Tuesday, October 06, 2020

One of my very favorite things ...





Good morning Tuesday!
I hope you all have had a good weekend!
Fall is here and this chick is IN LOVE!!
I love this time of the year SO very much! The nights are cold, the days are warm and sunny. The sky is so very blue. The trees are starting to change colors.



AND, pretty soon I can bid my summer clothes adieu!
Peter and I have yet to switch that HEAT button to the ON-setting.   Sometimes we (Peter) are so close in doing so. BUT, we are hanging on. SO far, so …
Right now, it is that precious time of the year when you need either heat nor AC.



Another fall activity of ours is to visit wineries. We love that. It is such a perfect and great thing to do during the fall. We usually venture out with our good friends, Susanna and Marc.


No, the wine in this area is nothing—really— to write home about.
It is not even close to the wines you get on the west coast. Not even! The climate here is not really right for wine. The summers are too hot and too humid. And, the summer nights never turn chilly (as they do out west).
SO, therefore we can never, ever even compete with the wines of California, Oregon or Washington. But, that's OK.



There are SOOOOO many vineyards in Northern Virginia, and as in Virginia as a whole. We live smack in the middle of Virginia Wine Country, and I LOVE IT!!
Okay, the wine is not the best.  HOWEVER, it is getting better.
BUT people, the ENVIRONMENT where these vineyards are located is pure gold! What they do not measure up for in wine quality they make up for in coziness and ambiance. Usually the wineries really serve great foods as well.



It is certainly one of my favorite things during the year to visit wineries with our dear friends. Saturday, the four of us ventured out to one of our favorite wineries, Duokenie Winery in nearby Hillsboro.
This place IS awesome, it is located in a valley amongst the rolling hills of Virginia. It takes us around 40 minutes to drive to this place. It is nestled right by a pretty little pond surrounded by cow pastures.

A bit on the chilly side maybe, but as we sat in the sun we got very warm.


You can no longer just show up at a winery. You have got to make reservations beforehand. So, I did. And by that we scored four chairs right by the pond.
The food no longer comes served on pretty plates, and the wine glasses are no longer regular, real wine glasses. All the foods come individually packed and are served that way. THAT takes something away from the experience, sure. BUT it is what it is, for now. Thank that awful virus for that one.
One of these days it will go back to normal.



 





BUT, this works too.
YOU can still enjoy everything.
You still have the wineries.
Love, love, love.







The Virginia countryside is so very pretty!



Have a good Tuesday!!

15 comments:

Äventyret framtiden said...

Ett så ljuvligt ställe! Jag vet och minns att ni har varit där tidigare och jag är glad om ni fortsätter med den traditionen. För jag kommer gärna med från det här hållet på det här sättet.
Möblemanget är också så härligt där mellan träden på strandkanten.
Och vädret var ju magnifikt.

Ja, precis så är det; vinet skiljer sig från region och distrikt beroende på var det har vuxit. Det kan vara stor skillnad beroende på. Man lär sig med tiden vilket vin som smakar bäst och så vidare.
I ert fall är förstås sällskapet och platsen också en del av "vinet".
Ha en fin tisdag Annika, här har vi ett märkligt väder just nu, dimma och blåst, en kombination som nästan aldrig inträffar men är det ett "sånt" här år så är det tydligen det på många sätt.

Tisdagskram!

Anonymous said...

Yvonne said....
Åh, så fint ställe och så mysigt ni verkar ha haft och kanonväder på det, ja det kan knappast bli bättre än så.

Vi har nog bara druckit viner från Kalifornien vad gäller USA-viner. När vi var i San Fransisco var vi på en rundtur till Napa Valley och smakade viner och köpte även med oss hem. Jag köpte också såååå söta glas för sherry el likn som jag är jätteförtjust i.

Ja, vin behöver ju speciellt klimat för att bli riktigt bra och gott. Men en utflykt till vingårdar är ju trevlig i sig även om inte vinet är helt 100

Vi pratade också om att få gå på vinprovningar men i Spanien (iaf i våra trakter) verkar de inte köra några pg av Corona. Allt står på paus känns det som. Kanske, kanske åker vi ner en sväng den 20 okt, då det inte är ngn smitta i våra trakter så det är nog ingen större skillnad mot här hemma, man får vara lika försiktig där som här. Sen hur länge vi stannar beror ju på, har biljett hem 10 dec, men tror INTE vi blir kvar sååå länge om vi nu kommer iväg.

Spännande att se hur det går för knäppa Trumpen med Coronan, han är ju inte klok på en fläck. Undrar hur många han smittat ner och så fortsätter han kaxa om att det inte är någon farlig sjukdom, grrr så galet!

