Thursday, May 09, 2019

Snabbt, Maj, Radikala Reston och Här&Nu!




Hej torsdag!




*   Fort

Vad snabbt den här veckan har gått. Det känns som om jag precis skrev förra veckans punktinlägg. Min mamma brukar säga att veckan består torsdagar.
Jag kan hålla med henne.
Jag gillar torsdagar, de ger en skön försmak av den helg som komma skall.
Men fort går veckorna, onekligen.



*   Maj


Maj är det.
Maj är en månad som förändrats i den del av världen där jag bor. Från att ha varit en skön försommarmånad med mycket sol och värme har maj de senaste åren förvandlats till en grå, regnig och halvtrist månad.
Jag skulle säga att det hela började ändras för kanske fem år sen? Då hände något påtagligt med klimatet här.
Nej, såklart är INTE varje dag fylld av regn och grådask, vi har våra vackra soliga och varma dagar också. MEN grådaskdagarna i maj har tagit över. Det är inte bara jag som märker av detta, det är många som håller med mig.
Det verkar vara en ny vädertrend, helt enkelt.
Såklart ingen rolig sådan.


*   Reston, en radikal förort.

Det har kommit ut en ny bok som heter:

Radical Suburbs: Experimental Living on the Fringes of the American City, skriven av Amanda Kolson Hurley.

Boken behandlar en handfull förorter runt storstäder i USA.
Så kallade radikala förorter.
Reston i Northern Virginia och Greenbelt i Maryland är de förorter till Washington som kvalar in som radikala.



Bild från Amazon.


För att  få kallas radikal förort betyder att det måste finnas stor mångfald bland invånarna. Check på den vad gäller Reston.
Det är det som gör Reston till en sådan levande förort. När Karolina gick i framförallt  i middle och high school här var hon skolkamrat med barn från jordens alla hörn, och även från olika socio-ekonomiska grupper.
Att hon gick i en skola med sådan enorm mångfald gjorde att hon i början av sin tid på Elon hade svårt att falla på plats. Elon är ett privat universitet, och därmed blir det ganska "vitt". Det stora flertalet studenter där var vita ungar från välmående förorter och städer. Karolina sa i början att hon hade så svårt att förlika sig med det, att allt var så homogent. Det var så annorlunda den high school hon gått på.
MEN, detta gäller universitet i allmänhet och privata universitet i synnerhet.

Radikal förort innebär också att man också har möjligheten att kunna promenera till exempelvis affärer, banker etc.
Check på den vad gäller Reston likaså. Fast, jag ska ärligt erkänna att det nog är väldigt få som går till affären för att handla. JAG och Peter gör det ibland, då tar vi våra ryggsäckar och travar iväg. Vid de tillfällena är vi rätt udda.
De flesta nyttjar Restons enorma parkvägssystem enbart till rekreation. OCH det är de bra på. Reston blir en levande förort för att folk ALLTID är ute och går.
Jag älskar det!


Att vara en radikal förort innebär också att det ska gå att köpa sig ett billigt hem, ett så kallat starter home.
DET ska också vara lätt att HYRA, om det passar en bättre.
DET kan vi nog inte direkt förlika oss med, är jag rädd. Det är dyrt att köpa, dyrt att hyra, dyrt att äga och en MASSA extrautgifter följer i dess fotspår. Som jag berättade om i förra veckan ska höga utgifter betalas till både Reston Association och Home Owners Association varje år. Inte billigt ALLS. OCH då ska man också minnas att fastighetsskatterna är höga i Fairfax County där Reston ligger. Så där stämmer det nog inte. Visserligen har vi en del så kallade section 8 bostäder här, men de är subventionerade av staten och de vänder sig till låginkomsttagare. Bra där förstås.


Radiala förorten betyder också att folket som bor där har en känsla av gemenskap. Att det finns många lokala grupper som jobbar för samma sak. Att det finns aktiva community centers som erbjuder kurser, sammankomster, kulturliv etc.
CHECK på den.
DET är de jättebra på här.


Sen ska det finnas bra lokaltrafik för att en förort ska kunna kvala in. Ja, vi har ju numera tunnelbana här som går in till DC och bortom stan.
Det finns bussar också, vilka jag aldrig har tagit. Jag tror att lokaltrafiken möjligtvis funkar bra. MEN, det stora flertalet har egna bilar.


