Wednesday, October 28, 2020

Hur kommer vi att fira storhelger i år ... ???




Godmorgon så här på onsdagen!!



Vet ni, den så kallade Holiday Season närmar sig med STORMSTEG!
Jag brukar säga att den inleds med Halloween, och avslutas på nyårsdagen. Jo, jag håller fast vid att det är så.
I år kanske mer än någonsin … 


MEN, hur annorlunda blir inte allt detta onådens år 2020? SÅ fruktansvärt annorlunda.
Jag känner mig nästan vilse i tankarna då jag tänker på alla storhelger som ligger som ett pärlband framför oss ...


Först och främst, Halloween.
Halloween är det på lördag. Just det, den 31 oktober är det dags. Hur nu den dagen blir i år?? Ärligt talat, har ingen aning. Tycker inte man gått ut med några tydliga riktlinjer alls. Mycket underligt det också, eller så har jag bara missat dem.


En sak är säker, folk pyntar upp inför dagen iallafall.
Antar att många känner att det är det minsta de kan göra detta konstiga år. Jag känner lite likadant, även om jag inte alls har lika mycket pynt ute, eller inne, som under åren då jag verkligen gjorde skäl av titeln Queen of Halloween.
Peter och jag funderar på hur vi ska göra på lördag … Vi har kommit fram till att vi ska sätta ett bord vid utkanten av den lilla täppan på vår framsida. På det bordet ska vi göra iordning godispåsar, en och en.
OM det kommer några barn får de ta en påse var. Vi kommer inte själva att ge dem godiset, vilket vi ju brukar göra.
INGEN kommer heller att knacka på vår dörr. DET tror jag inte att något barn kommer att göra någonstans detta år.
Peter och jag kanske klär ut oss lite, men inte nämnvärt (tror jag). Vi planerar att sitta utomhus och dricka vin och iallafall SE barnen då de kommer. OM de kommer. Det lär ska bli runt 10 grader på lördag, och säkert förstås då ännu kyligare då mörket faller.
We shall see.
Annorlunda.


 
Bild från USA Today.



Efter Halloween planerar jag faktiskt att dra igång julen.
Because, why not …
Det är ett så knäppt år. Jag kan lika gärna börja. TROR inte heller att jag kommer att vara ensam om att göra just det. 


MEN … Innan julens ankomst har vi en storhelg som heter duga med stort D, Thanksgiving.
DET är årets absolut största helg. ALLA kategorier. ALLA firar den. Det spelar ingen roll vilken tro du har, alla firar Thanksgiving.
Det är årets största resehelg och årets familjehelg nummer ett … 



I år? Ja, Thanksgiving blir annorlunda för nästan samtliga av oss som bor i US. 
För  egen del betyder det att Karolina stannar kvar i Kalifornien över hela Thanksgivinghelgen. DET är första gången någonsin vi firar den helgen utan henne.
DET känns som om jag är lite vilse bara när jag skriver det här … 
Ingen av Karolinas vänner åker hem över den helgen i år. Alla stannar i LA, vilket är bra för dem för de kan fira Friendsgiving ihop. DET är jag glad för.
Istället drar samtliga hem över jul redan tidigt i december. De anser att det är för stora risker med att flyga fram och tillbaka så tätt inpå som Thanksgiving och jul ändå är. Klokt, jag håller med.


För mig och Peter då?
Tjaa … vi kommer inte att fira Thanksgiving hos Peters syster Melinda som vi brukar. Melinda har två barn som kommer hem från sina respektive universitet dagarna innan. OCH, det är ju allmänt känt att C-19 nu sprids av den unga generationen.
C-19 florerar på samtliga college-campus i US. Vi törs inte ta den risken.
Melinda och maken Sam förstår ju detta fullt ut naturligtvis. 
Dessutom är ingen av oss redo att bjuda in massor med folk ännu. De som brukar vara hos Melinda är svärfar, vi tre och Sams syster + Melindas tre pojkar, varav två är i college och en i HS.


Jag tror att vi ska fira med min svärfar.   Bara Peter, jag och svärfar.
Men jag vet inte var? Här? Eller hos honom?
Peters andra syster har också två barn som kommer hem från college precis dagarna innan Thanksgiving, så ingen kommer att ses. 
ANNORLUNDA!!


