Friday, March 20, 2020

Som det är och lite lättsamma tv-tips från mig.





Fredagsmänniskor i denna nya värld, godmorgon!

För bara två veckor sen skrev jag “bästa dagen” och “njut av helgen” utan att direkt känna större bekymmer över världshälsan. Det var DÅ, när världen fortfarande var sig ganska lik.
Det känns som ett helt annat liv. Ett liv vi förhoppningsvis snart får återvända till igen.

Mitt liv och mitt sinne går upp och ner.
I onsdags såg jag ganska ljust på saker i ting. Igår åkte jag ner till NOLL. Då tyckte jag att allt kändes bortom hopplöst.
DET kom efter att jag läst vad någon skrivit på Facebook.
Facebook är nog ungefär det värsta stället man kan vistas på i dagsläget. Där finns den ena självutnämnda experten efter den andra. Domedagsprofetior och konspirationsteorier står som spön i backen.
Jag orkar inte.
TV-nyheterna har jag helt slutat titta på.
Jag griper varje halmstrå av det svagaste ljus jag kan. Gör jag inte det  blir det bara värre, för mig.
Vissa kanske mår bättre av att knarka CNN, nyheter och expertuttalanden nu. Vi är alla olika.
Någon kanske säger, verklighetsflykt. Nej, säger jag.  Det handlar om att inte bli helt galen och gå helt under isen.


MEN, skitvirus och elände till trots är det ändå en stundande helg framför oss.
Jag tror att det är extra viktigt nu att vi verkligen gör så trivsamt och mysigt för oss som bara är möjligt.
Jag är ju en stor förespråkare av hygge och mysfaktor. Nu tror jag att allt sådant är viktigare än någonsin.
Att laga extra god mat, tända många ljus, lyssna på skön musik, köpa hem blommor, sitta under filtar och läsa. Se glada och lättsamma program på TV.
Att skapa en god atmosfär, så fin vi bara kan för oss själva , och den/dem vi (kanske) bor med.
Promenader och utomhusliv hjälper också.
Just att komma ut och gå är en lisa för själen.




Kabbelekor nere vid bäcken. Så fina och anspråkslösa.   Samtliga bilder är tagna under veckan som gått.




Soluppgångspromenad.




Kamelior, åh vad de är fina!







Anne bad mig lista lite bra serier-och program-så här i dessa märkliga tider.
Nedan ligger en liten lista på program och serier som jag gillar!  Jag vet att jag har inte listat allt bra jag sett på senare år, detta är ett bara ett urval.

*  The Office (Netflix). Klassisk sitcom med kultstatus. Älskar denna serie, och kan se den om och om igen.

*  Parks and Recreation (Netflix). Denna sitcom knarkar jag och Peter för tillfället. Amy Poehler jobbar med lokalpolitik på stadshuset i en liten småstad i Indiana. Klockren serie med sköna rollfigurer.

*  Gilmore Girls (Netflix). Klassisk feel good om en ung mamma och hennes tonårsdotter. ÄLSKAR denna serie så oändligt mycket.

*  Sex and the City (HBO). Because, why not? SatC är en serie jag kan se igen, igen och igen. Grejen är den, jag hittar alltid nya infallsvinklar.

*  Friends (Netflix). Behöver jag säga mer?

*  House of Cards (Netflix). Politik och intriger på hög nivå. Underbar Washington DC-känsla med skådisar i mästarklass.

*  Schitts Creek (Netflix). Bara så underbar sitcom om en rik familj som förlorar hela sin förmögenhet och flyttar till en liten byhåla där den ena bybon är ett större original än den andra.

*  The Marvelous Mrs Maisel (Amazon Prime). Underbar, rolig och vacker serie om den unga, frånskilda mamman som satsar på stand-up i 60-talets NYC).

*  Shameless (Showtime och Netflix). Bara så ba-ba-booom bra och roligt om en vit, “problemfamilj” i The south side, Chicago.

*  Mad Men (Netflix). Vacker, sorglig och underbar serie om den tjusiga reklambyrån på Madison Avenue i NYC på 60-talet.


All right, kära ni!
HÅLL er friska! Gör allt i er makt för att undvika farsoten. Gör er tillvaro så ljus ni kan. Gläd er över minsta framsteg och ljuspunkt.
Ha det så gott och så hörs vi på tisdag. DÅ vet vi mer än idag.





Magnoliorna är som ALLRA vackrast nu.  NU är de på sin absoluta höjdpunkt.  Om bara någon dag kommer de att börja vissna.  Praktmagnolia, det finaste som finns!!












En stor varm cyberkram kommer härmed från mig till dig!
OCH, pssst … tvätta händerna :-)

30 comments:

Elisabeth said...

