Thursday, October 08, 2020

Kul, KOLLA HÄR! Veckans Chorizo, Skyltar och Finhöst




Godmorgon torsdag!!



* KUL!


Det är alltid roligt då jag skriver om nostalgi på bloggen, vilket jag gjorde igår. Det är så KUL att höra vad NI minns från ungefär samma tid. Många är yngre, och har andra minnen. En del är äldre och minns ytterligare annat. Dock, allt på samma tema. Jättekul!!!

Elisabeth påminde mig om hur störigt lång tid det tog att vänta på att nummerskivan skulle gå tillbaka medan man slog ett nummer. Ja, jag minns ju det också. SÅ sant.
När knapptelefonen kom i mitten av 80-talet (jag minns då jag hade en sådan med AXE-tjänster i min första egna lägenhet) var det rena rama LYXEN!!


Yvonne skrev, så sant, att idag har ju de flesta sagt upp sina fasta telefoner. Man har bara mobilerna. SÅ sant. Vi har kvar vår fasta telefon. Peter använder den i jobbet, men annars är det aldrig någon vän eller familjemedlen som ringer på den. Alla ringer mobilen. Eller de flesta messar, om det inte handlar om Facetime.
Det är egentligen nästan INGEN som ringer längre. Detsamma gäller mig, jag ringer ingenstans heller.


Humlan skriver att vissa år fanns personnummerna med i skolkatalogen . När jag läste det mindes jag att, JO så var det nog i vår katalog också,  iallafall under något skolår.

Som sagt, så roligt att bli påmind om sådant som jag själv glömt bort.



* KOLLA här då!!!



Titta nu noga på vem som ligger på trappan!
Minns ni att denna sötnos inte gick att hitta i fjol? Jag letade och letande … 
I år var det Peter som DIREKT hittade honom bland Halloweenlådorna i källaren.

SÖT IS BACK IN TOWN!!



Välkommen tillbaka kära SÖT! Jag undrar SÅ var SÖT gömde sig i fjol? MYSKO.
Ibland tror jag det finns troll i huset, haha.


Huvudsaken är iallafall att SÖT ligger på sin plats och gör tillvaron vackrare för oss alla.
Mohohaha!!!!





*  Chorizo



Den käre grisen Chorizo—som bor vid en bostadsrätt vid Lake Thoreau här i Reston— har återigen bytt skepnad.
Jag bara beundrar hens mattes kreativitet!! YAY! Älskar det. Så här kommer hen nog att se ut fram till Halloween ...






* Skyltar och sånt …



Jag bor i ett område som säkert är till 80% bebott av demokrater. Det enda jag ser under mina rundor är Biden/Harris skyltar.
Jag tror inte ens jag sett en Trump-skylt ... OCH har jag det är det vansinnigt få. Tur det ändå för min sinnesfrid ;-)
(Tro mig dock, man behöver inte åka långt från Reston så dyker Trump-skyltar upp, speciellt då man kommit en bit ut på landet ...).  Virginia är ju en swing state (vågmästarstat), after all 

Ibland ser man några roliga hemmagjorda också. Som dessa!! Me likey!!



 


Igår var det VP-debatt likaså.
Mike Pence och Kamala Harris gick ett par ronder i ringen. DEN debatten såg jag (i skrivande stund har jag INTE sett den eftersom det är mitt på dagen på onsdagen. Ni vet ju vid det här laget att jag alltid förpublicerar mina inlägg).
MEN, så här i förhand kan jag inget annat än tro att denna debatt blir mer civiliserad än förra veckans BRAKFIASKO mellan 45 och JB.  DET kan helt enkelt inte bli värre än det var då.

Jaja, i någon kommentar idag kan jag tänka mig att vi kanske talar om debatten? Vem vet. Men jag ska iallafall se den!





  * Finhöst!


Nu har finhösten börjat hos mig. Eller knappt förresten, träden har börjat skifta lite, lite smått. DET mesta är verkligen ännu grönt.
Bloggvännen Erica brukar prata om fin och fulhöst. Finhösten är den som är gyllene och skimrande i höstens färger.
Fulhösten är den då alla träd är kala--när regn, grådask och höstvindar råder.


