättre.



Ja, det finns rågbröd här likaså. MEN det liknar inte det europeiska ett enda dugg. Det rågbröd jag ätit här är mesigt. OCH mjukt. Dessutom smakar det knappt råg.
När jag var ny i USA tyckte jag att det var hopplöst att få tag på gott bröd. I princip tyckte jag att allt bröd var mjukt, tunt och mesigt. Nästan oätbart. Skumgummi.
IDAG är det MYCKET bättre på den fronten. Numera finns det rikligt med gott bröd att köpa. Jag äter inte så hysteriskt mycket bröd för den delen, men det är den perfekta utflyktsmaten och den perfekta lunchen för en hungrig vandrerska.



Bagels är ju ett gott bröd som finns här, och det är ett bröd som är BRA!
Oftast är en bagel mycket kompakt. Äter man en bagel till frulle äter man den oftast med cream cheese och därtill “open faced”, alltså en del i taget.
Man äter den inte som dubbelmacka. DOCK, det finns dubbla bagels också som frullemackor, då är de fyllda med ägg, bacon/sausage/skinka och ost.
DE är farligt GODA, troooo mig!!!



Bild från The Kitchen Whisperer.




MEN, vanliga “svenska” mackor? Finns sådana?
Nej, egentligen inte.
Visst finns så kallade “open face sandwiches”, men de ÄR inte vanliga.
Nästan alla lunchmackor äts som dubbelmackor. OCH det är inte bara lite ost som ligger mellan dessa mackor. Nope. Nej, det är majonäs (majonäs är det absolut vanligaste att ha på mackorna. Smör kan finnas till det bröd man serveras innan middagen på olika restauranger). 
PÅ dessa dubbelmackor läggs sedan kanske skinka och ost. Det är inte bara en skiva av var, nej det kan ibland vara ett tjockt lager. Jag har väldigt svårt för delis där de vräker kött på mackorna.  Rostbiff tex, det brukar ligga i driver på mackan.  Jag får ofta ta bort hälften av smörgåsmaten om jag beställer på deli. Förutom kött och ost innehåller mackorna sallad, tomat, lök, gurka. OCH ja, ofta en hel del annat. 
Dagobert-mackorna EXISTERAR!!


Ni som varit i USA vet att det är en konstart i sig att beställa en macka på deli. Allt bygger på val. En ost och skinkmacka är inte en ost och skinkmacka rakt upp och ner.
Vilken sorts bröd önskas?
Vad vill du ha för ost?
Ska brödet rostas?
Vill man ha pickles till mackan?
Senap kanske?
OCH många gånger är valen ännu fler ... 



Det är samma sak då du beställer en hamburgare på en restaurang. Valen är oändliga. Som ni kanske minns tyckte jag detta var jobbigt när jag var ny i landet. JÄTTEJOBBIGT till och med.
Men, som med allt annat vänjer man sig.


OOOO, nu kom jag på var man äter “vanliga enkla mackor med smör”. 
Man får oftast sådana då man beställer exempelvis en omelett till frukost. Till den omeletten brukar det komma två brödskivor, oftast redan bredda så att smöret smält in i det rostade brödet.
För det mesta är de brödskivorna skurna på diagonalen så att du får fyra bitar.
Japp, i det fallet väljer man också brödet (white, wheat, rye, bagel, bisquit or english muffin) innan man får in det med rätten. När jag äter omelett brukar jag spara de där mackorna till sist och bre dem med marmelad. SÅ gott.




Bild från Delish.com


När jag någon gång ätit ost och marmeladmackor härhemma har Peter aldrig smakat. Han tycker det ser helt flängt ut, haha.
Det roliga är att i svenskgrupperna på Facebook kommer denna macka upp som ämne med jämna mellanrum. Svenskarna brukar vara oense om man ska ha marmeladen under eller över osten.
Jag har den alltid på osten.
Hur gör DU?
DAMN vad sugen jag blev på en sådan macka nu!!



MEN, de amerikanska dubbelmackorna man äter på deli ÄR oftast jättegoda!
DET är de!!
Matiga och stora. Ja, ni som vet, ni vet!








Bild från Every Day Gourmet.




Med detta avslutar jag detta mackinlägg. DET är såå kul för mig då ni undrar över hur saker och ting funkar här i US. Jag berättar så gärna.
Ofta undrar man kanske över sådant som JAG inte ens tänker på längre.
So bring it on, people!!


Ha en toppenfin helg!!!

32 comments:

Eva i Dalarna said...

