Friday, December 14, 2018

När det lider mot jul




Hej decemberfredag och decembermänniskor!


Vi går den tredje advent till mötes!
När jag var liten tyckte jag att tredje advent var magisk. DÅ visste jag att julen inte var alltför långt borta.
Skolavslutningen låg nära och det skulle snart bli jullov.

Igår var det lucia. OCH, ja, som ni kanske har läst i gårdagens kommentarer tyckte jag att det var magiskt det SVT levererade. Perfektion in i minsta detalj, med körer sjungandes som änglar. Fem stjärnor av fem i min bok!
underbart och traditionellt och vackert. Precis som jag vill ha det. Trevligt också att höra lite nya sånger. Arrangemangen var fantastiska.
Säger bara, SÅ ska en slipsten dras. TACK SVT, TACK!!


Jag satt här i den mörka morgonen med en kopp kaffe och tända ljus. 
Jag klickade mig in på SVT via min Apple-TV!
Tänk ändå, tekniken är otrolig.
När jag var ny i USA kunde jag inte ens drömma om att få se SVTs lucia på min tv här. Sen kom nätet.   I början satt jag och tittade på lucia via min laptop, det funkade finfint det också. Numera klickar jag mig in på Apple-tv och ser lucia i högupplösning direkt på min TV via SVTs app.
Love it.
Världen har verkligen krympt tack vare den nya tekniken. Visst, jag kan svära åt annonser som är riktade direkt till mig, men samtidigt ÄR det ju så mycket som är gyllene och fantastiskt med allt vi kan göra idag.
Det är bara att tacka och ta emot.

Senare på luciamorgonen--som grydde frostig och solig-- tog jag bilen hem till Lotta för lite svenneluciafika med svennegruppen.
Mycket fint och GOTT!
Underbart, helt enkelt. Det var vår julavslutning också. Nu åker två av tjejerna hem till Sverige för att fira jul, resten av oss blir kvar här.



Vinglöggen på bilden är jättegod.  Jag är så glad att man numera kan köpa glögg här!




Så fin julgran hemma hos Lotta.








Lotta är mästerkonditor och bagare.  De här godingarna kallas för grisrumpor, och de är mina favoriter!


OCH den här saffranskakan då!!  Proppad med mandelmassa och vit choklad.  Helt sagolik!!

Imorgon ska Peter och jag troligtvis till Arlington Kyrkogård för att volontera. Vi ska lägga julkransar på gravarna, precis som vi gjorde i fjol. Det kommer förmodligen att regna småspik. Om det verkligen ösregnar får vi kanske överväga att stanna hemma, men jag hoppas innerligt att vi kommer iväg.


Här är lite bilder jag tagit under mina morgonrundor den här veckan. Tycker naturen är vacker nu, även om det är vinterfärger som råder.  Det ligger något vilsamt över det hela.



Jag ger mig ut på mina vandringar lite efter sju varje morgon.  Vill så gärna se när solen går upp.  Tycker att vinterfärgerna är så fina på något sätt.  Nu har sjöarna ett tunt, tunt lager is.




ISPORR!!  ISPORR!





Jag går mot soluppgången ...


Isporr galore!

Nu önskar jag er alla en fin tredje adventshelg!

16 comments:

Monica said...

En fin dag hade du verkligen, Lucia så vackert och sen så fint hos Lotta, åh vad gott! Vackra foton från dina promenader, gillar is som hänger men inte under fötterna:-), hoppas ni kan volontära, en så vacker handling och respekt för livet tycker jag. Önskar en jättefin tredje advent!

Äventyret framtiden said...

Spännande smaker och bakverk hos Lotta! och en Walt Disneygran dessutom! Fint att ni träffas och har varandra på ett härligt sätt. Det känns säkert som att vara hemma i Sverige, lite grann.

Din morgonpromenad går inte av för hackor precis. Så vackra isbilder, lugna fina färger, lite avskalat som det ska vara den här årstiden.
Vackra, vackra bilder!

Hoppas att regnet inte håller er hemma från Arlington och volontärjobbet där.

Önskar också dig och er en fin tredje adventshelg!

Anonymous said...

Mysigt ni hade det på Lucia med såna godsaker. Så dina morgonpromenader går av stapeln så tidigt, imponerande och att du sen kan fotografera sådana vackra bilder den tiden på dygnet är imponerande även det. Vid den tiden sover jag gott i min säng ända tills jag vaknar, idag var den 8 innan jag slog upp mina grågröna ögon :-)


Idag blir det först julbord med goda vänner, sen hem och koka knäck och kola, byta till julgardiner i köket och lite annat småfix. Helgen kommer att gå åt till mer köttbulls tillverkning, baka någon till sorts matbröd och sen göra upp en lista om vad som ska handlas hem inför julen,


Ha en fin helg , kramar Yvonne i Åkersberga

Nettan said...

Ja Luciamorgon på Svt var super! Likaså det i Lunds domkyrka och i allhelgonakyrkan i Lund, magisk perfektion!

Härligt att importen är tillbaka och underbart med härliga rundor!

Hoppas nu ni får en härlig helg utan småspik!

Kram

Humlan said...

