Wednesday, May 08, 2019

Prylar vi inte vill vara utan.





Godmorgon denna onsdag!



Jag lyssnade på ett radioprogram nyligen, vilket jag ju gör ofta. Radio och poddar är ju det bästa som finns.
Speciellt då jag är ute går, målar, städar eller jobbar utomhus.
Tiden går så mycket fortare, och jobbet känns så mycket roligare, med en bra podd eller program i öronen.
Som jag sagt massor med gånger, prisa Sveriges Radio och alla dess kvalitetsprogram som finns tillgängliga för oss alla.
TACK!

Poddar är kul, fastän kvaliteten där kan variera. Men är man nörd vad gäller något finns det HUR mycket som helst att hämta i poddvärlden.
Som vandringspoddar till exempel, speciellt de amerikanska.
Eller, som när jag lyssnade på Gilmore Guys och njöt av varenda avsnitt, de kunde vara upp till 3 timmar långa.
Men, om man som jag, gillar Gilmore Girls var det skitkul att lyssna på dessa. Riktigt nischade poddar med andra ord. Eller som de poddar jag lyssnar på som helt och hållet ägnar sig åt att snacka om den amerikanska familjen i Arkansas som har en herrans massa barn som jag är pinsamt  "besatt" av, haha. Det är det som är så kul med poddar. Det finns verkligen poddar om ALLT.

HUR som, detta är inte dagens ämne.
Dagens ämne är Vilken PRYL DU inte kan vara utan?
Ideen till ämnet kommer från ett radioprogram jag lyssnade på för lite sen.

Vilken svår fråga.
Vilken PRYL kan du inte vara utan?
Det finns många prylar jag inte “kan vara utan”.


Jaja, vi kan lista saker som tvättmaskin, spis, säng, dammsugare, tak över huvudet … Ni fattar … Nu snackar vi om de där andra grejerna, de lite mindre. De som gör att vår vardag fungerar lättare, men som kanske inte direkt är livsnödvändiga.
Mediciner kan inte kvala in där heller, de är inga prylar. Men totalt livsnödvändiga. Allt sådant goes without even saying.

Låt mig lista några få—mer eller mindre—superviktiga prylar.


Läsglasögon är en av de prylarna. De är ett måste för mig numera. Jag kan nästan inte läsa något alls utan dem, och jag tycker det är så störigt.
Jag kan inte gå till affären och läsa det finstilta på burkar och förpackningar utan dem, jag kan inte läsa böcker eller tidningar utan dem och jag kan knappt skriva utan dem.
Jag behöver dem jämt.
Det sitter ständigt ett par på min skalle. OCH jag har otaliga par runt om i huset. Jag köper dem på nätet (Amazon) eller på Ann Taylor Loft (vilka jag tycker har toppenglajjer) eller om jag ser några snygga i andra butiker.
Jo, läsglasögonen bör ju givetvis vara snygga.
Så läsglasögon är verkligen något jag numera verkligen BEHÖVER använda mig av ständigt. Ett nödvändigt hjälpmedel vardag som helgdag.



Bild från ReVa




Ja, och så måste jag väl ända lista mobilen, trots allt.
Så kart inte en livsnödvändig pryl för någon av oss.
Eller förresten--då man tänker efter-- blir  den allt mer livsnödvändigt för oss människor eftersom ofantligt mycket sker via dem.
Så, mobilen måste kvala in på listan.
Där finns information, där finns biljetten då vi reser, där finns uppgifter, där finns mina listor, min bank och där finns den kamera jag använder ALLRA mest.
OCH ja, där finns ju givetvis radio och poddar, mina fina sällskap i vardagen.
Där finns telefonen, SMS och Facetime. Hjälpmedel som gör att jag kan hålla kontakten med nära och kära.
Där finns kartor, GPS, husets säkerhetssystem och SÅ mycket annat.




  Bild från amazon




Ett annat ålderstecken är att jag blir mer och mer beroende av skohorn. Damn me vad det är bekvämt att ta till ett sådant när jag ska ta på mig allt från gympaskor till finare skor.
Än så länge kan jag lätt leva utan skohorn, men jag tar till det så fort jag har chansen. Så skohornet blir en pryl jag numera vant mig vid.