Intressant inlägg. Jag tänkte också på den bild du visade med det ni åt på vandringen, "mackan" såg så hög ut.
Jag äter oftast hårt bröd, med vanligen ost och gurka, ibland skinka. Rostat bröd med marmelad ytterst sällan och då antingen med ost eller marmelad, aldrig båda samtidigt. Men skulle jag ha båda påläggen santidigt blev det nog marmeladen överst.
Vill man ha en massa val om man ska köpa smörgås på butik, kan man ju gå på en Subway, där är det så mycket val så man blir snurrig...

Anonymous said...

Yvonne said....
Tack för dagens inlägg, bara älskar att läsa sånt. Ja, beställa på en deli tycker jag är lite stressande om man inte exakt är på det klara med vad man vill ha. Så många som står och stampar bakom en och har bråttom till jobb, då brukar vi låta dem gå före. Det finns såååå mycket gott att välja på, och dessa omeletter är ju så goda och mättande och så brödet till - mums!

Här hemma till frukost blir det oftast samma mackor varje dag. Jag bakar ju i stort sett allt bröd hemma och försöker variera sorterna så gott det går. Bregott och ost och en skiva paprika är en favorit. Marmelad ska vara på osten om jag äter sånt. Gör det nästan aldrig här hemma, men i Spanien om vi äter frukost ute så slinker det oftast ner en sådan. Rökt skinka med en skiva tomat är också gott här hemma.

Jag gillar också de grova finska rågbröden,sååå gott! Sirapslimpor och vitt bröd utan något grövre är inga favoriter hos mig.

Jag är väldigt förtjust i hotellfrukostar när det är normaltider vill säga. Så gott att plocka vad man vill ha. När vi åker till IKEA i Barkarby har vi ofta stannat och ätit en stooor hotellfrukost på Scandic Infra City i Upplands Väsby före. Enda nackdelen är att då orkar man inte någon lunch på IKEA, ha, ha, ha

Tack för ett jättekul inlägg och trevlig helg säger jag och skickar en stor kram från ett grått och höstigt Åkersberga

Humlan said...

Mackor är verkligen gott, enkelt och slinker för ofta ner här för att jag inte orkar laga mat. Men då vill jag inte ha en vanlig ost- eller skinkmacka med lite gurka och tomat utan mer som de amerikanska mackorna med med mycket olika pålägg, för att man ska hålla sig mätt längre. Gärna någon röra istället för smör och flera olika grönsaker. Men de där mackorna med tjockt med rostbiff eller annat kött gillar inte jag heller, de finns även här numera.

Jag gillar också finskt rågbröd och annat bröd med fullkorn och frön i, helst surdegsbröd. Men inte för surt, haha, tyskt surdegsbröd brukar vara för surt för mig. Men visst slinker det ner rostat bröd också, ofta med marmelad på. Förr åt jag ofta marmelad och ost, då alltid med osten överst, men det är sällan numera och då spelar det inte så stor roll i vilken ordning de kommer ... tror att det oftast blir marmeladen överst numera.

Om jag gör matiga mackor så har jag gärna dubbelmacka helt enkelt för att det är lättare att få allt att ligga kvar, men man måste gapa stort om man har en begel med mycket pålägg.

För många år sedan så gick jag på sjukgymnastik en gång i veckan på ett ställe som hade ett fik nära sig som hade så goda lunchmackor. Varje vecka gick jag in och beställde en macka på vägen hem och njöt av när jag kommit hem, de mackorna kan jag fortfarande sakna men fiket finns tyvärr inte kvar längre och jag har inte lyckats göra en lika god själv.
Jag är verkligen en smörgåsmänniska och det blir ofta en god lunchmacka när jag är i stan, men det ska vara gott bröd och goda pålägg, den där svenska ostmackan kan jag göra hemma.

Önskar dig en bra dag och en skön helg!
Kramar!

Annika said...

Eva:
KUL att du tycker det.
Det var en bagel, det är ganska stora. De blir höga bara av sin egen stil nästan. MEN det var gott om grönsaker dem också.
Subway är verkligen klassiskt då det kommer till val, haha. MEN alla delis funkar så här, och det tog det tid att vänja sig vid.
Knäckemackor finns i alla matbutiker, och det är jag glad för. Älskar knäcke!!

Annika said...

Yvonne:
TACK, gud vad roligt att du tycker det. Blir glad!!
Delibeställningar är jobbiga. PÅ vissa delis (oftast de helt självständiga) kan ägarna ibland ha satt i system att det ska gå med en jädra fart. DÅ är det verkligen jobbigt, det tycker jag än idag. Du vet, när de skriker ut. Next!!
OCh sen ska beställningen gå med raketfart.
GAAAHH!
Numera har jag ju vant mig vid det, men alltså i början var det sååååå jobbigt.
Smart att ni låter andra gå före om ni inte riktigt vet. I NYC finns det verkligen ställen där beställningarna ska gå förare än blixten.
I Arlington, nära mig, finns också ett sånt ställe där ägaren är ökänd. MEN de har galet goda mackor.


