Friday, May 24, 2019

Resebrev från Los Angeles 2




Godmorgon denna fredag!


Långhelg nalkas i min del av världen.
Vi firar Memorial Day, mest uppmärksammad som sommarens officiella startsignal.
Fast egentligen är det dagen då man hedrar soldater som dött i strid, vackert så. Krigskyrkogårdarna kommer att vara vackert smyckade.
Det betyder ledig måndag här.
Många åker till stranden denna helg och grillfesterna lär bli många.
Sommar IT IS!
OCH ja, det ÄR sommar nu. Dagarna är varma, fukten är här.
Temperaturerna för de följande tio dagarna ligger på 27-33 grader.
De grådaskiga dagarna verkar ha vikt hädan. DET gillar jag.


MEN, låt oss återvända till Los Angeles och det andra resebrevet.


Det är tre timmars tidsskillnad mellan öst och västkust.
Precis, man får alltså tampas med lätt jetlag då man åker över USAs stora kontinent.
Jag vaknar alltid tidigt, och det blev givetvis supertidigt uppvaknande i LA för mig.
Jag kunde inte låta bil att fotografera den maffiga utsikten i arla morgonstund.
BOOM, så fin!!


Utsikten över the valley och bergen i tidig morgontimme.




Så här såg vår Airbnb ut.  Bilderna kommer från Airbnb.















På dagens agenda stod Venice.
Venice är en cool stadsdel i Los Angeles. Cool, och lite flummig. Många udda själar samlas där, framförallt vid stranden, men även uppe i stadskärnan.
Brajadoften låg ibland tung över vissa gatuhörn, och vissa affärer är helt vikta till att sälja just gräs. Japp, det är lagligt i Kalifornien, och ALL GO!
Det är lagligt i Washington DC också, men inte i Virginia.







I Venice fanns en del svenska attiraljer.  På Huset såldes skandinavisk design och godis. Jodå, vi köpte en liten påse.  På butiken Vardagen nedan sålde man kläder, och killen vi pratade med sa att ägaren hade svenska rötter, och att det betyder Every Day ... haha.  Vi frågade nämligen om namnet på affären :-)  Förutom namnet sålde butiken inget specifikt svenskt. JO, förresten, de sålde Kånken!!







Det ligger massor med udda och läckra butiker i Venice likaså. Ja, kanske inte direkt för MIG, men för yngre, trendigare själar.
Ja, en ball stadsdel, helt enkelt.













Bougainvillea, alltså den busken blommade överallt.  SÅ HIMLA FINT!!!




MEN, det BÄSTA med Venice är KANALERNA!! GUD SÅ fint det ÄR där. Låt mig säga så här, jag föll som en STEN för skönheten och husen där i Venice Historic District.
En ren och skär IDYLL!!
Där vill vi hyra boende någon gång!





I Venice Historic District.






Kolla in alla gulliga hus som ligger längs kanalerna.













SÅ himla fint med alla broar i olika utformningar som gick över kanalerna.










Det är nog lite påfrestande att bo vid kanalerna, tänker jag.SAMTLIGA plan. Turister som vandrar längs dem hela tiden. Det gäller att ha sina trädgårdar och uteplatser i gott skick. För, ja, de blir beskådade. Privatlivet i dessa trädgårdar kan diskuteras också. Men, ack och o vad skönt det är för en enkelt turist att ströva bland kanaler, broar och hus.
Ett underbart ställe.























Kanalerna i Venice ligger bara ett stenkast från Venice Beach. Just den dagen vi var där blåste det otroligt mycket, stranden var nästan folktom.
Men vackert är det.
Jag har varit på Venice Beach ett par gånger förut, det är ett perfekt ställe om man vill kolla in folk. Allt och alla finns där, vilsna själar, konstnärer, skateboardåkare, surfare, druggies, gym-rats, modeller som svassar förbi, volleybollspelare … Listan kan göras lång.
Den bästa spaningsplatsen om man vill kolla in folk ligger vid Muscle Beach, som är en del av Venice Beach.






Venice Beach.








