Tuesday, May 07, 2019

Done and done ...






Good morning!



Another rainy weekend has come to an end.
Can I tell you something?
I. AM. SO. TIRED. OF. RAIN. AND. GLOOMY. DAYS.
Please, please, dear Weather Gods, give us a long strain of dry, sunshiny days now. We do need it.
My newly painted deck needs it.
My soul needs it.
All of nature needs it.
Bring back the sun.

I am usually not easily affected by rain and cloudy days, not at all.
But, now it is starting to eat me.
GAAAAWD!!!





BUUUUT, The Best Deck (my name for our deck) is back in session and it feels so nice. Now, it would be nice if our weather would let us use TBD (The Best Deck) as well …
As you might remember, Peter and I are not really keen on the color scheme that was forced upon us when it came to the paint color of the deck.
The newly stained deck is AS beige AS can be. Or the color is in fact named Mountain Ash (a nice name for a boring color).
Peter and I were working hard all Saturday on finishing the deck, and setting it up,
for the season.
Both of us realized that we had to get rid of some of our previous beige furnitures. Or, it would look way too bland out there.
So, we did.
As you all can see rusty red is the new accent color for the deck.
And, yes, it feels SO good!
We went to a new store (for us at least) called At Home. My GOOOOOOOOD, what a STORE!! I thought I had died and gone to home-store heaven.
This store has IT ALL! It is a superstore if there ever was one.
It is a truly dangerous place to shop at, because you cannot really stop yourself, at least it is a challenge for me to do so.
They have everything under the sun. If you live in the US, and have this store nearby, just GO!!!
You’ll go NUTS!!
They have a lot of stuff that I like, little knickknacks that speak loudly to me; Buy me, buy me!
Stuff that I like, that you will probably not like as much as I do. But, my quirky and whimsical self like it.





Done and done ... There's been a lot of rain, and therefore the floor of the deck looks kind of dirty.  





HAHA, anyway not a sponsored post, unfortunately ;-)
Just me being a bit excited.








On Sunday sweet SALTIS (or, her name is really Anna, of course) came to visit us. It was raining hard ALL day long, and it was kind of coolish. Saltis likes visiting the east coast where she used to live for so many years. Anna lives in sunny San Diego nowadays. She misses all the leafy green trees, and she misses the rain and she misses the gloomy days as well. And, as you all know, we have it ALL in abundance. Saltis and I went for a good cup of coffee in the rain.
And, then we had wine and dinner here at home.
Peter and Saltis ended the night with Game of Thrones. Of course they did!
Saltis does not have a blog anymore, but you can find her on Insta, @saltisinsandiego



JUST look at my neighbor's rhododendron and cute Saltis!







Saltis left for her conference in Baltimore yesterday.
I am SO glad we keep in touch, and I like the fact that she’s visiting me once a year. YAY, Saltis!
Peter and I will go visit her in San Diego one of these days as well, for sure.


ANYHOOO, have a very good Tuesday!

16 comments:

Sara said...

Sis, vad snyggt med röda möbler! Och de passar bra ihop med övriga möbler på TBD, jättefint. Köpte du något mer i den, för dig nya affären? Och har det nymålade golvet klarat av allt regn eller hann det torka ordentligt? Det ser vackert ut med färgkombinationen nu av det beigea och röda, bra jobbat!

Kul för dig att träffa Saltis och TUR att hon trivs med regn och rusk nu när ni tycks ha fastnat i det vädret. Jag hoppas att ni snart får lite sol och ljus, det är ju trist när ett väder (vilket som faktiskt) pågår allt för länge. Ha en fin tisdag sis! Puss, kram och älskar!

Äventyret framtiden said...

Så snyggt deck, så fina färgsammansättningar du har lyckats få till det med. Jag gillar det och skulle gärna komma över på besök för att sitta där någon timme och ha det mysigt. Men inte när det regnar förstås. Läste en skämtannons om att det är p.g.a tekniska problem som maj är som den är i år, så därför sänder man marsmånadsväderlek istället. Så vi får hoppas på att de tekniska problemen löser sig snart och att vi alla får känna av lite skön värme igen med sol på dagarna och regn på nätterna.
Härliga Saltis!
Och ha det bra hela tisdagen härliga Annika!

Keith said...