Mmmm... dina mackor hemma hos dig måste vara såååå goda.
Älskar hembakt bröd. Älskar de där mackorna med lite ost o grönskar på. När jag är i Sverige äter jag sådana till frulle varje morgon.
SÅ gott.
Marmelad på osten, yes!!!

JAPP, när dubbelmacka ska intas får man ha stor mun, haha.

Hotellfrullar i Europa klår hotellfrullarna här med hästlängder. Nästan alla frullar på hotell är ju goda hemma. OCH det finns så mkt att välja på.
Älskar det!!!
Här, ja du vet ju ... gaaahhh!!

TACK Yvonne för att du gillade detta.
Stora kramar från mig!!!

Annika said...

Humlan:
Mackor är galet gott. ÄLSKAR dem!!
Mne får liksom hejda mig själv.
MUMS!!
Ja, röror i mackor är gott. DET tycker jag man får goda i Sverige numera. Förresten, Sverige har ju goda stora lunchmackor sedan många år. GOTT!!
Nä, det blir äckligt om de vräker centimetersvid med kött. Klarar det inte. Tar bort hälften.

I Finland tycker jag inte det går att få tag på bröd som INTE är gott.
Helt otroligt.
AHA, du gillar inte surdegsbröd. Nej, det gör nog inte alla, för det är ju ganska surt.
Jag älskar det.
Rostat bröd är dåååå gott. Risken är att jag börjar knarka det nästan.


Mackor är verkligen bra lunchmat. Just de matigare.
OCH just nu ser jag flera svedndka stora mackor framför ögonen som jag ätit där. GODA!!!
Så trist när favoritställen stänger :-(

Humlan, ha en fin helg!!
Kramar!!

Humlan said...

Jag var nog lite otydlig där. :-) Jag gillar verkligen surdeg när det inte slår över och blir FÖR surt. Ofta om du köper t.ex. det tyska, mörka, kompakta surdegsbrödet (skivat och lite klibbigt) så tycker jag att det sura tar över. Men jag äter i stort sett bara surdegsbröd, men jag vill ha lite balans. :-)

Kram

Anonymous said...

Åh, jag älskar mackor! Tyvärr får man väl säga.
Älskar rostat varmt bröd med smör, ost och marmelad (i dem ordningen såklart!)
Älskar bageriköpt riktigt grovt bröd med mkt frön i. Det med bara smör och en ostskiva, så gott.
Eller en god dagobertmacka, eller för den delen ett färskt ljust bröd med smör, leverpastej och gurka. Eller ngt annat....
Nu när jag ibland har med mej lunch till jobbet som jag äter framför datorn blir det ofta en matig smörgås. Favoriten är ett grovt bröd med smör, keso, avokado och knaperstekt bacon. Väldigt smaskigt.
Kram och trevlig helg!
Anette

jennievivi said...

Åh, vilket bra inlägg haha! Ja, de amerikanska mackorna ser väldigt goda ut men det du berättar om en massa köttskivor på låter inte gott.
Det här med majonnäs på smörgåsen, jag menar då ovanpå skivat ägg eller på skinkmacka med tomat och lite majonnäs på, hade vi aldrig hemma när jag växte upp. Jag glömmer aldrig när en nyfunnen kompis bjöd på fika och introducerade mig för det för länge sen. Mmm, vad gott det var. En ny värld öppnade sig. Majonnäs är ju en riktig smakförhöjare. Men att bre majonnäs direkt på brödskivan verkar bara konstigt för mig.
Du nämnde inte jordnötssmör och syltmackor som verkar vara så vanligt på varenda amerikansk film man ser. Har aldrig provat och vill nog inte heller.
Finns marmelad i USA? Jag kör nog ovanpå osten, men jag är inte så sugen på det längre som vuxen. Men som barn var det nästan den godaste mackan. Annars älskar jag leverpastej med färsk eller inlagd gurka. Eller ostmacka med röd paprika. Eller skinka med majonnäs och tomat. Nä, nu blir jag hungrig!!!

Ibland tänker jag att jag skulle lagt lite sallad på brödet, det är ju gott, men det blir liksom aldrig av. Inget jag har blivit van vid. Javisst ja, jag glömde ju toast med mosad avokado på. Och örtsalt. Mmm, väldigt gott.
Så du äter inga Elvismackor med jordnötssmör och banan -:)? Jag gillar inte riktigt söta pålägg. Gillar tex inte nutella på brödet som är min sons högsta önskan till frukost.
Annars gillar jag allt bröd nästan. Älskar mackor, så detta inlägget gjorde mig väääldigt hungrig haha. Så nu måste jag nog gå mot köket! Ha en härlig helg! Tack för att du skrev om detta. Mycket intressant.

