Thursday, October 22, 2020

Roligt, Höst, Dimmiga morgnar, Normaltid, Mångfald och Allt hittar de på ...




Godmorgon torsdag!




* Roligt!



Det var kul för mig att ni gillade gårdagens DC-inlägg. Jag kommer absolut att skriva en text till om vad som är bäst med att bo här. 
Spana sedan efter del två i sinom tid. Kanske borde jag skriva om det sämsta också? Ja, varför inte … 
Iallafall, TACK för er feedback!

OM du har någon önskeämne som du vill att jag ska skriva om så hojta till i kommentarsfältet.




* Höst!



NU är det höst minsann. Visserligen är det fortfarande en kamp i naturen mellan det gröna och och det gyllene. PÅ de bilder jag ser från Stockholm och mellansverige —på Insta och i andra medier-- så ser det verkligen UT som om vi ligger lika vad gäller höstens framfart. Oftast brukar vi ligga efter, men i år känns det som om vi verkligen ligger i fas.




OCH se nedan hur det ser ut just nu!
DET ser rätt mysigt ut, men löven på decket ska bort. Förstås.



 



* Dimmiga morgnar.
 



Nu råder de dimmiga morgnarnas tid. Just nu är vi inne i varm period då det är osedvanligt milt för årstiden. 
Ja, det handlar om temperaturer på runt 26 grader ett par dagar framöver. I kombination med hur naturen ser ut, och sådan temp, känns det smått overkligt.
Det må SE kyligt ut, men det är det INTE.






Ni i Europa byter till normaltid i helgen. Här har vi sommartid i en vecka till. VI byter natten mellan Halloween och första november. 
Jag ser fram emot det. Jag tycker morgnarna nu är FÖR mörka. 
Nu kan jag inte gå ut innan klockan 7 eftersom det är mörkt. Nej, jag har noll och inget intresse av att promenera i halvmörker. 
Solen går upp 7:25 nu.
Många menar att vi ska ha sommartid året om, men i och med det tycker jag att morgnarna blir alltför mörka. Det har ju såklart att göra med att jag är morgonpigg också.
Att det mörknar tidigare på eftermiddagen kvittar för mig, jag tycker det är ganska mysigt.


Jag skulle önska att man kunde slopa detta onödiga tidsbyte. USCH, fattar inte att vi håller på så här två gånger om året.
En del vill ha sommartid året runt. Andra vill ha normaltid året runt (som jag).
Ibland tänker jag att det kan kvitta vad vi än väljer bara vi slipper tramset med bytet.
Men normaltid är ju normaltid av en anledning … så … 
Jaja, jag är iallafall trött på de mörka morgnarna.






* Mångfald.



I gårdagens inlägg skrev jag lite om mångfalden här och hur den berikar. För det gör den!
När Karolina gick i skolan fanns det verkligen massor av elever vilka kom från jordens alla hörn.   Speciellt då hon började i middle och high school. Låg och mellanstadiet gick hon i en ganska likartad skola.


När hon började Elon var hon till en början paff över hur enhetligt det var. Faktum är att hon hade väldigt svårt att acceptera det till en början. Det var så ovanligt för henne att vistas i en sådan homogen tillvaro. Men, universiteten är oftast mer vita, och privata sådana i synnerhet-vilket ju Elon är.
Jag skulle säga att Karolina lärt sig så otroligt mycket bara genom att gå i en skola med sådan påfallande mångfald.




* Internationella klimakteriedagen … 



… var det tydligen i söndags.
Jag skrattade verkligen till då jag hörde det då jag var ute och gick under min måndagspromenad. Jag hörde det på ett radioprogram jag alltid lyssnar på i efterhand.
DET finns tydligen dagar för allt, även klimakteriet har sin alldeles egen dag. Komiskt. 
Firar man den dagen med att frysa och svettas med jämna mellanrum? Haha.



  *** 



Avslutar nu och önskar er alla en fin och bra torsdag

12 comments:

Äventyret framtiden said...

Internationella klimakteriedagen!!! Hahaha...milda Moses!

Halloweenutsmyckningarna är riktigt roliga och i all synnerhet den första bilden. Där finns det mycket humor med i bagaget. Kul!