Det blir inga julparader i år. Varken från New York (Macy’s Thanksgiving Parade som är KLASSISK). Det blir heller ingen parad här i Reston Town CenterBlack Friday. ALLT blir annorlunda. Man kommer inte heller att sjunga in julen vid julgranen i Reston den kvällen. 
Pfftt … 
Ingenting är längre som förut …



 
Bild från CNN 



Julen … EN bra sak ÄR att Karolina kommer hem till jul!!
DET är härligt och det är det allra viktigaste för mig. Jag kan acceptera att Thanksgiving inte firas tillsammans henne, men jag hade inte kunnat acceptera julen. HON kommer att vara hemma i tre veckor. DET är rimligt att stanna ett bra tag i dessa tider!
OCH där är dessutom roligt!



Julen kommer säkert också att bli galet annorlunda vad gäller sammankomster med familj och vänner.
Glöm julfester, glöm stora julmiddagar. 
ALLT sånt. BORT!!
Ingen nyårsfest blir det med grannarna heller.



 


Bild från Amazon.com



Vi får tänka om allihopa.
Göra det bästa av allt, så bra vi bara kan göra det. DET blir en utmaning i sig. 
DET kan bli bra det också. Tänka om, göra nytt.
Vem vet? Kanske uppstår någon ny tradition i och med nytänket?



Hur tänker du om julen?
Tror du att det blir mycket annorlunda mot hur du brukar göra?
Har du kanske redan planerat något som du tänker göra annorlunda?
Thanksgiving firas ju inte utanför US, men hur tänker du nu när vi går in i den riktigt mörka årstiden?
Hur gör du med höstbjudningar?
Julfester?
Glöggkvällar?
Ja, och Halloween förstås? Även om den inte firas lika stort i Sverige som här, men ändå … 


NOPE, People!
Ett långt inlägg blev det om tiden som komma skall. Den tid jag brukar kalla årets mysigaste.
Kan jag kalla den för det i år?
Hmmm …. 



Med detta önskar jag er alla en FIN onsdag!!

20 comments:

Eva i Dalarna said...

Jag förstår att du skulle tycka att det vore såå tråkigt om Karolina inte kom hem till jul, särskilt som hon är ditt enda barn. Men det får man ju ställa in sig på ändå när barnen växer upp, att de får egna familjer och kanske en svärfamilj de vill fira hos ibland. Jag har 4 barn och firar på olika platser varje år och med olika många av barnen. Det blir som det blir när de växer upp.
Vår jul i år kommer nog inte att bli särskilt annorlunda från andra jular. Två av barnen kommer att vara här, de andra två hos sina svärfamiljer.
Om julen tänker jag att den blir vad vi gör den till. Glögg och pepparkakor, god julmat,tomten etc. Julmusik och julfilmer på tv.
Det blir nog bra!

Channal said...

Allt blir annorlunda! Vi har inte planerat julen än. Kul att Karolina kommer hem till er över jul. Är så innerligt trött på denna pandemi!! Uppsala bland Campusstudenter har ökat. Ja, överallt i hela Europa har ökat. Orkar inte prata om det! Viktigaste är att alla tar sitt ansvar och följer restriktionerna. Det är första advent om en månad. Då börjar jag pynta lite fint i fönstren med stjärnor och ljusstakar. Frank och Alma ska ha en liten halloweenfest hemma hos sig. Jag var med och köpte massor av roligt pynt! Spöken pumpor och skelett! Lite kul! Sen besöker vi gravarna och gör fint med ljus och kransar på alla Helgona. På fars dag kommer bara makens söner med familj på lite farsdagfika. Vi får bita ihop och vara rädda om varandra.

KRAM Anna

Äventyret framtiden said...