Ha en fin tisdag och tack för så härliga bilder, här regnar det idag, heeela dagen lång så jag kurar inne och läser en bok istället.

Stor kram

Annika said...

Karin:
En av våra favoriter bland vingårdar. Vi kan liksom inte låta bli det, haha.
SÅ du har rätt, vi har varit där förr.
En fin tradition om hösten som jag älskar.
SÅ trevligt att ha dig med!!
VISST är stolarna fina, klassiska Adirondack-stolar. TUNGA, men såååå fina.

ja, vinet på östkusten överlag är ingen höjdare. För heta somrar, för fuktiga. Natt och dag. MEN det gör inget. Det smakar ändå gott då man sitter där och njuter.

Ja, verkligen ... dimma OCH blåst är verkligen ingen vanlig kombo. Märkligt.

Stor bamsing kram på tisdagen till dig!!

Annika said...

Yvonne:
SÅÅÅÅ mysigt ställe, vi älskar det alla fyra. Tror vi kommer att åka dit varje år. Det här är andra året i rad vi var där.
Kanonväder var det verkligen!!!
Vinerna fr Kalifornien är SÅÅÅÅÅ goda!!
SÅÅÅÅÅÅ goda. De flesta av mina viner kommer därifrån, som jag köper. Jag skulle aldrig köpa ett vin från Virginia i affären. Men det smakar ändå gott då man sitter där och sippar på det.
Oregon och Washington State har toppenviner också.
Deras klimat är det ultimata.
Ja, ibland köper vi vin från Italien, Spanien och Frankrike också. MEN för det mesta är det absolut Cali-viner.
Exakt, det är vårt klimat som gör att vinerna inte trivs så bra.
Vita lär gå bättre än röda. MEN jag är inte jätteförtjust i vita viner överlag.
Jag tror många vingårdar här har blivit bättre på att framställa vin.
Jag är så glad att vingårdarna här har öppet. De är ju så galet beroende att få gäster. Det kändes väldigt covid-säkert, måste jag säga. Just detta att boka innan man kommer.

HOPPAS ni kan åka ner en stund till Spanien. Vi måste ju leva lite, ta tag i det gamla. Vi kan inte sitta som fångar i våra hem. SÅ nog fattar jag om du åker.
Bara det är säkert o man tar alla varningar på allvar. MEN det gör man ju om man är klok.
Så nog förstår jag, Yvonne.

Ja herregud, han som är sk PREZ hos oss är så farlig så det inte är klokt. Jag fattar inte, blir mållös gång på gång.
Saknar ord över dårskapen.
Yvonne, han bara måste bort. Vi får HOPPAS:
Detta senaste med hans sjukdom är helt förvrängt.
Var han ens sjuk?
Nej, jag vet inte ...
Men jag har sådan avsky för mannen så du anar inte .
Ska nog inte skriva så mkt om det, men du vet var jag står.

Så ni har sådant väder idag.
Låter väldigt mysigt att kura inomhus med en god bok under filt.

KRAMAR!!

Keith said...

Nice spot to hang out with friends! Such a lovely day, too! Fall is a great time to get out and enjoy the weather and countryside.

Anonymous said...

Så trevlig hösttradition vi har...trots Covid!

SB

Elisabeth said...

Hm, varför måste de ha plastglas p.g.a. Corona? Rimligen överlever inte några virus en omgång i diskmaskinen... Men det är klart, det blir ett sätt att spara in arbetskraft också. (Mvh Den konstanta skeptikern ;-))

Nåväl, jättefint ställe i alla fall, och vilken trevlig tradition ni har! Jag förstår att vinet inte är det viktigaste, utan själva upplevelsen och omgivningarna. När jag bodde i Tyskland gjorde vi faktiskt ett besök på en vingård i Rhendalen, åt liknande mat och drack vin. Sedan skulle vi fortsätta vandra, haha!

Angående DT: Jag är verkligen inte konspiratoriskt lagd, men jag är ändå ganska så övertygad om att allt är påhittat. Nu får han visa två saker: 1) Corona är inte så farligt (att hundratusentals människor dött bara i USA verkar inte spela så stor roll...) och 2) Han är en stark person och ledare, som minsann klarade sjukdomen så bra - precis en sådan person som ska leda USA. Ja, enligt honom själv och hans anhängare, vill säga.

Annika said...

Keith:
It really is. I love it.
The weather, the outings ... everything!!!
Let's head to a brewery soon as well!

