Wednesday, December 19, 2018

Julklappsinköp med ett stänk av nostalgi




Hej så här i julveckan!


Visst är det märkligt att det är jul om bara några dagar?
Jättekonstigt är det.
Det är likadant varje år. Helt plötsligt händer det bara.

Igår var jag i Tysons Corner vår allra största shopping mall i metro-dc området. Ett av de allra största köpcentren på amerikanska östkusten är det dessutom.
En jätte-mall, helt enkelt. Jag for dit tidigt. Det tar mig mindre än 20 minuter att ta mig dit med bil.
Ska jag handla kläder är det oftast dit jag åker, för de har precis ALLT under solen.



Den här tomten har varit tomte i Tysons varje jul sedan Karolina var liten.  Han är ju så fin!! Bild från timemagazine.com
Malltomtar är BIG business här i US.


Jag började med att köpa en Chestnut Praline LatteStarbucks, och den snodde någon. SÅ snopet. Någon bara norpade den efter att baristan ropat ut den. OCH personen norpade den så självklart att JAG trodde att den var hennes. RUDE!!
Men jag fick en ny på en gång.
Tur det, haha.
Sen gick jag omkring i mallen i tre timmar och fick massor gjort. Ja, det inkluderade även en nyårsklänning till mig (som får bli en julklapp från Peter, haha).
Det var hyfsat med folk på "mallen". Inte så farligt, trots allt. Det var ju vardag och tidig morgon.


Blir lite paff då affärerna inte längre har presentkartonger att ge kunderna. DÅLIGT!
På en affär var de slut, på en annan hade de inga och på den tredje fick man bara kartonger OM man hade kreditkort på affären.
SÅ dåligt. Det gör mig faktiskt lite putt. Köper man kläder vill man ju faktiskt ha kartonger att slå in dem i så här i juletid.  Jag spenderar pengar i er affär, då ska ni banne mig kunna ge mig presentkartonger också.
Vad göra då?
Ja, jag får ta mig till Target och köpa askar där. Nä, bakläxa åt butikerna alltså. De får ändå kämpa i motvind nu när många handlar på nätet. Tycker absolut de ska ha presentkartonger som räcker till alla, och de ska vara gratis och det ska inte krävas att man ska behöva ha affärernas kreditkort för att kunna få presentaskar.
SCROOGIE!!!


Nu har jag köpt så gott som alla klappar, och det är skönt. Jätteskönt.
Är ni klara?

Idag när jag gick på Tysons tänkte jag på hur det var när vi var barn/unga tonåringar … OCH när VI skulle handla julklappar.
Det jag mest minns är när vi skulle handla till kompisarna. Alla vi kompisar åkte till Vällingby i samlad tropp, vi tog tunnelbanan dit. Att handla i Vällingby var lättare än att ta sig in till stan, så det var oftast där vi handlade, i Vällingby.
Och ja, jag gillar Vällingby än idag, works for me!!

Alla kompisar gick till samma affärer samtidigt. Sen pekade man ut det man ville ha, och så sa vännerna:
KAN du gå iväg en stund.
Haha, och så köptes klappen. Jättestor överraskning när man väl öppnade den på julafton, fniss, men konstig nog var det LIKA kul och spännande iallafall.
Det jag främst tänker på när jag minns tillbaka är Date-parfymerna, läppglans i glasflaska med roll-on stift och badskum.
Det känns som om det var sådana klappar vi köpte åt varandra under väldigt många år. Date parfymer och Apple Blossom parfym. Senare kom Le Jardin, och jag tror att vi alla hade den doften. MUSK också när den blev populär.
Ja, those were the days of the late seventies and early eighties. HAHA, fina minnen.
Vi fick alltid klapparna inslagna av expediten.
Tänk ändå, de slog in gåvorna fastän det var långa köer bakom en.
Funkar det så ännu hemma i jul? Att man kan få sina klappar inslagna i kassan? Jag har inte varit hemma i Sverige på julen sedan 2009, så jag vet faktiskt inte om det ännu är kutym hemma att göra så.
Berätta!


Bild från facebook.  Visst minns många av er dessa!