Visst måste man tänka annorlunda nu och säkert längre fram också innan världen har fått kontroll på C-19. Att tänka annorlunda gör skillnad, helt säkert för skulle vi möta upp som vanligt, bete oss som brukligt så dröjer det ännu längre än om vi inte är försiktiga. En svår tid är det absolut.
Vi firar vår jul för oss själva men det gör vi nu och då, beroende på hur barnen med familjer firar. De har ju andra familjeband att också tänka på, inte bara åt ett håll utan faktiskt flera än så. Ibland vill de fira för sig själva också. Men kontakt håller vi förstås också över helgerna. Inget stort problem för min del alls. I början var det alltid svårt att inte ha dem nära men man vänjer sig, det är livets gång.
Vi firar inte halloween här hos oss, men jag vet att det är vanligt med fester av olika slag också här fastän vår egen regering har gått ut med önskemål att inte hålla fester den här tiden då vi också befinner oss i en upptrappning av c-19. Vet inte om det hörsammas men jag tror att det gör det åtminstone till en viss del. Det är faktiskt mest ungdomar som har smittats här och bekräftats sjuka men inte så allvarligt att de måste vara på sjukhus utan kan sköta sjukdomen hemma med hjälp av sjukvården. Familjerna sitter också i karantän. Tillsvidare har Åland klarat sig riktigt bra. Öar är speciella i det här sammanhanget skulle jag tro.

Ha det fint Annika och jag hoppas att du får en toppenfin räcka av alla fina helger ni firar hos er i USA. Jag vet att du mår bättre än bra när det drar igång även om det blir annorlunda i år än tidigare år.

Kramar!

Anonymous said...

Yvonne said....
Inte tog jag helg igår som jag skrev, hörde nog något på TV i bakgrunden om trevlig helg och skrev då det, ha, ha, ha.

Ja du, vad ska man säga om världsläget med corona? Verkar ju bli samma som i våras med den stora skillnaden att nu är det höst och snart vinter med mörker, innesittande, sååå synd om alla ensamma. Kommer att bli många som blir sjuka psykiskt av detta, men, men vad finns att göra? Ledsamt är det iaf.

Vi har bokat om vår biljett och åker hem nästa lördag, nu har vi hunnit fixa det som behövdes, vädrat huset osv, så även om vädret tilltalar oss mycket så känns det bättre att åka hem tidigare. Vi var ju hela tiden inne på att korta av vistelsen denna gång och så blir det.

Tror nog att det blir tidigare julpyntande för mig också, måste ha nåt som lyser upp när vi har så mörkt den tiden.

Mysigt att Karolina kommer över julen och stannar ett tag, förstår att ni blev glada över det.

Vi hoppas såklart att dottern med familj kommer upp som vanligt, men Skåne är ju ganska hårt drabbat just nu, men vi håller tummarna att det lugnar sig. Sonen bor ju i Solna så även där håller vi tummarna att inte han blir sjuk, jobbar ju på SEB i huset bredvid Mall of Scandinavia och just nu är det en klar ökning även där. Usch och Fy för detta mörka år 2020. Just igår sa en forskare att man får räkna med att detta elände håller på även år 2021 att nästa år vid den här tiden kanske, kanske det börjar bli lite mer normalt - inget kul att höra precis.

Ha en fin onsdag säger jag och skickar en stor kram, själv ska jag till frissan och få klippa och äntligen få slingor i håret, sen ska vi ut och äta lunch på något ställe här i krokarna

Elisabeth said...

Min förhoppning (och ganska fasta övertygelse) är att min jul blir som alla andra jular. Sedan ganska många år tillbaka är det mamma, pappa och jag som firar julen tillsammans, och det kommer vi rimligen kunna göra i år också. Det känns lite otäckt att åka kollektivt dit dock, men massvis med människor åker ju kollektivt varje dag, för att de måste, så det ska väl gå bra. (Får dock ångest av tanken på att fler restriktioner ska införas, t.ex. att man bara får åka kollektivt om man absolut måste. Gör mitt bästa för att skjuta undan den tanken. Går sådär.)

Däremot lär nyåret bli annorlunda. Då brukar jag alltid åka till min kompis och hennes sambo i Göteborg, bo över en natt eller två och passa på att gå i affärer och liknande. I år? Knappast. Jag vågar/vill inte göra en onödig resa, jag vågar/vill inte vara i Göteborg (där ju smittspridningen är större än här, eller för den delen där mina föräldrar bor), jag vågar/vill inte bo hemma hos någon annan och umgås "nära" så lång tid. Men att nyåret blir annorlunda kan jag ta, det viktiga är julen, julledigheten och mina föräldrar.