Vi står precis på tröskeln till finhösten medan Erica, som bor i Piteå, har börjat sin fulhöst. Fast jag tycker fulhösten är ganska skön den med.
Gillar Ericas benämningar för man förstår precis vad som menas med det :-)


Här är veckans bilder från mina underbara rundor denna vecka!!



22 comments:

Äventyret framtiden said...

Den förlorade "sonen" Söt har kommit hem igen, haha. Grattis till den efterlängtade allt annat än söta Söt!
Chorizos matte har roligt hon, det märks lång väg och kul är det för omgivningen och oss som följer din blogg.
Bra skyltat (tänker på din skyltbild) I Virginia skulle jag göra en raid nattetid och plocka ner alla Trumpisar, bara för att...tur att jag bor där jag bor ;) men vem skulle misstänka en kvinna i min ålder?
Det var verkligen något av det värsta i debattväg detta brakfiasko. Så ovärdigt så man kan inte ta till sig att en president fungerar som T. gör. Ofattbart.
Men sån ser världen ut just nu. Många andra stora länder önskar att Tr. ska fortsätta bli president för USA för att han är så god att splittra folket och förstöra. Nå, nu ska jag göra något trevligare istället än att tänka på den skitstöveln. Det räcker med att titta ut på våra härliga ekorrar som inte bryr sig det minsta om något annat än att äta solrosfrön.
Kramar över haven!

Anonymous said...

Yvonne said....
Sötis, härligt att han är tillbaka, men söt vet jag inte om jag kan tycka att han är, ha, ha, ha. Skulle nog få hjärtsnörp om jag såg den filuren ligga utanför någons hus. Chorizo är redo för halloween till 100% ser jag. Vilken duktig tjej som fixar till honom så fint.

Fyndiga hemmagjorda skyltar du hittat. Man blir rent av mörkrädd om Trumpen ska få fortsätta 4 år till, han måste vara helt korkad och allt skit han vräker ur sig, man trodde inte någon skulle kunna komma på så många dumheter att säga som han lyckas med. Fattar inte hur folk kan rösta på honom.

Vilken fin höst du har fortfarande, här rasar löven från träden i en rasande fart och så mörkt vi har tidigt om kvällarna nu. Idag lyser solen iaf, men kom en regnskur tidigt imorse så det är rätt blött ute.

Hjärtat på bryggan var gulligt tycker jag

Jättefina bilder som vanligt, tack för dem!

Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram

Humlan said...

Jag erkänner att jag inte tittar närmare på bilden på Söt, men roligt att ni hittade honom igen. Man kan verkligen undra var han var förra året!
Chorizo tittar jag däremot gärna på. Det är verkligen en påhittig ägare han har!

Det är ju lite roligt för en svensk som har vuxit upp med valhemligheter och att man inte frågar folk vad de röstar på om de inte är politiskt aktiva på något sätt eller visar det själva, att se alla dessa skyltar utanför husen. Jag tror inte jag har sett en enda politisk skylt i en trädgård här, men många har ju ändå politiska dekaler och liknande på bilar, väskor eller kläder, så alla är ju inte hemliga med sitt partival, men någon valaffisch har jag nog inte sett i en trädgård.

Ja uttrycken finhöst och fulhöst är verkligen talande. Just nu har vi verkligen finhöst här, även om det har varit en vecka med mycket regn så är det skönt ute och solen tittar fram lite nu och då, så det är inte genomgrått. Träden är mest gröna, men skiftar och här och var lyser något träd. Perfekt promenadväder.
Precis som du så gillar jag även fulhösten, framför allt de dagar när det inte är råkallt och man fryser ända in i märgen.
Just nu är det milt på nätterna också, så jag har fortfarande krukväxter ute. Har tittat till mina jul- och novemberkaktusar i dag och funderar på om de ska få komma in. Jag såg att novemberkaktusen har blomknoppar nu, hoppas de inte ramlar av när de kommer in i värmen. En lite risk finns ju alltid med att ta ut krukväxter, så jag har bara vågat ta ut två av mina sällsynta julkaktusar. I dag när jag vattnade så tänkte jag på skillnaden på de friskt gröna och blanka kaktusarna som varit ute och de dammiga, lite förtorkade stackarna som varit inne hela sommaren. Vilken skillnad!
Jag kanske ska vara modigare nästa sommar.