Bild från sanwood




Jag skulle inte heller vilja framleva mina dagar utan fläktar och AC.
Men, jag kan berätta att vi faktiskt ännu inte dragit igång husets AC denna säsong.
Nope.
Inte än.
Vi tycker inte att den har behövts. DET är skitsent på året nu för att inte ha den på. Däremot kör vi fläktar då vi sover.
Jag skulle inte heller vilja vara utan vår värmepump under den kalla årstiden.
GUD vad jag HATAR att frysa i mitt eget hem. VIDRIGT.



Bild från Home Depot



Sen, den här datorn jag just nu skriver på. Min fem år gamla laptop som ännu funkar bra, tack för det!
När jag mailar, söker information eller ska boka något gör jag det sju gånger hellre på min laptop än ifrån min mobil.
OCH när jag bloggar, som nu, sker det enbart via min laptop.
Ibland ser jag svensk tv på min laptop, främst om jag är ensam hemma och tar den med i sängen. Jag vill INTE vara utan min Macbook. OM jag inte hade den skulle jag sakna den något så kopiöst mycket.




Bild från pc magazine


När man tänker efter finns det många prylar man inte skulle vilja vara utan. Faktiskt är det väl så att det finns prylar i varje rum och vrå man inte skulle vilja försaka. Min TV, Apple TV, min stavmixer, min värmeborste, min sekatör, min …
Listan kan göras milslång.





Vilken pryl skulle du inte vilja vara utan?
Är det så att vi förmodligen skulle kunna klara oss utan de flesta prylar vi omger oss med? Antagligen är det väl så, om vi nu ska hårdra det hela.
SOM tur är slipper vi välja bort dem, och kan nyttja de prylar vi faktiskt anser tillhör det drägliga livet. För ja, livet SKA vara drägligt, och gärna mer än drägligt. Gärna så skönt och så lättsamt som det går att få det under den korta tid vi vandrar på den här jorden.


Ha en bra onsdag, säger jag och gör mig redo att lyssna på ännu en podd medan jag ger mig ut i denna arla morgonstund!

11 comments:

Äventyret framtiden said...

Förmodligen är det med mig som med dig angående prylar. Man kan klara sig utan både det ena och det andra, men man behöver ju inte göra det. Det är bra med mobiler, det är bra med pincett, tandborste, dator, (glasögon är ett måste och hör till min kropp ungefär, utan dem ser jag inte alls) ja, listan kan göras hur lång som helst.
Jag tycker om tystnad, men lyssnar givetvis på radio nu och då, men har inget som helst problem att lyssna enbart på tystnaden. Då börjar i och för sig tankarna prata istället, rätt högljutt och då kan det vara skönt att knäppa på radion istället, om man inte vill bli alltför störd.
Ha en fin onsdag Annika!

Eva i Dalarna said...

Jag klarar mig inte utan mina glasögon. Utan dem ser jag så dåligt och det känns som jag står utanför ett fönster och tittar in men inte ser nåt ordentligt. Läsa som jag älskar att göra går absolut inte utan glasögon. Så ska jag välja nåt absolut nödvändigt utom mat och sånt o familjen så blir det glasögonen .
Jag skulle inte vilja vara utan mobilen förstås, min gick sönder när jag var på Gran Canaria senast och det var verkligen inte kul. Jag skulle inte heller vilja vara utan mina fläktar! De är Guds gåva till klimakteriekvinnor brukar jag säga...
Tvättmaskin vill jag heller inte vara utan. Tvätta kläder för hand är definitivt ingen höjdare.

Taina said...

Hahahahaha! Vilket kul inlägg. Jag håller med dig om de flesta prylarna du listar upp. Många av dem blivit onödigt måste, så som mobilen. MÅSTE jag ha den på daglig basis egentligen? Eller skulle jag kunna lägga undan den en helg? I alla fall prova. Tror jag ska köra en sådan utmaning snart...och bara använda den som TELEFON, dvs ringa eller svara. Are you with me? Vi skulle kunna testa och se hur länge och då räknas inte när vi sover utan vaken tid. En annan skulle väl gå och lägga sig och sova bort tiden, hahahaha!