Och av det jag skrivit ovan förstår du nog att jag förstår att du är jätteglad att Karolina kommer hem till jul! Så skönt ändå att hon har möjlighet att vara hemma lite längre och att ni får fira jul tillsammans.

Förstår också att ni inte törs fira Thanksgiving som ni brukar. Just college och universitet är nog de ställen där Corona sprids mest, betydligt mer än på gymnasier här. På Chalmers i Göteborg planerade de länge att en Halloween-fest skulle genomföras, men nu har de tack och lov ställt in den.

Annika said...

Eva:
DET hade jag tyckt.
Speciellt eftersom det inte blir till Thanksgiving. Därför är jag glad för att det blir hela tre veckor runt jul.
Klart det blir annorlunda då barnen växer upp. Jag firar ju inte jul som jag gjorde i min barndom eller uppväxt heller. Livets gång.
När K en gång för egen familj får vi ju ta det som det kommer då.
Men, det är bara att göra det bästa av situationen. Göra om somligt, behålla en del.
Det blir ju annorlunda för min familj i Sverige i år också. MEN vi ska väl tro att det är det här året som blir svårt, och att nästa jul ser ut mer eller mindre som vanligt.
Låter som om du har bra julplaner iaf.

Annika said...

Channal:
DET blir det verkligen. Annorlunda. Man känner sig nästan lite vilse då man tänker på det.
Visst är det svårt att planera julen. DET tycker jag också.
Thanksgiving också.
Knepigt allting.
Jag är jätteglad att K kommer, det är det bästa. Det är viktigare med julen med henne än Tgiving. Även om det SUGER.
C-19 ökar överallt, och inte minst på unis. DE är smitthärdar. OCH det är de unga som sprider skiten mest nu.
Jag är också såååååå fed UP med allt, Anna. Inte klokt.
Du har så rätt. vi får fortsätta att vara så försiktiga vi kan. Inte börja slarva. DET låter som om du har bra planer, och mysiga sådana dessutom.
Skulle gärna besöka en kyrkogård i norden på lördag. Allhelgona är ju inget som uppmärksammas här.

Håll ut, Anna. Stora kramar i massor från mig!!

Annika said...

Karin:
SÅ är det absolut.
Det är bara att fortsätta att leva för försiktigt. Inte slarva. Bara hålla ut. En dag är det över.
För det är ju ..
Man får väl på ngt sätt tänka att det blir en slags mellanjul med improv istället för en vanlig sådan. KAN säkert bli bra det med.
Ja, det blir ju så --- Livets gång. Jag firar ju inte heller jul som jag en gång gjorde med syskon och föräldrar.
Och en gång kommer ju K att ha egen familj. Då lär de väl dela upp sig, eller köra t-giving på ett ställe och jul på ett annat.
Så absolut, jag brukar ju säga att det tur att jag tycker om min man, haha. Tur att vi fira ihop bara vi två och ändå ha det mysigt.

Exakt samma här, det är ungdomar som sprider c-19 nu. Ja, och en del förnekare, givetvis. Men ungdomarna är problemet.
De blir inte så sjuka, som du säger. Men de sprider det till oss äldre, och de riktigt gamla. Inte bra. Det är väl verkligen den sk andra vågen vi ser nu. Otäckt.

Ja, det finns nog så många fördelar att vara på en ö nu, Karin. I wish!

Tack gulliga fina du, du har så rätt. SÅ fort jag sätter igång med mitt firande och pyntande så kommer jag att landa där.
OCH även annorlunda kommer att bli bra. Som sagt, man kanske hittar nya traditoner?

Stora stora kramar skickar jag til dig!!

Annika said...