Jag har sett lite sammanfattningar av debatten i natt (vår tid) och den verkar ha varit mer civiliserad men jag vet inte om de gav så mycket svar.
Och så har jag hört en massa om den där flugan! :-D

Ha en bra torsdag!
Kramar!

Annika said...

Karin:
JAAAA!
Han är här igen. Min SÖT!!!
Jag fattar inte var han var i fjol. Det lustiga är att får hittade Peter honom direkt då vi pyntade upp i söndags.
SKUMT.
Men jag är glad över att se hans söta SÖT-nylle igen, haha!!!

Chorizos matte har verkligen kul med sin gris.
Nu ser hen säkert ut så här fram till Halloween, och sen kan jag tänka mig att hen ska gå och rösta efter det, haha!!
Vi får se. Det är jättekul att lägga ut bilderna på hen och visa, haha.

HAHA, jag tror knappt jag sett ngn 45 skylt här. Alltså verkligen, men en bit utanför stan kommer de ...
Det är mkt bra för min sinnesfrid att vara omgiven av Biden Harris.
Känns bra, om än kanske det bara är en falsk trygghet för mig. Skulle inte förvåna mig om 45 går och tar hem det hela i nov.
Jaja, vi får se.
Iaf var gårdagskvällens debatt bra och sansad. KAMALA for President är vad jag vill säga!! Jädrar så lugn, klok och samlad hon var. Vass.
Pence var bra han med, det tycker jag. Alltså, lugn och sansad även om han höll på att inte sluta prata och undvek frågor som pesten.
Men, jag ser hellre P som prez än nuvarande vrak.
Så jag ger debatten absolut godkänt och utser såklart Kamala till vinnare ändå!!
I nästa vecka sägs det att 45 och JB ska fajtas igen, herregud ...
HAHA, Karin, du och jag skulle kunna ge oss ut oå nattliga rajder och plocka ner 45 skyltar och ersätta dem med hjärtan, hihi!!
INGEN skulle misstänka oss, inte ens chans.

Vi skiter i 45 nu och tar oss an det som är bra!!!

Kramar i massor till dig denna torsdag!!

Annika said...

Yvonne:
HAHA, ja ...
SÖT ja, men tycker du inte att han är just söt??
Nej, jag vet ...
Han har funnits här läääänge nu. Tror det var K som hittade honom för kanske 15 år sen??? PÅ en Halloweenaffär.
Sen dess har SÖT hetat SÖT.
:-)

Jag vet, de där skyltarna är bra.
De allra flesta är ju partiets färdigtryckt man ser,
Det är roligt då man ser ngn som gjort annorlunda. Blir glad.
Nej, herregud, det går inte att tänka på framtiden om 45 vinner.
Men du vet vad jag sagt, att hon nog tar det, trots allt ...
OMG, hjälp ...


Ja, här har hösten knappt tagit sin början. Eller jo, men löven har bara börjat skifta.
Det är finhöst.
Hos dig rasar löven och det är verkligt hastigt. Men kanske inte fulhöst ännu?
Lite mysigt med regnrusk etc också.

Ja, hjärtat på bryggan var så fint!!!

TACK snälla Yvonne!!

Kramar til dig från mig!!

Annika said...

Humlan:
HAHA.
Ja, SÖT är lika SÖT som han var den dagen han fick sitt namn SÖT!!
Han har åldrats med värdighet.
HAHA,
Nej, jag vet, han skrämmer nog en och annan, tror jag.

ÅÅÅÅ ja, det är sååååååååå vanligt med skyltar i trädgården innan valen här. SÅ otroligt vanligt.
Nej, du har nog rätt, det förekommer väl inte alls hemma?
Där sitter valafficherna överallt istället.
Att ha dekaler på bilarna som visar var man står är också såååå vanligt. Jag har en dekal med NO, du vet. Alltså likadan som den vi har på vår trappa som jag visade i förra veckan. MEN jag har inte satt den på bilen, lite onödigt ändå. Man vet ju aldrig om man triggar ngn galning i trafiken. Men vanligt är det med dekaler på bilar och skyltar i trädgårdar.