För mig svänger det också väldigt mycket upp och ner, både beträffande världsläget och beträffande hur mitt arbete över en natt förändrades. I onsdags kunde jag se detta med distansundervisning som lite av en spännande utmaning, igår var det bara oerhört deprimerande med en skola utan elever. Kände mest för att sätta mig ner och gråta, haha.

Ja, vissa kan nog säga att det är verklighetsflykt att inte titta på nyheterna, men jag tycker INTE det. Har själv gjort likadant, så... Men jag vet det jag behöver veta, känns det som. Det jag läser mest nu är tips på hur man kan bedriva distansundervisning, för det är något som påverkar mig direkt och som jag själv kan påverka. (Är för övrigt så tacksam för alla som lägger ut tips om detta! Och tacksam för mina kollegor, utan dem hade detta aldrig gått. Dessutom är jag imponerad av eleverna, att de fixar denna helt nya situation.)

Som alltid är dina bilder jättevackra! Marsljuset är underbart. Promenader är nog det bästa i dessa tider, och dem tänker jag fortsätta med så länge jag får.

Kerstin said...

God morgon!!

Fina bilder på våren. Jag gillar verkligen Kabbeleka, de är så fina.
Våren verkar ha kommit längre hos dig än hos mig. Vi har haft en ovanlig kall vinter och nu har det regnat ett tag.

Ja , fy nu vill man knappt läsa nyheterna, även fast jag ändå gör det. Jag tror nästan maken och jag haft Corona viruset.
Maken hade varit på konferens i LAS Vegas och blev sjuk , efter två dagar blev jag sjuk. Det här var för ca: 1 månad sedan.
Vi brukar inte bli sjuka, men vi fick hög feber, huvudvärk och halsont. Men värst var tröttheten. Vi var som zombies här hemma och
minns knappt den veckan vi var som sjukast. Men det kan också varit influensan. Men jag fick inga problem med lungorna,vilket var konstigt. För jag är som din man, att jag nästan alltid får lungiflammation då jag blir förkyld. Så det var tur, annars hade jag blivit orolig.
Är så glad att jag har stallet att åka till och pyssla om min häst. Där är allt som vanligt, så det känns skönt. Då tänker jag inte på
allt som sker i världen. Jag hoppas verkligen inte de stänger ner stränderna nära oss, som de gjort på många ställen.
För vid havet kopplar jag av så bra.
Vi försöker äta gott och göra det extra mysigt nu när vi är i karantän. Har hört att vin säljs som aldrig förr.:)
Trevlig helg!

Anonymous said...

Så fint du skriver <3 Ja du har så rätt! Denna vecka jobbar jag kvällen. Jag hatar på alla sätt att jobba kväll, då jag inte får något gjort överhuvudtaget innan jag ska iväg på jobbet. Förutom att ligga i soffan med datorn i knät och knarka andra länders nyheter om coronan. Exakt hela tiden! Något annat land kan ju ha annan information? Mörkar de svenska medierna?
Ett stort mörker har fastnat i min skalle. Den kokar nästan.Jag försöker och försöker lösa världsproblemen, och funderar på hur många av våra vårdtagare som kommer att drabbas?
Men from nu måste även jag begränsa mej, med att gå in på alla medierna, och hålla koll på vad som skrivs.
Blir livet långt eller kort? Ingen som vet, så ska försöka göra ljus i dagarna som man faktiskt lever.
Vi får kämpa på, och hoppas att vi kommer ut på andra sidan så småningom, stärkta och med ny framtidstro. Kanske nästa generation får det bättre?
Du tar som vanligt fantastiska bilder!
Var rädda om Er / Kram / Hajan

Malin said...

Jag orkar inte riktigt heller följa nyheter på tv. Har begränsat mig till att läsa lokaltidningen, svt nyheter och dn på nätet. Dom känns pålitligare än kvällstidningarna med sina domedagsrubriker...
Skolan skickar med barnen sina lärplattor hem idag, som förberedelse inför en eventuell stängning av grundskolan, men jag håller tummarna för att skolan fortsätter hålla öppet så länge det bara går. Allt för att livet ska vara så normalt det går. Tänker också på de barn som kanske får det jobbigt hemma, där skolan är en trygg punkt i tillvaron.
På mitt jobb flyter det mesta på som vanligt, det känns bra. Lite mindre folk på kontoret, och samtalsämnet vid fikabordet är såklart corona. Men jag antar att vi tillslut kommer tillbaka till en vanlig vardag, frågan är bara hur lång tid det tar...
I helgen ska det bli soligt, men kallt, så jag tänker mig mycket tid utomhus med mina små. Passa på att njuta av vårsolen och kanske en kopp kaffe mot en vägg :)

Anonymous said...