Yvonne.
HAHA, tänkte VÄL!!!
Lätt hänt!!
BRA, jag vill ju ha dig här bland kommentatorerna :-*

Ja, Yvonne ...
I våras sa vi, oooo tack och LOV att det går mot vår och sommar och ljusare tider och inte tvärtom. NU är vi väl inne i ngn slags andra våg och vi går mot vinter och mörker.
Inte lätt.
Under den varma årstiden kan man ses ute, men det går ju faktiskt inte framöver ...
PUST!!
Jo, jag är övertygad om att många blir mentalt nedbrutna ... SÅ man kan fundera å¨vad som är värre?? Viruset eller folks välbefinnande.
Jag är inte helt säker där.

Förstår att ni åker tidigare. Spanien har ju många fall nu, lika bra att ni sticker.
NU har ni sett till huset. Vi ska hoppas och tro att ni kan återvända snart igen,

Absolut, tror det blir många som kommer köra julen tidigare i år. OCH varför inte??
Upp med belysning etc. BARA bra, och man göra andra glada också. Förmodligen blir ngn enstaka irriterad också, men ... haha!!
nej, det är ett unikt år. Låt oss göra som vi vill. NO judgement från mig iaf.


Ja, jag läste i tidningen att Skåne har det lite tufft, och att de har infört egna restriktioner. Klokt.
AHA, din son jobbar där på SEB. DET gör min bror också!!! Men han jobbar mest hemifrån nu.
Vilket elände det är.
FÖRRRRRRB ...
Ja, du Yvonne, vi får se hur det blir i jul. VI får hoppas på det bästa, men vara beredda att kanske fira väldigt smått.


Ja, jag tror nog också det pågår en bra bit in i 2021. THAT being said, det ska bli förbannat skönt när det nya året kommer.

Kramar i massor till dig!!!

Annika said...

Elisabeth:
Vet du, jag tror nog ni tre kan fira tillsammans. DET tror jag.
I värsta fall kan du kanske testa dig innan du åker hem?
Men NOG ska ni tre kunna fira ihop!!
Du ska se att resorna dit går bra också! Bara var försiktig och allt det där.
KLOKT beslut om nyår. Verkligen.
SÅ skulle jag också resonerat. Du får stanna kvar hos dina fldrar. NI tre får fira nyår ihop också. KAN bli urmysigt ju.

Eftersom du är enda barnet, liksom K, tror jag alla ggr du förstår hur glad K är och hur glada vi är. Jag kan avstå henne under Tgiving, men under julen hade det varit sååå svårt.
Så jag förstår att du gläder dig mkt att åka hem. Jag vet också att dina fldrar gläder sig!!

Jag har flera vänner som har barn på college + Peters syskonbarn. ALLA berättar om c-19 och hur det sprids bland dem. Flera har varit sjuka i c-29. De är friska nu. En av dem berättade om ett studentboenden där ALLA drabbades. hela huset. Ingen blev speciellt svårt sjuk. MEN, de är ju de som sprider viruset till oss som är äldre, och till dem som är gamla. SÅ nej, det blir absolut ingen tgiving med Melindas familj.
Julen, jag vet inte hur vi gör där heller. MEN inte 17 blir det som tidigare år då vi alla sågs his svärfar, alla 14.

Ja, Elisabeth, jag är övertygad ändå om att det är safe för dig att åka hem. OCH om du verkligen är osäker så testa dig ngn dag innan du åker.

Anne said...

Först, vilken jättefin idé du har med att fota samma träd varje år. Jag tänker på det du skrev igår och visade bilder på också. Jag gick faktiskt ut och fotade ett träd, dokumenterade och så får vi se om jag får igång traditionen. Blev inspirerad av det du berättade! Så tack för lite inspiration :)

