Wednesday, October 14, 2020

När det är regn och grått ...




Godmorgon denna onsdag!!


Hösten är en vacker, varm och gyllene årstid hos mig. För det allra mesta. 
Varma, soliga och klarblå dagar med lagom varma temperaturer. Kyliga nätter, kvällar och morgnar.
Jag har ännu inte bytt min garderob från sommar till höst-vinterkläder. MEN faktum är att jag SKA göra det nu i veckan. Kanske till och med idag faktiskt. 
Visst, det kan ännu kännas varmt och somrigt, men det är inte det. Varmt förstås, men inte somrigt. Idag ska det bli 25 grader. Sen rasar det ner till 17 resten av veckan. Såvida känns sommarkläder galet passé nu. Värmen i huset har vi inte haft på en enda gång denna höst. Men, jag har en känsla att det kanske sker nu till helgen.
Det ska bli 14 grader på lördag, så då är det nog dags att CALL it a FALL even indoors.




En ensam lykta och bänk på en parkväg nära mig.



Ja, jag kan erkänna att vi ÄR bortskämda med vacker höst här.
Och tro mig, för det är jag innerligt tacksam.

Samma väder fortsatte hela måndagen. Igår, tisdag var det också grått på förmiddagen, men inget regn. Eftersom sådant här höstväder inte är så jättevanligt njöt jag desto mer av det.


På med regnjacka bara så är den saken biff.
Tro mig, jag mådde så bra av den långa rundan. Inte mötte jag många heller på min promenix, en och annan hundägare bara.



 




Mulet och grått väder gör verkligen gott för min själ.
Det vilar mys och stillhet i regnet.
Karolina, som ju befinner sig i Sunny California, säger att hon saknar regn och gråa dagar något kopiöst mycket. Hennes pojkvän Mike, som ju är från New Jersey, säger samma sak. 
Bägge är ju uppvuxna med ett helt annat klimat än det i södra Kalifornien.
OCH jag kan nog säga att det mulna och gråa vädret får mig att delvis känna igen mig från min egen uppväxt och höstarna jag minns från Stockholm.
Min granne Ingrid, som är från alperna söder om München säger också att gråa, regniga dagar får henne att må bra.


 


OCH här har vi Yours Truly out and about.


Så är det verkligen, när det varit soligt och torrt länge börjar jag längta efter regn och rusk.
Min själ kräver det. Höstfärgerna har börjat titta fram, inte finhöst riktigt än. Vi är mer i glappet mellan grönska och gyllene färger nu.
MEN, jag har nog alltid tyckt att höstfärger gör sig bäst under gråa dagar. Många tycker att höstfärger är finast mot sol och klarblå himmel. DET är också vansinnigt vackert, men finast är nog ändå brinnande höstfärger mot en grå canvashimmel. DÅ poppar verkligen de färgerna och blir ännu mer lysande.


 
Min egen bänk i Halloweentider.


Jag är såklart glad för att vi har så många vackra dagar under hösten.
Hösten här är närapå juvelen i årstidskronan. Ja, den tävlar med våren. Jag vet inte riktigt vilken av dem som är vackrast? De är olika, men lika fina bägge två. 
MEN ett är säkert, jag lider noll och ingenting av gråhet, regn och rusk. Tvärtom.
Och ja, absolut beror det på att vi HAR så många vackra dagar som gör att jag känner så. 
Hade det varit järngrått i veckor, vilket jag ju minns från höstar hemmavid, hade jag givetvis inte känt som jag känner nu.


 
DET är SÅÅÅÅÅ gott om ekollon i år.  Det gäller att inte trampa snett på dem, det gäller också att inte få ett sådant i huvudet.  Ekollon på skulten har jag fått flera gånger under mina rundor.  DET gör ont.  Vi har sanslöst gott om ekar där jag bor.  OCH ekorrar med ...


Nu önskar jag dig den vackraste av höstdagar!!

16 comments:

Äventyret framtiden said...

Tack Annika, jag gillar ditt s.k. "vardagligare" inlägg oerhört mycket. Din vardag är vacker, den är spännande med spöken här och där, med Chorizo´s matte som gillar att pynta roligt ( en annan Halloween-queen på sitt sätt)
Jag känner för att ta kameran med mig ut i vårt gråväder någon dag jag också. Man blir lite hemmablind ibland och tycker att allt ser ut som allt annat än något att ta bilder av. Men du har visat motsatsen. Ni har vackra höstar hos dig. Tunnelbilden är suverän för övrigt! Ljuset i tunneln :)
Ha en fin onsdag och gå försiktigt över alla våta ekollon!

Kramkram!

Brysselkakan said...

Ja, du är i början av höstens alla fina färger och här ramlar de ner i ett rasande tempo!
Gillar hösten när den är torr och solig men regniga dagar har sin tjusning de med och man kan med gott samvete stanna inne.
Förstår att K och pojkvännen saknar detta! Vår J har ju mer uttalade årstider om än kortare vinter och höst än i Sverige.
Ha en fin dag!

Anonymous said...

