Thursday, December 12, 2019

När tingen bråkar, Veckans filmtips, Här och nu, Lite mer om Instagram och Lucia






Godmorgon torsdag!




*   Att ha tingen emot sig …

Har ni tänkt på en sak, ibland är det som om döda ting lever sitt eget liv. Det är som om de på förhand har bestämt att de vill bråka med en.
Alltså, jag fattar inte …
När jag pyntade upp inför jul var det som om gardinstängerna hade bestämt sig för att de skulle jävlas med mig.
Jag satte på ett gardinpar ut och in . Jag såg det inte direkt, utan efter en stund. Det var bara att göra om igen …
Och i ett fönster flyttade jag alla ljusstakar och annat som stod där “till ett säkert ställe” långt bakom mig på bordet.
Jaha, då fick gardinstången för sig att flyga iväg, och den träffade glasljustakarna på bordet och krossade tre av dem.
Men vad fan …
Det är som om det är fördömt ibland. Nej, det var inga dyra stakar. Jag köpte dem på IKEA för länge sen. Men ändå, det blev att sopa, dammsuga och våttorka mitt i gardinuppsättningen.

Vissa gånger går det så bra och lätt när man fixar och donar. Andra gånger är det som om tingen bestämt sig för att göra livet surt för den levande.
Jag tycker att detta förekommer ganska ofta.

Säg att ni känner igen er!!





*   Fantastisk film!


Nu ska ni få ett Netflix-tips av mig igen. Det handlar inte om en sockrig julfilm den här gången. Nej, denna gång handlar det om filmen Marriage Story med Scarlett Johansson och Adam Driver.
Jag läste fantastiska recensioner av denna film i både amerikanska och svenska tidningar. Femstjärniga sådana.

En person som verkligen sa att jag skulle se filmen var Karolina. Hon såg den på bio i LA, innan den släpptes på Netflix.
Karolina var så tagen av den, och hon menar att den kommer att vinna stora priser.

Sagt och gjort, vi tittade. OCH ja, så bra den ÄR. Vilka skådisar! Vilken story! och vilken regissör!
Den handlar om en skilsmässa där en åttaårig son är iblandad. Till en liten del är den lik Kramer mot Kramer.
Det handlar om New York vs LA.
Om film vs teater.
Om kärleken till ett barn, och att behålla respekten för varandra.

Det finns scener i filmen som är så starka att halsen knyter ihop sig. Tro mig, det blir oscarsnomineringar här.

OCH, filmen ligger på Netflix. Se den! Se den!
Jag ger den fem stjärnor rakt av!










*   Här och nu




Igår vaknade jag till en vit värld.
Ja jösses, det hade snöat under natten. Det är något fantastiskt med den första snön som fallit, ett tunt lager i detta fall. Dock ändå lagom för att göra världen vackert vit och lysa upp.
Jag tog min dagliga promenad i detta ljuva. Visst, jag var livrädd för att halka, men promenadvägarna var isfria.
Det var runt noll grader, soluppgång och alldeles blått. Tack naturen.
Vi får väl se hur vintern här blir?
Ni vet ju vad jag hoppas på …







Mitt deck.  Som ni ser var det ett tunt lager som föll.













Nere vid Lake Audubon var ljuset sådär alldeles särdeles vackert.













Stilla, blått och soligt ...






















Fastän det var en kall dag hela dagen igår sliter solen HÅRT på den lilla snön.  Nu på torsdagen är allt puts väck.












*   Lite instagram, igen …


Vad säger ni om det nya att man inte längre kan se hur många likes andra har?
Gillar ni?
Jag måste säga att det är ganska skönt att inte se det. Ärligt talat, jag kan tänka mig att det minskar hetsen hos många yngre (åtminstone hoppas jag det).

