Friday, October 23, 2020

Fem minuter senare ...






Godmorgon fredag!



För några år sedan gjorde jag ett inlägg som jag kallade “var femte minut”. Idag ska jag återigen köra på det spåret.

Det är så lätt hänt att man bara plåtar det mest insmickrande då man är ute och går sina rundor. Det blir för det mesta samma motiv från platser som är vackra och speciella. Då man kör “var femte minut” måste man stanna och fota EXAKT det man ser just DÅ. Just det, så körde jag igår. Nu ska ni få se resultatet av det.


Gårdagen var DIMMIG. Vi har så väldigt dimmiga morgnar nu. Det var milt, 16 grader då jag lämnade huset.


Häng med och se var jag hamnade var femte minut.


Jag lämnade huset 7:20. Den här bilden är tagen i min lilla täppa på framsidan. Som sagt, dimman låg tjock över nejden när jag begav mig. Jag lyssnade på USA-podden från Sveriges Radio då jag gick. BRA podd. DET tycker jag som bor här! De är så kunniga och de lär mig en massa. SO off we GO!!

Fem minuter senare ... 
... har vi kommit till skolområdet. Till höger om den här bilden ligger en låg och mellanstadieskola. Inga barn är där nu, givetvis. Kontorspersonalen är där, iallafall några av dem. Ja, ni ser ju hur tät dimman ligger ...

Fem minuter senare...  
... är vi ännu kvar på skolområdet. Det här är några av de många idrottsplatser som ligger vid skolorna. Bakom mig ligger Karolinas gamla högstadieskola, Langston Hughes, som renoveras och byggs ut nu. Jag antar att krisen verkligen har gynnat alla byggnadsarbetare som kan jobba på för fullt utan att ta hänsyn till elever och lärare.

Fem minuter senare ... 
...  japp, vi är fortfarande kvar på skolområdet. DET är stort. Här finns både låg och mellanstadieskola, högstadium och Karolinas gamla high school (gymnasiet). Det är South Lakes High School ni ser på bilden.

Fem minuter senare ... 
... nu har vi kommit ner till Lake Audubon. Någon har parkerat sin lilla cykel vid en informationstavla.

Fem minuter senare ... 
... den här gatan har ni sett förr. Gatan med alla spöken. Gatan som heter Quartermaster Lane.

Fem minuter senare ... 
... går vi på en parkväg som ligger bredvid Glade Drive. Det är ännu väldigt grått och dimmigt.

Fem minuter senare ... 
... har vi kommit fram till området som heter The Wharf. Ni vet, där husen är byggda runt två dammar. MEN det kan man inte se här.

Fem minuter senare ... 
... vi har kommmit till slutet av Glade Road och nu ska vi ta av till vänster på bilden. Häng med!!!

Fem minuter senare ... 
... tragglar vi oss upp för en lång, lång och seg backe.

Fem minuter senare ... 
... går vi igenom det här lägenhetsområdet.

Fem minuter senare ... 
... nu har vi kommit till South Lakes shopping center. I Safeway, mataffären till höger, handlar jag ofta.

Fem minuter senare ...
 ... har vi kommit till den här parkvägen som leder ner till Lake Thoreau.

Fem minuter senare ...
 ... travar vi på i den gråa och dimmiga morgonen längs med en gata där jag går flera gånger i veckan.

Fem minuter senare ... 
... samma gata. Här har trädgårdsarbetarna parkerat sina bilar medan de klipper gräs, kanthugger och blåser löv. Ett herrans oväsen ...

Fem minuter senare ... 
... vid det här huset--som ligger i en återvändsgränd-- ska vi ta parkvägen som finns till vänster.

Fem minuter senare ... 
... nu går vi förbi ett alldeles nybyggt lägenhetshus.

Fem minuter senare ... 
... nu är det inte så långt hem.

Fem minuter senare ...
 ... golfbanan i dimman.

"Bonusbild", den är tagen strax efter att jag tog bilden ovan. NÄÄÄÄ, alltså detta. DET här ser jag varje dag! V A R J E   D A G!! Folk som KASTAR sina munskydd på marken. SÅ snuskigt och jag blir förbannad. Ta med era jädra munskydd hem och kasta dem där. FATTAR inte detta. SÅ här har det varit sedan krisens början. GAAAAHHH!!!