Ert deck är ljuvligt vackert i höstskrud. Den där riktigt vackra hösten saknar jag i år men det måste nog till lite frostnätter innan allt blir prunkande, om det hinner innan löven har fallit till marken.

Oj, är det dags igen att vrida klockan? Suck! Jag är enbart trött på det där eländet. En tid året om är enough! Spelar ingen större roll för min del åt vilket håll, sommar eller vinter, jag tror att man anpassar sig.

Torsdagskram! <3

Anonymous said...

Yvonne said….
Internationella klimakteriedagen, ja du, verkar finnas dagar för allt, ha, ha, ha.

Gillade Halloweenutsmyckningen, men skulle inte vilja gå där första gången i mörkret och se allt det där hänga och dingla :-)

Så häftigt med alla löven på ditt deck, nästan synd att sopa upp den installationen som naturen har gjort, men, men

Så nu ska klockan dras tillbaka, blir ju bra med ljusare på morgonen men betydligt tidigare mörkare på kvällen. Här i Spanien är kl 08 nu och det är fortfarande bra mörkt och det var kolsvart kl 07 då min man gick ut för sin morgonpromenad.

Så ni har så varmt fortfarande, dimman vacker på bild men skulle nog inte vilja gå ensam i dimman,

Vilken lycka att få växa upp med mångfald, så bra att ha fått växa upp med det i skolan, bra att ha det i bagaget när man går in i vuxenlivet.

Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram från ett ljusnande Spanien, går så fort från mörker till ljus.

Taina said...

Är det sant? DEN dagen missade jag helt att fira! Fasiken, man kanske ska hedra dagen genom att klä ut sig som en klimakteriehäxa på Halloween!
Här är det också varmt. Redan på morgonen. Känner det när jag tränar. Nu brukar det ju vara lite kyligt och krispigt.
Tidsbytet är SÅ förvirrande. Speciellt när vi har en massa möten med europa och när du har regelbundna varje vecka och så mitt i allt så blir det plötsligt 5 timmars skillnad eller 4 med UK. Eller är det åt andra hållet? Skippa skiten säger jag bara.
Ha en fin dag.Ikväll är det väl debatt igen?
Kram kram

Sara said...

Första bilden med skeletten som klättrar är verkligen rolig, vilken skön utsmyckning! Kör du all in detta pandemiår? Eller håller du det lite mer "lagom" som när K flyttat? Bra att ni hittade Söt ändå.

Hösten är verkligen härlig, det tycker ju både du och jag. Tycker också att det ser ganska lika ut på våra bilder även om ni har MYCKET varmare än vi har. Och då har vi ändå runt 12 grader.. Höstfärgerna är ljuvliga, både i sol, grådask och dimma. November brukar vara fin hos dig men inte här, vi brukar knappt se någon sol alls då. Allt är grått. Sen kommer advent och då känns det bra igen. Allt har sin tid och så kan det få vara. Då njuter man desto mer av det fina.

Du vet var jag står i tidsomställningsfrågan. Bort!! Låt det vara samma. Helst normaltid (och för folkhälsan är det viktigare med morgonljuset) men bara bestäm en tid, sommar eller normal! Inte detta hattande. Nu till helgen "får" vi en timme men när vi förlorar en timme på våren tycker jag att det känns i kroppen. Seeeegt.

Klimakteriedagen hehe, där ser man. Det gick mig helt förbi. Kan väl säga att jag firade den med MoP då, halloumi, vin och kardemummabullar, inte fy skam. Puss, kram och älskar!!

Annika said...

Karin:
Eller HUR!!
När jag hörde det skrattade jag rätt ut, om ngn sett mig hade de trott att jag var knäpp.
HAHA.
JA, allt finns det dagar för, tom klimakteriet. TÄNK om jag bara hade vetat det i söndags, fniss!! ;-D

Jamen det gör ju det, Halloween innebär ju massor med humor. DET gillar jag!
Ja, de som pyntat upp som i bild 1 har verkligen haft att göra.

TACK, mitt deck är jättefint nu, men löven måste bort. OCH det får jag ta tag i. Men det är jättefint nu när lännläven ligger där som en tjock matta.
Vi har så fina höstar, ingen frost här ännu. Men det är säkert så med träden i norden att det helst ska till lite frost innan de riktigt blir gyllene.