Yvonne said….
Ja du, vissa dagar är kolsvarta, andra ljusare, som idag för oss då vi fått checka in och nu är vi nästan med 99% säkerhet kommer hem. Ska vara om myndigheterna stänger flygplatsen för internationell trafik, men det ryktas om det först på måndag. Våra goda vänner som bilar drog hastigt hemåt så fort de fick grönt ljus att de kommer igenom alla länder och vi fick just sms om att de var på gränsen Sverige-Danmark, sen bara 60 mil så är de hemma. De måste ha blåkört för de åkte härifrån i onsdags em.

Så vackra blommor, magnolia är ju helt outstanding, sååå vackert. Kamelia gillar jag också och kabbeleka påminner om barndomen. Tack för alla fina bilder igen, nu kan vi glömma allt elände och bara njuuuuta.

En stor kram med nytvättade händer skickar jag genom luften till dig och hoppas du får en så fin helg som det bara går

Anonymous said...

Som sagt, tur vi har naturen! Idag snöar det dock här :-(
Nu vill man ju görna ha vackert väder som lindrar lite i allt elände.
Håller med dej o att man hellre tittar på vad som helst utom på nyheterna. Abdolut inte för att jag är inte bryr mej utan för att orka och upprätthålla lite positivism.
Har du sett Peaky blinders på Netflix? Hsr hört många som gillar den. Vi har sett två avsnitt, M gillar den men jag har inte riktigt bestämt mej för vad jag tycker.
Kram o trevlig helg från Anette!

Humlan said...

Ja du, det börjar bli lite för mycket nyheter här också, funderar på att stänga av allt, koka en stor kanna te, hitta en lättläst och trevlig bok och sätta mig bekvämt i soffan och bara försvinna in i boken värld. Jag kan nog stanna där hela helgen eller så, dock med några bensträckaravbrott annars stelnar jag väl till fullständigt. :-) Det passar mig bättre än serier och filmer, så det får vara min avkoppling och bortkoppling från vår virusdrabbade värld.

Dina vackra magnoliabilder är en njutning att titta på. Glöm inte att njuta av alla fina blommor nu och försök koppla bort alla tråkigheter och all oro under helgen!

KRAMAR!

Annika said...

Elisabeth;
DET går upp och ner. Igår var en riktig bottendag för mig. Så svart, sy dyster. KAN inte säga att det är bättre idag, inte än iaf.
Tycker jag läst så förfärliga rubriker denna morgon. Men det är väl så här det blir ett tag nu.
Jag förstår så väl att denna undervisning på distans blir svår. Vilken utmaning för er, och det kräver ju motiverade elever också.

Läser bara rubriker nu. Orkar inte borra ner mig mer. VET hur man ska skydda sig med distansering och handtvätt. NU sätter jag på mig säkerhetsbältet och hoppas på det bästa både för mina kära, mig själv och för ekonomin i världen och på lokal nivå.
Och så vill jag bara att det ska ljusna. MEN det vill vi ju alla.

Elisabeth, hoppas att helgen bjuder oss på lite sinnesfrid iaf.

Annika said...

Kerstin:
GODMORGON!!
Våren är rekordtidig efter en rekordmild vinter.
Alltid ngt i dessa tider, gissar jag.

SÅ kan det mkt väl vara. Jag har en kompis vars man var i Asien på konferens direkt efter jul. Han kom hem och var dålig, hostade, halsont, värk i kroppen. Sen blev min kompis sjuk i samma sjuka. NU tror de att det var corona de hade, och det kan det mkt väl ha varit. Precis som ni!!
Vem vet?
VEM vet?
Vet att ni är under locksdown nu i CA. Men efter vad jag förstår får man vistas ute och så ...
Tur det.
Otäckt är det, så förfärligt otäckt.
Förstår att hästarna är en god hjälp. JUST att få tänka på annat.
JA; sköt om er i karantänen. Vin fanns det gott om igår då jag handlade, haha. TUR det :-*

Ha en så bra helg du kan!
Kramar och tack för att du "checkar in" och berättar hur du har det.

Annika said...

Hajan;
TACK snälla du!!
Har precis messat lite med Kinn. Hon är rätt lugn, skönt det.
VILL också ha lite lugn.

JA; jag tror många är som du. KNARKAR och letar info i andra länder. OCH jag kan förstå det, det kan säkert verka lugnande. MEN jag klarar inte det, klarar inte att läsa om så mkt elände. Det höjer min stressnivå ngt enormt.
Samtidigt kan jag förstå att somliga, som du, kan finna en sorts trygghet i det med. Kanske att länder säger ungefär samma saker etc.
HAHA, fattar att du inte får så mkt gjort på dagarna :-)

PÅ ngt sätt tror att vi kommer ur detta med en annan syn på livet. OCH så känns det som om ngt större drabbar varje generation. Det här är vårt elddop.
Men att vi kommer ur det, det är jag övertygad om.
Är bekymrad över världsekonomin och hur det ska bli.

Men, just nu får vi bara ta det dag för dag. Så är det.