Finhöst och fulhöst säger allt.
Mkt bra.
Ja, vad härligt att ni är mitt i finhösten nu. Underbar tid. Vi har inte riktigt kommit dit än. Det trista är att finhösten går så fort.
Som du säger, det vädret ni har nu är verkligen det idealiska promenadvädret. SÅ himla härligt!!
Det är bara att njuta.
Precis, jag gillar fulhösten också, den är lugnande.
Har noll och inget emot gråa dagar.

DU är så duktig med krukväxter!!!
Jag minns ju hur fina hoyor du hade. Har du dem än?
Kan tänka mig att det var ett lyckokast för dig att flytta till radhuset på Lidingö och få en liten täppa. DET passar dig, men jag mins ju din maffiga utsikt från Kungsholmen också.

Debatten var helt OK.
Civiliserad. Men du vet, efter förra veckans magplask fanns det ingen väg att gå.
P undvek skickligt frågor. K var rak.
I det mesta.
Det märktes så väl hur slipade de bägge är.

FLUGAN ja!! SÅÅÅÅÅÅÅ komiskt. VI satt och skrattade jag och P :-D Givetvis får den massor med uppmärksamhet i sociala medier nu.
FNISS!!

Ha det bäst!!

Stor kram från mig!!

Stockholmsbo said...

Underhållande som vanligt.
Tack Annika.
Söt har blivit ett måste hos dig varje oktober det är roligt.
Debatten igår var ju sansad ändå. Du säger att de var slipade det håller jag med om.
Harris blir påläggskalv för partiet nu lite som Obama blev. Skarp kvinna.
Dina foton är gyllene och vackra. Svårt att förstå att du tar dem via en mobil.
Ha en fin dag!

Annika said...

Stockholmsbo:
TACK snälla så glad du gör mig!!
SÖT ja, han är ett måste. I fjol strejkade han, haha.
Absolut sansad debatt, ja.
Tror också att KH blir ett hett presidentämne framöver.

ÅÅÅ tack, ja jag tar dem alla via en gammal iPhone 7. Tänker inte skaffa ny mobil förrän 12;an kommer.

TACK för snälla ord.

Ha det så gott!

Erica said...

* Hann bara ögna igenom ditt inlägg igår, men tänkte att jag skulle kolla igenom det närmare när jag skrivit den här kommentaren :-)

Den telefonen jag minns mest är den mina föräldrar fortfarande har kvar; den röda knapptelefonen. MEN jag minns även nummerskiva-telefonerna, och det där med att man var tvungen vänta på att den skulle "rulla" tillbaka innan man kunde slå nästa siffra :-D
"Var var jag? Slog jag 3:an? Vad var nu nästa siffra?..."
Skit också. Ner med klykorna (eller vad de hette) och börja om ;-)


Ska erkänna att jag faktiskt har hemtelefon fortfarande.
Minns att när jag flyttade hemifrån och tog internet så tog jag allt i samma paket; internet, TV-kanaler...och fast telefoni.
Hade bara kontantkort på mobilen, så det kändes bra och tryggt att kunna använda hemtelefonen vid t.ex. viktiga samtal och sådant (speciellt om man hamnade i telefonkö).
Nu har jag såklart obegränsade samtal i mobilen, men har ändå kvar fasta linjen. På något sätt känner jag mig inte riktigt redo att göra mig av med den. Känns... tryggt på något sätt :-)

Ska bli roligt att gräva ner mig djupare i själva nostalgiinlägget du skrivit :-)


* Hm... Söt... Vet inte riktigt vad jag ska säga om hen haha ;-)
Roligt att hen bestämde sig för att ge sig till känna i år. Behövde nog bara ett sabbatsår ;-)
Jag brukar alltid snabbt som sjutton scrolla förbi bilden på Söt. När det gäller gnagare spelar det liksom ingen roll om de är äkta eller fake; gillar dem inte haha :-D


* Det låter som ett härligt vettigt område du bor i :-)
Usch vad jobbigt det måste vara om man bor i ett kvarter och typ ens närmaste husgranne smäller upp en typ 3 meter lång Trump-banner över halva huset.
Då skulle det nääästan vara så att fingrarna skulle klia till att smyga över en natt och göra lite rättelser i den. Hehe ;-D
Har sett sådana videos på Tiktok (hehe, ja jag vet!)