Bild från coolpricer.se.  Det här var en verklig klassiker


Är du klar med dina klappar?
Vill du slå in dina klappar själv?
ELLER, vill du att affären ska göra det?
Handlar du mer online idag än du gjorde förr om jularna?
Bekvämt är det onekligen.

Ha en fin och bra dag nu alla ni!!

12 comments:

Anonymous said...

Haha, jag älskade date och läppglans på rollonflaska :-) Jag minns att ngt år var det fina dag-och skrivböcker som var årets julklapp bland kompisar. Kommer ihåg att det fanns en butik i Kalmar som sålde massor av sådana kring jul. Ju plottrigare och glittrigare desto bättre!
Vad jag vet är det sällan man får ngt inslaget i butiker numera men kartong eller ngn fin påse finns alltid att få.
I köpcentrum, även i ditt Vällingby, finns det diskar där man kan få sitt paket inslaget. Oftast är det ungdomar på juljobb som gör sådant.
Kram från Anette

Anne-Marie said...

Eftersom jag inte direkt köper julklappar känns det väldigt enkelt. ;)
Jag gav de som jag “supervise” på jobbet en liten påse med godsaker och ett julkort - det är allt. Enkelt och jag klarade av allt själv. :)
Date var något som jag faktiskt aldrig hade. Märkligt kanske. Minns dock att många gillade det märket.
Tänk vad mycket snö det verkar ha kommit i Sverige och till och med Stockholm. När jag var liten skulle det vara snö på julafton. Om det inte var det fanns liksom inte julkänslan.
Du och Peter var så söta och fina. :) Tänk att det gick så fort att få green card på den tiden. När Michael och jag ansökte var det efter 9/11 så det hade troligen blivit hårdare redan då.
Kramar!!

Äventyret framtiden said...

I våra "malls" haha, så kan man själv slå in sina paket. Affärerna håller olika julpapper med snören på ett speciellt bord utanför kassorna. Men gratis är det knappast, troligen inbakat i alla varor som man redan har köpt. Annars skulle det inte fungera...affärer måste tänka så om de ska överleva. Så inget är gratis, inte ens det som verkar vara gratis. Och just därför kunde alla affärer hålla kartonger och papper åt alla som handlar.
Snopet med kaffet. Månne inte damen som snodde det hade betalat för sin del och trodde att det var hennes kaffe.

Ja, dagarna drar fram som orkanvindar just nu. Julen närmar sig...här har vi inte många klappar och de som ska vara har jag haft klara länge redan.
Jag tycker verkligen inte om att vara ute i sista stunden och hetsa, stressa runt bland alla andra stressade, så jag försöker få allt klart i god tid.
Ha en fin onsdag Annika!

Anonymous said...

God morgon från ett vintrigt Åkersberga. I år har vi reducerat julklapparna för oss vuxna, vi lottade och ETT paket med värde 500 kr ska man köpa till den man lottades för. Skönt säger jag, alla har allt och det de inte har kan de köpa själva, Barnbarnen, 3 st, får naturligtvis fler julklappar, men man blir lite mörkrädd när 9 och 11 åringarna inte ens kommer på något att önska - då har man nog allt :-) . Lilla Alma som fyller 5 i januari har kryssat i hela Toysrus katalogen som önskelista så till henne var det inga problem att köpa till.

Har beställt det mesta på nätet och faktiskt saknar jag bara en bok men den kommer nog idag och att jag ska in till Stockholm imorgon och hämta ut en grej på Intersport.

Ha en fin onsdag och kan tyvärr inte säga om de gör paket i affärerna längre eller om man får kartong till. Jag brukar nog bara ta med mig en kartong och göra paketen hemma (med julpapper på, eftersom det brukar stå företagsnamn på kartongerna).

Kram Yvonne

Brysselkakan said...

