Tuesday, January 14, 2020

Not in season




Good morning!



I hope all is good with you all this very Tuesday morning in the middle of January.

Here in my neck of the woods we have had the warmest of weekends.
It is something so strange when the weather decides to go super mild in the middle of the winter.
It happens every once in a while in this area, always has, I think. There can be little pockets in the weather during the winter when it feels more like spring than it does mid-winter.

Saturday afternoon the mercury stopped at 72 F (22C).
It felt unreal.
And yes, I did hang on the deck with a cup of tea and my book.
That night, between Saturday and Sunday, the temp never dipped below 64F (18C). NOW,  THAT is weird.
Sometimes I wonder, will we see any snow at all here this winter?
We’ll see …





Right outside my house on Saturday afternoon.




Saturday morning Peter and I took the long walk to Safeway, with our backpacks. It was so warm out there.
It is always kind of fun to walk to the grocery store, and then pack your items into the backpacks. I can promise you all, it does not happen too often that people do that.
HAHA.
But we do, at least once a month. I like it.





Peter on his way to Safeway on Saturday.






Saturday afternoon on the deck.  Yes, I truly DO enjoy the Chip and Joanna Gaines book!





Peter's enjoying the deck on Saturday!




Sunday was another super mild and sunny day.
I spent several hours on the deck then as well.
And sure, Peter and I took a long walk.



No, I am not a fan of warm weather during the winter. I want cold weather.  But I can tell you one thing, I am taking the very BEST of the situation when it does happen. I can even admit that it is nice sitting in the sun on the deck reading in the dead of winter.





Here I am out on our walk on Sunday,  enjoying it all for what it's worth.



With that being said, I wish you all a great Tuesday!

14 comments:

Sara said...

Ja, ni kan verkligen ha stora temperaturväxlingar, från höga plusgrader till minusgrader inom ett dygn. Det är bra att du gör det bästa av det. Det såg riktigt trevligt ut med fikat och boken utomhus. Och P i shorts:). Vi får se om ni får någon snö? Och om vi får någon snö? Idag ser det ut som om det ska regna. Och img får vi visst 10 grader.
Ha en fin tisdag du med, sis! PoK

Anonymous said...

Yvonne said….
Helt galet väder ni har säger jag igen. Skönt iofs att sitta ute och läsa och ta en fika, men kanske känns lite galet iaf :-) . Undrar hur växterna tar sådana svängningar, de måste bli lite snurriga.

Skönt att promenera och handla också, kanske inte lika kul att bära hem allt på ryggen om man "förköper" sig och glömmer att bilen står hemma, ha,ha.

Ha en fin tisdag, här har vi jättefint väder på dagarna, men nätterna och kvällarna är svinkalla, brrr.

Stor kram från Spanien och mig

jennievivi said...

Ja, det måste kännas konstigt att få 22°, helt plötsligt, mitt i vintern. Här i Blekinge har vi också varmt tycker jag, runt 10° de senaste dagarna. Vi undrar också om det kommer nån snö i år. Det har inte regnat särskilt mycket heller tycker jag i höst och vinter. Det är bara väldigt grått och milt. Jättebra motion att bära hem matvanorna i ryggan. Hoppas vi båda två får lite vinterrusk snart ��!

Uffe said...

Det gäller att anpassa sig. Verkligen. Nu har de i alla fall vinter på Kreta med snö och is och hela faderullan. Vintern har tagit semester verkar det som och har landat just där. Knepigt.
Ha en fin tisdag du med Annika,
Hälsar Karin från ett mulet Madeira

Brysselkakan said...

Haha! Sommarvärme ju! Här är också ovanligt varmt med diverse märkliga, för årstiden, händelser: körsbärsblommor i Stockholm, pollen i Blekinge och fåglar som inte flyttat söderut alls i år.
Här regnar det på tvären idag, så jo; det blåser som attan och ska bli värre i morgon och tvåsiffrigt gällande temperature, plus alltså!
Men som du konstaterat: man får gilla läget!

Annika said...