Gott och vackert att titta på, både ute och inne. Jag håller med dig om att naturen är fin även nu, det är rofyllt och vackert i det avskalade och de dämpade färgerna. Numera njuter jag av naturen även denna årstid, det har inte alltid varit så. Däremot är jag inte mycket för att frysa, så jag förstår om ni inte vill vara ute alltför länge om det regnar småspik, men jag hoppas att regnet håller upp lite så att ni kommer iväg, för en fin tradition är det att lägga ut kransar på alla gravar.

Önskar dig en fin helg!
Kramar!

eastcoastmom said...

Vilken fin lyxig fika ni blev bjudna på! Jag är avis.
Lucia är den enda högtid jag saknar faktiskt. Skulle så gärna att våra barn fick uppleva ett sådär fint luciatåg i en stor svensk kyrka med bra akustik...

Evas blogg said...

Jag är imponerad av dina tidiga promenader, själv är jag en morgontrött typ. Men här är det mörkt till ca kl nio och ut i mörkret vill jag inte. Inte hunden heller :) Fina bilder bjuder du alltid på!

Anne-Marie said...

Har varit litet frånvarande från bloggvärlden den senaste veckan - min energi går på sparlåga inför jullovet inom skolan om en vecka. Har dock läst ikapp mig nu. :) Och fick faktiskt till ett eget inlägg. ;)
Så du kom ut från affären med alla julsaker? :) Helt otroligt så mycket att titta på och allt såg välgjort ut. Vilken guldgruva ni hittade.
Och visst var Luciafirandet väldigt vackert. Jag tittade igår kväll via datorn och njöt av de klassiska sångerna. Precis som det skall vara. Så skönt att man förstod att dagisbarn, som i och för sig var söta, inte var det som gick hem hos folk. Lucia har också så många minnen tror jag för oss som bott i Sverige och varit med om många Luciadagar.
Den där isporren tror jag skulle kunna sätta Reston på kartan! ;) Tänk så intressanta formationer som bildas.
Kramar!!

Annika said...

Monica:
En fin dag var lucia. OCH resten av helgen har regnat bort. Som att stå under en kran.
USCH.
Inget Arlington.
Hoppas din helg var fin.

Annika said...

AM:
Ja, de här tjejerna har jag känt länge nu. De är en del av min värld här.
OCH det är fint att ha dem. Vi håller i våra traditioner.
OCH när ngn dessutom är mästerkock och konditor, ja då är det bara att tacka och ta emot :-)

Älskar mina omgivningar här. Älskar dem!!
Så tacksam över att bo just här där det finns så många parkvägar, stigar och vandringsleder.
Isen ja, den var cool den.

Hela helgen regnade bort. Inget Arlington.
SÅ trist.

Ha en fin måndag!

Annika said...

Yvonne:
TACK!
Älskar mina promenadstråk så otroligt mkt.
Haha, tack, jo jag vet hur jag använder min iPhone när jag ska fota :-)
Även under mörkare tidpunkter.

Vilken supermysig helg du hade. oCH dessutom SNÖ!!
LJUVLIGT!!
Kramar!

Annika said...

Nettan:
Lucia var en skönhetsupplevelse av rang. Helt perfekt.
Älskade det.
Kan tro det var vackert i Lund också.
Det regnade mer än småspik, det var skyfall.
Hemskt väder hela helgen. Inget Arlington :-(
Kramar!

Annika said...

Humlan:
TACK!
Ja, gott och vackert både ute och inne. Visst ligger det ngt lugnt ich fridfullt även i vinterns färger, även då det inte är snö.
Absolut. Tycker mkt om det, min själ behöver det.
Humlan, hatar att frysa. HATAR det. Speciellt inomhus.
Inget Arlington för det öste ner regn, som ur en kran. Helt overkligt mkt regn denna helg.
Nu har du den finaste snö!!
Ljuvligt.
Kramar!

Annika said...

AM:
Superfika.
Riktigt gott och mumsigt allting.
Lucia ja, den dagen är en saknardag. Tycker det är tråkigt att K aldrig får den känsla för lucia som vi har, samma med dina barn. Det bara blir så ... :-(
Hoppas helgen varit fin.

Annika said...

Eva:
Tack, jag är en morgonmänniska. OCH jag vill gå ut jättetidigt av olika skäl, vackert ljus tex, lugnet, att ha det gjort för att sedan ha resten av dagen till resten jag måste göra.
Sen är det ju så, solen går upp vid 7:30 här nu, hos dig mkt senare.
Skulle vara annorlunda om jag bodde hemma, absolut. DÅ skulle jag gå ut senare.
TACK för bildberöm.
Ha en fin måndag!

Annika said...

AM:
Ibland blir det så.
:-)
Klickar in mig hos dig snart!

JA, den affären ja... den var ngt det. Helt otrolig. OCh så ligger den så nära mig, och jag har aldrig varit där, haha. Otroligt det också.

Lucia var fantastiskt på ALLA plan. Jag älskade det. ÄLSKADE!!
Nej, så skönt att slippa dagisbarn, haha. De barn som var med, de små, var såååå gulliga och duktiga. MEN de var ju lite äldre än dagis, hehe.
Lucia är en nostalgisk dag, ja vi har många fina minnen från den, vi som var med :-)

Isporren ja, den var cool den. Nu har den nog smält undan i regnet. BLÄ.

Kramar!!