Det är mycket miljötänk kring kartonger och kassar i Sverige numera.
Kasse får du inte ens i klädbutiker numera, givetvis kan du betala för den men fler och fler har egna flergångs-påsar med sig (det har jag använt i snart tio år nu) och annars går många från butiken med plagget hopvikt i handen. Hur det är med just kartonger vet jag inte men såg att tex Intersport inte längre hade ett bord bredvid kassan med kartonger och papper så antar att även det minskat.
På det stora hela tycker jag det är bra, vi MÅSTE tänka på miljön mer än vi gör.
Dålig stil att sno ditt kaffe... Hoppas det inte smakade bra för tjuven!
Och du fick ju ny som tur var.

Annika said...

Anette:
HAHA!!
CLASSICS!!
Bägge två! Date liksom. PAMELA!! OMG! Snacka om att man hade dem hemma. OCH läppglanserna, oh la la!!!
Ah, tack Anette!! Trodde väl kanske att det var utdött det där med att få presenter inslagna. Samma här, man kan få sina klappar proffsinslagna på mallen, men mot betalning, så glöm det!!!
Just det, hemma kan man ju slå in själv med presentpapper och så vid speciella diskar i butikerna. SMART!
Smart också att skolungdomar slår in.
Mitt Vällingby ja, gotta love it ;-)
KRAMAR!!

Annika said...

AM:
Onekligen enkelt :-)
Skönt på ett sätt!
JA, snön hemma. De får en vit jul i Sthlm. SÅ härligt.
DET får inte jag. Ja, jag minns jular hemma i Sthlm som var helt gröna. En jul var det sju plus, minns jag. Ja, lite som min julafton kommer att bli här i år, haha.
Snö innan jul är det ultimata för julkänslan!!
JA; det var rätt lätt med GC förr i världen och ändå svårt, jösses så nerviga vi var. Vi hade sett filmen Green Card, och den skrämde oss. ALLA gånger. MEN gjorde oss också helt oroligt förberedda.
Mkt lättare då än det är idag, sååå mkt lättare. Absolut, 9/11 ändrade så mkt, och jag vet att de gjorde det mkt mer komplicerat med Green cards då.
TACK för att du tycker vi var söta :-)
Vi ser ut som om vi var 12, typ. HAHA!!
Kramar!

Annika said...

Karin:
Just det, och det är såå smart. Att de har papper och kartonger och sånt tillhanda. GILLAR det. Blir faktiskt putt på hur det funkar här numera. Förr tyckte jag alltid de var så generösa med askar och annat.
Så jag gillar hur det går till på Åland :-)
Ja, visst är det väl inbakat i det vi redan köpt, dessa kartonger. Men de kunde gott stå för dem, hmppfff ... *muttrar* ;)
HAHA, hon som snodde mitt kaffe gjorde det så självklart att jag inte ens reagerade förrän hon gått ut.
DET är bra att vara ute i god tid med klapparna.
Jag kan ju åka när det nästan inte är folk i affärerna, alltså tidiga morgnar. Så det är lugnt för mig.
ha en toppenonsdag!

Annika said...

Yvonne:
SÅ gör vi med. I Peters familj. Vi drar ett namn, och till den personen köper man för ca 70 dollar.
Så himla SKÖNT att vi gör så!
Och ni med.
De gör samma i min familj hemma. För de vuxna.
jag är så glad att vi inte gjorde som förr, då vi köpte åt ALLA. DET var galet.
Bland Karolinas kusiner i Peters familj lottar de numera också. Den yngsta är 13. Så kusinerna drar också lott sinsemellan. SMART.
I min lilla familj drar vi inga lotter, men vi är ju bara tre ...
Det får inte bli hysteriskt det där med klappar.

Nätet är bara så GULD!! Älskar att det finns!! Just så här i klapptider. Så lätt.

ha en fin onsdag i snön!
KRAMAR!!

Annika said...

Brysselkakan:
Just det, det märkte jag i somras. Att man betalade för kassarna, i alla affärer. Stämmer bra det.
Min kaffetjuv ja, hon bara tog den som om den vore hennes, och jag reggade inte förrän det var för sent. DÅ var hon borta ...
Hoppas det kaffet hade skämd grädde, haha.
Fick en ny direkt, utan minsta knot.

Anonymous said...

OMG, Date parfym och läppglans i glasflaska...vilken nostalgi!!!
Kramar, Lisa

Annika said...

Lisa:
Men visst!
Kramen!