Något som fortfarande förbryllar mig är alla män som börjar följa en. Gud så störigt det är. Botar, algoritmer och skit. Under falska namn och falska bilder. Får dessa karlar/botar någonsin napp?
OCH undrar hur många vi är som blockar dem direkt? Jag ser ju att de ofta följer andra tjejer som jag följer också. För ja, de följer ju bara tjejer. Jag vet inte hur många av dessa konton jag blockat, men hundratals är det alla gånger. Säkert fler ändå.
Det konstiga är, ibland syns det inte ens att de börjat följa en. Inget som dyker upp där det bör dyka upp, i den orangea bubblan. DET är ju mysko. Att man plötsligt har någon som börjat följa en utan att man får minsta notering om det.
Hur slingrar sig dessa in?
Jag blir så trött, så trött på dem.
Ibland skickar de DM, alltid lika värdelösa. Tror de verkligen att de ska få napp på ett “hi” eller “how are you today?”.
GO AWAY!!
PÅ mitt privata konto får jag aldrig förfrågningar av den här sorten. Det är bara på mitt stora konto de gör sig besvär.






*   Lucia

Imorgon är det lucia. Även känd som Stora Saknardagen.
Jag kommer att smyga upp i mörkret under arla morgonstund och sätta mig framför tv:n (jag har SVT som app på min AppleTV) och se luciafirandet.
MÅ det vara storslaget och vackert med stämsång och traditonella sånger.
Säger som jag brukar, vill inte se några dagislucior, hehe.
HOPPAS att jag kommer att kunna ge årets lucia fem stjärnor. HOPPAS!!





Det här var ett väldigt julbefriat inlägg. Jag som sagt att jag ska julblogga hela december ut …
Jaja, det är vad det är.
Imorgon återgår vi till julen igen. LOVAR!


Ha en bra torsdag!

10 comments:

Elisabeth said...

*Jag känner VERKLIGEN igen mig i att tingen bråkar och inte gör som man säger! När jag skulle sätta upp julgardiner var det likadant, ALLT krånglade. Lyckades också sätta en gardin ut och in. Upptäckte det som tur var innan jag satt upp den andra gardinen i paret. Samma sak för övrigt att saker hoppar (ramlar...) ner från mitt diskställ, TROTS att jag ställt dem så att det inte ska finnas risk för just detta.

*Ungefär lika mycket snö som ni fick är det vi har haft. Alldeles lagom enligt min åsikt. ;-) Nu är den dock borta.

*Oklart varför, men jag kan fortfarande se antalet likes på Instagram. Var tvungen att dubbelkolla, men så är det alltså. Jag har den senast versionen, för Android förvisso, så jag borde ha fått denna nyhet. Nåväl, för min egen del spelar det absolut ingen roll alls, men det kan säkert vara bra för andra. Skumt med dessa "män" på Instagram. Tror dock att det mesta är botar, som både män och kvinnor står bakom, alternativt folk som inte har relation som syfte utan att lura pengar av folk. Själv har jag sluppit fenomenet, men det beror ju på att mitt konto är så litet, och kanske på att det är låst.

*Lucia är fint. Vill också ha ett storslaget och traditionellt firande på tv, om det nu blir av att titta. Hinner inte se det på morgonen, men kan ju titta på kvällen. Lucia verkar dock minska i betydelse i Sverige. Det är min känsla i alla fall. Många kommuner har inte längre något eget luciatåg, och på skolan jag jobbar ska några i personalen ha ett tåg, för intresset bland eleverna är för litet.

Anonymous said...

Yvonne said…
Lucia på SVT brukar vara sååå vackert och stämningsfullt. Vill inte heller se dagisbarn, det kan man se om man har barn/barnbarn på ett dagis :-) .

Ja, tänk när det jäklas då är det ofta flera grejer som ställer till. Detta år var det bara en elljusstake som slocknat och trots att jag bytte lampor ville den inte vara med, köpte en ny och tänkte slänga den som inte funkade, men då den fick 3:e omgången lampor då funkade den. Däremot flög en tomte i golvet och så var det adjöss med den.

Filmen ska jag lägga på minnet, eller rättare sagt har jag tagit ett kort på bilden du hade så kan vi leta rätt på Netflix när vi har tid.

På Insta dyker det upp okända som vill följa en då och då, men jag avböjer dem direkt. Man undrar hur de hittar alla ? På mail (har en @hotmail) kommer såååå mycket skräppost så jag blir galen. Måste nog avsluta och kanske gå över till @gmail och se om det blir bättre. Sååå irriterande.

Stor kram från ett regnigt Åkersberga där det ska vara så i 3 dagar till. Synd för vi har en jättefin julmarknad på en Växtförsäljning, men hur kul är det att gå där i blötan och de stackare som står där och säljer, inte kul alls.