Yvonne said....
Ser riktigt höstlikt ut hos dig också, väldigt vackra färger som nästan förstärkts då de är regnvåta. Du är duktig du som ger dig ut oavsett väder och vind, så det är nog sant det där med att "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".

Så fint med allt pynt till Halloween, både spöken och pumpor. Har sett att affärer här har både sånt pynt och julsaker framme nu - i massor. Ibland lite synd man inte behöver något i den vägen. Har så jag skulle kunna sälja :-)

Här lyser solen just nu, men attans så kallt det blåser, inte skönt alls. Bara att ta fram vinterjackan om man inte ska frysa ihjäl.

Nu ska jag åka och hämta trattkantareller och gula kantareller som min "hovleverantör" från Bosnien har plockat och säljer till mig. Så glad för detta då jag både älskar svamp och vägrar gå i skogen.

Ha en fin onsdag säger jag och skickar en stor kram

Annika said...

Karin:
TACK så jättemkt, Karin. SÅ roligt att läsa för mig!!
Vardagen är vacker även när den är grå. DET är den.
OCH jag uppskattar det väldigt mycket.
Just att fota i gråväder gör det hela lite till en utmaning också, men det kan man göra vackert likaså.
Chorizos matte är otrolig!! HON är det! Vänta tills imorrn då jag visar veckans Chorizo, tror hon överträffat sig själv nu, haha!!
JA, ta med kameran ut en grå dag, det är faktiskt lite kul att tänka om då man fotar. Soliga bilder är alltid mer publikfriande, det märker jag på instagram. Men det vette 17 om inte det gråa ändå ibland slår det soliga.

TACK för dina fina, fina ord som gör mig så glad!!
Kramar!!

Annika said...

Brysselkakan:
Har knappt ens kommit dit. Finhösten har knappt börjat. Ni ligger absolut före oss nu.
Tycker som du, alla väder under hösten har sin tjusning. OCH just de här regniga dagarna gör mkt för myset och även eftertänksamheten.
Ja K och M saknar verkligen östkustens väder, mid-atlantic/NE. OCH jag förstår dem!
Skulle lessna på SoCal jag också.
Kan tänka mig att din son har det ganska så idealiskt vädermässigt.
Ha det så gott!!

Annika said...

Yvonne:
Absolut, vi är på väg in i finhösten nu.
Jag har en lönn utanför mitt sovrum som jag följer höst för höst. OCH på den syns det dag för dag hur snabbt det går nu.
ja, för att jag inte ska ge mig ut krävs hällregn. Annars drar jag, och jag gillar det.

Ja, det är roligt med Halloween, det ska bli intressant att se hur de löser det i år. Jag menar, själva trick or treat-rundorna. Men folk pyntar. Pumpor kan man ha hela hösten. De är så fina.

SÅG att du ätit så gott idag, blev hungrig!!!
MUMS:
OCH sen trattisar som extra bonus. Härligt.

Kramar!!

Stockholmsbo said...

Jag håller med Pettas om att det är väldigt trevligt med vardagsglimtar.
Mer sånt :)
Du fångar det gråa och mörka så bra på bild, Annika. Med din "gamla iPhone"?

Tack för fina och väl arbetade inlägg.

Annika said...

Stockholmsbo:
TACK!! Så roligt. Får kanske göra lite mer sådana framöver.
Med min gamla iPhone, ja ... haha, det är den jag plåtar med.
Tusen tack för dina fina ord!!

Anonymous said...

Vackra bilder som vanligt Annika. Som du vet är jag ju ingen höstälskare. Inte alls. Men detta år gillar jag det verkligen, säkert p.g.a det underbara milda väder vi har och har haft med varma soliga dagar. När solen skiner igenom guloranga lövverk, då håller jag med om att det är vackert.
Kramar från Anette

Elisabeth said...

Även om jag kan bli trött på gråa dagar när de blir för många skulle jag också sakna dem om jag bodde i ett klimat som det i Kalifornien. Dock skulle jag önska att det fanns lite fler soliga och färre gråa dagar här. ;-) I år har det dock varit mycket sol, och därtill varmt. Skulle nog faktiskt säga att det ser ut nästan som hos dig här, vilket är ovanligt. (Men skönt!!!)

Annars är hösten INTE min favoritårstid. Den går an, kan man säga. Våren däremot, den är underbar. Jag bar älskar hur allt börjar blomma, hur solen värmer, kvällarna blir ljusare och ljuset är sådär skarpt. Stor lycka!

Hur brukar du göra när du byter garderob? Lägger du undan kläder etc? Jag gör så med mössor, vantar och halsdukar, men det mesta annat har jag på samma plats hela tiden. Däremot lägger jag undan kläderna mentalt, så att säga. Och jag har varma tröjor på ett speciellt ställe i garderoben! (Plus att alla kläder är sorterade efter typ av plagg, färg och mönster... Folk brukar skratta lite åt mig när jag berättar det, men jag älskar ordning. ;-))

Ja, HOPPAS verkligen att skolorna hos dig drar igång med undervisning i skolorna snart igen! Så mycket bättre att ha det så. Det är för övrigt konstigt hur främmande distansundervisning känns för mig nu, trots att det då, i våras, kändes helt normalt!