Äventyret framtiden said...

För min del gäller hårt syrat rågbröd. Hästknäcke som Uffe brukar skämta om när jag låter som en häst som äter. Reissumies är också något jag mycket gärna äter, förutom det jag bakar själv förstås. Jag har svårt med mjukare, ljusare bröd,förmodligen för att jag är van med rågbrödet. Man vänjer sig av med allt annat :). Jag tar inte ens smör på brödet men brukar lägga hemlagad tsatsiki på och något salt på det eller enbart grönsaker eller äppel, beroende på årstiden.
Förr åt jag mycket ost på brödet, marmelad och så vidare men inte nu längre.
Tack Annika för ett riktigt trevligt och intressant inlägg. Mat intresserar alltid och i all synnerhet skillnaderna mellan de olika kulturerna. precis som du saknar jag rågbrödet när vi är utomlands, men jag har bestämt mig för att inte fylla kappsäcken med matvaror hemifrån utan anpassar mig efter de nya förhållandena istället. ( jag bakar gärna mitt eget bröd när vi är utomlands dock)
Ha en fin helg!
Kramar från ett vackert väder-Geta!

Elisabeth said...

Roligt ämne för ett blogginlägg! Det är dessutom intressant hur kulturskillnader kan synas i en sådan enkel sak som mackor.

Jag äter rätt mycket mackor, alltså den svenska varianten. Mestadels har jag ost eller marmelad på, bara ibland ost eller liknande. Men det ÄR gott med ost och gurka, det är det verkligen. Ibland har jag Nutella också (eller Coops billiga version av den, märker liksom ingen skillnad mot originalet, haha!), så onyttigt, men också väldigt gott då och då.

Förr i tiden, för 15 år sedan sisådär, köpte jag ofta baguetter till lunch. Då var min favoriter antingen fetaoströra och rödlök eller med brieost och tomat. Beträffande bröd gillar jag nog det mesta... Köper ofta bröd till nedsatt pris, fryser in det och tinar det sedan i brödrosten. Gillar knäckebröd också, självklart med ost, och allra helst prästost, den godaste osten.

Om jag har både marmelad och ost på samma macka gör jag som du och tar marmeladen på osten. Den andra varianten är fel. ;-)

Så skönt med helg nu. Röran som inte beror på Corona har dessvärre fortsatt den här veckan. Blir lite trött på att vara lösningen på andras problem, och på att dessutom ibland vara den som hittar på lösningarna, trots att detta borde vara andra personers uppgift. Men nästa vecka ska det tydligen bli ändring!

På tal om digitala prov förresten, som kommentar till ditt svar på min kommentar: Alla använder nog inte digitala prov, men vanligt är det. Vissa tycker dock att det är för jobbigt att lära sig prov-programmen, och så är det förstås svårare i ämnen där man räknar.

Erica said...

Alltid lika kul att läsa dina inlägg gällande olika typer av amerikanska företeelser :-)
Tror det är mycket för att jag aldrig varit där och därmed har min enda referens till USA varit filmer och serier. Och när man har bara det som referens kan man ju aldrig veta... "ÄR det verkligen såhär, eller är det bara för film".
Genom att få läsa dina inlägg av den här typen får jag liksom en lite mer nyanserad bild av USA. Och självklart vet jag ju att landet är stort och att det kan skilja mycket, men man får ju ändå en bättre och mer realistisk bild än att kolla på film.


Tycker det låter jättebra att de amerikanska mackorna är så matiga. Jag tänker att i länder där mackor är vanlig lunchmat blir det extra viktigt att de är matiga.
En svensk brödskiva med två ostskivor på till lunch skulle man inte klara en timmes eftermiddagsjobb med.
Mitt lilla "guilty pleasure"-bröd är i ärlighetens namn Rågkaka från Polarbröd. Och Hansénslimpa från Hanséns bageri (lokalt här i Öjebyn/Piteå). Hansénslimpa är barndomsnostalgi, och trots att magen gör uppror är Rågkakan/Polarbröd sådan att den liksom "bara slinker ner".
Det är liksom den typen av bröd man "inte ska gilla", men det är mitt guilty pleasure.