Ha en fin dag!

Kram kram

Annika said...

Karin:
Exakt, det är det som är så bra. De här prylarna gör våra liv lättare, och det tackar vi för.
Pincett!
Där sa du ngt. Klockrent!! Sällar mig!
Inte helelr jag har problem med tystnaden, den kan vara ack så skön. Hemma har jag det oftast tyst när jag skriver etc.
Visst är det bra att vi slipper välja bort ngt av detta :-)
Ha en jättefin dag!

Annika said...

Eva:
Glasögonen ja, ett sant måste.
Jag skulle inte klara mig utan mina heller. Det skulle inte gå, Jag skulle knappt kunna läsa ngt utan dem.
Mobilen, ett måste numera. Så är det.
Usch, det är inte kul då de går sönder.
Fläktar är en gudagåva till klimakteriekvinnor. SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ sant,
:-)

Annika said...

Taina:
TACK!!
KUL att du gillar.
Mobilen är ett måste numera. Den är verkligen det.
Det går inte att var utan dem längre. ALLT finns ju där.
Taina, en sådan där utmaningar gäller mobben har jag tänkt göra i flera år. MEN jag kommer aldrig till skott. Var väl skraj antar jag, JAG skulle bara få ha bilen till att ringa, messa med.
Jag skulle inte få gå ut på nätet på en vecka, inga bloggar, inget insta, ingen fb, inga tidningar, inga poddar och ingen radio. Inget väderkollande på appar etc.
Mess och ring skulle vara ok liksom mail på datorn. Inget annat.
Har inte vågat genomföra det än. Jag skulle dokumentära hur det känns, tror det är skitsvårt.
JAG borde ställa upp på det. Men det måste vara en "passande" vecka sas. Och reglerna måste vara klara. Får man tex lyssna på den musik man laddat ner?
Damn it, så svårt det skulle vara.
ja, Taina, vi får se. En helg skulle vara genomförbart. Typ fre-mån?
KRAMAR!!!

Monica said...

Läsglasögonen är väldigt viktiga:-), ja vad hemskt om man inte skulle kunna läsa. Ibland ser jag framför mig, du vet vi fick alla svenskar en sån där katastroftidning när vi gått/går under, och då sitter vi där på balkongen med campingkök, vatten måste man ha, viktigast men sen att frysa, hu, varma kläder är viktigt och en radio med batteri för allt annat finns inte. Och papper och penna kan vara bra.

Än så länge tycker jag att kunna nås på mobilen också är viktigt och att nå, det andra kan jag vara utan men det är nån sorts trygghet detta att kunna meddela sig. Man får väl tänka att vi lever nu och inte då och att det ser ut så för oss idag. Och sen finns mycket onödigt förstås.

Ha en fin dag Annika!

Annika said...

Monica:
Ja, utan dem står man sig slätt.
Visst, om man inte skulle kunna läsa skulle det var helt vidrigt. SÅ det är tur att dessa hjälpmedel finns.
Just det, den tidningen läste jag :-)
Det är bra att vara förberedd, här började sådana uppmaningar och broshyrer dyka upp efter 9/11.
Det är bra att man vet lite vad som gäller om det hemskaste skulle ske. Antar att det också är först då man verkligen fattar vad som är livsviktigt och vad man kan undvara.

Mobilen ÄR viktig. Den är så viktig numera.

Ha det bäst, Monica!!!

Erica said...

Vilken bra idé till blogginlägg! Spännande tanke, det där med vilka prylar vi gjort oss beroende av idag.
Och jag håller med; livet kan vara knepigt och invecklat. Det finns ingen orsak att göra det svårare. Allt vi kan göra för att göra livet enklare är bara att omfamna :-D

Håller också med angående poddar! Jag ÄLSKAR att lyssna på poddar, även om jag inte har någon gedigen lista med vad jag lyssnar på.
Jag går typ hela dagarna på jobbet med hörlurar i öronen på jobbet, lyssnande på podd. Jobbar ju i ensamkök, så det är bara jag.
T.ex. lunchdisken från fyra (4) avdelningar blir sååå mycket roligare med en podd i öronen :-D

-------

Läsglasögon kan jag tänka mig är en viktig grej i vardagen. Kan tänka mig att en slipper ganska mycket huvudvärk när en slipper anstränga ögonen så mycket vid läsning.

