Friday, May 03, 2019

Fredag och trevligt söndagsbesök





OCH så blev det  första fredagen i maj!


När jag bodde i Sverige tyckte jag att maj var den vackraste månaden på hela året. Den var den ljuvligaste och skiraste.   Den månad som gav mest löften om den sommar som komma skulle.
Jag älskade/älskar månanden maj i Sverige.



Det börjar bli så lummigt här nu.  Sommargrönskan är snart total.  Japp, och snart är vi även inne i kaprifolens ljuvliga tid.







Här är april motsvarigheten till maj i Sverige. I april blommar allt som allra maffigast och vackrast här. I april kommer den skira grönskan och den finfinaste av vårar.
April, en sådan ljuvlig månad.
Ja, som er maj!










Här-- där jag bor numera--är maj fortfarande en vårmånad, men det är inte den maffigaste och vackraste.
FAST visst har vi ännu vacker blomning att se fram emot.
I min lilla täppa gör sig mina bondpioner redo att blomma! Irisarna kommer också att slå ut snart. En  viss sorts vit kornell (en sen dogwood) kommer snart att blomma också.
ÄNNU är det ljuvligt bland träd och buskar i min del av världen.






Titta vilken konstig liten "dunboll" som växer på den här eken.  Jag kan inte minnas att jag sett det här förr.  MEN, det är säkert precis som det ska.







Jag är klar med decket.
Slutklämmen kördes i stark värme och sol som låg rakt på mig där jag satt i de 31 graderna som då rådde. GISSA om jag svettades.
PUST!
Det känns iallafall underbart härligt att vi nu kan fixa upp decket inför säsongen. ÄNTLIGEN, som jag har väntat på det.
Bilder lovar jag att visa sedan.
OCH det var TUR att jag hann, för sen bröt ett stort åskväder ut med slagregn.  Sommarväder i DC, varm förmiddag, het middagstid och sedan framåt sena eftermiddagen, ÅSKA galore.  Classic summer ...



Här och nu!!







På söndag får jag besök av ingen mindre än den kära SALTIS!!
Ni minns ju henne, visst? Saltis, som ju faktiskt heter ANNA egentligen.   Saltis brukade blogga från NYC då de bodde där. Numera bor hon och familjen i San Diego. Flera av er som läser här följer säkert Saltis på Insta. Saltis ska på konferens i Baltimore på måndag, så hon ska sova här från söndag till måndag.
I fjol var Saltis också på besök den här tiden på året.





En klassisk dogwood blommar än, fast på sista versen.





Azaleorna.  SÅ vackra nu, så tjusiga.





OCH utanför min dörr ser det bland annat ut så här.





Med detta önskar jag er alla en jättefin helg!



Mitt samlingscollage på Insta för april månad.

14 comments:

Äventyret framtiden said...

Tack Annika, med allt du önskar mig och alla andra läsare en fin helg. Vilken blomsterprakt du har! Underbar är den men jag förstår att den är på väg att förändras. 31 grader varmt i maj, pust. Jag blir slut av bara tanken. Här har vi haft minusgrader i natt, det faller några lätta snöflingor..men det är som det ska vara, det händer ju rätt ofta i början av maj och allt stannar upp lite grann. Det gick så snabbt redan i april så för min del känns det nästan bra. Jag hinner hämta andan själv.
Ha en fin helg ni också! <3

Humlan said...

Vilka fina blombilder du bjuder oss på i dag.
Här känns det verkligen som våren har tagit halt, eller går i alla fall långsammare. Nu är klockan snart 11 och det är 5 grader ute. Förra helgens värme fick ju all grönska att slå ut så att man såg hur det utvecklades under dagen, men nu håller naturen upp lite, den passar på att dra åt sig av det efterlängtade regnet (även lite snöblandat) som kommit de senaste dagarna och väntar på lite sol och värme för att fortsätta att slå ut sina blommor och blad. I söndags slog några blommor ut i körsbärsträdet (på en gren vilande mot en södervägg, så det blev väl extra uppvärmt) men inte en blomma till har jag sett de här 5 dagarna och jag gillar ju när våren är långsam och man hinner njuta av varje steg, så det får gärna fortsätta i denna lugna takt.

Jag är en av dem som följer Saltis på Insta, det har varit roligt att följa dem där efter att hon slutade blogga. Kul att ni håller kontakten och passar på att träffas när chans finns.

Önskar er en härlig helg!
Kramar!

Annika said...

Karin:
VISST är det ljuvligt blommande här, det är det än. MEN april var ännu finare.
Ni har ert ljuvligaste kvar.
Jag gillar när våren svalnar av, som den gör hos dig nu. Så varar den så mkt längre, och det är härligt. Som du säger, det är inte ovanligt med lite snö hos er. Den försvinner lika fort igen.
Ja, det var minsann HETT då jag la sista handen på däcket igår. JÖSSES Amalia vad det brände på.
Den tiden kommer nu. Våren håller på att bli sommar.
Bästa Karin, ha en jättefin helg!