Kan tänka mig att jag skulle gilla amerikanska mackor, då jag gillar den typen med mycket fyllning (förutom om det blir alldeles för mycket av något, t.ex. kött som du skriver).
Och jag skulle nog hellre föredra smör (Norrgott) istället för majonnäs.
Rolig sidenote: Känns otroligt konstigt att jag gått 36 år och alltid trott att majonnäs stavas med ett N. Det var på riktigt Den Här Veckan som jag lärde mig att det egentligen stavas med två N. Var tvungen springa in i köket och kolla på tuben, och min hjärna kan inte riktigt ta in att jag aldrig ens sett att det är två n i ordet... ;-)

Tycker det låter trevligt, på ett sätt, att det faktiskt finns så mycket olika val på amerikanska delis. Dock kan jag förstå frustrationen att som ny komma och ska beställa på ett sådant ställe. Min hjärna skulle börja snurra runt som en karusell och till slut explodera, tror jag. Är jag ganska säker på ;-)
Men jag gissar att det är en vanesak, och när man väl vant sig vid att ha alla val upplever man det som störande med "inga val" (bara en "fast meny").
Jag har ett minne av ett liknande inlägg du skrivit för något år sedan. Ett inlägg som handlade om just att beställa på delis i USA, och dina första erfarenheter av detta. Har det för att det var skrivet med lite komik, för har det för att jag skrattade när jag läste :-D

Bildkommentar: Den där omeletten såg ju för jäkla GOD ut!!


Har aldrig tänkt på att marmeladmackor varit en debatt.
Jag har marmeladen PÅ osten när jag äter rostbröd (vilket man för övrigt också kan äta hur mycket som helst av om man inte aktar sig ;-))
Det hade varit ganska intressant att introducera amerikaner för vissa klassiska svenska smakkombinationer. Alltså amerikaner som inte redan har någon svensk koppling.
Typ smörgås med kokt ägg och kaviar (MUMS!)...
Smörgås med kaviar och ost (Gott).
Smörgås med Leverpastej (finns det i USA?) och saltgurka (MUMS).
Smörgås med Falukorv och majonnäs (vi åt det hemma när vi var små).


Haha, och precis nu drogs mitt minne till mellanstadiet och skolklassikern:
Hårdbröd med smör och en centimeter Aromat ovanpå... HAHA :-D Blä!

Även om jag är svag för mackor här så måste jag säga att USA är bättre på det här med lunchmackor än Sverige.
Däremot; äter amerikanska barn verkligen så mycket jordnötssmör-sylt-mackor till mellis som det verkar när man ser film och gamla serier, eller är det en överdrift?
Tänkte för några år sedan att jag skulle prova, men efter första tuggan var jag tvungen slänga resten ;-) Tror nog det var då jag insåg att jag avskyr jordnötssmör haha ;-D



Tack för ett intressant inlägg, och ha en riktig toppenhelg!
Kramar /Erica

jennievivi said...

Förresten, nu när du skrev lunchmackor så börjar jag undra om man kanske inte äter så mycket bröd till frukost? Om man gör det, är dom lika matiga då, med sallad majonnäs och hela fadderullan? Hur ser en typisk amerikansk frukost ut? Pannkakor med sirap? Små våfflor man värmer i brödrosten? Gröt?
Nä nu får jag lägga av: dina svar föder nya frågor:-).
Ha en bra helg!

Monica said...

Gott med goda smörgåsar! Det är precis detsamma i UK, vet så roligt jag tyckte det var när de frågade om vilken skinka jag ville ha, ost, grönsaker, vilket bröd, ja sen kunde jag till nästa gång och så många fina ställen det fanns om vi var på vandring, gick igenom en stor park, ja intill fanns alltid och ofta ett äldre par som ägare som gjorde de godaste smörgåsar man kunde tänka sig, lite som att komma hem till mamma igen, tänkte och undrade att vi inte har något sånt alls?

Och här tänker engelsmännen att det är som hos dem. Vi har fått hoppa in ibland och förklarat för både dem och restaurangägaren när de beställer allt möjligt de vill ha på pizzan t ex, så gör man i UK men här är ju en rad sorter och man bestämmer sig för en. Tror det är en hel del britter här nu i och med vaccinforskningen och Astrasamarbetet de länderna emellan, blev ju ett uppehåll p g a biverkningar, rätt allvarliga hos en som fick det men man har gått vidare nu. Där är er Mr DT mer försiktig och avvaktar ännu deras forskning, stoppad ännu och sen finns ju många fler aktörer förstås.

Och jag tror han överlever viruset nu, gjorde Mr Johnson det så gör nog han det, lite kul här i Sverige, det skrivs exakt ut hans längd, vikt med decimaler och alla detaljer man kommit över. Tanken slår mig om USA skulle skriva ut Löfvens vikt och längd, haha. Sverige följer USA otroligt och som jag sa förut vet vi allt och vad som är bäst för er:-).

Tror jag ska göra mer smörgåsar, är ju lätt och när man inte har riktig ork med att laga mat. Gillar allt bröd men hembakat bäst förstås och äter mycket knäcke men tror jag ska ändra lite där. Och rostat bröd med ost och marmelad på, så gott till te, min jostabärsmarmelad var otroligt god men hittat en med björnbär nu och den är god med och alltid på en lagrad ost.