Nice color scheme! Good to change it up and not have everything looking all beige. Glad you got the deck finished. Let's hope for some beautiful weather!

Brysselkakan said...

Klart nymålad terrass ska få nya möbler! Det blir nog ofta så att det gamla känns fel.
Vädret här är också rätt trist, idag har vi haft +5 och ösregn blandat med snö eller om det var hagel. Och så solsken och +10 mellan detta. Har inte ens varit utanför dörren idag. Blir tyvärr inte att gå ut dagligen när jag inte kan gå mina PW:s längre...
Och kul med besök! Piggar alltid upp!

Annika said...

SIS:
TACK!!
Det lustiga är att både P och jag var inne på samma färg. Jag tänkte rött, och så sa han rött. DONE and done, inte ens minsta argument där.
Rött står sig bra till beige. Så det känns toppen.
Njaee, vi måste gå över golvet igen, ,märker vi, med ett lager till. De slits upp. För jävligt.
Det hinner aldrig torka. SÅ tröstlöst.
Men resten av färgen sitter bra, det är just golvet som är det svåra.

Saltis tyckte det var mysigt att komma från sunny san diego och vara med om regn och rusk. OCH mys, som det ju lätt blir inne då :-)
MEn alla väder blir tröttsamma då de ligger över en för länge.
Vi verkar få mkt gråväder framöver. Men jag har nog märkt att maj är en månad som blivit mkt regnigare och gråare än förr. Har märkt det under flera år nu.

Kramar, pussar och ÄLSKAR!!

Annika said...

Karin:
TACK!!
KuL att du gillar.
Ja, det blev så bra med rött. Står sig så bra mot den lite trista färgen.
Så det blev bra. Sen har jag lite turkost och så där också, vilket jag tycker går bra. Jag är inte rädd för färg :-D
JA; kom hit och sitt med mig. Regn, så less på det. Gråväder också.
SÅG att ni hade kallt igen, och ja, vi säger att det är tekniskt fel som de ska lösa. Du vet vad jag tror, att ni får en varm sommar :-D.
Trevligt med Saltis, som alltid.
Tack fina fina Karin. HA det nu fint!!

Annika said...

Keith:
Gotta do it, ya know. Color it up.
Let's hope we can hang on TBD soon.

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, precis. Det passade så illa med möblerna vi hade från förr som gick ton i ton. Blev enormt trist. Så det här känns bra.
Taskigt väder hos er med. Idag är det fint här, men det är tillfälligt. Sen kommer gråvädret igen. Kallt har vi inte, men väl grått.
Låt oss alla få lite mer sol nu,
Ha en fin och bra dag!

Humlan said...

Jag håller med dig om att färgen på decket är väl inte den roligaste MEN med de röda stolarna och dynorna med rött i mönstret så blev det verkligen snyggt och det ser verkligen ut som ett favoritdeck där man trivs och gärna tillbringar mycket tid på sommaren.

Ja, den som verkligen njöt av vädret i helgen var väl Saltis då, hon fick ju både regn och grönska. Jag håller helt med dig, regn brukar inte störa mig heller, men det finns en gräns när man känner att man behöver se solen och en blå himmel.

Hoppas nu att vädergudarna lyssnar på dig snart!
Kramar!

Annika said...

Humlan:
TACK Humlan!
VAD glad jag blir.
Precis, har man en trist grundfärg får man satsa på färg på annat istället.
Hoppas nu att vi kan nyttja decket mkt framöver. Vädret är ju sådär ... fint idag, men det ska snart bli sämre.

Saltis fick sitt lystmäte stillat i form av regn, gråväder och grönska.
Precis, jag brukar inte störas av vädret, inte klaga över det, inte bli deppad av det. MEN maj har blivit en allt sämre månad där jag bor. Mkt regnig de senaste åren. DET är trist, men det går väl över, ska vi tro.

Kramar i massor till dig, Humlan. Jag är glad att du gillar mina färger!!

Anonymous said...

Det såg ju väldigt fräscht ut med röda möbler! Trist bara att ni inte får välja egen färg på altanen. Samma sak gällde för oss för några år sedan när husen skulle putsas om. Inte ville vi ha gult men så fick det bli...
Hoppas det slutar regna snart. Här kan man tro att vintern kommit tillbaka, så kallt! Kram från Anette

Monica said...