Annika said...

Humlan:
TACK fina du!!
Det är ju så vackert och ljuvligt därute ännu.
SÅG att ni har riktigt kallt, och tom snöblandat regn.
Det kan ju vara lite bra att lugna ner våren, så det inte går för fort. Regn behöver ni etc.
MEN, du ska se att det snart blir varmare och skönare igen.
Precis, som du skriver är det ju superskönt när våren lugnar sig och går i långsam takt. Bättre på alla de sätt vis.
Det verkar som om så många prisar regnet i Sverige. Det är inte ofta man läser det, men det är ju så at man kanske måste genomgå en sommar som i fjol för att verkligen fatta.


Saltis ja, det ska bli roligt att träffa henne.
KUL att du också följer henne.

Kramar och ha en fin helg!!

Channal said...

Ljuvliga bilder! Det stämmer, ni ligger en månad före oss. Maj är min favorit. Men idag snöade det!! Kul att träffa Anna Saltis! Ha det jättemysigt!

Trevlig helg och Kram! Anna

Annika said...

Channel:
TACK!!
Ja, det brukar stämma med en månad före er, men får tycker jag vi verkar ligga rätt lika. Fast er vår har nog gått in i ngn vila nu när det är lite svalare, bra det.
KUL att träffa Saltis ska det absolut bli.
Ha en finfin helg.
Kram från mig!

Monica said...

Du har så vackert omkring dig och nu blev jag väldigt intresserad av dunbollen, haha, vad kan det vara månntro? Tänker att den kan höra till någon buske intill eken och försökte forska men gick totalt bet, hittade inget. Maken tror det är en sorts svamp, jag var inne på någon blivande insekt som boat in sig innan den "kläcks":-). Hoppas nån vet här.

Fint har du och så skönt att decket är klart. Tror att det där du tyckte var lite flammigt i färg kan försvinna eller man ser det inte sen när man gått ett tag där.

Kul med besök! Ni får ha det så trevligt! Och en trevlig helg på alla sätt!

Annika said...

Monica:
TACK!
Jomen det är jättefint här, och jag har så mkt grönområden och skog. Älskar det.
JA; vad är det för dunboll?
Skumt va. Det är som att den växer från en gren på trädet.
Jag ska kolla in den i nästa vecka igen då jag går där, eller i helgen, om P och jag går ut och går den rutten.

Decket sgs klart. MEN det störtregnade igår och fördröjde rubbet. JAG ÄR SÅ LESS PÅ REGN!!!
Det flammiga försvann, tror det var vattnet som gjorde det. Men det är borta nu, piust.


Tack Monica, ha en jättefin helg!!

Anne said...

Så vackra bilder Annika, dunbollen gulligast :) Undrar vad det är...
Blir bara kort denna gång men vill önska dig en riktig fin helg!
Kram

Eva i Dalarna said...

Underbara bilder du fått till. Ja maj är en härlig månad här, när naturen vaknar till liv. Det grönskar här och jag har gjort klar min altan för sommaren men just nu är det så kallt så man vill absolut inte sitta ute. Det snöar från och till. Men hoppet lever, värmen kommer!
Och du, jag är som Peter , jag älskar Game of Thrones och Marvelfilmerna, End game var fantastisk!

Anne-Marie said...

Din grönska och blomsterprakt går inte ens att jämföra med vårt litet kargare bergsklimat och växtligheten som är mycket mera sparsmakad. Mycket vackert hos dig. :)
Och visst är maj i Sverige en helt fantastisk månad med tanke på växter och blommor. Jag minns att jag tyckte att det var så fint att gå ut på en promenad på kvällen efter jobbet och se allt som växte i skogen och höra koltrasten sjunga.
Kul att du och Anna håller kontakt och kan ses vid enstaka tillfällen.
Kramar!!

Annika said...

Anne:
Tack vännen!!
Ja, dunbollen ja ... VET inte vad det är. Har inte varit ute och gått alls denna helg heller så jag vet inte hur den ser ut nu. MÅSTE kollas in nästa ggn.
Kram på måndagen!!

Annika said...

Eva:
Tack Eva :-)
SÅG att det snöar hos er. Inte så roligt, men snart vänder det. SNART snart!
HAHA, KUL, ja ni är många som gillar GoT och Avengers. Det finns en anledning, helt klart :-)
Ha en fin måndag!

Annika said...

AM:
FAST det är mkt vackert hos dig med. Gillar det karga, det tilltalar mig väldeliga. Men Saltis, som är här nu, prisar också det gröna och lummiga.
Och jag gillar det också,förstås. MEN jag gillar din natur också. Maffig och dramatisk!!
På ett HELT annat sätt än här.
Maj var/är en ljuvlig månad i Sverige, den finaste och vackraste. Jag brukade också gå och njuta av den, precis som du,
Kramar på måndagen!!