Sara:
Helt galet.
OCH på lördag, ja då snackar de snö. Viken SKILLNAD. Det är rätt tröttsamt då det kastar sig som det gör nu.
Det är lika bra att göra det bästa av det då det händer, och det är ju ganska härligt. ÄVEN om det inte är det jag vill ha. Alls.
Jämförde Sthlm- Washington vädermässigt framöver. VI ska få kallare än ni i 10-dagsprognosen. Tycker allt är skitknäppt.
Det ösregnar här nu.
MÅ vi alla få vinter. Imorrn får ni 10 grader, och vi 14. Sen rasar det för oss. OCH er, men inte så mkt.
Älskar och PoK!!

Annika said...

Yvonne:
Jag vet, det är vrickat, det ÄR det.
Jo, det är ju inte vad jag vill ha, men jag gör det bästa av det då det händer. Kan lika gärna sitta och läsa på däcket då.
Eller ta långpromenader utan jacka ... sånt.
Men det är INTE vad jag önskar mig och vill ha. ALLS. Längtar efter kyla och snö.

HAHA, nej, när vi tar med ryggsäckarna så handlar vi väl utvalda varor. Lovar att vi inte släpar hem fem kilo potatis etc. HAHA

Njut av väder och rubbet där du är!!
Kramar!!

Annika said...

Jennievivi:
Känns som om vi har liknande väder. Ja, ni får inte 22 (tack och lov för det iaf), men ni har alldeles för varmt. DET är konstigt, visst är det.
Jag väntar efter vinter. Verkligen. Det ska bli kallare nu. Önskar er vinter likaså, minusgrader och lite snö.
ja, jag gillar att handla med ryggsäckarna :-)
Ha en toppendag!!

Annika said...

Karin:
Mne åååå, det har jag missat. SNÖ DÄR!!!??? PÅ Kreta!??? OMG, är det där vintern är? Strejk galore. Den orkar inte med de nordligare klimaten längre. HAHA.
nej, men så underligt det är. SÅ otroligt underligt.
Karin, ha den bästa av dagar på den blommande ön.
Här ösregnar det. Men det gör inget.
Kramar från mig!!

Keith said...

In the last picture, you're not walking, you're leaning against a tree! :-D Yeah, what weather we had this past weekend. Not something to have here regularly during January. To be enjoyed when we get it. Would expect our typical winter rearing its head soon.

Annika said...

Brysselkakan:
Jajmen, så kändes det. När jag satt på framsidan i söndags med mitt kaffe blev det FÖR varmt. Helt galet.
Sjukt.
Ja, jag läste om blommande körsbärsträd i Kungsan. Jag har sett enstaka blommor på en del träd här likaså. Märkligt.
OCH pollen och allt som inte är som det ska. TVÅSIFFRIGT hos dig i januari är nog närapå UNHEARD of!!!
Ja, men vad kan man göra? Lika bra att helt enkelt digga läget.

Annika said...

Keith:
Well, well...
You do notice everything, don't you :-P
Yes, weird weekend. And now they are talking snow on Saturday. It does look that it'll be much colder starting Thursday. I don't mind, at all!!

Elisabeth said...

Haha, jag kan tänka mig att det inte är många som promenerar till affären med ryggsäck! ;-) Själv promenerar mest hela tiden. Det finns faktiskt "stadsbussar" här (eller bussar som stannar på diverse hållplatser på väg mot andra orter), men jag har hittills inte haft behov av att åka med dem. En gång bar jag en skurborste inklusive skaft ca 4 km. Det var ju inte tungt i alla fall. ;-) Hur långt har ni Safeway förresten?

Här har vi också milt, men för tillfället ändå ganska normala temperaturer. Eller mildare än normalt är det väl, men inga extremer. Är dock HELT övertygad om att vi kommer att få snö i vinter, i februari säkert, men är förstås glad så länge den håller sig borta! Hoppas i alla fall att DU får lite snö och kyla, som tycker så mycket om det.

Annika said...

Elisabeth:
HAHA, neh vi är tämligen ensamma om den saken :-)
Visst är det skönt att promenera. Hemma blir det så mkt mer vardagsmotion än vad det blir här, naturligt liksom. Här är det verkligen så mkt mer bilåkande. Vi har 1,6 km dit om vi går snabbaste vägen. Men om vi går långa rundan, som i lördags, då lägger vi på fem kilometer. Vi tar snabbaste vägen hem, men dit tar vi låånga vägen :-)
Tror också ni får snö, tror vi får snö också. Men jag vill inte ha den försent, som i mars.
Idag är det regn och 8 grader varmt här, Väldigt rått.