Radikal förort kan platsen bli om den inte enbart består av villor med vita staket runt, typ. Det ska finnas alla sorters hus och boenden i den.
Check på den.
Här finns allt från Section 8 housing till stora, stora villor. ALLT däremellan existerar likaså. Det gör också stadsdelen mer levande.

PUST, jag tror ni fattar vad Radical Suburb betyder nu.
End of RANT
;-)



OJ, det blev nästan ett eget inlägg i sig.




*  Här och NU!



Det här är en plats jag älskar, den ligger vid Lake Audubon.  Varje årstid har platsen något speciellt att förmedla.  OCH nästan alltid får jag känslan av att det är en gammal oljemålning jag befinner mig i.  Lite magi vilar det allt över just denna plats.






OCH nu blommar rosorna.  De soliga bilderna i detta inlägg är tagna i tisdags, då hade vi ljuvligt väder.  Så soligt och ungefär 27 grader varmt.  Samtliga bilder i dagens inlägg är tagna under promenaderna denna vecka.










En annan speciell plats vid Lake Audubon är platsen där den här bänken står.





Soliga ljuvliga morgon vid Lake Thoreau.  Njutbart.








Med detta avslutar jag torsdagspunkterna för denna vecka.
Vi hörs imorgon igen!

9 comments:

Äventyret framtiden said...

Oj, vilka bilder du har tagit vid Lake Audubon. Precis som du själv skriver så ser de ut som oljemålningar, målade av en skicklig konstnär. Fantastiskt vackert.

Mycket intressant att läsa om den radikala förorten. Tack för det Annika!

Hälsningar från ett blåsigt, halvmulet, småkyligt Åland.

Monica said...

Intressant att läsa Annika, då förstår jag mer tror jag i alla fall och bra berättat. Så fina foton sen! Ha det så fint och hoppas på soliga dagar som omväxling. Får se om denna kommentar går in, de skulle skicka verifiering till datorn men då är det liksom ingen vits med mobilen:-), logga in gick inte så därför bara namn. Testar med anonym för namnet går inte heller, men Monica, från hygget:-), ha det så bra idag!

Monica said...

Jo det gick efter en rad försök:-)

Annika said...

Karin;
Tusen tack, gulliga du!!
Ja, just DEN platsen vid Lake Audubon är verkligen magisk. Jag får alltid känslan av att befinna mig i en målning där.

Ah, tack ... haha ... pust... jag råkade visst skriva en punkt som jag söker borde ha vikt ett helt inlägg åt. Men so be it!
:-)

Hälsningar från ett grådaskigt Reston. The new normal.
Ha det bäst, fina Karin!!

Annika said...

Monica:
TACK!
Jag borde nog ha vikt ett helt eget inlägg åt just DEN punkten.
HAHA.
Bra om du gillade :-)


Din kommentar gick fram!!
:-)
Själv lyckas jag sgs aldrig kommentera från mobilen, så du fick till det :-)
Mobilen ör hopplös.
MEN det gick, haha!

Anonymous said...

Intressant att lära sig något nytt, tack för det! Sånt som man inte har en aning om när man bara turistar en gång om året i NY :-) . Nu har vi bara 6 dagar kvar innan vi åker dit igen, är ju i Skåne just nu men åker hem på lör morgon. Blir bara att packa om känns det som. Här har faktiskt solen kommit fram efter att ha blåst och idag dessutom regn och rusk, så det är bara att tacka och ta emot.

Vi bakar och bakar här och Alma planerar bakning även för fredagen, om hon får bestämma och det får hon ju oftast :-) .

Ha en fin torsdag och jag tycker också veckorna rusar iväg med svindlande fart. Man liksom hinner inte med i svängarna alla gånger.

Så vackra bilder som vanligt.

Kram Yvonne i Skåne

Anne said...

Har läst och njutit av dina inlägg tidigare, finns mycket att kommentera men lämnar det därhän likväl och fokuserar på dagens inlägg. Har varit tyst från mig den här veckan. Stella har varit hemma från skolan några dagar och igår onsdag hade skolan dessutom stängt pga de strejkade. Say what, eller hur. Jag menar, man är ju inte van med att det strejkas i USA direkt, på det sättet så verksamheten helt stannar upp i alla fall. Det handlar om funding till skolorna och budgetnedskärningar, så igår strejkade som sagt all skolpersonal. Jag hörde en skeptisk kvinna lite tveksamt säga utanför plakaten "men gör det nån skillnad det här då eller bara en förlorad skoldag...". Ja, det vete sjutton...