Håller med dig. EN tid hela året. Det kvittar nog mig också, bara vi slipper BYTA!! Fast helst vill jag ha normaltid. Men som sagt, låt oss slippa byta.


Stor torsdagskram från mig!!!

Annika said...

Yvonne:
JAG VET!! Alltså, hallå!!
Allt hittar de på!!
HAHAHA!!


Ja, folk satsat rätt ordentligt på Halloween, och jag erkänner att jag faktiskt inte vet vilka riktlinjer vi har för Halloween. Har inte direkt sett ngra råd ännu. men annorlunda blir det, utan tvekan. Alltså, jag menar för barnens godisrundor.
Mne det löser sig.

Visst, mitt deck är en gul-orange-röd matta nu. DET är så fint. MEN de måste bort. De förstör decket. Missfärgar det.
Men helst vill jag bara behålla dem och se dem!!

NU dags frö byte igen.
USCH.
Gillar inte de mörka morgnarna alls. OCH om vi inte bytte skulle de bli etter värre.
Fast egengligen bryr jag mig inte om vilken tid vi får, även om jag helst vill ha normal, men jag kan leva med sommartid året runt också bara vi slipper töntbytet.

Dimma skrämmer inte mig, tvärtom. Jag vet att det är många som tycker som du dock.

Mångfald är så bra. Jag gick själv i en mkt homogen skola.

Skickar en stor bamsing kram till Spanien från ett återigen dimmigt, men milt, Reston!!

Annika said...

Taina:
HAHA, jag med!! Missade alltså!!
JA!! Vi borde klä ut oss till klimakteriehäxor på Halloween!!! HAHA.

DET är lite äckligt med värmen. Det är tom lite fuktigt. I skogen luktar det ganska mögligt, ja du vet .. gamla löv som ligger och ruttnar i hettan.
Uäck!!
Nä, jag vill tillbaka till krispigheten på morgnarna. Vi hade 18 grader varmt inatt, tror jag. Galet.

EXAKT, om US och Europa åtminstone kunde byta samtidigt!!
FATTAR det inte. US flyttade ju tillbaka bytet en vecka för ngra år sen. VARFÖR?? OCH varför ens byta. Säger som du, bryr mig inte om vad vi tar bara vi skippar skiten.

Debatt ikväll ... får se om man står ut ... De lär ska kunna stänga av mikrofonerna iaf. DET lär iofs inte stoppa 45ans GORMANDE.

Kramar!

Annika said...

SIS:
DET huset är så COOLT. Det är det första hus folk ser som går in i det villaområdet.
ALL in!
Jadu, jag har väl coolat ner Halloween överlag sen K började college. MEN visst har jag pynt ute just nu :-)
Gillar Halloween!!
Men vi har inte fått ngra guidelines om hur vi ska gå tillväga nästa lördag när barnen kommer. Men P och jag funderar på det själva, hur man kan göra det säkert.
VI HOPPAS att det kommer barn. Planerar att sitta ute och dricka vin och placera ett bord med plastpåsar med godis i som barnen kan ta. Vi får se ...

Vi ligger lika i år sis. Såg det på Håkans bilder också idag.
Vi har mkt varmare, absolut.
Ja, novembers första vecka brukar vara den allra finaste. När finhösten är total. Eller nästan första hälften av nov.
SEN är det kört ...

JAPP sis, bort med bytet. IN med NORMAL, det finns en anledning för normaltid ... because ... normaltid. HAHA.
MEN jag kan leva med sommartid också året runt bara vi SLIPPER byta!!

Du firade klimakteriedagen med m o p!! Sämre kan man ha det.

ÄLSKAR!!

Elisabeth said...

*Ja, skriv gärna om det sämsta med att bo i DC-området också! Sedan får du väl lägga in en massa brasklappar om att du trivs jättebra, och gärna även länka till inlägget från igår, annars finns det alltid någon som hittar det och blir arg.

*Det stämmer nog att vi ligger ganska lika i år. Nu har vi fått varmt igen (14 grader när jag skriver detta!), så antagligen stannar hösten av lite. Jag är glad så länge det är löv kvar på träden!

*26 grader, det är ju högsommartemperaturer i Sverige det. ;-) Förstår att det känns konstigt med de temperaturerna i kombination med hur naturen ser ut.