Jaaa! Håller med, Holiday Season börjar i och med Halloween och som du så riktigt påpekade så blir det ju inte normalt i år direkt. Usch, så trött på skiten. Ska inte mata på med det nu, jag vet vi alla är fed up, men det är ju bara att fortsätta kämpa på. Vi lever nog väldigt försiktigt och isolerat fortfarande, fortsätter så, så känner vi gör vår plikt. I vårt fall påverkas inte Thanksgiving eller jul särskilt mycket alls, om något, vi är alla redan samlade och brukar ju bara fira vi tre. Så det blir nog rätt som vanligt på det sättet. Men jag förstår SÅÅÅ VÄL hur det är jätteledsamt och så trist för många som inte kan fira som vanligt. Att inte få K hem till Thanksgiving, det suger. Blä! Men samtidigt, om jag personligen skulle behöva välja och det bara blev en av de helgerna, så skulle jag hellre välja en riktigt lång jul istället. Du skrev du kände likadant. Så det är positivt, att er älskade K kommer hem till jul och stannar länge. Det kommer nog kännas konstigt på Thanksgiving, för den blir så tydligt annorlunda för er. Förutom Karolina inte hemma, inte fira med det vanliga gänget och upplägget heller. Men, men det går det med och ni är så påhittiga, positiva och lugna så ni kommer få en fin långhelg ändå. Och ni vet att K kommer att fira julen. Det är nåt att se framemot.
Jag skulle inte heller vara sugen fira med svägerskans familj och nyss hemkomna college-kids. Precis som du säger så är det min uppfattning också att det är i de grupperna det sprids nu, så det hade inte känts värt att ta den risken. Pskykologiskt kanske framför allt, svårt slappna av...

Vet du, jag går i liknande tankar som du. Dvs eftersom det ändå är annorlunda i år, varför inte fortsätta göra det mer annorlunda (på ett positivt sätt) och dra in julen mer och tidigare än vanligt. Du skrev du är lite inne på den linjen. Samma här. Inte fullt ös, men mer och tidigare än vanligt. Helt klart. Jag tycker verkligen vi alla ska gå all in i år. Hehe, ja det gör vi ju varje år.... men definitivt i år.ALL IN!! TIDIGT!!

Halloween är klurigt, känner som du. Vad gäller egentligen? Och då har jag hållit utkik eftersom jag har en unge som är i åldern hon vill/ska ut på trick or treat.Men jag kan inte påstå jag riktigt vet vad som gäller. Både du och jag får se vad det blir, men gillar ni kommer ha godis ute. Så fint och trevligt, bra ni gör det, för jag är säker på att barnen kommer uppskatta det för de kommer nog få se många som inte bjuder på nåt i år, så viktigt och än mer uppskattat med de hus som faktiskt gör det.

Anne said...

Oj, hade lite kvar men rutan tog slut.
Stella är ju så pepp, sådär som man är när man är 9. Vi har pratat om att det kanske inte kommer vara ett enda hus som faktiskt har godis...Jag menar, vem vet. Nu tror jag ju det kommer vara nåt i alla fall. Men ärligt talat, vem vet. Kanske det kommer vara överraskande många? Det kan ju bli så också. Eller inte.
Ingen kommer öppna dörren och vi kommer inte ringa på heller. Utan de som är med, gör nog som ni (och vi) och har godis ute. Det tror jag ingen vill (knacka på alltså). Men det är helt ok, för kidsens del är det nog viktigast att det finns godis utanför husen, att man liksom kan gå från hus till hus, även om det är för att hämta från ett bord utanför. Det behöver inte ringas på för att bli bra. Ja, du vet. Så jag hoppas att flera kör det upplägget. Är folk rädda, så kan de ju ha godiset i karantän när de kommer hem. På samma sätt som jag gjorde i början då jag handlade mat (obs, gör inte så mer, är avslappnad nu, men du vet vad jag menar). Jag hoppas och tror det kan bli en någorlunda rolig Halloween trots omständigheterna, men kanske bäst att inte ha förväntningar utan se vad det blir. Några jag känner har dock sagt att de skippar helt i år, kidsen har inte ens fått utklädnadskläder och kommer inte ens klä ut sig. Men du, det låter ju trist. Att helt strunta i det. Usch. Nån variant tycker jag vi ska försöka göra.

Kram!

jennievivi said...

Men åh, så sorgligt att er dotter inte kommer hem till thanksgiving. Jag förstår att det känns jobbigt och konstigt. Men härligt att hon har vänner som hon kan fira med. Jag visste inte att friendsgiving var ett vedertaget begrepp. Och så ska hon väl fira även med Joaquin hihi!