Så fint det blev Annika! Och snyggt med accenten i rostrött, perfekt! För lite kul att just idag fick jag en tidning med i SvD, (ja de har lite lyxtidningar med numera då och då som omväxling till allt), och där står att beige är det nya grå, haha. Ja förstås om man ska följa trenderna så fasades vitt ut för några år sedan även om det alltid är rätt, sen kom alla grå kök och nu lanseras de beiga, mjukt, naturligt, jordnära, monokromt, harmoniskt, lugnt och varmt ska det vara och rama in de nya trenderna som är på gång med en skandinavisk touch. Och bryta med något. Helt perfekt och så inne:-) och det gäller förstås deck också:-). Blev jättefint! Och hoppas att det ordnar sig med färgen, vet, ett elände när det är fuktigt och den inte får sin torktid men hoppas på att det blir stabilt torrt några dagar om ni behöver stryka en gång till.

Och förstår dig precis, känslan, så kul med sådana affärer eller varuhus som har allt! Finns inte motsvarande här ens i storstan och jag kan sakna dem, hos Anna fanns det många och ett hette Matalan där man måste vara medlem så hon fick handla åt mig:-), ja så mycket fint och roligt att bara gå runt och titta och handla lite;-), har så fina saker här och glad för allt.

Önskar dig en fin kväll nu Annika, här är teet urdrucket och kanske kudden snart:-)

Annika said...

Anette:
TACK!!
Känns kul med rött. Nej, vi får inte bestämma mkt alls vad gäller hus och färg. ALLT är styrt.
Ja, det är väl så, precis som hos dig, att allt ska vara enhetligt.
Ni har kallt, VI har regn, inte kallt. mEN det gråa och suggiga är jag SÅ less på.
Kramar!!

Annika said...

Monica:
TUSEN tack. KUL att du gillar,
Ja, det gick inte ha de gamla beiga stolarna. DET såg såååå tråkigt och trist ut. Det lustiga var att jag och Peter var rörande överens vad gäller färgen, den röda.
HAHA, om beige är det nya grå är vi INNE!!!
YAY!!
Gillar de där lyxtidnignarna som dagstidningarna ibland har som bilagor. SÅ trevligt att läsa dem.
Jag hade ett lattefärgat kök tidigare, alltså väggarna var målade i den färgen. Den är lugnande, och varm.
DET är ett elände med regnet och fukten. Det känns som om det aldrig får torka. SÅ hopplöst.

Ja, denna superstore At Home var grym. Jag bara baxnade. SÅÅÅÅÅ mkt att välja på. Måste dit igen, och måste dit till jul, haha.

Tack Monica, så glad att du gillar mitt deck!!!

Anne-Marie said...

Jag förstår att man kan bli trött på regn och grådaskigt väder. Men vi som bor i Kalifornien längtar efter den sortens väder relativt ofta under sommaren. :)
Dina blommor och växter uppskattar säkert regnet. ;)
Här skall det bli ca 20 grader F över det normala. Inte vad jag vill ha i maj. Nej tack! Och torkan ökar och med den brandfaran. Jag skall villigt erkänna att jag känner olust inför sommaren efter det vi var med om förra året.
Vad fint det blev på däcket! Det röda piffar verkligen upp. TBD - lol. Hoppas att ni kan sitta där snart och njuta. Och den där affären verkar ju vara något alldeles speciellt. Har inte hört talas om den.
Alltid roligt att kunna träffa bloggvänner och att hålla kontakten. Kul att du och Saltis håller kontakten.
Kramar!!

Annika said...

AM:
USCH ja, så less på grådask och regn. OCH jag brukar inte påverkas av gråväder, inte alls. Men detta ...
Tröttsamt.
Mina blommor och växter tackar. Men andra växter här har fått nog ..
ja, jag skulle önska att ni fick lite regn under sommaren också.
Läste att torkan i CA anses vara över, men jag förstår din rädsla över att sommaren ska bli lika hemsk som den förra. Det var ju förfärligt på alla sätt.
Må det inte bli så.

TACK, vad roligt att du gillar decket. Ja, det piggade verkligen upp med det röda. TBD, yass, så heter det :-)
Ja, affären var så in your face, och jag kapitulerade,
Jättekul med kontakten med bloggvänner. Nätet har verkligen fört så mkt gott med sig. OCH en dag kanske vi träffas, AM!
Kramar!!