Fem minuter senare ... 
... hej, hej, hej ... Nu har vi kommit hem till mig igen. Visst är det en mysig figur som jag hängt upp i trädet? Hehe.

Fem minuter senare ... 
... har jag gjort mig en kopp kaffe och sitter ute i min lilla täppa. Det är så pass varmt att jag kan göra det de här dagarna när tempen ligger så osedvanligt högt. Jag njuter av det så länge det går. Cafebordet kommer jag att ha ute till efter Halloween.



Så där jag, nu har ni följt med mig på en helt vanlig morgonrunda!  
Hoppas ni tyckte om det hela.  Jag är ute och går varje dag under veckan.  

Igår var det presidentdebatt.  I skrivande stund vet jag inte alls hur det går, men det blir väl slapstick som förra gången ... Jag vet iallafall att man nu ska kunna stänga av mikrofonerna, tur det.  Jo, jag ska titta en stund iallafall.  MEN, det kan MYCKET väl bli så att jag inte orkar mer än 20 minuter.  Det kan bli för plågsamt, helt enkelt.  Jag står ju knappt ut med att se, och höra, 45 ... 
MEN, den som vill kan diskutera debatten med mig i kommentarsfältet.


Helg är det också, yay!!
Vi har inga stora planer varken för lördag eller söndag.  Det är ganska skönt.
Med detta önskar jag er alla ett riktigt fint och trevligt veckoslut.

26 comments:

Marie said...

Oj vad roligt att följa din runda med fina bilder
uppskattas mycket

Trevlig helg
Marie i Blekinge

Anonymous said...

Yvonne said….
Oj, så mycket man hinner se på 5 min och förflytta sig, jättekul grej, tack för det. Ska nog testa det själv någon gång och kanske sätta in på Insta. Synd jag inte tänkte på det idag när jag gått en ljuvlig promenad längs medelhavet med solen gassande och svetten rinnande med munskyddet på. Nå, ska nog ta en sån promenad imorgon också. Vi har ju bara 10 min promenad ner till havet, min man går ner på 7 min om han är själv :-) .

Har knappt haft på TV:n idag så det är ytterst lite info jag hört om hur kandidaterna skötte sig, måste nog sätta på nyheterna på 4:an kl 17. Gillar deras "Efter fem" program som går på vardagar. Här i huset i Spanien är kök och vardagsrum i ett så man följer med mer än man gör hemma.

Den där figuren kan ju skrämma livet ur en, ha, ha, ha.

Munskydd, ja dem ser man slängda här också, men faktiskt inte så många som man skulle kunnat tro, spanjorerna har liiiiite lätt för att tappa skräp på marken, men det är väl att ingen vågar ta av sig munskyddet förrän man är hemma eftersom det är rätt höga böter.

Nu har vi bokat både tandläkare och klippning och slingor nästa vecka, snart vädrat ut huset ordentligt, så då är vi redo för hemresa igen. Ska kolla på biljetter när skolloven är slut, blir betydligt billigare då.

Ha en jättefin helg säger jag och skickar en kram ända från Spanien till dig i Reston

Ha en härlig fredag

Biggeros said...

In i dimman!
Ja det var en lång runda i dimman=)
Kul att hänga med och se din omgivning.
Älskar Halloween dekoration och den amerikanska entusiasm kring helgdagen!!
När vi bodde i Canada så fick vi delta under Halloween 2 ggr. Barnen älskade det.
Ha en trevlig och lugn helg <3

L said...

Hej Annika!
Evigheter sen jag kommenterade, men jag har läst hela tiden. Mysigt inlägg, det känns verkligen som att vi fick följa med på din promenad. Ser kallt och rått ut men jag antar att det inte riktigt är så.
Det verkade som att debatten ändå blev ganska ok, radion gick ju varm i morse såklart. Gaah, längtar efter att valet är över så att man kan lägga ångesten bakom sig - förhoppningsvis......

Kram
Lisa

Humlan said...