* Och vad KUL att bli omnämnd på din blogg!
Jepp, jag tycker det är så enkelt att liksom dela upp hösten i Finhöst och Fulhöst. Då vet alla vad man menar, då de allra flesta jag träffar här känner samma sak gällande oktober och november ;-)

Härligt att du börjat få finhöst nu! DEN delen av årstiden är ju verkligen så otroligt vacker! Den skulle inte ens jag vilja vara utan.
Passa på och njut nu när du har allting framför dig! Och det vet jag ju att du gör. Vet ju att hösten är en av dina favoritårstider. Favoriten kanske till och med?

Här börjar det nästan peaka fulhöst nu.
Det är fortfarande kvar en del finhöst med sprakande färger, men skulle nog säga att majoriteten av träden har tappat sina löv. Reagerade på det lite extra nu när jag körde hem från jobbet. Brunt, brunt, brunt överallt.
Man har sikt in i skogen på ett sätt man bara har när inga löv är "i vägen".
Blä. Fulhöst på G.
Och bättre blir det inte då det regnat nästan konstant i två veckor...
Det är brunt, grått, mulet, mörkt och kyligt. Hela tiden.
Så nix. Inget fan av fulhöst.
På min förskola har de ätit lunch utomhus så gott som varje dag sedan PÅSK, men NU har de gett vika för vädret och börjat om att äta inne i matsalen :-)

Därför tänker jag njuta i fulla drag av dina finhöstbilder!! TACK för att du delar med dig!
Liiite avundsjuk på dig för att er sprakande säsong börjar nu. Låter som en dröm att bo på ett ställe där hösten låter vänta på sig lite längre än här, och när det väl blir fulhöst är det ändå så gott som dags för julsäsongen.


Ha det toppen!
Kramar /Erica

Humlan said...

Tack Annika, tänk att du kommer ihåg alla mina krukväxter.
Jag kan rätt mycket om krukväxter, men jag orkar tyvärr inte med dem riktigt som förr. Det lustiga är att det är mycket sämre för krukväxterna här i radhuset. Här är fönstren i öster och väster, med smala fönsterbrädor och element under. Dessutom har inte alla fönsterbrädor och två fönster är indragna under tak som gör dem ännu mörkare.
I lägenheten hade jag 2 meter höga fönster i söder med 40 cm djupa fönsternischer som skyddade blommorna från elementvärmen också. Dessutom hade jag en rundad vägg nära ett fönster som var perfekt att hänga blommor som inte ville ha för mycket sol på. Mycket bättre ljus än om väggen varit vinkelrät med fönstret. Men jag har några hoyor kvar, fast de blommar mycket mindre, vissa inte alls, och de mår inte lika bra. De blommor som jag är riktigt rädd om är julkaktusarna som jag nämnde tidigare och en aloe (delad i flera krukor för säkerhets skull) som jag fått skott av min farmor och hon hade i sin tur fått den från sin mamma, vi kan följa den till förra sekelskiftet! Åtminstone ett av brorsbarnen har fått skott, så den fortsätter till nästa generation också.

Trädgården är misskött och vildvuxen, jag har inte haft vare sig fysisk förmåga eller kunskap att ta hand om den sedan jag flyttade hit, men någon gång kanske det blir lite ordning där också. Den var en gång väldigt fin och välskött, men först orkade inte pappa och sedan stod det ju tomt tills jag flyttade in, så den har verkligen inte skötts på länge. Nu växer en hel del i den, men det är vissa växter som har tagit över och andra har försvunnit. Jag funderar mycket på hur jag ska göra och vad jag orkar med där.

Kram

Elisabeth said...

*Intressant med personnummer i skolkatalogerna. Det hade aldrig gått numera, med GDPR och andra lagar. (GDPR är en förordning som behandlar hur personuppgifter får hanteras. Mycket krånglig, ingen tycks förstås den.)

*Vad roligt att Peter hittade Söt! Han (Söt alltså, inte Peter) är en sann klassiker i Halloweentider. Kanske har ni en hustomte som lade beslag på honom (Söt alltså, inte Peter) förra året. ;-)

*Så skoj med Chorizo också - matten är verkligen kreativ. Efter Halloween får väl Chorizo satsa på Thanksgiving, och sedan jul.