Karolina jobbade på kvällen. Peter och jag passade därför på att besöka henne på jobbet. Givetvis åt och drack vi där.
Gott, och trevligt.
Karolina jobbar i the SCHMACK middle of  the Sunset Strip. Sunset Boulevard är ju även den en av de mest kända vägarna i Los Angeles, och i synnerhet The Strip. Tursamt nog kan Karolina gå till jobbet från sin lägenhet. Det tar henne tio minuter att knata från dörr till dörr.
Ibland går hon hem då hon slutat jobba. Alltså mitt i natten. Det tycker jag inte är så kul, faktiskt . MEN, hon bara skrattar åt mig då jag uttrycker min oro.




Här tjänar Karolina sitt dagliga bröd ...











Del av The Sunset Strip.


Parkering i sig är ett stort problem i Los Angeles. Det är svårt att hitta gratis parkering, och platserna är få. Därför knatar Karolina dit hon kan knata. Eller, så tar hon en Uber.
Karolina säger att Uber är stadens lokaltrafik.
Vi använde oss mycket av Uber då vi var där. TUR att den servicen finns!
Tunnelbana och bussar är det tunnsått med i LA. Konstigt nog, tycker jag.






Två bilder till från kanalerna i Venice.






Nu tar vi helg, jag återkommer med flera resebrev i nästa vecka.
Tack för att ni läser.
Nu önskar jag er alla en jättefin helg.
OCH till er som bor i USA säger jag, Happy Memorial Day!!

20 comments:

Anonymous said...

God morgon från ett soligt Åkersberga, skrev ett rätt långt inlägg igår i Skåne men tyvärr ville inte deras dator vara med så det bara försvann och jag hann inte skriva något nytt. Jättekul att få följa med er på resan till LA, man blir riktigt sugen på att åka dit måste jag säga. Mysigt att Karolina redan har fixat sitt sociala liv så bra med många vänner, jobb och bra boende.

Jag skulle nog inte heller vilja bo där vid kanalerna på första parkett och massor av folk som traskade förbi och tittade in.

Ha en fin långhelg. Kram Yvonne

Evas blogg said...

Tack för ännu ett trevligt resebrev. Ser fint ut vid kanalerna men kanske för oprivat med alla som går förbi.

Äventyret framtiden said...

Jag börjar med att säga Happy Memorial Day! :)

Tack för resebrev 2 och fina bilder från ert trevliga Airbnb-boende. Så snyggt det ser ut och utsikten går ju inte av för hackor precis.
Kanalerna i Venice, varför känner jag igen dem? Har de månne varit med i någon film. Jag tycker att jag t.om. känner igen bron ni står på men säkert finns det hur många liknande ställen som helst som man har använt sig av i filmvärlden.
Så vackra ställen allting. Härligt att ni kommer dit igen och igen och igen..:)

Tack igen Annika! Njut av helgen som stundar!

Annika said...

Yvonne:
VAD trist SÅNT är då. Kommentarer som bara går upp i rök. SUCK!
Inte kul. Har hänt mig också.
Trevligt att du gillar inläggen. Blir glad.
Precis, det är nog påfrestande att bo vid kanalerna. Lite som att bo mitt i en turistattraktion.
Ha en jättefin helg.
Kramar från mig!

Annika said...

Eva:
Tusen tack Eva!!
Ja, jag tror också det är halvjobbigt att bo där. Då de sitrer ute går det alltid ngn förbi.
Ha en fin och bra helg!

Annika said...

Karin:
TACK!!
Det var ett superbra boende. Bara att tacka och ta emot, och betala :-)
Nej, men det funkade toppen för oss.
ALLA gånger har dessa kanaler figurerat i filmer och serier. Det är därifrån du känner igen dem.
Faktist, det känns riktigt bra att LA har blivit "vår andra stad" även om det är långt bort, och kräver str planering varje ngn man ska dit. PLUS att det såklart är dyra resor. Bortsett från det, yay!!
Karin, ha en toppenfin helg!!

Monica said...