Det är roligt med dina 5-minutersvandringar, där man får se oväntade saker som visar mer av hur dina promenadvägar ser ut utanför dina vanliga motiv. Vilket enormt skolområde ni har.
Här har också varit dimmigt på mornarna, men bara någon enstaka plusgrad så känslan blir ju en hel annan. Själv har jag en alldeles egen dimma nu, jag opererade ena ögat för gråstarr i början av veckan och samtidigt så har de minskat närsyntheten, så nu försöker jag se något med glasögon som är alldeles för starka på ena ögat. Hjärnan har en förunderlig förmåga att vänja sig, så det går rätt bra, men när jag blir trött så ser jag dubbelt eller konstigt på annat sätt. Operationen har i alla fall gått bra och nu är det bara att ta droppar och vänta på att jag ska få skaffa nya glasögon om ca 6 veckor. Jag har läst lite här inne hos dig, men kommer att gå tillbaka igen när ögonen orkar mer. (Försökte skriva i går också, men Blogger snodde hela min text och gav mig ett felmeddelande som tack.)

Jag lyssnade lite på vad som sas om debatten i morse, innan jag åkte till doktorn på efterkontroll efter operationen, det verkar ha varit lugnare men jag fick inte intrycket av att det hade varit speciellt bra.

Ha en riktigt skön helg, här blir det lugnt men kanske någon promenad om jag hittar min balans, avståndsbedömningen har jag inte riktigt hittat efter op så det är lite vingligt.

Kramar!

Elisabeth said...

Rolig idé att fotografera var femte minut, för då får man verkligen en bild av hur det ser ut på din runda!

När jag ser fotot av det nybyggda lägenhetshuset slås jag av tanken att det lika gärna hade kunnat vara här. Det är lite trist när allt blir så lika, måste alla arkitekter rita likadant, kan man undra. Slängda munskydd har jag sett ibland här också, trots att nästan ingen använder det här. Och jag håller med dig, så snuskigt.

BP said...

Vlken rolig ide till tema:-) Påminner om EFIT - ett foto i timmen.
Kul att du tog med oss på din omväxlingsrika promenad. Gillar bilderna med dimman och ditt skelett:-)

Anne said...

Jag såg vinklar från dina områden jag inte tror jag sett förut, men känner jag fattar lite hur "det hänger ihop". Lite i alla fall. Det ser så lantligt, fridfullt och tyst ut. Kanske dimman som gör det och de tomma skolorna, men jag upplever det som att det är tyst och stilla där du bor. Jag har mer brus och sus runt mig, typ stora genomfartsleder som sällan är tysta. Men likväl, förortsliv är det ju med trails bakom knuten. Men du har MER natur nära dig, helt klart. Golfbanan är ju preci utanför. Vi är lite inboxade med hus på alla sidor.
Kan du gå så nära skolorna under normala dagar, på den tiden då skolorna hade öppet? Jag kan inte göra det, ES och MS som ligger på typ samma campus har grindar som stänger området under skoltid. Men det är klart, nu är det ju öppet och går bra trava runt deras campus.
Jag hörde förresten talas om ditt skoldistrikt, Fairfax county eller hur? Det nämndes som det bästa i landet. Det vet jag att du också sagt :).
Jag ser också masker slängda, det är en sorglig syn. Och rätt äckligt. Man vill ju inte vara en god medborgare och plocka upp sånt skräp och kasta, utan låter det ligga och går förbi. Jag undrar också varför det kastas så mycket masker, jag kan ju inte påstå jag ser godispapper eller annat diverse skräp (undtangsfall, men överlag tycker jag det är "rent" ute bland gångvägar och trottoarer här i förorten) men masker ligger i parti och minut. Det verkar inte finnas nån mental spärr över att inte kasta såna. Sedan undrar jag också varför man plötsligt på en gångväg inne i en park eller liknande, plötsligt får för sig kasta masken...Varför just där. Känns som lite konstiga platser att liksom börja dumpa sin mask. Man kanske inte ens har den på sig, förmodligen inte. Men drar man ut en gammal, sparad mask i fickan och bara dumpar den på marken helt plötsligt...?