Krister Classon om läsglasögon (älskar denna mening!!):
"...och en behöver fyra par. Ett par att ha hemma, ett par att ha på jobbet, ett par att ha i pannan och ett par att ha när man letar efter de som sitter i pannan..."

-------

Mobilen ja! Den är absolut en pryl vi inte klarar oss utan idag!
Precis som du skriver så finns ju verkligen ALLT i denna lilla rektangel. Inklusive ett sätt för identifikation; BankID.
Tänk egentligen att sådant som vi såg på som futuristiskt sci-fi för bara typ 25 år sedan är vardag för oss alla idag.
Kamera i telefonen, GPS direkt i telefonen, att TITTA på den man pratar i telefon med osv osv.

Samma med datorn. Såå mycket sköts ju digitalt idag, så att klara sig utan dator är i princip en omöjlighet.
Tänk egentligen; vilka möjligheter som finns vid våra fingertoppar idag...

-------

Skohorn använder även jag alltid numera. Upptäckte för ett par år sedan hur praktiskt det är, och nu kan jag nästan bara ta på mig skorna med hjälp av detta.

-------

Fläkt ja! Jag har en golvfläkt och den går konstant under somrarna. Brukar placera den intill skrivbordet, och så sitter jag direkt i draget när jag sitter vid datorn.
Och jag kan tänka mig att fläktar, för att inte tala om AC, blir tusen gånger viktigare hos er!




Som sagt; jätteroligt inlägg! En börjar verkligen tänka efter själv också... vilka prylar klarar jag mig inte utan? Vilka skulle jag klara mig utan som jag inte tror jag klarar mig utan?
Inom minimalismen finns tips på ett experiment. Man packar ner allting man äger i kartonger, och låter de vara där i kanske 6-12 månader. Under den tiden så hämtar man det man behöver från kartongerna. När man använt det ställer man det på sin plats i hemmet. Efter 6 månader (eller hur länge man bestämmer) så se man vad som finns kvar i kartongerna. Ofta är det saker man faktiskt inte behöver.



Ha en trevlig kväll! Och Tack för feedbacken i min blogg!
Kram /Erica

Erica said...

Fråga: Är det okej om jag skulle inspireras och lägga ut ett eget inlägg på detta ämne?

Annika said...

Erica:
Hej!
KUL att du gillar inlägget.
Precis, man ska göra livet så enkelt det går. Så bra det går.
Så det är tur att vi slipper välja bort prylar vi gillar.

Poddar och radio. BARA så underbart.
Oj vad jag gillar det.
Dessutom finns det så mkt BRA!!

Jag skulle inte ens kunna läsa utan läsisar. Det går inte att läsa liten finstilt stil utan dem.
Störigt, men sant.
Du kommer märka det då närmar dig 45 :-)
Som tur är finns det massor överallt, och de kostar inte skjortan heller. BRA det.
HAHA, ja det stämmer, ,am behöver MÅNGA par. Jag har ett i handväskan, tre på mellanplanet, två vid sängen och ett par i källaren. OCH nästan alltid ett par på skulten.

Exakt, det går inte att vara utan en mobil idag. ALLT sköts via den. ALLT.
Inte klokt.
Och visst k
nns det konstigt att detta verkligen var sci-fi för inte så länge sen. MINNS när jag var liten och tänkte på hur det skulle vara om alla hade en egen telefon som alltid var med en.
YUP. nu är vi där. MED besked.


SKOHORN bara så BÄST!!!


Kör inlägget själv, Erica. Det är ganska svårt att komma på de här grejerna.

Minimalist kommer jag aldrig att bli, har noll lust ;-)



OCH din sista kommentar. GIVET, ERICA!!! GIVET!! Ser fram emot att komma och läsa.
KUL!!

Och anytime, med feedbacken idag.
STOR kram till dig!