Så mycket fint! Vilken rolig och fin resa! Kanaler är så läckert och då tänker jag inte bara på Venedigs, där har vi åkt runt lite på dem, utan var de än finns, och de finns i många städer. Ser toppen ut här, så trevligt och vackert och jag anar lite svenska stugstaket, haha, ja de liknar våra på landet. Kul också med skandinaviska affärer men det är ju så att som skandinav kan man tycka att de inte är direkt som man tänkt sig. Men roligt ändå. Vet i UK att vi alltid gick in i dem och finast av alla var ett café som hade gotländsk stil, hjälp så fint men få fattade det så det las ned.

Du har tagit så mycket vackra foton så man får en bra bild av hur det ser ut. Och lägenheten var ju jättefin med, så skönt för er. Ha det så bra i långhelgen Annika, här är det Mors Dag och tror jag blir firad:-)

Annika said...

Monica:
Tack Monica!!Precis, kanaler är läckra. Det är de!
Gillar det verkligen.
White picket fences, också mkt amerikanskt. Men såklart också med svenskvibbar.
Ja, för att ett svenskt ställe ska överleva måste det nog finns många nordbor som där, antingen som turister eller boende. Det gör det i LA, och det är nog därför de överlever. Samma i NYC, och på ett par platser till.
Som du säger, det är inte alltid de lokala vet vad det är, och ofta nog kanske inget intresse heller.
Mors Dag ja, det har ni. TREVLIGT. Tror också du blir firad :-)
Ha en toppenfin helg!!!

Anne said...

Fint resebrev igen! Jag känner också igen kanalerna eller jag ska nog säga jag känner igen broarna från filmer men kan inte sätta fingret på nån särskild film. Men jag har nog aldrig riktigt fattat faktiskt förrän jag nu läser ditt resebrev och ser dina bilder hur de ser ut och att det är "riktiga" kanaler faktiskt och att stadsdelen Venice heter Venice pga det faktiskt är kanaler där. Coolt och pittoreskt strosa i som turist.
Er AirBnB ser verkligen så himla fin ut, där var det fullpott helt klart.
Det där med parkeringen, ja jag förstår att K går så mycket hon kan eller så är det Uber som gäller som ni använde mycket nu också. Fattar helt klart det. Uber och Lyft måste ha väldigt bra business i LA med tanke på hur trafiken och parkeringen ser ut där. Undrar precis som du varför tunnelbana och bussar aldrig slagit igenom där, varför man inte byggt ett så stort nätverk och kollektivtrafik som andra stora amerikanska städer som säg Chicago och NYC. Det finns ju absolut storstäder som har bra kollektivtrafik men det verkar av nån anledning aldrig ha slagit igenom i LA. Stan är ju rätt ny och ung också, inte så många hundra år sedan väst började befolkas. Det tänker jag på ibland och varje gång jag varit på östkusten jämför jag och tycker det "känns" och märks i arkitekturen mm att väst och öst är olika gamla. Förstår du vad jag menar? Gamla, historiska byggnader är det tunnsått med på västsidan, ett hus som är 100 år betraktas som jääätttegammalt...
Även om östsidan är ung jämfört med Europa men jämfört med andra delar av USA så finns det ju mycket mer historia och gamla byggnader i öst.
Förresten, glömde skriva igår att det där med snacks och dricka, självservice och honor system för betalning. Det ÄR helt fantastiskt och är så fint höra, för som du sade är det här ju en megastor stad men det fungerar tydligen för annars skulle det ju inte fortsätta finnas där. Visst finns det ju mycket bus och elände här, det ska vi inte förneka men den här sortens honor system är imponerande att det fungerar och jag har ju själv sett det mycket här också. Det är ju liknande det här med att beställa paket och få det lämnat utanför dörren och ingen stjäl. I Sverige var det annorlunda då vi bodde i Sthlm, fick till och med saker stulna i trapphus med portkod. Jag vet små samhällen och städer med problem och ärligt talat tror jag ingenting sånt här skulle fungera i Sverige, vad tror du?
Jaaa, långhelg nu. Startskottet på sommaren. Inte klokt vi nästan är i juni nu.
När igen är det ni åker till OBX,var det precis i slutet av juni eller?