*DT och hans anhang gör mig bara så trött. Blir irriterad bara av TANKEN på honom, usch! Det värsta är att han lyckas vända ALLT, precis ALLT till sin fördel, och få det till att allt är någons annans fel. Suck. Och nu ska han tydligen ut och hålla valmöten igen, för han anser att han inte smittar! Det är så att man baxnar.

*Här på smålandskusten är det fortfarande ganska grönt. En del träd har förstås börjat skifta i färg, men många är fortfarande helt gröna. Faktum är att det ser ut ungefär som hos dig. Med tanke på hur varmt vi har haft det (jag för dagbok över temperaturen mitt på dagen, och hittills i år tror jag att det var +12 som minst, ofta har det varit +15) är det inte konstigt, och jag är självklart nöjd!

bettan said...

Jag är den enda som beklagar att SÖT har återuppstått. Han är inte alls fin...;)

Jag läser som alltid dina inlägg men är värdelös på att kommentera.
Älskar dina vackra foton och läsvärda inlägg. Men detta vet du.
Ibland hamnar jag i faser där jag tycker inte jag har nåt att tillföra. Hoppas du kan känna igen känslan.

KRAMAR!!

jennievivi said...

Kan hålla med föregående talare om att söt inte är speciellt söt alls! Men hellre en död än en levande eller hur?
Här har vi definitivt fortfarande finast men det börjar bli riktigt kallt nu med 13 grader idag. Blåser gör det så gott som jämt här men idag har vindarna tagit i ännu mer.

Då får jag ju säga att chorizo är sötare än vad söt är! Undrar vem ägaren är. Kanske en dekoratör som du. Måste vara någon väldigt kreativ i alla fall.

Vad konstigt med personnummer i skolkatalogen. Var det verkligen tillåtet? Du menar kanske födelsenumret, där de fyra sista inte finns med.

Intressant med alla dessa politiska skyltar. Inget man ser i Sverige. Det verkar som att amerikaner är mycket öppnare och stoltare över sina politiska åsikter. Här säger man ju att man inte ska prata politik eller pengar.

Intressant det här med skyltar över huvudtaget. Jag har de senaste åren, speciellt nu när det varit mycket demonstrationer, funderat över alla dessa hemgjorda skyltar som ni amerikaner är så bra på att göra. Men var får ni materialet ifrån? Har alla det liggandes hemma bara sådär? Hårt, stort papper att göra själva skylten av, tjocka tuschpennor att skriva stort och synligt med? Jag skulle på min höjd kunna gå ner i källare och gräva fram en gammal kartong och riva av en bit som jag hade kunnat skriva på. Ännu ett amerikanskt mysterium haha!!!

Härliga höstfoton du bjuder på. Ha en härlig helg!

Annika said...

Erica:
DET var så störigt, med nummerskivan ... den skulle tillbaka.
Knapptelefon ja, det var lyxigt det när den kom :-)
SANT, ibland kunde man verkligen glömma bort siffran, och fick göra just som du säger, haha!!
Vi har kvar vår fasta lur också. Den ingår i ett paket med kabel och internet, och den kostar knappt ngt. Kan lika gärna ha den kvar.
P använder den i jobbet också- SÅ du har exakt som vi, allt i paket. En sak, om mobilnätet etc slås ut så har man ju iaf en telefon som står sig bi, ja även om strömmen går. Känns bra att ha den. Vi kommer inte göra oss av med den i dagsläget iaf.

SÖT strejkade i fjol. Han ville inte bli hittad. Så lustigt sånt är, minns at jag letade och letade ... men jag hittade honom inte.
NU i år hittar P SÖT direkt. Märkligt sånt där.
Men jag vet Erica, SÖT har skrämt flera personer som kommit till min trappa. HAHA.
Så jag fattar att du scrollar ;-)

Haha, ja jag bor i ett bra område. Gillar att se skyltarna jag vill se, och jag ser nästan inga 45. Mkt skönt, MKT skönt.
ja, jag tror jag skulle bli störd om jag bodde granne med ngn som hade 45-skyltar. INTE skulle jag ta bort dem, men jag skulle bli klart störd, haha. Nu är jag omgiven av B-H skyltar på bägge sidor. I like it :-D

Du sa det så bra, Erica. Finhöst och fulhöst är perfekta ord för årstiden. MAN fattar direkt vad som menas.
SÅ givet nämner jag dig!!!
JA; jag tror att hösten är min favvis. TROR det. Jag gillar nästan allt med den.
Jag vet att du är min motsats :-D

DET trista hos dig är att finhösten bara försvinner som en suck. Tänk om den hade fått vara lite längre.
Vid Thanksgiving har det ofta blivit fulhöst här. Med lite otur är det fulhöst till mars.
DU får iaf SNÖ och frost.
DET är jag galet avis på, som du vet.

jag vet, Erica, ni borde du ha varit här och fotat. Du hade älskat det.