Ha en fin helg, Annika. Mitt liv har ett annat tempo än jag är van vid. Hemskola i egen regi och styre är en intressant erfarenhet....Förresten, har du bestämt dig för att åka till Sverige nåt? Har för mig du tänkte på det men kom fram till att inte åka? Går lite i tankar att åka en månad i vinter eller vår. Jag tror det kommer vara rätt skakigt en längre tid under 2021 också, tyvärr. Och att vi helt enkelt kanske är i läget där man får köra på, bära eller brista. Tror att det kan dröja längre än jag hoppades på att läget är helt säker och safe, dp det liksom är som förut. Då kanske det dröjer till 2022.... Så tror att det kanske handlar om att tänka lite annorlunda, besluta sig för att åka om läget är "good enough" så att säga.Om du förstår hur jag resonerar och tänker. Men att vänta tills det är 100% lugnt, tryggt och som förut. Ja, då kan det dröja... Men kanske komma fram till att man känner sig ok med att åka under lite andra former. Jag bollar med de tankarna. Eftersom vår skola är hemskola hela skolåret så finns möjligheten på ett helt annat sätt. Vi skulle kunna vara nån annanstans...

Bloggblad said...

Det var en kul idé! Jag tänker på ibland att jag alltid lägger ut de vackraste bilderna. Jätteroligt att följa med. Huset som ligger fem minuter från dig, är väldigt likt det hus jag bodde i 1970 i Auburn, Mass. Minnen vaknar ...

Atliga tradgarden said...

Tack för den rundturen! Ibland tar jag vägar jag inte kört tidigare bara för att se var jag hamnar och så även i bloggsurfandet. Så idag hamnade jag hos dig och en bra bit utanför mina vanliga trädgårdsspår.
Vilka trevliga kvarter du bor i. Så välskött och fina byggnader av alla slag. Kul haloweedekorationer. Dimma är mitt favoritväder när det gäller att fota natur och miljöer. Blir så fint. Funderar på hur det skulle bli om jag gjorde en liknande runda här... Mycket natur, hästar, kor och trevliga grannhus, höstblommor, en och annan pumpa kanske.
Ha det gott
/Anette

Äventyret framtiden said...

Min fredag bara försvann och jag hann aldrig läsa andras bloggar igår men tar igen det idag.
Kul att du tog upp den här fem-minutersintervallvandringen! Världen ser annorlunda, mera verklig ut när man gör på det sättet. Kanske jag också ska göra det någon dag, att obönhörligt ta ett foto varje fem minuter helt oberoende av hur det ser ut runt omkring mig. :)
Man försöker i vanliga fall att visa det vackraste trots att man vet att alla vet att allt inte är så vackert men jag gissar att vi behöver det sköna mera än någonsin just nu.

Vi såg inte på debatten, orkade bara inte sega oss upp vid fyratiden på morgonen. Eller som Uffe sade så kunde vi säkert ha sett på en åsna lika bra. Snällt? Nå nej, känner inte ens för att vara snäll med tanke på er president.

Ha en skön helg Annika, här har vi för första morgonen i höst vaknat till lite vitt och frostigt på marken.

Kramar!

eastcoastmom i CT said...

Vilken kul ide! Man får ju en mer korrekt bild av din promenad, även om det såklart inte är den vackraste sidan.
Munskydd och engångshandskar här på marken också... ofta utanför matvaruaffärer. Trist.

Annika said...

Marie:
Välkommen till min blogg. Jag tror att du är ny här.

TACK för att du gillar det här inlägget.

Varmt välkommen tillbaka!!

Annika said...

Yvonne:
Men visst gör man!! Jag tänkte hela tiden då jag fotade, jag tror jag kommit dit och dit när de fem minuterna har gått. Ofta hade jag rätt, ibland inte.
DET är ett kul sätt att fota på, och det blir tvång på att fota exakt där man befinner sig. Annorlunda bilder.
KUL att du gillade, TACK Yvonne!!!
Vad härligt att du är ute och går i Spanien nu. Måste ni ha munskydd även om ni inte möter ngn på vägen? DET har inte jag. MEN om den jag möter har skydd tar jag på mitt också. Om den personen inte har struntar jag i det.
På affärer är det ju en annan grej, där blir det ett måste och det följer jag gärna.

Debatten var sansad, det var den.
Fö förstår jag om ert liv får lite annorlunda rutiner i Spanien än i Sverige.

Munskydd på marken är såååå trist att se. Ibland ser man handskar också. GAAAHH!
Fattar det inte.
Bra att du inte ser det så ofta. idag tror jag inte att jag sig ngt ... otroligt nog. men de kan nog ligga under höstlöven.


Hoppas din helg varit toppen.
Glad måndag till dig.