TACK Hajan, hoppas att du får en bra natt och att ingen blir sjuk.
Kramar!!

Annika said...

Malin;
Precis, DN och CNN och Washington Post är vad jag tar min info ifrån. Sen har jag en lokal app jag kollar också.
Kvällstidningar ska undvikas helt, om man kan.
Sociala medier också, eller de ska iaf tas med en stor nypa salt.
Aha, så skolorna förbereder nu. Förstår det.
Ja, när skolan stängde här var det sååååå definitivt också. OCH nu har de inte gått i skolan sen 11 mars. OCH vem vet hur länge de ska vara hemma. Terminen ut, tror jag. Lita på att många fldrar känner sig uppgivna ... och de ska dessutom hemskola dem så gott det går. OCH det går ju inte, för de har ju egna jobb att sköta också. Ja, jag känner speciellt mkt för dem som har barn i låg och mellanstadiet.
Men, det är bra att man på skolorna hemma förbereder för att ev stänga.
Precis, just nu är corona det enda man kan prata om, men en dag kommer vi ut. Vi gör ju det. Och ska se tillbaka p denna högst skrämmande tid.
Ha en fin helg, Malin!!

Annika said...

Yvonne:
Ja, det går verkligen mellan nattsvart till grått. Igår var det en bottendag. USEL.
OCH ja, nog kommer ni hem nu. SÄKER på det.
Ser fram emot att få rapport sen.
De som kör nu kan jag tänka mig kör som dårar för att komma hem. Tuffa tider.

TACK för snälla ord om min bilder.
Naturen är underbar. Men jag njuter nog inte lika mkt som jag brukar. Tyvärr.
Fast den fortsätter ju sin skönhet oavsett allt. VILKET är skönt.

Ha nu en BRA resa hem!!!
KRAMAR!!

Annika said...

Anette;
TUR det!
Det är den enda trösten ibland, känns det som.
JA! Solen vill man ha nu. DET tycker jag också. De soligare dagarna känns bättre. Jag brukar inte ha problem med gråa dagar, men nu vill jag verkligen ha sol!
JUST det, att inte ha på nyheterna eller läsa en massa artiklar är att kunna hålla sig över ytan, att inte dras ner.
För jag kan lätt dras ner. Det är svart som det är.
Peaky Blinders? Nej, ska kolla upp den,

KRAMAR till dig!!

Annika said...

Humlan:
GÖR det! GÖR det!
Det låter som den allra bästa planen just nu.
HEJA den!!
Jag tänker också försöka gå in i ngn bubbla om jag kan.

Ja, naturen är vacker som en dröm. Men njuter som jag brukar gör jag tyvärr inte. Sinnet sätter P för det. Förhoppningsvis är nästa vår precis som vanligt.

Kramar och gör nu precis som du tänker med goda böcker och mkt te!!

Erica said...

Jag vet exakt vad du menar med att det känns som ett annat liv, även om det bara är ett par veckor sedan.
På söndag är det två veckor sedan jag var på bio och såg No more fucks to give. Helt ovetande om vad som skulle komma.
Shit! TVÅ veckor bara! Det har verkligen gått FORT!
Och så ovissheten om vad som kommer härnäst. Tycker det känns så konstigt att inte veta vad som kommer att hända bara nästa vecka...

Du har också så rätt om media och sociala medier!
Man pallar verkligen inte hur mycket som helst. Tror det är viktigt att distansera sig inte bara från andra människor, utan även då och då från media.
Och det där Svarta hålet aka Facebook, ja... DÄR ska man VERKLIGEN inte läsa om Corona. DÄR ska man sannerligen INTE hämta sin information.

Blir dock spännande (kom inte på något annat ord) nästa vecka att se hur det blir med skolorna här. Jag står fortfarande spikfast vid min tro att varken förskolor eller grundskolor kommer stängas. Framförallt inte förskolorna.


Precis som du skriver får vi försöka göra det bästa av situationen som den ser ut just nu. God mat och mys hemma är ändå inte fy skam det :-)
Jag reflekterade över att min vardag (ännu) egentligen inte ser särskilt annorlunda ut.
Jag kliver upp, åker till jobbet, åker hem, fixar mat, pysslar lite här hemma, sitter vid datorn och går till sängs. Nästa dag: Repeat.
Livet ser fortfarande ut så, vilket betyder att egentligen är jag inte hemma mer än i vanliga fall.
Och eftersom jag som sagt är stensäker på att förskolorna inte kommer stängas, så kommer mitt liv fortsätta så.
Det är mer hjärnan som är på gränsen till att svämma över på grund av alla restriktioner, rekommendationer och all information.