Ha en fin helg nu Annika! Hoppas ni får vackert höstväder och lite fin avkoppling.

BP said...

Amerikanska mackor - ja:-) Kan lugnt säga att det godaste mackorna har jag ätit på en kubansk restaurang i Key West. Klämgrillmackor med "roastbeef" eller "pork" med alla "trimmings" man kunde tänka sig. Så himla gott!

Å den bästa hamburgaren jag ätit någonsin var på Bayside i Miami. En högrevburgare som hette duga och som var definitivt större än mitt gap. Nu är högrevsburgare ju inne här också. Har ätit många, men ingen har kommit i närheten av den på Bayside.

Bagels är inte min favo, de är lite för fasta och degiga för min smak. Tror inte att de går hem här i Sverige som i USA. Minns att vi hade ett nytt ställe här i Täby Centrum som bara sålde olika Bagels. Det stället höll i 6 månader. Lite synd kanske.

Bloggblad said...

Jag har nog förätit mig på mjuka mackor, är riktigt trött på mjukt bröd efter att ha varit smörgåsfantast i många år. På våra utflykter blir det knäcke. Jag ha4 hittat ett fröknäcke med örter och havssalt som är tillräckligt tjockt för att inte gå sönder när man brer, och tillräckligt tunt för att vara frasigt ...mums!

Humlan said...

Nu har jag läst alla roliga och intressanta kommentarer och insåg en sak när det gäller ost och marmelad.
Om jag äter en rostad macka med marmelad och en mild eller mellanlagrad ost, så hamnar osten nog överst.
Om jag äter bröd eller kex med lagrad ost och marmelad, t ex Västerbottenost och fikonmarmelad, då hamnar absolut marmeladen överst!
Jag har aldrig tänkt på det tidigare, men när jag läste kommentarer här så slog tanken mig, det är självklart att lagrad ost ska ha marmeladen överst.

Kram!

Freedomtravel said...

Bageln på bilden ser jättegod ut! Det där med att själv välja vad man ska ha på en macka eller hamburgare, det gillar jag INTE. Jag vill betala för att få den servicen, dvs att en person som kan lite om mat kombinerar ihop ingredienser på ett bra sätt. Det är ju liksom det jag vill betala för när jag går till ett matställe!!!

Annika said...

Humlan:
Balans är alltid bra :-)
Jag är nog lite knäpp som nästan vill ha barkbröd ;D
Kram!!

Annika said...

Anette:
MMMMM gott Anette!!!
Den matiga mackan du säger att du brukar göra ibland med keso och bacon. MUMS!!
Ja, visst är mackor bara såååååå gott.
DU har ju dessutom helt rätt vad gäller ost och marmeladmackor, marmeladen PÅ osten, givetvis!!!
Knäcke älskar jag också.
Mackor, om jag kunde skulle jag äta massor massor massor mer än vad jag gör idag!
Kram till dig min vän och trevlig söndag!!

Annika said...

Jennievivi:
TACK var dig det!!
HAHA.
Har ju sparat dina andra frågor också och tänker knåpa ihop det veckan som kommer!
SO stay tuned.
Mayon på mackorna här är istället för smör. det kanske låter märklo, men det funkar riktigt topp. PÅ dubbelmackor iaf!!
MEN hemma så har man det ju ofta på ägg etc, som du säger. Speciellt på just ägg kanske eftersom den kombon är god. OOOO nu fick jag visionen räkmacka framför ögonen. GAWD så sugen jag blir på den sådan!!!
VISST är mayo gott. DET tycker jag med. Minns att vi ibland hade det då jag var liten + ngt som kallades pickles. Det var ngn slags mayo blandad med grönsaker.
Som du säger, det ÄR verkligen en riktigt smakförhöjare.

Nej, du har rätt, jag tänkte inte ens på PB&J när jag skrev inlägget. MEN det är en klassisk macka. Den är god, när jag var au.pair åt jag den ibland, och tänkte att jag skulle vara försiktig med den just pga kaloriintaget, haha. MEN visst, ngn enstaka gång genom åren har jag ätit en sådan. DE är goda, tro mig!!
Karolina åt dem hyfsat ofta när hon växte upp, ngn ggn i månaden kanske?

Oh ja, marmelad finns!!!!

Leverpastej är jag inget stort fan av, men jag vet ju folk (svenskar) här som längtar sig galna efter det.

Nej, banan och jordnötssmör a la Elvis har jag inte testat, haha.

MEN jag gillar nutella, ooooooo yes. Har alltid med det på vandringar. En liten burk och så pretzelsticks som vi doppar i nutellan. ETT måste för oss, hihi!! Men har det inte på mackor.