Stora kramar!!!

Annika said...

Humlan:
Absolut minns jag dem, dina hoyor. OCH att du är duktig på krukväxter och stickning.
Ah, ja du har exakt samma vädersträck som jag då. När solen står i söder är det ganska mörkt i mitt hus, och den står ju söder en stor del av dagen. SÅ jag fattar.
Kan också tro att elementen INTE är bra.
Bad tråkigt att dina hoyor inte riktigt trivs. DU var ju så bra på att sköta dem på Kungsholmen, men det är klart att de nog kanske inte gillar nya läget.
Svårt med krukväxter. Jag har en stor palm på däcket som ska in till vintern snart. VET inte var jag ska ha den. Den är så stor. Tänkte på källaren, men jag tror det är för lite ljus där. Den kanske hamnar i vårt sovrum. Men stor är den.
HOPPAS dina julkaktusar nu klarar sig eftersom de har ett tungt arv. De är så fina. Min svärfar ahar riktiga praktexemplar som alltid blommar till jul.


HOPPAS att ngn kan hjälpa dig med trädgården. Det är din pappas gamla hus du har nu alltså ÅÅÅ jag hoppas ngn kan komma och ta ett tag därute och göra den mer lättskött för dig.

Kramar!!

Annika said...

Elisabeth:
eller hur!
Tror inte de fyra sista siffrorna stod, men är INTE helt säker faktiskt.
Nej idag skulle det absolut INTE funka.

HAHA, ja om Peter hade varit borta i ett år ... försvunnen i källaren ...då .. dååå ... då ... HAHAHAHA!!
SÖT är en klassiker, han bara ska ligga där.
Så lustigt att P hittade honom direkt. Fattar noll. Men är glad :-D


Kan lova dig nästan att Chorizo kommer att gå och rösta efter Halloween, haha!!!
Hens matte är sååå kreativ.

45 ja ... jag är mållös som alltid.
JA; han vänder allt till sin fördel. Det senaste, att han räddat kristendomen åt USA. MAAAAHHAHAHA!
Den mannen tror att han är gud fader själv.

AHA; du är som jag. DU för in dagens högsta temp. DET går jag med, och har gjort i åratal.
Ja, jag tycker nog att det SER väldigt grönt ut då jag ser bilder hemifrån iaf från Sthlm o söderut.
Härligt!!!


Annika said...

Bettan;
HAHAHA!!!!
TÄNKTE på dig och hoppades att du skulle se SÖT!! GLAD att du gjorde det.
I fjol var SÖT borta. Konstigt.

ÅÅÅÅ du tillför alltid ngt i dina humoristiska kommentarer. ALLTID, Bettan.
GLAD att du läser och gillar.

TACK vännen!!
KRAMAR!!!

Annika said...

Jennevivi:
NÄÄÄÄ, SÖT är ju supersöt JU!!
HAHA!!
Jag vet, han har skrämt slag på allt från vänner till paketutbärare. FNISS:
GUD vore han på riktigt skulle jag FLYTTA, haha!!


JAG tror att jag vet vem Chorizos matte ÄR. TROR!! Vi var bekanta i HS, hennes son är ett år äldre än K och var en av de manliga stjärnorna på skolans teater.
han, sonen, utbildade sig också till skådis på uni som K. OM det är hon så är hon inte dekoratör :-). Utan hon har ngt statligt jobb för ngt av departementen inne i DC, haha.
MEN jag har varit hemma hos henne i hennes gamla hus, om det NU är hon. OCH hon hade det jättefint och precis i min smak.
OM jag nånsin stöter på henne ska jag fråga.