Tack för alla serietips!
Jag tycker att när jag är inne på Netflix eller liknande sidor blir det mest att ögonen bara flaxar runt alla titlar och jag landar aldrig på något i flödet. Så det är alltid trevligt med tips; då har jag något att gå på :-)


Bilderna i inlägget är fantastiska!
Vad härligt att du har den vackra naturen precis runt knuten, speciellt med allt som pågår. Naturen ÄR verkligen som en frizon från allt. Ett riktigt andningshål.
Har ingen säker källa på det, men läste att i spåren av Corona; betydligt färre resor, betydligt mindre utsläpp o.s.v. så har det blivit en drastisk minskning av miljöförstöringar. På bara dessa veckor! Så pass att klimatet i princip börjat självreparera sig, framförallt i Italien och Kina.
Lite som att Corona var Moder Jords sätt att läxa upp oss människor och visa vad vi gör med henne.
Om det är sant så skulle DET verkligen vara något att ta till oss när Coronakrisen är över.
Igen får jag den där känslan av att vi liksom står i startgroparna för en ny era i vår historia... Vet inte hur, men det är en känsla.



Hoppas du och dina nära och kära får hålla er friska, och att ni får en toppenmysig hyggehelg i hemmets lugna vrå! :-D

Varma kramar /Erica

Anne said...

Bästa Annika, skönt vi är många som känner det går upp och ner och att man kan känna igen sig i varandra. Precis så för mig också. Sämre och bättre dagar. Jag tror det är att acceptera det är så, men också bestämma sig på nåt sätt och aktivt se till att man håller det borta från sig också, att man omfamnar positiva saker och fokuserar på att göra sånt, det betyder ju inte man har skygglapparna på sig heller. Jag har knarkat nyheter och känt det gett mig kontrollen, men jag känner nu det inte fungerar längre. Det är ju ett timmesflöde, nästan minutflöde på info som kommer in. Och dystrare blir det hela tiden. Jag tror man måste slå ifrån sig nu. Jag bestämde mig så sent som imorse att nu kör jag en morgonrunda på nån timme men det får vara nog för den dagen.En dygnsuppatering helt enkelt. Ska prova och se hur det känns att mer checka ut.

Håller med, du säger det så klokt, nu ska vi vara extra måna om att äta gott, läsa, se på tv (hehe, inte nyheter då), gå ut i naturen osv. Ja, precis som du säger, hygge. Tack och lov det är slutet av mars, ljusare, vårlikt och naturen i en positiv period. Detta hade varit drygare nog om det varit november och vi gått en mörk årstid till mötes. Jag har skrivit ner en liten lista på saker som får mig personligen att må bra och som kan och ska bockas av varje dag. De små sakerna gör skillnad, bara en sån liten sak som att ha på skön, avslappnande musik t.ex. Med en nästan 9-åring hemma som är livsglad, sorglös och inte har koll på allt som pågår, gör det lättare koppla bort allting också. Skratta, busa och fokusera på roliga saker också.

Mentalt är jag också inställd på att det här kommer vara en jobbig, längre period men tids nog passerar det, går över. Men det kommer dröja, vara en längre period. Jag tror till exemepl inte det blir skola alls före sommarlovet. Däremot så tror jag vi inom ett par veckor bara kommer veta mer, det säger ju "alla" nu också. När de här begränsande restriktionerna som införts fått några veckor på sig och ett masstestande kommit igång, och hunnit ge effekt, då kommer vi har en mycket bättre bild av läget och därmed också ha mer insikt i hur hantera det, hur länge det kan pågå osv. Så även om det inte är över inom ett par veckor, så tror och hoppas jag att det kommer bli bättre då pga vi kommer ha en bättre bild över läget och lite kunna se när slutet kan komma. Det kommer vara lugnande för oss alla.

This too shall pass, som du skrev. Så är det ju. Ingenting består för evigt, det är det enda vi vet och det kan ju ge tröst och uppmuntran faktiskt. Det här kommer gå över.
Det som börjat oroa mig är också ekonomin, alltså hur hårt den slår mot folk nu och hur arbetslöshet chocklyfter. Vad den ekonomiska oron bidrar med till en redan overklig tillvaro. Självisolering och hemmakarantän för miljoner människor, samtidigt som folk går innanför väggarna och funderar på hur de ska ha råd med mat före veckan är slut pga de är uppsagda från sina jobb. Att lägga på den ekonomiska oron till den oro som redan finns för viruset är ju hemsk. Det är att vara tacksam så länge man inte själv är drabbad varken ekonomiskt eller fått viruset, och skänka alla tankar till de som nu är i ekonomisk osäkerhet, att det här ska vända snabbt.

Anne said...