TACK gulliga du, för uppslag och alltid intressanta kommentarer.
I nästa vecka kommer svaren då, som sagt, på resten av dina undringar ;-)

Annika said...

Karin:
Hästknäcke, haha. GILLAR jag med.
Min pappa brukar säga att jag gillar barkbröd, haha. Ligger viss sanning i det eftersom jag alltid sneglar efter det grövsta som finns.
OCH i Finland finns ju galet gott bröd. Mkt redigare än i Sverige, haha. För att inte tala om US ... fniss ...
Mmmm .... gillar din smak, Karin.
OCH ditt hembakta bröd skulle jag mer än gärna smaka!!
Helt rätt, Karin, det där med att anpassa sig på utlandsresan. SÅ gör jag med, vill ju äta deras mat. Nej, ta med bröd etc gör jag inte. MEEEEN såklart plockar jag med mig matvaror hit efter en resa hem. Fast mest godis dp, och vitlökssås och mangoraja o kryddor, hihi. Bröd jar jag aldrig tagit med mig hit. Finsk senap dock, jaaa!!
TACK för din gulliga kommentar, blir så glad,
Trevlig söndag.
KRAMAR!!

Annika said...

Elisabeth;
TACK!!
Blir glad.

Jamenvisst, tänk att kulturskillnader tom märks i en så enkelt sak som mackor.

Mackor är livet, ja det är det. Även om jag numera är försiktig med dem, men på en vandring eller en lunch ibland är det SÅÅÅÅ galet gott.
Visst är det gott med ost och gurka på macka.
Nutella är suveränt gott. Skulle jag få som jag ville skulle jag väl äta det varje dag på ngt sätt. Vi har det alltid med oss på vandringar. Dippar salta pinnar i det, mums!!

Baguetter är gott, det får man ofta här.
OCH de svenska med röror är såååå goda. Jösses vad jag blir sugen på det nu. Svenska röriga mackor.

BRA Elisabeth!!
Såklart ska marmeladen vara på osten. SÅKLART!!
HAHA!!

NU är det söndag. Hoppas nästa vecka blir lugnare för dig!!

OCH ja, proven ja ... alltså det föresvävade mig inte ens att göra det digitalt. MEN givet är det ju så.
Fast en blandning då kanske.

Önskar dig en BRA måndag imorgon!!! OCH såklart fortsatt bra söndag

Annika said...

Erica:
TACK vännen!
En dag hoppas jag verkligen att du ska få möjligheten att resa hit och se allt med egna ögon.
Mackor bland annat, haha.
DET är så roligt att du alltid är så positiv och tycker sådant här är så kul, amerikanska företeelser alltså. TACK för det!!

Ja, matiga mackor ett måste eftersom de är vanlig lunchmat här.
Polarkakor, mums!!
ÄLSKAR dem också. Kan lugnt vräka i mig otaliga, mums.
SÅ nog fattar jag att sådan är ditt guilty pleasure. De ÄR ju såååå goda!


Mayo är motsvarigheten till smör på dessa mackor. så sant. Det är verkligen skillnad där på Sverige och USA, smör är inte vanligt på just dessa mackor. PÅ toast är det det, rostat bröd alltså.
Majonäs. Majonnäs. GUD där ser man ...Jag har stavat med ett n. Men så är det inte alltså?
HA, tack för att du skrev om det, Erica!!
JAG har stavat fel i mitt inlägg. Orkar inte ändra det. Men nu vet jag, HAHA!
PUST!!


Ja valen är oändliga.
På gott och på ont.
Läskigt i början då det ska gå så snabbt.
Absolut, jag har skrivit om detta förr. hihi.
Man vänjer sig, tro mig.


Marmeladen på osten, YES!!
OCH ja, jag skulle kunna äta ost och marmealdmackor i en aldrig sinande ström om jag fick som jag ville, haha.
Kaviar ... OMG!! Nej, det har jag aldrig träffat en amerikan som gillat, hahaha!!
Leverpastej finns inte.
Saknar det inte heller ;-) MEN det gör många av mina svenska vänner här.
Falukorv och mayo ... kall sådan då??
Låter ... intressant ;-D

Omeletter är verkligen goda. Om vi går ut och äter frulle beställer jag alltid en sådan. KAN inte låta bli.

PB and J mackor. DE är vanliga. JA!!!
Jag gillar dem, hehe.
Men äter dem inte ens en gång om året.
Gillar dock jordnötssmör. SÅ om du inte gillar det går det inte att äta sådana mackor.
OCH ja, deras nyttighet KAN absolut diskuteras.

TACK finis!!!
Ha en fortsatt fin måndag!!

Annika said...

Jennievivi:
Ah, så KUL att du frågar ju!!
Älskar det.