Vi funderar som bäst på hur vi ska göra med sonen som fyller år i december. Han har varit taggad och längtat efter sitt barnkalas ända sedan i somras. Hur förklarar man att det kanske måste ställas in för en liten pojke? Vi funderar på att skjuta på det till våren. Men kan vi vara säkra på att läget är bättre då? Ett annat alternativ är ett utomhuskalas med de allra närmaste. Grilla lite korv och hamburgare och annat som man kan äta med händerna och hoppas det är hyfsat väder. Det kanske kan bli fint om man tänder en massa lyktor och hänger i träden. Ja, vi får se hur vi gör.

Julen är jag van att fira på alla möjliga olika sätt. Jag har släktingar som bor över hela landet nästan så vi har firat än där och än här. Jag har inget emot att fira jul här hemma ensamma. Det kan bli mysigt. Men de man tänker på är ju främst de äldre släktingarna. Var ska de fira nånstans? Ingen ska sitta ensam i jul så är det bara.

Konstiga tider vi lever i. Ha en bra dag i din del av världen.

Annika said...

Anne:
Så roligt det är att ha dig här igen!!!

ÅÅ vad kul att du gillade femminutersrundan!! Det blir lite av en utmaning eftersom man får tänka om, vilket är kul!!!

Visst börjar Holiday Season direkt vid Halloween. Är helt säker på att det i år blir större än nånsin. Folk kommer att pynta upp tidigt.
SÅ less på SKITEN!! Men det är bara att hålla ut och se fram emot tills att det är över. För det går ju över, förr eller senare.
Men just denna höst känns verkligen allt "sådär"
Kommer inte heller att ta några risker, Anne. Varken med vänner eller familj.
Lika bra det.
Ja, er tgiving och jul blir som vanligt ungefär. BRA det.
Men ibland åker ni ju bort på t-giving. Antar att ni inte gör det i år.

SÅ trist att inte få hem K. MEN i valet mellan t-giving och jul är det ganska lätt, julen vinner. OCH då är hon hemma i tre veckor. BRA!!
Sant, Anne, tänker inte ta risker med college-kids vid thanskgiving. Allmänt känt att de sprider skiten nu. De blir inte så sjuka, men vi lite äldre blir det, och för att inte tala om de gamla ...
SOM du säger, det är inte värt det psykiskt heller . Att tänka om inte om inte ...
Ja, du vet.
Lugnast med svärfar även om det inte är som vanligt.

Julen och att lägga den tidigt, absolut. Vi blir inte ensamma, Anne. Varför inte, som sagt. Minns du i början av krisen när man tyckte folk skulle julpynta, i APRIL!! DET var ju så sjukt att jag bara ville skrika. SÅ fel, fel, fel.
MEN nu, i november. WHY not.
Granen kommer iaf inte in förrän tidigast Black Friday. Men jag kommer säkert att redan ha mina fejkgranar redo.

Halloween och treats. Absolut, absolut. Men jag tycker det är märkligt att man inte fått några som helst guidelines. Bara de rent allmänna, du vet mask och bla bla bla...

Byter ruta :-D

Annika said...

Anne igen:
KLART Stella är PEPP!!
GUd, i den åldern hade jag inte kunnat hålla Karolina ifrån det. Hon hade blivit förtvivlad. KLART ni ska fira!!
HOPPAS era grannar gör det också.
Personligen hoppas jag på många Stellor. ÅÅÅÅ vad jag hoppas.
Jag ska lägga fram godiset i zip-lock sandwich bags. Barnen får ta en sådan påse.
Exakt, ingen kommer att knacka på, det kan vi skrinlägga.
Utan det är utomhus enbart som gäller.

jag vet, ja .. .jag var ju också så rädd o början för den mat jag bar hem. Inte klokt. DET har jag släppt nu.
jag bara ställer in den, men torkar köksbänkar och handtag etc med lysol etc.
OCH skrubbar händerna i sinne ...
DET ändrar jag inte på.
Men hade jag en 9 årig Stella skulle jag inte vara rädd för godiset hon får på Halloween. ÅÅÅÅ hoppas hon får en bra dag. HOPPAS att folk satsar ändå.

Vi ska göra allt vi kan för att göra Halloween bra.