Det där med att många nog redan haft viruset, men absolut. Såg det skrevs om det i kommentarerna också. Jag läste, nyhetsknarkare som varit/är, att det håller på att utvecklas ett blodprov som snart är färdigt där man kan testa och se om man har immunitet för viruset. Det kommer nog bli viktigt för vården.
Maken är förkyld just nu, det verkar vara en hederlig bonnförkylning men i dessa tider så vet man ju aldrig...går som på helspänn. Stella har också haft/har en märklig hosta som är på morgonar och då hon ska lägga sig, i övrigt piggelin och helt som vanligt dagtid. Men man börjar ju fundera...speciellt då barn ju verkar ha inga problem eller symptom alls fastän de har viruset. Som sagt, antagligen inte Corona för nån av dem men man hispar ju lätt upp sig nu och är hyperuppmärksam på alla symptom.

Nej, nu blev det dystert i alla fall. Ska avsluta med nåt positivt, som dina bra filmtips! Tack Annika. Shameless lockar mig, så den tar jag med mig direkt från listan och ska börja se nu. Många av de serier du listar har jag sett och ger tummen upp för.
Vi tar oss igenom det här också, nånstans lär vi komma stärkta ur det också, klokare och visare som kollektiv.
Ha en fin helg och njut av det lilla!
Kramar

Erica said...

Angående stängning av förskola/skola...

Det är fastslaget idag vilka typ av yrkessektorer som anses så pass samhällsviktiga att de personerna har rätt till barnomsorg även om förskolor/skolor skulle stänga.
Och när jag hörde/ser listan framför mig så stärker det bara min tro att varken förskolor eller grundskolor kommer stänga.
Majoriteten av alla barn på förskolorna har ju föräldrar inom någon av dessa TOLV yrkesgrupper... Skulle ju inte vara någon idé att stänga... Alla förskolor och skolor skulle ju typ ändå behöva ha öppet för att få plats med alla barn som ändå har rätt till omsorg...

1. Energiförsörjning
2. Finansiella tjänster (vad nu det betyder? min anm.)
3. Handel och industri
4. Hälso -och sjukvård samt omsorg
5. Information och kommunikation
6. Kommunalteknisk försörjning
7. Livsmedel
8. Militärt försvar
9. Offentlig förvaltning
10. Skydd och säkerhet
11. Socialförsäkringar
12. Transporter

Vad är ens kvar? Influencer och Målare typ...

Var bara tvungen göra ett litet tillägg till min tidigare kommentar när jag hörde detta från regeringens pressträff som låg ute på Sveriges radio ;-)

/Erica

Anne said...

Innan jag glömmer. Det där med att ta hämtmat. Precis som du skrev att man vill ju gärna stöda restauranger i dessa tider. Känner själv starkt för det, men vågar man köra med delivery och/eller hämta upp det själv...Svårt alltså. Du verkar känna samma. Såvitt jag förstår det dock, så ska det vara säkert. Jag måste faktiskt läsa på mer och bli lugnad det är ok före jag gör det. Men vill så gärna köpa hämtmat....så tror nog det kommer bli aktuellt. Men man vill ju inte köpa hämtmat och sen sitta och tveksamt tugga det i sig, då smakar det ju inget gott om man känner sig orolig då man äter och inte kan njuta av det.

Channal said...

Mars, mars vilken månad!! Så vackert ni har det. Här har vi fått en köldknäpp. Känns som man är i ett vakuum. Allt är surrealistiskt! Vi hade så mkt kul inplanerat och nu är allt inställt! Inte får jag hälsa
på mamma heller. Tungt just nu. Men vi försöker se ljuset och leva som vanligt. Nu när biograferna är stängda kan man istället streama hem filmerna på SF-Anytime. Ikväll blir det Jane Austens Emma.

KRAMAR Anna

Elisabeth said...

På tal om att gå in i sin bubbla; lite så är det nog som jag har gjort. Jag är (nog) inte troende, men i dessa tider finns det mycket klokskap i religionen. Som följande "(Gud) ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden".

Man behöver ju inte ha med Gud där egentligen, utan mer tänka på vad man KAN förändra/påverka, och vad andra styr över. För mig hjälpte det faktiskt när jag började tänka så. Vad kan jag förändra/påverka i den här situationen? Jo, framförallt kan jag göra mitt bästa så att eleverna ska få sin undervisning och någon slags trygghet. Det är det allra viktigaste! Sedan kan jag hjälpa mina kollegor om det skulle behövas. Dessutom kan jag - för att själv känna mig lite tryggare - ha ett litet extra lager med mat, hygienartiklar och liknande hemma och så kan jag fortsätta promenera så länge jag kan. Prata med mamma varje kväll, det är viktigt också. Har även planer på att börja köpa take away-luncher från Stadshotellet här. De har börjat med ett specialerbjudande, och även om jag aldrig annars köper sådant (har alltid med mig egen lunch) kan jag tänka mig att göra det nu, för att stödja det lokala näringslivet.