Uffe said...

Murphys lag ! När det ena börjar krångla så fortsätter det. Givetvis så känns det igen.
Här har vi ingen snö, så det är fint att se ditt juliga inlägg. Mysigt!
Ha en fin torsdag Annika!
Säger Karin via Uffes dator

Annika said...

Elisabeth;
Visst är det MÄRKLIGT!!
Det är so fördömt. Som att de verkligen HAR ett eget liv.
OFTA ofta är det gardiner och stänger som bråkar. Jag har varit med om det SÅ många gånger.
Blir tokig.
Det är konstigt. OCH man blir ju så förbannad på det hela också. Ibland har jag bara lust att riva ner och stampa på det (moget).

Haha, snömängden var ringa, men det var fint.
Ja, jag känner till din åsikt, haha.


Jasså, du ser forrtfarande likes-antal? Det är säkert så att de inför det pö om pö. Kan tänka mig det iaf.
Alla ggr tror jag att det är så att privata konton får mindre förfrågningar. Ett öppet konto triggar mer. En annan sak som dykt upp, ofta är det "tjejer" som är frontfiguer är bit-coin traders. BLOCK direkt där med.
Tror som du, det är botar som är i farten hela tiden.
Det blir många herrans blockanden varje dag.

JA, låt oss hoppas på storslaget och MAFF imorgonbitti på lucia.
Läste att lucia blir alltmindre poppis hemma. Barnen vill inte gå i luciatåg, ointresserade.
SÅÅÅÅÅ TRÅKIGT!!!
Det är bland det finaste som finns ju!!!

Elisabeth, ha en riktigt trevlig och fin 12 dec!!

Annika said...

Yvonne:
LÅT oss hoppas på att SVT levererar imorgon!!
MÅ de göra det.

DET är så märkligt med tingen och deras "liv", som att de verkligen ibland VILL ställa till det för ägaren. Det bara ska gå åt pipsvängen.
Märkligt.
Som din elljusstake.
Konstigt det där ...

SE filmen!
DEn kommer att blir prisbelönad. Den är SÅ otroligt BRA!!

Insta är skumt. ALLA dessa konstiga följare.
Jag har ett gmail-konto för den här bloggen.
Det kommer inte så mkt skit där som det gör på insta.
Men spam får jag där såklart. Inte lika mkt som på insta dock.


SÅ trist med regn på julmarknaden. BLÄ. Urtrist väder hos dig nu :-(
Kramar från ett solig oh kallt Reston!!

Annika said...

Karin:
SÅ är det verkligen!!!
Murphy's law.
Oroligt.
Nej, ingen snö på Madeira. Och här är den sgs borta. Men kallt är det, och det gillar jag.
Kram till dig på den vackra ön!!

Anonymous said...

Jag började kolla Marriage Story och är val 45 minuter in. Gillar inte än. Känns scripted och jag ogillar Scarlett J här. Gillar Han mycket dock....hursomhelst, jag kommer att kollar klart. Jag kanske ändrar mig helt?

SB

L said...

Å så härligt med lite vit snö. Befarar att vi i Skåne får en lika grå-svart-blöt vinter som förra året....
Marriage Story, ja jag instämmer till 100% med din bedömning. Såg den i helgen och njöt hela vägen igenom. Och, lustigt nog, när jag skulle beskriva den för maken, och rekommendera den för honom, så jämförde jag den med - ja just det - Kramer vs Kramer.
Great minds think alike, right?

Murphy's law slår liksom aldrig fel. Känner så väl igen mig.

Ha en bra dag!
/Lisa

Annika said...

Susanna:
Menar du det???!!! Och jag blev fast direkt.
Har förstås inget emot SJ alls.
Tycker det är en av de bästa filmer jag sett på väldigt länge. Nästan ett mästerverk i allt.
OJ vad OLIKA vi tycker här. Men så är det ibland.

Annika said...

Lisa:
Nu är de snön sgs väck. Vi får nästan aldrig en vit jul här. Det bara är så. Lite som i Skåne.

Filmen, ja jag tyckte SÅ SÅ mkt om den.
I allt.
Jättebra är den.
Och, just det, Kramer vs Kramer är verkligen den film man tänker på. KUL att du gillade den också.

Lisa, ha det toppen!!