Kram och riktigt trevlig helg önskar jag dig!

Elisabeth said...

Nej, speciellt mycket privatliv kan det inte bli i trädgårdarna längs kanalerna! Men fint måste det vara att bo så. Och kanske vänjer man sig? Så att man liksom kan ignorera turisterna och låta dem titta bäst de vill.

Skönt för Karolina att kunna gå till jobbet, speciellt med tanke på trafiksituationen förstås, men även i allmänhet tycker jag att det är guld värt att bo på gångavstånd från jobbet. Det är så skönt att slippa tänka på att passa buss-/tågtider och att slippa tänka på förseningar. Ungefär hur mycket kostar det förresten att åka med Uber?

Härligt med långhelg! Här är det långhelg för mig nästa vecka OCH veckan därefter. Först Kristi himmelfärd med klämdag, sedan nationaldag med klämdag. Sannerligen lyxigt!

Erica said...

Det är så roligt att få följa med på era resor!
Dina bilder från LA är fantastiska!! Åh! Den som fått hoppa rakt in i dem! :-D
Kan tänka mig att det är så kul att ha fått en anknytning till Kalifornien nu när Karolina flyttat dit.
Och vad roligt att höra att hon trivs bra, och att flertalet av hennes skolkompisar också bor där.

Och bostadsområdet vid kanalen! WOW!!
Kan förstå att det lätt kan bli mycket med turister och folk som promenerar där, men allt jag kan tänka när jag ser bilderna är "bo i paradiset"...

Och strandbilder Venice beach! WOW WOW WOW!! Vilken strand! Den ser nästan overkligt perfekt ut!

Jag vet att det blir mycket utropstecken i min kommentar, men det kan inte hjälpas.
Mina reaktioner när jag scrollat genom inlägget var verkligen WOW WOW WOW!!!
Inte konstigt att LA är staden för människor med drömmar!

Vad härligt också att Karolina kommit in i arbetsmarknaden där och har jobb. Det måste kännas skönt att veta som förälder, speciellt när man bor flera hundra mil bort :-)
Måste dock erkänna att jag är lite avundsjuk på Karolina; önskar så att jag haft lika mycket driv och framåtanda som henne när jag var 23 år.


Have an awesome Memorial day weekend!!
Kram /Erica

Annika said...

Anne:
Det var nog knappt att JAG fattat att kanalerna existerade. Trodde Venice var ett namn på stranden, men visst inte varför.
NU vet jag ju, ett helt kanalsystem ligger strax bortom stranden.
OCH så vackert och så idylliskt.
Karolina ja, hon vill gå så mkt som möjligt.
OCH det är ju bäst så, på så sätt slipper hon leta parkering som en galning. Hennes boendeparkering är supersvår också. Hon får leta p-plats som en galning, inte kul. Därför är det oftast bäst att låta bilen stå om man fått plats.
Låter lite som Sthlm, eller hut? :-)
Just det Uber och Lyft är LAs lokaltrafik. Jösses vilken business de har därute.
Hela tiden i trafiken såg man Uber och Lyft bilar. OCH snabbt kommer de så man beställer. Perfekt. men dyrt i långa loppet det också.
Honor-systemet ja ... det impade på mig.
OCH nej, det skulle iNTE funka i Sthlm det vet jag. Folk kulle sno, eller så skulle de förstöra. På landet funkar det perfekt hemma. Men i stan? NOT. Sjukt ju att det inte gör det i lilla Sthlm.
Vad kommer de där konstiga förstörelsegenerna ifrån?
Samma med post, ja här leverar de ju för tusan kameror och annat till dörren och sen står det där ... OK, ibland läser man om Amazonstölder på Nextdoor, men det är rätt sällsynt, trots allt. Ingen snor från trädgårdar heller. OCH du vet, little free Library? Tror tyvärr inte ens såna skulle funka hemma. Tycker folk jämt förstört i Sthlm, även när jag bodde där. Alltså, varifrån kommer det drivet???
KNÄPPT.
Jag menar, det funkar tom i stora LA, då kan man tycka att det borde funka överallt.

ja, Anne, det märks att det är äldre här i öst. MEN en annan sak jag har lite svårt att landa i sen jag kommit hem är hur "pluttig" vår natur är. Visst, fin och idyllisk och grön. MEN det är NIIIIIII som har maffet, den riktigt storslagna naturen. Den vackraste. NO, this is not up for discussion. SÅ är det :-D
Kramar till dig och TACK för att du är så intresserad. Åker till OBX vid midsommar.