*Jag ser också fram emot att byta till normaltid! Det ska bli så skönt med tillfälligt ljusare morgnar, även om det förstås blir mycket mörkare på eftermiddagarna samtidigt. Men ljuset på morgonen är viktigare. Och som du skriver, det finns en anledning till att det heter NORMALtid! Fattar verkligen inte dem som vill ha sommartid året runt, hur kul blir det med mörkt så länge på morgonen?! Det allra dummaste i detta är att EU nu bestämt att det ska vara upp till varje land hur man gör med tidsomställningen. I teorin skulle det kunna betyda TVÅ timmars tidsskillnad mellan Sverige och Finland till exempel. Helt absurt.

*Mångfald, ja, det ser jag som sagt bara som positivt. På tal om mångfald (och nu visar jag min okunskap!): Var det vanligt med asylinvandrare på Karolinas skola? Av mina elever är i princip alla flyktingar, och de är ju i en annan situation än elever vars föräldrar flyttat p.g.a. jobb.

*Haha, alla dessa dagar! Som sagt, lite svårt att veta hur man ska fira den. ;-)

BP said...

Kan inte riktigt bestämma mig om Renston ligger före eller efter Täby med tanke på hösten. Tycker nästan att ni ligger en vecka efter oss.
När jag ser dina bilder på Halloween utsmyckningarna så önskar jag mig (nästan) att det fanns sådana här. De är ju riktigt roliga och gör ju att man skrattar i höstmörkret. Ja, jag vet att det är meningen att man ska bli förskräckt;-)

Inom EU är det sista året nu med normal- och vintertid. Det där daltandet går mig också på nerverna. Det finns ju ingen nytta med det alls. Om jag har förstått det hela rätt kan dock varje EU-land själv bestämma om normaltid ska vara vinter- eller sommartid.
--
Då jag i motsats till dig är kvällsmänniska röstar jag för permanent sommartid;-)

Klimakteriedagen har jag aldrig hört talas om. Undrar hur jag ska fira den då;-)

Annika said...

Elisabeth:
DET ska jag absolut göra.
HAHA, JAAA!! Jag får länka mitt eget inlägg så att ngn inte blir sur, hahaha!!
Tycker absolut vi ligger lika. Jag ser det på bilder och tänker ständigt hur otroligt samspelt det är. Så brukar det inte vara. Nu har vi dessutom osedvanligt varmt också.

Ja, ja, jag gillar de ljusare morgnarna. DET här gör mig inte glad då det är beckmörkt vid 7. Nej, vill inte ha det så. OCH skulle vi inte byta skulle det bli mörkt till typ 8:30 då det är som mörkast. GILLAR inte det.
Exakt, normaltid for the win. DET är normaltid av en orsak. Så låt oss få ha den hela året.
Tycker EU ska gå på samma spår. Det är det enda vettiga.

Asyl? Jag kan inte svara på det. Däremot vet jag att det finns många papperslösa elever sas. Så ja ... vi har nog många sådana.
Den största gruppen invandrare kommer fr latinamerika. Och då är många av dem här olagligt, det vet man. Sen är det Asien som tar vid, både västra och östra. Och sen droppar det ner på andra ställen.
Kna förstå att du har en stor grupp elever som kommit via asyl.

Haha, jag vet ... helt galet detta med dagarna spm finns i parti och minut. HUR ska de firas ;.D

Annika said...

BP:
Vi brukar ligga efter. Alltid. OCH före på våren. Men vi borde rimligtvis ligga lite efter det. Tre veckor brukar det diffa ungefär, med Sthlm. Men i år är vi verkligen mer i fas.
Precis, det är det som år så kul med Halloween. Att det är så mkt humor i det. I Sverige har man ofta fått det lite om bakfoten. DET är inte skräckens dag, utan mer humorns och glädjens.

EU borde gå på samma linje, tycker jag. Det ena eller det andra. Men inte olika.
OH well.
BARA man slutar detta ofog, känner jag. VET inte ens om man funderar på att upphöra med eländet här? Ett tag låg det på tapeten, nu var det länge sen jag läste ngt om det.
HAHA, jag förstår BP, sommartid för dig :-D

EXAKT, hur ska vi fira Klimakteriedagen nästa år, fniss!!!!