Vad jag däremot INTE kan påverka, det är hur det är i andra länder, hur andra länders politiker gör, vad Sveriges politiker gör. Ergo: Det är inget jag behöver tänka på. Bättre att koppla bort det, för jag kan ändå inte styra över det. Här kan man för övrigt också ta in lite religion. Någonstans i Bibeln står det: "Gör er därför inga be­kym­mer för mor­gon­da­gen. Den får själv bära si­na be­kym­mer. Var dag har nog av sin egen plåga." Och lite så måste man nog tänka nu. Som igår, det var en bra dag, undervisningen fungerade, eleverna var fantastiska, mina kollegor är ett oerhört stöd, vi får fortfarande leva ett ganska normalt liv - då tycker jag att det är viktigt att liksom vila i det. (Därmed inte sagt att man inte ska planera, för det gör jag.)

Brysselkakan said...

Tack för fina bilder på blommande Magnolia! Underbart fina och blommar så kort tid. Hade två träd med vita blommor på min PW-rund i Bryssel så fina minnen med dessa blommor!

Annika said...

Erica:
VISST är det märkligt. För bara två veckor sen var världen en annan plats. Den gamla världen, den trygga.
Nu ligger vi alla under samma svarta paraply. Alla i samma båt. Alla med samma skräck och fruktan.
Fy fan, helt enkelt.
Jag kan inte bärga mig till den dagen det ljusnar. Just nu känns det väldigt hopplöst.

Ja, jag har börjat ransonera min nyhetsinfo.
Hårt.
Tittar inte alls på tv-nyheter. Läser tidningar med stor urskiljning.
FB, där läser jag inget som har med corona att göra alls. För det är som du säger, ett svart hål.
Samtiga sitter som utnämnda specialister.
JA usch.
Presidenten kan man absolut inte lita på. Vilken skit vi sitter i.
MEn det ska gå över, i sinom tid.

DU har rätt än så länge. Grundskolor och förskolor har öppet i Sverige än.
Och här hemskolas alla barn nu med början på vecka två idag. Jag känner med samtliga föräldrar. Så knepigt det måste vara + att samtidigt sköta sitt eget jobb.
ALL heder alltså!!

Det ligger stor tryggeht i hur ditt liv ännu ser ut. Jag hakar mig fast i allt sånt. Folk snackade om att golfbanan kanske stänger här, men den är öppen. OCH det gör mig glad att se och höra golfare. En granne byter tak, och det gör mig glad att se jobbarna som flitigt arbetar. Allt som är normalt ännu gör mig glad.
SÅ jag förstår dig så väl!!!

Naturen är en ljuvlig frizon. OCH det märks att folk verkligen tar den till sig!
Älskar den, det är tur i oturen att coronaskiten kom NU, och inte i höst. DET hade känts hårt att gp mörker och corona till mötes.
Verkligen hårt.
Så, det är väl ngt slags ljus i det ... kanske ...

Moder jord ja, men visst ... Nog är det så, hoppas att vi alla tar lärdom av det efter detta. ATT vi på ngt sätt kommer ut klokare och mer eftertänksamma.
Kanske är det läxan vi ska lära oss?

Erica, nu år jag önska dig en lugn vecka.
På alla de sätt.
HÅLL DIG FRISK.

eller Stay Safe som alla säger till varandra här.

KRAMAR!!!

Annika said...

Anne:
Hej vännen!
Ja, det går upp och ner.
Jag måste dock stenhårt säga åt mig själv att inte gräva ner mig.
Att inte försvinna i en spiral av hemska tankar. Vilket jag lätt kan göra.
Du är min motsats i mångt och mycket när det kommer till detta. Du har knarkat nyheter, långt innan corona blev ett hot här.
Jag tog inget till mig förrän för två veckor sen.
Och då drogs jag verkligen ner.
Anne, i helgen bestämde jag mig också, nu får det vara nog. Så jag försöker aktivt att inte kolla in nyheterna. Får göra det på morgonen, sen igen mitt på dagen. Sen på kvällen. INTE mer än så.
Det hjälper lite.
Men det går upp och ner.

HYGGE, mys, god mat och allt sånt blir extra viktigt nu.
Vi sitter alla under samma svarta paraply. Vi kan lika gärna göra det så bra vi kan för oss under det svarta.
TACK och LOV att det är vår och inte hös!!!
TACK och lov!!
TACK och lov att det är sol och värme som vi går mot. Som dessutom förmodligen bromsar virusets framfart.
OCH för sinnet ät det en lisa att vi går mot sommaren också.

Nej, jag ör övertygad om att det inte blir skola innan sommaren. Inte en chans. Även om vi når peaken innan dess kommer man ju att vara försiktig med allt en bra tid efteråt.
Jag vet redan nu att mina vänner som har avgående elever fr HS och college vet att examen är inställd.
Så jävla tråkigt, men inte förvånande.
Tror som du, vi kommer snart att veta mer om allt. Just denna ovisshet är så tärande, den kanske är värst?
THIS too shall pass, i sinom tid.
DET vet vi.