Annika said...

Susanna:
Ja verkligen.
MER MER MER!!!
Och det funkar, trots covid.
:-)

Annika said...

Elisabeth;
VET inte, personalen hade ju mer att göra nu. De fick gå från bord till bord och ta beställningar. Förr beställde man inomhus, bar ut sitt vin och glas. Maten bar man också ut själv.
Vet inte om det är för att de inte vill ta i glasen?
Jag önskar verkligen att man fick dricka ut riktiga glas. Saknar det.
Ska bli intressant sen att se om nästa vingård vi åker till har likadant? Antagligen har det det.

DET är en jättefin tradition som jag älskar. Hoppas snart kunna åka till nästa vingård m samma par. Så mysigt.
Ja, haha, att dricka vin och vandra är ingen toppenkombo. Jag får köra det ena eller det andra, fixar inte bägge samtidigt :-D
Det hade jag nog gjort som ung, som ni gjorde. Men idag går det inte, haha.

Annika said...

Elisabeth:
GLÖMDE!!
DT, nästan helt säker på att det är fejk. Hela hans sätt visar det, som han agerar etc. SÅ "frisk" blir ingen som varit inlagd på sjukhus med full cocktail av medikamenter på fyra dagar.
JA, jag sa till P närl det hände, HAN kommer att säga att det var SOM en snuva sedan. OCH fasiken, så blev det ju.
Orkar inte.
Var finns respekten mot de 200.000 + som har dött i US? Var finns respekten mot de anhöriga?
Orkar inte med denna man.
I just CAN'T!!!

BP said...

What a lovely, lovely spot! Förstår mycket väl att du bara älskar denna "winery". Det skulle jag också göra. Så himla fint där är. Är aningen avis, då vi inte ens har en "winery". I gengäld har vi massvis med "mikrobryggerier" och så Mackmyra whiskydestilleriet mellan Gävle och Sandviken då;-)

Helt fantastiska bilder som ger mersmak. Å er höst skiljer sig en aning från vår, även om det varit varmare än vanligt även här. Det var bara idag som det öste ner hela dagen. Ingenting att klaga över alltså.

När jag ser hur "gemena man" i USA verkligen lyder rekommendationerna och anpassar sig, och sedan tänker på hur en viss amerikansk president beter sig, vill jag faktiskt spy. Nonchalant, respektlös, totalt oansvarig och f*nskapet klarar sig ändå. Tragiskt... Så som han hanterar pandemin lär USA inte bli av med den i första hand. Jag tycker otroligt synd om människor som ni som gör allt i er makt för att begränsa pandemin. Hur länge klarar man det med en sådan "förebild"...

Humlan said...

Som alltid när du har visat bilder från vingårdarna så ser det verkligen ut som en härlig miljö och jag förstår att ni gärna åker dit om hösten. Men att dricka vin ur plastglas tar verkligen ner vinet ordentligt, tur att ni hade fin miljö, fint väder och trevligt sällskap!

Hoppas du har haft en fin dag.

Kramar!

Annika said...

BP:
Ja. det är totalt ljuvligt där. En plats att älska.
jag skulle önska att det fanns lite vingårdar hemma också. MEN det är förstås ännu svårare att göra vin där, vet att det finns ett par vingårdar i Skåne. MEN de lär inte få servera på det sättet man gör här.
Annorlunda, som så mkt annat.

Jo, vår höst skiljer sig från er, jag vet. Vi har knappt börjat skifta i färgerna än.
Och sol är det nästan varje dag. Så jag vet, återigen annorlunda.

45 ...
Say no more.
Jag saknar ord efter hans senaste spektakel med påstådd "covid" och allt.
Bilden när han sliter av sig munskyddet på Vita Husets trappa är så vidrig att jag hoppas att det blir en blir en bild som bränns in på näthinnan hos folk.
Maken till nonchalans och barnslighet får man leta efter.
Jag vet, BP, jag håller med om vartenda ord du skriver.
Vartenda ett.
OCH vilken skymf mot all de som dött, och deras anhöriga.
jag blir bara ledsen.
Det är något fel på mannen, ngt stort fel.

Annika said...

Humlan:
DET är såååå härligt.
Faktiskt, det var ett minus med plast och papper. DET var det.
Covidsäkrat, visst. Men ändå.
MAN kunde KÖPA vinglas (riktiga) men det hade vi ju ingen lust med precis.
Dock det var ljuvligt allting ändå

Hoppas att du har har en fin dag också. Eller kväll är det ju nu. Att du haft en fin dag. Min var bra.

KRAMAR!!!