Kramar från ett grått Reston.

Annika said...

Biggeros.
Ja, in i dimman. Verkligen,
Men det bekommer inte mig. Inte den HÄR dimman iaf, haha.
Ja det är en lång runda. Min längsta.
KUL att du gillade inlägget, tack för det!
Halloween, det är verkligen så trevligt. Förstår att du gillade den då du bodde i Kanada.
Hoppas din helg varit fin!!

Annika said...

L:
ÅÅÅÅ tack, så glad över att du läser här. TACK för det.
OCH så roligt att du gillade det här inlägget.
KALLT var det inte, det kan jag säga. DET är det däremot idag. Men då jag tog bilderna var det säkert 20 grader och nästan fuktigt. Jag vet, det ser mkt kyligare ut än vad det var.

Debatten sansad. Absolut. Så mkt bättre.
Jag vet, herregud, lite än en vecka kvar. Vill också lägga ångesten åt sidan ...
Hoppas din helg varit riktigt fin och lugn!!

Annika said...

Humlan:
TACK Humlan!!
KUL att du gillar det här konceptet. jag kommer att göra om det, för det ÄR rätt kul att fota med tvång.
JA, skolområdet är stort!!
Jättestort.
Här finns då låg och mellanstadiet, högstadie och gymnasiet, en stor amerikansk fotbollsplan med läktare och friidrottsplan. Sen finns en stor baseballplan med läktare, flera vanliga fotbollsplaner för vanlig fotboll, soccer. Tennisbanor finns det flera, flera stycken. Softballplan med läktare. SÅ det är idrottsplanerna som tar upp stora, stora delar av området. Sen är Karolinas gamla HS stor, stor. Den ser inte så stor ut på bilden, men den är utsträckt över stor del av marken.
Stora parkeringsplatser finns också. Så det tar sin lilla stund att gå igenom det.

ÅÅÅÅ du har gjort din operation nu!! Vad skönt. Jag hoppas att det ska gå riktigt bra för dig. Min mamma gjorde det i fjol, och hon är så nöjd. OCH närsynthet.
Skönt att det är över.
Vila nu och återkom när du orkar. Jag har undrat var du var, men nu vet jag :-)


Debatten var lugn, mer sansad. Men den gav väl inte så mkt. NU får valet snart vara över.

MÅ bättre nu, Humlan!!!

Kramar!

Annika said...

Elisabeth;
TACK!!
Ja, det blir ett roligt sätt att utmana sig själv på också.
Just det här att det blir tvång.

MEN visst, det tycker jag också, att huset lika gärna skulle kunna vara i Sverige. Lgh-huset. OCH så ser nästan alla nybyggda lgh-hus ut här.
P och jag brukar säga att de lika gärna kunnat ligga i Sve. Radhus som byggs ser annorlunda ut, villor också. MEN just lgh-hus. DE är lika.

Munskydd på marken gör mig arg. FATTAR inte hur personer tänker som slänger dem? Att ngn annan ska plocka upp deras snuskiga bakterier. USCH.

Hoppas du haft en fin helg!

Annika said...

BP:
TACK!!
Men precis, det är lite som EFIT. Jag kommer att göra om det snart, för det är verkligen ganska roligt att fota på det här sättet. MEN då får det bli min andra rutt :-)
OCH kanske i vinter eller så.
HAHA, ja mitt skelett i dimman blev bra.

Annika said...

Anne:
HEEEEJ!!
OOOO jag har saknat dig!! Så roligt att du är här igen, Anne!!!
Ja, det blir lite annorlunda när man ska fota på tvång. Det är nyttigt att göra så, utmana sig själv lite. Annars blir det ju mest så att man fotar de vackraste ställena.
DET är stilla nu, det är det. Man fattar hur mkt skolorna ger liv då de är öppna. Och här är vi överens till 100, Anne, de måste öppna igen.
Vi har en stor led som bryter Reston, det är Dulles Toll Road. SÅ suset därifrån finns hela tiden. Samt att vi har andra större vägar. MEN visst är det lugnt och stilla. Sedan gör dimman sitt till också. När det är dimma ger den ett lugn. Jag tycker ju inte dimma är kuslig heller.
VI har mkt natur dock, det har vi VERKLIGEN!! Och jag älskar det.
Ja, vi bor bägge i förorter, men jag Reston är ju lite unik. Tror inte den kan kvala in som "den vanliga amerikansks förorten". Det är en planned community, noga uttänkt, OCH där tror jag att den skiljer sig från många andra ställen.
OOO jo, nej här har inga skolområden stängts av under krisen. ETT tag stängde de lekparkerna vid ES, men de öppnade igen. Kanske i maj? När vi gick in Fas 2, antar jag.
De stängde tennisbanor och idrottsplatser också, men de är öppna igen. Så trist att ni inte ens KAN gå in på era skolområden.