Anne, jag är så oroad för ekonomin att du anar inte. De tankarna tar upp så mkt av min tid också.
Ibland vet jag inte vad som är värst. OCH hur det ska sluta.
Tycker det är så dystert, och så nedtagande att tänka på. Kriminaliteten som många tror dyker upp i kölvattnet. Folk som köar vid vapenbutiker ..
ALLT sånt.

Anne, nu byter jag ruta.

Annika said...

Anne igen;
JA, att många har haft det är jag säker PÅ!
Min kompis S make var i Kina efter jul, på konferens. Han kom hem och var jättesjuk i ngn flunsa med hosta, feber och stor trötthet.
S fick den också. De var sjuka och trötta hemma hos dem i två veckor. Bägge barnen i college. Under denna tid träffade jag S, både före och efter sjukdomen. Vi fick det inte, ingen av oss.
Men S är idag övertygad om att de haft den, och det kan de mkt väl ha haft. S säger såklart att det kan ha varit vanliga flunsan också, sant.
DET kommer att bli skitbra när vi kan ta blodprov och se vilka som är immuna och inte. OCH vetenskapen forskar ju på detta över hela världen nu. och dess vaccin såklart.
SOm kommer, men dröjer ett tag till.

OMG, hispa upp sig ja!!
Skulle vi bli förädla nu skulle jag smälla av av skräck. Jag hade halsont i ett par dagar, hann börja fundera stort ... men det gick över.
Men som ni med bonnförkylningar etc, yikes. Och Stellas hosta!?? Ja barn lär ju få sååå lindriga symptom.
Man vet aldrig, men isf rider ni ju ut stormen nu på bästa sätt. MEN det är ju alla ggr ngn vanlig förkylning.

Shameless så himla BRA!! Älskar den.

HOPPAS att din helg var så bra den kunde och att denna vecka blir bra.
Stay safe.
KRAMAR!!

Annika said...

Erica:
SANT, har också tänkt på det. VAR dras gränsen? Vilka jobb är inte samhällsbärande liksom. Influencers jan vi genast ta bort från listan, hahahaha. Så väldigt sant.
Ja, än har du rätt :-)
Kram igen!!

Annika said...

Anne:
Vi köpte i fredags, från en lokal krog vi gillar.
P for dit och hämtade.
Sen åt vi inte ur kartongen, utan på våra vanliga tallrikar. men det gör vi alltid vid take out iofs.
Såg ditt inlägg på insta om detta över helgen också.
Svårt, men vi får lita på att restaurangerna verkligen följer koderna. Kommer att fortsätta stödja när jag kan, det blir kanske ngn ngn i veckan, för jag lagar ju sgs all mat själv.

Annika said...

Channal:
SÅ himla tunga tider.
HATAR det.
Och ja, det där att inte få hälsa på sin mamma :-( DET är så sorgligt, om än nödvändigt.
MÅ det vända. MÅ det.
ja, samma här, man kan köpa biofilmer online nu. DET är bra.
Kramar till dig!!

Annika said...

Elisabeth;
Jag har börjat jobba på min bubbla också.
Inser att jag måste.

ÄR inte troende, men inte heller ateist. Brukar kalla mig agnostiker, vilket stämmer bra på hur jag ser på religion och Gud.
Jag är avundsjuk på de som tror, de lägger det i Guds händer och tar det lugnt under tiden. DET är en ganska skön inställning. Men jag har svårt att komma dit.
Det är ju klokt också, man gör såklart var man kan för att stoppa, allt sånt. ALLT man själv har makt till. Men sen KAN man ju inte göra så mkt mer heller.
DÅ kan man lika gärna gå in sin bubbla istället för att grubbla ihjäl sig och få magsår och extra högt blodtryck på kuppen.
SÅ du har helt rätt i din inställning, och jag ska själv gå in där också. OCH jag hoppas jag kan.
MIN filosofi stämmer annars med din. PRECIS så gör jag med, ja minus undervisning då :-) Men annars, spot on.
Pratar mkt mer mina föräldrar nu än bara via mail. VIKTIGT!
Ja, check på att beställa mat från restaurang.
Stödja lokala affärer och krogar är viktigt nu.

NEJ, som du siger, vi kan inte göra ngt år hur länder styrs. Vi kan bara hänga med på färden.
Det där citatet är sant också.

Ja, all normalitet som finns nu känns bra. Jut nu lyssnar jag på takläggare som lägger tak hos grannen. Känns tryggt att höra spikandes, sågandet och det andra.
Vardag.
Viktigt.

Annika said...

Brysselkakan:
TACK!
Ja, det är ljuvliga nu. Eller var, nu tappar de sina blommor med fart.
Har rosa och vita här. ÄLSKAR dem!!!
Förstår att de finns i Bryssel och att du njöt av dem!