Annika said...

Anette:
Tack vännen!!!
Det är trevligt att utmana sitt fotoöga ibland. nej, jag vet att du inte är ngn stor höstälskare.
Spana in lövverket en grå dag också ;-) DÅ poppar färgerna.
Men visst är en solig höstdag oslagbart fin.
Kramar!!

Annika said...

Elisabeth:
EXAKT!!
Karolina och Mike säger alltid hur mkt de saknar årstider och regn och rusk. OCH jag förstår det. I SoCal är det ju så otroligt regnfattigt, ja i hela staten. Inte bra alls.
Så du tycker att vår natur liknar nu, att vi ligger i fas. KUL.
Ska bli kul att se hur länge vi gör det :-)
Ni har haft varmt i höst, och vi har haft ganska blandat.
Våren är så fin också, jag veeeeet, kan inte välja mellan dem. Hösten har sin skala i gula, orange färger. Våren har ju allting. TUR att vi får bägge.

OOO jag har precis bytt nu :-)
Jag har en stor garderob, och till den bortesta halvan av den flyttar jag de kläder som inte är i säsong. Den del som är svårast att nå sas. På hyllorna ovanför lägger jag tröjor, shorts etc.
Sen i den lättillgängliga delen kommer de aktuella kläderna. Tvättar mkt också, och en del ska kemtvättas.
SÅ hymnal skönt att det är gjort nu.
Sitter här i poloklänning och tjocka strumbxor och bara känner hur in i bomben skönt det är!!
JA; jag har också allt efter plagg, Klänningarna hänger för sig, koftorna för sig, kjolar på ett ställe, blusar på ett. OCH baströjor som man typ har under koftor etc ligger i två högar, en för svarta och en för färgade.
Det låter som om vi är lite lika där :-)

HOPPAS också skolorna drar igång snart. VET att den öppnar för vissa grupper snart. Men jag hoppas at ALLA kan gå tillbaka snarast. DET här är inte bra.
Ni var kloka som drog igång i Sverige.

Humlan said...

Jag har ju så många gånger berättat för dig om min nya kärlek till hösten. Jag tror att det är just det lugna, rofyllda i en grå höstdag som jag känner att jag mår bra av numera. Men jag är fullt medveten om att jag behöver omväxlingen, de soliga dagarna, med lysande färger och hög, klar luft, lyfter mig och mitt humör. De gråa, dimmiga dagarna med dämpade ljud och dämpat ljust ger mig ro, gör mig avslappnad och lugn. Jag behöver båda och håller helt med dig om att det behövs regniga dagar också.
Jag skulle gärna ta mig en promenad i dina kvarter, det är en vacker omgivning som gör sig under alla årstider.

I dag var det hårda, kalla vindar här, inte regn och solen tittade fram lite nu och då, men det blev första dagen med lite varmare jacka och jag hade kofta under när jag gick ut, men den åkte av efter att jag varit inne i några affärer och blivit för varm. Jag var ute och handlade kläder åt min pappa. Efter att ha lämnat kläderna till honom så promenerade jag hem och det var riktigt skönt trots vinden. Löv fanns det mycket av på gångvägarna, men lika blött som på dina bilder var det inte.

Jag hoppas du har en bra dag.
Kramar!

BP said...

Kan absolut inte påstå att regniga och gråa höstdagar gör mig glad, men kanske ser jag inte "skönheten". Nu är våra höstar ju betydligt kallare än era här, och då jag är en renodlad sommarmänniska som älskar värme så ser jag inte så värst många positiva saker under hösten.
Det är ju många som ofta säga att de älskar våra fyra årstider. Jag skulle absolut kunna vara utan stockholmska höstar och vintrar.
Men jag måste medge att dina bilder gör din höst i Reston väldigt attraktiv:-)

Annika said...

Humlan:
Ja, jag är verkligen glad för det!!
Att du gillar den bättre nu.
Exakt, det vilar ett stort lugn i de gråa dagarna, och jag gillar det verkligen. SÅ fint att du också gör det.
Precis, en blandning av klara vackra dagar och gråa dimmiga och regniga. DET är grejen!!!
ja, det skulle vara roligt att promenera med dig här, Humlan.

En äkta höstdag hos dig idag.
Men det låter fint i mina öron allting. Så bra att du handlade lite kläder åt din pappa.
Då blev han säkert glad.

Stora kramar till dig Humlan!!!

Annika said...

BP:
De är sköna de där dagarna, mysiga.
Vi har ju verkligen en mkt fin höst här, och det är jag medveten om till 1000. SÅ nog förstår jag att du kanske inte känner som jag direkt. Alla kan inte älska hösten heller förstås.
Jag är nog lite konstig som kräver sådant där dävet väder. Med lite otur kan fulhösten, alltså fr mitten av nov vara ända in i mars. Alltså ett konstant femgradigt väder med lite variation upp och ner.
I fjol fick vi knappt snö. Det fick inte ni heller, minns jag.
TACK tack för att du gillar mina bilder :-)