Ja, Fairfax County lär vara ett av de allra bästa skoldistrikten i US. Det har jag hört sen K började skolan. Men det går väl lite upp och ner. Men BRA är det. DET har jag alltid tyckt.
VET du, Anne. IDAG har de börjat öppna lite igen, special needs kids kan nu gå i skolan igen. BRA va!!! Samtidigt ser jag ju på FB att lärarna ligger i två starka läger. En grupp vill inte öppna förrän nästa höst. GAAAAHH! OCH den andra vill dra igång efter jul. De som inte vill öppna förrän HT-21 menar att det ska vara 0 fall av covid under två veckors tid.
Ja, du vet vad jag tycker ...
MEn det är en liten vinst med special needs idag. GISSA om de barnen och familjerna lidit under krisen.

Dumpade masker är och förblir ett mysterium. FATTAR mig inte på folk. Engångshandskar också ...
Otroligt.

Jadu vännen, di får kämpa på med den eländiga hemskolan. Vet du ngt hur din kommun tänker där? efter jul??? Senare? Nu minns jag att du sagt senare, feb???

Skrotade planerat med resa hem i höst. Kanske i vinter?? Kanske. Det beror lite på.
Nej, jag tror inte man kan resonera som den ena gruppen i FFX CO, att det ska vara 0 fall på två veckor. Glöm det. SÅ kommer vi inte hem förrän tidigast 22 tror jag. nej, det blir good enough, som du säger. OCH jag åker hem i sommar, ja om inget verklgigt hemskt skulle hända med viruset.

Anne, vore jag som du skulle jag allvarligt överväga en lång vistelse hemma. Stella går ju i skolan virtuellt. Ni kan köra det varifrån som helst. Vore jag du skulle jag åka.

Stora bamsig kram till dig. DU har varit SAKNAD!!

Annika said...

Bloggblad:
TACK, ja jag gillar också ideen . Det blir lite annorlunda på så sätt.
Man tvingas ta exakt där man är.
Jaha, ja .. det är ett sådant där klassiskt colonial house.

Annika said...

Anette:
TACK. det var trevligt att du hamnade här. Välkommen hit!!
Hoppas du styr kosan hit igen :-)
Roligt att du gillade inlägget också. Jo, det är en prydlig plats jag bor på.
Halloween är stort här, och det gillar jag :-)
Dimma är som det perfekta naturliga filtret.
Du får göra en sådan här femminutersrunda hos dig också. Ska kika in hos dig.
Varmt välkommen tillbaka!!

Annika said...

Karin:
SÅÅÅÅ blir det ibland. Så lätt hänt.
Jag vet.
OCH tack, kul att du gillade det här inlägget. Det är kul att göra sådana här ibland. Just att få tvånget att fota var femte minut.
TYCKER absolut att du ska göra detsamma. Det är kul.

nej himmel, klart ni inte såg debatten. Skulle aldrig släpa mig upp för en sådan klo 4. HOAAAA!!
Nej, men den var ju mer sansad som du vet.
Du behöver inte vara snäll mot 45, haha. Han är inte snäll heller, så ...


ÅÅÅÅ frost för er. Lite mysigt.
Hoppas att ditt veckoslut var riktigt bra.

Annika said...

AM:
Tack, ja det blir lite roligt att fota med tvång, KAN verkligen tipsa om det. Lite roligare för en själv också än att alltid plåta samma och samma platser.
Munskydd och handskar är ett elände. FATTAR det inte.

Madeleine i USA said...

Jättefina bilder och kul att se hur er omnejd ser ut!

Annika said...

Madeleine:
Men vad kul att se dig här!!!!
OCH tack!!! KUL att du gillar!!