Stora stora kramar från mig!!!

Annika said...

Jennievivi:
Ja, det är som det är.
HON och Joaquin (hihi) och vänner till dem firar Friendsgiving. Jo, de är ett vedertaget begrepp, Friendsgiving då ma firar med vänner och inte familjen.

ÅÅÅÅ som jag förstår ert dilemma.
INTE lätt. Ja hur 17 ska ni göra???
Kanske att du kan ordna ngt i trädgården och göra det mysigt med korvgrillning och hamburgare etc. DET kan du säkert. Du får se vad din son säger, vad han vill.
Men det är SKIT alltså, det är verkligen det.

VET, samma dilemma i min svenska familj. HUR ska de göra?
Inte lätt för ngn.
Samtidigt tror jag att det kan komma en del kreativitet ur detta. Jag har nog inte mkt emot att fira ensamma, i jul, om det blir så.
Men svärfar måste vara nånstans.
Som du säger, ingen ska vara ensam i jul. ALLRA minst de gamla.


Tiderna är NUTS!

Ha det så gott det bara går!!

BP said...

Vi är ju inte så förtjusta i högtider och firar varken Halloween eller jul på ett speciellt sätt - förutom med extra god mat då.
I Sverige är det ju inte lika stränga restriktioner som i USA, och det trots ökad smittspridning. Så jag tror att de flesta ändå tänker efter en eller två gånger innan de festar loss under jul och nyår. Jag hoppas i alla fall att de gör det, för även om alla är innerligt trötta på denna eländiga pandemi så är den långt ifrån över. Å då är frågan hur länge man orkar hålla emot...

Annika said...

BP:
God mat är helt rätt :)
Nej, jag vet, jag är väl ganska extrem i mina firanden, hehe. FAST jag har mina överkvinnor jag med.
Nej, jag hoppas verkligen att folk tänker efter i jul. Läste i DN där tre experter uttalat sig. Agnes Wold var tydligast. Ja, det gäller verkligen att tänka efter och tänka OM.
Vet, det känns HOPPLÖST!!!

Shanghai_Freddan said...

Annika,
I Shanghai och Kina har vi ju ingen smittspridning och vi jobbar på som vanligt. När det var ett utbrott av smitta (3 Pers) i Qingdao, Shandong så stängde de ner hela staden och testade ca 10 miljoner inom två-tre dygn. Därutöver fick all de som vistats i Qingdao en röd QR kod i sin mobil vilket innebär testning krävs alt karantän. Vi har våran dotter i Sverige sedan Juni och det blir ingen resa antingen för oss västerut eller för henne österut. 2v inlåst på hotel är kravet i nuläget för återvändande med visum eller ändringar i regler är ovisst. Stannar i Shanghai och firar jul och vinter ledighet här med våra två grabbar. Första julen isär...
Flygplatser, tunnelbanor, tåg och andra publiks platser är minst lika crowded som pre-Covid-19.
Normalt hade vi varit i Sverige i somras och medtagit läckerheter till jul såsom ansjovis, kryddor till pepparkskor osv. Nu blir det annorlunda.
Jag har gjort mer än 10 resor inom Kina och business rullar på.
Saknar givetvis att ha hela familjen samlad och på plats och fira Alla Helgons (Halloween), advent och julen.
Vet ej när vi kan samlas igen.

Önskar dig en fin dag

Annika said...

Freddan:
Det låter som en utopi för mig. Helt otroligt vad underbart det måste kännas att vara i den del av världen där man kanske har det under kontroll.
Här känns det som om andra vågen fullkomligt väller över oss.
Ja, det är en prövande tid för oss människor. Ni med er dotter i Sverige, ingen kan resa.
Strikta karantänorder.
Vi får göra det bästa vi kan. HOPPAS att er dotter har familj att fira med i Sverige. Men jag kan tänka mig att det finns mor och farföräldrar, mostrar, fastrar, morbröder och farbröder som tar sig an henne.
Freddan, vi får hålla ut och anta att om ett år har det dragit bort ...
Inte klokt detta. Inte KLOKT!!!!

Ha det så bra det bara går att ha det. Trevlig helg!!!