Jag skulle säga, rent spontant, att den vanligaste vardagsfrullen är flingor och mjölk. Jag känner också en del som äter toast varje morgon, rostat bröd alltså. DÅ har de smör på, och marmelad eller ngn sylt. Tror inte att ngn kör det med skinka ost och sånt.
yogurt är förstås också vanligt

Kan absolut plocka med dessa frågor i min nästa text om detta. För du har ställt sååå många bra sådana.

Bring it to me, baby!! :-)

Annika said...

Monica:
DET är ju det, gott. OCH annorlunda mot Sverige o mångt och mkt.
Kulturella skillnader även i mackor :-)
Ja, kan tro att det är samma i UK.
DET är härligt med valen man har, även om det verkligen KAN stressa också.
Låter mysigt att ni köpte mackor i parken när ni var ute och gick.

Precis, det är ju det där med valmöjligheten på restaurang också.
Kan bli lite too much ibland när ngn ska in och bestämma lite för mkt i menyn,
TÄNK Sally i When Harry met Sally, haha!!!
Men det är ju klokt att ni roddar upp lite och hjälper de stackars britterna som kommer, haha.

45 ja , jodå ,han har ju sagt att det inte var värre än en snuva i en tweet han la ut nyss.
SÅÅ ...
ja, nej jag orkar inte prata om honom faktiskt, bäst låta bli.
SANT, bara tanken på att USA skulle lägga ut all data om Löfven. Komiskt.

Du har alltid så goda, goda mackor, Monica
OCH gott övh. Blir alltid så hungrig när jag tittar in hos dig. Trevligt och fint allting. Love it!!

Hoppas din helg var jättebra på alla sätt

Annika said...

BP:
YESSS!!
YESSSSS!!!!
YESSSSSS!
Jag med, den godaste Cuban sandwich jag ngnsin ätit var i The Florida Keys, på ön Marathon. En liten resturang där ägarna var kubaner. De talade nästan ingen engelska.
OCH där åt vi de godaste Cuban ever!!!!
Precis som du gjorde, fast i Key West.
SÅÅÅÅ galet god macka!!
Brukar beställa den här ibland, men inget kan mäta sig med det lilla, lilla stället i Marathon.

Hamburgare är fast extremt goda här i US.
Galet goda.
Svårt att misslyckas när man beställer in en sån i US.
Den godaste jag ätit var inne i DC på ett ställe som heter Capitol Grill.
NU har vi den i Reston också. Deras capitol burger är 7 himlen!!!

I Sthlm känner jag till ett ställe där de serverar bra bagels. Bagel Cafe på Sankt Göransgatan. SÅÅÅÅ goda.
Men visst, bagels är kompakta. De måste rostas. Jag gillar dem dock. Äkta frullebröd!!! men funkar till lunch också.
Förstår dock vad du menar med degig och kompakt.

Annika said...

Bloggblad.
Ja, så kan det ju gå ibland.
TRIST när et händer. Att föräta sig, menar jag.
ÄLSKAR knäcke, hemma har ni ju såååå mkt att välja på. Lite avis på det!
Vi har Wasa, men det får jag vara glad för iaf ;-)

Annika said...

Humlan:
ja, det är ju en rätt komiskt grej att ens diskutera.
Fniss.
ÄNDÅ kommer det upp med jämna mellanrum i svensk-grupperna på FB.
Många menar som du, att marmeladen blir istället för smöret, ett "klister" typ.
Så det finns två skolor :-D
JA, jag är som du. Ost och kex och fikonmarmelad, absolut marmeladen på osten.
MUMS.
Galet sugen på det!
MUMS!!

Annika said...

Helena
DU ser, mackkultur.
Annorlunda. Numera kan jag gilla valen, men jag gjorde det inte i början.
Det finns ju mackor som är helt och hållet på menyn också, som du inte ändrar. Rueben, Rachel, BLT, Russian, grilled cheese, lobster rolls, cheese steaks mfl mfl

Anonymous said...

Jag har bott I oregon I 30 ar nu
Vaxte up pa Gotland I sverige
Jag har oppnat en svensk matbil pa grund av att jag saknar svensk mat
sa nu lagar Jag svensk mat och delar med mig,rotmos,tunnbrod med korv,sill,leverpastej macka,kaviar,gravad lax,kottbullar,lingon sylt
Kom och halsa pa I Oregon at Svensken Fairview food plaza

Annika said...

Ano:
Men hej och tack för din kommentar!!
Välkommen hit!!!
Gotland, älskar den platsen.
Vi har varit här ungefär lika länge, du och jag.
JAAA!!! Jag skulle såååå gärna komma och äta hos dig.
SKA googla dig nu!!
Varmt välkommen tillbaka till min blogg. TUR att jag godkänner kommentarer som är äldre än en vecka! Annars hade jag aldrig sett din kommentar :-D