Annika said...

Elisabeth:
Ja, ärligt, så måste det bli. Man måste helt enkelt vänja sig vid att folk går omkring i princip på ens tomt.
OCH till sist skiter man säkert i det. Många drog inte ens för gardiner och annat i vardagsrummen. Vilket är ovanligt in da us, tycker jag.
Men det var öppen insyn. Fine.
Skönt att hon har jobbet nära- Uber kostar så olika beronede på hur långt man åker. MEN de flesta av hennes resor går på runt 10 dollar, i hennes fall.
SÅ det blir pengar det med ...

Elisabeth, våren är svenska Holiday Season. HIHI!!
Så många sköna dagar. SKA mail dig, men från annan adress. Håll utkik i helgen :-)

Annika said...

Erica:
TACK Erica, så roligt att du tycker det. Blir så glad!!
LA växer för mig, så då blir säkert bilderna "roligare" också :-)
DET är jättekul att LA blivit vår andra stad, och roligt på så sätt att jag får upptäcka så mkt nytt. Men, så hysteriskt många resor dit ut blir det inte per år, kanske två?
Det är dyrt och långt och lite omständligt, trots allt.
Men underbart ändå.

Älskade Venice och dess kanaler, och alla gulliga HUS!!
GUD vad det tilltalade mig.

det var på den kyliga sidan, och mkt blåsigt, då vi var i Venice. SÅ stranden var ägs folktom. Den är fin, stor och bred. Så ser många stränder ut som ligger i LA.


Att Kalifornien som helhet har dragningskraft på folk från hela världen fattar jag fullt ut. Staten har såååå mkt att erbjuda.
OCH naturen är BOOM!!
LA som stad kräver sin person, ska skriva mer om det sen. Vet inte om jag skulle orka bo där. MEN som sagt, mer om det kommer i nästa vecka.

K fick jobb fort, det gick snabbt. Stan vimlar av krogar och restauranger. Tursamt nog. Sen kör hon lite annat ibland också, gigs hon får etc.
PLUS att hon tar klasser.
Det är sååå härligt att hon anpassat sig så bra. OCH att hon har så mkt kompisar.
Jag vet, jag känner som DU, önskar att jag också haft det drivet och modet då jag var i hennes ålder.

ha en fin helg!
Kramar från mig!!

Anne-Marie said...

Kommenterar båda resebreven i denna.
Jag brukar oftast försöka sitta vid gången när jag flyger så har inte sett så mycket av landskapet faktiskt. Tycker inte om att vara “inklämd” längst in och behöva be folk som kanske sover att vakna om jag måste gå på toan. ;)
Minns att jag tyckte att det var en mycket intressant - och litet läskig - inflygning över LAX första gången jag landade där. Det kändes som om man skulle landa mitt på motorvägen.
Kul att ni tyckte så bra om den AirBnB ni hyrt. Det är ju en fantastisk utsikt över LA med omgvningar.
Som jag skrev hos Insta bodde jag hos TreePeople 1985 och deras HQ ligger utmed Mulholland Drive. Imponerande lång väg.
Mäktigt med denna “superbloom” och att ni fick se litet av den. Kullarna börjar redan se bruna/gula ut ser det ut som. Dessa bruna/gula kullar ju är något typiskt för Kalifornien.
Intressant det du skriver om ljuset i Kalifornien. Har faktiskt aldrig tänkt på det. Kan det bero på var man bor tror du?
Ja, Venice Beach är verkligen en speciell plats. Nu har jag ju inte varit där sedan början på 90-talet har jag för mig men det är säkert fortfarande en speciell plats.
De där kanalerna har jag aldrig sett men det ser ju hur mysigt ut som helst. Låter perfekt om ni kan hitta boende där för nästa besök.
Det känns som om LA och Karolina trivs bra ihop. :) Hon har jobb och vänner och hon ser ut att trivas.
Happy Memorial Day och kramar!!