TROR inte de fyra siffrorna var med, utan bara födelsdatumet. TRO det. inte säker. Måste ta reda på det.

Helt rätt. Här är man inte rädd att tala om vem man röstar på. Finns ju iofs bara två block. Men ändå.
SÅ sant det, hemma ser man ju affischer på stan, men inget i folks trädgårdar och så.

Imorgon kommer ett matinlägg a al dig, dina frågor. BAH så att du vet :-)

Skyltarna vid demos. SÅÅÅ påhittiga.
Nej, men man köper materialet på hobbyaffärer. där finns det. Massor, massor.

BP said...

Ja, smaken är som tur är delad - vad gäller Söt åtminstone;-)
Personen som skapat Chorizo är verkligen kreativ. Undrar om hon (för det måste vara en tjej) vet att Chorizo är en huvudfigur i din blogg. Gissar jag fel om jag säger att personen som bo i det huset också har världens ballaste julbelysning?
Såg inte debatten och det har inte skrivits nåt om den heller som jag har sett. Hörde bara att Trump vägrar att debattera med Biden via länk. Inte helt otippat om du frågar mig. Så nu slipper alla tv-tittare lida...

Annika said...

Hurra att söt är tillbaka! Vet inte hur det är hos dig men här känns det - som du förutspådde - som att alla går "all in" med Halloween i år. Ser även stora diskussioner om hur man ger ut godis på ett säkert sätt. Många sätter en "chute" eller ett plaströr från verandan till grinden och skickar ner påsar i den tydligen. Andra kastar påsarna eller ger ut med metspö. En tredje variant är att ha godisletning i trädgården för en mindre grupp barn istället som man gör på påsken. Vi får se hur det blir här. Kul med dekorationer iallafall.

Jag tittade på debatten - Harris var helt okej men tyckte det var jobbigt med all dragkamp som pågick och spänningarna. Och att lyssna till Pence överhuvudtaget. Men FLUGAN. Skrattade så jag grät åt en del av de stora komedisidorna, typ George Takei och God, om vad som postades där. Skönt att få lätta på trycket lite...

Kram

Annika said...

BP:
SÖT är SÖT!!
HAHA, nej jag vet. SÖT har skrämt många faktiskt, på riktigt, allt från brevbärare som kommer med paket till vänner. KOMISKT!!

Jag tror jag vet vem Chorizos matte är. En bekant till mig från när K gick på HS. hennes son spelade också teater. Så vi lärde känna varandra där.
Ja misstänker att det är hon. Om jag ser henne ska jag fråga. VET att hon flyttade till det bostadsområdet för ngt år sen. DÅ ska jag också tala om att Chorizo läggs ut på min blogg så fort hen byter skepnad.
SKA absolut kolla in hennes julbelysning i jul. HAHA, den blir säkert bra!!!

Debatten var vettig. Men MP kunde ju inte hålla sig till sin utsatta tid vid frågorna precis ... suck .. han bredde ut sig. KH var bra.
Mkt lugn och sansad debatt dock.

ja, jag vet, 45 vill inte köra digitalt. SÅ ut me't ...
hehe.

Annika said...

Annika:
SÖT is back!!
Och jag är så glad, han var ju borta i fjol.
Jamenvisst, absolut, Halloween bres på över hela US, tror jag. DET är trevligt. DET blir samma med julen.
Det är ett unikt år. Jag kommer nog själv börja jula direkt efter Halloween.

MEN du, fiskdamm är ju jättesmart på Halloween. DET skulle man kunna göra!!! GILLAR!!
Jag är säker på att man kommer att lösa problemet med barnen och rundorna. Klart kidsen ska gå sina rundor!!
Var på Target idag, massor, massor, massor med vuxenkostymer som ingen köpt. Undra på det, det blir väl inte ett enda Hween party för vuxna i år. Bland barnkostymerna var det mer utplockat.

Debatten var helt OK.
Men som du säger, en ständig dragkamp.
Gillar KH såååå mkt.

FLUGAN, CLASSIC!!!!
Vi garvade också. Det var sååååå kul!!! JAAA, alla memes ... The good god above, Tank Sinatra och övriga. JAG har garvat.
Man fattade ju dirket att flugan skulle bli samtalsämnet nummer ett och bli hastiga och what not!!

Kramar!!!