Hur som helst, intressant med radikal förort. Jag förstår vad de menar och vet ju hur det ser ut här i landet och uppfylls alla de där punkterna så är det ju en fin-fin plats att leva på, ett ställe där man trivs och egentligen är det ju lite trist det ska vara mer undantagen för det är det ju nog eller hur så det till och med kallas radikalt... Men men så är det ju. Jag nickar igenkännande och instämmer i flera av de punkter du räknar upp, kan bocka av dem också (kan även bocka av den där tråkiga punkten med dyrt boende, det är faktiskt väldigt trist). Måste nog kolla in den här boken känner jag.
Vi har också rätt bra lokaltrafik, sägs det men jag har aldrig någonsin åkt bussarna som jag ser går här med jämna mellanrum så jag är kanske inte rätt person att säga (pendeltågen fungerar riktigt bra dock). Som du säger, alla har ju bil ändå och man åker bil helt enkelt. Helt ärligt, är jag fördomsfull nu, men jag undrar VEM som egentligen åker buss. Antagligen helt vanligt folk som du och jag, borde ju bara därför åka en tur för att få se hur det egentligen går till haha. Låter snobbigt säga så, men du förstår vad jag menar. Inget överlägset alls menat, men "alla" har liksom bil. Inte alla såklart men även de med små resurser och tufft ekonomiskt, bil har ju så många trots allt.
Förresten, viktigaste prylen. Jag har funderat en hel del på det, väckte ju helt klart igång funderingar och det där med "need" och "want" är ju ibland hårfint.. I Stellas klass har de pratat mycket om skillnaden mellan need och want, gjort olika övningar med exempel och hur det skiljer sig åt. Nyttigt för alla åldrar tror jag att reflektera kring för ibland tror vi nånting är ett need men det är ett want...
Kram och ha en fortsatt fin torsdag!
Här är det för ovanligthetens skull riktigt fuktigt, runt 77% och det är vi inte vana med samtidigt som det är varmt. Ugh. Tillfälligt förstås, om nån dag ner till normala nivåer igen men en påminnelse om hur stor skillnad det är på värme och värme så att säga. 20 grader i fukt är ju banne mig som 28 eller nåt liknande.

Annika said...

Yvonne:
Tackar!
Jag visste det inte heller förrän jag såg detta på en lokalsida.
Intressant.
En förort utanför NYC finns med också, en i NJ.
Men annars är det nog inga andra i den delen representerade.

Ja, du är i Skåne och har det toppen.
Härligt.
Ni får ha det så mysigt med bakning. GOTT.
Klart Alma får bestämma :-)

TACK Yvonne, ha en toppenfin fredag!
Kramar från mig.

Annika said...

Anne:
SÅ kul och TREVLIGT att ha dig här igen. Jodå, jag har saknat dig här i fältet. Verkligen.
Lärarstrejk!?? TROR knappt jag hört om det förr här. Men tja, varför inte?
Bara det blir ngn förändring då, men det där är ju ett SEGT maskineri.
DU får nog, rent krasst, se det som en missad skoldag som inte kommer att tas igen, det tror jag.. är väl lite för luttrad, kanske.

Ja, visst var det intressant det är med radikala förorter. Helt nytt för mig.
J,a jag ska också försöka komma över boken. Intressant.
Ja, jag kan tro att det här i mångt och mkt gäller massor med förorter, men här har de valt en handfull.
Har heller aldrig åkt buss här, Anne. Men jag ser ju många lokalbussar varje dag, så folk tar dem alla ggr. Vi vår tunnelbana har de busshållplatser för lokalbussar på flera ställen runt stationen.
Du vet vad man säger här, förmodligen sjukt fel och urdumt, men att det är en "viss" sorts människor som åker buss. Skäms att skriva det, men det är ju en gammal idiotisk fördom. Min grannfru brukar ta bussen till t-banan ibland. Den stannar precis utanför vårt område. Hon tar den så att hon ska slippa parkera i parkeringshuset vid t-banan och därmed betala för den parkeringen. Den kvinnan är lika normal som du och jag. SÅÅÅÅÅ, ja, dags att krossa myten ... men den är seglivad.
Ja, det där med prylar ja, det tål att funderas på.
Jag vet.
Villhöver är en sak, behöver en annan.
SÅ ni har fukt nu, inte kul.
Visst är det så, 20 grader kans kännas som 28. INTE kul.
Nej, jag har tusen ggr hellre torr värme.
Stora kramar!!