Eva i Dalarna said...

Jag förstår att du inte gillar om Karolina går hem ensam mitt i natten , men det är väl typiskt ungdomar, de tror ju att de är odödliga.

bettan said...

Jag läser ikapp och tacksam över allt du delar med dig av. Du ombesörjer att jag kommer ut och får se mig omkring. Så underbart!:)
Vilken idyll, så gulligt.
Tänk att Karolina fixat jobb mitt i mitten och att hon har så pass nära. Perfekt ju! Men jo, jag hade haft mina betänkligheter att hon går hem efter sent kvällspass. Men så håller vi mammor på hela tiden. Det är bara att vänja sig.
Nu cyklar Ebba till och från skolan. Helt normalt och hon klarar det galant. Mormodern inte helt lika galant.
Stor KRAM och hoppas ni får tillfälle att njuta på era mysiga deck.

Annika said...

AM:
Ja, det har ju sina fördelar att sitta vid gången, tex att man inte behöver störa ngn om man måste på toa.
MEN jag älskar att titta ner, och dessutom är det bästa platsen om man vill sova lite.
Ja, LAX inflygning ja, så nära hus och vägar, och ibland landat två plan samtidigt. DET är ju d´fascinerande också, med tandemlandning.
SUPERfin Airbnb och toppenutsikt därtill.
Så bra.
Ja, Mullholland är en imponerande väg. Verkligen. DÅ hade du säkert utsikt också den gången du bodde där.
Ja, det var roligt att få se slutsvängen av super bloom, men visst börjar bergen gulna nu redan.
Ja, säg det ... det kan ju bero på havet det där med ljuset. Vet bara att jag tyckt att staten har ett mkt eget ljus sen jag kom dit ffg. Då kom jag till San Diego, 1990. Minns att jag redan då tyckte att det var ett vackert, vackert och lite vitt gammaldags ljus över Cali. Det har lite av det "gamla vykortsljuset" över sig. Flummigt, jag vet.
Säkert har det med havet att göra, och kanske med bergen?
Sådan ljus är det inte på denna kust, inte vid havet heller. KAN ju också ha att göra med luftfuktighet etc.
Säkert är det lite annorlunda hos dig i NoCal.
Ska åka till den norra delen, believe you me.
SF har jag varit i, men det var länge sen. inte längre norrut än då i CA, men har varit i OR och WA.
Kanalerna i Venice, vet du jag visste knappt att de fanns innan jag såg dem. Trodde mest att Venice var ett namn på stranden, men visste inte varför det hetta just Venice. NU vet jag. sÅ fint!!
LA agrees with K. Ja, jobb fick hon snabbt. OCH lite annat kör hon också. BRA där.
Happy Memorial Day och stora kramar från mig!!

Annika said...

Eva:
ja, typ ...
Visst är det så.

Annika said...

Bettan:
TACK min fina Bettan, så glad jag blir över fina ord!
JA; så bra att K har jobbet inpå knuten. GILLAR det.
Gillar inte när hon går hem vid 2 tiden på natten. INTE. Men ibland tr hon en Uber. bäst så.
Vägen i sig är inte "läskig" om du fattar vad jag menar.
Men iaf, man vet aldrig.
Det ligger en stor komediklubb längs vägen, och K själv säger att har den klubben stängt innan hon går hem från jobbet tar hon en Uber. När den är öppen är det alltid folk runtomkring den, och då känner hon sig säkrare. Har den hunnit stänga och gatorna är ödsliga tar hon en Uber. BRA det iaf.
Det gillar jag.
Precis, som du med Ebba :) SÅ är det ju!!
Man KAN inte låta bli att oroa sig.
OCH min tös tog bilen och körde ensam till San Diego den här helgen, erkänner att DET oroade mig!!
Men hon kom fram, men hon ska hem också ...
Kramar från mig!!